KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 10, 2004 23:21

Bert Zwart wrote:
Je zou bijna denken dat Ton een vrouw is.
Had je maar zulke vrouwen, hè Bert?!

Image

composite

Post by composite » Sat Jul 10, 2004 23:46

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote:
Je zou bijna denken dat Ton een vrouw is.
Had je maar zulke vrouwen, hè Bert?!

Image
Hoezo 'had je maar zulke vrouwen'? Kom volgende week maar eens naar de Tilburgse kermis, Hanco!
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sun Jul 11, 2004 03:54

Hanco Elenbaas wrote: Volgens Hugo is dat conflict tussen Sijbrands en Clerc ontstaan in de tijd dat zij samen speelden in IJmuiden eind jaren zeventig. Sijbrands reed altijd mee met Clerc naar IJmuiden om samen de training te verzorgen, maar de luie Rob Clerc bleek keer op keer die trainingen nauwelijks voorbereid te hebben, waar de conscentieuze Sijbrands zich mateloos aan ergerde. Volgens Hugo was de druppel voor Sijbrands dat Clerc zich enkele keren racistisch uitliet over Hugo, als deze weer eens had zitten knoeien.
Ik vermoed ook dat Rob in de door Sijbrands bedoelde partijen niet bewust zich heeft laten verslaan, maar het is wel begrijpelijk dat Ton daar anders over denkt vanuit de haatrelatie die Clerc en Sijbrands met elkaar hebben opgebouwd.
Dat Sijbrands door het KNDB-bestuur stelselmatig tegengewerkt is kan geen zinnig mens ontkennen. En de opgekropte woede en wrok over die pesterijtjes heeft zich tomeloos ontladen in november 1994.

Maar dat was nog niet het interview Casper, slechts de inleiding op de voorpagina van Het Parool.
Hier is het interview, ook uit Het Parool van 26 november 1994:
En weer: bedankt! Ik weet niet of de IJmuiden tijd van Clerc en Sijbrands de bron is van hun conflict, dat was van ver voor dat het conflict boven kwam borrelen. Het zou kunnen, maar dan reageren ze wel erg secundair...

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 11 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 00:22

Wereldkampioen Georgiev wint damtoernooi Delft

DELFT - Wereldkampioen Aleksander Georgiev uit St. Petersburg heeft zondag het internationale damtoernooi van Delft gewonnen.

Image

De 29-jarige Rus sloot het reguliere toernooi af op de derde plaats, één punt achter de Nederlandse kampioen Kees Thijssen en de Senegalese grootmeester N'Diaga Samb. Georgiev won echter op overtuigende wijze het afsluitende rapidtoernooi, dat meetelde voor het eindklassement. Hij klom naar de koppositie en werd eindwinnaar voor Thijssen en Samb.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Jul 12, 2004 01:36

Erg jammer voor de "Kannibaal" dat hij nogal sullig ('infantiel' zei KT zelf) verloor in het rapide-toernooi van Georgiev, die ook tegen Samb alle geluk van de wereld had door een verloren stand (Samb was er voor 1 schijf door!) om te buigen in winst.
Kees had Golubjeva en Ndjofang verslagen en was bij remise tegen Georgiev kampioen geworden. Dat zat de Kannibaal bepaald niet lekker.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 12:51

Kosmos wrote:Erg jammer voor de "Kannibaal" dat hij nogal sullig ('infantiel' zei KT zelf) verloor in het rapide-toernooi van Georgiev, die ook tegen Samb alle geluk van de wereld had door een verloren stand (Samb was er voor 1 schijf door!) om te buigen in winst.
Kees had Golubjeva en Ndjofang verslagen en was bij remise tegen Georgiev kampioen geworden. Dat zat de Kannibaal bepaald niet lekker.
Op de overwinning van Kees op Goloebjewa en de nederlaag van Georgiev tegen Samb valt ook wel wat corrigerends aan te merken. Voor Kees is dit een prima zaak, want hij zal zich des te beter realiseren dat er nog heel wat moet gebeuren voordat hij zich wereldkampioen mag noemen.
Keihard blijven werken en vooral niet teveel praatjes maken over de aard van het spel, dan komt het hopelijk goed!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 13:03

