KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 09, 2004 17:26

Casper van der Tak wrote: En wat een gezanik zeg in die stukjes!
Het Parool, 26.11.1994:
Sijbrands hekelt het gesjoemel van collega-dammers
ARTHUR DE BOER

AMERSFOORT - ''Harm Wiersma koopt partijen, de Witrus Aleksandr Baljakin verkoopt partijen en Rob Clerc geeft partijen weg.'' Dat zegt dammer Ton Sijbrands. Hij weigerde vorig jaar daarom deel te nemen aan het uitdagerstoernooi.

De Nederlanders Wiersma, Sijbrands en Clerc en de Witrus Baljakin eindigden op het WK van 1992 op een gedeelde tweede plaats. Door dat resultaat moesten zij in 1993 onderling uitmaken wie het recht kreeg wereldkampioen Tsjizjov uit te dagen. Sijbrands trok zich echter terug voor het toernooi.

Sijbrands wilde, evenals Wiersma en Baljakin, matches spelen. Clerc hield echter vast aan het reglement, dat een toernooi voorschrijft.

Wiersma maakte Sijbrands in december 1992 onder vier ogen duidelijk dat hij de uitkomst van dat toernooi in de hand had. ''Wiersma heeft mij gewoon te kennen gegeven dat Clerc in dat toernooi een loer zou worden gedraaid,'' aldus Sijbrands. ''En inderdaad. De allereerste partij won Wiersma van Baljakin. Een verschrikkelijk slechte partij van Baljakin, overduidelijk weggegeven.''

Wiersma heeft de laatste jaren niet verheeld dat geld voor hem belangrijker is dan de damsport. Volgens Sijbrands vormen Wiersma en Baljakin een zakelijke twee-eenheid. ''Baljakin werkt enorm veel met Wiersma samen. Wiersma is officieel bondscoach van de KNDB, maar hij besteedt heel veel werkzaamheden uit aan Baljakin, waar Baljakin uiteraard een vergoeding voor ontvangt. Ze hebben ook onlangs gezamenlijk het materiaal van de toptraining uitgegeven in boekvorm. Die twee zijn gewoon aan elkaar gelieerd.''

Het is niet de eerste keer dat Wiersma wordt beschuldigd van 'het regelen' van partijen. In 1980 verloor hij een rechtszaak tegen de toenmalige voorzitter van de Drentse dambond, W. Los, die hem eveneens van gesjoemel beschuldigde.

Los had in de agenda van de Amerikaan Koeperman aantekeningen gevonden die erop wezen dat Wiersma in zijn match om de wereldtitel vijf keer zou winnen en Koeperman een keer. De match is niet doorgegaan.

Clerc maakt zich volgens Sijbrands al jaren schuldig aan 'het weggeven' van partijen. ''Als hij mij maar kan benadelen,'' zegt Sijbrands. ''Het is echt oorlog tussen Clerc en mij.''

''Clerc kan ook niet zo naief zijn geweest dat hij niet van tevoren wist dat Wiersma en Baljakin een deal zouden maken. Maar volgens mij is Clercs haat jegens mij dermate groot dat hij bereid is zijn eigen kansen daaraan op te offeren.''

''Clerc wilde de mogelijkheden in de hand hebben mijn concurrenten extra punten te geven op het moment dat het nodig zou blijken,'' aldus Sijbrands. ''Zodra er ook maar enige kans is dat ik wereldkampioen word, zal hij niet nalaten te verliezen van degene die mij voor kan blijven. Dat is wat op het WK in Paramaribo (1988) en op het WK in Groningen (1990) gebeurd is.''

- Pagina 35: In de aanval tegen list en bedrog

Het Parool, 28.11.1994:
Wiersma trekt sjoemelaars aan
Arthur de Boer

NATUURLIJK worden in het dammen geregeld partijen verkocht. Harm Wiersma doet geen enkele poging het te ontkennen. Maar dat hij nu wordt gezien als de grote regelaar is niet terecht. "Ik kom niet naar hen toe, ze komen juist altijd naar mij toe met hun voorstellen."

Zeker vergeleken met de dammers uit de voormalige Sovjet-Unie acht Wiersma zichzelf een keurige sportman. Hij had op het gisteren beëindigde WK in Den Haag wellicht wereldkampioen kunnen worden als Vladimir Milsjin uit de Oekraïne en Emmanuel Merins, de sportleraar uit Letland die in Berlijn woont, hadden gedaan wat ze behoren te doen.

"Ik kan nu zeggen dat Valneris wereldkampioen is geworden omdat Merins en Milsjin hem de winst cadeau hebben gedaan, maar dan zegt iedereen dat het rancune is omdat ik tweede ben geworden. Bovendien: iedereen die verstand heeft van dammen, heeft het kunnen constateren. Maar ik zeg niet dat Merins en Milsjin Guntis Valneris de punten cadeau hebben gedaan, want het is niet te bewijzen."

Wiersma houdt het er maar op 'dat ook in dit toernooi wel wat dingen gebeurd zijn' en legt zich er verder bij neer. Hij zal ook niet naar de burgerrechter of de tuchtcommissie stappen om Ton Sijbrands, die zaterdag in een interview in deze krant de knuppel in het hoenderhok gooide, aan te klagen. "Ik ben gebaat bij zoveel mogelijk rust."

