Wie moet de nieuwe voorzitter worden van de KNDB
-
bondsraad
Zaterdag j.l. heb ik de bondsraadsvergadering bijgewoond. Ik zou graag wat reacties willen horen van dammers die regelmatig op het FMJD-forum publiceren.
Johan Haijtink heeft op de website van de KNDB een verslag gepubliceerd. Misschien zouden jullie daarop kunnen inhaken. Trouwens alle relevante stukken waren/zijn via de KNDB te verkrijgen.
Anton Schotanus
Johan Haijtink heeft op de website van de KNDB een verslag gepubliceerd. Misschien zouden jullie daarop kunnen inhaken. Trouwens alle relevante stukken waren/zijn via de KNDB te verkrijgen.
Anton Schotanus
- Hanco Elenbaas
Re: bondsraad
verslag Johan Haijtink:anton schotanus wrote:Zaterdag j.l. heb ik de bondsraadsvergadering bijgewoond. Ik zou graag wat reacties willen horen van dammers die regelmatig op het FMJD-forum publiceren.
Anton Schotanus
Kort verslag van de Bondsraadsvergadering op 26 juni 2004
Er waren 23 van de 33 bondsraadsleden aanwezig. Men was van mening dat de bondsraad nog niet functioneert zoals het zou moeten. Er zal binnenkort een studiedag worden belegd om tot verbetering te komen.
De heren H.A. Hosper, A.P. de Hek, F.J. Versteeg en E.J. van Dusseldorp werden benoemd tot bondsraadslid. E. Davelaar werd benoemd tot plaatsvervangend voorzitter van de bondsraad. Er waren geen tegenkandidaten.
Het jaarverslag, het financieel jaarverslag en de verslagen van de commissies werden, na enkele correcties en opmerkingen, goedgekeurd.
H. Meester gaf namens de commissie Herziening Reglementen verslag van de stand van zaken. Op het discussiestuk dat de commissie in januari aan het bestuur, de provinciale bonden en de bondsraad heeft toegezonden en waarin om een standpunt werd gevraagd met betrekking tot de positie van de provinciale bonden, heeft maar een klein deel van de provinciale bonden gereageerd. Het KNDB-bestuur is voor een afdelingsmodel, terwijl de provinciale bonden die wel reageerden, het meest voor een federatiemodel voelen. Voorts is een stuk ontvangen van de heer Linssen die, op persoonlijke titel, een vergelijking maakt met de organisatievorm van de Europese Unie. Diverse bondsraadsleden vinden het tijdpad van besluitvorming in 2005 te kort en pleiten voor meer tijd om de leden in te lichten en om tot een gedegen besluitvorming te komen. Het KNDB-bestuur zal voor 1 januari 2005 de provinciale bonden bezoeken en uitleg geven met betrekking tot dit onderwerp.
De KNDB heeft bij het FMJD-bestuur aangedrongen op het instellen van een commissie die de mogelijkheid van het invoeren van de puntenoverwinning onderzoekt. Deze commissie is er nog niet. Fokkink zegt dat er bij de FMJD wel gesproken wordt over een aantal facetten die het dammen aantrekkelijker zouden moeten maken. Meningsvorming binnen de internationale bond vraagt echter veel tijd. Voorzitter De Jong dringt aan op actie.
Op 1 juni is een ledenwerfactie gestart waarover alle verenigingen zijn ingelicht. Het eerste lid in het kader van deze actie is inmiddels aangemeld. De commissie Public Relations zal onder leiding van mevrouw Van Tiel met ingang van 15 juli van start gaan.
Het bestuur zal komende herfst met een aanzet komen voor een nieuw beleidsplan 2005-2009.
De bestuurs- en commissieleden die zich herkiesbaar hebben gesteld, werden herkozen.
Met betrekking tot het kiezen van een nieuwe voorzitter werd de volgende procedure afgesproken. De heren De Mik (bestuur), Davelaar (bondsraad) en nog een derde aan te zoeken persoon, zullen de kandidatuur voorbereiden. De benoeming zal in de november-vergadering geschieden of in een extra vergadering als de inspanningen snel tot een resultaat leiden. De heer De Mik zal het voorzitterschap voorlopig waarnemen.
