Geloven dammers in God?
Re: Openbaring
Openbaring 17,1-18
Het oordeel over Babylon 17
1 En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren,
2 met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.
3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens.
4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.
5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde.
6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus.
En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.
7 En de engel zeide tot mij: Waarom verbaast gij u? Ik zal u het geheimenis van de vrouw zeggen en van het beest met de zeven koppen en tien horens, dat haar draagt.
8 Het beest, dat gij zaagt, was en is niet, en het zal opkomen uit de afgrond en het vaart ten verderve; en zij, die op de aarde wonen, wier naam niet geschreven is in het boek des levens van de grondlegging der wereld af, zullen zich verbazen, als zij zien, dat het beest was en niet is en er toch zal zijn.
9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is.
10 Ook zijn het zeven koningen: vijf ervan zijn gevallen, een is er nog en de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij korte tijd blijven.
11 En het beest, dat was en niet is, is zelf ook de achtste, maar het is uit de zeven en het vaart ten verderve.
12 En de tien horens, die gij zaagt, zijn tien koningen, die nog geen koningschap hebben ontvangen, maar één uur ontvangen zij macht als koningen, met het beest.
13 Dezen zijn één van zin en geven hun kracht en macht aan het beest.
14 Dezen zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het Lam zal hen overwinnen – want Hij is de Here der heren en de Koning der koningen – en zij, die met Hem zijn, de geroepenen en uitverkorenen en gelovigen.
15 En hij zeide tot mij: De wateren, die gij zaagt, waarop de hoer gezeten is, zijn natiën en menigten en volken en talen.
16 En de tien horens, die gij zaagt, en het beest, dezen zullen de hoer haten, en zij zullen haar berooid maken en naakt, haar vlees eten en haar met vuur verbranden.
17 Want God heeft in hun hart gegeven zijn zin te volbrengen en dit eensgezind te doen en hun koningschap aan het beest te geven, totdat de woorden Gods zullen voleindigd zijn.
18 En de vrouw, die gij zaagt, is de grote stad, die het koningschap heeft over de koningen der aarde.
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Het oordeel over Babylon 17
1 En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren,
2 met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.
3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens.
4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.
5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde.
6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus.
En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing.
7 En de engel zeide tot mij: Waarom verbaast gij u? Ik zal u het geheimenis van de vrouw zeggen en van het beest met de zeven koppen en tien horens, dat haar draagt.
8 Het beest, dat gij zaagt, was en is niet, en het zal opkomen uit de afgrond en het vaart ten verderve; en zij, die op de aarde wonen, wier naam niet geschreven is in het boek des levens van de grondlegging der wereld af, zullen zich verbazen, als zij zien, dat het beest was en niet is en er toch zal zijn.
9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft: De zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw gezeten is.
10 Ook zijn het zeven koningen: vijf ervan zijn gevallen, een is er nog en de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij korte tijd blijven.
11 En het beest, dat was en niet is, is zelf ook de achtste, maar het is uit de zeven en het vaart ten verderve.
12 En de tien horens, die gij zaagt, zijn tien koningen, die nog geen koningschap hebben ontvangen, maar één uur ontvangen zij macht als koningen, met het beest.
13 Dezen zijn één van zin en geven hun kracht en macht aan het beest.
14 Dezen zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het Lam zal hen overwinnen – want Hij is de Here der heren en de Koning der koningen – en zij, die met Hem zijn, de geroepenen en uitverkorenen en gelovigen.
15 En hij zeide tot mij: De wateren, die gij zaagt, waarop de hoer gezeten is, zijn natiën en menigten en volken en talen.
16 En de tien horens, die gij zaagt, en het beest, dezen zullen de hoer haten, en zij zullen haar berooid maken en naakt, haar vlees eten en haar met vuur verbranden.
17 Want God heeft in hun hart gegeven zijn zin te volbrengen en dit eensgezind te doen en hun koningschap aan het beest te geven, totdat de woorden Gods zullen voleindigd zijn.
18 En de vrouw, die gij zaagt, is de grote stad, die het koningschap heeft over de koningen der aarde.
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Openbaring 17
De hoer Babylon
1
Toen kwam een van de engelen met de zeven schalen en zei tegen mij: `Kom, ik zal u het oordeel laten zien over de grote hoer, die aan de vele wateren zit.
2 Met haar hebben de koningen van de aarde ontucht bedreven, en de bewoners van de aarde hebben zich bedronken aan de wijn van haar ontucht.'
3 Hij voerde mij in de geest naar de woestijn. Daar zag ik een vrouw, gezeten op een scharlakenrood beest, dat overdekt was met godslasterlijke namen; het had zeven koppen en tien hoorns.
4 De vrouw was gekleed in purper en scharlaken, en getooid met goud en juwelen en parels. In haar hand hield zij een gouden beker, boordevol met de gruwelijke onreinheden van haar hoererij.
5 Op haar voorhoofd stond een naam geschreven, een geheimzinnige naam: Babylon, de grote stad, de moeder van de hoeren en de gruwelen van de hele aarde.
6 Ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen en het bloed van Jezus' getuigen.
Toen ik haar zag, was ik zeer verbaasd.
7 Maar de engel zei: `Waarom verbaast u zich? Ik zal u het geheim verklaren van de vrouw en van het beest waarop zij rijdt, het beest met de zeven koppen en de tien hoorns.
8 Het beest dat u gezien hebt, was, en is niet meer; het zal weer opstijgen uit de afgrond en ten onder gaan. De bewoners van de aarde van wie de namen niet staan opgeschreven in het boek des levens van de grondlegging van de wereld af, zullen zich verbazen bij het zien van het beest, want het was, en is niet, en het zal komen.'
9 - Hier komt het weer aan op een scherpzinnige geest! - `De zeven koppen zijn zeven heuvels, waarop de vrouw gezeten is.
10 Het zijn ook zeven koningen: vijf van hen zijn gevallen, een is er, de laatste is nog niet gekomen; en als hij komt, is het om slechts korte tijd te blijven.
11 Het beest dat was, en niet is, is zelf de achtste en toch een van de zeven, en het gaat ten onder.
12 De tien hoorns die u gezien hebt, zijn tien koningen; zij regeren nog niet, maar voor één uur zullen zij koninklijke macht ontvangen, samen met het beest.
13 Zij zijn eensgezind, en hun macht en gezag geven zij aan het beest.
14 Zij zullen oorlog voeren tegen het lam, maar het lam zal hen overwinnen; want het lam is de Heer der heren en de koning der koningen, en zij die bij Hem zijn, zijn de geroepenen, de uitverkorenen en de getrouwen.'
15 Verder zei hij tegen mij: `De wateren die u gezien hebt en waaraan de hoer is gezeten, dat zijn volken en mensenmassa's en naties en talen.
16 De tien hoorns die u zag en het beest zullen de hoer gaan haten; ze zullen haar eenzaam maken en naakt, zij zullen haar vlees verslinden en haar verbranden.
17 Want God heeft hun ingegeven zijn plan uit te voeren en eensgezind hun koningschap zo lang ter beschikking te stellen van het beest, tot Gods woorden in vervulling zijn gegaan.
18 De vrouw die u gezien hebt, is de grote stad, die heerst over de koningen van de aarde.'
© 1995 Katholieke Bijbelstichting
De hoer Babylon
1
Toen kwam een van de engelen met de zeven schalen en zei tegen mij: `Kom, ik zal u het oordeel laten zien over de grote hoer, die aan de vele wateren zit.
2 Met haar hebben de koningen van de aarde ontucht bedreven, en de bewoners van de aarde hebben zich bedronken aan de wijn van haar ontucht.'
3 Hij voerde mij in de geest naar de woestijn. Daar zag ik een vrouw, gezeten op een scharlakenrood beest, dat overdekt was met godslasterlijke namen; het had zeven koppen en tien hoorns.
4 De vrouw was gekleed in purper en scharlaken, en getooid met goud en juwelen en parels. In haar hand hield zij een gouden beker, boordevol met de gruwelijke onreinheden van haar hoererij.
5 Op haar voorhoofd stond een naam geschreven, een geheimzinnige naam: Babylon, de grote stad, de moeder van de hoeren en de gruwelen van de hele aarde.
6 Ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen en het bloed van Jezus' getuigen.
Toen ik haar zag, was ik zeer verbaasd.
7 Maar de engel zei: `Waarom verbaast u zich? Ik zal u het geheim verklaren van de vrouw en van het beest waarop zij rijdt, het beest met de zeven koppen en de tien hoorns.
8 Het beest dat u gezien hebt, was, en is niet meer; het zal weer opstijgen uit de afgrond en ten onder gaan. De bewoners van de aarde van wie de namen niet staan opgeschreven in het boek des levens van de grondlegging van de wereld af, zullen zich verbazen bij het zien van het beest, want het was, en is niet, en het zal komen.'
9 - Hier komt het weer aan op een scherpzinnige geest! - `De zeven koppen zijn zeven heuvels, waarop de vrouw gezeten is.
10 Het zijn ook zeven koningen: vijf van hen zijn gevallen, een is er, de laatste is nog niet gekomen; en als hij komt, is het om slechts korte tijd te blijven.
11 Het beest dat was, en niet is, is zelf de achtste en toch een van de zeven, en het gaat ten onder.
12 De tien hoorns die u gezien hebt, zijn tien koningen; zij regeren nog niet, maar voor één uur zullen zij koninklijke macht ontvangen, samen met het beest.
13 Zij zijn eensgezind, en hun macht en gezag geven zij aan het beest.
14 Zij zullen oorlog voeren tegen het lam, maar het lam zal hen overwinnen; want het lam is de Heer der heren en de koning der koningen, en zij die bij Hem zijn, zijn de geroepenen, de uitverkorenen en de getrouwen.'
15 Verder zei hij tegen mij: `De wateren die u gezien hebt en waaraan de hoer is gezeten, dat zijn volken en mensenmassa's en naties en talen.
16 De tien hoorns die u zag en het beest zullen de hoer gaan haten; ze zullen haar eenzaam maken en naakt, zij zullen haar vlees verslinden en haar verbranden.
17 Want God heeft hun ingegeven zijn plan uit te voeren en eensgezind hun koningschap zo lang ter beschikking te stellen van het beest, tot Gods woorden in vervulling zijn gegaan.
18 De vrouw die u gezien hebt, is de grote stad, die heerst over de koningen van de aarde.'
© 1995 Katholieke Bijbelstichting
Groot Nieuws Bijbel
Openbaring 17,1-18
De grote hoer 17
1 Een van de zeven engelen met de zeven schalen kwam naderbij en zei tegen me: ‘Kom! Ik zal u de veroordeling laten zien van de grote hoer, die zetelt aan vele waterstromen.
2 De koningen der aarde hebben zich met haar afgegeven en de bewoners der aarde hebben zich bedronken aan de wijn van haar ontucht.’
