DUWO Kennisstadtoernooi Delft

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie gaat de grootmeestergroep winnen?

Georgiev
14
37%
Golubjeva
0
No votes
Ndjofang
1
3%
Thijssen
19
50%
Samb
2
5%
Valneris
2
5%

Total votes: 38

Klareveld

Post by Klareveld » Tue Jul 06, 2004 21:52

616 Teletekst di 06 jul
*******AMMEN***************************
*********DUWO Kennisstad/Den Haag
Eerste ronde:
KEES THIJSSEN 5 Golubjeva (Let) 0
Ndjofang (Kam) 2 Samb (Sen) 2
Georgiev (Rus) 2 Valneris (Let) 2

Tweede ronde:
Golubjeva (Let) 2 Valneris (Let) 2
Samb (Sen) 5 Georgiev (Rus) 0
KEES THIJSSEN 2 Ndjofang (Kam) 2

Derde ronde:
Ndjofang (Kam) 2 Golubjeva (Let) 2
Georgiev (Rus) 2 KEES THIJSSEN 2
Valneris (Let) 2 Samb (Sen) 2

Stand na drie ronden:
1 /2 Thijssen,Samb................... 9
3 /4 Valneris,Ndjofang............... 6
5 /6 Georgiev,Golubjeva.............. 4
volgende nosnieuws nossport index sport

Haha. Dit is de oplossing van het remise probleem. We noteren 2-2 en het valt niet zo op. Leuk gevonden. Jammer dat ze er bij teletekst al onmiddellijk doorheen prikken.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Jul 06, 2004 22:35

601 Teletekst di 06 jul
Rens Blom zegeviert bij Super GP. 606
Dammen:louter remises in Den Haag 616
Kampioen FVT in EC naar Turkije.. 639

Insomnia

Post by Insomnia » Tue Jul 06, 2004 22:40

Tssssjonge jonge Klareveld,
Je getuigt van erg weinig inzicht, stuk onbenul.
Bij de Delftste telling kun je ook een voordeelremise aka puntenoverwinning nl 3-1 halen.
Graag eerst op de hoogte zijn waarover word gediscussieerd of wat in dit geval de toernooivorm is!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 06, 2004 23:01

Image
Tjalling heeft gewonnen!! Van Olga... Image Image

Klareveld

Post by Klareveld » Tue Jul 06, 2004 23:12

Insomnia wrote:Tssssjonge jonge Klareveld,
Je getuigt van erg weinig inzicht, stuk onbenul.
Bij de Delftste telling kun je ook een voordeelremise aka puntenoverwinning nl 3-1 halen.
Graag eerst op de hoogte zijn waarover word gediscussieerd of wat in dit geval de toernooivorm is!
Joh, wat maakt mij dat uit? Voor de "buitenstaander" staat 2-2 nogal geforceerd. dat is mijn punt.

Ik zie in plaats van allemaal 1-tjes nu allemaal 2-tjes. Die telling kan mij weinig schelen; het gaat er mij om wat het resultaat ervan is.

En...uh...3-1 komt nou niet echt vaak voor!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 06, 2004 23:47

Klareveld wrote:616 Teletekst di 06 jul
Eerste ronde:
KEES THIJSSEN 5 Golubjeva (Let) 0
Ndjofang (Kam) 2 Samb (Sen) 2
Georgiev (Rus) 2 Valneris (Let) 2

Tweede ronde:
Golubjeva (Let) 2 Valneris (Let) 2
Samb (Sen) 5 Georgiev (Rus) 0
KEES THIJSSEN 2 Ndjofang (Kam) 2

Derde ronde:
Ndjofang (Kam) 2 Golubjeva (Let) 2
Georgiev (Rus) 2 KEES THIJSSEN 2
Valneris (Let) 2 Samb (Sen) 2

Stand na drie ronden:
1 /2 Thijssen,Samb................... 9
3 /4 Valneris,Ndjofang............... 6
5 /6 Georgiev,Golubjeva.............. 4
volgende nosnieuws nossport index sport

Haha. Dit is de oplossing van het remise probleem. We noteren 2-2 en het valt niet zo op. Leuk gevonden. Jammer dat ze er bij teletekst al onmiddellijk doorheen prikken.
Hoe prikken ze er bij Teletekst dan doorheen??
Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Jul 07, 2004 00:39

Hanco, zie mijn post van 22:35

Of ga naar:
http://teletekst.nos.nl/gif/601-01.html

Nog harder zou zijn geweest:
-Louter remises, zelfs geen "voordeelremises", in Den Haag-

nanno

Post by nanno » Wed Jul 07, 2004 08:59

616 Teletekst di 06 jul
Dammen:louter remises in Den Haag 616
Haagse telling?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Jul 07, 2004 09:38

En het zou ook wel aardig zijn als er Delft in plaats van Den Haags stond idd.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Jul 07, 2004 12:57

Dit komt vast heel dom over, maar kan iemand mij uitleggen waarom de eindstand van Prinsen - Chub een puntenoverwinning is? De stand:

10, 31 / 3, 29, D48 w.a.z.

