KRANTENARTIKELEN - 2003

Post Reply
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 3 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 04, 2003 09:40

Eindelijk een nieuwe wereldkampioen
door Herman Nijman

ZWARTSLUIS | Het leek op een gebed zonder eind. Maar gistermiddag werd de nieuwe wereldkampioen dammen van Zwartsluis dan toch bekend. De nieuwe koning is de oude koning: Alexander Georgiev uit Rusland.

Georgiev poseert ' met krans ' na het behalen van de titel.
(foto ANP)

Daar stond hij dan. Duidelijk onwennig. Ietwat verlegen lachend, met een mooie lauwerkrans om de nek en een fikse beker in de hand. Misschien vroeg Georgiev zich toen al af hoe hij dat forse geval naar woonplaats Oefa in de Oeral moest transporteren. "Dat is wel 5000 kilometer van hier", had de kampioen al berekend.

Toch overheerste de voldoening bij de beste dammer ter wereld. Georgiev oogt ondanks zijn keurige pak als een jochie. Is ook nog jong, net 28 jaar. Flink jonger in ieder geval dan Alexeï Tsjizjov [38] en Guntis Valneris (36), de overgebleven kemphanen bij de barrage in Zwartsluis, die uitdraaide op een slopende gebeurtenis. De negentien partijen tijdens het 'normale' WK in mei hadden al geen kampioen opgeleverd. In de 'normale' barrage van zes partijen lukte dat ook niet.

De klap werd gisteren, na 26 dagen dammen, pas uitgedeeld in het vierde rondje sneldammen. Door Georgiev, die in een potje met tien minuten bedenktijd de man met zwart Valneris inpakte. Het doorslaggevende moment uit de 53 zetten stond hem tijdens de huldiging niet eens meer helder voor de geest. "Ik stond al een tijdje op voordeel. Waar het exact mis is gegaan voor Guntis, weet ik niet eens. Het ging wel snel, het was ook een interessante partij."

Daarmee prolongeerde Georgiev de mondiale titel, die hij pas in het voorjaar veroverde ten koste van Tsjizjov. "Maar hij is al negen keer wereldkampioen geworden, ik heb nog een lange weg voor de boeg. Ik ben uitermate gelukkig. Het was een zenuwenvretend karwei. Ik had er alle vertrouwen in, maar dat was nog geen zekerheid", aldus de wereldkampioen. "Al te goed herinner ik me mijn nederlaag tegen Tsjizjov in het laatste Russische kampioenschap. Toen probeerde ik vanuit een betere stand te winnen, maar zag iets over het hoofd. Ook in de gewone herkamppartijen had ik tegen een nederlaag kunnen oplopen, omdat ik zo goed stond dat ik vergat ook te kunnen verliezen."

Bij de sluiting en huldiging werd hij er nog aan herinnerd, dat hij voor het WK-toernooi bijna was uitgesloten, omdat hij niet op de afgesproken tijd op Schiphol was aangekomen en pas enkele minuten voor de aanvang van het WK in de speelzaal verscheen, tot opluchting van de organisatoren.

Georgiev realiseerde zich dat hij niet zomaar tot in lengte van dagen de beste zal zijn. Ondanks zijn jeugdige leeftijd, en zijn talent. Tsjizjov mag de kampioen volgend jaar weer uitdagen voor een match. Het lijkt Georgiev logisch dat die tweestrijd in Rusland wordt gehouden. "Maar als een deel van de match in Nederland wordt gespeeld, vind ik dat ook prima. Hier wonen toch veel liefhebbers van het spel."

In tegenstelling tot Tsjizjov en Valneris, die in de nationale ereklasse spelen, is Georgiev nauwelijks in ons land. De afstand is een flinke hindernis. Maar er kan verandering in komen, vertelde de wereldkampioen gisteren. De eerste gesprekken met Harm Wiersma over een mogelijk entree in de competitie zijn al gevoerd.

Hanco Elenbaas

Apeldoornse Courant, 2 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 04, 2003 09:43

Zelfs Truus ziet geen beslissing bij WK
door Herman Nijman

2 OKTOBER 2003 - ZWARTSLUIS - Truus is meedogenloos. Bijna iedere dammer heeft al van Jetje gehad van de computer, die bij de barrage van het WK in Zwartsluis uitrekent of een partij gewonnen kan worden. Maar ook na zes extra partijen heeft Truus de wereldkampioen nog niet kunnen aanwijzen. Vanaf vandaag spelen de rivalen Georgiev, Tsjizjov en Valneris in sneltreinvaart. Want er moet een winnaar komen.

Hotel Zwartewater, woensdag, kwart voor zes. Truus denkt het al een tijdje, de kenners beamen het. De handdruk van de twee kemphanen in de speelzaal, even verderop, neemt de laatste twijfels weg. Vijftien liefhebbers - vooral ouderen - zien dat Alexander Georgiev, keurig in het pak gestoken, het met wit niet kan afmaken met Guntis Valneris, die voor de gelegenheid volstaat met een spijkerbroek en een nette trui. Na het toernooi in mei - drie weken met twintig deelnemers - en zes extra duels is er nog geen kampioen. Wat is de overtreffende trap van barrage?

Ondanks de zes remises is er wel wat spanning geweest in het extraatje. Henk Boers, de secretaris van het organisatiecomité, vindt dat Valneris in zijn eerste partij tegen Georgiev dicht bij de doorbraak was. Nu lijkt de Let de outsider in de snelle potjes. Dat is meer het terrein van de Russen. Georgiev won de titel dit voorjaar ten koste van Alexeï Tsjizjov in een snelle partij.

