3 om 1 doorspelen; ja of nee?
-
3 om 1 doorspelen; ja of nee?
Om maar even een leuk onderwerp aan te halen:
3 om 1 doorspelen! Onsportief of niet?
3 om 1 doorspelen! Onsportief of niet?
-
Ik heb op 'soms' geklikt.
Er is namelijk naast tijdnood nog iets veel belangrijkers!
Als ik 1 dam + 2 schijven heb, dan zal ik snel remise geven. Als ik direct 3 dammen heb, zal ik het geheel uitmelken.
Er is namelijk naast tijdnood nog iets veel belangrijkers!
Als ik 1 dam + 2 schijven heb, dan zal ik snel remise geven. Als ik direct 3 dammen heb, zal ik het geheel uitmelken.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
==> Aphex Twin - Come to Daddy
-
Zoals bekend zijn er 3-om-1 eindspelsituaties die gewonnen kunnen worden. Als een speler winstkans ziet, waarom mag hij dan niet doorspelen?
Zelfs bij de jeugd zie je wel eens een magische driehoek op het bord komen. Prachtig, toch?
Wat ik onsportief vind, is, dat sommige spelers met die ene dam (en vaak het publiek) zeuren dat het " toch remise is". Ze moeten hun mond houden en gewoon hun 16 zetten uitspelen; en vooral het hoofd koel houden. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Zelfs bij de jeugd zie je wel eens een magische driehoek op het bord komen. Prachtig, toch?
Wat ik onsportief vind, is, dat sommige spelers met die ene dam (en vaak het publiek) zeuren dat het " toch remise is". Ze moeten hun mond houden en gewoon hun 16 zetten uitspelen; en vooral het hoofd koel houden. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
-
Ik speel altijd 3 om 1's door. das helemal niet onsportief. de tegenstander kan altijd nog een fout maken in die 16 zetten die er gedaan moeten worden.
In een enkel geval speel ik geen 3 om 1 door, als de tegenstander de hoofdlijn heeft;)
Kent iemand een Rus die principieel geen 3 om 1 door speelt? Ik niet, daar heb ik dat dan ook van geleerd...of was het van de Friezen
In een enkel geval speel ik geen 3 om 1 door, als de tegenstander de hoofdlijn heeft;)
Kent iemand een Rus die principieel geen 3 om 1 door speelt? Ik niet, daar heb ik dat dan ook van geleerd...of was het van de Friezen
-
Laimonis Zalitis, dit is geen echte Rus, maar toch......MonestrySoul wrote:Ik speel altijd 3 om 1's door. das helemal niet onsportief. de tegenstander kan altijd nog een fout maken in die 16 zetten die er gedaan moeten worden.
3 om 1: doorspelen
Ik vind dat je best in standen met 3 om 1 door kan spelen zolang je de 16 zetten regel maar hanteert.
-
- Arjen de Mooij
-
Welkom geachte en gerespecteerde Damvrienden uit heel Nederland en omstreken!Arjen de Mooij wrote:Mmm, damsaurus is vandaag ook chagerijnig.Damsaurus wrote:Beste galbak van een Gezellig,
Of je hebt wat te melden of je houdt je bek.
Gegroet,
Damsaurus
Gegroet,
Zopje
Damsaurus is fucking right! die kinderverkr88 moet gewoon zn bek houde.
met vriendelijke groet,
de machine der punten
Ik speel ook altijd door, iets van een vijfde van al mijn overwinningen heb ik daarmee gewonnen (waardoor ik dus toch al twee keer blij naar huis kon na een drie om een [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] )
-
Anatoli Gantwarg gaf eens direct remise toen ik op het allerlaatste nippertje een 3-om-1 kon forceren (Nijmegen Open in een of ander jaar). Hij had ook de langelijn in handen. In de partij had hij bovendien twee aantoonbare winsten verzuimd (psychologisch detail).MonestrySoul wrote:Ik speel altijd 3 om 1's door. das helemal niet onsportief. de tegenstander kan altijd nog een fout maken in die 16 zetten die er gedaan moeten worden.
Maar Gantwarg is dan ook geen Rus, doch een Wit-Rus.
-
Op de terugreis van het EK vorig jaar is over deze kwestie een heftige discussie geweest tussen de leiding en een aantal junioren en aspiranten. De meeste spelers wilden doorspelen in 3-om-1. De leiding vond dat niet netjes en voerde een aantal Russische grootmeesters aan, die dat nooit deden.
Ik vroeg me toen af, of er sprake was van een generatiekloof. Of vergeet men domweg naast het leren van de damtheorie en de wedstrijdregels om de jeugdspelers "op te voeden".
Of is het een kwestie van leeftijd en ervaring. Naarmate je van beide meer hebt, neemt je gemoedelijkheid toe [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] En dan komt het allemaal heus wel weer goed.
Ik vroeg me toen af, of er sprake was van een generatiekloof. Of vergeet men domweg naast het leren van de damtheorie en de wedstrijdregels om de jeugdspelers "op te voeden".
Of is het een kwestie van leeftijd en ervaring. Naarmate je van beide meer hebt, neemt je gemoedelijkheid toe [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] En dan komt het allemaal heus wel weer goed.