Muziek
Mijn idee Eric:de commercie heeft alles verneukt.Eric Sanders wrote:Ingo,
Ik ben de eerste om toe te geven dat ik een ouwelullensmaak heb.
Veel van mijn favoriete muziek is zelfs van *voor* mijn tijd.
Waar ik mij (niet echt, maar toch) aan stoor(de) is dat "vroeger was alles beter". Ik zou niet weten, waarom men vroeger meer talent had dan nu. Ik vind niets aan de hedendaagse R&B en hiphop en wat al meer, ik heb er geen verstand van, maar ik twijfel er niet aan dat daar ook topmusici tussen zitten.
Verder, Hendrix is de gitaargod, daar is nauwelijks discussie over mogelijk. Rothery vind ik ook geweldig (heeft erg goed naar David Gilmour geluisterd).
Tool is overigens ook al ruim een decennium bezig.
Dus ik vind de muziek van vroeger allemaal beter, maar ik zeg niet dat het beter "is". Verder zijn we het denk ik wel eens.
Een sprookje;
de platenbaas geeft een artiest/band de kans, lekker fris nieuw geluid, dat moet op de schijf! De artiest/band mag (nog heel even) zichzelf zijn. Maar dan A,B.
A; het is prut, kans gehad, de artiest mag vertrekken omdat de platenbaas er niks aan kan verdienen. Jammer, want zo gaat er een hoop talent verloren denk ik.
B; het is een succes! (extra; hoe vaak is een debuutproduct het beste dat een artiest heeft gemaakt? heel vaak..)> dit MOET herhaald maar liefst verbeterd worden. Hoe pakken we dat aan? We maken een iets gewijzigd aftreksel van het debuutprodukt! En dan gaat de rest bijna vanzelf> de artistieke vrijheid wordt beperkt, de muziekindustrie bepaalt de koers, je bent geen artiest meer maar een product, een verkoopcijfer> onder deze druk valt de creativiteit weg> herhaling, covers, copiëren van tekst- en muziekdelen,botte imitatie> het succes blijft!!!!. Geweldigggggggg de kudde pruimt het zonder ook maar na te denken, CD`s zijn in de voorverkoop goud of zelfs platinum! Niet vreemd, we weten immers zonder het te hebben gehoord hoe het produkt zal klinken!> heee, een gat in de markt denken veel matige tot middelmatige artiesten, we mogen dan wel weinig capaciteiten hebben maar de techniek staat voor niets, er zijn er immers genoeg die op hun schijfje nog nooit een noot zelf hebben gezongen en de PR-machine van de platenbaas doet de rest. Wat kan ons het schelen als we op het podium door de mand vallen. Zo snel zal dat niet gebeuren want de kudde is kritiekloos richting hun helden. En laten we vooral DEZELFDE muziek maken als alle anderen en we zijn hot. Er sluipt een nieuwe lichting binnen; de mooie maar talentloze meisjesgroepen, de boybands, de zingende actrice, Fransje Bauer(ik kreeg hem goed omhoog, toen jij hem lekker z..g, zag ik een regenboooooog, ik hield het niet meer droog) enzenz. De platenbaas denkt;het publiek koopt toch wel dus 5 goudhaantjes is beter dan 1, ik loop lekker binnen> de armoede is daar maar de platenindustrie heeft nóg een pijltje op de boog.
Om het gebrek aan diversiteit te verhullen verzinnen we heel veel namen;
metal, heavy metal, death metal, speed metal, gothic, mellow, trance, hiphop, gabber enz.enz.enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Het kan eenvoudiger; BAGGER.
Vroeger waren deze rampscenario`s er niet, dat zou wel eens het hele verschil kunnen maken. Neem nou Led Zep`s Stairway to heaven. Zover ik weet is het nooit(of misschien op een véél later tijdstip) op single uitgekomen omdat Plant&co dat niet wilden..........
De uitzonderingen op deze regels zijn de werkelijke grote artiesten van deze tijd , het zijn er helaas weinig.
