Telt de klok bij de laatste zet?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Jun 08, 2004 00:03

hans andriessen Geplaatst: Ma Jun 07, 2004 18:33 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Vengaboy schreef:
hans andriessen schreef:
De uitleg van Arjen is correct.

Waarom?

Ik herhaal wat Arjen schreef:
Arjen de Mooij schreef:
Even artikel 10.5 precies

10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan,
wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft
gebracht.

Dus alleen voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten is gedaan. Dit is niet relevant, want de partij is eerder afgelopen. Voor het bepalen wie er aan zet is is 6.7 van toepassing.

Je kunt daar geen andere uitleg aangeven.

Ik heb even contact gehad met Andrew.
N.a.v. zijn partij tegen Walraven is er geen protest ingediend. Er is dus geen jurisprudentie over deze kwestie.
De uitslag is nog steeds: overwinning voor Andrew, omdat Walraven's vlag gevallen was.
De meesten van ons zullen daar vrede mee hebben, omdat het aansluit bij het gevoel. Maar naar de letter is dat niet correct en in een voorkomend nieuw geval heeft een protest zeker kans. Want de reglement-uitleggers steunen de versie zoals door Arjen beschreven.
Terwijl ik momenteel hard aan het zwoegen ben op Curacao ivm de cursus Damtrainer-A, dat ik hier in 2 weken tijd voor de KNDB aan het geven ben, werd ik door Hans Andriessen door deze treath op het Forum gewezen. Omdat ik momenteel ook de arbiterscursus volg en volgende week als gediplomeerd arbiter in Nederland hoop aan te komen wil ik ook mijn visie op dit gebeuren geven.
Het beruchte voorval uit de wedstrijd Tjon A Ong-Walraven werd hier veel besproken. Om te beginnen wil ik even kwijt, dat ik niet trots of blij ben met die overwinning en ik heb inmiddels zelfs mijn excuses aan Aart Walraven aangeboden. Echter in het heetst van de strijd: ik moest in een teleurstellende remise berusten, maar door een blunder, gemaakt omdat ik op de tijdnood van de tegenstander ging spelen, kwam ik zelfs verloren te staan. Uit frustratie begon ik toen maar mijn schijven weg te geven. Toen Aart mijn laatste schijf wegsloeg, viel zijn vlag. Hij werd van alle kanten reeds gefeliciteerd, maar ik wees hem nog fijntjes op, dat zijn vlag gevallen was. Helemaal niet met de bedoeling om de partij op te eisen. De arbiter greep echter in en ik kreeg de wedstrijd gewonnen verklaard.
Ik heb begrepen, dat deze wedstrijd een standaard casusgeval op de arbiterscursus is geworden, en dat met name Fank Teer zich hard heeft gemaakt om dit soort gevallen in de toekomst verloren te verklaren voor de speler, die geen schijven meer heeft, ondanks dat de tegenstander de laatste zet niet binnen de tijd heeft gehaald.
De interpretatie van Arjen is dus korrekt wat de huidige stand van zaken is. Ik ben hier het echter totaal niet mee eens. Ik ben het van harte eens met de visie van Jan Pieter Drost en Kosmos.