Wit speelt natuurlijk 31-26, haalt daarna dam en heeft drie punten. Als zwart met 3-1 wil winnen, heeft zij 6 punten nodig. Dit wil zeggen 3 dammen. Wit krijg echter altijd de middenlijn, ook na 48-37 10-5! en 37-46 wint niet. Mijn conclusie is dat schijf 3 nooit kan promoveren en de stand daarom 2-2 is.

Wat zie ik over het hoofd?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Jul 07, 2004 13:04

GuidoB wrote:Dit komt vast heel dom over, maar kan iemand mij uitleggen waarom de eindstand van Prinsen - Chub een puntenoverwinning is? De stand:

Wit speelt natuurlijk 31-26, haalt daarna dam en heeft drie punten. Als zwart met 3-1 wil winnen, heeft zij 6 punten nodig. Dit wil zeggen 3 dammen. Wit krijg echter altijd de middenlijn, ook na 48-37 10-5! en 37-46 wint niet. Mijn conclusie is dat schijf 3 nooit kan promoveren en de stand daarom 2-2 is.

Vermoedelijk komt er altijd een Delftse standaardpositie op het bord als:
W: D5, 26
Z: D6, D16, 17
en wit moet zijn schijf geven.
Voor het publiek had er echter nog wel even doorgespeeld mogen worden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 07, 2004 13:10

Die partij tussen Tjalling en Olga is erg mooi!
Haagsche Courant wrote:Tovenaar uit Senegal mist gouden kans
Het Delft Kennistad Internationaal Damfestival verloopt voortreffelijk, stelt Henk de Witt, mede-organisator van het evenement. De damliefhebber kan genieten van mooie partijen en verrassende uitslagen. Smaakmaker is N'Diaga Samb, de 'magiër' uit Senegal, die dinsdag evenwel verzuimde te winnen.

Image
N'Diaga Samb (r), hier in actie tegen de Kameroenees Ndjofang, heeft de winst laten liggen tegen Valneris.
(fotoburo Fred Nijs)

DELFT | Hij zoekt even rust in de kantine van het DUWO Denksportcentrum, nadat hij zijn tijdklok heeft stopgezet. Fred Ivens, dammer uit Naaldwijk, schudt zijn hoofd.
"Die Borghetti speelt wel vervelend hoor", zegt de Westlander, die uitkomt in de meestergroep tijdens het Kennisstad Internationaal Damfestival. "Hij ramt alles van het bord. Ik probeerde een Keller op te zetten, maar daarvoor kreeg ik niet eens de kans."

Henk de Witt, mede-organisator van het evenement, hoort de klaagzang van Ivens over het destructieve spel van zijn tegenstrever glimlachend aan. Een vrouw in de kantine schiet in de lach. "Tsja Fred", zegt De Witt, "hij probeert je te irriteren."

"Ik irriteer me niet, hoor", zegt Ivens. "Wat dacht je. Ik loop al 34 jaar mee." De Westlander loopt vervolgens terug naar de speelzaal. Ivens blijkt zich uiteindelijk voor niets te hebben gestoord aan de 'catenaccio'-speelstijl van Michele Borghetti. De Naaldwijker wint met 5-0 en mag zich mede-koploper noemen in de Meestergroep. Tjalling Goedemoed leidt eveneens, hij versloeg Olga Kamyshleeva, de wereldkampioen bij de vrouwen. De wereldkampioene geraakte in een lange vleugelopsluiting die haar fataal werd. De lijstaanvoerders hebben tot nu toe – na drie speeldagen – negen punten verzameld aan de Zusterlaan. De lokale favoriet Geert Prinsen, lid van DOS en Delflandkampioen 2003, leed een 3-1 nederlaag tegen Europees kampioene Tanya Chub.