Tsjizjov op zijn beurt heeft de langste erelijst, met negen wereldtitels. Zuiver beschouwd had hij de wereldtitel in mei alweer moeten afpakken van Georgiev, maar Tsjizjov won niet van hekkensluiter Andall. Een dure misser, die hem veroordeelde tot overwerk.

En toch, wat er ook gebeurt, morgenavond is de wereldkampioen van Zwartewaterland bekend. Het tempo in de partijen wordt steeds verder opgevoerd. Vandaag (start 9.00 uur) hebben de spelers eerst twintig minuten bedenktijd, later nog maar tien. Is het dan nog niet gedaan, kan morgen een beslissing geforceerd worden in partijtjes met vijf minuten bedenktijd per persoon. Dan kan zelfs Truus het even niet meer bijsloffen. ‘Dat wordt vuurwerk‘, beseft Johan Huls, de voorzitter van het organisatiecomité.

Over de uitkomst verschillen de meningen. Huls denkt dat Tsjizjov het haalt. Niet vandaag, maar morgen. Boers houdt het op Georgiev. ‘En dat gebeurt donderdag al.‘ Helaas kan Truus niet praten...

Nicolas Guibert

Post by Nicolas Guibert » Sat Oct 04, 2003 14:12

Hanco,

How do you get all these articles ?

Do you have rights to publish them by the way ?

Anyway, thanks for the good job.

Hanco Elenbaas

Apeldoornse Courant, 3 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 13:40

Slaapprobleem beheerst leven Boom
door Ria Willemse

3 OKTOBER 2003 - ZUTPHEN - Het mooiste van dammen vindt Gerrit Boom het analyseren achteraf. Babbelen met zijn tegenstander over het hoe en waarom van de partij. De 48-jarige Boom, ereklasse-speler bij Damclub Apeldoorn, is een echte liefhebber. Geen hoogvlieger, vindt hij zelf. De reden waarom hij niet uitgroeide tot een topper? Misschien omdat zijn leven een vreemd en onvoorspelbaar verloop kreeg.

Comfortabele Spaanse sloffen, geruit overhemd, relaxte spijkerbroek. Gerrit Boom zit er ogenschijnlijk ontspannen bij. Of dat echt zo is, blijft een vraag. Misschien kookt hij van binnen. Dat zie je niet aan hem. Af en toe krabt de rijzige man zich op zijn kalende schedel. Kijkt bedachtzaam voor zich uit. Wikt en weegt zijn woorden. ‘Weet ik niet meer precies‘, klinkt het regelmatig uit zijn mond.

Op het terras van zijn sober ingerichte woning in Zutphen vertelt de ondoorgrondelijke Gerrit Boom over zijn loopbaan, en die ene keer in zijn leven dat hij op het wereldkampioenschap uitkwam. ‘Het was in ‘78‘, graaft Boom in zijn geheugen. ‘Zat ik moederziel alleen in de trein terug uit Italië. Uitgeschakeld in de voorronden. Dat was best wel eng, alleen met de trein terug.‘

De eenzame tocht naar Nederland was een enorme klap voor de toen 24-jarige dammer. Boom was juist overdonderd geweest door zijn succes bij de Nederlandse titelstrijd. ‘Nog nooit had ik een NK gespeeld. Alles was nieuw voor mij. Ik speelde heel wisselvallig. Tot ik op het scorebord keek en me realiseerde dat ik me kon plaatsen voor de wereldkampioenschappen.‘

Boom mocht naar het WK in Italië. Dat was schrikken. Nog nooit was het in hem opgekomen dat hij in zijn levensdagen een WK zou halen. En dan ook nog in het verre buitenland. Hij kon het nauwelijks bevatten. ‘Het was als een droom.‘ Toen zijn WK-avontuur jammerlijk strandde in een eenzame afgang, werd Boom ruw wakker geschud en kon hij de slaap nog maar moeilijk vatten.

DOODOP

Afgestudeerd aan de heao vond hij een baan in de informatica. Niets stond een glanzende maatschappelijke en sportieve carrière in de weg. Zo leek het althans. ‘Ik ging slechter slapen‘, vertelt Boom openhartig. ‘Eerst sliep ik een nacht per week slecht. Later twee, vervolgens drie. Op een gegeven moment sliep ik zes nachten per week niet meer.‘

Boom zou met zijn leeftijd van rond de dertig in de kracht van zijn leven moeten zijn, maar in werkelijkheid was hij dood- en doodop. Hij zocht een nieuwe werkgever, want het boterde al enige tijd niet meer bij zijn baas. Probleem opgelost? ‘Nou nee. Er was geen oplossing. Ik deed alles wel, maar als je niet slaapt, doe je niets meer met plezier. Het drukt een enorme stempel op je leven.‘

Slaapmiddelen, psychodrama, antidepressiva, lichttherapie, slaapcursussen. In twintig jaar tijd werkte niets voor Boom afdoende. Hij zit hopeloos gevangen in zijn leven met zijn slapeloosheid. ‘Ik dacht in de jaren tachtig dat ik ook als dammer aan mijn ‘max‘ zat. Wilde ik nog iets in mijn hoofd erbij leren, dan zou er iets anders voor moeten wijken. Dat gevoel had ik. Dat ik was uitgeleerd.‘

