Wie moet de nieuwe voorzitter worden van de KNDB

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie moet de nieuwe voorzitter worden van de KNDB

Johan Huls
11
12%
Henk Stoop
8
9%
Wouter van Beek
1
1%
Dieter van Gortel
6
7%
Tjalling Goedemoed
20
22%
Marcel Kosters
3
3%
Fred van Amersfoort
11
12%
Harm Wiersma
10
11%
Iemand anders, graag namen
11
12%
Aart Walraven
6
7%
Haitze Meurs
4
4%

Total votes: 91

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 14:29

Eric Sanders wrote:Zou de clubavond bij damclub Wergea nog een beetje gezellig zijn?
Om even op dit detail in te gaan. Dit lid is volgens mij Klaas Koopman (ver in de zeventig). Jarenlang is hij een actief jeugdleider geweest, die de jeugddamclub in Wergea heeft opgericht. Die jeugddamclub had in de jaren 80/90 heel wat leden. Andries Bakker, ooit nog jeugdWK-deelnemer is door hem opgeleid. Maar ja, niemand heeft in Wergea ooit het stokje overgenomen. Jammer.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 14:32

anton schotanus wrote:Bondsraad

Inderdaad zijn er commissies gevormd. Toen dit onderwerp ter sprake kwam, wisten sommige leden niet tot welke commissie zij behoorden. Het was beschamend.
Davelaar is nu tot voorzitter benoemd. Hij zal stellig pogingen ondernemen om de bondsraad in beweging te krijgen. Waar blijven echter al die jongeren met hun goede ideeën en opbouwende kritiek.

Anton Schotanus
Anton,

Het lijkt me handig de samenstelling van die bondsraadscommissies/werkgroepen hier maar eens op Internet te zetten.
Vrijwel ieder bondsraadslid heeft e-mail en dus ook Internet. Ze kunnen dan eens nachecken waar hun naam bij staat. De nieuwe bondsraadsleden: Offinga, Prosman, Hosper, Van Dusseldorp, Versteeg en De Hek (wat een mutaties in een enkel jaar) zouden m.i. in overleg met Davelaar best nog aansluiting kunnen vinden in 1 of meerder commissies. De commissies zijn destijds in september 2003 zodanig gekozen dat zij merendeels zouden aansluiten op de bestuursfuncties.

Organisatie:
Statuten en huishoudelijke reglementen: Vermeulen, Van Os.
Financien: Bruins, Vermeulen.
Spel- en wedstrijdreglement en arbiterszaken: Fokkink, Teer.
Topsport:
Sponsoring en contacten overheid: Kuiper, Van Galen
Persoonlijke wedstrijden senioren: Van den Berg, Hoekman.
Jeugd: Hoekman, Linssen, Bruins.
Training en opleiding: Harmsma, Smeenk, Hoekman.
Internationale relaties: Fokkink, Smeenk, Teer.
Breedtesport:
Ledenwerving/promotie senioren: De Witt (vakature!), Van Galen, Bouma, De Groot
Ledenwerving/promotie jeugd (incl. schooldammen): Van Galen, Hoekman, Linssen, Fokkink, Horstman, Bouma.
Nationale competitie/beker: Van den Berg, Harmsma
Imago damsport: Kuiper, Van Galen, Hendriks, Schuurman, Kolsloot.

Overigens heeft Henk Posthumus de service verzorgd, dat ieder Bondsraadslid de e-mail adressen van zijn collega’s in bezit heeft (zelfs in een groep). E-mail verkeer kan dus onderling best plaatsvinden. Dit gebeurt zover ik het kan constateren echter maar mondjesmaat.

Daarnaast ben ik het volledig met Hanco eens dat discussies over onderwerpen in de Bondsraad best op dit forum gevoerd mogen worden. Ik daag ieder Bondsraadslid uit om zijn meningen ook op dit forum uit te dragen. Iets waar de KNDB m.i. ook behoefte aan heeft is transparantie, informatie (welk Bondsraadslid wist overigens dat de KNDB per 1 juli 2004 een ledenwerfactie ging starten?). Dit forum kan daar zeker een bijdrage aan leveren.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 14:38

Arjen de Mooij wrote::lol:

Waarschijnlijk zijn dit alleen de leden die opgegeven zijn bij de PFDB?
Ongetwijfeld zullen er verenigingen zijn, die niet alle leden opgeven bij de KNDB. Maar sinds ik het genoegen heb om met Huizum ook de provincie in te duiken, constateer ikzelf een enorme ledendaling bij vroeger gerenommeerde clubs. Bijvoorbeeld DCT Twijzelerheide, dat dit jaar volgens hen niet eens meer een achttal op de been kan brengen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Jul 03, 2004 15:20

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Elke vereniging, die in de KNDB-competitie zou willen uitkomen, zou in feite een licentie moeten krijgen. Een licentie, die ze alleen zouden kunnen verkrijgen als ze ook een jeugdafdeling hebben.
En wat denk je dat het gevolg zal zijn van zo'n regel:

1) dat clubs die nu geen jeugdafdeling hebben die opeens gaan oprichten

of 2) dat clubs zonder jeugdafdeling zich niet meer inschrijven voor de KNDB-competitie, dat een deel van de leden vervolgens met dammen stopt en een ander deel zich aanmeldt bij een club die wel een jeugdafdeling heeft, zodat we straks kunnen genieten van de spannende wedstrijd tussen Heijting Huissen 17 en Meurs DEZ 25.

Wees alsjeblieft blij met de clubs en de dammers die er zijn en jaag ze niet de tent uit door ze verplichtingen op te leggen.
Precies!
Ik wil daar nog wel iets aan toevoegen.
Sommige clubs kun je niets verwijten dat ze geen jeugdafdeling hebben. Source NDG had -na scholenwedstrijden etc.- weer eens een jeugdafdeling met zo'n twintig kinderen. Althans, dat was zo vlak na die scholenwedstrijden. Na een maand was dat aantal gehalveerd tot tien. Vervolgens vijf, twee en toen was het afgelopen. Ondanks het wekelijkse jeugd-uurtje voorafgaande aan de competitie.
Ook bij DC Huizen is er jarenlang niets blijven hangen, ondanks jaarlijkse en op zich succesvolle scholenwedstrijden.

De vraag of zo'n jeugdafdeling beklijft hangt af van een factor als: vormt er zich een vriendenclubje binnen de jeugdafdeling? Komen de kinderen bij elkaar thuis om te dammen? Zo nee, dan is de kans groot dat de jeugdafdeling snel uit elkaar valt. Je wilt als club graag een jeugdafdeling, maar het lukt niet altijd. En dat heb je niet altijd zelf in de hand.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 15:28

Sommige clubs kun je niets verwijten dat ze geen jeugdafdeling hebben. Source NDG had -na scholenwedstrijden etc.- weer eens een jeugdafdeling met zo'n twintig kinderen. Althans, dat was zo vlak na die scholenwedstrijden. Na een maand was dat aantal gehalveerd tot tien. Vervolgens vijf, twee en toen was het afgelopen. Ondanks het wekelijkse jeugd-uurtje voorafgaande aan de competitie.
Ook bij DC Huizen is er jarenlang niets blijven hangen, ondanks jaarlijkse en op zich succesvolle scholenwedstrijden.

De vraag of zo'n jeugdafdeling beklijft hangt af van een factor als: vormt er zich een vriendenclubje binnen de jeugdafdeling? Komen de kinderen bij elkaar thuis om te dammen? Zo nee, dan is de kans groot dat de jeugdafdeling snel uit elkaar valt. Je wilt als club graag een jeugdafdeling, maar het lukt niet altijd. En dat heb je niet altijd zelf in de hand.
Eric,

Gedeeltelijk ben ik het wel met je eens. Maar toch hangt het m.i. ook af van de inzet, die je als club aan het geheel geeft. Dus goed kader en veel tijd eraan besteden. In de tijd dat ik bij Huizen speelde, was Jongerden daar een groot animator. Die kreeg het toch voor elkaar dat er een goede jeugdclub ontstond en doorstroomde naar de senioren.
En misschien moet ik het toch wat nuanceren. Clubs, die schooldamtoernooien organiseren en zich dus daadwerkelijk inzetten om jeugd bij te club te krijgen, moeten natuurlijk ook die licentie krijgen.
Maar ja, ik heb geleerd dat een scherpe stellingname de discussie in ieder geval op gang brengt.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jul 03, 2004 16:48