Er spelen dus 2 spelregels: (1) De partij is verloren voor de speler, die geen speelbare stukken meer heeft en (2) Om te kunnen controleren of de speler het aantal zetten binnen de toegestane tijd heeft gehaald, is de laatste zet voor tijdnood pas voltooid, nadat de klok is ingedrukt. De vlag mag dus voordat de zet voltooid is nog niet gevallen zijn op de 50ste zet.
Ik ben het niet met de heren van de arbiterscommissie eens dat zij aan spelregel 1 de voorrang geven, ondanks dat ik de achterliggende gedachte wel goed kan begrijpen, dat dat meer met het damspel heeft te maken, dan de registratie van de klok. Maar ik ben van mening, dat de laatste regel belangrijker is, omdat dat MEETBAAR is. De eerste regel is niet meetbaar. Je kunt er altijd over twisten of hij de laatste
schijf al opgeraapt voordat zijn vlag was gevallen of dat eerst zijn vlag was gevallen en dat hij daarna pas de laatste schijf van het bord had gehaald. Dit soort welles nietes spelletjes kun je voorkomen door ook hier de regel toe te passen die meetbaar en controleerbaar is: dus de vlag moet nog staan als je de laatste (50e) zet uitvoert.
Er zijn tal van voorbeelden te bedenken, waarbij je het manco van de huidige regeltoepassing kunt aantonen.
Bijv. Je hebt een 5 om 5 stand. Beide spelers moeten nog 1 zet doen in hevige tijdnood. Je doet per ongeluk een hele slechte zet waardoor jouw tegenstander al jouw 5 schijven weg kan slaan. Er zitten echter een paar moeilijke slagkeuzes in: jouw tegenstander kan niet kiezen> gaat door de vlag en ziet plotseling wel dat hij alle 5 schijven weg kan slaan. Dat doet hij dan ook en druk zijn klok in. De arbiter komt er bij en verklaart de wedstrijd voor jouw tegenstander gewonnen. Jij zegt dat zijn vlag al gevallen was voordat hij de 50ste zet gedaan had en zelfs voordat hij geslagen had. Jouw tegenstander zegt dat hij geslagen had en dat toen pas zijn vlag viel, nadat hij uitgeslagen was: Gevolg welles nietes spelletje. Conclusie: een volwassen sport als het dammen moet zich niet inlaten met dit soort vage regels. De uitslag moet MEETBAAR zijn!

hans andriessen

Post by hans andriessen » Tue Jun 08, 2004 00:11

blondegod wrote: Voorbeeld : Je wilt de laatste schijven oprapen, vlag valt = verloren..........................je hebt net de laatste schijf opgepakt, dan valt de vlag = gewonnen [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Dat is hetzelfde probleem als:
je wilt de klok indrukken, maar de vlag valt = verloren en
je bent net op tijd om de klok indrukken = gewonnen.
In beide verlies-gevallen gewoon een fractie van een seconde te laat.

Ik vind het ook prima als de regel veranderd wordt: dus dat de zet pas voltooid is als de klok is omgezet. Dat is duidelijk en meetbaar.
Maar dat geeft misschien weer andere problemen. Bijvoorbeeld, de potentiële winnaar zet eerst zijn klok om en haalt dan pas de geslagen stukken weg. Dat mag niet (art. 10.3) maar er staat geen directe straf op.

Hoe luidt de FMJD-regel?

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Tue Jun 08, 2004 18:06

Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij een speler zijn 50e zet doet, zijn vlag valt en vervolgens de klok indrukt. Die partijen worden gewoon voor de speler verloren verklaard.
Analoog geldt dit wanneer de laatste zet een slag betreft.
(er zijn zelf arbiters die verzoeken de onvoltooide, maar wel genoteerde zet van de spelers wiens/wier vlag is gevallen, weg te strepen)
Jammer, maar JP heeft gewoon weer eens gelijk.

Daarnaast is het logisch dat de drie voltooiingen gereglementeerd zijn.
Bij een normale zet voorkom je dat spelers kunnen terugzetten.
Bij de slag geef je een speler voldoende ruimte om de geslagen stukken op te rapen, zonder dat de tegenstander vervelend kan doen.
Bij de tijdcontrole om duidelijk te hebben wat er eerst gebeurd is, de zet voltooid of de vlag gevallen.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue Jun 08, 2004 23:28

Mooi verhaal, leuke interpretatie, maar in tegenspraak met de reglementen. Overigens ben ik het, denk ik, met je eens dat het zo zou moeten zijn. Maar het is echt niet zo.

Verlies treedt reglementair in voordat de vlag valt.

Misschien kunnen we het met de volgende regel oplossen:

Dit ondervangt ook het niet indrukken bij het slaan, omdat niet gespecifeerd is wanneer dit indrukken precies moet plaatsvinden, en dus de mogelijkheid vrijlaat dat 1 indruk voor meerdere zetten geldt.