Casper van der Tak wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Volgens Hugo is dat conflict tussen Sijbrands en Clerc ontstaan in de tijd dat zij samen speelden in IJmuiden eind jaren zeventig. Sijbrands reed altijd mee met Clerc naar IJmuiden om samen de training te verzorgen, maar de luie Rob Clerc bleek keer op keer die trainingen nauwelijks voorbereid te hebben, waar de conscentieuze Sijbrands zich mateloos aan ergerde. Volgens Hugo was de druppel voor Sijbrands dat Clerc zich enkele keren racistisch uitliet over Hugo, als deze weer eens had zitten knoeien.
Ik vermoed ook dat Rob in de door Sijbrands bedoelde partijen niet bewust zich heeft laten verslaan, maar het is wel begrijpelijk dat Ton daar anders over denkt vanuit de haatrelatie die Clerc en Sijbrands met elkaar hebben opgebouwd.
Dat Sijbrands door het KNDB-bestuur stelselmatig tegengewerkt is kan geen zinnig mens ontkennen. En de opgekropte woede en wrok over die pesterijtjes heeft zich tomeloos ontladen in november 1994.

Maar dat was nog niet het interview Casper, slechts de inleiding op de voorpagina van Het Parool.
Hier is het interview, ook uit Het Parool van 26 november 1994:
En weer: bedankt! Ik weet niet of de IJmuiden tijd van Clerc en Sijbrands de bron is van hun conflict, dat was van ver voor dat het conflict boven kwam borrelen. Het zou kunnen, maar dan reageren ze wel erg secundair...
Hugo bedoelde niet dat wat in IJmuiden tussen Sijbrands en Clerc voorgevallen is de bron van het conflict is. Hugo zei slechts dat het conflict in IJmuiden ontstaan is. Uit het Paroolinterview blijkt dat er nog meer gebeurd is met een soort climax in 1988.
Ik vind die laatste woorden van Rob Clerc in het NRC-interview uit 1997 heel wijs:
"De mensen denken dat je als topdammer of schaker heel intelligent moet zijn. Dat slaat nergens op. Oké, je moet een niet al te grote boerenlul zijn. Verder moet je er gewoon aanleg voor hebben."
Als alle topdammers zich dat zouden realiseren, denk ik dat we snel aan de match Sijbrands-Wiersma kunnen beginnen.

Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 12 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 13:17

DAMMEN | Kennisstad Internationaal Damfestival
Alexander Georgiev slaat toe op slotdag
DELFT | Wereldkampioen Alexander Georgiev uit St. Petersburg heeft het vierde Toptoernooi van het DUWO Kennisstad Damfestival op zijn naam geschreven. De Russische grootmeester kreeg de de hoofdprijs nadat hij op de slotdag de sterkste was gebleken tijdens het rapidtoernooi, dat meewoog voor de eindklassering.

Image

Georgiev sloot het reguliere toernooi af met de derde plaats, één punt achter nationaal kampioen Kees Thijssen en de Senegalese grootmeester N'Diaga Samb. De 29-jarige wereldkampioen won het afsluitende rapidtoernooi overtuigend. Thijssen werd daarin derde, Samb gedeeld vierde. Door dit resultaat werd Georgiev eerste. Thijssen eindigde als tweede, Samb als derde.

De eerste plaats in de meestergroep werd gedeeld door de Friese kandidaat-meester Tjalling Goedemoed en wereldkampioene Olga Kamyshleeva uit Heerlen. Ook hier viel de beslissing in de afsluitende rapidcompetitie. In het reguliere toernooi had Goedemoed maar liefst vier punten voorsprong opgebouwd op Kamyshleeva. Slechts in het onwaarschijnlijke scenario waarin Kamyshleeva het rapidtoernooi zou winnen en Goedemoed op de laatste plaats zou eindigen, zou de wereldkampioene de titel pakken.
Toch was deze situatie in de voorlaatse ronde bereikt. Kamyshleeva won het rapidtoernooi onbedreigd, Goedemoed speelde in de laatste ronde remise. Door een nederlaag van veelvoudig Westlands kampioen Fred Ivens schoof de Fries een plaatsje op en behield hij zijn eerste plaats, zij het dat hij deze moest delen met Kamyshleeva. Derde werd Europees kampioene Tanya Chub.