3 De Geest kwam over mij, en de engel bracht me naar een woestijn. Daar zag ik een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, vol met godslasterlijke namen; het had zeven koppen en tien hoorns.
4 De vrouw was gekleed in purper en scharlaken en was getooid met talrijke gouden sieraden, edelstenen en parels. In haar hand hield ze een gouden beker, gevuld met de schande en het vuil van haar hoererij.
5 Op haar voorhoofd stond een naam geschreven met een geheime betekenis: ‘Het grote Babylon, de moeder van alle hoeren en van alle gruweldaden op aarde.’
6 Ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van hen die God toebehoren, en van het bloed van hen die van Jezus getuigd hadden.
Toen ik haar zag, was ik vol verwondering.
7 Maar de engel zei: ‘Waarom verwondert u zich? Ik zal u de verborgen betekenis verklaren van de vrouw en van het beest dat haar draagt, van zijn zeven koppen en van zijn tien hoorns.
8 Het beest dat u zag, was, maar is er niet meer; maar het zal opkomen uit de afgrond en ten onder gaan. De bewoners van de aarde die sinds de schepping van de wereld niet staan opgetekend in het boek van de levenden, zullen zich verwonderen als zij het beest zien, want het was er en het is er niet meer, maar zal er weer zijn.
9 Dit vereist wijsheid en inzicht. De zeven koppen zijn de zeven heuvels waar de vrouw op zetelt.
10 Ze verbeelden ook zeven koningen: vijf van hen zijn gevallen, de zesde is nog aan de macht, de zevende moet nog komen. Wanneer die aan de macht komt, is het maar voor kort.
11 Het beest dat er was en er niet is, is een achtste koning. Hij behoort tot die groep van zeven en hij zal ten onder gaan.
12 De tien hoorns die u zag, zijn tien koningen. Ze regeren nog niet, maar zullen samen met het beest voor één uur de koninklijke macht ontvangen.
13 Eensgezind geven zij hun macht en gezag in handen van het beest.
14 Zij zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het Lam is de opperste Heer en hoogste koning en zal hen overwinnen, samen met hen die bij hem zijn: zij die geroepen en uitverkoren zijn, zijn getrouwen.’
15 Ook zei de engel tegen me: ‘De waterstromen die u zag, waaraan de hoer gezeten is, zijn volken en naties van vele rassen en talen.
16 De tien hoorns die u zag en het beest zullen de hoer haten: alles wat ze bezit, zullen ze haar afnemen, zij zal naakt zijn. Haar vlees zullen ze eten, ze zullen haar verbranden.
17 Want God heeft hun ingegeven zijn plan te verwezenlijken door eensgezind hun koningschap over te dragen aan het beest, totdat alles wat God gezegd heeft, in vervulling is gegaan.
18 De vrouw die u zag, is de grote stad die de macht uitoefent over de koningen der aarde.’
© 1996 Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting
Openbaring 17,1-18
De grote hoer 17
1 Een van de zeven engelen met de zeven schalen kwam naderbij en zei tegen me: ‘Kom! Ik zal u de veroordeling laten zien van de grote hoer, die zetelt aan vele waterstromen.
2 De koningen der aarde hebben zich met haar afgegeven en de bewoners der aarde hebben zich bedronken aan de wijn van haar ontucht.’
3 De Geest kwam over mij, en de engel bracht me naar een woestijn. Daar zag ik een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, vol met godslasterlijke namen; het had zeven koppen en tien hoorns.
4 De vrouw was gekleed in purper en scharlaken en was getooid met talrijke gouden sieraden, edelstenen en parels. In haar hand hield ze een gouden beker, gevuld met de schande en het vuil van haar hoererij.
5 Op haar voorhoofd stond een naam geschreven met een geheime betekenis: ‘Het grote Babylon, de moeder van alle hoeren en van alle gruweldaden op aarde.’
6 Ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van hen die God toebehoren, en van het bloed van hen die van Jezus getuigd hadden.
Toen ik haar zag, was ik vol verwondering.
7 Maar de engel zei: ‘Waarom verwondert u zich? Ik zal u de verborgen betekenis verklaren van de vrouw en van het beest dat haar draagt, van zijn zeven koppen en van zijn tien hoorns.
8 Het beest dat u zag, was, maar is er niet meer; maar het zal opkomen uit de afgrond en ten onder gaan. De bewoners van de aarde die sinds de schepping van de wereld niet staan opgetekend in het boek van de levenden, zullen zich verwonderen als zij het beest zien, want het was er en het is er niet meer, maar zal er weer zijn.
9 Dit vereist wijsheid en inzicht. De zeven koppen zijn de zeven heuvels waar de vrouw op zetelt.
10 Ze verbeelden ook zeven koningen: vijf van hen zijn gevallen, de zesde is nog aan de macht, de zevende moet nog komen. Wanneer die aan de macht komt, is het maar voor kort.
11 Het beest dat er was en er niet is, is een achtste koning. Hij behoort tot die groep van zeven en hij zal ten onder gaan.
12 De tien hoorns die u zag, zijn tien koningen. Ze regeren nog niet, maar zullen samen met het beest voor één uur de koninklijke macht ontvangen.
13 Eensgezind geven zij hun macht en gezag in handen van het beest.
14 Zij zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het Lam is de opperste Heer en hoogste koning en zal hen overwinnen, samen met hen die bij hem zijn: zij die geroepen en uitverkoren zijn, zijn getrouwen.’
15 Ook zei de engel tegen me: ‘De waterstromen die u zag, waaraan de hoer gezeten is, zijn volken en naties van vele rassen en talen.
16 De tien hoorns die u zag en het beest zullen de hoer haten: alles wat ze bezit, zullen ze haar afnemen, zij zal naakt zijn. Haar vlees zullen ze eten, ze zullen haar verbranden.
17 Want God heeft hun ingegeven zijn plan te verwezenlijken door eensgezind hun koningschap over te dragen aan het beest, totdat alles wat God gezegd heeft, in vervulling is gegaan.
18 De vrouw die u zag, is de grote stad die de macht uitoefent over de koningen der aarde.’
© 1996 Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting
-
Een aardig nummer van de OP, die wat mij betreft voor een deel aangeeft wat godsdienst nou eigenlijk is (af en toe wat kort door de bocht, maar dat vergeef ik ze):
"Godvoordomme" Lyric by "Osdorp posse"
Een zwaar uit de hand gelopen bijgeloof,
't is het geloof, 't is niet mijn geloof.
Want ik ben geen sukkel die bang is om te sterven
en vreest dat de ziel m'n hele lichaam zal bederven.
Alle geloof is gebaseerd op angst,
want in hun hart zijn juist de gelovigen het bangst.
Want zij kunnen geestelijk niet accepteren,
dat zij na hun dood tot as zullen verteren.
En dat er daarna helemaal niets is,
daarom maken zij elkaar wijs dat er iets is
wat wij stervelingen niet kunnen begrijpen,
ruiken, proeven, horen, zien of grijpen.
Conclusie: het moet wel niets zijn,
want als dat alles is dan moet het wel triest zijn
om daar je hele leven aan te wijden,
want de dood kun je toch niet vermijden.
Godvoordomme, God is voor dommen.
Fok alle bronen die die shit hebben verzonnen.
Je bent nog niet verloren als je er mee bent begonnen.
Gelovige mensen brainwashen zichzelf,
doen net als ze gelukkig zijn maar voor de helft
zijn ze alreeds gestorven en in geestelijke nood
want hun hele leven staat al in het teken van de dood.
Ze doen echt alles voor hun geloof,
ze maken van zichzelf een afhankelijke sloof.
Laten hun hele leven door een boek runnen,
waarvan ze nog niet eens de schrijver kunnen.
Ze staan als kuddedieren liederen te zingen,
en proberen hun geloof aan ons op te dringen.
In de media, met foldertjes en zelfs aan de deur,
proberen die Jehova's jou te vangen in hun sleur.
Ben je bang voor de dood kom er dan maar bij,
want de lieve heer is er ook voor jou en mij.
Maar waarom is die lul dan niet zo goed,
dat ie eens wat aan de ontwikkelingslanden doet?
Goodevening,
According to foreign office reports, the number of religiously
motivated wars is still heavily increasing. Last night, a minister
named a list of countries that seemed to cover the entire
civilized world. Countless examples of problems, persecution,
torture and terrorism, forced the government to view their
overall picture as a world threathening situation.
Het geloof, wat een pure waanzin,
ik kan het journaal nog maar nauwelijks aanzien.
Overal oorlog in de naam van Allah,
of God of andere dramatische gevallen.
Verschillende geloven drijven mensen uit elkaar,
wat voor de een een plicht is vind de andere een bezwaar.
Elk mensenleven wordt neutraal begonnen
en dan wordt door de ouders het geloof op gedrongen.
Zonder dat een kind er ooit om vraagt,
splitsen idioten het geloof in je maag.
Ze zeggen dat het hoort bij je educatie,
maar het geeft alleen waanzin en frustratie.
En als je opgroeit moet je ook nog gaan kiezen,
je leven weggooien of je ouders verliezen.
Fok die ouders, dan geloven ze maar wel,
want als ze dood gaan gaan ze toch al naar de hel.
Amen.
"Godvoordomme" Lyric by "Osdorp posse"
Een zwaar uit de hand gelopen bijgeloof,
't is het geloof, 't is niet mijn geloof.
Want ik ben geen sukkel die bang is om te sterven
en vreest dat de ziel m'n hele lichaam zal bederven.
Alle geloof is gebaseerd op angst,
want in hun hart zijn juist de gelovigen het bangst.
Want zij kunnen geestelijk niet accepteren,
dat zij na hun dood tot as zullen verteren.
En dat er daarna helemaal niets is,
daarom maken zij elkaar wijs dat er iets is
wat wij stervelingen niet kunnen begrijpen,
ruiken, proeven, horen, zien of grijpen.
Conclusie: het moet wel niets zijn,
want als dat alles is dan moet het wel triest zijn
om daar je hele leven aan te wijden,
want de dood kun je toch niet vermijden.
Gelovige mensen brainwashen zichzelf,
doen net als ze gelukkig zijn maar voor de helft
zijn ze alreeds gestorven en in geestelijke nood
want hun hele leven staat al in het teken van de dood.
Ze doen echt alles voor hun geloof,
ze maken van zichzelf een afhankelijke sloof.
Laten hun hele leven door een boek runnen,
waarvan ze nog niet eens de schrijver kunnen.
Ze staan als kuddedieren liederen te zingen,
en proberen hun geloof aan ons op te dringen.
In de media, met foldertjes en zelfs aan de deur,
proberen die Jehova's jou te vangen in hun sleur.
Ben je bang voor de dood kom er dan maar bij,
want de lieve heer is er ook voor jou en mij.