Wel wil Wiersma benadrukken dat hij juist op het door Sijbrands aangehaalde uitdagerstoernooi van 1993 niet gesjoemeld heeft. Wiersma geeft weliswaar toe dat hij Sijbrands onder vier ogen heeft verteld dat hij de uitslag van dat toernooi in de hand had, maar voegt daaraan toe dat Sijbrands de verkeerde conclusie aan die woorden heeft verbonden. Wat hij wel bedoelde, wil Wiersma niet vertellen.

Hij wil alleen maar duidelijk maken dat in het verleden 'wel het een en ander is gebeurd'. "Maar dat ik nu bovenaan het lijstje moet staan als Wiersma de man die partijen koopt...Zo is het niet. Als er al partijen zijn verkocht, kwam het idee nooit van mij."

Hij herinnert zich bijvoorbeeld een NK-partij met Sijbrands van eind jaren zestig, die weliswaar schitterend spel te zien gaf, maar geheel volgens afspraak in remise eindigde. Wiersma: "Als wij remise wilden spelen en toch een mooie partij wolden laten zien, kwam Sijbrands naar mij toe en ik niet naar hem."

Rob Clerc vindt dat Sijbrands lijdt aan 'paranoia tot en met'. Volgens Sijbrands heeft Clerc op de WK's van 1988 en 1990 partijen weggegeven om te voorkomen dat Sijbrands wereldkampioen zou worden.

"Pure laster en onjuist, uiteraard," zegt Clerc.

Hij heeft de beschuldiging net onder ogen gekregen en weet nog niet of hij er een zaak van zal maken. "Maar als ik iets ga ondernemen, is dat niet via de tuchtcommissie, maar via de burgerrechter."

Het kon er nog wel bij voor Clerc. Hij is, door twee evidente blunders, tiende geworden op het WK en valt dus net buiten de boot voor het uitdagerstoernooi. Bovendien is hij door toernooidirecteur Theo Dijkstra publiekelijk beschuldigd van het 'bestelen' van de organisatie. "Ook weer pure laster."

Het conflict is te flauw voor woorden en derhalve typerend voor de damwereld. Clerc wilde tijdens het WK liever thuis overnachten dan in het spelershotel en vroeg of hij de kosten die daarmee uitgespaard zouden worden kon incasseren. Dijkstra wilde niet verder gaan dan een reiskostenvergoeding, maar vertelde er wel bij dat Clerc dan ook geen recht had op de maaltijden in het hotel.

Clerc claimde alsnog een hotelkamer, om in het hotel te kunnen eten, maar sliep thuis. "Vervolgens staat in een krant dat ik de organisatie besteel door niet in het hotel te slapen," meldt Clerc.

"Er is dit toernooi zo veel gebeurd dat mijn animo om ooit nog een partij te spelen tot het minimum is gedaald. Op een gegeven moment is het genoeg. Of de beker nu helemaal vol is, weet ik niet. Daar ga ik me op beraden."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 09, 2004 18:03

NRC/Handelsblad, 28.02.1997
Clerc: 'Ik ben de enige normale topdammer in Nederland'
Door onze redacteur HANS KLIPPUS

Rob Clerc speelt volgende week in Groningen zes partijen om de wereldtitel dammen tegen titelhouder Aleksei Tzizjov. "Een vriend van me noemt het opa's laatste kunstje."

ZOETERMEER, 28 FEBR. Het is minder dan een week voor het begin van de grote WK-match. Toch vertoeft Rob Clerc (41) niet in eenzame afzondering met bord en stenen als gezelschap. Hij zit gewoon thuis in Zoetermeer, met vrouw, zoon en hond. Het dambord ligt niet eens op tafel, maar staat op de kast. "Ik ben de enige normale topdammer in Nederland", zegt Clerc glimlachend. "De anderen zijn geschift, excentriek. Ik heb een bepaalde saaiheid over me."

Er zijn tijden geweest dat Clerc zich wel opsloot ter voorbereiding op een belangrijke wedstrijd. Zoals in 1985 toen hij de uitdager was van wereldkampioen Gantwarg. "Jannes van der Wal is toen maandenlang bij me in huis geweest. We deden niets anders dan dammen, dammen, dammen, tot vier, vijf uur 's nachts. Als ik dan ging slapen, ging Jannes nog even door. Het had op zich iets heel moois, de ultieme verslaving."

"Hij was uniek als dammer én als mens", herinnert Clerc zich de vorig jaar overleden Van der Wal. "Als mens viel er niet met hem samen te leven. Hij was zó vermoeiend. Een voorbeeld: mijn vrouw vroeg hem een keer of hij wilde meehelpen de tafel te dekken. Na tien minuten kwam hij terug met één vork. Dat was Jannes! Ach, kleurloze mensen zijn er genoeg op de wereld. Er wordt gezegd dat hij later is gaan afgeven op de damsport, maar dat is niet waar. We hadden laatst een toernooi waarin met de regels van Jannes werd gespeeld. Zoiets is voortgekomen uit zijn liefde voor het dammen."