In het Open Toernooi prolongeerde huidige Westlandse kampioen Peter van der Stap zijn titel. De Maassluizer boekte in de laatste ronde een puntenoverwinning met 3-1 op de Ivoriaan Daouda Soumah. Zijn belangrijkste concurrent de Oekraïener Yuriy Lagoda kwam niet verder dan remise tegen de Ganjargal Ganbaatar uit Mongolië. Lagoda bleef tweede, de derde plaats was voor de Ivoriaan Leopold Sekongo.
Eindstand DUWO Kennisstad Internationaal Damfestival
Top Toernooi:

1. Alexander Georgiev (Rus.)18 pnt

2. Kees Thijssen (Ned.)17

3. N'Diaga Samb (Sen.)15½

4. Jean Marc Ndjofang (Kam.)13½

5. Guntis Valneris (Let.)13
6. Zoja Golubeva (Let.)8

Meestergroep

1. Tjalling Goedemoed21 pnt

Olga Kamyshleeva21

3. Tanya Chub13

4. Fred Ivens12

5. Geert Prinsen12

6. Michele Borghetti (It.)8

Open Toernooi

1. Peter van der Stap28 pnt

2. Yuriy Lagoda (Oek.)26

3. Leopold Sekongo (Iv.)25

4. Ganjargal Ganbaatar (Mon.)24

5. Daouda Soumah (Iv.)24

Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 9 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 13:30

Goede start van Provoost

WESTERHAAR - Bennie Provoost is met een overwinning en twee gelijke spelen van start gegaan in het Nederlands damkampioenschap voor junioren.

Image
Bennie Provoost tegen Tanja Tsjoeb tijdens Zeeland Open 2003

In het Overijsselse Westerhaar begon de Aagtekerkse speler, die in juni de nationale sneldamtitel bij de jeugd in de wacht sleepte, met een gelijkspel tegen de Hagenaar Patrick Stork. In de tweede ronde deed Provoost van zich spreken met een klinkende overwinning op jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx. Na zijn gelijkspel in de derde ronde tegen Ernst-Jan de Bruijn deelt de Zeeuw de tweede plaats in de tussenstand, met één punt achterstand op koploper Rik Keurentjes.

Het toernooi duurt nog tot en met volgende week zaterdag. Een ander Zeeuws damtalent, Martijn Rentmeester uit 's-Gravenpolder, begint vandaag in Culemborg aan het NK voor aspiranten

Hanco Elenbaas

Algemeen Dagblad, 12 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 15:20

Slaperige dammer verspeelt leiding
Van onze verslaggever

Dammen op de vroege morgen. Tweevoudig nationaal kampioen Kees Thijssen heeft wel leukere hobby's. Zaterdagmorgen verspeelde de damprof met de slaap nog in de ogen de koppositie van het sterk bezette Kennisstad-damtoernooi in Delft en eindigde uiteindelijk als tweede.

Thijssen baalde achteraf enorm. In Delft was afgelopen week de absolute wereldtop aanwezig en de 29-jarige Amsterdammer realiseerde zich dan ook dat hij de unieke kans om damsterren als Alexander Georgiev, Guntis Valneris en Zoja Golubeva allemaal achter zich te laten, had gemist.

,,Mijn eigen schuld'', vond Thijssen. ,,Ik kwam in tijdnood, verloor de oriëntatie en dacht niet meer helder na. Alles ging fout wat maar fout kon gaan.''

Ondanks de tweede plaats sprak Thijssen toch van een geslaagd toernooi. Niet alleen vanwege zijn eigen prestaties, maar ook door de alternatieve puntentelling die net als voorgaande jaren weer in Delft werd gehanteerd. Een winstpartij werd beloond met 5-0, een remise met 2-2 en een zogenaamde puntenoverwinning met 3-1.

,,Een verbetering voor het dammen'', noemt Thijssen het Delftse experiment. ,,Er zijn dammers die bewust op remise spelen. Met deze puntentelling wordt iedere speler eigenlijk verplicht meer aan te vallen. Wedstrijden worden hierdoor ook vaker beslist. Perfect, want wie zit er nu op een toernooi met uitsluitend remises te wachten?''

Thijssen vergelijkt het met een potje voetbal. ,,Als een wedstrijd eindigt in een gelijkspel worden de punten netjes verdeeld. Toch zijn er meestal scheve gezichten, want vaak heeft een van de teams meer aangevallen en meer kansen gekregen. Toch krijgt het dan maar een punt. Net als de verdedigende ploeg. Met deze telling zou het aanvallende team extra worden beloond.''

