Piet Bouma wrote:Laten we eens wat in kaart brengen. Onderstaand de verenigingen, die in het seizoen 2004/2005 in Ereklasse en Hoofdklasse uitkomen. Erachter staan de bij mij bekende jeugdledentallen per 1-1-2004. Wie vult aan?kneeltje wrote:Kneeltje is jeugdleider van RDC (Rijnsburg) en Regiocoordinator regio west. Kom morgen naar het NK welpen in Hoogblokland (wel een eindje fietsen voor je) en we zullen nader kennismaken!En een andere ballon van mij (een aantal mensen heeft mij daarop afgekraakt, alleen Kneeltje - wie dat ook mag zijn - steunde mij):
Als RC merk ik dat we een chronisch tekort hebben aan enthiousiaste jeugdleiders. Ik ben dus van mening dat er op wat voor manier dan ook meer (jeugd) kader moet komen. Een vereniging die in de ereklasse of hoofdklasse speelt en niets aan jeugd doet is verkeerd bezig en zal op wat voor manier dan ook verplicht moeten worden om deze houding te veranderen.
Ereklasse
CEMA/De Vaste Zet
Maas van ’t Hoog
Witte van Moort
Angarde Informatica
Van Stigt Thans
Hijken/DTC
Apeldoorn
Wolter & Dros/ADG
Heijting Huissen
Tomahaôk/Westland
Hiltex
Meurs/Denk en Zet
Hoofdklasse A
Dammers Uit Oost
Franeker/Visser 2
Het Noorden
Troesoe
DIOS Eibergen
DVSB
Huizum 12
De Oldehove 9
Nijverdal
DES Lunteren
Hoofdklasse B
IJmuiden
RDC
Damlust
TDV
Dordrecht
Bart Smit 0
Heijmans Excelsior
Constant-Charlois
PWG ’s-Gravenpolder
VAD Amsterdam
Wie moet de nieuwe voorzitter worden van de KNDB
- Hanco Elenbaas
Lezen jullie Het Damspel niet?
96ste jaargang, nummer 3, juni 2004, pagina 5:
JEUGDAFDELINGEN IN NEDERLAND
Huissen is de damvereniging met het grootste aantal jeugdleden.
Hieronder de top twintig van dit moment.
1.Heijting Huissen 64
2.ADC Alphen aan de Rijn 46
3.Meurs Culemborg 44
4.Witte van Moort Westerhaar 40
5.SNA Heerhugowaard 40
6.Hiltex Amsterdam 34
7.Lent 32
8.Hijken DTC 32
9.MDV Monster 30
10.Michael 2000 29
11.DVSB Soest 28
12.Den Haag 27
13.RDC Rijnsburg 26
14.DOS Delft 26
15.Enkhuizen 25
16.Heteren 24
17.Zenderstad IJsselstein 23
18.Bennekom 22
19.Verhaar Montage Alblasserdam 22
20.DES Lunteren 20
Huissen is de damvereniging met het grootste aantal jeugdleden.
Hieronder de top twintig van dit moment.
1.Heijting Huissen 64
2.ADC Alphen aan de Rijn 46
3.Meurs Culemborg 44
4.Witte van Moort Westerhaar 40
5.SNA Heerhugowaard 40
6.Hiltex Amsterdam 34
7.Lent 32
8.Hijken DTC 32
9.MDV Monster 30
10.Michael 2000 29
11.DVSB Soest 28
12.Den Haag 27
13.RDC Rijnsburg 26
14.DOS Delft 26
15.Enkhuizen 25
16.Heteren 24
17.Zenderstad IJsselstein 23
18.Bennekom 22
19.Verhaar Montage Alblasserdam 22
20.DES Lunteren 20
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
En wat denk je dat het gevolg zal zijn van zo'n regel:Piet Bouma wrote:Elke vereniging, die in de KNDB-competitie zou willen uitkomen, zou in feite een licentie moeten krijgen. Een licentie, die ze alleen zouden kunnen verkrijgen als ze ook een jeugdafdeling hebben.
1) dat clubs die nu geen jeugdafdeling hebben die opeens gaan oprichten
of 2) dat clubs zonder jeugdafdeling zich niet meer inschrijven voor de KNDB-competitie, dat een deel van de leden vervolgens met dammen stopt en een ander deel zich aanmeldt bij een club die wel een jeugdafdeling heeft, zodat we straks kunnen genieten van de spannende wedstrijd tussen Heijting Huissen 17 en Meurs DEZ 25.