Van der Wal was de eeuwige rivaal van Clerc. De twee kregen het tijdens een NK zelfs met elkaar aan de stok. Clerc: "Ik zat volgens Jannes te ver over het bord gebogen en daarom gaf hij me ineens een duw. Ik wist niet wat ik meemaakte. Witheet was ik! Ik wilde bijna op de vuist. Het incident stierf een zachte dood. Later werd Jannes mijn secondant. Ik denk dat hij mij de wereldtitel wel gunde. Zelf was hij al een keer kampioen geweest."

Clerc verloor in 1985 de tweekamp tegen Gantwarg. Er werd destijds op vijf verschillende plaatsen in Nederland gespeeld. "We speelden in de Efteling, en op de beddenafdeling bij V, D. Daar zaten we in soort glazen kooi. Dat was echt gênant. Nu zou ik daar niet meer spelen. Maar ik had me sterk gemaakt voor die tweekamp, ik wilde wereldkampioen worden." Volgende week wordt op één plek wordt gespeeld, in de directiekamer van het Nieuwsblad van het Noorden in Groningen.

Zevenvoudig wereldkampioen Tzizjov is de grote favoriet. De Rus verloor nog nooit een tweekamp, won man-tegen-man zelfs van Sijbrands en Wiersma. "Toch ben ik niet bang voor hem", zegt Clerc. Hij voelt zich ook het prettigst als underdog. Vanuit die positie verraste hij wel vaker. De Zoetermeerder werd pas een maand voor het WK in Ivoorkust als invaller opgeroepen en hij twijfelde zelfs of hij wel moest meedoen. Zijn animo voor het dammen was sterk verminderd. "Ik had het gevoel dat mijn damcarrière ten einde was."

In Ivoorkust bloeide Clerc weer op, onder slechte omstandigheden. Het was erg warm in de zaal, meestal boven de dertig graden. De spelers zaten in T-shirt en korte broek achter het bord. "Het zag eruit als een vakantiekolonie, maar het was geen pretje. Ik heb tijdens mijn laatste partij vijf liter water gedronken. Gelukkig had ik al veel meegemaakt, onder meer twee eerdere WK's in Afrika. Ik ging me steeds sterker voelen. Om me heen zag ik ze afvallen. En iedereen klaagde natuurlijk over de omstandigheden. Ik ben kalm gebleven."

Om zich voor de finale van twaalf dammers te plaatsen moest Clerc in een barrage met vijf man om één plek strijden. "Dat werd in één dag beslist. En ik moest voor zes uur bij Swissair zijn als ik de volgende dag met het vliegtuig meewilde. Want als ik zou worden uitgeschakeld, wilde ik zo snel mogelijk naar huis." Hij bleef in de strijd en deed het in de finale uitstekend. Even leek het er op dat hij alleen bovenaan zou eindigen, maar Tzizjov kwam langszij. Clerc was ook dolblij met zijn gedeelde WK-zege. "Ik heb een hele tijd naast mijn schoenen gelopen."

Het plezier is terug, in elk geval tot het einde van de WK-match. Clerc was in zijn lange loopbaan nog nooit wereldkampioen. "Een vriend van me noemt het opa's laatste kunstje. Ik weet het niet. Misschien ben ik mijn hele leven wel tot het dammen veroordeeld. Had ik maar een vak moeten leren. Ik heb ooit een blauwe maandag op kantoor gezeten. Dat was niks voor me." De beroepsdammer zegt nu 'huisvrouw' te zijn. Zijn echtgenote heeft een volledige baan. "Ik vier al jaren een beetje vakantie", zegt Clerc die voor twee kranten wekelijks een rubriek schrijft. Hij zou wel kunnen rondkomen van de opbrengsten van zijn damactiviteiten. "Maar dan moet ik wel bescheidener leven dan nu." In Groningen mogen hij en Tzizjov 45.000 gulden verdelen. "Zo'n bedrag is een uitzondering."

Vorige week was Harm Wiersma, de oud-wereldkampioen en tevens bondscoach, vijf dagen bij Clerc op bezoek in Zoetermeer. De Fries hielp zijn collega met de voorbereiding op de tweekamp. "We hebben uren hier aan tafel gezeten met het bord tussen ons in. Af en toe zijn we even een straatje om gegaan met de hond." Ook zijn vriend en clubgenoot Paul Oudshoorn assisteert hem. "Maar misschien had ik er wel helemaal niets aan moeten doen. Want achteraf was mijn voorbereiding voor Ivoorkust ideaal."

Zijn balans tegen Tzizjov is negatief. Hij speelde twaalf keer tegen de Rus, won één partij en verloor er twee. Zijn enige overwinning dateert uit 1989, bij een landentoernooi in Cannes. "Ik had het daar onwijs naar mijn zin. We hadden een leuk team en deden leuke dingen. Dat gevoel van toen probeer ik nu weer op te roepen." Clerc heeft zijn strijdplan klaar. "Maar daar zeg ik niets over, want Tzizjov kan Nederlands lezen."

Clerc is een voorzichtige speler. "Ik speel partijen op een Karpov-achtige manier. Ik probeer vanuit een licht voordeel toe te slaan." Hij heeft voor achter de tafel geen speciale trucs in petto.