Het WK 2005 is aan Nederland toegewezen. Er lopen gesprekken met mogelijke sponsors.
Er worden pogingen gedaan om het WK meisjes 2004 nog in Nederland onder te brengen.
Aan het einde van de vergadering werd de scheidende voorzitter bedankt voor zijn inzet en kreeg een wanddambord aangeboden.
Johan Haijtink, bondsdirecteur
Het belangrijkste nieuws is voor mij de benoeming van Peter de Hek en Eric van Dusseldorp in de Bondsraad.
Ongecontroleerde acties van de Bondsraad zijn nu haast onmogelijk geworden.
Wat vond u zelf van de Bondsraadvergadering, meneer Schotanus?
Overweegt u opnieuw KNDB-voorzitter te worden?
-
Sinds enkele weken volg ik de discussies op het FMJD-forum. Sommige vragen haast om een reactie. Vanmiddag heb ik mij eerst maar eens aangemeld om te kijken hoe alles werkt.
Het onderwerp 'bondsraadsvergadering' vind ik daarom interessant, omdat de bondsraad een nieuw fenomeen is, waarmee ik zaterdag voor het eerst rechtstreeks kennismaakte. De inbreng van de bondsraadsleden viel mij tegen. Het bestuur, met name de voorzitter, heeft nog steeds een enorme kennisvoorsprong. Je merkt dat sommige leden van de bondsraad wat onwennig zijn. De nieuwelingen laten zich helemaal niet horen. Er waren trouwens 10 leden afwezig. Gelukkig zijn er afspraken gemaakt om te komen tot een betere communicatie.
De voorzitter, Ebbo de Jong, heeft de vergadering prima geleid. Zoals iedereen heeft kunnen lezen, heeft hij na één jaar afscheid genomen. Over het algemeen werd zijn vertrek betreurd. Op 1 januari 2005 ga ik met prepensioen. Dan kan ik wat meer tijd vrijmaken voor het dammen, op de eerste plaats voor het spel, maar ook voor de organisatie. Ik zou voor een interimperiode wel voorzitter willen worden. Ik krijg echter de indruk dat het bestuur liever een jonge enthousiaste manager uit het bedrijfsleven kiest. Gelijk hebben ze.
Het onderwerp 'bondsraadsvergadering' vind ik daarom interessant, omdat de bondsraad een nieuw fenomeen is, waarmee ik zaterdag voor het eerst rechtstreeks kennismaakte. De inbreng van de bondsraadsleden viel mij tegen. Het bestuur, met name de voorzitter, heeft nog steeds een enorme kennisvoorsprong. Je merkt dat sommige leden van de bondsraad wat onwennig zijn. De nieuwelingen laten zich helemaal niet horen. Er waren trouwens 10 leden afwezig. Gelukkig zijn er afspraken gemaakt om te komen tot een betere communicatie.
De voorzitter, Ebbo de Jong, heeft de vergadering prima geleid. Zoals iedereen heeft kunnen lezen, heeft hij na één jaar afscheid genomen. Over het algemeen werd zijn vertrek betreurd. Op 1 januari 2005 ga ik met prepensioen. Dan kan ik wat meer tijd vrijmaken voor het dammen, op de eerste plaats voor het spel, maar ook voor de organisatie. Ik zou voor een interimperiode wel voorzitter willen worden. Ik krijg echter de indruk dat het bestuur liever een jonge enthousiaste manager uit het bedrijfsleven kiest. Gelijk hebben ze.
-
Onze vriend Schotanus geeft ons als persoonlijke interpretatie mee dat het vertrek van Ebbo door velen betreurd zou worden. Vooralsnog zie ik dit als een ultieme beleefdheidsvorm en niet als een serieuze gedachtengang. Meer een opportunistisch en taktisch handig schimmenspel. Ik herinner me de periode onder het Schotanusbewind nog prima. Ik herinner me de arrogantie van die lieden maar tegelijkertijd ook zijn persoonlijke daadkracht. En Anton lijkt me een echte liefhebber van het spel. Ik denk dat de heer Schotanus een uitstekend alternatief is mits hij open staat voor mijn adviezen. Dat advies zou zijn: verzamel goede betrouwbare lieden om je heen en geen regenten. Liefst wat jongeren met visie. Natuurlijk is aan een eventuele terugkeer van Anton de eis verbonden dat figuren zoals Palmer, De Jong, van de Hoek niet via een zijdeur weer naar binnen kunnen. Voorals nog zie ik overigens nog geen stemmen voor Schotanus maar ik zou er wel op stemmen denk ik.