Zelfs in het alternatieve circuit zie ik nog maar weinig origineels.
Velen proberen origineel te zijn maar bijna niemand is het.
P.s. |Eric; als het al zo is dat Rothery goed naar Gilmour heeft gekeken dan heeft de leerling de meester overtroffen. De leerling is technisch beter
en veelzijdiger [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Laat mij maar zonder zorgen gek zijn, ik voel me er prettig bij [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
~Er is geen waarheid, slechts perceptie~
- Eric Sanders
- Posts: 1211
- Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
- Location: Nijmegen
- Contact:
Die teksten van Tool zijn over het algemeen onbegrijpelijk.Kosmos wrote:Gaat wel steeds beter klinken dat Tool.
Eric, wil je je eens wagen aan een interpretatie van Eulogy?
Op toolshed.down.net is een discussieforum waar over de teksten gespeculeerd wordt.
Er zijn vermoedens dat Eulogy over Henry Rollins gaat, waar ze bevriend en later gebrouilleerd mee waren. Ook valse profeten als Ron Hubbard worden genoemd. De zanger zelf. En ene Jezus.
Ik geloof dat ze, in ieder geval de drummer, zich met occulte zaken bezig houden.
Hun motto is Timothy Leary's "Think for yourself. Question authority." (Goede signature).
Ter vermaak nog even twee vragen en antwoorden uit de Tool-FAQ:
Tool-FAQ wrote: C6. What's "lachrymology" and what does it have to do with Tool?
This was a frequently asked question back in 1994; Tool stopped spreading these rumors long ago. But for posterity's sake...
It has been widely decided that "lachrymology," the science of crying as a therapy, is just another one of the elaborate wild tales Tool made up in order to keep us (or them) entertained. But because they make so much mention of it, it is worth going into here, even though it appears to be a total cock-up. (Go ahead, do a web search for "lachrymology" and see how many non-Tool pages you find).
"One of the unifying forces in the band is the philosophy/religion known as Lachrymology, founded in the 1940s by Ronald P. Vincent. Lachrymology translates literally to "the study of crying." The basic tenet, evident in the band's music, is that the greatest road to advancement is through pain--emotional and physical. Hence the band's name." (Carleton Univ. Newspaper; 2/16/94).
Vincent (supposedly) wrote a book in 1949 called _The Joyful Guide to Lachrymology_ which (supposedly) was the band's original inspiration. Vincent suggested that people can only advance themselves by exploring and understanding their physical and emotional pain.
C7. Wow - where can I get a copy of that book by Vincent?
At first, many Toolophiles went scrambling all over the place to find it, through the Library of Congress' catalogs, through used book stores, etc. No sign that it had ever existed. Then, in the Undertow-era bio on the band, the book was referred to in this manner:
"In the summer of 1948, Ronald P. Vincent, a crop-spray contractor, moved from Kansas to Hollywood after his wife had been dismembered in a bizarre snow plough accident. Inspired by the unrelenting pain he felt, Vincent penned his first and only book, 'A Joyful Guide to Lachrymology.'"
Based on that ... interesting ... story, many decided that the elusive book and religion were nothing but a red herring. After all, it is a story about a snowjob.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Koddig
Wat strooien de jongens met de gouden oorringen koddig met kapitalen, beste Ben...Ben Anoniem wrote:Golden Earring: Where Will I Be
Heaven is no location, but a state of mind
-
- Posts: 461
- Joined: Wed Oct 29, 2003 17:20
Aan INGO/HANCO/ERIC SANDERS...
Jullie hebben eigenlijk allemaal gelijk, het is ook wel te verklaren.
Vroeger lag de nadruk bij de (mainstream) muziek op de muziek zelf. Image was van ondergeschikt belang. Tegenwoordig is dat naar mijn mening totaal omgedraaid.