Wees alsjeblieft blij met de clubs en de dammers die er zijn en jaag ze niet de tent uit door ze verplichtingen op te leggen.
- Hanco Elenbaas
Precies!Jan Pieter wrote:En wat denk je dat het gevolg zal zijn van zo'n regel:Piet Bouma wrote:Elke vereniging, die in de KNDB-competitie zou willen uitkomen, zou in feite een licentie moeten krijgen. Een licentie, die ze alleen zouden kunnen verkrijgen als ze ook een jeugdafdeling hebben.
of 2) dat clubs zonder jeugdafdeling zich niet meer inschrijven voor de KNDB-competitie, dat een deel van de leden vervolgens met dammen stopt en een ander deel zich aanmeldt bij een club die wel een jeugdafdeling heeft, zodat we straks kunnen genieten van de spannende wedstrijd tussen Heijting Huissen 17 en Meurs DEZ 25.
Wees alsjeblieft blij met de clubs en de dammers die er zijn en jaag ze niet de tent uit door ze verplichtingen op te leggen.
-
Zijn dit leden van damclubs die geen jeugdafdeling hebben?Hanco Elenbaas wrote:Precies!Jan Pieter wrote:En wat denk je dat het gevolg zal zijn van zo'n regel:Piet Bouma wrote:Elke vereniging, die in de KNDB-competitie zou willen uitkomen, zou in feite een licentie moeten krijgen. Een licentie, die ze alleen zouden kunnen verkrijgen als ze ook een jeugdafdeling hebben.
Maar ook even serieus.
Hoe zijn jullie begonnen? Waarschijnlijk bij een jeugdclub.
Als elke damvereniging net zo als jullie zou redeneren, dan hebben wij over 30 jaar m.i. geen KNDB meer.
-
Hanco Elenbaas wrote:Lezen jullie Het Damspel niet?
Oke, Hanco, mijn lijstje even bijgewerkt:
Ereklasse
CEMA/De Vaste Zet
Maas van ’t Hoog
Witte van Moort 40
Angarde Informatica
Van Stigt Thans
Hijken/DTC 32
Apeldoorn
Wolter & Dros/ADG
Heijting Huissen 64
Tomahaôk/Westland
Hiltex 34
Meurs/Denk en Zet 44
Hoofdklasse A
Dammers Uit Oost
Franeker/Visser 2
Het Noorden 29
Troesoe
DIOS Eibergen
DVSB 28
Huizum 12
De Oldehove 9
Nijverdal
DES Lunteren 20
Hoofdklasse B
IJmuiden
RDC 30 of 26?
Damlust
TDV
Dordrecht
Bart Smit 0?
Heijmans Excelsior
Constant-Charlois
PWG ’s-Gravenpolder
VAD Amsterdam
Weet jij het aantal van VAD ook?
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
En als dat plan van jou werkelijkheid wordt dan is dat over 5 jaar al het geval.Piet Bouma wrote:Als elke damvereniging net zo als jullie zou redeneren, dan hebben wij over 30 jaar m.i. geen KNDB meer.
Het gaat niet om de vraag of ik voorstander ben van jeugdafdelingen bij clubs. Uiteraard ben ik dat, hoe meer jeugd hoe liever. Maar dwang is absoluut het foute middel om dat doel te bereiken. Misschien zijn er enkele spelers die zo graag willen dammen dat ze bereid zijn om dit soort verplichtingen te accepteren, maar voor de massa geldt dat niet. Die jaag je op deze wijze alleen maar weg.
Geen licentie, indien er geen jeugdafdeling is, is wel erg fundamentalistisch.
Met dwang bereik je niets, dat lijkt duidelijk.
Toch is die jeugdafdeling wel erg noodzakelijk.
Bij ons in Groningen gaat het dammen langzaam dood.
Nog maar zo'n tien clubs, waarvan de helft vergrijsd en geminimaliseerd.
Bijna niemand deed dan ook iets aan jeugdopleiding.
De meeste kleine clubs kunnen nu geen jeugdafdeling meer behappen en verdwijnen binnenkort. Ook de clubs die groter waren hebben het afgelopen decenium weinig gepresteerd op jeugdgebied.
Door het kader projekt gebeurt er misschien weer eens wat meer.
Er zijn in de provincie en in de stad Groningen in ieder geval mensen, die de handschoen oppakken.