-
Op de bondsraadsvergadering -de eerste met mij erbij- heb ik geloof ik een keer gehoest en dat was dan mijn enige hoorbare bijdrage. Ik was trouwens ook niet van plan om meteen al mijn mond open te doen.
De eerste vergadering kwam op mij over als een applausmachine. Bloemen en een cadeautje voor Ebbo de Jong en dan ook nog op de foto.
Wat is er in een jaar gebeurd? De bond heeft weer leden verloren, er zijn weer enkele damclubs verdwenen, en de voorzitter, die met zo'n bombarie is binnengehaald, verdwijnt alweer na een jaar omdat hij een nieuw baantje heeft gevonden. Een kritischer opstelling richting de scheidende voorzitter had m.i. best gemogen.
Scherpe opmerkingen waren er alleen van Maarten Kolsloot. Hij suggereerde dat er eigenlijk niets was gebeurd in het afgelopen jaar, noch door het bestuur, noch door de vele ingestelde commissies. Kolsloot leek te hopen op steun uit de zaal, maar die kwam niet. Nogmaals, het was mijn eerste vergadering (ik weet dus ook niet alles) en ik heb dus ook maar niet gereageerd. Maar ik vrees dat Kolsloot, eigenlijk de enige die niet tot de 'applausmachine' behoorde, geen ongelijk had.
Tijd dus voor een goede voorzitter en geen ouw.. oh, pardon.
Interessant vond ik het betoog van Frank Teer. Hij had uitgebreid met Pieter Hildering gesproken en hem de vele 'voordelen' van de puntenoverwinning voorgespiegeld, in de kennelijke hoop deze -na de vernietigende enquete van Van Gortel- via een achterdeur toch ingevoerd te krijgen. Tot zijn grote spijt bleef voor de FMJD-baas 'remise is remise' en daar was ondanks hardnekkige pogingen niet aan te tornen.
Hopelijk is die DT-discussie nu eens een keer afgelopen, in weerwil van het vreemde besluit van een gewest om het binnen de eigen gelederen toch toe te passen. (Dit omdat een 'overgrote meerderheid' van de betrokkenen ervoor was, nou ja, dat soort statistieken kennen we inmiddels). Onzin natuurlijk dat een gewest de DT toepast voor een plaatsingstoernooi voor de HF, terwijl die HF gewoon volgens de internationale regels wordt gespeeld. Bovendien is er in een gewestelijke hoofdklasse natuurlijk geen sprake van een remiseprobleem.
Een saaie boel verder, die vergadering.
Omdat op een enkele uitzondering na ieder BR-lid over een e-mailadres beschikt, lijkt het raadzaam om over bepaalde punten via e-mail vooroverleg te plegen. Er kunnen dan sneller concrete voorstellen worden gedaan.
Ik heb wel ideeen, al begrijp ik dat sommigen vinden dat ik me alleen met damproblematiek mag bemoeien.
Maar dan creeer je eerste- en tweederangsleden. Dan kap ik ermee.
En bovendien, onze grote vriend Guido van den Berg, die namens de correspondentiedammers in de raad zit, bemoeit zich ook overal mee. Laten we niet met twee maten gaan meten!
Tot zover mijn bijdrage uit een Thais internetcafe. De accenten op sommige klinkers willen hier niet lukken...
De eerste vergadering kwam op mij over als een applausmachine. Bloemen en een cadeautje voor Ebbo de Jong en dan ook nog op de foto.
Wat is er in een jaar gebeurd? De bond heeft weer leden verloren, er zijn weer enkele damclubs verdwenen, en de voorzitter, die met zo'n bombarie is binnengehaald, verdwijnt alweer na een jaar omdat hij een nieuw baantje heeft gevonden. Een kritischer opstelling richting de scheidende voorzitter had m.i. best gemogen.