"Ik heb één keer iets geprobeerd, in die tweekamp tegen Gantwarg. Een sportpsycholoog adviseerde me mijn tegenstander strak aan te kijken, continu! Het was voor de elfde partij, ik stond al achter. Ik merkte dat Gantwarg zich er onbehaaglijk bij voelde. Maar ik voelde me zelf ook niet prettig. Ik won die partij ook niet. Het werd remise."

Woensdag is de eerste partij tegen Tzizjov, pas maandag vertrekt Clerc naar Groningen. In het weekeinde doet hij nog mee aan het NK bridge voor gemengde paren. "Ik leer in een paar dagen toch niet beter dammen. Dus waarom zal ik dan niet proberen de tijd tot Groningen prettig te besteden?"

Rob Clerc is een doodnormale vent. ",De mensen denken dat je als topdammer of schaker heel intelligent moet zijn. Dat slaat nergens op. Oké, je moet een niet al te grote boerenlul zijn. Verder moet je er gewoon aanleg voor hebben."

Image
Rob Clerc: "Ik ben niet bang voor Tzizjov."

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Fri Jul 09, 2004 20:00

Hanco Elenbaas wrote:
Het Parool, 26.11.1994:

''Clerc wilde de mogelijkheden in de hand hebben mijn concurrenten extra punten te geven op het moment dat het nodig zou blijken,'' aldus Sijbrands. ''Zodra er ook maar enige kans is dat ik wereldkampioen word, zal hij niet nalaten te verliezen van degene die mij voor kan blijven. Dat is wat op het WK in Paramaribo (1988) en op het WK in Groningen (1990) gebeurd is.''
Wat opvalt is:
-Het totaal gebrek aan twijfel. Geen enkel voorbehoud.
-De onbeschaamdheid dit in de krant te plaatsen.
-De afwezigheid van enig respect voor anderman's integriteit.

daniel

Post by daniel » Fri Jul 09, 2004 20:09

Ben Anoniem wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Het Parool, 26.11.1994:

Wat opvalt is:
-Het totaal gebrek aan twijfel. Geen enkel voorbehoud.
-De onbeschaamdheid dit in de krant te plaatsen.
-De afwezigheid van enig respect voor anderman's integriteit.
Wat mij opvalt is dat Sijbrands openlijk zijn standpunt duidelijk maakt, en dus niet onder een schuilnaam.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Jul 10, 2004 09:55

Dat is inderdaad opvallend. Sijbrands moet zich toch realiseren dat het effect van dergelijke door hem via de media verspreidde laster immens is. Maar dat lijkt hem niet te interesseren. Een narcistische persoonlijkheid?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Jul 10, 2004 15:32

Bedankt Hanco voor het plaatsen van het interview.

Het is zelden dat ik het eens ben met Ben Anoniem, maar hier dus wel. Geen enkel bewijs tegen Clerc, en zo moeilijk is het niet te begrijpen dat Clerc vast houdt aan een herkamp in toernooivorm, omdat daarin zijn kansen het grootst zijn... Daar hoeft niemand verder iets achter te zoeken.

Voor zover ik Baljakin ken geeft die ook geen partijen weg, en heeft hij tegen Wiersma het al eerder moeilijk gehad.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 10, 2004 18:42

Casper van der Tak wrote:Bedankt Hanco voor het plaatsen van het interview.

Het is zelden dat ik het eens ben met Ben Anoniem, maar hier dus wel. Geen enkel bewijs tegen Clerc, en zo moeilijk is het niet te begrijpen dat Clerc vast houdt aan een herkamp in toernooivorm, omdat daarin zijn kansen het grootst zijn... Daar hoeft niemand verder iets achter te zoeken.

Voor zover ik Baljakin ken geeft die ook geen partijen weg, en heeft hij tegen Wiersma het al eerder moeilijk gehad.
Volgens Hugo is dat conflict tussen Sijbrands en Clerc ontstaan in de tijd dat zij samen speelden in IJmuiden eind jaren zeventig. Sijbrands reed altijd mee met Clerc naar IJmuiden om samen de training te verzorgen, maar de luie Rob Clerc bleek keer op keer die trainingen nauwelijks voorbereid te hebben, waar de conscentieuze Sijbrands zich mateloos aan ergerde. Volgens Hugo was de druppel voor Sijbrands dat Clerc zich enkele keren racistisch uitliet over Hugo, als deze weer eens had zitten knoeien.
Ik vermoed ook dat Rob in de door Sijbrands bedoelde partijen niet bewust zich heeft laten verslaan, maar het is wel begrijpelijk dat Ton daar anders over denkt vanuit de haatrelatie die Clerc en Sijbrands met elkaar hebben opgebouwd.
Dat Sijbrands door het KNDB-bestuur stelselmatig tegengewerkt is kan geen zinnig mens ontkennen. En de opgekropte woede en wrok over die pesterijtjes heeft zich tomeloos ontladen in november 1994.

