GuidoB wrote:Bert Zwart wrote:de KNDB rating is een uit de hand gelopen eenmansproject van Jan Masselink. Ik heb de indruk dat hij er tot over zijn hoofd inzit. Wie het beter kan doen mag het waarschijnlijk wel van hem overnemen.
Hmmm, ik kan dat wel beter hoor. Geen problemen, alleen wel een hoop werk om het op te zetten.
Ik denk dan aan access en abonnementen via internet, waarmee je door het jaar heen steeds je rating tot dan toe kunt opvragen. En natuurlijk die van je clubgenoten (of andere mensen die je wilt). Dit uiteraard gekoppeld aan het programma dat de officiele rating berekent en waarin alle bekende uitslagen reeds zijn ingevoerd. Niet zo'n site als ergens in Friesland, waar je zelf ook elke keer al je uitslagen moet invoeren.
Nog een stapje verder ga je, als je via internet niet alleen de ratings kunt opvragen, maar ook uitslagen kunt invoeren. Niet iedereen natuurlijk, maar bijvoorbeeld wel de provinciale wedstrijdleiders of de organisatie van de zomertoernooien. Als andere mensen dan Jan Masselink de uitslagen invoeren, scheelt hem dat een hele hoop werk.
Ik vraag me af, of de KNDB in een dergelijke service geïntersseerd is. De voordelen zijn duidelijk, zowel voor de KNDB-leden als voor Jan Masselink. En ook voor de KNDB, want voor de abonnementen kan zij wat geld vragen en dat is hard nodig.
Waarom tik ik dit trouwens niet in een mailtje aan het bondsbureau? Misschien omdat ik eerst wil weten of het een goed idee is. Nou, shoot. Wat vinden jullie ervan?
Guido,
Dit idee is ook al besproken op
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=436& ... c&start=15
Zelf ben ik ook al een jaar wat aan het klooien met PHP en een MySql-database voor de PFDB-clubcompetitie. Technisch moet het gewoon mogelijk zijn.
Het lijkt me geen goed idee om hier geld voor te vragen. Waar de KNDB bij verenigingen en individuele leden eens goed op zou kunnen scoren, is deze service. Als zo'n computerprogramma eenmaal goed loopt, zijn de kosten vrijwel nihil. Voor de ca. € 20,-- jaarcontributie, zien vrijwel alle leden dan iets terug.
Want, waarom heeft ieder KNDB-lid nog geen rating? Die mogelijkheid moet gewoon geschapen worden. Onderlinge competitie, Provinciale competities, Toernooien etc., het moet gewoon mogelijk zijn, om of
a) via een inlogprocedure uitslaggegevens op te loaden, waarna er op een server de voortgang van de rating (want elk jaar wordt er natuurlijk een definitieve lijst opgesteld) wordt berekend.
b) via een ASCII-bestand uitslaggegevens naar Bondsbureau te zenden, die dan vervolgens voor verwerking zorgt.
Elke belangstellende moet dan de mogelijkheid krijgen via Internet ratinggevens op te vragen. Op clubniveau, provinciaal niveau, landelijk, leeftijdsgebonden (ik weet dat Anton Schotanus altijd precies bijhoudt of hij dit jaar misschien de sterkste senior van de KNDB is) een clubrating etc.
En dan krijg je misschien ook de vragen aan de clubsecretaris:
Hee, ik sta niet bij de ratinglijst van onze club. Hoe kan dat? Deze zal misschien met rode koontjes bekennen: Je bent nog niet opgegeven bij de KNDB.... om vervolgens met gezwinde spoed het lid alsnog op te geven.
Of het jeugdlid: Hee, ik zie allemaal leden van De Oldehove bij de jeugdratinglijst. Daar sta ik nog niet bij. De jeugdleider zorgt vervolgens er ook voor dat de jeugdleden worden opgegeven.
En wat is er op tegen om ook Internet-applicaties te ontwikkelen op basis van Toernooimanager? Aangesloten verenigingen kunnen dan hun onderlinge competitie, toernooien, via Keizer-, Moyenne-, Zwitsers systeem of gewoon rond, via wat webhosting van de KNDB ook op Internet zetten (of integreren in een eigen webpagina van de vereniging).
Als de TU Eindhoven om zulke opdrachten verlegen zit, dan moeten we daar natuurlijk gebruik van maken!!