Maar waarom is die lul dan niet zo goed,
dat ie eens wat aan de ontwikkelingslanden doet?
Goodevening,
According to foreign office reports, the number of religiously
motivated wars is still heavily increasing. Last night, a minister
named a list of countries that seemed to cover the entire
civilized world. Countless examples of problems, persecution,
torture and terrorism, forced the government to view their
overall picture as a world threathening situation.
Het geloof, wat een pure waanzin,
ik kan het journaal nog maar nauwelijks aanzien.
Overal oorlog in de naam van Allah,
of God of andere dramatische gevallen.
Verschillende geloven drijven mensen uit elkaar,
wat voor de een een plicht is vind de andere een bezwaar.
Elk mensenleven wordt neutraal begonnen
en dan wordt door de ouders het geloof op gedrongen.
Zonder dat een kind er ooit om vraagt,
splitsen idioten het geloof in je maag.
Ze zeggen dat het hoort bij je educatie,
maar het geeft alleen waanzin en frustratie.
En als je opgroeit moet je ook nog gaan kiezen,
je leven weggooien of je ouders verliezen.
Fok die ouders, dan geloven ze maar wel,
want als ze dood gaan gaan ze toch al naar de hel.
Amen.
-
Jezus redt
(Robert Long)
Toen ’t christendom op aarde kwam
en ieder mens het recht ontnam
om zo te leven als hij dacht dat goed was,
en heel de aardkorst dik bevlekt met bloed was,
werd het meteen de hoogste tijd
dat heidenen na zware strijd
door legers door de Kerk geleid
van hun cultuur werden bevrijd.
Dat hield men eeuwenlang in stand
vol liefde werd de rechterhand
van dieven, slaven, kinderen en vrouwen
als zij één misstap deden afgehouwen.
Men zorgde voor een schuldcomplex
wanneer je rondliep in iets geks
of je te buiten ging aan seks
je stond al snel bekend als heks...
Jezus redt, Jezus redt,
alle mensen opgelet
Jezus redt, Jezus redt
enkel... door’t gebed!
Soms wordt een land vol hongersnood
bezocht door weer zo’n vrome kloot
die steeds dezelfde ouwe kool komt stoven,
en roept vanuit zijn draagstoel: "Blijft geloven!"
Die zegenend naar mensen zwaait
voor ieder lijk zijn hoofd omdraait
elk argument van tafel maait
en steeds opnieuw de mensen paait.
Al jaren gaan er stemmen op
voor pil en voor geboortenstop
maar Rome weigert steeds om te beperken.
Dat zou de zedeloosheid maar versterken.
Elk recht wordt u nog steeds betwist
en seks blijft steeds de antichrist
hij die door zijn orgaan slechts pist
heeft steeds voor duizenden beslist...
(Refrein)
Maar kijk, men is veranderd want
rooms-katholiek en protestant
begonnen toch hun greep wat te verliezen.
Men moest dus wel een andere koers gaan kiezen.
Men was geweldig in zijn sas
want wat ontdekte men alras
toen men nog eens de Bijbel las?
Dat Jezus ook een hippie was.
De wereld kraakt aan alle kant
en grote delen staan in brand
je zou dus zeggen: "Helpt het onheil weren.
Gehuichel moeten wij de rug toekeren."
Maar niets daarvan, vergeet het maar,
’t is Boedda hier, Jehova daar,
men draaft getuigens door elkaar
en heeft de oplossing al klaar...
(refrein)
Het is maar al te waar, helaas,
de paus, de kerstman, Sinterklaas,
ze zijn al eeuwenlang de baas
en eeuwenlang al even dwaas
Jezus redt, Jezus redt,
alle mensen uit de dood,
Jezus, red Jezus,
red Jezus uit de goot!
(Robert Long)
Toen ’t christendom op aarde kwam
en ieder mens het recht ontnam
om zo te leven als hij dacht dat goed was,
en heel de aardkorst dik bevlekt met bloed was,
werd het meteen de hoogste tijd
dat heidenen na zware strijd
door legers door de Kerk geleid
van hun cultuur werden bevrijd.
Dat hield men eeuwenlang in stand
vol liefde werd de rechterhand
van dieven, slaven, kinderen en vrouwen
als zij één misstap deden afgehouwen.
Men zorgde voor een schuldcomplex
wanneer je rondliep in iets geks
of je te buiten ging aan seks
je stond al snel bekend als heks...
Jezus redt, Jezus redt,
alle mensen opgelet
Jezus redt, Jezus redt
enkel... door’t gebed!
Soms wordt een land vol hongersnood
bezocht door weer zo’n vrome kloot
die steeds dezelfde ouwe kool komt stoven,
en roept vanuit zijn draagstoel: "Blijft geloven!"
Die zegenend naar mensen zwaait
voor ieder lijk zijn hoofd omdraait
elk argument van tafel maait
en steeds opnieuw de mensen paait.
Al jaren gaan er stemmen op
voor pil en voor geboortenstop
maar Rome weigert steeds om te beperken.
Dat zou de zedeloosheid maar versterken.
Elk recht wordt u nog steeds betwist
en seks blijft steeds de antichrist
hij die door zijn orgaan slechts pist
heeft steeds voor duizenden beslist...
(Refrein)
Maar kijk, men is veranderd want
rooms-katholiek en protestant
begonnen toch hun greep wat te verliezen.
Men moest dus wel een andere koers gaan kiezen.
Men was geweldig in zijn sas
want wat ontdekte men alras
toen men nog eens de Bijbel las?
Dat Jezus ook een hippie was.
De wereld kraakt aan alle kant
en grote delen staan in brand
je zou dus zeggen: "Helpt het onheil weren.
Gehuichel moeten wij de rug toekeren."
Maar niets daarvan, vergeet het maar,
’t is Boedda hier, Jehova daar,
men draaft getuigens door elkaar
en heeft de oplossing al klaar...
(refrein)
Het is maar al te waar, helaas,
de paus, de kerstman, Sinterklaas,
ze zijn al eeuwenlang de baas
en eeuwenlang al even dwaas
Jezus redt, Jezus redt,
alle mensen uit de dood,
Jezus, red Jezus,
red Jezus uit de goot!
-
- Real name: Irene Stegeman
Deze is leuker van Robert Long
Perebloesem
Ik was pas vier toen wij naar Ederveen verhuisden. En in het begin was ik verschrikkelijk alleen.
Ik was de stad gewend, met het circus, trams en bioscopen. En opeens alleen maar gras en wolken, vee en sloten om me heen.
Het was 48, toen mijn ouders gingen scheiden; we waren arm, het meeste was nog op de bon; en mijn moeder vond een baan als huishoudster, om voor ons twee te zorgen; waarna de tijd die ik de perebloesemjaren noem, begon.
De tijd van perebloesem was een tijd van onvervuld verlangen
zonder rechten zonder eisen want die had je niet als kind
Je moest naar school en naar de kerk met zijn psalmen en gezangen
waar de god der wrake heerste met een ijzig schrikbewind
Volgens de dominee was god ook goedertieren
omdat voor christenen de hemel openstond
Toen ik hem vroeg of dat dan ook gold voor de dieren
was 't antwoord nee - dat von'k zo zielig voor mijn hond
Ederveen
Gereformeerd en vaak bekrompen
Elke dag een dik uur lopen naar de school van meester spek
Op mijn stugge houten blankgeschuurde klompen
En het zakje boterhammen aan een koordje rond mijn nek
Ederveen..
De tijd van perebloesem was toch ook een tijd van licht en ruimte
Elk seizoen zijn eigen geuren; gras en bloemen hooi en mest
de tijd bestond wel maar t was anders alles had zijn eigen tempo
Ieder dier zijn eigen plek; een stal een kooi een hok een nest
Als ik uit school kwam was mijn moeder daar, dan had ze
altijd de thee op het maxinelichtje staan
Ze hield van mij maar voor het dorp bleef ze die stadse
die schoenen droeg en van haar man af was gegaan
Ederveen
een beetje stug en achterdochtig
Tussen de velden vol met koeien, bieten aardappels en graan
Je kon zo lieflijk zijn en tevens zo hardvochtig
voor wie er plotseling alleen met zijn problemen kwam te staan
Ederveen..
De tijd van perebloesem heeft mijn toekomst fundament gegegven
Maar de wereld van mijn moeder zakte weg in een moeras
Ze had geen keuze maar het was beslist niet haar idee van leven
En dat snapte ik pas lang nadat ze overleden was
Vlak na de oorlog was gescheiden zijn een schande
en ook om mij zal ze stad wel zijn ontvlucht
Maar toen het noodlot haar in Ederveen liet stranden
moet ze vaak hebben gedacht oh god ik stik in dit gehucht
Ederveen
het dorpste dorp van alle dorpen
Ik heb er lezen schrijven rekenen en schuldbesef geleerd
En echt, de goede kanten heb ik nooit verworpen
maar ik weet wel als god bestaat dan is ie niet gereformeerd
--------------------------------------------------------------------------------
Tekst & Muziek: Robert Long
Uit: Nu
Ik was pas vier toen wij naar Ederveen verhuisden. En in het begin was ik verschrikkelijk alleen.
Ik was de stad gewend, met het circus, trams en bioscopen. En opeens alleen maar gras en wolken, vee en sloten om me heen.
Het was 48, toen mijn ouders gingen scheiden; we waren arm, het meeste was nog op de bon; en mijn moeder vond een baan als huishoudster, om voor ons twee te zorgen; waarna de tijd die ik de perebloesemjaren noem, begon.
De tijd van perebloesem was een tijd van onvervuld verlangen
zonder rechten zonder eisen want die had je niet als kind
Je moest naar school en naar de kerk met zijn psalmen en gezangen
waar de god der wrake heerste met een ijzig schrikbewind
Volgens de dominee was god ook goedertieren
omdat voor christenen de hemel openstond
Toen ik hem vroeg of dat dan ook gold voor de dieren
was 't antwoord nee - dat von'k zo zielig voor mijn hond
Ederveen
Gereformeerd en vaak bekrompen
Elke dag een dik uur lopen naar de school van meester spek
Op mijn stugge houten blankgeschuurde klompen
En het zakje boterhammen aan een koordje rond mijn nek
Ederveen..
De tijd van perebloesem was toch ook een tijd van licht en ruimte
Elk seizoen zijn eigen geuren; gras en bloemen hooi en mest
de tijd bestond wel maar t was anders alles had zijn eigen tempo
Ieder dier zijn eigen plek; een stal een kooi een hok een nest
Als ik uit school kwam was mijn moeder daar, dan had ze
altijd de thee op het maxinelichtje staan
Ze hield van mij maar voor het dorp bleef ze die stadse
die schoenen droeg en van haar man af was gegaan
Ederveen
een beetje stug en achterdochtig
Tussen de velden vol met koeien, bieten aardappels en graan
Je kon zo lieflijk zijn en tevens zo hardvochtig
voor wie er plotseling alleen met zijn problemen kwam te staan
Ederveen..