Een leuke misser uit het reglement

11.2 Voor het noteren van de partijen en de standen worden de speelvelden geacht genummerd
te zijn als in het onderstaande diagram:
Image

Nu even een argument voor Cor zn stelling.

12.1 Nadat de bedenktijd van één der spelers is verstreken, wordt aan de hand van de bijgewerkte
notatie van beide spelers vastgesteld hoeveel zetten binnen de verstreken bedenktijd zijn
gedaan.
Indien daarbij komt vast te staan, dat de speler wiens bedenktijd is verstreken niet het
vereiste aantal zetten heeft gedaan, verliest deze de partij door tijdsoverschrijding.
In alle andere gevallen wordt de partij voortgezet. Daarbij worden, indien niet kon worden
vastgesteld hoeveel zetten zijn gedaan, de spelers geacht in de verstreken bedenktijd
precies het aantal zetten te hebben gedaan.

Kijk dat is overtuigend, dit is dus de specificerende regel waar JP het over had. Ik ben geneigd hem nu gelijk te geven. Het blijft evenwel een tegenspraak in het reglement.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Jun 09, 2004 05:46

Cor van Dusseldorp wrote:Jammer, maar JP heeft gewoon weer eens gelijk.
Dank voor de steun, maar om het wat ingewikkelder te maken, sta ik zelf niet meer achter mijn eerdere bijdrage. Ik meende art 10.5 wel uit het hoofd te kunnen reproduceren (het openen van de .pdn file met het reglement lukte hier weer eens niet), maar Arjen geeft terecht aan dat er niet alleen staat "wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht" maar dat hieraan vooraf gaat "Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan".

Dat laatste maakt m.i. een essentieel verschil, want het betekent dat art 10.5 niet altijd 'actief' is. Pas als gecontroleerd moet worden of de zetten zijn gehaald, en volgens art 12.1 is dat pas als de bedenktijd van een der spelers verstreken is, komt artikel 10.5 in beeld. En in het geval van Tjon-Walraven is de partij op basis van art 8.1 op dat moment al afgelopen.

Zou Tjon nog wel speelbare stukken hebben gehad, dan kun je zeggen dat de zet van Walraven wel voltooid is, maar dat dezelfde zet tegelijkertijd geacht wordt niet voltooid te zijn voor het bepalen van het aantal zetten. Bij deze uitleg is er geen conflict tussen art. 6.1 en 10.5 en treedt er dus ook geen situatie op waarin art. 10.5 voorrang moet krijgen. De artikelen bestaan vreedzaam naast elkaar.

Het is allemaal wat gezocht, maar er zit ook een voordeel aan deze uitleg. Stel dat Tjon zijn laatste schijf weggeeft op het moment dat Walraven nog 5 minuten bedenktijd heeft. Walraven slaat, en neemt de felicitaties van de omstanders in ontvangst, maar vergeet de klok in te drukken. Wil iemand er voor pleiten dat Walraven de partij dan nog moet verliezen, 5 minuten nadat hij de laatste schijf van het bord geslagen heeft?

Tegenover dit voordeel staat natuurlijk het grote nadeel dat de arbiter moet bepalen of een zet al voltooid is op het moment dat de vlag valt. Een onmogelijke opgave, en juist om deze situatie te voorkomen, is artikel 10.5 ingevoerd.