Thijssen is dan ook van mening dat de puntenoverwinning snel moet worden ingevoerd op alle grote internationale toernooien. ,,Iedereen die ik spreek, is razend enthousiast. Alleen sommige conservatieve dammers hebben hun bedenkingen. Daarom werd op het afgelopen NK de puntenoverwinning op het laatste moment toch niet ingevoerd.''

Thijssen begon op de slotdag samen met de Senegalees N'Diaga Samb als koploper aan de afsluitende rapidronde. Verlies in de partij tegen regerend wereldkampioen Alexander Georgiev kostte de Amsterdammer de eindzege. De Rus, die in 1999 het enige wereldkampioenschap rapid dammen op zijn naam schreef, greep uiteindelijk de titel.

Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 12 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 15:42

Peter van der Stap prolongeert titel

Image
Peter van der Stap (rechts) tegen Roy Liem-Kon-Tja

DELFT | In het open toernooi van het DUWO Kennissstad damfestival in Delft heeft huidig Westlands kampioen Peter van der Stap zijn titel geprolongeerd. De Maassluizer boekte in de laatste ronde een puntenoverwinning met 3-1 op de Ivoriaan Daouda Soumah. De Rus Alexander Georgiev won het Toptoernooi, voor Kees Thijssen. Naaldwijker Fred Ivens werd vierde in de meestergroep met twaalf punten.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 12 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 20:51

Hoofdprijs voor Nico Lugthart
door Nikhila

12 JULI 2004 - ZWOLLE - Nico Lugthart liet zijn naam in Wapenveld bijschrijven op de lange lijst met winnaars van het Zomerdamtoernooi. Na zijn inzinking op de zesde speeldag kreeg hij de scoringsmachine tijdens de slotdagen weer aan de praat.

Het winstpercentage van uitblinker Lugthart, opgekrikt door vijftien treffers, sprak met 74 procent boekdelen.

De 22-jarige dammer uit Hattemerbroek werd op ruime afstand gevolgd door drie oud-winnaars van het sinds 1952 verspeelde festijn.

Het zilver ging naar Albert Lusink. De Zwollenaar, met al vijf titels op zak, kon het hoge tempo van Lugthart in de slotfase niet meer bijbenen. Jan Willem Hoeve bleef Gerard Blok de baas in het Wezeper onderonsje om de derde plaats.

Het Zomertoernooi in Heino werd gewonnen door Gerwin Mollink. Met de hoogste score uit de vijfjarige historie. Mollink, twee jaar geleden ook al de sterkste, zette acht van de negen partijen in winst om. Daarbij een cruciale voltreffer tegen naaste rivaal Frits Gerritsen.

‘Ik verraste hem vanuit een betere stand met een slagzetje‘, aldus de winnaar. De derde prijs ging naar DOS-speler Vincent Lievense.

Na de eerste helft van het NK voor junioren delen Rik Keurentjes en Jasper Lemmen de leiding in Westerhaar. Met zeven punten uit vijf partijen.

Culemborg is deze week het strijdtoneel voor de aspiranten. Florian Hoeve ging bij de eerste schermutselingen tot twee keer toe onderuit door combinaties. Daarmee lijkt de zestienjarige Wezeper kansloos in de strijd om de EK- en WK-plaatsen.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 12 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 12, 2004 20:54

DUO moet beker weer inleveren
door Nikhila

12 JULI 2004 - VORDEN - DUO verdedigde in het provinciale bekertoernooi de bokaal. De Vordense dammers, niet zonder fortuin in de halve finales, kwamen de snelle achterstand in Culemborg niet meer te boven: 5 - 3. ‘We misten de kans op een gelijkspel. En daarmee de verlenging‘, treurde aanvoerder Henk Grotenhuis.

De barrage was eerder de redding tegen WSDV uit Wageningen. ‘Met 4-4 kwamen we met de schrik vrij‘, erkende Grotenhuis. De betere sneldamcapaciteiten (7-1) effenden de weg naar de finale, waarin DEZ zijn opwachting maakte. Een club met al vier bekers - behaalt sinds 1998 - in de prijzenkast.

