Wat is de functie van een damclub?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jul 04, 2004 18:01

kneeltje wrote:In de 22 jaar dat ik lid ben van RDC is er nog nooit iemand binnen gelopen die nog nooit gedamd had maar toch lid wil worden.
En Anton dan? Die is net als ik gaan dammen door de kinderen. Zo zijn er wel meer. Bij DOS Delft ben ik ook niet de enige.

Wat betreft "presterende" (jeugd)spelers. Mensen die de club runnen, denken vaak dat van prestaties een stimulerende werking uitgaat op de overige dammertjes. Ik constateer op school en op clubs, dat die toppers toch niet zo'n voorbeeldfunctie hebben. Het animo bij de overigen neemt af, omder het motto "ik kan toch niet(s) winnen", en na enige tijd verlaten zij de club. Hen moet je iets anders bieden; inderdaad, recreatief plezier.

Maar de prestatiegerichte speler mag ook aan zijn trekken komen.

Mijn conclusie: succes is slecht voor het ledental, tenzij je wat extra's doet.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Jul 04, 2004 18:13

Eric van Dusseldorp wrote:Verenigingen die nog maar enkele leden als vaste clubavondbezoeker hebben, kunnen vaak nog wel een tiental of achttal op de been brengen.
Die verenigingen zijn er inderdaad, maar hoe vaak was die situatie al niet het begin van het einde? Zonder clubavond is er geen aanwas meer, tenzij je spelers elders wegkoopt.
Zomertoernooien zijn al jaren goed tot uitstekend bezet. ... Soms moeten deelnemers zelfs worden teleurgesteld, omdat er geen plaats meer is!
Voor de prestatiedammer kan een toernooi inderdaad een alternatief voor de clubavond zijn, maar hoeveel dammers doen regelmatig mee aan een toernooi? Misschien 600? Dat betekent dat toernooien voor 90% van de dammers geen alternatief zijn. Bovendien zul je via toernooien niet of nauwelijks nieuwe dammers werven.
Tegenwoordig is het presteren en nog eens presteren. ... Geen wonder dat mensen tegenwoordig geen puf meer hebben om 's avonds te dammen.
Dat heb ik ook een tijdje gedacht tot ik zag dat de bridgebond wel groeit als kool. Het is dus niet zo dat mensen geen zin hebben om 's avonds in actie te komen, ze hebben alleen geen zin om na een lange werkdag nog een zware partij te spelen. De clubavond zal dus anders ingericht moeten worden dan nu veelal het geval is. Sneller spelen, minder inspannend, en met meer oog voor gezelligheid.

Het probleem is echter dat de huidige dammers redelijk tevreden zijn met de situatie (anders waren ze geen lid) en dat de toekomstige dammers niet mee mogen stemmen. Daarom denk ik dat de KNDB hierin een actieve rol zal moeten spelen. Als er meer wedstrijden in een hoger tempo worden georganiseerd, zullen de onderlinge competities vanzelf volgen.

kneeltje

Post by kneeltje » Sun Jul 04, 2004 18:32

hans andriessen wrote:
kneeltje wrote:In de 22 jaar dat ik lid ben van RDC is er nog nooit iemand binnen gelopen die nog nooit gedamd had maar toch lid wil worden.
En Anton dan? Die is net als ik gaan dammen door de kinderen. Zo zijn er wel meer. Bij DOS Delft ben ik ook niet de enige.

Wat betreft "presterende" (jeugd)spelers. Mensen die de club runnen, denken vaak dat van prestaties een stimulerende werking uitgaat op de overige dammertjes. Ik constateer op school en op clubs, dat die toppers toch niet zo'n voorbeeldfunctie hebben. Het animo bij de overigen neemt af, omder het motto "ik kan toch niet(s) winnen", en na enige tijd verlaten zij de club. Hen moet je iets anders bieden; inderdaad, recreatief plezier.

Maar de prestatiegerichte speler mag ook aan zijn trekken komen.

Mijn conclusie: succes is slecht voor het ledental, tenzij je wat extra's doet.
Klopt, maar Anton en jij hadden al een band met de vereniging door de prestaties van jullie kinderen. Mensen die die band niet hebben zijn naar mijn weten nooit aan komen lopen. Kwamen ze maar eens een keer aanlopen, dan kunnen ze met eigen ogen zien dat de clubavond van onze vereniging niet alleen prestatief maar vooral recreatief is ingesteld. Ik durf zelfs te stellen dat onze onderlinge belangrijker is dan de externe competitie. En voor wat betreft de rest van jouw beredenering, daarin heb je gelijk maar dwaal je van de essentie van dit topic af: Moeten clubs die niets aan jeugd doen verplicht worden gesteld (over de mate valt te discussieren) om wel wat te gaan doen.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Sun Jul 04, 2004 18:43