N'Diaga Samb had gisteren meer redenen zich druk te maken. In de derde ronde van het Toptoernooi liet de Senegalese grootmeester een gouden kans lopen om alleen de leiding te nemen en daarmee een voorschot te nemen op de eindzege. Nadat de Afrikaan in de tweede ronde een sensationele zege had geboekt op wereldkampioen Georgiev, bracht hij dinsdag oud wereldkampioen Guntis Valneris uit Letland op de rand van de afgrond.
In de analyseruimte werd aanvankelijk gedacht dat Valneris groot voordeel had. Maar plotseling kwamen de kenners tot de conclusie dat Samb totaal gewonnen had gestaan.
Hoewel de winstvoering niet al te moeilijk was, liet Samb wat steekjes vallen tijdens de partij. Geleidelijk verdwenen de winstkansen, maar de kans op een 'Delftse overwinning' met 3-1 was nog volop aanwezig. In Delft krijgt de dammer die de meeste stukken overhoudt extra punten, waar de partij volgens de bondsregels in een remise zou eindigen.

Valneris verdedigde zich inventief en in het zesde speeluur moest de Afrikaanse tovenaar berusten in een remise: 2-2. Na de verwerking van de eerste teleurstelling brak weer de bekende brede glimlach door op het gezicht van de Senegalees: 'This is sport'. Verloren is er nog niets, Samb deelt voorlopig de koppositie met Nederlands kampioen Kees Thijssen, die ook uitstekend in het toernooi zit.
De twee andere partijen in het Toptoernooi eindigden eveneens in remise.

In het Open Toernooi boekte de Yuryi Lagoda zijn derde winstpartij op rij. De Oekraïner gaat voorlopig alleen aan de leiding.

Uitslagen derde ronde Kennisstad Damfestival

Toptoernooi

Jean Marc Ndjofang (Kam.) - Zoja Golubeva (Let.) 2-2; Alexander Georgiev (Rus.) - Kees Thijssen (Ned.) 2-2; Guntis Valneris (Let.) - N'Diaga Samb (Sen.) 2-2

Stand

1/2 Thijssen 9 pnt, Samb 9

3/4 Valneris 6, Ndjofang 6

5/6 Georgiev 4, Golubeva 4

Meestergroep

Olga Kamyshleeva - Tjalling Goedemoed 0-5

Geert Prinsen - Tanya Chub 1-3

Fred Ivens - Michele Borghetti 5-0

Stand

1/2 Goedemoed 9 pnt, Ivens 9

3 Kamyshleeva 8

4 Chub 6

5 Prinsen 5

6 Borghetti 2

Website Kennisstadfestival:
http://www.damclub-dos-delft.nl/

Alex

Post by Alex » Wed Jul 07, 2004 14:01

Arjen de Mooij wrote:En het zou ook wel aardig zijn als er Delft in plaats van Den Haags stond idd.
Dat zal de invloed zijn van Haagse Bassie? Oftewel Bas Verkerk, tot voor kort wethouder in Den Haag, maar nu burgemeester van Delft....

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Jul 07, 2004 15:01

Jan Pieter wrote:
GuidoB wrote:Dit komt vast heel dom over, maar kan iemand mij uitleggen waarom de eindstand van Prinsen - Chub een puntenoverwinning is? De stand:

Vermoedelijk komt er altijd een Delftse standaardpositie op het bord als:
W: D5, 26
Z: D6, D16, 17
en wit moet zijn schijf geven.
Voor het publiek had er echter nog wel even doorgespeeld mogen worden.
Ah, inderdaad. Wit aan zet moet direct geven, zwart aan zet speelt 16-27 en wit moet geven. Weer wat geleerd. Dit soort vaardigheden is toch wel handig als je een toernooi met de puntenoverwinning moet spelen.

Klareveld

Post by Klareveld » Wed Jul 07, 2004 15:30

In al mijn onbenulligheid moet ik constateren dat de telling die gehanteerd wordt het remise spook nog neit echt afdoende bestrijdt:
- er valle gewoon veel remises, as usual
- kijk eens naar de partji Goedemoed-Ivens: ik vind het erg vreemd dat daar geen voordeelremise uitrolt; ik begrijp dat de slotstand in een 1x2 uitmondt maar ik neem aan dat Ivens ergens toch wel een (voordeel)winst moeten hebben laten lopen. Klopt dat?

Overigens lijkt het mij, in alle onbenulligheid, wel een mooi streven om geen remises meer te hebben.

Post Reply