De tijd van perebloesem heeft mijn toekomst fundament gegegven
Maar de wereld van mijn moeder zakte weg in een moeras
Ze had geen keuze maar het was beslist niet haar idee van leven
En dat snapte ik pas lang nadat ze overleden was
Vlak na de oorlog was gescheiden zijn een schande
en ook om mij zal ze stad wel zijn ontvlucht
Maar toen het noodlot haar in Ederveen liet stranden
moet ze vaak hebben gedacht oh god ik stik in dit gehucht
Ederveen
het dorpste dorp van alle dorpen
Ik heb er lezen schrijven rekenen en schuldbesef geleerd
En echt, de goede kanten heb ik nooit verworpen
maar ik weet wel als god bestaat dan is ie niet gereformeerd
--------------------------------------------------------------------------------
Tekst & Muziek: Robert Long
Uit: Nu
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
-
als de songteksten inzijn mag er vast ook wel wat Engelstaligs tussen:
We rode into town the other day
Just me and my daddy
He said I’d finally reached that age
And I could ride next to him on a horse
That of course was not quite as wide
We heard a crowd of people shouting
And so we stopped to find out why
There was that Man who my dad said he loved
But today there was fear in his eyes
So I said “Daddy, why are they screaming?
Why are the faces of some of them beaming?
Why is He dressed in that bright purple robe
I bet that crown hurts Him more than He shows
Daddy please, can’t you do something?
He looks as though He’s going to cry
You said He was stronger than all of those guys
Daddy, please tell me why
Why does everyone want Him to die?”
Later that day, the sky grew cloudy
And daddy said I should go inside
Somehow he knew things would get stormy
Boy was he right, but I could not keep from wondering
If there was something he had to hide
So after he left, I had to find out
I was not afraid of getting lost
So I followed the crowds to a hill
Where I knew men had been killed
And I heard a voice come from the cross
And it said, “Father, why are they screaming?
Why are they casting their lots for my robe?
This crown of thorns hurts me more than it shows
Father please, can’t you do something?
I know that You must hear my cry
I thought I could handle a cross of this size
Father, remind me why
Why does everyone want me to die?
Oh, when will I understand why?”
My precious son, I hear them screaming
I’m watching the face of the enemy beaming
But soon I will clothe you in robes of my own
Jesus, this hurts me much more than you know
But this dark hour, I must do nothing
Though I’ve heard your unbearable cry
The power in your blood destroys all of the lies
Soon you’ll see past their unmerciful eyes
Look there below, see the child trembling by her father’s side
Now I can tell you why
She is why you must die
We rode into town the other day
Just me and my daddy
He said I’d finally reached that age
And I could ride next to him on a horse
That of course was not quite as wide
We heard a crowd of people shouting
And so we stopped to find out why
There was that Man who my dad said he loved
But today there was fear in his eyes
So I said “Daddy, why are they screaming?
Why is He dressed in that bright purple robe
I bet that crown hurts Him more than He shows
Daddy please, can’t you do something?
He looks as though He’s going to cry
You said He was stronger than all of those guys
Daddy, please tell me why
Why does everyone want Him to die?”
Later that day, the sky grew cloudy
And daddy said I should go inside
Somehow he knew things would get stormy
Boy was he right, but I could not keep from wondering
If there was something he had to hide
So after he left, I had to find out
I was not afraid of getting lost
So I followed the crowds to a hill
Where I knew men had been killed
And I heard a voice come from the cross
And it said, “Father, why are they screaming?
Why are they casting their lots for my robe?
This crown of thorns hurts me more than it shows
Father please, can’t you do something?
I know that You must hear my cry
I thought I could handle a cross of this size
Father, remind me why
Why does everyone want me to die?
Oh, when will I understand why?”
My precious son, I hear them screaming
I’m watching the face of the enemy beaming
But soon I will clothe you in robes of my own
Jesus, this hurts me much more than you know
But this dark hour, I must do nothing
Though I’ve heard your unbearable cry
The power in your blood destroys all of the lies
Soon you’ll see past their unmerciful eyes
Look there below, see the child trembling by her father’s side
Now I can tell you why
She is why you must die
- Hanco Elenbaas
In 'Een lichtstraal van de zon' (de oorspronkelijke titel was 'Par l'Esprit du Soleil') uit 1990(!) door Anne en Daniel Meurois-Givaudan verschijnt Jezus Christus enkele keren aan de schrijvers. Begin jaren '70 had het echtpaar Meurois nog een dikke pil gepubliceerd 'Herinneringen van Essenen', waarin het leven van Jezus is beschreven, als opgetekend uit de Akasha-kroniek.
Een passage uit 'Een lichtstraal van de zon', met Jezus aan het woord:
'Op jullie wereld zijn krachten werkzaam waarvan je de aanwezigheid niet langer mag ontkennen.
Wat ik nu zal zeggen, heeft niet tot doel om angst te veroorzaken of om die dualiteit in stand te houden die de hele mensheid ondermijnt. Mijn woorden wil ik als een lichtbundel laten schijnen op die andere duistere kant in jullie die weigert zichzelf recht in de ogen te kijken. Ik wil jullie de onpeilbare diepte van het bedrog aantonen en jullie oproepen tot actie. Jullie moeten het weten, want het is niet langer toegestaan om de vele gedaantes te ontkennen van de ziekte die de Aarde aanvreet.
Sinds heel lang is er in jullie wereld een volk van wezens van wie het ego vergelijkbaar is met een stuk nauwelijks bewerkte ruwe steen. Die wezens lijken op jullie en leven ook een beetje in jullie dankzij hun psychische kracht. Zij komen van de grenzen van jullie universum; gedwongen door de destabilisatie van hun levenssfeer moesten ze onder andere hemelen incarneren om hun evolutie te vervolmaken.
Zie hen niet als demonen die de aardse mensheid tot niets willen terugbrengen, zie hen als mensen met een ander verleden dan jullie ... maar wel met dezelfde bestemming.
Momenteel zijn ze ziek, ze lijden aan hoogmoed, ze zijn besmet met het virus van dominantie. Dat virus kan alleen gedijen op plekken waar liefde en eenvoud ontbreken. Die mensen vormen een test voor jullie mensheid in haar geheel. De kracht van het intellect is bij hen meer ontwikkeld dan bij jullie. Zonder dat ze het zelf weten, verplichten ze jullie hart tot reactie, tot spanning of tot volledige bloei. Mijn Vader stond toe dat ze op deze planeet wortelden, opdat het rijpingsproces zich eindelijk zou voltrekken met de vrije wil als fantastische drijfveer.
De beelden die jullie zonet ontvingen, speelden zich af ergens verloren in de eenzaamheid van Alaska. Ik stond erop dat jullie kennisnamen van een dergelijke plek omdat ze, zonder dat je in pijnlijke details hoeft te treden, de concrete plaats illustreert waar een bepaald soort wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt zoals dat de afgelopen decennia wordt gepleegd door de krachten van de niet-liefde. De gebouwen die jullie waarnamen en die half onder het ijs waren bedolven, maken deel uit van een uitgebreide keten van laboratoria en onderzoekscentra. Ze liggen verspreid over jullie planeet en hebben tot doel de menselijke bevolking psychisch te domineren en om natuurelementen als het klimaat te controleren. Meer dan eens is dat soort informatie aan sommigen onder jullie verstrekt; nu is het belangrijk dat die informatie op een veel ruimere schaal wordt verspreid. In het grootste geheim worden ondergrondse bases opgericht met als enige doel de planetaire en menselijke energieën te onderwerpen. Er zijn ook bases op kleine eilandjes, verloren in de oceean; ook enkele schepen die alle zeeën doorkruisen, zijn daartoe uitgerust.
De afgelopen jaren begint de mensheid kennis te nemen van de uitstraling van de Broeders van Licht, de broeders van Shambhalla. Mensen maken kennis met aspecten ervan die heel verschillend zijn maar alle in dezelfde richting wijzen. Door deze bewustwording voelen miljoenen mannen en vrouwen zich nu al gesteund in wat ze doen. Maar diegenen onder hen die zich helemaal in dienst stellen of in dienst willen stellen van de liefdeskracht kunnen de invloed niet blijven ontkennen van wat je de anti-Shambhalla zou kunnen noemen.
Vóór alles is de Schaduw een energie, maar vergeet niet dat incarnatie voor energieën vaak noodzakelijk is. Dit is het geval. Net zoals de Broeders van Licht verrichten ook de broeders van de arme liefde al miljoenen jaren hun werk ondergronds. Hun werk vloeit niet voort uit een keuze ten gunste van het kwaad. Zij beschouwen overheersing, macht en het vervolmaken van een enkel, uniek ras als iets goeds. Van deze planeet willen ze een plek maken waar ze hun mentale en fysieke behoeften kunnen botvieren. Tot nu toe werd hun project het verst uitgewerkt onder het etiket van het nazisme. Dat etiket is sindsdien voor een deel verdwenen omdat het uiteindelijk de mensen afschrikte...
Maar wat stelt een etiket voor? Een kracht die vast van plan is om zich op te dringen, kan meegaan met de wind en zich zoveel etiketten aanmeten als ze wil. Als je een naam uitgumt, betekent dat nog niet dat de achterliggende gedachte verdwijnt. Meer dan ooit, zeg ik jullie, is de nazi-macht aanwezig op jullie Aarde. Ze heeft zich getooid met eerbiedwaardige versierselen en heeft zich vervolmaakt in het beheersen van een technologie die het weldra mogelijk zal maken om klimaten te veranderen en dus ook het economisch evenwicht van naties.
Ze baseert zich ook en vooral op het gebrek aan fysieke en emotionele weerstand van een groot aantal mensen die meetrillen op wat men een zekere golflengte zou kunnen noemen.
Kijk niet verrast op, vrienden, als je dit hoort. Ik ben niet alleen gekomen om jullie te onderwijzen, maar ook om concrete actie te ondernemen. Alles wat gezegd kan worden, moet worden gezegd. Elke bewustwording van een realiteit moeten jullie als een weldaad zien, ook als ze tijdelijk verwarring veroorzaakt. Naast zoveel andere belangrijke dingen, is het van belang om zoveel mogelijk mensen te helpen zichzelf te verheffen boven die schadelijke golflengte. Voor ieder van jullie is nu de tijd gekomen toe te geven dat je dringend de stap moet zetten naar een andere levensfrequentie.