De mainstream muziek van nu is een grote sexindustrie. Het gaat niet om de muziek, maar om het gevoel, het gaat niet om de zangkunsten, het gaat om de vormen van de zangeres, het gaat niet om de gitaarkunsten, het gaat om de kleur gitaar enz enz enz. Image is waar het om draait. Iemand met een grote bek en een doorzettingsvermogen komt er wel, ook al kan hij of zij niet zingen. Voorbeeld: Madonna (zingt gewoon vals, maar is wel Queen of Pop). De mainstream muziek van vroeger was muzikaal gezien veel beter dan de mainstream muziek van nu, op dat punt hebben INCO en HANCO gelijk! Ze vergeten echter daarmee wat verder te kijken dan hun neus lang is. Naast de mainstream-industrie bestaat er wel degelijk nog écht goede muziek! Muziek die gemaakt is voor liefhebbers van muziek, meer niet. Muzikanten die qua muziek zelfs decennia teruggaan. Ik denk dat ERIC SANDERS dat ook bedoelde, en daarmee heeft hij wel degelijk gelijk, naar mijn mening. Er is vandaag de dag écht niet minder kwaliteit dan vroeger! Het is alleen even ietsje beter zoeken. De grote brei met sex-troep doorspittende, kom je vanzelf nog wel wat verborgen juweeltjes tegen.
Een band die ik via via via via leerde kennen, en die zo uit de jaren '60/'70 zou kunnen wegkomen is de band Admiral Freebee, een Belgisch talentje (2e bij humo-prijs), maar desondanks nooit groot doorgebroken. Daarnaast luister ik momenteel Bright Eyes, een simpelweg rare band die verschillende stijlen muziek gebruikt en tekstuele liedjes schrijft, erg leuk en verfrissend om te luisteren.
Zo kan ik nog vele bandjes opnoemen die wel degelijk kwaliteit huisen.
Toch waag ik me tegenwoordig ook veelal aan de uitspraken van HANCO en INGO, want wat ongelooflijk veel troep wordt er toch tegenwoordig gemaakt en dan met name in de Rap/R&B/Trance-hoek.
Het belachelijkste is, wat iemand al eerder zei, dat men bij gebrek aan inventiviteit tegenwoordig maar alles aan het coveren is.
Dat nummer "FUCK YOU" oid is nu al in viervoud te horen. En dat in een paar maanden tijd. Elk pop/r&b-nummer met een catchy tune wordt direct omgevormd tot trance-plaat; klassieke muziek wordt in stukken gehakt, gemixt, verkracht en gerecycled tot er alleen nog rotzooi overblijft; grote hits van vroeger (van bijv. Queen/Sting/Led Zeppelin/Pink Floyd) worden in een nieuw jasje gestoken, wat het nummer nooit ten goede komt! (de covers van "Pink Floyd - Comfortably Numb" en "Queen-We Will Rock You" door respectievelijk The Scissor Sisters en 5ive hebben me tot op het bot getergd)
LEVE de hedendaagse mainstream-muziekindustrie...
Ik vrees de dag van morgen...
Jullie hebben eigenlijk allemaal gelijk, het is ook wel te verklaren.
Vroeger lag de nadruk bij de (mainstream) muziek op de muziek zelf. Image was van ondergeschikt belang. Tegenwoordig is dat naar mijn mening totaal omgedraaid.
De mainstream muziek van nu is een grote sexindustrie. Het gaat niet om de muziek, maar om het gevoel, het gaat niet om de zangkunsten, het gaat om de vormen van de zangeres, het gaat niet om de gitaarkunsten, het gaat om de kleur gitaar enz enz enz. Image is waar het om draait. Iemand met een grote bek en een doorzettingsvermogen komt er wel, ook al kan hij of zij niet zingen. Voorbeeld: Madonna (zingt gewoon vals, maar is wel Queen of Pop). De mainstream muziek van vroeger was muzikaal gezien veel beter dan de mainstream muziek van nu, op dat punt hebben INCO en HANCO gelijk! Ze vergeten echter daarmee wat verder te kijken dan hun neus lang is. Naast de mainstream-industrie bestaat er wel degelijk nog écht goede muziek! Muziek die gemaakt is voor liefhebbers van muziek, meer niet. Muzikanten die qua muziek zelfs decennia teruggaan. Ik denk dat ERIC SANDERS dat ook bedoelde, en daarmee heeft hij wel degelijk gelijk, naar mijn mening. Er is vandaag de dag écht niet minder kwaliteit dan vroeger! Het is alleen even ietsje beter zoeken. De grote brei met sex-troep doorspittende, kom je vanzelf nog wel wat verborgen juweeltjes tegen.