Maar dat was nog niet het interview Casper, slechts de inleiding op de voorpagina van Het Parool.
Hier is het interview, ook uit Het Parool van 26 november 1994:

In de aanval tegen list en bedrog
door Arthur de Boer

Ton Sijbrands is woedend en geeft daarom opening van zaken over zijn conflict met de dambond. Zijn weg naar de grote toernooien is afgesloten en Sijbrands beschouwt dat als een straf van de bobo's. "Ik overweeg nog steeds serieus naar België te verhuizen."

Ton Sijbrands legt een stapel brieven, faxen en kopieën op tafel en vraagt voorzichtig: "Hoeveel tijd heb je?" Hij lacht niet. Hij zegt:"Ik moet even mijn frustraties...Hoewel: even?"

Hij heeft zich geprobeerd te distantiëren van list en leugen, zoals het een heer van stand betaamt. Maar de maat is vol voor Ton Sijbrands (44). Sijbrands ondersteunt de kracht van zijn tirade door tijdens het gesprek met hoge frequentie A-4'tjes aan te reiken; het zijn de brokstukken van het conflict dat ertoe leidde dat Ton Sijbrands op het WK ontbreekt.

Cruciaal zijn twee artikelen uit 1993. Het eerste is een piepklein bericht in het blad Damnieuws. Daarin meldde het KNDB-bestuur, dat eerder Gérard Jansen een wild card had beloofd, af te zien van het recht 'een tweede internationaal grootmeester uit te nodigen om deel te nemen aan het NK van 1994'. Het tweede is het afscheidswoord van Ton Sijbrands, in zijn rubriek in de Volkskrant.

Het bericht in het bondsblad hield in dat Sijbrands niet aan het NK kon deelnemen en zich daardoor ook niet voor het WK kon plaatsen.

"Toen ik dat bericht gelezen had, heb ik in mijn rubriek over mijn afscheid geschreven. Maar het was gewoon een feitelijke constatering: zij snijden mij de weg af om mij te plaatsen voor het WK. Ik schrijf dat het dus voor mij is afgelopen en vervolgens zeggen zij: ja, maar hij zegt zelf dat hij niet meer speelt. Dat is ontzettend hypocriet."

Volgens Sijbrands wordt hij 'gestraft' omdat hij het NK van 1993 'nogal rellerig' verliet. Tijdens het toernooi werden timmerwerkzaamheden verricht aan de speelzaal, in het stadhuis van Apeldoorn. Sijbrands liet zijn speelklok stilzetten. Hij kon door het lawaai niet nadenken. De arbiter ging poolshoogte nemen en kwam terug met de mededeling dat de werklieden 'zachter zouden timmeren'.

Sijbrands:"Voor mij was de maat toen vol. Ik had vlak voor dat toernooi al een aantal aanvaringen met de bond gehad en was dus behoorlijk opgefokt. Mijn vertrek uit Apeldoorn was voor mij weinig minder dan een drama, temeer daar ik zeer goed op dreef was."

Hoe moeilijk heb je het nu?
"Dammen betekent verschrikkelijk veel voor mij. Maar het is niet zo dat het de vorm van een obsessie heeft aangenomen. Ik ben wel in staat verder te leven. Vooral omdat ik ontzettend veel plezier heb in het schrijven over dammen en het analyseren."

Is jouw carrière nu afgelopen?
"Wat mij betreft niet, maar wat de KNDB betreft wel, denk ik. Zolang je je per se via je bond moet kwalificeren voor een WK, is het met mijn carrière kennelijk afgelopen. Zodra je op persoonlijke titel mee kunt doen, via je positie op de wereldranglijst - en die constructie zit er aan te komen - kun je dus buiten zo'n bond om mee doen."

Tegen die tijd staat je positie op die lijst behoorlijk onder druk.
"Ik heb niet zo'n goed inzicht in de werking van die lijst, maar het kan haast niet anders. Momenteel sta ik nog steeds tamelijk onbedreigd tweede, slechts tien punten achter Tsjizjov. Drie weken geleden heb ik een match gespeeld tegen Macodou N'Diaye en die is ontzettend goed verlopen. Ik heb horen vertellen dat ik er daardoor waarschijnlijk drie of vier punten bij krijg. Dus voorlopig komt mijn positie nog niet echt in het gedrang."

Heb je wel eens overwogen voor een ander land uit te komen?
"Ik dacht dat je er in de damwereld dan ook echt moest wonen gedurende een jaar of twee, maar ik ken die reglementen niet echt goed. Ik heb er wel heel serieus over nagedacht in België te gaan wonen. Ik heb het niet gedaan, omdat het een soort capitulatie is. Maar ja, wat ik nu doe is ook een vorm van capitulatie: je carrière laten bevriezen. Ik denk er nog steeds wel serieus over naar België te verhuizen."

Hoe serieus?
"Mijn vrouw heeft een keer een makelaar in België gebeld. Maar je kunt er wel plompverloren gaan wonen, maar ik denk dat het verstandiger is eerst de Belgische dambond te vragen of ze wel een vreemdeling in hun achtertuin willen hebben."

Bondsvoorzitter Schotanus zegt dat hij erg zijn best doet nog contact met jou te krijgen.
"Flauwekul. Het is bekend dat Schotanus op voet van oorlog staat met mij. We hebben elkaar al in geen jaren meer de hand geschud."