Mike Voskamp kampte op het eerste bord tegen jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx. De Vordenaar raakte na de spraakmakende opening snel de draad kwijt.

‘Het was binnen het uur al uit‘, mopperde Grotenhuis. Daarmee lag een zware last op de schouders van de drie overgebleven strijders.

De remise van Wouter Ludwig met grootmeester Van den Borst was het sein voor een slotoffensief. Met volop kans op de verdiende gelijkmaker, maar het beslissende duwtje bleef uit.

De mooie omsingeling van Gerrit Wassink leverde na een paar onnauwkeurige zetten niets op en ook Grotenhuis kreeg tegen oud-clubgenoot Harmsma geen loon naar werken. ‘In tijdnood mis ik het winnende plan, waardoor hij ontsnapt met een remisezetje.‘

Het Zomertoernooi in Heino werd gewonnen door Gerwin Mollink. Met de hoogste score uit de vijfjarige historie. Mollink, twee jaar geleden ook al de sterkste, zette acht van de negen partijen in winst om. Daarbij een cruciale voltreffer tegen naaste rivaal Frits Gerritsen.

‘Ik verraste hem vanuit een betere stand met een slagzetje‘, aldus de winnaar. De derde prijs ging naar DOS-speler Vincent Lievense.

Hanco Elenbaas

NRC Handelsblad, 26 maart 1999

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 13, 2004 00:19

Dromen van damschijven met viltjes

Door onze redacteur ROBERT MISSET

ROTTERDAM, 26 MAART. Het Nederlandse kampioenschap dammen in Huissen moet het vanaf komende zondag wederom stellen zonder Ton Sijbrands. De voormalige wereldkampioen speelt alleen nog in de clubcompetitie. `De geringste onvolkomenheid kan mij uit balans brengen.'

Harm Wiersma weigerde zijn Nederlandse damtitel te verdedigen, omdat het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) hem geen startgeld kon garanderen. Het bleek tevens vergeefse moeite Ton Sijbrands uit te nodigen, want de 49-jarige grootmeester bevindt zich momenteel in ,,een windstille fase'' van zijn carrière. De oud-wereldkampioen veroverde zijn eerste nationale titel reeds in 1967. De zesde en voorlopig laatste triomf boekte Sijbrands in 1988. ,,Terwijl ik in al die jaren slechts acht keer heb deelgenomen aan het nationale kampioenschap.''

Creëert Sijbrands zorgvuldig zijn eigen mythe door niet te spelen? Hij verdween al eerder vijftien jaar van het internationale podium, toen de felle kritieken op zijn `Match van de Geeuw' met Andreiko in 1973 diepe wonden bij hem hadden geslagen. ,,Toen kon ik me niet voorstellen ooit nog een damsteen aan te raken.'' Na zijn terugkeer in 1988 verloor Sijbrands een WK-match van de Rus Tsjizjov en sinds 1995 heeft hij de confrontatie met de wereldtop gemeden. ,,Een tweede rentree lijkt me onwaarschijnlijk. Ik word in december 50 jaar en dat is behoorlijk oud voor een dammer. Schwarzmann is pas 30 en toch heeft hij er bijna tien jaar over gedaan om wereldkampioen te worden.''

Sijbrands damt nog slechts in de Nederlandse clubcompetitie. ,,Mijn prestaties wekken niet de indruk dat een mythe om mij heen hangt'', zegt hij met gevoel voor zelfspot. ,,Ik heb daar ooit mijn wekelijke rubriek in de Volkskrant aan gewijd onder de kop `Elke winstpartij een geschenk uit de hemel'. Al geldt dat wellicht voor elk damtoernooi dat wordt gehouden. Ik kan mijn niveau momenteel moeilijk inschatten. Ik denk dat Wiersma en ik mondiaal nog tot de topvijf zouden kunnen behoren. Ik vond het in elk opmerkelijk dat Harm meteen kampioen werd, toen hij vorig jaar weer aan het NK deelnam.''