Weinig clubs deden aan jeugd, en doen bij ons actief aan jeugd.
Een positieve uitzondering is de kleine plattelandsclub Middelstum, waar weinig senioren in staat zijn een jeugdafdeling te draaien.
In de Stad Groningen kennen we enkele basisscholen waarop gedamd wordt, door dammers opgezet. Twee voormalige schooldamclubs zijn tot jeugddamclub verworden. Michael 2000 heeft de afgelopen jaren succes gehad.
Hoe moeten we er mee verder? Het water staat ons aan de lippen. Je verantwoordelijkheid ontlopen kan natuurlijk.
Indien je geen zin hebt of de vaardigheid mist een jeugdclub op te zetten, dan kan je drie dingen doen: of je volgt de kadercursus, of je sponsort bij wijze van spreken een club, die actief aan jeugdwerk doet of je doet niets en haalt je schouders op en spreekt: "Het zal mijn tijd wel duren".
Actief zijn op jeugdgebied is absoluut noodzakelijk.
Iedere dammer met talent om te onderwijzen zou enkele jaren op kunnen offeren, omwille van het opleiden van jeugd.
Wij kunnen later weer beginnen met wedstrijddammen.
De Van Hanegems en Advocaten zijn uitgeteld als speler op een bepaald moment.
Met dwang bereik je niets, dat lijkt duidelijk.
Toch is die jeugdafdeling wel erg noodzakelijk.
Bij ons in Groningen gaat het dammen langzaam dood.
Nog maar zo'n tien clubs, waarvan de helft vergrijsd en geminimaliseerd.
Bijna niemand deed dan ook iets aan jeugdopleiding.
De meeste kleine clubs kunnen nu geen jeugdafdeling meer behappen en verdwijnen binnenkort. Ook de clubs die groter waren hebben het afgelopen decenium weinig gepresteerd op jeugdgebied.
Door het kader projekt gebeurt er misschien weer eens wat meer.
Er zijn in de provincie en in de stad Groningen in ieder geval mensen, die de handschoen oppakken.
Weinig clubs deden aan jeugd, en doen bij ons actief aan jeugd.
Een positieve uitzondering is de kleine plattelandsclub Middelstum, waar weinig senioren in staat zijn een jeugdafdeling te draaien.
In de Stad Groningen kennen we enkele basisscholen waarop gedamd wordt, door dammers opgezet. Twee voormalige schooldamclubs zijn tot jeugddamclub verworden. Michael 2000 heeft de afgelopen jaren succes gehad.
Hoe moeten we er mee verder? Het water staat ons aan de lippen. Je verantwoordelijkheid ontlopen kan natuurlijk.
Indien je geen zin hebt of de vaardigheid mist een jeugdclub op te zetten, dan kan je drie dingen doen: of je volgt de kadercursus, of je sponsort bij wijze van spreken een club, die actief aan jeugdwerk doet of je doet niets en haalt je schouders op en spreekt: "Het zal mijn tijd wel duren".
Actief zijn op jeugdgebied is absoluut noodzakelijk.
Iedere dammer met talent om te onderwijzen zou enkele jaren op kunnen offeren, omwille van het opleiden van jeugd.
Wij kunnen later weer beginnen met wedstrijddammen.
De Van Hanegems en Advocaten zijn uitgeteld als speler op een bepaald moment.
Last edited by Van Hest on Fri Jul 02, 2004 22:51, edited 5 times in total.
-
Natuurlijk is het hebben van jeugd op de vereniging van enorm belang en soms is het verstandig een paar keuzeplaatsen te benutten voor talent. In Apeldoorn is dat begin jaren 80 precies de reden geweest dat de zooi in elkaar donderde. Een aantal conservatieve ouderen begon de doorbraak van jeugd subtiel te sabboteren want het eigen plekje in het 10tal kwam in gevaar. Veel ouderen stapten met allerlei kutsmoesjes op en de jongeren waren uiteindelijk te lui om nog onderlinge te spelen want ze kwamen toch wel in het 1e. Het voorstel van Bouma heeft tot gevolg dat een speler niet op capaciteiten maar door voorkeursbeleid geplaatst gaat worden. Daar was ik vroeger een voorstander van maar ik ben inmiddels wel genezen. Het kweekt een patatgeneratie. Ik denk dat het niet mag uitmaken hoe oud een dammer is mits hij maar jong is van geest en flexibiliteit. Hij moet een pure liefhebber zijn, de clubavond hondstrouw bezoeken, en sloten bier lusten. Bruiloften, zwangerschappen, klaaroverwedstrijden, het is allemaal geen excuus. Die Bouma moet zijn afdwingakties trouwens maar ergens anders doen, ik hou daar niet zo van. Straks komt er een idioot die het verplicht stelt om minimaal 1 hoogzwangere bejaarde negerin in de opstelling op te nemen.