By the way Fred: Hoeveel jeugdleden heeft Apeldoorn?
En misschien kan Dieter de gegevens van CEMA/De Vaste Zet ook eens geven?[/quote]

Apeldoorn heeft geen jeugdleden, geen onderlinge kompetitie en volgend seizoen geen 2e team dus ik neem aan dat enkele spelers van dat team ook gaan stoppen. Mijn voorstel om samenwerking met Deventer en Warnsveld te benutten gaat ook niet gebeuren. Kortom het is op sterven na dood hier. De vereniging bestaat feitelijk alleen nog op papier. Na een aantal jaren een clubavond met een man of 4 vond ik het ook wel genoeg

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 17:15

Fred van Amersfoort wrote:By the way Fred: Hoeveel jeugdleden heeft Apeldoorn?
En misschien kan Dieter de gegevens van CEMA/De Vaste Zet ook eens geven?

Apeldoorn heeft geen jeugdleden, geen onderlinge kompetitie en volgend seizoen geen 2e team dus ik neem aan dat enkele spelers van dat team ook gaan stoppen. Mijn voorstel om samenwerking met Deventer en Warnsveld te benutten gaat ook niet gebeuren. Kortom het is op sterven na dood hier. De vereniging bestaat feitelijk alleen nog op papier. Na een aantal jaren een clubavond met een man of 4 vond ik het ook wel genoeg
Potverdikkie Fred is dit echt waar?

Of is dit een cynische reactie op het doemdenken wat ik hier soms ten toon spreid?

kneeltje

Post by kneeltje » Sat Jul 03, 2004 18:31

Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote: En wat denk je dat het gevolg zal zijn van zo'n regel:

1) dat clubs die nu geen jeugdafdeling hebben die opeens gaan oprichten

of 2) dat clubs zonder jeugdafdeling zich niet meer inschrijven voor de KNDB-competitie, dat een deel van de leden vervolgens met dammen stopt en een ander deel zich aanmeldt bij een club die wel een jeugdafdeling heeft, zodat we straks kunnen genieten van de spannende wedstrijd tussen Heijting Huissen 17 en Meurs DEZ 25.

Wees alsjeblieft blij met de clubs en de dammers die er zijn en jaag ze niet de tent uit door ze verplichtingen op te leggen.
Precies!

Het spijt me Eric, maar dit is onzin! Het is een gegeven dat je door een schooldamtoernooi oid vrij gemakkelijk een twintigtal jeugdleden binnenhaalt. Als je er na 3 jaar van diezelfde 20 er nog 3 of 4 over hebt doe je het goed. Maar door de cyclus van ledenwerving te blijven herhalen, er veel voor te doen groeit het ledenaantal wel gestaag. Voor je een goed lopende jeugdafdeling hebt ben je wel een 5 tot 10 jaar bezig. Maar als er dan elke keer 1 of 2 blijft hangen groei je vanzelf. En kinderen van onze jeugdafdeling die bij elkaar thuis komen om te dammen, ik heb ze nog nooit gezien. Het is ook niet het primaire doel om talenten te kweken, maar om je te richten op breedtesport. Als je dan maar lang genoeg doorgaat komt het talent vanzelf naar boven drijven. Om een voorbeeld te geven vanuit RDC: In 1986 werd een team van RDC kampioen van Nederland bij de aspiranten (van Dijk, Dusseldorp, Vroegop en ik zei de gek) en was een goede lichting geboren. Pas ongeveer 10 jaar later is de volgende goede lichting opgestaan(Kloosterziel, Kromhout, de Mooij, Hogewoning) Er zit daar wel 10 jaar lang hard werken aan breedtesport tussen!

Ik durf dus elke club die geen jeugdafdeling heeft verwijten te maken. Het is alleen veel werk en helaas is het gemakkelijker om met een sponsor met een vette buidel je vereniging kunstmatig in leven te houden.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Jul 03, 2004 20:15

Piet Bouma wrote:Hanco en Jan Pieter,

Even een ander staatje. De situatie van de PFDB per 1-1-2004.
Image

In 1994 waren er nog 56 verenigingen. Nu 47 verenigingen.
Het zou me niks verbazen als in 2014 zonder een ommekeer het merendeel van de verenigingen in het rechterrijtje zijn verdwenen. Alle verenigingen met minder dan 16 leden zitten m.i. in de gevarenzone. Vergrijzing en geen aanwas.
Beste Piet, probeer eens goed te lezen voor je een reactie plaatst, dat scheelt een hoop schrijfwerk. Ik ontken absoluut niet dat het slecht gaat met de damwereld en ik ontken ook niet het nut van een jeugddamclub. Het enige wat ik zeg is dat het opleggen van een verplichting een foute benadering is.

