Australië, FMJD en IOC
- Hanco Elenbaas
Australië, FMJD en IOC
Hoe zit dat nu eigenlijk met het IOC-lidmaatschap van de FMJD?
Misschien weet jij meer Alexander?
Wat ik ervan begrijp is dat de FMJD goede kansen zou kunnen hebben op
het IOC-lidmaatschap, omdat in bepaalde Afrikaanse landen dammen zo'n
belangrijke sport is.
Maar dan moeten er dambonden zijn in alle werelddelen en in Australië is
er geen damfederatie. Om die reden kan de FMJD geen lid worden van
het IOC. Klopt dat Alexander?
Hieronder wat foto's van damwonderkind Eran Binenbaum. Eran werd in
1981 derde op het jeugdwereldkampioenschap, achter Dibman en Wirni,
maar vóór Gérard Jansen en Ron Heusdens.
Na ruim tien jaar Californië woont en werkt Eran nu al meer dan twee jaar
in Australië.
Misschien weet jij meer Alexander?
Wat ik ervan begrijp is dat de FMJD goede kansen zou kunnen hebben op
het IOC-lidmaatschap, omdat in bepaalde Afrikaanse landen dammen zo'n
belangrijke sport is.
Maar dan moeten er dambonden zijn in alle werelddelen en in Australië is
er geen damfederatie. Om die reden kan de FMJD geen lid worden van
het IOC. Klopt dat Alexander?
Hieronder wat foto's van damwonderkind Eran Binenbaum. Eran werd in
1981 derde op het jeugdwereldkampioenschap, achter Dibman en Wirni,
maar vóór Gérard Jansen en Ron Heusdens.
Na ruim tien jaar Californië woont en werkt Eran nu al meer dan twee jaar
in Australië.
Last edited by Hanco Elenbaas on Thu Dec 15, 2005 20:23, edited 1 time in total.
- Hanco Elenbaas
Nee, waarom, heeft Wouter er iets over gezegd of geschreven?A.Presman wrote:Australische dambond is al enkele jaren een volwaardige lid van de FMJD.
Dat maakt de weg naar IOC niet korter.
Heb je onlangs van Beek gehoord?
Er is ook nog iets met een minimum aantal landen, meen ik.
Misschien weet EricvanD. er ook wat meer van?
Maar Lex speelt niet op een club. Ik weet eigenlijk niet eens of er wel een damclub is in zijn woonplaats (Darwin). Laatst heb ik nog wel een redelijke speler uit Australië zien spelen, niet zo sterk als Lex, maar toch.dam'right wrote:Een andere redelijk prominente speler die al jaren in Australie woonachtig
is , is Lex Mulder. En die is het zeker nog niet verleerd , gezien zijn partijen op VOG. Hij speelt daar onder de naam Trictrac.
In 1964 deed namens Australië Mathieu (Mike) Langrass mee. Deze uit Alkmaar afkomstige dammer emigreerde in 1956 naar Australië alwaar hij in melbourne de "First melbourne Draughts Club" oprichtte. In het Australisch kampioenschap behaalde hij de 4e plek. De eerste drie spelers (ook allen van Nederlandse komaf) zagen af van deelname. Hij wist tijdens het WK in Merano (Italië, Sjtsjegoljev werd kampioen) 7 punten en de 15e plaats te behalen (van de 17). Zes jaar later overleed Langrass op 38-jarige leeftijd.Mark Hees wrote:Maar Lex speelt niet op een club. Ik weet eigenlijk niet eens of er wel een damclub is in zijn woonplaats (Darwin). Laatst heb ik nog wel een redelijke speler uit Australië zien spelen, niet zo sterk als Lex, maar toch.dam'right wrote:Een andere redelijk prominente speler die al jaren in Australie woonachtig
is , is Lex Mulder. En die is het zeker nog niet verleerd , gezien zijn partijen op VOG. Hij speelt daar onder de naam Trictrac.
-
In Australie zijn geen damclubs meer. Er waren er vermoedelijk drie, zeker twee. Van de een was J. Visser steevast kampioen, van de ander Leo Steijntjes. Alle leden waren overigens geemigreerde Nederlanders.Mark Hees wrote:Maar Lex speelt niet op een club. Ik weet eigenlijk niet eens of er wel een damclub is in zijn woonplaats (Darwin). Laatst heb ik nog wel een redelijke speler uit Australië zien spelen, niet zo sterk als Lex, maar toch.dam'right wrote:Een andere redelijk prominente speler die al jaren in Australie woonachtig
Voor het kampioenschap van Australie moest duizenden kilometers worden gereisd.
Het zou leuk zijn als we Eran Binenbaum eens zouden mogen verwelkomen als WK-deelnemer uit Australie.