Scherpe opmerkingen waren er alleen van Maarten Kolsloot. Hij suggereerde dat er eigenlijk niets was gebeurd in het afgelopen jaar, noch door het bestuur, noch door de vele ingestelde commissies. Kolsloot leek te hopen op steun uit de zaal, maar die kwam niet. Nogmaals, het was mijn eerste vergadering (ik weet dus ook niet alles) en ik heb dus ook maar niet gereageerd. Maar ik vrees dat Kolsloot, eigenlijk de enige die niet tot de 'applausmachine' behoorde, geen ongelijk had.
Tijd dus voor een goede voorzitter en geen ouw.. oh, pardon.
Interessant vond ik het betoog van Frank Teer. Hij had uitgebreid met Pieter Hildering gesproken en hem de vele 'voordelen' van de puntenoverwinning voorgespiegeld, in de kennelijke hoop deze -na de vernietigende enquete van Van Gortel- via een achterdeur toch ingevoerd te krijgen. Tot zijn grote spijt bleef voor de FMJD-baas 'remise is remise' en daar was ondanks hardnekkige pogingen niet aan te tornen.
Hopelijk is die DT-discussie nu eens een keer afgelopen, in weerwil van het vreemde besluit van een gewest om het binnen de eigen gelederen toch toe te passen. (Dit omdat een 'overgrote meerderheid' van de betrokkenen ervoor was, nou ja, dat soort statistieken kennen we inmiddels). Onzin natuurlijk dat een gewest de DT toepast voor een plaatsingstoernooi voor de HF, terwijl die HF gewoon volgens de internationale regels wordt gespeeld. Bovendien is er in een gewestelijke hoofdklasse natuurlijk geen sprake van een remiseprobleem.
Een saaie boel verder, die vergadering.
Omdat op een enkele uitzondering na ieder BR-lid over een e-mailadres beschikt, lijkt het raadzaam om over bepaalde punten via e-mail vooroverleg te plegen. Er kunnen dan sneller concrete voorstellen worden gedaan.
Ik heb wel ideeen, al begrijp ik dat sommigen vinden dat ik me alleen met damproblematiek mag bemoeien.
En bovendien, onze grote vriend Guido van den Berg, die namens de correspondentiedammers in de raad zit, bemoeit zich ook overal mee. Laten we niet met twee maten gaan meten!
Tot zover mijn bijdrage uit een Thais internetcafe. De accenten op sommige klinkers willen hier niet lukken...
Waarom stel je je zo heel erg bescheiden op???Eric van Dusseldorp wrote:Op de bondsraadsvergadering -de eerste met mij erbij- heb ik geloof ik een keer gehoest en dat was dan mijn enige hoorbare bijdrage. Ik was trouwens ook niet van plan om meteen al mijn mond open te doen.
Mijn indruk op dit forum was juist dat je zeer actief/brutaal bent.
-
Bondsraadsvergadering
De discussie komt op gang. Fred spitst zijn betoog toe op een eventuele kandidatuur van mijn persoon. Ik ben hooguit geschikt om de bond als tussenpaus te dienen. Ooit was ik jong en enthousiast (in 1965 werd ik provinciaal bestuurslid), nu ben ik in de ogen van de meeste forumdeelnemers een oude zak met wat ervaring (op 4 januari ben ik 61 geworden).
De bondsraadsleden zijn op persoonlijke titel gekozen. Vroeger konden provinciale afgevaardigden zich gemakkelijk laten vervangen. Enkele lieten verstek gaan, omdat er ergens damwedstrijden waren. De absenten hadden ook schriftelijk een bijdrage kunnen leveren. De communicatie moet nog op gang komen. Voorzitter Davelaar kan op dit punt een belangrijke rol spelen. De mailtjes zouden heen en weer moeten vliegen.