Jij gaat er kennelijk van uit dat de 6000 leden die ons nog resten allemaal vreselijk gemotiveerde dammers zijn, maar zo is het niet. Ik schat dat zeker de helft van de leden maar een klein zetje nodig heeft om ook het dambord in de wilgen te hangen en dat zetje wil jij ze nu geven met je verplichte jeugddamclub. Dat (en alleen dat) is dus waartegen ik mij verzet.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Jul 03, 2004 21:01

kneeltje wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Precies!

Het spijt me Eric, maar dit is onzin! Het is een gegeven dat je door een schooldamtoernooi oid vrij gemakkelijk een twintigtal jeugdleden binnenhaalt. Als je er na 3 jaar van diezelfde 20 er nog 3 of 4 over hebt doe je het goed. Maar door de cyclus van ledenwerving te blijven herhalen, er veel voor te doen groeit het ledenaantal wel gestaag. Voor je een goed lopende jeugdafdeling hebt ben je wel een 5 tot 10 jaar bezig. Maar als er dan elke keer 1 of 2 blijft hangen groei je vanzelf. En kinderen van onze jeugdafdeling die bij elkaar thuis komen om te dammen, ik heb ze nog nooit gezien. Het is ook niet het primaire doel om talenten te kweken, maar om je te richten op breedtesport. Als je dan maar lang genoeg doorgaat komt het talent vanzelf naar boven drijven. Om een voorbeeld te geven vanuit RDC: In 1986 werd een team van RDC kampioen van Nederland bij de aspiranten (van Dijk, Dusseldorp, Vroegop en ik zei de gek) en was een goede lichting geboren. Pas ongeveer 10 jaar later is de volgende goede lichting opgestaan(Kloosterziel, Kromhout, de Mooij, Hogewoning) Er zit daar wel 10 jaar lang hard werken aan breedtesport tussen!

Ik durf dus elke club die geen jeugdafdeling heeft verwijten te maken. Het is alleen veel werk en helaas is het gemakkelijker om met een sponsor met een vette buidel je vereniging kunstmatig in leven te houden.
In elk geval een duidelijk en krachtig standpunt.
Wellicht heb je gelijk.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sat Jul 03, 2004 21:40

Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote: Weet jij het aantal van VAD ook?
VAD en Amstelland hebben 0 jeugdleden.
Maar we mogen blij zijn dat deze verenigingen nog net hun neus boven water kunnen houden, dus laten we ze niet daarbij ook nog verplichten om een jeugdafdeling te beginnen.
In de eerste plaats sta ik helemaal achter het idee van Piet. Je kunt het op verschillende manieren uitwerken. De tegenstanders hier (JP, Hanco) moeten het daarom meteen niet al te bedreigend opvatten. Het is niet zo zwart-wit.
Je zou een club middels een licentie kunnen verplichten een percentage (15-25%) van sponsorinkomsten of van de uitgaven voor betaalde spelers in jeugdwerk te steken. Voor VAD en Amstelland is dat dan waarschijnlijk 15% van 0 euro.
Andere clubs die wel geld in hun eeste team pompen zouden kunnen kiezen: of zelf de handen uit de mouwen steken of je verplichting gewoon afkopen. Apeldoorn geeft een clubje in de buurt dat wel aan jeugd doet wat geld voor talentontwikkeling of ledenwerving.

Het verhaal van FvA over Apeldoorn is toch wel heel triest. Hoe is het toch mogelijk dat TG als erkend jeugddampromotor aan die club zijn diensten aanbiedt? Of koopt DCA zijn morele verplichting om aan jeugdwerk te doen af door TG een exorbitante vergoeding te geven?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 21:46

Jan Pieter. Het enige wat ik zeg is dat het opleggen van een verplichting een foute benadering is.