In de publicaties die je hebt meegenomen, krijg jij de schuld van alles. Schotanus zegt zelfs dat je aan paranoia lijdt. Dreig je nooit te verzuipen in alles wat over je heen komt?
"Een heleboel lees ik niet eens meer. Mijn vrouw en ik hebben sinds enige maanden de afspraak dat zij eerst leest wat binnen komt. En als ze denkt dat het al te slecht is voor mijn bloeddruk, krijg ik het niet onder ogen."

Waar komt die controverse met de KNDB nou precies vandaan?
"Op het NK van 1988 in Putten maakte ik na vijftien jaar mijn rentree. Maar nog voordat ik ook maar een zet had gedaan, lag ik alweer overhoop met het KNDB-bestuur. In de voorgaande vijftien jaar had ik ook al wat aanvaringen met ze gehad, maar lang niet zo heftig als in 1988. In 1986 hebben ze me zelfs nog erelid gemaakt van de KNDB."

Is dat een eer voor je?
Lachend: "Ik heb een keer in een open brief geprobeerd daar afstand van te doen. Kreeg ik een briefje terug dat dat niet kon."

"Maar goed: al voor het NK in Putten kreeg ik diverse signalen dat de KNDB het absoluut niet op prijs stelde dat ik weer ging spelen. Ik had dat toernooi voor mijn rentree uitgekozen, omdat een goede vriend van mij voorzitter van het organisatiecomité was. Via hem kreeg ik dingen te horen die uiterst onaangenaam waren voor mij. Het heeft ertoe geleid dat hij zijn functie heeft neergelegd. Dat was de eerste aanvaring."

"Drie weken voor het toernooi heb ik toen een brief op hoge poten geschreven aan het bestuur, met een opsomming van alles wat mij dwars zat. Maar aan geen van die dingen heb ik een eis of een voorwaarde verbonden, behalve aan het laatste, meer futiele puntje: het aanbrengen van viltjes onder de schijven. Ik zei: als jullie daartoe niet bereid zijn... Dat hebben ze toen wel gedaan. Zij het dat ze toen heel oude schijven hebben genomen, ergens uit een kast in het bondsbureau."

"Sindsdien is het nooit meer goed gekomen. De bond heeft ook nooit gereageerd op die brief. Dat heeft ertoe geleid dat ik in 1989 en 1990 niet mee heb gedaan aan het NK. In 1991 mocht ik niet meedoen, maar dat zal ook wel nergens zwart op wit staan."

Dat was het?
"Ik had in 1990 ook weer een ontzettende aanvaring met de bond, over het vooruitspelen van een partij voor de clubcompetitie. In dat jaar werd in Groningen het WK gehouden, maar in dezelfde periode had de KNDB ook competitiewedstrijden gepland. Ik mocht mijn competitiepartij vooruit spelen, maar mijn toenmalige secondant, Johan Krajenbrink, niet. Terwijl hij dat voor mijn match tegen Tsjizjov, datzelfde jaar, wel mocht."

"Dat heb ik toen ontzettend hoog opgenomen. Eerst heb ik het nog voorzichtig geprobeerd met een telefoontje aan Schotanus. Later heb ik nog een open brief geschreven. Dat haalde allemaal niets uit. Pas toen de toernooidirecteur van Groningen, Johan Zwanepol, zich ermee bemoeide, zijn ze overstag gegaan."

In 1993 mocht je wel meedoen aan het NK.
"Ja. Ik kreeg een uitnodiging en heb een telegram gestuurd aan de wedstrijdleider: uitnodiging in dank aanvaard. Toen heb ik echt een streep willen zetten onder alle ellende tussen de KNDB en mij, in de veronderstelling dat dat ook van hun kant als een soort geste zou worden beschouwd."

Datzelfde jaar wilde je niet meedoen aan het toernooi om de uitdager van wereldkampioen Tsjizjov aan te wijzen. Je wilde alleen matches spelen.
"Die vraag brengt mij een beetje in een gewetensconflict. Maar ik heb er zo langzamerhand zeer veel behoefte aan om het uit te leggen. Zo'n beetje tijdens het hele WK in Toulon (1992) zijn er acties geweest om de reglementen gewijzigd te krijgen. Ongeveer in de zin zoals ze bij het laatste congres ook zijn gewijzigd, dus met het instellen van matches tussen de nummers zo veel tot en met zo veel van het WK. Vooral Harm Wiersma was in Toulon ontzettend druk bezig dat met een petitie voor elkaar te krijgen."

"Dat voorstel werd door veel spelers ondertekend; in elk geval door Wiersma, Baljakin, mij en ook door Rob Clerc. In dat WK eindigden vier spelers gelijk, dus wat ligt dan meer voor de hand dan het voorstel meteen in de praktijk te brengen als de handtekeningen van de vier deelnemers eronder staan? In Toulon werd na het toernooi ook uitsluitend gesproken over matches. Maar eenmaal in Nederland bleek Clerc daarop terug te komen. Daar is volgens mij maar een verklaring voor. Het is genoegzaam bekend dat Clerc en ik een rampzalige onderlinge verstandhouding hebben, die in 1988 weer eens is opgelaaid en sindsdien is het echt oorlog tussen hem en mij."