Het nazisme is over alle breedtegraden uitgezwermd. Jullie beschavingen hebben maar één kans om te voorkomen dat het opnieuw in het daglicht treedt: jullie moeten je bevrijden van de massageest" die zo slim in jullie wordt gecultiveerd door ideologieën. Je hart moet jullie nu tot handelen aanzetten. Om dat mogelijk te maken, moeten jullie je onttrekken aan de rondedans van argumenten van de media, ongeacht of ze filosofisch, politiek of dogmatisch zijn. Velen onder jullie hoor ik zeggen dat ze zeker van hun zaak zijn; ze hebben een heldere kijk op de dingen, ze zullen niet in de hinderlaag van de duistere krachten vallen. Maar ik verzeker jullie dat niet alle nazi's wisten wat het nazisme betekende en dat zelfs niet alle nazi's wisten dat ze nazi waren. Dikwijls waren de mannen en de vrouwen die een dergelijke beweging ondersteunden, mannen en vrouwen die op jullie lijken en die dachten dat ze goeddeden. Ze wisten niet dat ze in feite als springplank dienden voor een kracht die hun oneindig te boven ging.
Een deel van de mensen van de Aarde is nog niet rijp genoeg om dezelfde afgrond te ontwijken. En wees ervan overtuigd dat de Schaduw obstakels heel handig zal veranderen. Ik wil geen angst zaaien in jullie geest. Wie de sluier scheurt, de vernislaag verwijdert, kan integendeel rillen van vreugde. Je bloeit al als je valse zekerheden ontvlucht en de ogen zo wijd opent als het licht weids is.
Mijn Broeders en ik willen niets anders dan jullie alles leren over deze bloei. In het werk dat ik jullie voorstel, maak je geen gebruik van onkruid verdelgende middelen; vastberaden bereid je de grond voor en zuiver je het terrein. Ik stuur dus ieder van jullie terug naar zichzelf. Ik bied geen vakantie aan in een verloren oord in de sneeuw of op een eiland dat op geen enkele kaart voorkomt. Een ziel terugzenden naar zichzelf betekent dat ik het zo aanpak dat die ziel met zekerheid weet wat ze wil. Lauwheid is niet meer aan de orde en is nooit aan de orde geweest voor diegenen die besloten om de berg van hun angsten te beklimmen. Dus, als je hart steviger is geworden in wat het wil doen voor de instelling van een tijdperk van liefde en wijsheid, handel je al op deze Aarde; je versterkt de nevel niet meer, je werkt niet meer mee aan het druppelsgewijs verspreiden van hypnotische golven. Het is jullie taak niet om de strijd aan te gaan door je met alle kracht star en onwankelbaar op te stellen tegen die organisaties met hun ongelooflijke materiële vertakkingen. Een klein aantal onder jullie heeft in principe al de keuze gemaakt om die taak op zich te nemen. Jullie taak is het om alle weerstand te laten verrotten die hoop belemmert en om in jullie omgeving alles te laten ontkiemen wat reden geeft tot hoop. Ik vraag je om in je borstkas alle energie op te laden waarop de Vredesengel zich zal enten. Dat betekent zeker niet dat je in gelukzalige passiviteit jezelf ervan overtuigt dat je er zeker van bent dat alles wel in orde komt. Hoop, wilskracht en liefde vormen excellent cement, maar cement krijgt pas zijn functie tussen de stenen die men op elkaar wil stapelen. Jullie stenen reiken van de eerste stap die je 's ochtends zet tot en met de laatste blik die je 's avonds op de televisie werpt.
Ik wil jullie iets suggereren dat goed past bij de antenne die jullie zijn.
Ga 's ochtends waar je ook bent, na het ontwaken op de grond zitten. Sluit je ogen en strek je oren uit tot in het oneindige. Dat oneindige is innerlijk en uit zich in de stilte die zich aan je openbaart. Want je bent niet omringd door het oneindige. De denderende trilling van de metro of het klokkengelui van de naburige kerk zijn geen uitingen van het oneindige, maar behoren tot jullie eindige wereld. Maak van dit korte moment in de ochtend een gewijd en geheim moment waarin alles zich creëert en waarin dat waarvan je denkt dat het je leven is, zich vanzelf tussen haakjes plaatst. Eerst zul je een soort gezoem horen of een gefluit dat steeds scherper wordt. Blijf daar niet bij stilstaan; je moet je aandacht niet naar de kern van dat geluid laten gaan, want dat geluid komt alleen maar voort uit de vitale energiestroom in jezelf. Ga daaraan voorbij, richt je op de essentie achter die stroom. Je zult de indruk krijgen dat een wit punt zich in de holte van je borst manifesteert, een onbevlekt lichtpunt dat eerst klein is en later op een deur gaat lijken. Open die deur, vrienden, je hoeft er maar tegenaan te duwen, want achter haar wacht je eigen juweel op je waarin je vrede vindt en antwoord op je vragen.
In feite bevind je je dan van aangezicht tot aangezicht met jezelf. Misschien zal deze onbevlekte aanwezigheid de trekken aannemen van jullie broeders, Christus of Boeddha. Dat is heel logisch, want jij bent in hen en zij zijn in jou. Nogmaals, zij zijn jullie tolken. Stel een vraag, een eenvoudige, precieze, heldere vraag zodra je door deze poort heen bent gegaan. Heel vredig zal het antwoord tot je komen, misschien niet in woorden maar in een spontaan aanvoelen, een beeld, een onwrikbare overtuiging.
Een dergelijke oefening kun je aanleren; ze vergt natuurlijk een beetje volharding, maar niet meer dan dat. Ze vraagt vooral dat je alle geredeneer van je persoonlijke wil laat vallen, want je hogere zelf heeft daar geen belangstelling voor. Het antwoordt alleen aan de toon van je hart en die toon is een en al vertrouwen.
Probeer niet te weten, al was het maar voor enkele minuten. Laat je "ik lijd" of "ik wil" los. Vergeet je ramshorens of je leeuwengebrul. Wees alleen maar jezelf, een zelf dat vraagt zonder opsmuk en dat simpelweg zal ontvangen.
Ik verzeker jullie, vrienden van deze wereld, jullie kunnen alleen maar ontvangen ... Misschien ontvang je niet altijd precies wat je je inbeeldde, maar je ontvangt meer dan een handvol water om je dorst te lessen. Je hebt geen kelk nodig, je hoeft alleen je handen uit te strekken, klaar om te ontvangen.
Jullie enige ware rijkdom is dat juweel, dat reservoir van licht en kennis dat op je wacht achter de deur die je open zult maken. Waarom zou je weigeren om uit dat reservoir te putten? Wil je soms een bewijs dat het om een realiteit gaat en niet om een hersenschim van een mystieke geest? Wees dan zo nederig om de eerste stap naar jezelf te zetten. Je dient niet de persoonlijke zaak van een goeroe, je dient je eigen zaak in haar meest veelomvattende vorm. Met andere woorden: uiteindelijk dien je het leven. Heb de moed om die stap echt te zetten, ook al lijk je een sprong in het luchtledige te maken of in het onbekende, want daar waar je heen gaat, lost alle schijn vanzelf op. Gebruiksaanwijzingen om de verlichting te bereiken of om je ketens te doorbreken, bestaan er niet. Geld zal het ook nooit kosten, zoveel gulden voor zoveel weken, nee. Jezelf kastijden heeft evenmin zin. Jullie zijn niet geboren om te lijden. De ziel en de geest verheft men niet door het lichaam te breken. Het dier weet dit omdat het dit alles in zich liet inprenten. Als een dier zich ontspant, is het echt ontspannen; zijn spel is een echt spel, zijn liefde is overgave zonder voorbehoud.
Tweeduizend jaar geleden sprak ik tot jullie zoals men lammeren toespreekt. Uit die woorden die door de Kristos in mij waren geplaatst, werd een groep zielevissers geboren. Nu is de tijd gekomen dat je jezelf moet aansporen om de blinde kudde lammeren te verlaten, want de echte herder loopt steeds door met zijn staf; hij omheint zijn velden niet, hij weet dat ze zich overal bevinden. En beter dan ooit ziet de zielevisser dat zijn netten bedoeld zijn voor vissen die zuiverder wateren willen kennen.
Weer het dier niet uit jullie tempels, broeders, want het dier begrijpt hoe gewijd die zijn. Wat zouden jullie anders doen in de andere kamers van het Huis van mijn Vader waarnaar jullie verlangen? Er is geen mooiere vrede, geen witter licht dan die vrede en dat licht waarvan je samen geniet. En ik zeg jullie: het licht en de vrede die jullie samen hebben, vormen jullie hoorn des overvloeds want elk leven wordt geboren om oneindig te bloeien...'
Een passage uit 'Een lichtstraal van de zon', met Jezus aan het woord:
'Op jullie wereld zijn krachten werkzaam waarvan je de aanwezigheid niet langer mag ontkennen.
Wat ik nu zal zeggen, heeft niet tot doel om angst te veroorzaken of om die dualiteit in stand te houden die de hele mensheid ondermijnt. Mijn woorden wil ik als een lichtbundel laten schijnen op die andere duistere kant in jullie die weigert zichzelf recht in de ogen te kijken. Ik wil jullie de onpeilbare diepte van het bedrog aantonen en jullie oproepen tot actie. Jullie moeten het weten, want het is niet langer toegestaan om de vele gedaantes te ontkennen van de ziekte die de Aarde aanvreet.
Sinds heel lang is er in jullie wereld een volk van wezens van wie het ego vergelijkbaar is met een stuk nauwelijks bewerkte ruwe steen. Die wezens lijken op jullie en leven ook een beetje in jullie dankzij hun psychische kracht. Zij komen van de grenzen van jullie universum; gedwongen door de destabilisatie van hun levenssfeer moesten ze onder andere hemelen incarneren om hun evolutie te vervolmaken.
Zie hen niet als demonen die de aardse mensheid tot niets willen terugbrengen, zie hen als mensen met een ander verleden dan jullie ... maar wel met dezelfde bestemming.
Momenteel zijn ze ziek, ze lijden aan hoogmoed, ze zijn besmet met het virus van dominantie. Dat virus kan alleen gedijen op plekken waar liefde en eenvoud ontbreken. Die mensen vormen een test voor jullie mensheid in haar geheel. De kracht van het intellect is bij hen meer ontwikkeld dan bij jullie. Zonder dat ze het zelf weten, verplichten ze jullie hart tot reactie, tot spanning of tot volledige bloei. Mijn Vader stond toe dat ze op deze planeet wortelden, opdat het rijpingsproces zich eindelijk zou voltrekken met de vrije wil als fantastische drijfveer.