Een paar keer nog speelde de denksportman een interland tegen de Sovjet Unie. ‘Ik heb destijds een variant bedacht, die naar mij vernoemd is. De ‘‘Boom-variant‘‘. Was de Baljakin-variant. Vervolgens bedacht ik ook de ‘‘neo-Boom-variant‘‘. Maar dat was meer bij toeval.‘

‘Buitenlandse toernooien ben ik mee gestopt‘, gaat hij wat minder enthousiast verder. ‘Is niet leuk als je niet slaapt. Ja, het is een enorme rem op mijn sport. Op het ontplooien van mezelf op alle fronten. Ik heb geen idee of het misschien invloed heeft gehad op mijn spel. Mogelijk heb ik dat niet gemerkt.‘

Twijfel. Het lijkt of Gerrit Boom aan alles twijfelt. ‘Ik zie zaken altijd van alle verschillende kanten‘, oordeelt hij zelf. ‘Voor- en nadelen. Bij alles. Niet bij het dammen trouwens. Dan ben ik gedreven, dwingend zelfs. Eigenschappen die ik in het gewone leven juist mis. Ik kan heel moeilijk beslissingen nemen.‘

Het kostte Boom dan ook jaren om tot het besluit te komen wat hij in het jaar 2000 nam. Hij was toen 46 jaar en stopte voorgoed met werken. ‘Ik had uitgerekend dat ik met een sobere leefwijze kon rondkomen. Mensen vragen zich af hoe ik dat doe, maar ik vraag me altijd af hoe mensen zoveel geld kunnen uitgeven.‘ De drastische stap heeft zijn slaapprobleem niet opgelost. ‘Maar als ik nu niet slaap, hoef ik overdag niets te doen.‘

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 3 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 13:47

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 03-10-2003
Reggesteyn kweekt ‘handige jongens’Nergens leer je meer dan in de praktijk. Onder dat motto trokken 22 leerlingen van scholengemeenschap Reggesteyn uit Rijssen naar verzorgingstehuis Het Reggedal in Enter, om een gezellige middag te verzorgen voor de ouderen. ‘Dit is wel een keer zo leuk als les krijgen.’

ENTER - Mevrouw Cox (83) kijkt een beetje beteuterd naar het dambord. Haar tegenstander Cristian Lindenburg (14) slaat een paar witte stenen. ‘Ik kan d’r niets van...! Hij begint mijn stenen meteen al te slaan.’ Haar antwoord laat desondanks niet op zich wachten: mevrouw Cox slaat terug.

Jong tegen oud, het kan in Enter. Leerlingen uit de klassen 2A en 2B van scholengemeenschap Reggesteyn uit Rijssen krijgen donderdag de kans om de bewoners van verzorgingshuis Het Reggedal een middag te verwennen. Deze klassen vallen binnen de LWOO-afdeling, oftwel het Leer Weg Ondersteunend Onderwijs. Praktijklessen is waar kinderen uit deze groepen behoefte aan hebben, zegt techniek-docent Henk Kolk. ‘Ze verzinken tegenwoordig op de scholen in de theorie. Weet je wat je krijgt als je deze leerlingen teveel theorie geeft? Domme kinderen. Maar met zulke lessen? Handige jongens.’

De ‘gezellige middag’ voor de ouderen was al een keer voorbereid op school, nu is het tijd voor het echte werk. Vlaggetjes zijn opgehangen in de recreatiezaal, de groep van 22 kinderen brengt meezingers zoals Meisje, ik ben een zeeman ten gehore, enkele leerlingen filmen het hele spektakel en daarna is het tijd voor spelletjes. Van lappen stof en een piepschuim bal kunnen de vrouwen bijvoorbeeld een uiltje fabriceren, terwijl achterin Vier op een Rij en Rummikub gespeeld wordt en ook het dambord op tafel gaat.

Enige leerlingen scharen zich om de vergevorderde dampartij van mevrouw Cox en Cristian, terwijl anderen met hapjes en drankjes de zaal doorgaan. Is dit nou leuker dan les krijgen? Cristian knikt enthousiast. ‘Echt wel, ik vind het wel een keer zo leuk...!’

Deze manier van lesgeven is tamelijk vernieuwend, vertelt Piet Entius, unit-leider van de LWOO-afdeling. ‘Wij noemen het PSO, oftewel praktische sector oriëntatie. We zijn er twee jaar geleden mee begonnen. Dat betekent ook dat je het lesprogramma zelf moet ontwikkelen.’ Meer dan één vak wordt bij de verwenmiddag betrokken. Zo moeten de leerlingen over de middag ook een verslag schrijven voor Nederlands, wordt het vak drama geoefend door de optredens en er zit een component verzorging in. ‘En, op deze manier krijgen de kinderen ook respect te krijgen voor de bewoners van het verzorgingstehuis’, vult Entius aan.

Dat blijkt. De uitgangspositie van mevrouw Cox is niet florissant. Cristian heeft drie dammen en uitzicht op een vierde. Desondanks is hij barmhartig: ‘Remise, mevrouw?’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 13:54

Nicolas Guibert wrote:Hanco,

How do you get all these articles ?

Do you have rights to publish them by the way ?

Anyway, thanks for the good job.
Hello Nicolas, most of the articles you can find with the searchengine from:
http://www.destentor.nl/regioportal/STN ... na,00.html
Can you read Dutch?