Een band die ik via via via via leerde kennen, en die zo uit de jaren '60/'70 zou kunnen wegkomen is de band Admiral Freebee, een Belgisch talentje (2e bij humo-prijs), maar desondanks nooit groot doorgebroken. Daarnaast luister ik momenteel Bright Eyes, een simpelweg rare band die verschillende stijlen muziek gebruikt en tekstuele liedjes schrijft, erg leuk en verfrissend om te luisteren.
Zo kan ik nog vele bandjes opnoemen die wel degelijk kwaliteit huisen.
Toch waag ik me tegenwoordig ook veelal aan de uitspraken van HANCO en INGO, want wat ongelooflijk veel troep wordt er toch tegenwoordig gemaakt en dan met name in de Rap/R&B/Trance-hoek.
Het belachelijkste is, wat iemand al eerder zei, dat men bij gebrek aan inventiviteit tegenwoordig maar alles aan het coveren is.
Dat nummer "FUCK YOU" oid is nu al in viervoud te horen. En dat in een paar maanden tijd. Elk pop/r&b-nummer met een catchy tune wordt direct omgevormd tot trance-plaat; klassieke muziek wordt in stukken gehakt, gemixt, verkracht en gerecycled tot er alleen nog rotzooi overblijft; grote hits van vroeger (van bijv. Queen/Sting/Led Zeppelin/Pink Floyd) worden in een nieuw jasje gestoken, wat het nummer nooit ten goede komt! (de covers van "Pink Floyd - Comfortably Numb" en "Queen-We Will Rock You" door respectievelijk The Scissor Sisters en 5ive hebben me tot op het bot getergd)
LEVE de hedendaagse mainstream-muziekindustrie...
Ik vrees de dag van morgen...
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
==> Aphex Twin - Come to Daddy
-
- Posts: 930
- Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38
Re: Koddig
Kosmos wrote:Wat strooien de jongens met de gouden oorringen koddig met kapitalen, beste Ben...Ben Anoniem wrote:Golden Earring: Where Will I Be
Dit topic gaat over muziek, Kosmos.
Meer heb je niet te melden over dat nummer?
Re: Koddig
Ik heb het nummer beluisterd, Ben.Ben Anoniem wrote:Kosmos wrote:Wat strooien de jongens met de gouden oorringen koddig met kapitalen, beste Ben...Ben Anoniem wrote:Golden Earring: Where Will I Be
Dit topic gaat over muziek, Kosmos.
Meer heb je niet te melden over dat nummer?
Ik vind het een aardig nummer.
Misschien wil je ons uitleggen wat het nummer zo mooi maakt volgens jou.
Heaven is no location, but a state of mind
Vroeger was alles beter, dat heeft de KNMI keihard aangetoond. Pinkpop veroorzaakte vroeger nogal wat seismologisch rumoer , maar dit jaar bleef het stil, héél stil.
(via http://www.retecool.com)
(via http://www.retecool.com)
Last edited by steenslag on Fri Jun 04, 2004 12:07, edited 1 time in total.
Ik ben het met je eens ZevenInEenKlap, er is nog genoeg kwaliteit (eigen identiteit?!). Niet alles is bagger, niet alles is eenheidsworst. Je moet er alleen zo verdomd ver voor zoeken. Maar ook dat zoeken wordt moeilijker en moeilijker, het lijkt een sneeuwbaleffect dat niet meer te stoppen is.ZevenInEenKlap wrote:Aan INGO/HANCO/ERIC SANDERS...