- Hanco Elenbaas
-
Hee Fred,Fred van Amersfoort wrote:Natuurlijk is het hebben van jeugd op de vereniging van enorm belang en soms is het verstandig een paar keuzeplaatsen te benutten voor talent. In Apeldoorn is dat begin jaren 80 precies de reden geweest dat de zooi in elkaar donderde. Een aantal conservatieve ouderen begon de doorbraak van jeugd subtiel te sabboteren want het eigen plekje in het 10tal kwam in gevaar. Veel ouderen stapten met allerlei kutsmoesjes op en de jongeren waren uiteindelijk te lui om nog onderlinge te spelen want ze kwamen toch wel in het 1e. Het voorstel van Bouma heeft tot gevolg dat een speler niet op capaciteiten maar door voorkeursbeleid geplaatst gaat worden. Daar was ik vroeger een voorstander van maar ik ben inmiddels wel genezen. Het kweekt een patatgeneratie. Ik denk dat het niet mag uitmaken hoe oud een dammer is mits hij maar jong is van geest en flexibiliteit. Hij moet een pure liefhebber zijn, de clubavond hondstrouw bezoeken, en sloten bier lusten. Bruiloften, zwangerschappen, klaaroverwedstrijden, het is allemaal geen excuus. Die Bouma moet zijn afdwingakties trouwens maar ergens anders doen, ik hou daar niet zo van. Straks komt er een idioot die het verplicht stelt om minimaal 1 hoogzwangere bejaarde negerin in de opstelling op te nemen.
Let wel. Het gaat mij hier niet om plaatsen in een tiental voor jeugd. Maar in feite om de vanzelfsprekendheid die er moet zijn dat een damvereniging een jeugdafdeling heeft.
En misschien moet je die vanzelfsprekendheid maar eens afdwingen. Geen enkele vereniging moet zijn verantwoordelijkheid op dit gebied m.i. ontlopen.
-
Waarom moeten we daar blij mee zijn? Wegsaneren die hap!Hanco Elenbaas wrote:VAD en Amstelland hebben 0 jeugdleden.Piet Bouma wrote: Weet jij het aantal van VAD ook?
Maar we mogen blij zijn dat deze verenigingen nog net hun neus boven water kunnen houden, dus laten we ze niet daarbij ook nog verplichten om een jeugdafdeling te beginnen.
-
Hanco en Jan Pieter,Bert Zwart wrote:Waarom moeten we daar blij mee zijn? Wegsaneren die hap!Hanco Elenbaas wrote:VAD en Amstelland hebben 0 jeugdleden.Piet Bouma wrote: Weet jij het aantal van VAD ook?
Maar we mogen blij zijn dat deze verenigingen nog net hun neus boven water kunnen houden, dus laten we ze niet daarbij ook nog verplichten om een jeugdafdeling te beginnen.
Even een ander staatje. De situatie van de PFDB per 1-1-2004.
In 1994 waren er nog 56 verenigingen. Nu 47 verenigingen.
Het zou me niks verbazen als in 2014 zonder een ommekeer het merendeel van de verenigingen in het rechterrijtje zijn verdwenen. Alle verenigingen met minder dan 16 leden zitten m.i. in de gevarenzone. Vergrijzing en geen aanwas.
Dan nog maar ca. 30 verenigingen en ca. 500 leden.
In veel provincies zal het beeld niet anders zijn. En de jeugd? Bij de PFDB: ondanks een impuls met damscholen, een halvering in 10 jaar.
Nee Bert, een warme sanering is niet nodig. De koude sanering is al lang ingezet.
By the way Fred: Hoeveel jeugdleden heeft Apeldoorn?
En misschien kan Dieter de gegevens van CEMA/De Vaste Zet ook eens geven?
- Eric Sanders
- Arjen de Mooij
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Waarschijnlijk zijn dit alleen de leden die opgegeven zijn bij de PFDB?
Waarschijnlijk zijn dit alleen de leden die opgegeven zijn bij de PFDB?