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 3 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 14:28

Subsidie voor vier sportverenigingen

Door onze verslaggever

MAAS EN WAAL - Vier West Maas en Waalse verenigingen krijgen extra geld van de gemeente om ervoor te zorgen dat hun organisatie niet wegkwijnt.

Met die bijdrage moeten de clubs proberen om vrijwilligers te werven en te behouden en een beleid te ontwikkelen dat met name is gericht op het aantrekken en vasthouden van jeugdleden.

Dit jaar hadden zich negen kandidaten gemeld voor deze zogeheten 'breedtesportimpuls'. Er is slechts geld om vier clubs gedurende zes jaar te ondersteunen. De gelukkigen zijn gym- en turnvereniging Fortis uit Beneden-Leeuwen (die vrijwilligers en nieuwe leden wil werven), damvereniging Slagvaardig uit Wamel (voor de opzet van een jeugdafdeling), tennisvereniging ATC uit Alphen (werving van jeugdleden en het ontwikkelen van een sponsorplan) en volleybalvereniging Isala uit Beneden-Leeuwen (ontwikkeling jeugdbeleid).

De andere sportverenigingen zijn afgevallen omdat de verzoeken niet binnen de regeling passen of omdat ze al eerder in aanmerking zijn gekomen voor de breedtesportimpuls.

Eric van Dusseldorp

Re: De Gelderlander, 3 oktober 2003

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 06, 2003 14:55

Hanco Elenbaas wrote:Subsidie voor vier sportverenigingen

Door onze verslaggever

MAAS EN WAAL - Vier West Maas en Waalse verenigingen krijgen extra geld van de gemeente om ervoor te zorgen dat hun organisatie niet wegkwijnt.

Met die bijdrage moeten de clubs proberen om vrijwilligers te werven en te behouden en een beleid te ontwikkelen dat met name is gericht op het aantrekken en vasthouden van jeugdleden.

Dit jaar hadden zich negen kandidaten gemeld voor deze zogeheten 'breedtesportimpuls'. Er is slechts geld om vier clubs gedurende zes jaar te ondersteunen. De gelukkigen zijn gym- en turnvereniging Fortis uit Beneden-Leeuwen (die vrijwilligers en nieuwe leden wil werven), damvereniging Slagvaardig uit Wamel (voor de opzet van een jeugdafdeling), tennisvereniging ATC uit Alphen (werving van jeugdleden en het ontwikkelen van een sponsorplan) en volleybalvereniging Isala uit Beneden-Leeuwen (ontwikkeling jeugdbeleid).

De andere sportverenigingen zijn afgevallen omdat de verzoeken niet binnen de regeling passen of omdat ze al eerder in aanmerking zijn gekomen voor de breedtesportimpuls.
Ik weet er niet zoveel van, maar ik vermoed dat er in de damwereld veel te weinig gebruik gemaakt wordt van potentieel aanwezige subsidiemogelijkheden.

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 28 april 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 16:36

Clerc wil af van doodsaaie remises 28 april 2003
ZOETERMEER - Remises worden de dood van het dammen. Rob Clerc waarschuwt er al jaren voor en weet zich omringd door vrijwel de complete wereldtop. Hij ijvert voor invoering van differentiatie in het gelijkspel, maar de damwereld wordt geregeerd door behoudzucht, niet door vernieuwingsdrang.

Clerc [48] gaat vrijdag voor de dertiende keer op jacht naar de wereldtitel in het dammen. Vijf keer eerder was hij er heel dicht bij, werd hij tweede. Hij werd er de Joop Zoetemelk van het dammen door. In Zwartsluis is hij de enige grootmeester die vanaf 1976 onafgebroken van de partij is op het WK. Hij verdiende zijn startbewijs door het kwalificatietoernooi in Cannes op zijn naam te brengen.

"Dammen", stelt Clerc in Zoetermeer, "is een prachtig spel. Het kent slechts één probleem: de doodsaaie remises." Partijen tussen toppers eindigen onvermijdelijk in remises. "Van zeven, acht man kan ik absoluut niet winnen", stelt Clerc, "alleen als ze van mij willen winnen en daardoor risico's gaan nemen, heb ik een kans."

De damwereld bande de salonremise uit met de regel dat een partij tenminste veertig zetten moet duren. "Dwangarbeid", sneert Clerc, die ooit na één zet remise overeenkwam met Jannes van der Wal en daardoor zijn nationale titel veilig stelde. "Als ze me per zet gaan betalen, heb ik er geen moeite mee."

De invoering van sets was een cosmetische ingreep. "Op het eerste oog leek het een aardig idee", geeft Clerc toe. "Maar in de praktijk viel het vies tegen. In de laatste WK-tweekamp tussen Tsjizjov en Georgiev eindigden alle partijen in remises en viel in alle sets de beslissing in de barrages, vluggertjes van een maximaal een half uur per man." Na de tweede set speelden beiden liefst veertien vluggertjes voordat er een winnaar was.

De Nederlandse dambond nam zonder inspraak ingrijpender maatregelen. Het honoreerde vanaf juli 2001 een overwinning met drie punten in plaats van de traditionele twee. "De bond wilde de strijdlust aanwakkeren", weet Clerc, "maar vergat daarbij dat er achter het bord echt wel gevochten wordt. Dammen is in de breedte veel sterker geworden, het wordt steeds moeilijker om te winnen en daardoor nemen de remises hand over hand toe."