Jullie hebben eigenlijk allemaal gelijk, het is ook wel te verklaren.
Vroeger lag de nadruk bij de (mainstream) muziek op de muziek zelf. Image was van ondergeschikt belang. Tegenwoordig is dat naar mijn mening totaal omgedraaid.
De mainstream muziek van nu is een grote sexindustrie. Het gaat niet om de muziek, maar om het gevoel, het gaat niet om de zangkunsten, het gaat om de vormen van de zangeres, het gaat niet om de gitaarkunsten, het gaat om de kleur gitaar enz enz enz. Image is waar het om draait. Iemand met een grote bek en een doorzettingsvermogen komt er wel, ook al kan hij of zij niet zingen. Voorbeeld: Madonna (zingt gewoon vals, maar is wel Queen of Pop). De mainstream muziek van vroeger was muzikaal gezien veel beter dan de mainstream muziek van nu, op dat punt hebben INCO en HANCO gelijk! Ze vergeten echter daarmee wat verder te kijken dan hun neus lang is. Naast de mainstream-industrie bestaat er wel degelijk nog écht goede muziek! Muziek die gemaakt is voor liefhebbers van muziek, meer niet. Muzikanten die qua muziek zelfs decennia teruggaan. Ik denk dat ERIC SANDERS dat ook bedoelde, en daarmee heeft hij wel degelijk gelijk, naar mijn mening. Er is vandaag de dag écht niet minder kwaliteit dan vroeger! Het is alleen even ietsje beter zoeken. De grote brei met sex-troep doorspittende, kom je vanzelf nog wel wat verborgen juweeltjes tegen.
Een band die ik via via via via leerde kennen, en die zo uit de jaren '60/'70 zou kunnen wegkomen is de band Admiral Freebee, een Belgisch talentje (2e bij humo-prijs), maar desondanks nooit groot doorgebroken. Daarnaast luister ik momenteel Bright Eyes, een simpelweg rare band die verschillende stijlen muziek gebruikt en tekstuele liedjes schrijft, erg leuk en verfrissend om te luisteren.
Zo kan ik nog vele bandjes opnoemen die wel degelijk kwaliteit huisen.
Toch waag ik me tegenwoordig ook veelal aan de uitspraken van HANCO en INGO, want wat ongelooflijk veel troep wordt er toch tegenwoordig gemaakt en dan met name in de Rap/R&B/Trance-hoek.
Het belachelijkste is, wat iemand al eerder zei, dat men bij gebrek aan inventiviteit tegenwoordig maar alles aan het coveren is.
Dat nummer "FUCK YOU" oid is nu al in viervoud te horen. En dat in een paar maanden tijd. Elk pop/r&b-nummer met een catchy tune wordt direct omgevormd tot trance-plaat; klassieke muziek wordt in stukken gehakt, gemixt, verkracht en gerecycled tot er alleen nog rotzooi overblijft; grote hits van vroeger (van bijv. Queen/Sting/Led Zeppelin/Pink Floyd) worden in een nieuw jasje gestoken, wat het nummer nooit ten goede komt! (de covers van "Pink Floyd - Comfortably Numb" en "Queen-We Will Rock You" door respectievelijk The Scissor Sisters en 5ive hebben me tot op het bot getergd)
LEVE de hedendaagse mainstream-muziekindustrie...
Ik vrees de dag van morgen...
Maar het sprookje is nog niet uit...
Sprookje(vervolg en einde)
De kwalijke gevolgen van de muziekmaffiapraktijken+andere invloeden.