De beelden die jullie zonet ontvingen, speelden zich af ergens verloren in de eenzaamheid van Alaska. Ik stond erop dat jullie kennisnamen van een dergelijke plek omdat ze, zonder dat je in pijnlijke details hoeft te treden, de concrete plaats illustreert waar een bepaald soort wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt zoals dat de afgelopen decennia wordt gepleegd door de krachten van de niet-liefde. De gebouwen die jullie waarnamen en die half onder het ijs waren bedolven, maken deel uit van een uitgebreide keten van laboratoria en onderzoekscentra. Ze liggen verspreid over jullie planeet en hebben tot doel de menselijke bevolking psychisch te domineren en om natuurelementen als het klimaat te controleren. Meer dan eens is dat soort informatie aan sommigen onder jullie verstrekt; nu is het belangrijk dat die informatie op een veel ruimere schaal wordt verspreid. In het grootste geheim worden ondergrondse bases opgericht met als enige doel de planetaire en menselijke energieën te onderwerpen. Er zijn ook bases op kleine eilandjes, verloren in de oceean; ook enkele schepen die alle zeeën doorkruisen, zijn daartoe uitgerust.
De afgelopen jaren begint de mensheid kennis te nemen van de uitstraling van de Broeders van Licht, de broeders van Shambhalla. Mensen maken kennis met aspecten ervan die heel verschillend zijn maar alle in dezelfde richting wijzen. Door deze bewustwording voelen miljoenen mannen en vrouwen zich nu al gesteund in wat ze doen. Maar diegenen onder hen die zich helemaal in dienst stellen of in dienst willen stellen van de liefdeskracht kunnen de invloed niet blijven ontkennen van wat je de anti-Shambhalla zou kunnen noemen.
Vóór alles is de Schaduw een energie, maar vergeet niet dat incarnatie voor energieën vaak noodzakelijk is. Dit is het geval. Net zoals de Broeders van Licht verrichten ook de broeders van de arme liefde al miljoenen jaren hun werk ondergronds. Hun werk vloeit niet voort uit een keuze ten gunste van het kwaad. Zij beschouwen overheersing, macht en het vervolmaken van een enkel, uniek ras als iets goeds. Van deze planeet willen ze een plek maken waar ze hun mentale en fysieke behoeften kunnen botvieren. Tot nu toe werd hun project het verst uitgewerkt onder het etiket van het nazisme. Dat etiket is sindsdien voor een deel verdwenen omdat het uiteindelijk de mensen afschrikte...
Maar wat stelt een etiket voor? Een kracht die vast van plan is om zich op te dringen, kan meegaan met de wind en zich zoveel etiketten aanmeten als ze wil. Als je een naam uitgumt, betekent dat nog niet dat de achterliggende gedachte verdwijnt. Meer dan ooit, zeg ik jullie, is de nazi-macht aanwezig op jullie Aarde. Ze heeft zich getooid met eerbiedwaardige versierselen en heeft zich vervolmaakt in het beheersen van een technologie die het weldra mogelijk zal maken om klimaten te veranderen en dus ook het economisch evenwicht van naties.
Ze baseert zich ook en vooral op het gebrek aan fysieke en emotionele weerstand van een groot aantal mensen die meetrillen op wat men een zekere golflengte zou kunnen noemen.
Kijk niet verrast op, vrienden, als je dit hoort. Ik ben niet alleen gekomen om jullie te onderwijzen, maar ook om concrete actie te ondernemen. Alles wat gezegd kan worden, moet worden gezegd. Elke bewustwording van een realiteit moeten jullie als een weldaad zien, ook als ze tijdelijk verwarring veroorzaakt. Naast zoveel andere belangrijke dingen, is het van belang om zoveel mogelijk mensen te helpen zichzelf te verheffen boven die schadelijke golflengte. Voor ieder van jullie is nu de tijd gekomen toe te geven dat je dringend de stap moet zetten naar een andere levensfrequentie.
Het nazisme is over alle breedtegraden uitgezwermd. Jullie beschavingen hebben maar één kans om te voorkomen dat het opnieuw in het daglicht treedt: jullie moeten je bevrijden van de massageest" die zo slim in jullie wordt gecultiveerd door ideologieën. Je hart moet jullie nu tot handelen aanzetten. Om dat mogelijk te maken, moeten jullie je onttrekken aan de rondedans van argumenten van de media, ongeacht of ze filosofisch, politiek of dogmatisch zijn. Velen onder jullie hoor ik zeggen dat ze zeker van hun zaak zijn; ze hebben een heldere kijk op de dingen, ze zullen niet in de hinderlaag van de duistere krachten vallen. Maar ik verzeker jullie dat niet alle nazi's wisten wat het nazisme betekende en dat zelfs niet alle nazi's wisten dat ze nazi waren. Dikwijls waren de mannen en de vrouwen die een dergelijke beweging ondersteunden, mannen en vrouwen die op jullie lijken en die dachten dat ze goeddeden. Ze wisten niet dat ze in feite als springplank dienden voor een kracht die hun oneindig te boven ging.
Een deel van de mensen van de Aarde is nog niet rijp genoeg om dezelfde afgrond te ontwijken. En wees ervan overtuigd dat de Schaduw obstakels heel handig zal veranderen. Ik wil geen angst zaaien in jullie geest. Wie de sluier scheurt, de vernislaag verwijdert, kan integendeel rillen van vreugde. Je bloeit al als je valse zekerheden ontvlucht en de ogen zo wijd opent als het licht weids is.
Mijn Broeders en ik willen niets anders dan jullie alles leren over deze bloei. In het werk dat ik jullie voorstel, maak je geen gebruik van onkruid verdelgende middelen; vastberaden bereid je de grond voor en zuiver je het terrein. Ik stuur dus ieder van jullie terug naar zichzelf. Ik bied geen vakantie aan in een verloren oord in de sneeuw of op een eiland dat op geen enkele kaart voorkomt. Een ziel terugzenden naar zichzelf betekent dat ik het zo aanpak dat die ziel met zekerheid weet wat ze wil. Lauwheid is niet meer aan de orde en is nooit aan de orde geweest voor diegenen die besloten om de berg van hun angsten te beklimmen. Dus, als je hart steviger is geworden in wat het wil doen voor de instelling van een tijdperk van liefde en wijsheid, handel je al op deze Aarde; je versterkt de nevel niet meer, je werkt niet meer mee aan het druppelsgewijs verspreiden van hypnotische golven. Het is jullie taak niet om de strijd aan te gaan door je met alle kracht star en onwankelbaar op te stellen tegen die organisaties met hun ongelooflijke materiële vertakkingen. Een klein aantal onder jullie heeft in principe al de keuze gemaakt om die taak op zich te nemen. Jullie taak is het om alle weerstand te laten verrotten die hoop belemmert en om in jullie omgeving alles te laten ontkiemen wat reden geeft tot hoop. Ik vraag je om in je borstkas alle energie op te laden waarop de Vredesengel zich zal enten. Dat betekent zeker niet dat je in gelukzalige passiviteit jezelf ervan overtuigt dat je er zeker van bent dat alles wel in orde komt. Hoop, wilskracht en liefde vormen excellent cement, maar cement krijgt pas zijn functie tussen de stenen die men op elkaar wil stapelen. Jullie stenen reiken van de eerste stap die je 's ochtends zet tot en met de laatste blik die je 's avonds op de televisie werpt.
Ik wil jullie iets suggereren dat goed past bij de antenne die jullie zijn.
Ga 's ochtends waar je ook bent, na het ontwaken op de grond zitten. Sluit je ogen en strek je oren uit tot in het oneindige. Dat oneindige is innerlijk en uit zich in de stilte die zich aan je openbaart. Want je bent niet omringd door het oneindige. De denderende trilling van de metro of het klokkengelui van de naburige kerk zijn geen uitingen van het oneindige, maar behoren tot jullie eindige wereld. Maak van dit korte moment in de ochtend een gewijd en geheim moment waarin alles zich creëert en waarin dat waarvan je denkt dat het je leven is, zich vanzelf tussen haakjes plaatst. Eerst zul je een soort gezoem horen of een gefluit dat steeds scherper wordt. Blijf daar niet bij stilstaan; je moet je aandacht niet naar de kern van dat geluid laten gaan, want dat geluid komt alleen maar voort uit de vitale energiestroom in jezelf. Ga daaraan voorbij, richt je op de essentie achter die stroom. Je zult de indruk krijgen dat een wit punt zich in de holte van je borst manifesteert, een onbevlekt lichtpunt dat eerst klein is en later op een deur gaat lijken. Open die deur, vrienden, je hoeft er maar tegenaan te duwen, want achter haar wacht je eigen juweel op je waarin je vrede vindt en antwoord op je vragen.
In feite bevind je je dan van aangezicht tot aangezicht met jezelf. Misschien zal deze onbevlekte aanwezigheid de trekken aannemen van jullie broeders, Christus of Boeddha. Dat is heel logisch, want jij bent in hen en zij zijn in jou. Nogmaals, zij zijn jullie tolken. Stel een vraag, een eenvoudige, precieze, heldere vraag zodra je door deze poort heen bent gegaan. Heel vredig zal het antwoord tot je komen, misschien niet in woorden maar in een spontaan aanvoelen, een beeld, een onwrikbare overtuiging.
Een dergelijke oefening kun je aanleren; ze vergt natuurlijk een beetje volharding, maar niet meer dan dat. Ze vraagt vooral dat je alle geredeneer van je persoonlijke wil laat vallen, want je hogere zelf heeft daar geen belangstelling voor. Het antwoordt alleen aan de toon van je hart en die toon is een en al vertrouwen.
Probeer niet te weten, al was het maar voor enkele minuten. Laat je "ik lijd" of "ik wil" los. Vergeet je ramshorens of je leeuwengebrul. Wees alleen maar jezelf, een zelf dat vraagt zonder opsmuk en dat simpelweg zal ontvangen.
Ik verzeker jullie, vrienden van deze wereld, jullie kunnen alleen maar ontvangen ... Misschien ontvang je niet altijd precies wat je je inbeeldde, maar je ontvangt meer dan een handvol water om je dorst te lessen. Je hebt geen kelk nodig, je hoeft alleen je handen uit te strekken, klaar om te ontvangen.
Jullie enige ware rijkdom is dat juweel, dat reservoir van licht en kennis dat op je wacht achter de deur die je open zult maken. Waarom zou je weigeren om uit dat reservoir te putten? Wil je soms een bewijs dat het om een realiteit gaat en niet om een hersenschim van een mystieke geest? Wees dan zo nederig om de eerste stap naar jezelf te zetten. Je dient niet de persoonlijke zaak van een goeroe, je dient je eigen zaak in haar meest veelomvattende vorm. Met andere woorden: uiteindelijk dien je het leven. Heb de moed om die stap echt te zetten, ook al lijk je een sprong in het luchtledige te maken of in het onbekende, want daar waar je heen gaat, lost alle schijn vanzelf op. Gebruiksaanwijzingen om de verlichting te bereiken of om je ketens te doorbreken, bestaan er niet. Geld zal het ook nooit kosten, zoveel gulden voor zoveel weken, nee. Jezelf kastijden heeft evenmin zin. Jullie zijn niet geboren om te lijden. De ziel en de geest verheft men niet door het lichaam te breken. Het dier weet dit omdat het dit alles in zich liet inprenten. Als een dier zich ontspant, is het echt ontspannen; zijn spel is een echt spel, zijn liefde is overgave zonder voorbehoud.