En Miranda Vossen dan Cees? Zij kwam wel zomaar aanlopen en werd lid. Helaas is ze na 2(?) jaar weer gestopt, maar waarom eigenlijk?

kneeltje

Post by kneeltje » Sun Jul 04, 2004 20:34

Arjen de Mooij wrote:En Miranda Vossen dan Cees? Zij kwam wel zomaar aanlopen en werd lid. Helaas is ze na 2(?) jaar weer gestopt, maar waarom eigenlijk?
OK. you got me. Maar 1 in de 22 jaar, zegt m.i. wel voldoende.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jul 05, 2004 16:14

Jan Pieter wrote:
Zomertoernooien zijn al jaren goed tot uitstekend bezet. ... Soms moeten deelnemers zelfs worden teleurgesteld, omdat er geen plaats meer is.
Voor de prestatiedammer kan een toernooi inderdaad een alternatief voor de clubavond zijn, maar hoeveel dammers doen regelmatig mee aan een toernooi? Misschien 600? Dat betekent dat toernooien voor 90% van de dammers geen alternatief zijn. Bovendien zul je via toernooien niet of nauwelijks nieuwe dammers werven.
Ik denk dat veel potentiele deelnemers schrikken van het hoge niveau (hoge gemiddelde rating) van het deelnemersveld. Het DuWo-toernooi heeft ook activiteiten voor zwakke dammers / huisdammers en die lopen aardig. Je moet die zwakkere spelers dan natuurlijk wel in een eigen groep zetten.

Tegenwoordig is het presteren en nog eens presteren. ... Geen wonder dat mensen tegenwoordig geen puf meer hebben om 's avonds te dammen.
Dat heb ik ook een tijdje gedacht tot ik zag dat de bridgebond wel groeit als kool. Het is dus niet zo dat mensen geen zin hebben om 's avonds in actie te komen, ze hebben alleen geen zin om na een lange werkdag nog een zware partij te spelen. De clubavond zal dus anders ingericht moeten worden dan nu veelal het geval is. Sneller spelen, minder inspannend, en met meer oog voor gezelligheid.
De meeste dammers die ik ken, willen toch maar gewoon 1 partij per avond spelen, dus geen 2 of 3, laat staan elke keer sneldammen. Maar het speeltempo zou op de clubavond wel iets onhoog kunnen. Na 3 1/2 uur zou een partij wel voorbij mogen zijn (dan kan iedereen nog een beetje bijtijds naar huis).
Sneller spelen, minder inspannend??? Ik denk daar absoluut anders over!

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Jul 05, 2004 17:52

Eric van Dusseldorp wrote:De meeste dammers die ik ken, willen toch maar gewoon 1 partij per avond spelen
De dammers die nog naar de clubavond komen om daar 1 lange partij te spelen, willen doorgaans inderdaad 1 lange partij spelen. Da's logisch.
Maar waarom willen ze dat? Omdat ze dat echt leuk vinden, omdat ze dat zo gewend zijn, of omdat ze dat een goede training vinden voor de slakpartijen die we in de bondscompetitie spelen?

En wat willen de vele dammers die nu al niet meer een clubavond bezoeken omdat ze dat te zwaar vinden na een lange werkdag? Hoe zou iemand als jij bijvoorbeeld nog naar de clubavond te lokken zijn?

En wat willen de recreatiedammers die we ook zo graag als KNDB-lid zouden binnenhalen? Als ik de beginners zie die om half negen hun partij al verloren hebben, krijg ik niet de indruk dat zij zo enthousiast zijn over de huidige opzet.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Jul 06, 2004 15:00

Jan Pieter wrote: (...)Hoe zou iemand als jij bijvoorbeeld nog naar de clubavond te lokken zijn?(...)
Lastig. Ik voel wel iets voor een clubzondagmiddag.
(Ligt trouwens in het verlengde van mijn eerdere stelling).
Overigens vind ik niet dat we de clubavond moeten afschaffen, hoor. Het effect daarvan zal net zo desastreus zijn als het idee om clubs die geen jeugdbeleid hebben, niet meer te accepteren.
Ik weet ook niet hoe we een eventuele verschuiving van dammen op de avonden naar dammen in de weekenden/vrije periodes het beste kunnen vormgeven.
Wel constateer ik iets anders: dammers vinden het niet leuk om steeds maar tegen clubgenoten te spelen, maar tegen anderen juist weer wel.
Misschien valt er wat te combineren. Maar ik weet ook niet precies hoe. Voer voor de denktank.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Jul 07, 2004 21:32

Eric van Dusseldorp wrote:Ik weet ook niet hoe we een eventuele verschuiving van dammen op de avonden naar dammen in de weekenden/vrije periodes het beste kunnen vormgeven.
Ik denk dat we die kant absoluut niet uit moeten. Itt bijv. voetbal is dammen een activiteit die ook geschikt is voor 'oudere jongeren'. Dit zijn vaak mensen met een gezin en met elf zaterdagen voor bondswedstrijden is voor velen van hen de grens wel bereikt van wat ze aan weekenddagen kunnen claimen zonder thuis ruzie te krijgen.