Overigens ga ik er in het bovenstaande verhaal vanuit dat een speler aan zet is direct nadat zijn tegenstander zijn zet heeft voltooid. Dit is ook de praktijk in tijdnood en bij sneldamwedstrijden: niemand wacht met zetten tot zijn tegenstander de klok heeft ingedrukt. Reglementair vind ik dit echter niet helemaal duidelijk.

blondegod

Post by blondegod » Wed Jun 09, 2004 17:34

Waarschijnlijk zal Tjon in die 5 minuten Walraven wel de hand hebben gegeven, waarbij de partij natuurlijk is afgelopen (ten alle tijde) . Als Tjon NIET opgegeven zou hebben en GEEN hand zou hebben gegeven, tja, dan weet ik het ook niet meer ; alsnog overwinning voor Tjon? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Jun 09, 2004 18:04

Jan Pieter wrote: Het is allemaal wat gezocht, maar er zit ook een voordeel aan deze uitleg. Stel dat Tjon zijn laatste schijf weggeeft op het moment dat Walraven nog 5 minuten bedenktijd heeft. Walraven slaat, en neemt de felicitaties van de omstanders in ontvangst, maar vergeet de klok in te drukken. Wil iemand er voor pleiten dat Walraven de partij dan nog moet verliezen, 5 minuten nadat hij de laatste schijf van het bord geslagen heeft?
Geen probleem hoor. Je weet toch dat je zet pas voltooid is als je de klok indrukt?
Heaven is no location, but a state of mind

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Wed Jun 09, 2004 18:14

Jan Pieter wrote: En in het geval van Tjon-Walraven is de partij op basis van art 8.1 op dat moment al afgelopen.
Hier verschillen dus de meningen. Mi is de laatste zet niet voltooid en dus niet gespeeld. Tjon had dus nog schijven, en dus niet verloren.

Even nog een soortgelijk voorbeeld.
Image
Met minder dan een seconde op de klok, speelt wit zijn 50e zet.
Het is een tikkeltje vreemd dat 36-31 op een andere manier voltooid zou zijn dan 27-22.

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Wed Jun 09, 2004 18:19

Kosmos wrote:
Jan Pieter wrote: Het is allemaal wat gezocht, maar er zit ook een voordeel aan deze uitleg. Stel dat Tjon zijn laatste schijf weggeeft op het moment dat Walraven nog 5 minuten bedenktijd heeft. Walraven slaat, en neemt de felicitaties van de omstanders in ontvangst, maar vergeet de klok in te drukken. Wil iemand er voor pleiten dat Walraven de partij dan nog moet verliezen, 5 minuten nadat hij de laatste schijf van het bord geslagen heeft?
Geen probleem hoor. Je weet toch dat je zet pas voltooid is als je de klok indrukt?
Zie ook een befaamd incident een aantal jaren geleden. Evert Bronstring, toen nog spelend voor RDG/DIO, had een verloren positie opgebouwd. Zijn tegenstander, ik ben even zijn naam kwijt, deed zijn 50 zet, meende zijn klok in te drukken en liep bij zijn bord weg. Toen hij terugkwam liep zijn klok (weer) en werd de partij voor hem verloren verklaard.
Het ingediende protest werd toen verloren. Tot een beroep is het nooit gekomen omdat uiteindelijk bleek dat beide teams zich gehandhaafd hadden en het derde team, wat hierdoor degradeerde, geen beroep aan mocht tekenen omdat ze geen partij waren bij het eerste protest.

Naar aanleiding hiervan adviseert de KNDB dan ook spelers na het doen van de 50e zet achter het bord te blijven zitten totdat de tegenstander een zet heeft gedaan.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Jun 09, 2004 18:33

Cor van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote:
Zie ook een befaamd incident een aantal jaren geleden. Evert Bronstring, toen nog spelend voor RDG/DIO, had een verloren positie opgebouwd. Zijn tegenstander, ik ben even zijn naam kwijt, deed zijn 50 zet, meende zijn klok in te drukken en liep bij zijn bord weg. Toen hij terugkwam liep zijn klok (weer) en werd de partij voor hem verloren verklaard.
Het ingediende protest werd toen verloren. Tot een beroep is het nooit gekomen omdat uiteindelijk bleek dat beide teams zich gehandhaafd hadden en het derde team, wat hierdoor degradeerde, geen beroep aan mocht tekenen omdat ze geen partij waren bij het eerste protest.