Clerc kiest voor differentiatie in het gelijkspel. Hij is voorstander van de invoering van de voordeel- of plusremise. Een variant op een oud idee van wijlen Jannes van der Wal die het dóórdammen noemde. "We moeten de remise een facelift geven", zegt de achtvoudig nationaal kampioen. "Zoeken naar de beloning voor een speler die bij een gelijkspel voordeel heeft. Door bijvoorbeeld drie dam hoger te waarderen dan een dam. In de huidige stand is dat absoluut remise maar eigenlijk zou drie dam met 3-1 moeten winnen."

In Delft wordt jaarlijks een toernooi gehouden waarbij een overwinning met 5-0 wordt beloond, een voordeelremise met 3-1 en een gelijkwaardige remise met 2-2. "De puntenverdeling is arbitrair", vindt Clerc, "maar het principe is correct. Bij aantoonbaar voordeel in materiaal (de grens ligt bij drie schijven verschil/dam telt voor twee) moet er sprake zijn van een plus- of voordeelremise. Het is de enige uitweg voor de damsport."

Hij voorziet hardere strijd tussen de toppers. "Nadeel wordt onacceptabel. Hij kan tegen een voordeelremise aanlopen wat dan aanvoelt als een nederlaag. Daartegenover staat dat de beste speler, de diepste rekenaar een beloning ontvangt voor zijn prestatie." In Zwartsluis wordt nog volgens de aloude telling gespeeld: 2-0 bij winst, 1-1 bij remise. "Ik voorspel een regen aan remises. De winnaar heeft voldoende aan plus vijf, schat ik."

Zelf denkt hij niet in aanmerking te komen voor de wereldtitel. "Het heilige vuur is verdwenen", geeft hij grif toe. "Dammen is geen verslaving meer, het is mijn beroep. Ik ben 48, in de herfst van mijn loopbaan. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat ik wereldkampioen word." Werd Joop Zoetemelk niet in de herfst van zijn wielerloopbaan volkomen onverwachts wereldkampioen?

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden. e-mail: redactie@telegraaf.nl

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 26 mei 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 16:41

Robbie Williams is dol op bordspellen
26 mei 2003
Van onze redactie

AMSTERDAM - Bono zegt dat Robbie Williams erg fanatiek is in het spelen van bordspellen. Volgens de U2-voorman speelt de zanger in zijn vrije tijd liever een spelletje dan dat hij muziek maakt.

Bono: "Robbie is echt gek op 'oude' spellen als dammen. Hij komt dan bij mijn huis en wil absoluut geen deuntje zingen. Soms maken we wel wat muziek, maar daar komt Robbie niet voor. Hij wil dammen en wint altijd!", aldus Bono.

"Ik heb hem één keer verslagen. Maar dat was met bingo. Ik heb met een potje dammen nog nooit kunnen verslaan."

De woordvoerder van Williams is ook op de hoogte van zijn liefde voor spelletjes. "Hij houdt vooral van de oude bordspellen. Die kan hij oneindig lang spelen. Vooral dammen en schaken zijn zijn favoriet."

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden. e-mail: redactie@telegraaf.nl

Hanco Elenbaas

de Volkskrant, 29 september 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 16:58

Motto in barrage: risico's mijden
de Volkskrant, Sport, 29 september 2003
Wedstrijdverslag
Van onze dammedewerker Egbert van Hattem

De eerste drie barragepartijen om de wereldtitel dammen zijn remise geworden. De strijd gaat tussen regerend wereldkampioen Aleksandr Georgiev, Aleksej Tsjizjov en Guntis Valneris. Zij eindigden bij het WK in mei samen op de eerste plaats, twee punten voor de Nederlanders Ton Sijbrands en Gérard Jansen.

In een dubbelrondige driekamp van zes reguliere partijen kan nu de beslissing vallen. Bij een gelijke eindstand volgen sessies met versneld speeltempo op basis van de Fischer-klok. Veilig spelen moet, want verlies is meteen dodelijk.' Dat zei Tsjizjov, die het dilemma verwoordde van het aan elkaar gewaagde trio in het spel met de ruime remisemarges.

In de openingspartij tegen Georgiev haalde Tsjizjov weliswaar positioneel zijn gelijk, maar onverdeeld positief over het spelverloop was hij niet. In de WK-match tussen de twee in Izjevsk en Jakoetsk won Tsjizjov ondanks herhaaldelijk voordeel namelijk geen enkele reguliere partij. Wel won Tsjizjov onlangs in het Russische kampioenschap van Georgiev. Dat de huidige wereldkampioen volhardt in het volgen van onconventionele plannen roept bij controlefreak Tsjizjov onbehaaglijke gevoelens op.

Tsjizjov: Als Georgiev scherp verder speelt, staat hij beter en moet ik in weinig tijd goede keuzen maken. Zoals het nu ging kon ik in de partij het centrum pakken en stond ik beter, maar voldoende voor winst was het zeker niet. De computer vond wel een ander plan met een hoge waardering. Maar de computer is gek. Die kan niet positioneel spelen.'

De weinige toeschouwers in Zwartsluis waren licht teleurge-steld over de geringe daadkracht van wereldkampioen Georgiev, die de driekamp schijnbaar lichtvoetig tegemoet treedt. Georgiev wekt de indruk dat zijn tijd nog moet komen. Immers: in de WKmatch sloeg de rapid-specialist juist toe in de partijen met versneld speeltempo.

