Telt de klok bij de laatste zet?
-
-
Ik herhaal wat Arjen schreef:Vengaboy wrote:Waarom?hans andriessen wrote:De uitleg van Arjen is correct.
Je kunt daar geen andere uitleg aangeven.Arjen de Mooij wrote:Even artikel 10.5 precies
10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan,
wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft
gebracht.
Dus alleen voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten is gedaan. Dit is niet relevant, want de partij is eerder afgelopen. Voor het bepalen wie er aan zet is is 6.7 van toepassing.
Ik heb even contact gehad met Andrew.
N.a.v. zijn partij tegen Walraven is er geen protest ingediend. Er is dus geen jurisprudentie over deze kwestie.
De uitslag is nog steeds: overwinning voor Andrew, omdat Walraven's vlag gevallen was.
De meesten van ons zullen daar vrede mee hebben, omdat het aansluit bij het gevoel. Maar naar de letter is dat niet correct en in een voorkomend nieuw geval heeft een protest zeker kans. Want de reglement-uitleggers steunen de versie zoals door Arjen beschreven.
Ik (en waarschijnlijk velen met mij) blijf erbij dat het een vage regel is. De spelregel die Goedemoed voorstelt zal aan alle onduidelijkheden een einde maken, want onduidelijk is het zeker, gezien de vele verschillende meningen! [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
-
Gabriel, als je nog eens goed naar de post van JP en het antwoord van Arjen kijkt, rustig een nipje van je pilsje neemt, eens achter je oren krabt, je eens goed uitrekt en vervolgens alles nog eens op een rijte zet, wat is er dan in hemelsnaam nog onduidelijk??? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]blondegod wrote:Ik (en waarschijnlijk velen met mij) blijf erbij dat het een vage regel is. De spelregel die Goedemoed voorstelt zal aan alle onduidelijkheden een einde maken, want onduidelijk is het zeker, gezien de vele verschillende meningen! [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Kom kom Bert. Bij de huidige regel is het zo dat de partij afgelopen is wanneer er geen zet meer gedaan kan worden of er geen schijven meer op het bord staan. Er van uitgaande dat de zet niet voltooid hoeft te zijn (indrukken van de klok) .........wanneer word de laatste schijf dan opgeraapt????? als op dat moment net de vlag valt, wat dan?? raakt de laatste schijf het bord nog, of toch net niet? Voorbeeld : Je wilt de laatste schijven oprapen, vlag valt = verloren..........................je hebt net de laatste schijf opgepakt, dan valt de vlag = gewonnen [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] Biertje smaakt goed trouwens [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
-
Ik zit hier met een cassisje op mijn werk een presentatie voor te bereiden en snap het nu ook inderdaad niet meer. Of althans, ik heb nu weer de neiging om JP te volgen.blondegod wrote:Kom kom Bert. Bij de huidige regel is het zo dat de partij afgelopen is wanneer er geen zet meer gedaan kan worden of er geen schijven meer op het bord staan. Er van uitgaande dat de zet niet voltooid hoeft te zijn (indrukken van de klok) .........wanneer word de laatste schijf dan opgeraapt????? als op dat moment net de vlag valt, wat dan?? raakt de laatste schijf het bord nog, of toch net niet? Voorbeeld : Je wilt de laatste schijven oprapen, vlag valt = verloren..........................je hebt net de laatste schijf opgepakt, dan valt de vlag = gewonnen [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] Biertje smaakt goed trouwens [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Je kunt een partij alleen maar winnen als de partij voor je tegenstander verloren wordt verklaard. Daarvoor moet je tegenstander aan zet zijn. Daarom moet je zelf je zet voltooid hebben. Echter, je vlag is gevallen dus er is sprake van een uitzonderingssituatie: je moet eerst controleren of je je zetten gehaald hebt.... daarbij geldt dat je zet pas voltooid is als je klok is ingedrukt. Je hebt je zet dus niet voltooid, je bent dus nog aan zet, je tegenstander dus nog niet, en je hebt dus een vette nul [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Last edited by Bert Zwart on Mon Jun 07, 2004 21:46, edited 1 time in total.
- Arjen de Mooij
Ik ben het met Tjalling eens dat het niet controleerbaar is.
