3 om 1 doorspelen; ja of nee?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

3 om 1 doorspelen?

Ik speel zelf altijd 3 om 1 door
12
21%
Ik speel zelf soms 3 om 1 door, voornamelijk als de tegenstander in tijdnood zit
4
7%
Ik speel zelf zelden 3 om 1 door, maar vind doorspelen niet onsportief
32
57%
Ik speel zelf zelden 3 om 1 door en vind doorspelen onsportief
8
14%

Total votes: 56

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Jun 13, 2004 22:50

hans andriessen wrote:De leiding vond dat niet netjes en voerde een aantal Russische grootmeesters aan, die dat nooit deden.
Russische of Wit-Russische?

MonestrySoul

Post by MonestrySoul » Sun Jun 13, 2004 22:57

Sinds het EK junioren van 2001 in Polen was ik zo pissed dat er iemand tegen mij doorspeelde dat ik dat vanaf dat moment ook maar ben gaan doen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jun 13, 2004 23:11

hans andriessen wrote:Op de terugreis van het EK vorig jaar is over deze kwestie een heftige discussie geweest tussen de leiding en een aantal junioren en aspiranten. De meeste spelers wilden doorspelen in 3-om-1. De leiding vond dat niet netjes en voerde een aantal Russische grootmeesters aan, die dat nooit deden.
Ik vroeg me toen af, of er sprake was van een generatiekloof. Of vergeet men domweg naast het leren van de damtheorie en de wedstrijdregels om de jeugdspelers "op te voeden".
Of is het een kwestie van leeftijd en ervaring. Naarmate je van beide meer hebt, neemt je gemoedelijkheid toe [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] En dan komt het allemaal heus wel weer goed.
Een van de aller-, allersportiefste (Russische) grootmeesters is Slawa Sjtsjogoljew. Slawa speelt vrijwel altijd door in een 3-om-1.
Afgelopen seizoen speelde ik voor het eerst sinds jaren weer voor Hiltex. In een wedstrijd ontstond tumult toen ik een 3-om-2 wou doorspelen tegen een bejaarde heer, die er duidelijk doorheen zat - hij had al eens in paniek een schijf van zichzelf van het bord gehaald, me daarna glunderend bedankt toen ik hem hierop attent maakte en toestemming gaf de schijf terug te zetten, maar hij begon kort daarna al zijn clubgenoten bijeen te gillen toen hem duidelijk werd dat ik niet van plan was de stand zomaar meteen remise te geven. Hij bleef gillen en protesteren over deze onsportieve houding van mij en zijn clubgenoten stonden er morrend om heen, hun beklag doend bij mijn clubgenoten.
Toen ik een zet gedaan had werd ik apart genomen door wat medespelers met het verzoek de stand maar remise te geven, omdat doorspelen zou kunnen leiden tot een verslechtering van de goede relatie met de andere vereniging.
Dat heb ik toen maar gedaan.
Maar het liefst speel ik altijd door. Bekijk dat boek van Kruijswijk maar eens over de Blankenaars en zie wat er zoal mogelijk is in dunne standjes. Ik ben er zeker van dat meer dan 99 % van wat er damt in Nederland daarvan niet volledig op de hoogte is.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jun 13, 2004 23:28

Ben Anoniem wrote:
hans andriessen wrote:De leiding vond dat niet netjes en voerde een aantal Russische grootmeesters aan, die dat nooit deden.
Alles ten oosten van Polen is voor mij Russisch.
Ik moet nog leren wat beter onderscheid te maken. Mijn kids verbeteren mij in dit opzicht vaak.