Ook in de tweede barragepartij in Zwartsluis, tussen Valneris en Tsjizjov, bleef spektakel uit, al hebben de duels tussen beiden een extra lading omdat een mogelijk lucratieve tweekamp tegen de al dan niet onttroonde Georgiev slechts voor één van tweeën is weggelegd.

Voor de grootste rimpeling in de driekamp tot dusver zorgde Valneris afgelopen zaterdag. Terwijl Valneris met beleid de aanvalsvelden in het centrum opzocht, beperkte Georgiev zich voornamelijk tot koeltjes afstoppen. Toch toonde de witspeler in het gevorderde middenspel aan dat in zijn centrale stelling de nodige stootkracht schuilging. Met een tijdelijk offer dwong hij een snelle doorbraak af die er dreigend uitzag. Door nauwkeurig te rekenen kon de wereldkampioen de schade voldoende beperken.

De eerste plaats op de wereldranglijst is niet in handen van een van de drie strijdenden in Zwartsluis. Die behoort weer toe aan oud-wereldkampioen Ton Sijbrands. Sijbrands dankt die positie aan de matige prestaties van zowel Georgiev als Tsjizjov in het Russisch kampioenschap. Hij komt medio oktober na een lange afwezigheid weer in actie in het Bijlmertoernooi.

Ook de Russische kampioen (en oud-wereldkampioen) Schwarzman leverde in de titelstrijd punten in en werd door Valneris én Wiersma gepasseerd. De tegenwoordig voor Nederland uitkomende Wit-Rus Baljakin en Rob Clerc staan op de gedeelde zevende plaats.

Copyright: Hattem, Egbert van

Hanco Elenbaas

de Volkskrant, 3 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 17:01

Hollandse opening leidt tot wereldtitel
de Volkskrant, Sport, 3 oktober 2003
Wedstrijdverslag
Van onze dammedewerkerEgbert van Hattem

Aleksandr Georgiev [28] heeft voor de tweede keer in zijn carrière de wereldtitel dammen veroverd. In de barragedriekamp met Aleksej Tsjizjov en Guntis Valneris wist hij zijn laatste versnelde barragepartij, tegen Valneris, te winnen.

Op de barragedag verliepen de drie ochtendpartijen nog relatief rustig. Maar in de snelle blitz-partijen met tien minuten bedenktijd plus vijf seconden bonus per zet, werden spelers en publiek flink heen en weer geslingerd. Alle drie spelers kregen hun kansen maar op de beslissende momenten werd verbluffend sterk en behendig verdedigd. Achter de borden zaten dan ook drie wereldkampioenen.

'Uiteindelijk heeft het leeftijdsverschil de doorslag gegeven', aldus wereldkampioen Georgiev. 'Partij na partij, dat heeft z'n weerslag.' Georgiev scheelt acht jaar met Valneris en zelfs tien met negenvoudig wereldkampioen Tsjizjov die binnenkort 39 jaar oud wordt.

De kans op z'n tiende titel leek Tsjizjov te krijgen in de eerste blitzpartij tegen Georgiev, de latere kampioen. De remiseovereenkomst in een voordelig eindspel berustte op een misverstand. Tsjizjov: 'Ik zag een afwikkeling schemeren maar die klopte niet. Als ik goed had doorgespeeld, zou ik een redelijk grote kans op winst hebben gehad.'

In de tweede blitzpartij tegen Tsjizjov kwam juist Georgiev na een sterke opbouwfase dreigend naar voren, maar hij kon met zijn dam de witte schijven net niet van promotie afhouden. In de beslissende partij tegen Valneris speelde Georgiev, speciaal voor de gelegenheid, de Hollandse opening volgens een schema dat Valneris verraste. Georgiev omspeelde de witte voorpost vervolgens geduldig maar met ijzeren hand. Hij verzilverde het voordeel vakkundig. Georgiev: 'Wit weigerde klein nadeel te aanvaarden en daarna kon ik hem wegdrukken.'

In de laatste partij tegen Valneris, de negende blitz-partij van die dag in totaal, slaagde Tsjizjov er niet in langszij te komen. Niet alleen Valneris was aangeslagen, ook Tsjizjov leek door vermoeidheid overmand. Hij beoordeelde een afwikkeling verkeerd waardoor het opgebouwde voordeel in nadeel omsloeg.

Wel legde Tsjizjov met zijn remise beslag op de tweede plaats en mag daarmee uitzien naar een nieuwe WK-match met Georgiev.

Copyright: Hattem, Egbert van

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 5 september 1996

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 17:24

De Telegraaf, 5 september 1996

Russische grootmeester Alexei Tsjizjow predikt perestrojka in dammen
Toppers onder druk

IZJEVSK, donderdag

Wereldkampioen dammen Alexei Tsjizjow versloeg in mei in het Siberische Jakoetsk met enige moeite de onttroonde kampioen Guntis Valneris uit Letland. Beiden zijn thans rechtstreeks geplaatst voor de finale van het WK-toernooi dat begin november in het West-Afrikaanse Côte d'Ivoire (Abidjan) zal beginnen. Veertig andere spelers onder wie ook Ton Sijbrands zullen zich eerst door de voorwedstrijden moeten zien te worstelen, die voorafgaand aan de finale ook in Abidjan worden gehouden. Lang niet iedereen is gelukkig met deze formule. Ook Tsjizjow niet. TELESPORT interviewde de Russische grootmeester in zijn woonplaats Izjevsk. Het topdammen staat onder zware druk...