Sijbrands zegt geen speciale reden te hebben het NK te negeren. Zijn hardnekkige strijd met het bestuur van de KNDB is geluwd en zijn conflict met aartsvijand Rob Clerc, de favoriet op het NK, valt toch niet op te lossen. ,,Dat nemen we allebei ons graf in'', meent Sijbrands. Clerc zou in het verleden bewust partijen hebben verloren om zijn concurrent in de wielen te rijden, verklaarde Sijbrands enkele jaren geleden. Clerc noemde de `Kasparov van de damsport' vervolgens ,,paranöide'' en sindsdien hebben beide dammers niet meer met elkaar gesproken. ,,Ik heb geen enkele neiging die uitspraak te herroepen, maar ik voel ook niet te behoefte het vuurtje weer aan te wakkeren'', zegt Sijbrands.

Hij is trouwens de eerste om te erkennen dat zijn gecompliceerde karakter moeilijk valt te doorgronden. ,,Ik ben wellicht de meest neurotische dammer van allemaal. Ik ben overgevoelig voor de omstandigheden waaronder ik moet spelen. De geringste onvolkomenheid kan mij uit balans brengen. Grote toernooien roepen bij mij zoveel emoties en stress op dat ik al bij voorbaat besluit van deelname af te zien.'' En hoe bespottelijk het ook klinkt, zelfs het geluid van schuivende stenen kan Sijbrands al uit zijn ritme halen. Ooit verliet hij een NK omdat de organisatie had verzuimd viltjes onder de stenen te plakken. ,,De schakers zijn niet anders gewend'', zegt Sijbrands.

Image
Dammer Ton Sijbrands: `Ik ben wellicht de meest neurotische dammer van allemaal.'

Toch stelt Sijbrands minder eisen aan het materiaal als hij een schaakpartij speelt. ,,Mijn rating stelt geen reet voor, daarom stel ik me als schaker bescheiden op. Jannes van der Wal was een betere schaker dan ik. Maar ik speel graag met mooie stenen of schaakstukken. Laatst moest ik schaken op een plastic bord en met plastic stukken, dan hoeft het voor mij al niet meer. Ik neem graag mijn eigen materiaal mee. Mooie, houten stukken inspireren mij.'' Lachend: ,,Ik droom zelden van dammen. Maar als er damstenen in mijn dromen voorkomen, zitten er altijd viltjes onder.''

Sijbrands mag dan gelden als de schrik van elke organisator van damtoernooien; voor één evenement heeft hij slechts een houten schot en een kop koffie nodig. In 1993 bracht Sijbrands het wereldrecord blindsimultaan op 18 tegenstanders. Na dertienenhalf uur dammen liet hij 14 overwinningen en vier remises aantekenen. Het lijkt een absurde vorm van masochisme, een monsterlijke zelfkwelling die in Rusland ooit bij het schaken werd verboden omdat het tot krankzinnigheid zou leiden.

Maar Sijbrands wil zijn record graag scherper stellen. ,,Ik wil nu blind tegen 20 dammers spelen. Volgens mij kan ik er nog iets meer hebben. Het is fascinerend om op deze manier je grenzen af te tasten. Maar het probleem is zoveel mensen bereid te vinden bijna veertien uur achter het bord te zitten en al die tijd tegen een slechte stelling aan te kijken.'' Het is een bijna luguber beeld. Urenlang zit Sijbrands met het hoofd in de handen eenzaam achter een houten schot dat hem van zijn tegenstanders scheidt. Hij krijgt de zetten van zijn opponenten op een briefje doorgespeeld, meer hulp heeft hij niet. Bovendien is Sijbrands gedwongen een winstpercentage van 75 te boeken, anders telt de wereldrecordpoging niet.

Het menselijk brein kan blijkbaar veel verdragen. ,,Tijdens mijn eerste blindsimultaan in 1987 in IJmuiden ging ik onder begeleiding van de arbiter naar het toilet. Een nietsvermoedende toeschouwer schudde me uitgebreid de hand en begon tegen me te praten alsof ik niets anders te doen had. Toch kan ik al mijn partijen scherp voor de geest houden zonder de stellingen tot in details voor me te zien. Ik heb wel een week nodig om te herstellen van zo'n blindsimultaan, want de eerste dagen dansen de damstenen voor mijn ogen.''
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Hanco Elenbaas

NRC Handelsblad, 1 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 13, 2004 00:48

Gelijkspel?

Door Pieter de Vries

FIFA-voorzitter Sepp Blatter wil gelijke spelen in het voetbal afschaffen. Elk duel moet, bij een gelijke stand na negentig minuten, worden beslist door strafschoppen. Goed idee?