"Wat er onder meer toe leidt dat, zodra er ook maar enige kans is dat ik wereldkampioen word, hij niet zal nalaten te verliezen van degene die mij voor kan blijven. Dat is wat op het WK in Paramaribo (1988) gebeurd is en op het WK in Groningen. Vooral in Groningen was het volstrekt duidelijk. Er waren nog twee ronden te spelen, Tsjizjov en ik deelden de eerste plaats. Tsjizjovs programma was onmiskenbaar zwaarder. Hij moest ook nog tegen Clerc. Al weken had ik het er met intimi over wat Clerc zou doen tegen Tsjizjov: gewoon spelen, met een heel gerede kans op remise, of per ongeluk expres verliezen. Het laatste gebeurde. En dat terwijl Clerc in alle toernooien waar ik niet bij betrokken was, nog nooit een partij van Tsjizjov heeft verloren."

"Enfin, dat Clerc opeens niet meer bereid was matches te spelen, kon voor mij maar een ding betekenen: hij wilde de mogelijkheden in de hand hebben mijn concurrenten extra punten te geven op het moment dat het nodig zou blijken."

Is dat voldoende reden je terug te trekken?
"Een andere reden is de buitengewoon warme verstandhouding tussen Wiersma en Baljakin. Baljakin woont geloof ik meer dan de helft van het jaar in Nederland en werkt met Wiersma samen. Wiersma is officieel bondscoach van de KNDB, maar hij besteedt heel veel werkzaamheden uit aan Baljakin, waar die uiteraard een vergoeding voor krijgt. Ze hebben ook onlangs gezamenlijk het materiaal van de toptraining uitgegeven in boekvorm. Die twee zijn gewoon aan elkaar gelieerd. Ik ging er dan ook van uit dat ik, als ik mee zou hebben gedaan, in een soort dubbele tang zou zijn genomen, enerzijds door Clerc, anderzijds door het tandem Wiersma/Baljakin. En ik ben niet zo hoogmoedig te denken dat ik onder zulke omstandigheden nog zou kunnen winnen."

"Ik had in december 1992, toen die zaak speelde, tamelijk veel contact met Wiersma. We onderzochten de mogelijkheid er nog matches van te maken. Na afloop van een competitieronde hadden we daar een bespreking over in Apeldoorn. Daar bevestigde Wiersma dat ik er inderdaad het verstandigste aan deed niet aan het toernooitje mee te doen. Hij sprak toen de historische woorden: 'Ik begrijp niet waarom Clerc per se een toernooitje wil spelen, want ik kan er voor zorgen dat hij dat niet wint.' En inderdaad: de eerste partij: Wiersma-Baljakin 2-0. Een verschrikkelijk slechte partij van Baljakin, overduidelijk weggegeven."

"En voor de rest ging Baljakin tegen Clerc op remise spelen en Wiersma speelde tegen Clerc ook op remise. Clerc werd een verschrikkelijk oor aangenaaid in die driekamp en verloor tot overmaat van ramp ook nog een partij van Baljakin. Tot overmaat van ramp voor hem dan. Maar ik was in dat toernooitje wel op de hand van Clerc, omdat Wiersma mij in bedekte temen... Nee, niet eens in bedekte termen. Hij had mij gewoon te kennen gegeven dat Clerc in dat toernooi een loer zou worden gedraaid."

"Schotanus schreef: Sijbrands lijdt aan paranoia. Ik mag gewoon niet zeggen hoe het werkelijk in elkaar zit. Daar kan ik zo ontzettend giftig van worden. Ik heb niet eens het recht te zeggen dat mij groot onrecht is aangedaan. Jaren geleden zag ik een prachtige documentaire over familieleden van Schermerhorn, de minister-president van vlak na de oorlog. Die mensen waren in de jaren twintig naar de Sovjet-Unie vertrokken. Heel idealistische mensen."

"In die documentaire viel het me zo op dat de kinderen van die emigranten zo geconditioneerd waren op verhullend taalgebruik. Hun ouders waren vermoord in de tijd van Stalin, maar die kinderen zeiden alleen maar: 'Ja, dat waren moeilijke tijden', Ze hadden zichzelf in de loop van de jaren het recht ontzegd gewoon voor de waarheid uit te komen. Het is al treurig genoeg dat die mensen zijn overl..."

Een driftig gebaar. Dan, mismoedig: "Dat bedoel ik dus. Ik betrap mezelf erop dat ik ook steeds eufemismen gebruik. Ik zeg steeds dat mijn carrière is bevroren. Begrijp me goed: ik stel mijn conflict met de KNDB niet op een lijn met de slachtoffers van Stalin. Dat zou een gotspe zijn. Maar dat ik merk dat een soortgelijk automatisme bij mij aan de gang is, zorgt voor een soort woede waar je in kunt stikken."