Hoe kijk je als de voornaamste wereldkampioen (vanaf 1988) tegen het beleid van de werelddambond (FMJD) aan?

"Ze zijn bij de wedstrijden van de senioren wereldtop niet bepaald nadrukkelijk aanwezig. Zowel organisatorisch en qua persoonlijke aanwezigheid van bestuursleden hebben ze verschillende malen gefaald. Wel percentages vragen, maar weinig werk verrichten. Ze zijn te amateuristisch bezig, veranderen regels zonder goed overleg en werken onvoldoende met planning. Hun mogelijkheden van sponsorwerving is ook te beperkt. Een insider vertelde me onlangs dat de Nederlandse voorzitter van Beek zich voornamelijk manifesteert aan de vergadertafel."

"De opzet van het komende WK in Abidjan zal sportief gezien een hoogtepunt vormen, maar is organisatorisch zeker niet optimaal. Het schijnt dat de meeste topspelers tegen het systeem met voorwedstrijden zijn, want met een beetje pech kunnen zelfs de sterkste spelers de finale missen. Bovendien is de kans aanwezig dat naast veel Russen, alleen enkele Nederlanders en misschien een verdwaalde Europeaan de finale zal halen. Het is ook mogelijk dat er vrijwel geen Afrikanen in de finale zitten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn."

Wat is volgens jou nodig om het topdammen in de vaart der volkeren meer tot zijn recht te laten komen?

"Concentratie op landen met dampotentieel. Rusland heeft nu bepaalde locaties, waar het dammen interessante mogelijkheden heeft. Zo heeft Nederland ook altijd nog een goed damklimaat, hoewel wedstrijden op topniveau hier een minder gunstig sponsorklimaat aantreft. Zo zijn er gunstige ontwikkelingen in de VS, in het Caribisch gebied en in Brazilië. Bovendien beschikt Duitsland tegenwoordig ook over gerenommeerde spelers."

Als Vladimir Ptisin (de Russische damvoorzitter, die in zijn dagelijks leven de financiële minister van het gebied Jakoetin is, een territorium dat voor het voornaamste deel Siberisch is en qua grootte eenvijfde van het Russische continent vormt) gekozen zal worden tot nieuwe president van de Werelddambond, zou dit de verbetering van het internationale ontwikkelingen van het damspel kunnen versnellen?

"Ptisin is een invloedrijke figuur in een bijzonder gefortuneerd deel van de voormalige Sovjet-Unie. Hij kan met goede adviseurs om zich heen de werelddambond en het topdammen een ander aanzien geven. Van Beek kan mogelijk actief blijven bij de WK-organisatie van andere diciplines. De werelddambond kan met Ptisin uit een ander vaatje gaan tappen. Een dergelijke ontwikkeling is trouwens ook gaande in de schaakwereld, waar de ongekroonde koning van Kalmukkie, Kirsan Iljumzjinov het voortouw van Campomanes heeft overgenomen. Kalmukkie is echter een gehucht in vergelijking met het machtige Jakoetin, waar Jakoetsk de hoofdstad van is. In deze contreien werd de laatste WK-match tussen Tsjizjow en Valneris gehouden."

Zou je voorstander zijn van een 'uitdagingssysteem nieuwe stijl', waarbij de nieuwe kampioen uit het West-Afrikaanse WK-toernooi zijn titel langs vrijwillige uitdaging op het spel mag zetten? (Vergelijkbaar met het profboksen, alleen dan zonder van tevoren vastgestelde uitslagen.)

"Dit is een uitstekend idee. Alleen op deze wijze is een wereldtitel commercieel aantrekkelijk te maken en kunnen meerdere interessante spelers zich doen gelden. Ik ben evenwel benieuwd wie een dergelijk plan bij de algemene vergadering van de werelddambond vlak voor de aanvang van het WK aan de orde zal stellen. Misschien moeten de spelers zelf met een goed voorstel komen."

Er zijn plannen voor een tweede internationale competitie, waarbij topdammers elkaar minimaal vier keer en misschien zes keer per jaar ontmoeten. Er wordt gesproken van een World Cup. Geloof je in dergelijke ontwikkelingen?

"Fantastisch! Dit is de manier om meer aanzien voor het dammen te realiseren. Er zijn geloof ik plannen om begin volgend jaar het eerste toernooi in Jakoetsk te houden met voor dammen bijzonder aantrekkelijke condities. Dit werd ook hoog tijd, hoewel de spelers dan wel een extra winterjas moeten aanschaffen, want in de winter is de temperatuur hier minimaal minus 40 graden Celsius. Daarnaast is er een tweede locatie in de picture, misschien zelfs in Izjevsk. Van een aantal topspelers heb ik verder vernomen, dat zowel in Nederland als in Parijs en in Zuid-Amerika interesse voor dergelijke ontwikkelingen is. Misschien kan het een strijd worden om de super-diamant, want daar is het gebied Jakoetin befaamd om. Ik heb evenwel begrepen dat het idee van een World Cup verder is doordrenkt met de opinie van een vooraanstaande Nederlandse damgrootmeester."

Moeten topspelers meer invloed krijgen in de ontwikkelingen van het topdammen?