Edward Sturing, trainer van voetbalclub Vitesse, dat dit seizoen vijftienmaal gelijkspeelde in de eredivisie: ,,Het gelijkspel afschaffen? Graag! Wij hebben het record. Krijgen we dan na een gelijkspel ook drie punten? Ik zet vraagtekens bij het nemen van strafschoppen bij een gelijke eindstand. Of degene die het verdient dan ook wint, is de vraag. Als je toch iets wilt veranderen, probeer dan iets met een verlenging met sudden death, zoals in de beker. Maar ik weet niet of je gelijke spelen moet afschaffen. Niemand zit te wachten op een 0-0, maar een gelijkspel kan ook een mooie wedstrijd zijn. De vergelijking van Blatter met een kaartspel gaat niet op. Sport is geen kaartspel.''

Marcel Huijbens, topscorer basketbalclub Den Bosch en oud-international: ,,Ik kan me goed voorstellen dat ze wat willen doen aan die saaie gelijke spelen. Bij een wedstrijd hoort een winnaar. Voetbal is soms zo berekenend. Een maand voor het eind van het seizoen kan de kampioen al bekend zijn. Dat gebeurt in het basketbal nooit. Als een team meer wordt gestimuleerd om te winnen, komt dat het voetbal ten goede. Het systeem met drie punten voor een overwinning (was twee, red.) is wel aardig, maar onvoldoende om de spanning op te voeren. Ik weet alleen niet of het nemen van strafschoppen een goede oplossing is. Dat is een soort loterij. Om meer strijd te krijgen moet je regels verzinnen om het scoren makkelijker te maken. Basketbal kent een ander scoreverloop, daar is de kans op een gelijkspel veel kleiner. Logisch dat het is afgeschaft.''

Bert Goedkoop, bondscoach Nederlands volleybalteam: ,,Ik hoop dat Blatter hiermee beoogt het spel attractiever te maken. Maar beslissende strafschoppen zijn niet in de geest van het spel. Daar zit het publiek niet op te wachten. Je krijgt gekunstelde situaties. Probleem van het voetbal is dat er zo weinig doelpunten worden gemaakt. Er heerst de mentaliteit van per se niet willen verliezen. Ik ben blij dat ik in een sport werk waar altijd een winnaar uit een wedstrijd komt. Bij moderne sporten als volleybal of basketbal, waar veel wordt gescoord, zijn we gewend aan regelwijzigingen. Bij een conservatief bastion als voetbal is verandering moeilijker. De regelwijziging bij volleybal (ook als een ploeg niet serveert is elke score een punt, red.) heeft het spel sneller gemaakt. Het publiek is positief.''

Jacco Eltingh, oud-tennisprof en organisator tennisevenementen: ,,In een reguliere voetbalcompetitie is een gelijkspel een wezenlijk onderdeel. Maar bij toernooien, met een beperkt aantal wedstrijden, is het afschaffen van gelijke spelen goed. De Champions League is mede door het poulesysteem een gedrocht. Pas in de knock-out-fase zit er meer vuur in de wedstrijden. De mooiste insteek van voetbal is een doelpunt meer maken dan je tegenstander. Wedstrijden waar op resultaat wordt gespeeld en waar ploegen aan een 0-0 of 1-1 genoeg hebben, zijn niet leuk om naar te kijken.''

Ton Sijbrands, voetballiefhebber en meervoudig Nederlands, Europees en wereldkampioen dammen: ,,Een onzinnig idee. Ik heb er als liefhebber geen moeite mee dat voetbalwedstrijden in een gelijkspel eindigen. Ik begrijp dat bij bekerwedstrijden beslissingen moeten vallen, maar het is onbevredigend om na elke wedstrijd strafschoppen te nemen. Daar heeft het Nederlands elftal wel ervaring mee. Strafschoppen zijn niet nodig. Voetbal is attractief genoeg. Ik ben ook tegen regelwijziging in het dammen om remises te voorkomen. Voor mensen die van dammen houden, is het spel attractief genoeg. De slotronde bij het laatste NK (na een gedeelde eerste plaats werd Kees Thijssen op basis van ingewikkelde regels aangewezen als kampioen, red.) was spectaculair, maar het was een loterij.''
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Post Reply