International Ratings
- Arjen de Mooij
Ik heb altijd begrepen dat partijen tegen mensen die een rating krijgen alsnog gaan meetellen tegen de nieuwe rating van deze mensen. Als ik het nareken, blijkt dat ook steeds te kloppen.ktarinus wrote:Ik vraag me eigenlijk iets heel anders af over de rating. Partijen die je speelt tegen mensen zonder rating die het komende seizoen wel een rating hebben hoe worden die gerekend. Dat zou een antwoord geven op een vraag van veel van mijn damvrienden waarom men altijd een paar partijen te veel heeft. [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Dat zou verklaren waarom ik 7 punten lager sta dan ik zelf had berekend [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]GuidoB wrote:Ik heb altijd begrepen dat partijen tegen mensen die een rating krijgen alsnog gaan meetellen tegen de nieuwe rating van deze mensen. Als ik het nareken, blijkt dat ook steeds te kloppen.ktarinus wrote:Ik vraag me eigenlijk iets heel anders af over de rating. Partijen die je speelt tegen mensen zonder rating die het komende seizoen wel een rating hebben hoe worden die gerekend. Dat zou een antwoord geven op een vraag van veel van mijn damvrienden waarom men altijd een paar partijen te veel heeft. [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Er zouden dan ook meer partijen moeten zijn verwerkt dan je zelf had berekend. Als dat het geval is, zou het hieraan kunnen liggen.Atom wrote:Dat zou verklaren waarom ik 7 punten lager sta dan ik zelf had berekend [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]GuidoB wrote:Ik heb altijd begrepen dat partijen tegen mensen die een rating krijgen alsnog gaan meetellen tegen de nieuwe rating van deze mensen. Als ik het nareken, blijkt dat ook steeds te kloppen.ktarinus wrote:Ik vraag me eigenlijk iets heel anders af over de rating. Partijen die je speelt tegen mensen zonder rating die het komende seizoen wel een rating hebben hoe worden die gerekend. Dat zou een antwoord geven op een vraag van veel van mijn damvrienden waarom men altijd een paar partijen te veel heeft. [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Interessant. Wie een knappe rating belangrijker vindt dan toernooiresultaten, moet dus meedoen in Delft en elke tegenstander met een hogere rating dan hijzelf direct een puntenoverwinning aanbieden.Jan wrote:Delft en WHDB worden wel meegenomen, maar omgerekend tegen de normale uitslagen. Dus géén 75/25 verhouding.
Ik heb dit inderdaad ook al opgemerkt. Er ontstaan zo tegengestelde belangen als je kijkt naar het toernooi of naar de rating. Dit gaat vooral spelen wanneer een speler al is uitgeschakeld voor een interessante positie in het toernooi, maar nog wel een aantal partijen moet spelen die meetellen voor zijn rating.Jan Pieter wrote:Interessant. Wie een knappe rating belangrijker vindt dan toernooiresultaten, moet dus meedoen in Delft en elke tegenstander met een hogere rating dan hijzelf direct een puntenoverwinning aanbieden.Jan wrote:Delft en WHDB worden wel meegenomen, maar omgerekend tegen de normale uitslagen. Dus géén 75/25 verhouding.
Ik heb het KNDB-bestuur per e-mail verzocht een uitspraak te doen over hoe de resultaten moeten worden verwerkt in de rating. Dit is min of meer in de bondsraad behandeld bij de bespreking van het rapport van de commissie puntentelling (waarin het 75/25 advies staat), maar is niet erg expliciet vastgelegd.
Ik vind dit een zeer wezenlijk onderdeel van het experiment en ik hoop dan ook op de medewerking van het KNDB-bestuur. Ik hoop dat ik snel een antwoord op mijn e-mail krijg.
- Eric Sanders
Dat er op verschillende plekken verschillende uitslagen en ranglijsten onstaan, met dezelfde stand op het bord, daar kan ik niet zo heel erg mee zitten (hoewel het niet fraai is).
Maar dat in een en dezelfde ranglijst eenzelfde stand op het bord anders gewaardeerd wordt, afhankelijk van of je in Delft of in Nijmegen damt, dat is onacceptabel.