"Uiteraard. De mening van de grootmeester moet bij het topdammen van beslissende betekenis zijn. Afgezien van de Werelddambond (FMJD) hebben de meeste landelijke bonden hier ook te weinig oog voor. Misschien moet de ooit opgerichte grootmeesterliga nieuw leven ingeblazen worden en bij de komende algemene vergadering van de FMJD in november horen de doorgewinterde topspelers ook stemrecht te krijgen."

Wie zijn momenteel de grootste talenten, die een bedreiging kunnen vormen voor de wereldtitel op termijn?

"Europees kampioen Georgiev is gevaarlijk voor iedereen. Rusland heeft een groot aantal talenten en serieus begaafde spelers, waar andere landen bij achterblijven. In Nederland zijn Prosman en Thijssen in ontwikkeling, maar ze zijn er nog niet. Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkeling van Jeroen van de Akker (wereldkampioen bij de aspiranten, red.) en zijn leeftijdgenoten, want in de leeftijd tussen 16 en 23 jaar moeten talenten tot ontwikkeling komen."

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 12 december 1996

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 06, 2003 17:30

De innoverende erfenis van Jannes: 'doordammen'
door Harm Wiersma - GRONINGEN, donderdag

Gisteren is in Groningen de eerste ronde van de Jannes van der Wal Memorial van start gegaan. Een damtoernooi met een unieke formule. Spelregels van het gebruikelijke damspel zijn aangehouden en als extra handicap de volgende toegevoegde hoofdregel: "De speler met een voorsprong van tenminste drie schijven waarbij een dam voor twee schijven telt kan de winst claimen, zodra hij deze voorsprong tien zetten heeft vastgehouden."

Dit is mogelijk onbegrijpelijke taal voor de gemiddelde geïnteresseerde van het damspel, maar voor de kenners gaat het hier om een nieuwe experimentele regel met bijzondere consequenties. Posities die normaal in remise eindigden, zullen nu tot op het bot uitgevochten moeten worden. Grootmeester Van der Wal, die in september van dit jaar na een kortstondige ziekte overleed, komt op deze wijze nogmaals duidelijk in beeld. Het was zijn idee en hij noemde deze vorm van het denkspel kort en krachtig 'doordammen'. De bijzondere grootmeester was de laatste jaren van zijn leven van mening, dat de regels van het dammen aangepast moesten worden. Hij vond het onrechtvaardig dat een duidelijk krachtsverschil op het bord meestal niet in de uitslag terug was te vinden.

Op zijn ziekbed regelde van der Wal de laatste voorbereidingen van het evenement, dat zijn naam draagt. De technische leiding is in handen van Rob Clerc, die onlangs bij het WK 1996 verrassend gedeeld eerste werd. Van der Wal had de spelers (Hans Jansen, Meijer, Oudshoorn en Arjan van Leeuwen) nog zelf geselecteerd en Bert Dollekamp voorzitter van de damclub waar Jannes lid van was coördineerde en realiseerde ten slotte het Groningse evenement. Het toernooi wordt tot 14 december gehouden en vandaag en morgen worden afwisselend bij Radio TV Noord en het Nieuwsblad van het Noorden de wedstrijden afgewerkt. Rob Clerc verzorgd de arbitrage en gezamenlijk met Auke Scholma worden de partijen van commentaar voorzien.

Hoewel de damwereld een uniek evenement toejuicht want het aantal toernooien is immers slechts beperkt geeft de organisatie toe, dat deze aangepaste vorm van het dammen in feite nog experimenteel is en waarschijnlijk ook als zodanig beoordeeld zal worden. Toch zal het publiek de diepgang van het damspel op haar juiste proporties kunnen beoordelen, omdat de toegevoegde regel niet door de eerste de beste uitgedacht is. De uitgenodigde spelers hebben een enorme staat van dienst en dat kwam in de partijen van gisteren duidelijk naar voren.

Na de opening, die verricht werd door de vader van Jannes van der Wal, stond de partij tussen Hans Jansen en Arjan van Leeuwen snel in vuur en vlam. De van oorsprong uit Drenthe afkomstige Jansen liet zich vrijwillig opsluiten en kon na een fout van zijn opponent in het middenspel overtuigend toeslaan. Deze partij haalde de eindspelfase niet eens en werd binnen vier uur beslist. Bij het Amsterdamse duel tussen Meijer en Oudshoorn was dit duidelijk anders. Evenwel bleef hun partij na vele uren dammen in evenwicht en viel hierbij geen beslissing.

Groningen. Jannes van der Wal-memorial, NK doordammen. Eerste ronde: Jansen - Van Leeuwen 2-0, Meijer - Oudshoorn 1-1.

jelle groeneveld

Post by jelle groeneveld » Tue Oct 07, 2003 00:14

Van MSN nieuwspagina:

Rijkaard zet speler op bank na afgaan mobiel

25/9/2003 11:49

Maar, zo vertelde coach Rijkaard achteraf, de reden waarom Gerard op de bank begon, had niets met tactiek te maken. De middenvelder zondigde tegen de clubregels. De 24-jarige speler liet in de kleedkamer zijn mobiele telefoon afgaan en moest zodoende op de bank beginnen, alhoewel hij normaal gesproken in de basis zou starten. Overmars nam zijn plaats in.
'Het is verboden een mobieltje te gebruiken in de kleedkamer voor aanvang van het duel', herinnerde Rijkaard aan de clubregels. 'Gerard heeft die afspraak geschonden en wij konden niets anders doen. De speler was er enorm ziek van.'
[/b]

Post Reply