Rajpal Singh uit India is bezig het internationale dammen te promoten in Thailand, zo mailde hij me enkele dagen geleden. Helaas reageert hij niet meer op mijn reply, anders had ik even langs kunnen komen in Bangkok (ik zit er niet ver vandaan) en wat boeken kunnen uitdelen en een geimproviseerde cursus kunnen geven.
PSBraintag wrote:In 1964 deed namens Australië Mathieu (Mike) Langrass mee. Deze uit Alkmaar afkomstige dammer emigreerde in 1956 naar Australië alwaar hij in melbourne de "First melbourne Draughts Club" oprichtte. In het Australisch kampioenschap behaalde hij de 4e plek. De eerste drie spelers (ook allen van Nederlandse komaf) zagen af van deelname. Hij wist tijdens het WK in Merano (Italië, Sjtsjegoljev werd kampioen) 7 punten en de 15e plaats te behalen (van de 17). Zes jaar later overleed Langrass op 38-jarige leeftijd.Mark Hees wrote:Maar Lex speelt niet op een club. Ik weet eigenlijk niet eens of er wel een damclub is in zijn woonplaats (Darwin). Laatst heb ik nog wel een redelijke speler uit Australië zien spelen, niet zo sterk als Lex, maar toch.dam'right wrote:Een andere redelijk prominente speler die al jaren in Australie woonachtig
Voor de verzamelaar:
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een copy van het (korte) interview met deze vergeten dammer, uit "de Alkmaarsche Courant" van 16-7-1964, dan kan men mij mailen op f_bos@hotmail.com
-
In Australie zijn geen damclubs meer. Er waren er vermoedelijk drie, zeker twee. Van de een was J. Visser steevast kampioen, van de ander Leo Steijntjes.
Waarschijnlijk betreft het hier J. Visser jr, medeoprichter van ADG Apeldoorn in 1936, bekend problemist, tevens oprichter der "Geldersche Schaakbond". In 1944 opgepakt bij een razzia en naar Rees gevoerd maar spoedig weer terug. Later geemigreerd naar Australie.
Waarschijnlijk betreft het hier J. Visser jr, medeoprichter van ADG Apeldoorn in 1936, bekend problemist, tevens oprichter der "Geldersche Schaakbond". In 1944 opgepakt bij een razzia en naar Rees gevoerd maar spoedig weer terug. Later geemigreerd naar Australie.
-
Het was inderdaad de problemist J. Visser.Fred van Amersfoort wrote: Waarschijnlijk betreft het hier J. Visser jr, medeoprichter van ADG Apeldoorn in 1936, bekend problemist, tevens oprichter der "Geldersche Schaakbond". In 1944 opgepakt bij een razzia en naar Rees gevoerd maar spoedig weer terug. Later geemigreerd naar Australie.
-
Ik heb tot nu toe de volgende dammers in Australië genoteerd:Mark Hees wrote: Maar Lex speelt niet op een club. Ik weet eigenlijk niet eens of er wel een damclub is in zijn woonplaats (Darwin). Laatst heb ik nog wel een redelijke speler uit Australië zien spelen, niet zo sterk als Lex, maar toch.
Lex Mulder - Darwin
Erin Binenbaum - Adelaide
Ronald de Pijper - .... vlak bij Bathurst (paar uur landinwaarts van Sydney)
ikzelf - Melbourne (vanaf begin 2006)
Zou leuk zijn om een keer een Australisch kampioenschap te organiseren. De afstanden zijn wel groot natuurlijk.
Gelukkig heeft de low-cost vliegtuigmaatschappij Virgin de binnenlandse vluchten van Australië ontdekt, waardoor de prijzen flink gekelderd zijn.
Meest ideale plaats voor een kampioenschap is waarschijnlijk Ulluru (Ayer's Rock), lekker centraal...
-
Bij deze weten jullie ook dat ik ( Geert Vercruysse ) ook sinds 3 maanden in Melbourne woon en hier blijf. Ik speelde samen met Ronald Depijper in zijn club. En als dit de Dominique is die ik denk dat het is dan speelde ik ook bij hem in de nederlandse nationale kompetitie een paar jaar terug.
Geert
Geert
- Hanco Elenbaas
BN/De Stem, 15 december 2005
De Rooij is voorlopig uitgedamd
Door Job van den Enk
Donderdag 15 december 2005 - HULST – Veel wedstrijden speelde hij al niet meer, maar afgelopen weekeinde was het echt zijn laatste dampartij voor PWG ’s-Gravenpolder. Dominique de Rooij vertrekt in februari met zijn gezin naar Australië. Van dammen zal ‘down under’ de komende jaren niet veel terecht komen.
<center>
Dominique de Rooij (links) emigreert naar Australië.
Van dammen zal niet veel komen.
'Eerst maar eens werk en een huis vinden'.