Je hebt verloren als je aan zet bent en je geen schijven meer hebt. Je bent aan zet als je tegenstander zijn vorige zet voltooid heeft. Je hebt een zet voltooid als je (in het geval van een slag) de schijven opgeraapt hebt.
Mocht je vlag gevallen zijn, voordat de partij afgelopen is en het betreft de 50e zet, dan is het indrukken van de klok bepalend voor of je de 50 zetten gehaald hebt.
De partij was dus afgelopen voordat de vlag viel. Dit is niet te bewijzen, maar dat was wel waar Mark bij het stellen van de vraag vanuit ging.
Je hebt verloren als je aan zet bent en je geen schijven meer hebt. Je bent aan zet als je tegenstander zijn vorige zet voltooid heeft. Je hebt een zet voltooid als je (in het geval van een slag) de schijven opgeraapt hebt.
Mocht je vlag gevallen zijn, voordat de partij afgelopen is en het betreft de 50e zet, dan is het indrukken van de klok bepalend voor of je de 50 zetten gehaald hebt.
De partij was dus afgelopen voordat de vlag viel. Dit is niet te bewijzen, maar dat was wel waar Mark bij het stellen van de vraag vanuit ging.
Toch maar de regel van Goedemoed invoeren, Bert?Bert Zwart wrote:Ik zit hier met een cassisje op mijn werk een presentatie voor te bereiden en snap het nu ook inderdaad niet meer. Of althans, ik heb nu weer de neiging om JP te volgen.blondegod wrote:Kom kom Bert. Bij de huidige regel is het zo dat de partij afgelopen is wanneer er geen zet meer gedaan kan worden of er geen schijven meer op het bord staan. Er van uitgaande dat de zet niet voltooid hoeft te zijn (indrukken van de klok) .........wanneer word de laatste schijf dan opgeraapt????? als op dat moment net de vlag valt, wat dan?? raakt de laatste schijf het bord nog, of toch net niet? Voorbeeld : Je wilt de laatste schijven oprapen, vlag valt = verloren..........................je hebt net de laatste schijf opgepakt, dan valt de vlag = gewonnen [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] Biertje smaakt goed trouwens [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Je kunt een partij alleen maar winnen als de partij voor je tegenstander verloren wordt verklaard. Daarvoor moet je tegenstander aan zet zijn. Daarom moet je zelf je zet voltooid hebben. Echter, je vlag is gevallen dus er is sprake van een uitzonderingssituatie: je moet eerst controleren of je je zetten gehaald hebt.... daarbij geldt dat je zet pas voltooid is als je klok is ingedrukt. Je hebt je zet dus niet voltooid, je bent dus nog aan zet, je tegenstander dus nog niet, en je hebt dus een vette nul [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Een zet is pas voltooid als de klok is ingedrukt.
Heaven is no location, but a state of mind
De uitleg van Arjen lijkt mij de juiste interpretatie van de (huidige) regels.Arjen de Mooij wrote:Ik ben het met Tjalling eens dat het niet controleerbaar is.
EEN ZET IS VOLTOOID WANNEER DE KLOK IS INGEDRUKT (en de vlag niet is gevallen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] ) Zo duidelijk als het maar zijn kan!
Zet voltooien
Weet je nog van die keer dat Pietershove de vijftigste zet net niet op tijd voltooide doordat hij nog snel een schijf van jou van het bord griste en bij het indrukken van zijn klok de vlag viel.blondegod wrote:EEN ZET IS VOLTOOID WANNEER DE KLOK IS INGEDRUKT (en de vlag niet is gevallen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] ) Zo duidelijk als het maar zijn kan!
Je eiste de winst op en P riep:
"Gebriel Heerema is de onsportiefste dammer die ik ooit heb meegemaakt!"
Hahaha, dat was lachen ja! [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] Tegen Jos S. was het ook raak [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
- Arjen de Mooij
Dat is een duidelijke regel, zeker. Maar niet ergens in het reglement te vinden.blondegod wrote:EEN ZET IS VOLTOOID WANNEER DE KLOK IS INGEDRUKT (en de vlag niet is gevallen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] ) Zo duidelijk als het maar zijn kan!
Dat zal dan nodig tijd worden [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]