Het optreden van Maarten Kolsloot was in ieder geval verfrissend. Hij trapte op uiterst beleefde wijze tegen een paar gevoelige schenen. Natuurlijk moeten bondsraadsleden zich breed oriënteren en niet alleen hun licht laten schijnen over hun vakgebied. En in zo'n vergadering moet meer te koop zijn dan een Delftse puntentelling of een affaire Goedemoed. Het is evenwel een grote misvatting te verwachten dat een bestuur uitsluitend nieuw beleid moet ontwikkelen. Voor 80% moeten alle bestuursleden hun toko draaiende houden. Kijk eens naar het aantal jeugdwedstrijden (toen ik jeugdleider was, hoefde ik er maar 2 te organiseren, t.w. het jeugd-NK en de nationale damdag). Nu staan er voor 4 categorieën jongens en meisjes in totaal ruim 40 wedstrijden op de damkalender. Toch zal een bestuur een portie idealisme moeten uitstralen. Op alle mogelijke manieren moeten belangstellenden gemobiliseerd worden. En waarom zou je eigenlijk lid worden van een damclub? Komen de forumleden elke week op de clubavond? Het is toch veel leuker lekker thuis te blijven en on line een paar potjes te dammen?
Deze gek rijdt elke donderdag 2 x 70 km naar Leeuwarden en terug om 's nachts om 2.00 uur uitgeput in bed te vallen.
Daarom een nieuwe discussie: Wat heeft een damclub te bieden?
Anton Schotanus
De bondsraadsleden zijn op persoonlijke titel gekozen. Vroeger konden provinciale afgevaardigden zich gemakkelijk laten vervangen. Enkele lieten verstek gaan, omdat er ergens damwedstrijden waren. De absenten hadden ook schriftelijk een bijdrage kunnen leveren. De communicatie moet nog op gang komen. Voorzitter Davelaar kan op dit punt een belangrijke rol spelen. De mailtjes zouden heen en weer moeten vliegen.
Het optreden van Maarten Kolsloot was in ieder geval verfrissend. Hij trapte op uiterst beleefde wijze tegen een paar gevoelige schenen. Natuurlijk moeten bondsraadsleden zich breed oriënteren en niet alleen hun licht laten schijnen over hun vakgebied. En in zo'n vergadering moet meer te koop zijn dan een Delftse puntentelling of een affaire Goedemoed. Het is evenwel een grote misvatting te verwachten dat een bestuur uitsluitend nieuw beleid moet ontwikkelen. Voor 80% moeten alle bestuursleden hun toko draaiende houden. Kijk eens naar het aantal jeugdwedstrijden (toen ik jeugdleider was, hoefde ik er maar 2 te organiseren, t.w. het jeugd-NK en de nationale damdag). Nu staan er voor 4 categorieën jongens en meisjes in totaal ruim 40 wedstrijden op de damkalender. Toch zal een bestuur een portie idealisme moeten uitstralen. Op alle mogelijke manieren moeten belangstellenden gemobiliseerd worden. En waarom zou je eigenlijk lid worden van een damclub? Komen de forumleden elke week op de clubavond? Het is toch veel leuker lekker thuis te blijven en on line een paar potjes te dammen?
Deze gek rijdt elke donderdag 2 x 70 km naar Leeuwarden en terug om 's nachts om 2.00 uur uitgeput in bed te vallen.
Daarom een nieuwe discussie: Wat heeft een damclub te bieden?
Anton Schotanus
Bedankt voor je verhaal, Eric. Dit soort stukjes geven mij een goede indruk van de vergadering, veel meer dan vaak uit de notulen blijkt. Ik begrijp dat ik niet veel gemist heb door mijn afspraak die avond in Faro.
Even ingaan op twee punten, in omgekeerde volgorde:
Overigens bemoei ik me niet overal mee. Er zijn juist een hoop zaken waar ik me heel erg buiten houd. De dingen die mijn werk als wedstrijdleider van de WHDB raken vind ik vaak wel interessant. Ik zit niet in de bondsraad namens de WCDA. Sommige bondsraadsleden vinden dat zij wel hun provincie vertegenwoordigen. Ik vertegenwoordig alleen mezelf. Ik heb mijn eigen mening en mijn eigen ideeen. Wat de WCDA en de WHDB vinden, is voor mij wel heel interssant, maar ik laat me er niet uitsluitend door leiden. Mijn lidmaatschap van het WCDA-bestuur is een middel geweest om als bondsraadslid gekozen te worden, maar het WCDA-belang is voor mij niet het enige dat telt.