Maar genoemd werden Tsjitsjov, Gantwarg, en nog zo een paar.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jun 13, 2004 23:40

Hanco Elenbaas wrote: In een wedstrijd ontstond tumult toen ik een 3-om-2 wou doorspelen .....
Ook daarover ging de discussie op het EK.
Een 3 om 2 lijkt getalsmatig nog meer remise dan 3-om-1. Maar schijn bedriegt. De stand is levensgevaarlijk.
Meestal heeft de minderheidsspeler een dam en een schijf, aan de kant. Die schijf kan vaak niet gebruikt worden voor een ruil. Hij staat daar maar en kan dan juist door de tegenstander betrokken worden in een vangstelling.
Schitterend om te zien.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jun 13, 2004 23:44

hans andriessen wrote:
Ben Anoniem wrote:
Alles ten oosten van Polen is voor mij Russisch.
Ik moet nog leren wat beter onderscheid te maken. Mijn kids verbeteren mij in dit opzicht vaak.

Maar genoemd werden Tsjitsjov, Gantwarg, en nog zo een paar.
De Wit-Rus Anatoli Gantwarg is een slecht voorbeeld voor de jeugd.
Zie bijvoorbeeld het boek Damgeheim, Staatsgeheim van Koeperman, waarin de combines tussen Koeperman, Andreiko en Gantwarg beschreven staan.

Wat me opvalt is dat als je zoals Gantwarg regelmatig betrokken was bij combines, maar als je toch 3 om 1's trouw remise gaf aan mindere goden, dat je dan de naam kreeg dat je een sportieve speler was/bent, terwijl je als je zoals Slawa bijna altijd doorspeelde in 3 om 1's, maar nooit meedeed aan combine's of andere onsportieve praktijken, dat je dan verweten kon worden een onsportief mannetje te zijn.
Vreemde figuren, die Nederlandse dammers.

Ik denk dat het de hoogste tijd is dat de arbiters duidelijke instructies krijgen, waarin benadrukt wordt dat het niet onsportief is om een zogenaamd remise-eindspel door te spelen. En dat de arbiters ervoor zorgen dat de angstigen, die bang zijn zo'n remise-eindspel te verliezen, dat die angstigen zich beheersen en sportief op het bord moeten bewijzen dat zij in staat zijn zo'n remise-eindspel ook daadwerkelijk remise te houden.

PS: Laat die tweede t maar weg in Tsjizjov, Hans, en verander de tweede s in een z, dan krijg je de correcte weergave van de naam van de negenvoudig wereldkampioen uit Rusland. De v op het eind mag ook een w zijn.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Mon Jun 14, 2004 09:04

Jaaaaaaaaaaaa, 3 om 1 rules.

Sneldammen op de VOG = 90% winst

Maar ook in gewone partij kansen genoeg.

En ik speel het tegen iedereen !!!
......door politie en dominee geweerd.....

daniel

Post by daniel » Mon Jun 14, 2004 09:52

Hanco Elenbaas wrote: Afgelopen seizoen speelde ik voor het eerst sinds jaren weer voor Hiltex. In een wedstrijd ontstond tumult toen ik een 3-om-2 wou doorspelen tegen een bejaarde heer, die er duidelijk doorheen zat - hij had al eens in paniek een schijf van zichzelf van het bord gehaald, me daarna glunderend bedankt toen ik hem hierop attent maakte en toestemming gaf de schijf terug te zetten, maar hij begon kort daarna al zijn clubgenoten bijeen te gillen toen hem duidelijk werd dat ik niet van plan was de stand zomaar meteen remise te geven. Hij bleef gillen en protesteren over deze onsportieve houding van mij en zijn clubgenoten stonden er morrend om heen, hun beklag doend bij mijn clubgenoten.
Juist bij boosheid van je tegenstander moet je doorgaan. Ik weet uit ervaring dat je kansen dan behoorlijk toenemen. En het is natuurlijk ook leuk als je iedereen kan shockeren, en dan toch winnen.

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Mon Jun 14, 2004 10:22

Of iemand wil doorspelen of niet, lijkt me ieders eigen keuze en is niet onsportief. Ik vind het alleen niet zo sportief als dit louter en alleengebeurt om de tegenstander door de vlag te jagen.