Jij gaat er kennelijk van uit dat de 6000 leden die ons nog resten allemaal vreselijk gemotiveerde dammers zijn, maar zo is het niet. Ik schat dat zeker de helft van de leden maar een klein zetje nodig heeft om ook het dambord in de wilgen te hangen en dat zetje wil jij ze nu geven met je verplichte jeugddamclub. Dat (en alleen dat) is dus waartegen ik mij verzet.
Beste Jan Pieter,

We hebben in het verleden hier ook wel eens e-mail contact over gehad.
Het woord verplichting stuit je tegen de borst.

Ik zie het als een verplichting voor een damvereniging (staat vaak zelfs als doelstelling in de oubollige statuten) om de damsport plaatselijk te verbreiden. Daartoe zie ik maar een echte weg. En dat is jeugd bij die damsport te betrekken.
Als een damvereniging alleen maar uit leden bestaat, die graag een partijtje (nationaal) wil spelen en verder niks, dan heeft die wat mij betreft geen bestaansrecht. In de praktijk zal het doek altijd op een bepaald moment gaan vallen.
Vandaar dat ik die verplichting aan een licentie wil verbinden. En als er van die 6000 dammers maar een 10% is, die er werkelijk op duikt, dan zijn we al een stuk verder. Ik geef dus zeker de helft niet een zetje om het dambord maar in de wilgen te hangen.
En het argument: geen zin en geen tijd dat gaat er bij mij niet in.

Als je het gewoon maatschappelijk ziet is er een opmerkelijk tendens: We hebben nog nooit zoveel vrije tijd gehad. Het aantal vrijwilligers voor bijvoorbeeld sport loopt bijna met gelijke tred terug. We houden van hap en snap, consumeren en willen dat alles voor ons geregeld wordt. Zelf iets regelen, ho maar. (O, wat een tendentieuze opmerkingen, het ligt natuurlijk wel wat genuanceerder).

En als die tijd er echt niet zou zijn (wat ik dus betwijfel), dan stel ik het volgende voor:
De nationale klassen worden teruggebracht tot 10 teams. Twee zaterdagen vallen vrij. Een zaterdag wordt gebruikt voor het uitwerken van een schooldamtoernooi, de andere zaterdag wordt het schooldamtoernooi verspeeld. Er zullen van die tien spelers toch wel drie zijn, die dat dan in ieder geval voor hun rekening kunnen nemen.
En op de clubavond: een rouleersysteem om de plotselinge opkomst van leergierige kinderen in een klein uurtje voor de onderlinge partij te stimuleren en de kinderen enthousiast te maken en te houden. De zeer korte kadercursus is daarbij natuurlijk lekker meegenomen.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sat Jul 03, 2004 21:57

kneeltje wrote: Het spijt me Eric, maar dit is onzin! Het is een gegeven dat je door een schooldamtoernooi oid vrij gemakkelijk een twintigtal jeugdleden binnenhaalt. Als je er na 3 jaar van diezelfde 20 er nog 3 of 4 over hebt doe je het goed. Maar door de cyclus van ledenwerving te blijven herhalen, er veel voor te doen groeit het ledenaantal wel gestaag. Voor je een goed lopende jeugdafdeling hebt ben je wel een 5 tot 10 jaar bezig. Maar als er dan elke keer 1 of 2 blijft hangen groei je vanzelf. En kinderen van onze jeugdafdeling die bij elkaar thuis komen om te dammen, ik heb ze nog nooit gezien. Het is ook niet het primaire doel om talenten te kweken, maar om je te richten op breedtesport. Als je dan maar lang genoeg doorgaat komt het talent vanzelf naar boven drijven. Om een voorbeeld te geven vanuit RDC: In 1986 werd een team van RDC kampioen van Nederland bij de aspiranten (van Dijk, Dusseldorp, Vroegop en ik zei de gek) en was een goede lichting geboren. Pas ongeveer 10 jaar later is de volgende goede lichting opgestaan(Kloosterziel, Kromhout, de Mooij, Hogewoning) Er zit daar wel 10 jaar lang hard werken aan breedtesport tussen!

Je hoort dammers vaak klagen over de jeugd: "Als ze 12 zijn verdwijnt de helft" (je zou maar judotrainer zijn, 80% van de leden van de judobond is jonger dan 14), of "waar doe je het allemaal voor, ze leren het toch nooit" (nou en, als ze maar plezier hebben).