(Foto: Willem Mieras)
De foto is gemaakt op zaterdag 26 februari 2005
tijdens de wedstrijd PWG - Hiltex 2.
Dominique de Rooij versloeg Peter van Heun,
waardoor PWG met 12-8 won.
</center>
Hij was acht jaar oud toen hij leerde dammen van zijn moeder. De Rooij bleek een snelle leerling en belandde al snel in het schoolteam en werd lid van PWG ’s-Gravenpolder. „Als jongetje vind je spelletjes leuk en het is nog leuker als je ook wat wint“, legt de dertigjarige Hulstenaar uit. „Als je het dan ook steeds beter begint te begrijpen, word je vanzelf gegrepen.“
Dat was bij de jonge De Rooij al vrij vroeg het geval. Maar goed ook, anders had hij het dammen misschien wel vaarwel gezegd. „Je ziet veel uitstroom bij zestienjarigen“, vertelt De Rooij. „Dammen hoef je natuurlijk niet voor je imago te doen. Als je dan nog niet gegrepen bent door het spel, dan is dat wel te begrijpen.“
De Rooij was al op vroege leeftijd uitgeleerd bij de junioren. „Ik was een jaar of veertien toen ik bij de senioren begon. Het eerste team van PWG was echter nog te hoog gegrepen. Daarom ben ik in goed overleg een jaartje gaan dammen voor Middelburg.“ Na een jaar ervaring op te hebben gedaan, maakte hij zijn debuut in ’s-Gravenpolder. Tot zijn 26e bleef hij dammen bij de Zeeuwse hoofdklasser. Twee jaar eerder stopte hij met het Zeeuwse kampioenschap. „Ik moest zes jaar geleden een keuze maken. Persoonlijk vond ik het Zeeuwse kampioenschap leuker, maar ik heb toen gekozen voor het team. Deze keuze zegt veel over het team en de club. „Dammen is een individuele sport, maar PWG 1 is een echt team. Het speelt ook echt als een team.“
Het teamspel is volgens hem de belangrijkste reden achter het succes van het Zeeuwse team. „Het team was qua spelers middelmaat, maar door een goede tactiek kwamen we goed mee. Het kwam geregeld voor dat iemand bij een moeilijke partij voor remise koos. Dan hadden we bij de volgende partij, die makkelijker was, genoeg aan winst. We wonnen onze wedstrijden dan ook nooit met ruime cijfers.“ Vijf jaar geleden kwam zijn Australische vrouw Liz naar Nederland. Ze ontmoetten elkaar tijdens hun studie in Amerika. Vier jaar geleden kregen ze hun eerste dochter, Ella. De Rooij stopte met dammen. Hij fungeerde hierna alleen nog als pinchhitter van PWG. Bij ziekte, maar ook bij lastige wedstrijden, viel hij nog wel eens in. „Het kwam inderdaad wel eens voor dat iemand een stapje terug deed, zodat ik mee kon doen“, erkent de Hulstenaar. „Ik durf wel te zeggen dat ik bij de betere spelers hoorde van het team. Als ik nog zou trainen, was dat waarschijnlijk nog steeds het geval.“
Van dammen zal het de komende tijd echter niet veel komen. Nog een kleine twee maanden en dan vertrekt De Rooij met zijn vrouw, de inmiddels vierjarige Ella en zijn vijf maanden oude zoontje Aidan naar Melbourne. „Toen Liz hier heen kwam, wisten we al dat we op een gegeven moment naar Australië zouden emigreren.“
Nu is het dan zover. Zijn vrouw wil weer gaan werken, maar dan zouden ze moeten verhuizen richting Randstad, aangezien ze in de museumwereld een baan wil vinden. „De kinderen zijn nu nog jong en het is hier toch erg druk voor mijn vrouw. We hebben uiteindelijk besloten te emigreren.“
„Australië is een prachtig land met enorm veel ruimte. Zie zoiets hier in de buurt maar eens te vinden“, zegt hij al wijzend naar een foto aan de wand. Het laat een prachtig panorama van een waterval in Australië zien.
Het gezin vertrekt op 7 februari, voor de eerste drie weken hebben ze een huurhuis. Daarna moeten ze iets anders vinden. Werk heeft De Rooij ook nog niet. „Er zijn wat contacten met recruiters, maar die willen me eerst persoonlijk ontmoeten. Het lijkt in ieder geval goed te komen, mijn cv zag er goed uit.“ Tot 1 februari is hij manager debiteuren bij de Pabo. „Veel dammers zijn er niet in Australië“, lacht De Rooij. „Ik ken er welgeteld twee: een Belg en een Nederlander.“ Missionariswerk hoeft men voorlopig ook niet van hem te verwachten. „Nee, eerst maar eens werk en een huis vinden. Misschien over een aantal jaren, als we een beetje gesetteld zijn.“
- Hanco Elenbaas