Ik heb een vraag aan het forum over de 16 zetten regel. Bij langzaam dammen is dit een kwestie van opschrijven. Hoe gaat dit met sneldammen in zijn werk? Hardop tellen kan een oplossing zijn, maar ik kan me voorstellen dat dit een tegenstander afleidt en dat hij hier tegen protesteert.

Wie kan me verder helpen?

Vengaboy

Post by Vengaboy » Mon Jun 14, 2004 10:24

AntonvBerkel wrote:Of iemand wil doorspelen of niet, lijkt me ieders eigen keuze en is niet onsportief. Ik vind het alleen niet zo sportief als dit louter en alleengebeurt om de tegenstander door de vlag te jagen.

Ik heb een vraag aan het forum over de 16 zetten regel. Bij langzaam dammen is dit een kwestie van opschrijven. Hoe gaat dit met sneldammen in zijn werk? Hardop tellen kan een oplossing zijn, maar ik kan me voorstellen dat dit een tegenstander afleidt en dat hij hier tegen protesteert.

Wie kan me verder helpen?
De arbiter moet het zien [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....

Ron Heusdens

Post by Ron Heusdens » Mon Jun 14, 2004 13:20

Met sneldammen en ook met gewoon dammen geef ik altijd remise in een 3 om 1 omdat ik geen zin heb om op domme trucjes te gaan spelen. Als mensen dat dan tegen mij wel doen geef ik met sneldammen standaard op. Maar niet altijd [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] Wanneer gaan we eindelijk eens demotiedammen? Dan kun je gewoon opgeven in een kansloze 2 om 1. Tjalling zei het gister al tegen mij: Is het niet prachtig om die schakers eens een keer te gaan uitlachen om hun belachelijk hoge remisepercentage? Overigens ben ik geen voorstander van de slappe DT waarbij je bovendien ook nog eens verschillende uitslagen krijgt. We zijn toch geen zielige bridgers?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jun 14, 2004 13:28

Leuke quizvraag: wie is de sterkste speler (qua rating) die een 3-om-1 dammeneindspel verloren heeft?

steenslag

Post by steenslag » Mon Jun 14, 2004 13:48

Ron Heusdens wrote:Met sneldammen en ook met gewoon dammen geef ik altijd remise in een 3 om 1 omdat ik geen zin heb om op domme trucjes te gaan spelen. Als mensen dat dan tegen mij wel doen geef ik met sneldammen standaard op. Maar niet altijd :evil: Wanneer gaan we eindelijk eens demotiedammen? Dan kun je gewoon opgeven in een kansloze 2 om 1. Tjalling zei het gister al tegen mij: Is het niet prachtig om die schakers eens een keer te gaan uitlachen om hun belachelijk hoge remisepercentage? Overigens ben ik geen voorstander van de slappe DT waarbij je bovendien ook nog eens verschillende uitslagen krijgt. We zijn toch geen zielige bridgers?
Geef je ook remise in 3 om 2? En waarom geef je op als iemand drie om één probeert te winnen? Uit ongenoegen voor het gebrek aan respect?

Klopt het trouwens dat, als de meerderheidspartij op de vijftiende zet een dam offert, er nog vijf zetten gespeeld moeten worden?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Mon Jun 14, 2004 13:56

Eric van Dusseldorp wrote:Leuke quizvraag: wie is de sterkste speler (qua rating) die een 3-om-1 dammeneindspel verloren heeft?
Wim van der Kooy tegen Hans Vermin? Begin jaren tachtig, eerste klasse landelijk?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jun 14, 2004 14:44

cock van leeuwen verloor niet zo lang geleden een drie om twee van Hans jansen omdat hij te trots was om een schijf weg te geven.

Ook alfons Ottink tegen diezelfde Jansen, waardoor Hans "Den Haag" wist te winnen.

Post Reply