Als je aan een jeugdafdeling begint, moet je dat niet alleen doen om de seniorafdeling van de damclub voor uitsterving te behoeden. Je moet het vooral doen omdat het gewoon hardstikke leuk is. En als er paar blijven hangen bij de senioren is dat mooi meegenomen, en als er hele goede bij zitten heb je gewoon geluk gehad (of je heet Stoop).

Kneeltje heeft helemaal gelijk dat een jeugdafdeling ook een kwestie van de lange adem is. Toen Jaap van Galen en ik in 1992 bij DC Den Haag begonnen, hadden we slechts enkele jeugdleden, het aantal groeide echter gestaag, want ieder jaar waren er weer die schooldamtoernooien, bezoekjes aan scholen etc. Nu gaat het even wat minder, maar de basis is nog steeds gezond, dus dat overwinnen we ook wel weer.

Maar de kern blijft dat je het vooral leuk moet vinden. En als een club dergelijke liefhebbers niet heeft, is het jammer maar helaas. Het jongste lid kan dan alvast naar het lichtknopje gaan zoeken.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Jul 03, 2004 22:12

Piet Bouma wrote:Als een damvereniging alleen maar uit leden bestaat, die graag een partijtje (nationaal) wil spelen en verder niks, dan heeft die wat mij betreft geen bestaansrecht.
Ik denk dat we met bovenstaande uitspraak wel de kern van ons meningsverschil te pakken hebben. Ik vind namelijk dat deze verenigingen wel bestaansrecht hebben, sterker, ik ben zeer blij met deze clubs en hun leden.

Want ook als een club niet actief opleidt, dan nog steunt hij simpelweg door zijn bestaan de damsport. Er komt eens een buurman of een kennis mee naar de club, de vereniging biedt onderdak voor een dammer die verhuisd is, de leden steunen de KNDB dmv hun contributie, de club publiceert in de plaatselijke pers en houdt zo de aandacht voor het dammen warm, etc. Natuurlijk is het mooi als er nog meer gebeurt, maar als ik moet kiezen tussen een club waar de mensen alleen maar hun partijtje spelen of geen club, dan weet ik het wel.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 22:24

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Als een damvereniging alleen maar uit leden bestaat, die graag een partijtje (nationaal) wil spelen en verder niks, dan heeft die wat mij betreft geen bestaansrecht.
Ik denk dat we met bovenstaande uitspraak wel de kern van ons meningsverschil te pakken hebben. Ik vind namelijk dat deze verenigingen wel bestaansrecht hebben, sterker, ik ben zeer blij met deze clubs en hun leden.

Want ook als een club niet actief opleidt, dan nog steunt hij simpelweg door zijn bestaan de damsport. Er komt eens een buurman of een kennis mee naar de club, de vereniging biedt onderdak voor een dammer die verhuisd is, de leden steunen de KNDB dmv hun contributie, de club publiceert in de plaatselijke pers en houdt zo de aandacht voor het dammen warm, etc. Natuurlijk is het mooi als er nog meer gebeurt, maar als ik moet kiezen tussen een club waar de mensen alleen maar hun partijtje spelen of geen club, dan weet ik het wel.
De kern hebben we inderdaad wel te pakken. Maar hoe zie je de lange termijn van zo'n club?
De buurman of een kennis, die op latere leeftijd met de damsport in aanraking komt, zie ik maar al te vaak afhaken. En dat omdat we allemaal ons partijtje spelen en voor die buurman en kennis geen tijd hebben om ook daarvoor een stukje opleiding in het leven te roepen. (Wat dat betreft hebben de bridgers, die de doelgroep senioren aangeboord hebben, het beter voor elkaar. Introductiecursussen, begeleiding etc. het is vaak pico bello geregeld).
De contributie is een goed motief. Daar ben ik het met je eens. De clubs moeten vooral blijven bestaan. Maar hoelang?
De dammer, die verhuisd is. Opgeleid bij de jeugd van een andere club?
En uiteraard, ik kies ook voor een club waar je een partijtje kunt spelen dan geen club.
Maar nogmaals Jan Pieter, hoe zie je de lange termijn van zo'n club?

Post Reply