We moeten dus vasthouden aan een clubavond en die moeten we zodanig invullen dat hij aantrekkelijk is voor zowel gevorderden als beginners. Daarom nogmaals de vraag aan jou: is er een invulling van de clubavond denkbaar die jou tot een regelmatige bezoeker zou kunnen maken? Zou een kortere reisafstand helpen? Een andere speelavond of een ander tijdstip? Een andere invulling van de avond? Hebben de overige aanwezigen invloed op jouw enthousiasme? De prijs van het bier?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jul 08, 2004 14:59

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik weet ook niet hoe we een eventuele verschuiving van dammen op de avonden naar dammen in de weekenden/vrije periodes het beste kunnen vormgeven.
Ik denk dat we die kant absoluut niet uit moeten. Itt bijv. voetbal is dammen een activiteit die ook geschikt is voor 'oudere jongeren'. Dit zijn vaak mensen met een gezin en met elf zaterdagen voor bondswedstrijden is voor velen van hen de grens wel bereikt van wat ze aan weekenddagen kunnen claimen zonder thuis ruzie te krijgen.
Weet je helemaal zeker dat die echtelijke ruzies nooit uitbreken op donderdagnacht, pakweg halftwee, wanneer manlief na een gezellige clubavond dronken de slaapkamer binnenwandelt?

Nogmaals: ik bepleit niet de afschaffing van de clubavond.
Ik constateer alleen dat het clubavondbezoek terugloopt, en dat andere evenementen buiten de doordeweekse avonden het juist goed doen.
Ik heb dus het gevoel dat we daar 'iets' mee moeten, maar ik weet ook niet precies wat.
Jan Pieter wrote: We moeten dus vasthouden aan een clubavond en die moeten we zodanig invullen dat hij aantrekkelijk is voor zowel gevorderden als beginners. Daarom nogmaals de vraag aan jou: is er een invulling van de clubavond denkbaar die jou tot een regelmatige bezoeker zou kunnen maken? Zou een kortere reisafstand helpen? Een andere speelavond of een ander tijdstip? Een andere invulling van de avond? Hebben de overige aanwezigen invloed op jouw enthousiasme? De prijs van het bier?
Je hebt gelijk, ik moet niet zeuren en gewoon weer onderlinge gaan spelen bij een club.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jul 09, 2004 21:18

[quote="Eric van Dusseldorp]
Nogmaals: ik bepleit niet de afschaffing van de clubavond.
Ik constateer alleen dat het clubavondbezoek terugloopt, en dat andere evenementen buiten de doordeweekse avonden het juist goed doen.
Ik heb dus het gevoel dat we daar 'iets' mee moeten, maar ik weet ook niet precies wat.
Gelukkig zijn we het er over eens dat de clubavond in ieder geval moet blijven bestaan. Maar Eric heeft ook wel weer gelijk.

Het FK-senioren (op woensdagmiddag) trekt 18 deelnemers, die niet meedoen aan het FK-algemeen.
Het FK-algemeen, halve finale + finale (woensdagavond en zaterdagmiddag) heeft 22 deelnemers (verrekte weinig spelers, die een gooi willen doen naar een uiteindelijk Nationaal kampioenschap...)

Bijna fifty/fifty. Dit betekent dat er een groep senioren is, die ook aan sport overdag wil doen. Moeten we als verenigingen (subafdelingen?) daar niet op inspelen?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jul 09, 2004 21:54

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:De meeste dammers die ik ken, willen toch maar gewoon 1 partij per avond spelen
De dammers die nog naar de clubavond komen om daar 1 lange partij te spelen, willen doorgaans inderdaad 1 lange partij spelen. Da's logisch.
Maar waarom willen ze dat? Omdat ze dat echt leuk vinden, omdat ze dat zo gewend zijn, of omdat ze dat een goede training vinden voor de slakpartijen die we in de bondscompetitie spelen?

En wat willen de vele dammers die nu al niet meer een clubavond bezoeken omdat ze dat te zwaar vinden na een lange werkdag? Hoe zou iemand als jij bijvoorbeeld nog naar de clubavond te lokken zijn?