Tweeduizend jaar geleden sprak ik tot jullie zoals men lammeren toespreekt. Uit die woorden die door de Kristos in mij waren geplaatst, werd een groep zielevissers geboren. Nu is de tijd gekomen dat je jezelf moet aansporen om de blinde kudde lammeren te verlaten, want de echte herder loopt steeds door met zijn staf; hij omheint zijn velden niet, hij weet dat ze zich overal bevinden. En beter dan ooit ziet de zielevisser dat zijn netten bedoeld zijn voor vissen die zuiverder wateren willen kennen.
Weer het dier niet uit jullie tempels, broeders, want het dier begrijpt hoe gewijd die zijn. Wat zouden jullie anders doen in de andere kamers van het Huis van mijn Vader waarnaar jullie verlangen? Er is geen mooiere vrede, geen witter licht dan die vrede en dat licht waarvan je samen geniet. En ik zeg jullie: het licht en de vrede die jullie samen hebben, vormen jullie hoorn des overvloeds want elk leven wordt geboren om oneindig te bloeien...'
Even een reactie op een onderwerp dat al vroeg in deze topic is aangehaald. In een erg interessante psychologische studie van de onvolprezen godsdienstpsycholoog komt in de volgende enquete van P. Delooz onder jongeren een interessant fenomeen naar voren:Eric van Dusseldorp wrote:Ik zou het willen omdraaien, Eric. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die wel in God maar niet in een leven na de dood (of hiernamaals) geloofde. Jij wel?Eric Sanders wrote:Ik zal niet om een definitie van jouw god vragen, maar kun je die 'dus' in het eerste antwoord uitleggen?
Geloof je, dwz is het voor jou waar dat ja
- God bestaat? 86.1%
- Jezus Christus is verrezen op Paasdag? 67.7%
- de dood de intrede is in het eeuwige leven? 65.9 %
- je na de dood voor altijd leeft? 55.8 %
- je verrijst? 44.8%
Interessant is hier natuurlijk al de afwijkingen die te zien zijn tussen de abstracte en aangeleerde formuleringen. Maar ook is er een duidelijk verschil in het percentage dat in God gelooft en dat in een hiernamaals gelooft.
Dit heeft te maken met de paradocale aard van de dood; het objectieve besef dat je zult sterven (biologisch) en de subjectieve narcistische existentiele opvatting/ wens dat er een hiernamaals zal zijn. e mens is zogezegd een lichaam, maar heeft ook een lichaam. De mens heeft dan ook de neiging de dood te verdringen, of om deze intellectueel te neutraliseren. De mens denkt liever niet al te veel aan de dood; er is een soort imaginair narcistisch protest aan de gang.
Dar de voorstelling van het hiernamaals onverbrekelijk met die van de dood is verbonden, moet zij affectieve weerstanden oproepen wat zich uit in mijdingsreacties. De mens wordt gedragen tot de wil tot leven; in zijn imaginaire schuilhoeken van zijn bewustzijn is hij dan ook onsterfelijk. De ondergrondse wens om van de dood niets te willen weten (een taboe, iets wat aan te vechten is), uit zich vaak bewust wel in een rustige aanvaarding van de dood, maar met het afwijzen van het hiernmaals. De gedachte aan het hiernamaals brengt de stilte van de dood een beetje met zich mee.
Daarnaast werkt het idee van het laatste oordeel ghet geloof in het hiernmaals ook niet in de hand; dit is een grote narcistische kwetsing en men denkt ook maar leiver niet aan de 'rechtvaardigheid' van het oordeel. Het verrijzenisidee geeft ook moeilijkehden; het stoort de hedendaagse affectiviteit aangezien het te veel zou beantwoorden aan het verklangen om ook daadwerkelijk waar te zijn. Er is een zeker wantrouwen. Overigens is de afwijzing van het veriijzenisidee in veel gevallen ook het gevolg de angst om in een infantiel imaginatie te vervallen, die nog latent aanwezig is in de psychologische diepte van het geheugen.
Requiescant in pace
Re: Bijbelse profetieën
Kosmos wrote:Een verlate reactie (nuja vergeleken bij Uw eigen reactie valt het voorwaar mee!) op het relaas van ‘Dammer’ vanwege de mijzelf opgelegde ‘radiostilte’ van 3 dagen (Tijd voor bezinning):Dammer wrote:Kosmos wrote:Een opmerkelijk, verbazingwekkend fenomeen is het eindtijddenken der christenen.
Vanaf Paulus tot nu denkt men dat Jezus in zijn tijd terugkeert. Paulus dacht dat Jezus nog tijdens zijn leven zou terugkeren en was daarom enorm fanatiek bezig zoveel mogelijk mensen te bekeren toto het 'ware geloof'.
De bijbel voorspelt de terugkeer van de Messias in tijden van oorlog en rampen en als de mensen slecht zijn. Kortom de eindtijd wordt door iedere generatie weer verwacht (en zo gaat hjet dan ook) want de Aaarde is ALTIJD in oorlogen verwikkeld en rampen slaan in alle tijden toe! En het lijkt almaar erger te worden! Mensen zijn altijd al slecht geweest (zie de Zondvloed)
Door de geschiedenis heen zijn er talloze voorspellingen geweest van vrome gelovigen over de terugkeer van Jezus. Steeds met voorspelbaar resultaat. Rondom 2000 dacht de vader van een damleerling nog van mij dat de Aarde zou vergaan.
Jan Schippers is niet de enige christen die denkt dat de wederkeer van Christus nabij is.
Zo hebben christenen al 2000 jaar gedacht, zo denken ze nu en zo zullen ze over 2000 jaar nog denken (tenzij het verandert).
De tijden van rampen en oorlogen zijn echter wel steeds sterker geworden. Neem alleen al het simpele voorbeeld van het aantal aardbevingen. Wanneer je dit bekijkt is de toename werkelijk enorm.
Verder ga je toch wel aan een heel aantal bijzondere tekenen voorbij!
Neem Israel: hoe is het te verklaren dat de joden niet gedurende de achterliggende 1800 (!!) jaren voor 1948 zijn opgegaan in de volken waar ze op dat moment waren? En dat inderdaad Israel weer terug is in zijn land?
Iedereen met een beetje bijbelkennis weet dat eerst de joden terug moesten keren naar hun land voordat Jezus terug komt (Jes 2/Ez 37/Op 12/Zef 3 etc).
Neem het machtsblok van Europa: Het vierde rijk van Daniel (Daniel 2 / Daniel 7), het Romeinse rijk, is er weer! Hoe dat tot stand gekomen is? Lees het in Openbaring 17:8, het was er, toen was het er niet meer, maar het zal er weer komen. Op een geheel vrijwillige basis (Op 17:10), en zo is het ook gebeurd.
Ook dit moest volgens de Bijbel eerst gebeuren, voor de terugkomst van Jezus.
Nog een voorbeeld: Openbaring 13:16/17 spreekt van een wereldwijde beheersing, zo sterk dat niemand kan kopen of verkopen. Vers 16 geeft aan hoe: Met een merkteken aan de rechterhand en voorhoofd. Het is nu voor het eerst dat dit daadwerkelijk mogelijk is! Op seminairs over de toekomst wordt al gespeculeerd wanneer iedereen deze chip zal krijgen.
Ook deze wereldwijde beheersing gaat aan de komst van Jezus vooraf, en is nu voor het eerst mogelijk.
Er zouden nog meer voorbeelden te geven zijn.
Al met al zijn er nu dermate veel tekenen aan het uitkomen, die er in vorige generaties niet waren maar er nu wel zijn, dat we twee dingen kunnen concluderen:
Jezus kon eerder nog niet terugkomen omdat deze dingen eerst in vervulling moesten gaan, en, nu deze dingen allemaal in een hoog tempo in vervulling aan het gaan zijn is het duidelijk: Jezus komt spoedig terug!
Als u mij ervan wilt overtuigen dat er vele pofetieën uitkomen in dit tijdsgewricht, zou ik graag bewijs zien dat het aantal aardbevingen toeneemt, zoals U claimt. Overigens vind ik het verschijnsel aardbeving moeilijk te rijmen met een liefdevolle God. Beelden vanuit (bijv.) Bam roepen bij mij de vraag op: Waarom toch Heer?
U zegt: Het Romeinse Rijk - in Daniel beschreven met zijn strijdwagens en galjoenen - is er weer. Ik denk: Wel erg makkelijk om de EU als het Romeinse Rijk te zien. Ik vind de overeenkomsten niet indrukwekkend.
De profeten voorspelden een spoedige terugkeer van de Isrealieten naar hun land toen de Isrealieten in ballingschap leefden. De profeten gaven de Isrealieten hoop dat hun volk na de Babylonische ballingschap naar hun land mocht terugkeren en in ere hersteld zouden worden. De Heer zou hun vijanden verscheuren. Maar in plaats daarvan keerde een kleine groep terug naar een land dat nooit meer het trotse rijk van honing en melk zou worden als voorheen. (En de glorie van de tempel die volgens Haggai (2:3-4,9) groter zou zijn als ie van de eerste, was in werkelijkheid maar een nogal bescheiden tempel.)
En Jeruzalem, dat nooit meer verwoest zou worden volgens de profeten, werd in 70 na Christus gesloopt en in verhouding met de Holocaust van nazi-Duitsland stierven bij die opstand tegen de Romeinen evenveel joden door kruisiging! (Josephus, geschiedschrijver uit de eerste eeuw vermeldt dat de heuvels rond Jeruzalem letterlijk ontbost waren door de hoeveelheid hout nodig voor al die kruizen…) Overigens was de opstand tegen de Romeinen geïnspireerd door de hoop op een militaire verlosser, zoals bijv. Jesaja en Jeremia de Verlosser afschilderen.
Maar 25 eeuwen later mogen de joden, na enkele Holocausts, dan terug naar een land, maar wel tussen vijanden die zichzelf in bussen en in winkelstraten opblazen, en zonder waardigheid en een wereldopinie die het volk het volk van de Heer noemen. En op de plaats waar de Heer vereerd zou moeten worden staat een machtige Moskee………
Zelfs Uzelf distancieert zich van Israels politiek, ofschoon noodzakelijk om de profetieën 25 eeuwen na dato en een veelvoud van generaties teleurgesteld achterlatend, alsnog uit te laten komen.
