Dat er nooit een verbeterde versie van Mozes is geschreven zegt wel wat.Hanco Elenbaas wrote:Ik heb hier honderden Indiase herdrukken van 19de eeuwse Amerikaanse en Engelse homeopathieboeken, voornamelijk Repertoria en Materia Medica. Boeken waarnaar nog steeds wordt verwezen in de actuele literatuur, simpelweg omdat het wiel niet steeds opnieuw hoeft te worden uitgevonden.Kosmos wrote: Dat Bergsma voor de Hoogland-speelwijze is, verbaast mij. Laatst zei Pieter tegen mij dat hij tegen demotie was, omdat anders het (al lang verouderde) boek van Mozes wel de prullenbak inkon. (Hetzelfde geldt uiteraard voor Hoogland-spel) Onnozel argument, een boek zo oud dat niet meer up-to-date is getuigt van ontwikkeling. Ik hoor al een wetenschapper zeggen: Nou die medische wetenschap blijft maar nieuwe medicijnen maken, maar ik gebruik gewoon de oude boeken, zonde om ze weg te gooien!
Neen, ouwe boeken gooi je niet weg, maar bewaar je als historische documenten. Maar de nieuwe boeken zijn actueel en de rest hoort gedateerd te zijn na zoveel jaar, anders is er sprake van stilstand en da's niet interessant.
De boeken van Moser, Het Eindspel en Strategie der honderd velden, mogen dan vele fouten bevatten, voor de liefhebbers van het spel zoals wij dat zullen blijven spelen is er in het Nederlands niets beters beschikbaar.
Ik begin nu toch benieuwd te worden naar wat Pieter Bergsma echt vindt van het Hoogland Systeem.
Het enige eindspelboek wat we hebben is hopeloos gedateerd.
Wat hebben de mensen eigenklijk allemaal voor eindspelliteratuur in de kast staan dat ze weg willen gooien straks (alsof je zulks weggooit)?
Volgens mij heeft men aan een miniscuul prullenbakje genoeg.