Naar aanleiding hiervan adviseert de KNDB dan ook spelers na het doen van de 50e zet achter het bord te blijven zitten totdat de tegenstander een zet heeft gedaan.
Ik ga gewoon bij het bord weg hoor. Mocht iemand de klok stiekem indrukken dan stuur ik Hanco op hem af!

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Jun 09, 2004 19:49

Jan Pieter wrote: En in het geval van Tjon-Walraven is de partij op basis van art 8.1 op dat moment al afgelopen.
Hier verschillen dus de meningen. Mi is de laatste zet niet voltooid en dus niet gespeeld. Tjon had dus nog schijven, en dus niet verloren.

Image
Het is een tikkeltje vreemd dat 36-31 op een andere manier voltooid zou zijn dan 27-22.
Het gaat er niet per se om dat ie voltooid, het gaat erom wanneer de partij is afgelopen. De partij is na 36-31 afgelopen omdat zwart aan zet is en geen zet meer kan doen.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Wed Jun 09, 2004 20:51

Arjen de Mooij wrote:

Image
Het gaat er niet per se om dat ie voltooid, het gaat erom wanneer de partij is afgelopen. De partij is na 36-31 afgelopen omdat zwart aan zet is en geen zet meer kan doen.
Volgens het HUIDIGE reglement heeft Arjen gelijk.
Wat vindt Jan Pieter (kennelijk de enige arbiter op deze thread?) ervan?

tijdnood

Onoverbrugbare tijdproblemen

Post by tijdnood » Wed Jun 09, 2004 23:02

Wat doe je als je in plm drie seconden nog ongeveer zeven zetten moet spelen?
Wanneer je de damsteen moet verplaatsen en vervolgens met de andere hand de klok moet indrukken, is dit een absoluut onmogelijke opgave.
Je enige reddding is om ervoor te zorgen dat de klok van de tegenstander blijft lopen. Het gemakkelijkst is als je tegenstander (met meer tijd) zijn klok vergeet, het moelijkst is natuurlijk de andere situatie. Alleen met "krachtige tip&trucs" kun je het getij keren. Soms vliegen de schijven en de damklok dan wel eens om je oren, vermakelijk om mee te maken.
In Barnsteen-toernooi 2004 greep de scheidsrechter in en maakte een eind aan de storende tips@trucs van de speler-in- tijdnood.
Hij verklaarde de partij verloren. De betrokken speler verliet geirriteerd de zaal.
Me lijkt een zeer goede beslissing van Davelaar die in hetzelfde toernooi ook nog een nul gaf voor een al te luidruchtig mobieltje.

Kosmos

Re: Onoverbrugbare tijdproblemen

Post by Kosmos » Wed Jun 09, 2004 23:06

tijdnood wrote:Wat doe je als je in plm drie seconden nog ongeveer zeven zetten moet spelen?
Wanneer je de damsteen moet verplaatsen en vervolgens met de andere hand de klok moet indrukken, is dit een absoluut onmogelijke opgave.
Je enige reddding is om ervoor te zorgen dat de klok van de tegenstander blijft lopen. Het gemakkelijkst is als je tegenstander (met meer tijd) zijn klok vergeet, het moelijkst is natuurlijk de andere situatie. Alleen met "krachtige tip&trucs" kun je het getij keren. Soms vliegen de schijven en de damklok dan wel eens om je oren, vermakelijk om mee te maken.
In Barnsteen-toernooi 2004 greep de scheidsrechter in en maakte een eind aan de storende tips@trucs van de speler-in- tijdnood.
Hij verklaarde de partij verloren. De betrokken speler verliet geirriteerd de zaal.
Me lijkt een zeer goede beslissing van Davelaar die in hetzelfde toernooi ook nog een nul gaf voor een al te luidruchtig mobieltje.
Davelaar is kennelijk een goede arbiter!

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Wed Jun 09, 2004 23:17

Arjen de Mooij wrote:

Image
Het gaat er wel om dat de zet voltooid is. Wanneer de zet namelijk niet voltooid is, is zwart niet aan zet.

Post Reply