En wat willen de recreatiedammers die we ook zo graag als KNDB-lid zouden binnenhalen? Als ik de beginners zie die om half negen hun partij al verloren hebben, krijg ik niet de indruk dat zij zo enthousiast zijn over de huidige opzet.
Als ik uit eigen ervaring naar de (oudere, dat wel) recreatie-dammers kijk, die we verloren hebben de afgelopen jaren, dan wilden die niet een echt lange partij spelen, om daarna aan de stamtafel te gaan zitten, een boom te klaverjassen etc.
Zo'n sfeerverhaal zag ik ook bij Fred v. Amersfoort bij een andere topic.
Soms speelden ze nog een revanche-partij daarna. Kwam echter niet bij ze aan om elk drie kwartier op de klok te spelen (werd soms verplicht gesteld als ze tegen een jeugdspeler moesten) want dan waren de rapen gaar....
Ze hielden ook van een praatje tijdens de partij, soms een anekdote tussendoor.
Dus niet een spel met het mes op tafel. Nu zijn we vrijwel allemaal wedstrijddammers. Als iemand eens wat zegt (ik betrap me er zelf ook op), dan sissen we allemaal sssssstttt....

Daar moeten we dus als eerste mee ophouden. Praten moet op de clubavond verplicht worden. Desnoods zetten we de klokken even stil om te discussieren over de laatste gebeurtenissen op het voetbalveld, de politiek etc.
Dat moet allemaal kunnen om het gezellig te maken en te houden.

En dan die onderlinge competitie. Vaak is dat in groepen van 10 of meer (bij een competitie via het moyenne-systeem of Keizer-systeem). Het competitie-element is er bij de mindere speler of de recreatieve beginner dan al snel uit. Men staat onderaan in de ranglijst en blijft daar hangen.

Is het niet een idee om met veel kleinere groepen te gaan spelen? Bijvoorbeeld zes. Na vijf clubavonden promoveren er twee van een groep en degraderen er twee.
Aan het eind van het seizoen is uiteindelijk de laatste competitie echt bepalend voor de ranglijst(en).
In de lagere groepen kan er bewust wat sneller gespeeld worden, terwijl de toppers (als ze dat willen) nog een slaktempo er op na kunnen houden.
Voordeel is ook dat een recreatie-dammer, die pas in januari op komt dagen, moeiteloos ingepast kan worden. Nu krijgt hij/zij vaak te horen, dat hij niet echt meer in de onderlinge mee kan doen. Tja, dat is dan al de eerste domper.
En om de vijf avonden een ranglijst in de regionale krant. Dat staat toch wat mooier, dan alleen de uitslagen (en soms nog een wedstrijdverslag)

En wat is er op tegen om op elk van die vijf clubavonden een ander spel te gaan spelen (nu waag ik me wel op erg glad ijs...).
De eerste avond bijv. een sneldamtoernooitje, de tweede avond spelen we de Delftse variant, de derde avond demotie-dammen, de vierde avond Fries dammen en de vijfde avond het normale Internationale dammen.
Wat een afwisseling.

Kom op jongens.
Nog eens wat suggesties voor die clubavond.
En vooral... hoe die recreatiedammer in te passen. Want dat is toch de moeilijkste opgave.

DJBAMI

Post by DJBAMI » Thu Jul 15, 2004 11:43

Aller eerst wil ik zeggen dat ik het een erg leuke topic vind.
Ik ben zelf inmiddels ook lid van een aantal cluppies, maar wat voor mij toch altijd een van de belangrijkste redenen daarvoor is. ]gezelligheid!
Natuurlijk is het niveau ook wel enigzins belangrijk, je moet wel wat tegenstand hebben, maar ik vind persoonlijk sfeer erg belangrijk.
Bij BEGB Cornjum speel ik vanaf mijn +/- 10e. Eerst speelden we altijd in een gezellig kroegje ´de Tuolle´. De kroegbaas en zijn vrouw speelden ook mee en we hadden genoeg gezellige mensen op de club. Ik weet nog heel goed dat ik een keer een vriend van mij meenam. We kwamen binnen en Lubbert van den Berg stapte meteen op hem af en vroeg: "Waar kom je vandaan?". Mijn vriend antwoordde: "Stiens."
LvdB:"Stiens???" Vriend: "Ja Stiens." LvdB:"Nou dat is niet zo best, niet zo best, niet zo best." Ik vond het tijd om maar eens in te grijpen en vroeg hem wat er dan mis met Stiens was. LvdB:"Ik mag het niet zeggen, maar het is niet zo best!" Wij lache, kwam de kroegbaas binnen en zag mijn kameraad en vroeg meteen hoe hij heette. Jan Machiel, zei mijn vriend.
Je vader is hoop ik niet piloot, zei de kroegbaas, anders schiet ik hem meteen uit de lucht. (wonen vlakbij vliegveld) De sfeer was meteen gezet en hij had een geweldige avond.

Zo moet een club zijn.

Post Reply