Dat de joden nog steeds een volk vormen, is op het eerste gezicht inderdaad wonderbaarlijk. Daarover heeft Arjen al enkele verstandige dingen gezegd. Zelf heb ik te weinig inzicht in de geschiedenis van de joden om te verklaren hoe het komt dat joden, ofschoon versnipperd over de wereld (diaspora) nog steeds een te onderscheiden volk vormen. Maar als ik de profeten lees, constateer ik dat de profetetieën juist niet uitkomen, dat het beloofde eerherstel voor de joden uitblijft en dat Jeruzalem wel vernietigd wordt, ook al zou de Heer zogenaamd Sion sparen. De joden krijgen geen beloofd eigenbestuur, maar worden steeds onderdrukt door andere volkeren, zoals de Romeinen, ook al zeggen de profeten dat de Heer der Heerscharen de vijanden Israels zou verscheuren. De tempel wordt herbouwd, maar is een zwakke afspiegeling van Salomons Tempel.
Wat betreft Openbaringen neemt U een voorschot op de toekomst. Het zou theoretisch kunnen gebeuren dat mensen een teken op hun voorhoofd krijgen, maar dit is geen bewijsvoering, maar speculatie over wat gebeuren gaat.
Deze visie op de profeten is geïnspireerd op Jezus, een crisis in het leven van God van Jack Miles, wiens eerste boek God, een biografie, bekroond werd met de Pulitzer Prize.
Nog iets over de profetieën. Ze zijn zo vaag opgesteld dat er al snel iets lijkt uit te komen. Zo staat in het evangelie (excuus, ik doe dit uit mijn hoofd, ik hoop dat mijn geheugen geen fouten bevat) dat de Verlosser Immanuel zou heten hetgeen betekent God is met ons. Nu heet de Verlosser Jezus, maar er wordt trots beweerd dat de profetie uitkomt! Op zo’n manier komt de profetie altijd uit, want uiteraard is de Verlosser synoniem aan “God zij met onsâ€?. Ik zie gewoon dat de Verlosser Jezus heet en geen Immanuel, dus de profetie komt niet uit.
Verder kende Jezus de profetieën en als hij in het evangelie iets doet waarmede een bepaalde voorspelling uitkomt (vaak op nogal zinnebeeldige wijze), heeft dat geen bewijskracht aangezien Jezus (of beter gezegd: de evangelisten - in mijn visie) weet wat Hij moet doen om de profetie uit te laten komen.
In de eerste plaats dank voor de reactie! Het lijkt me pure winst voor het forum als de reacties van een kwaliteit zijn als de bovengenoemde. Er is tenminste serieus werk van gemaakt, en hoewel ook in dit geval de visies verschillen, waardeer ik dit commentaar ten zeerste.
Eerst iets over de aardbevingen. Hierbij moet ik tevens nog reageren op de reactie van Eric van Dusseldorp.
De gegevens komen van de statistieken van het US Geological Survey in Boulder, Coldorado.
Het gaat hier om het aantal dodelijke aardbevingen (dwz met een sterkte van 6.0 of meer) in de wereld. Hierbij de gegevens:
1890-1899 1 aardbeving
1900-1910 3 aardbevingen
1910-1920 2 aardbevingen
1920-1930 2 aardbevingen
1930-1940 5 aardbevingen
1940-1950 4 aardbevingen
1950-1960 9 aardbevingen
1960-1970 13 aardbevingen
1970-1980 51 aardbevingen
1980-1990 86 aardbevingen
1990-1995 meer dan 100 aardbevingen
U vraagt een verdere onderbouwing van de koppeling tussen de EU en het Romeinse rijk.
In Daniel 7 worden de 4 rijken beschreven in de vorm van beesten. Het eerste rijk was dat van Babel, het tweede het Medisch Perzische, het derde het Griekse en het vierde het Romeinse rijk. Dit vierde rijk greep omstreeks 68 voor Christus de macht. Dit rijk is er geweest tot ongeveer 350 na Christus. En dit leek het einde te zijn van dit wereldrijk.
In Openbaring 13 wordt deze beeldspraak in beesten weer opgepakt om het vierde rijk te beschrijven (Openbaring 13:2). En van dit beest zegt Johannes in Openbaring 17:8 het volgende: Het beest was er (van 68 v Chr tot 350 n Chr), is er niet, en het komt op uit de afgrond. Met andere woorden: het rijk wat er was en er lange tijd niet meer geweest is zou als eenheid weer terugkeren. En dat wat er nu gebeurt. Jaren en jaren hebben de landen van het vroegere Romeinse rijk afzonderlijk van elkaar geopereerd zonder eenheid, en nu worden deze landen tot eenheid gesmeed via de EU. Het rijk komt weer op. Openbaring 13:3 schrijft dat de dodelijke wond werd genezen, en dat de hele aarde zich verwonderd. Inderdaad, wie had zeg maar 50 jaar terug ooit kunnen denken dat bijvoorbeeld Fransen en Duitsers samen zouden komen onder de vlag van de EU?
Vervolgens schrijft U een heel gedeelte over de verwoesting van Jeruzalem en dergelijke. Het is voor mij moeilijk om daar algemeen op in te gaan, aangezien er zelden tekstverwijzingen bij staan. Als voorbeeld: welke tekst(en) hebt U op het oog als U schrijft dat Jeruzalem nooit meer verwoest zou worden door de profeten? Niet alle teksten in dit verband slaan op de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70. Veel teksten wijzen heen naar het Messiaanse vrederijk of ‘het laatste der dagen’ zoals het ook genoemd wordt.
Op een concreet voorbeeld wat U noemt wil ik wel ingaan. U zegt dat de profeten de spoedige terugkeer van de Israelieten voorspelden, maar dat in plaats daarvan een kleine groep terugkeerde. Dat laatste lag evenwel niet aan de profetie maar aan het simpele feit dat de meeste Joden er helemaal niet zoveel zin in hadden, en al helemaal niet om de tempel te herbouwen (Zie het boek Ezra en bijvoorbeeld Haggai en Zacharia). De in het begin nogal bescheiden tempel is later onder Herodus overigens uitgebreid tot een machtig bouwwerk…
Verder zou ik het nogmaals prettig vinden wanneer de vele uitspraken werden onderbouwd met Bijbelteksten. We zouden dan de visies beter kunnen vergelijken, nu blijft het te algemeen en daardoor moeilijk te beantwoorden.
Dat de profetieën vaag zijn opgesteld lijkt me niet juist. Een voorbeeld daarvan: In Jesaja 53 wordt geprofeteerd over de lijdende Heer. Het is zeer opvallend dat wat er ook gezegd wordt in deze lange profetie alles letterlijk is uitgekomen. De kans dat iets met zoveel kenmerken zo precies honderden jaren uitkomt is 1 op heel, heel veel.
In Daniel 9 lezen we ook nog eens het exacte tijdstip waarop de Messias uitgeroeid zal worden. Na 7 + 62 (jaar)weken na de herbouw van Jeruzalem in 445 voor Christus (vs 25/26).
En ook deze profetie van Daniel over de Heer werd letterlijk vervuld.
U schrijft zelf al dat de naam van de Verlosser synoniem is aan Immanuel, God met ons. Als zijn naam niet was ‘met ons’ zou Hij onmogelijk Jezus dat is Zaligmaker kunnen heten. Hier zie ik het probleem niet zo.
De conclusie dat de profetieën te vaag zijn kan ik dus niet delen. Heel belangrijk is bij de interpretatie van de profetieën de tijdsbedeling waarin die plaats zal vinden.
De geringste kennis van het hoge is te prefereren boven de hoogste kennis van het geringe!
Joel 2
Hier is de context de situatie dat de Isrealieten in ballingschap leven en de Heer zegt dat Hij het was die de legers van Assyrië e.a. op zijn eigen geliefde volk heeft afgestuurd als straf, maar de Heer belooft een betere toekomst en belooft dat de joden nooit meer zo'n ramp te verwerken krijgen.
Schrijnend: Die betere toekomst komt niet, maar wel een bloedig neergeslagen opstand, versnippering onder alle volkeren en een Holocaust. Hoe verklaart U dat God zijn belofte niet houdt ('nooit meer zo'n ramp!') en de Holocaust van Nazi-Duitsland liet gebeuren?
Joel zoekt makkelijk, lekker dun boekje.2:25 "Ik zal u de oogsten vergoeden die de sprinkhanen al die jaren hebben opgegeten. U krijgt terug wat verloren ging door die grote legermacht die Ik op u had losgelaten. 2:26 U zult weer ruimschoots voldoende voedsel hebben. Dan zult u de HERE, uw God, loven om de wonderen die Hij voor u heeft gedaan. 2:27 En u zult weten dat Ik hier bij mijn volk Israël ben en dat Ik alleen de HERE, uw God, ben. Mijn volk zal nooit meer zo'n ramp als deze te verwerken krijgen.
Hier is de context de situatie dat de Isrealieten in ballingschap leven en de Heer zegt dat Hij het was die de legers van Assyrië e.a. op zijn eigen geliefde volk heeft afgestuurd als straf, maar de Heer belooft een betere toekomst en belooft dat de joden nooit meer zo'n ramp te verwerken krijgen.
Schrijnend: Die betere toekomst komt niet, maar wel een bloedig neergeslagen opstand, versnippering onder alle volkeren en een Holocaust. Hoe verklaart U dat God zijn belofte niet houdt ('nooit meer zo'n ramp!') en de Holocaust van Nazi-Duitsland liet gebeuren?
Heaven is no location, but a state of mind
God's wegen zijn ondoorgrondelijk... Omdat God, het goede in de wereld bestaat moet er ook wel wat Kwaads bestaan... God staat het lijden toe om de mensen ertoe aan te zetten dit zelf in de toekomst te voorkomen en derhalve zedig te gaan leven...Kosmos wrote:Joel 2
Joel zoekt makkelijk, lekker dun boekje.2:25 "Ik zal u de oogsten vergoeden die de sprinkhanen al die jaren hebben opgegeten. U krijgt terug wat verloren ging door die grote legermacht die Ik op u had losgelaten. 2:26 U zult weer ruimschoots voldoende voedsel hebben. Dan zult u de HERE, uw God, loven om de wonderen die Hij voor u heeft gedaan. 2:27 En u zult weten dat Ik hier bij mijn volk Israël ben en dat Ik alleen de HERE, uw God, ben. Mijn volk zal nooit meer zo'n ramp als deze te verwerken krijgen.
God zal wellicht spijt hebben van z'n Verbond dat hij met Noach en de rest van de levende wezens heeft gesloten, aangezien de mensen zo hard mogelijk hun best doen de wereld en hun naasten zo hard mogelijk de vernietiging in te helpen. God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen, zag de boosheid, en liet de vloed komen. Nu is er ook nog genoeg boosheid, maar de vloed als schoonmaakmiddel kan niet meer... Zoalng we de redenen van God niet kennen blijven we er maar uitghaan dat hij almachtig is en er een doel bestaat achter al het gruwelijks. Of is hij toch niet zo almachtig? Zijn we wellicht overgelverd aan de handen van een demiurg, die een continue strijd aangaat met de goddelijke geest in ons. Dan wint hij deze strijd maar al te vaak!
Requiescant in pace