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Jul 10, 2004 20:14

Bert Zwart wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ron Heusdens aan de leiding in Minsk

Image

Met nog twee ronden te gaan heeft Ron Heusdens de leiding in handen in het Internationaal Damfestival in Minsk. Hij moet die delen met de Wit-Rus Jewgenie Watoetin. Beiden wonnen twee keer.
Bas Messemaker doet het redelijk met 7 uit 7.
Opvallend is het dramatische toernooi van Andrej Kalmakov.
Bij de dames is het heel spannend. Na 7 ronden zijn daar vier koplopers.
Zie verder http://belarus.fmjd.org/modules/news/
Dit is fantastisch nieuws. Ron gaat op de valreep zijn A-status nog verlengen!
Ron heeft in een van de laatste rondes verloren van Nosevitch. Met +2 zijn Heusdens, Vatoetin en Nosevitch samen bovenaan geeindigd. De eindstand is 1. Nosevitch, 2. Heusdens, 3. Watoetin. Zie http://belarus.fmjd.org/modules/news/. Weet iemand de benodigde score voor een GMI-resultaat? Bij ons op de club dachten we +3 en dat zou betekenen dat Ron het weer net niet gehaald heeft...

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Jul 10, 2004 20:19

Volgens mij moet je een gmi norm scoren. aangezien de gemiddelde rating boven de 2300 ligt lijkt plus 2 me wel genoeg!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 10, 2004 20:29

GuidoB wrote: Ron heeft in een van de laatste rondes verloren van Nosevitch. Met +2 zijn Heusdens, Vatoetin en Nosevitch samen bovenaan geeindigd. De eindstand is 1. Nosevitch, 2. Heusdens, 3. Watoetin. Zie http://belarus.fmjd.org/modules/news/. Weet iemand de benodigde score voor een GMI-resultaat? Bij ons op de club dachten we +3 en dat zou betekenen dat Ron het weer net niet gehaald heeft...
Ik kreeg gisteren een mailtje van Ron uit Minsk, hij had weer eens op het laatste nippertje een zet gepresteerd op de Mindsports Arena.
Uit de vrolijke toon zou je kunnen opmaken dat hij het gehaald heeft!
De eerste drie hadden evenveel punten, 11 uit 9, dus de A-status voor Ron lijkt me terecht.

Image
Tsjizjov houdt -toen nog- koploper Heusdens aandachtig
in de gaten tijdens het WK 2003.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Jul 10, 2004 22:08

Hanco Elenbaas wrote: Dat Sijbrands door het KNDB-bestuur stelselmatig tegengewerkt is kan geen zinnig mens ontkennen.
O, ja natuurlijk, wat Ton overkomen is doet elk zinnig mens direct denken aan de Goelag Archipel.

Even serieus Hanco, als je bij de feiten -die jij zelf zo geweldig oplevert- blijft, is het beeld anders.
Dan zie je een Sijbrands, die vindt dat de damwereld zich altijd aan hem moet aanpassen.

In 1993 mocht hij zonder zich geplaatst te hebben aan het NK meedoen.
Wat doet meneer? Hij verlaat ("rellerig" zegt hij zelf) voortijdig het toernooi.
Wat verwacht, nee eist, meneer vervolgens?
Juist, een uitnodiging voor de NK 1994...

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat Jul 10, 2004 22:26

Bert Zwart wrote:Volgens mij moet je een gmi norm scoren. aangezien de gemiddelde rating boven de 2300 ligt lijkt plus 2 me wel genoeg!
Voor zover ik weet zijn er per jaar twee meetmomenten voor het behoud van de A-status. Die heeft Ron beide al achter de rug (Zeeland + NK). Het resultaat van het toernooi in Minsk is dus niet van belang.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Jul 10, 2004 22:38

Wieger Wesselink wrote:
Bert Zwart wrote:Volgens mij moet je een gmi norm scoren. aangezien de gemiddelde rating boven de 2300 ligt lijkt plus 2 me wel genoeg!
Voor zover ik weet zijn er per jaar twee meetmomenten voor het behoud van de A-status. Die heeft Ron beide al achter de rug (Zeeland + NK). Het resultaat van het toernooi in Minsk is dus niet van belang.
Kees en Ron wisten me tijdens Barnsteen en Salou te vertellen dat dit is aangepast: Je kan nu net zoveel pogingen wagen als je wilt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 10, 2004 22:39

Wieger Wesselink wrote:
Hoe het precies zit weet ik ook niet Wieger, maar Ron Heusdens ging zowel naar het NK, naar Salou als naar Minsk met het idee dat hij in die toernooien zijn A-status zou kunnen verlengen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Jul 10, 2004 22:48

Ben Anoniem wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Dat Sijbrands door het KNDB-bestuur stelselmatig tegengewerkt is kan geen zinnig mens ontkennen.
O, ja natuurlijk, wat Ton overkomen is doet elk zinnig mens direct denken aan de Goelag Archipel.

Even serieus Hanco, als je bij de feiten -die jij zelf zo geweldig oplevert- blijft, is het beeld anders.
Dan zie je een Sijbrands, die vindt dat de damwereld zich altijd aan hem moet aanpassen.

In 1993 mocht hij zonder zich geplaatst te hebben aan het NK meedoen.
Wat doet meneer? Hij verlaat ("rellerig" zegt hij zelf) voortijdig het toernooi.
Wat verwacht, nee eist, meneer vervolgens?
Juist, een uitnodiging voor de NK 1994...
Je zou bijna denken dat Ton een vrouw is.

Post Reply