Maar dat in een en dezelfde ranglijst eenzelfde stand op het bord anders gewaardeerd wordt, afhankelijk van of je in Delft of in Nijmegen damt, dat is onacceptabel.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Leg mij eens uit waarom dat onacceptabel is. Dit is nu juist het idee van een experiment, dat het niet direct overal wordt doorgevoerd. En dat je aldus verschillen in waardering krijgt voor een remise stand, die in het experiment een puntenoverwinning waard is.Eric Sanders wrote:Maar dat in een en dezelfde ranglijst eenzelfde stand op het bord anders gewaardeerd wordt, afhankelijk van of je in Delft of in Nijmegen damt, dat is onacceptabel.
- Eric Sanders
In Jip en Janneke taal:GuidoB wrote:Leg mij eens uit waarom dat onacceptabel is. Dit is nu juist het idee van een experiment, dat het niet direct overal wordt doorgevoerd. En dat je aldus verschillen in waardering krijgt voor een remise stand, die in het experiment een puntenoverwinning waard is.Eric Sanders wrote:Maar dat in een en dezelfde ranglijst eenzelfde stand op het bord anders gewaardeerd wordt, afhankelijk van of je in Delft of in Nijmegen damt, dat is onacceptabel.
Ik speel in Nijmegen tegen iemand met dezelfde rating, ik kom twee dammen voor, maar kan niet winnen. In Nijmegen krijgen we allebei een punt. Prima.
Jij speelt in Delft tegen iemand met dezelfde rating, je komt twee dammen voor, maar kan niet winnen. Je krijgt drie punten en je tegenstander een. Prima.
Nu wordt de ratinglijst opgemaakt, waar onze beide uitslagen in worden verwerkt en dan zou jouw rating stijgen en de mijne niet, ondanks dat we precies dezelfde prestatie hebben geleverd, alleen omdat de puntentelling in Delft anders is.
Als je niet begrijpt dat dat acceptabel is, dan krijg ik het jou niet meer uitgelegd.
Bedankt voor de uitleg. Ik begreep alleen al prima wat je bedoelde. Je legt nog steeds niet uit waarom de geschetste situatie nou onacceptabel is. Begrijp je niet welke vraag ik je stel, of kun je het niet uitleggen?Eric Sanders wrote:In Jip en Janneke taal:
Ik speel in Nijmegen tegen iemand met dezelfde rating, ik kom twee dammen voor, maar kan niet winnen. In Nijmegen krijgen we allebei een punt. Prima.
Jij speelt in Delft tegen iemand met dezelfde rating, je komt twee dammen voor, maar kan niet winnen. Je krijgt drie punten en je tegenstander een. Prima.
Nu wordt de ratinglijst opgemaakt, waar onze beide uitslagen in worden verwerkt en dan zou jouw rating meer stijgen, ondanks dat we precies dezelfde prestatie hebben geleverd, alleen omdat de puntentelling in Delft anders is.
Als je niet begrijpt dat dat acceptabel is, dan krijg ik het jou niet meer uitgelegd.
Ik kan me trouwens geheel vinden in de laatste zin van je post.
- Eric Sanders
Ik weet niet of het aan jou of aan mij ligt, maar ik geef het op.GuidoB wrote:Bedankt voor de uitleg. Ik begreep alleen al prima wat je bedoelde. Je legt nog steeds niet uit waarom de geschetste situatie nou onacceptabel is. Begrijp je niet welke vraag ik je stel, of kun je het niet uitleggen?
-
-
Ik geef het ook op.Eric Sanders wrote:Ik weet niet of het aan jou of aan mij ligt, maar ik geef het op.GuidoB wrote:Bedankt voor de uitleg. Ik begreep alleen al prima wat je bedoelde. Je legt nog steeds niet uit waarom de geschetste situatie nou onacceptabel is. Begrijp je niet welke vraag ik je stel, of kun je het niet uitleggen?
Voordeelremises honoreren in de rating van het internationale spel, in de vorm van 75% - 25%, is natuurlijk bij de wilde spinnen af.
Maar ik heb net een fles whiskey soldaat gemaakt met een (al bij voorbaat dronken) Rus in een Thaise kroeg, dus het kan ook aan mij liggen.
Overigens zat Masselink samen met Guido in het clubje dat de 3-0 om zeep hielp en -ongevraagd- het bestuur het advies gaf om de puntenoverwinning in te voeren. Uiteindelijk blijkt dus alles politiek te zijn.