De WHDB heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. De reden is dat de spelers dit willen en dat heeft niets te maken met gemanipuleerde statistieken, zoals jij suggereert. Uiteraard wijkt de WHDB hiermee af van de KNDB-regels, maar die vrijheid heeft zij nu juist. En uiteraard worden de halve finales niet volgens de internationale regels gespeeld, net als de finale trouwens. De KNDB heeft al tijden haar eigen regels en ook zij heeft die vrijheid. Geen ander land of FMJD-bestuur die hier problemen mee heeft. Waarom heb jij er dan in dit geval wel problemen mee?
Natuurlijk is er in het WHDB-kampioenschap geen sprake van een remise probleem. Er is ook niemand die dat beweert. Het is ook niet belangrijk, want het remise probleem in het WHDB-kampioenschap is ook niet de reden geweest om de puntenoverwinning in te voeren. Ik heb de moitivatie al eerder op dit forum neergezet. Lees dat nog maar eens na.
Even ingaan op twee punten, in omgekeerde volgorde:
Je mag je uiteraard overal mee bemoeien in de bondsraad, daar zit je er voor. Als je alleen over de problematiek zou mogen praten, heb je niets in de bondsraad te zoeken. Daar wordt wel over problematiek gesproken, maar dat is uitsluitend een heel ander soort problematiek dan binnen de KvD wordt gebezigd.Eric van Dusseldorp wrote:Ik heb wel ideeen, al begrijp ik dat sommigen vinden dat ik me alleen met damproblematiek mag bemoeien.
Overigens bemoei ik me niet overal mee. Er zijn juist een hoop zaken waar ik me heel erg buiten houd. De dingen die mijn werk als wedstrijdleider van de WHDB raken vind ik vaak wel interessant. Ik zit niet in de bondsraad namens de WCDA. Sommige bondsraadsleden vinden dat zij wel hun provincie vertegenwoordigen. Ik vertegenwoordig alleen mezelf. Ik heb mijn eigen mening en mijn eigen ideeen. Wat de WCDA en de WHDB vinden, is voor mij wel heel interssant, maar ik laat me er niet uitsluitend door leiden. Mijn lidmaatschap van het WCDA-bestuur is een middel geweest om als bondsraadslid gekozen te worden, maar het WCDA-belang is voor mij niet het enige dat telt.
Kijk, daar mag je je als bondsraadslid dus niet mee bemoeien. Dit is puur een zaak van de WHDB, één van de zelfstandige afdelingen binnen de WHDB. De bondsraad heeft de puntenoverwinning als officiele telling geaccepteerd. De KNDB past deze telling niet toe in haar wedstrijden, maar heeft wel expliciet toegestaan deze telling te gebruiken in alle wedstrijden die zij niet zelf organiseert.Eric van Dusseldorp wrote:Interessant vond ik het betoog van Frank Teer. Hij had uitgebreid met Pieter Hildering gesproken en hem de vele 'voordelen' van de puntenoverwinning voorgespiegeld, in de kennelijke hoop deze -na de vernietigende enquete van Van Gortel- via een achterdeur toch ingevoerd te krijgen. Tot zijn grote spijt bleef voor de FMJD-baas 'remise is remise' en daar was ondanks hardnekkige pogingen niet aan te tornen.
De WHDB heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. De reden is dat de spelers dit willen en dat heeft niets te maken met gemanipuleerde statistieken, zoals jij suggereert. Uiteraard wijkt de WHDB hiermee af van de KNDB-regels, maar die vrijheid heeft zij nu juist. En uiteraard worden de halve finales niet volgens de internationale regels gespeeld, net als de finale trouwens. De KNDB heeft al tijden haar eigen regels en ook zij heeft die vrijheid. Geen ander land of FMJD-bestuur die hier problemen mee heeft. Waarom heb jij er dan in dit geval wel problemen mee?
Natuurlijk is er in het WHDB-kampioenschap geen sprake van een remise probleem. Er is ook niemand die dat beweert. Het is ook niet belangrijk, want het remise probleem in het WHDB-kampioenschap is ook niet de reden geweest om de puntenoverwinning in te voeren. Ik heb de moitivatie al eerder op dit forum neergezet. Lees dat nog maar eens na.
-
- Real name: Irene Stegeman
Wat ik vind dat onze damclub (Witte van Moort) te bieden heeft is:anton schotanus wrote:Daarom een nieuwe discussie: Wat heeft een damclub te bieden?
1. Gezelligheid
2. Onderlinge contacten
3. Je hoort wat er met de medemens gebeurt (zie ook punt 2)
4. Er worden gezellige toernooien gehouden bij ons : NK junioren Halve finale en finale en de Damn8.
5. Achter de computer zitten en alleen daar maar dammen gaat saai worden. Bij een damclub gebeurt er meestal altijd wat nieuws.
6. Je zit toch niet voor niets bij een damclub, ga er dan ook heen. Als je toch alleen maar achter de computer zit te dammen, waarom ben je dan ergens lid van????
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
-
Ik ben inmiddels toch echt een groot fan van Anton. 61 is niet bejaard en de man is een behendig strateeg op en naast het bord. Juist als je denkt die zien we nooit meer terug komt de Hans Wiegel van de damsport plots weer boven. En nu is hij beschikbaar als tussenpaus. Het voordeel van een beetje paus is dat ze nooit dood gaan. De timing van Schotanus is perfekt: het kan alleen maar beter. De man is natuurlijk buitengewoon geschikt. Hij neemt natuurlijk Goedemoed met zich mee en die mag het spel gaan promoten. Die Tjalling heeft volgens mij respekt voor die oude Anton en zal zijn waarde andermaal bewijzen. Vanuit het noorden zal de beschaving langzaam zuidwaarts trekken. Clubs worden bezocht, iedere club krijgt beleidsadviezen en een gratis promotiesimultaan op iedere kleedjesmarkt. Het Nielandtoernooi voor krasse knarren wordt in ere hersteld. Eindelijk komt er een match tussen Wiersma en Sijbrands, voormalige wonderkinderen. Die Schotanus is de perfekte balans tussen nostalgie en toekomst. De man is buitengewoon kien. Hij ontkent mijn woorden over Ebbo niet maar komplimenteert wel de dissident Kolsloot. Een knap diplomatiek gebaar. Schotanus is ook erg handig met muntjes en en het binnenhalen van financien. We hebben ons in Apeldoorn altijd kapot gelachen om zijn smeekbede om geld van een sponsor terwijl ook de gemeente ruimschoots financierde. Het werkte en hij dacht dat die boeren hier dat niet door hadden. Een kreatief man.
-
Mee eens. Alle bondsraadsleden zijn gelijk (en mogen dus overal over meepraten), ook al komen ze via de problemisten of correspondentiedammers binnen. Iemand die het daar niet mee eens is, moet dat nu maar zeggen.GuidoB wrote: Je mag je uiteraard overal mee bemoeien in de bondsraad, daar zit je er voor. Als je alleen over de problematiek zou mogen praten, heb je niets in de bondsraad te zoeken.
Dat doe ik dus ook niet, Guido. Maar ik geef wel mijn privemening op dit forum. Ik denk inderdaad dat het niet zoveel zin heeft om als enige gewest met de DT te spelen, terwijl de HF straks gewoon volgens de internationale regels worden afgewerkt. Ik hoop dat hieromtrent het Licht binnen een of twee jaar bij jou door zal breken, eerlijk gezegd verwacht ik dat ook wel.GuidoB wrote: Kijk, daar mag je je als bondsraadslid dus niet mee bemoeien. Dit is puur een zaak van de WHDB, één van de zelfstandige afdelingen binnen de WHDB.
DT is 'uit', je kunt dat ook merken aan de denkbeelden van de nieuwe BR-leden en de veelal gewijzigde standpunten van een groot aantal oude leden. De wissel Van Beek-Hildering (een Advocaatwissel?) bij de FMJD heeft de DT natuurlijk ook geen goed gedaan.
Die accenten lukken in Thai nog steeds niet.
-
Hoi Dieter,Dieter wrote:Slechts 2/3 van de bondsraadleden aanwezig! wie waren er niet en wat voor redenen gaven ze op? hoe groot is de betrokkenheid van de bondsraadleden? of was het even te mooi weer om te vergaderen?
Ik was er niet. De reden die ik op gaf was dat ik net vader ben geworden. Jaap van Galen had een net zo goede reden en Guido zat dus in Faro. Van de anderen weet ik het niet.
Ik geef eerlijk toe dat mijn betrokkenheid de afgelopen maanden wel wat minder is geworden. De invloed van de BR is tot nu toe minimaal gebleken. Ik ben er nog niet uit of dat nu erg is of niet. De omvang van de BR moet in ieder geval flink teruggebracht worden, misschien dat het dan beter gaat.
-
Een nogal boude uitspraak. Wie had je gedacht eruit te willen gooien?Gerard de Groot wrote: De omvang van de BR moet in ieder geval flink teruggebracht worden, misschien dat het dan beter gaat.
Ik ben benieuwd.
Overigens gefeliciteerd met je vaderschap, Gerard. Ook Jaap gefeliciteerd daarmee, of iets soortgelijks.
-
Bondsraadsvergadering
Het zou natuurlijk prachtig zijn, als ieder bondsraadslid dat zaterdag niet op de vergadering is verschenen, zich verantwoordt. Je zit daar dan wel zonder last of ruggespraak, maar je zit er uiteindelijk niet voor jezelf, maar voor een achterban die je vertegenwoordigt.
Kritiek is prima, maar mag niet ontaarden in gezeur over details. Het bestuur heeft hard gewerkt, lees het verslag van de secretaris en de andere bestuursleden. Wat hebben de bondsraadsleden gedaan? Misschien hebben ze de stukken gelezen, in elk geval de notulen, want daarop was al heel wat commentaar binnengekomen. Hebben ze zelf ook plannen beraamd, voorstellen ingediend, met het bestuur meegedacht? De bondsraad is geen Tweede Kamer, de leden zijn geen kamerleden die uitsluitend kritiek uiten en zelf zelden of nooit initiatieven ontplooien. Ik vind dat alle bestuursleden zich prima van hun taak hebben gekweten, ook Ebbo de Jong, ja juist Ebbo de Jong. Ik vind dat de bondsraadsleden een veel te afwachtende houding aannemen.
Wie zet de lijst met bondsraadsleden even op deze forumpagina, wat mij betreft met telefoonnummers en e-mailadressen. Dan kunnen zij die wegbleven zich hier verantwoorden en zij die er waren hun plannen voor de toekomst ontvouwen.
Anton Schotanus
Het zou natuurlijk prachtig zijn, als ieder bondsraadslid dat zaterdag niet op de vergadering is verschenen, zich verantwoordt. Je zit daar dan wel zonder last of ruggespraak, maar je zit er uiteindelijk niet voor jezelf, maar voor een achterban die je vertegenwoordigt.
Kritiek is prima, maar mag niet ontaarden in gezeur over details. Het bestuur heeft hard gewerkt, lees het verslag van de secretaris en de andere bestuursleden. Wat hebben de bondsraadsleden gedaan? Misschien hebben ze de stukken gelezen, in elk geval de notulen, want daarop was al heel wat commentaar binnengekomen. Hebben ze zelf ook plannen beraamd, voorstellen ingediend, met het bestuur meegedacht? De bondsraad is geen Tweede Kamer, de leden zijn geen kamerleden die uitsluitend kritiek uiten en zelf zelden of nooit initiatieven ontplooien. Ik vind dat alle bestuursleden zich prima van hun taak hebben gekweten, ook Ebbo de Jong, ja juist Ebbo de Jong. Ik vind dat de bondsraadsleden een veel te afwachtende houding aannemen.
Wie zet de lijst met bondsraadsleden even op deze forumpagina, wat mij betreft met telefoonnummers en e-mailadressen. Dan kunnen zij die wegbleven zich hier verantwoorden en zij die er waren hun plannen voor de toekomst ontvouwen.
Anton Schotanus