Wat er via TV en radio de ether in wordt geslingerd is voor 99% gewoon rotzooi, daar is de kwaliteit niet te vinden. En als er al eens wat kwalitatief goeds op TV of radio komt is dat op meest onmogelijke tijden geprogrammeerd. Zo draait Henk Westbroek(in ieder geval nog zo`n ouwe lul met principes op muziekgebied lijkt het), om maar wat te noemen, in zijn radioprogramma naar mijn smaak vaak lekkere muziek(én doet hij het leukste radiospel), maar wél op een tijd dat gans Nederland aan het werk of aan het studeren is.
Radio is ook geen radio meer, muziek is ondergeschikt gemaakt aan entertainment, 40% muziek 60% gelul in de ruimte van egotrippende
grootverdieners. Ergerlijk. En die DJ`s maar gillen hoe onafhankelijk ze zijn en dat ze zo`n vrijheid van meningsuiting hebben. In werkelijkheid hebben ze geen fluit te vertellen, niet eens wat ze draaien. Waar voorheen de muziekbaas een "plugger" in dienst had die zijn waar probeerde te slijten(ook dat ging natuurlijk al vaak met bepaalde trucs) aan de DJ is het nu zo dat de muziekmaffia "pushers" in dienst heeft die rechtstreeks naar het hoofd programmering van het radiostaion gaan. Dit hoofd programmering bepaald dan of iets bij het image van het station past. Noot; indien de "pusher" zijn waren niet kan slijten volgt Plan B d.w.z. een hit KOPEN. Hitlijsten worden gemaakt aan de hand van verkochte platen, de platenbaas koopt gewoon met een omweg genoeg platen zelf op, hitgarantie! Vaak ook is Plan B gewoon Plan A, dat bespaart weer geld voor een "pusher" en een hoofd programmering staat voor een voldongen feit;draaitijd geven, hij komt er niet onderuit.
De DJ heeft dus slechts keuze uit het aanbod van zijn werkgever, het radiostation. Waar voorheen de DJ de door hem zorgvuldig geselecteerde(want zelf beluisterde!)muziek aan de man bracht
en zelfs regelmatig "ontdekker" van een talentvolle groep kon worden genoemd en een act kon MAKEN, is hij/zij nu niet meer dan een marionet in het steekspel om het grote geld. Groot verdienen=groot inleveren!
Waar kun je dan nog naar kwaliteit zoeken? In de kleinere concertzalen, maar helaas passen die in veel gemeenten niet meer in de "stadsplanning" en verdwijnen ze een voor een. I.p.v. knusse zaaltjes waar gelijkgestemden voor een luttel bedrag een heerlijk avondje muziek konden beleven hebben we nu immens grote hallen waar het publiek als een kudde vee in en uit loopt, steriel en sfeerloos. En daar betalen we dan ook nog de hoofdprijs voor. Kapitalen worden er uitgegeven aan een immens podium en akoestiek. Fuck de paashaas, wat heb ik aan akoestiek en een artiest ver weg op een podium? Ik wil een artiest van dichtbij zien, het zweet a.h.w. kunnen ruiken, zijn emoties zien!
Zo hebben we in Eindhoven een oud muziektempeltje dat De Effenaar heet en een podium biedt aan opkomend talent uit alle muziekrichtingen.
De Effenaar hoort bij Eindhoven en is een van de weinige lichtpunten in een verder moderne stad zonder ziel.
Het oude gebouw is inderdaad aan vernieuwing toe, geen probleem toch zou je zeggen. De gemeente Eindhoven denkt daar anders over. I.p.v het karakteristieke gebouw te behouden door bijv. alleen de binnenkant te moderniseren wordt alles gesloopt en moet er een fonkelnieuw flitsend gebouw komen dat (volgens de bekrompen mening van de stadsplanners)helemaal bij het imago(daar hebben we het weer) van de stad past. Het moet vooral groot zijn dus>veel grotere zalen(weg sfeer)>grotere zalen moeten worden gevuld met... grotere acts want met halfvolle zalen kunnen de kosten niet worden gedekt (weg lage prijzen). De grote meerderheid van de door de media gehypnotiseerde jongeren (hier is de nieuwe vannnnnnn... en hij is weer fan-tas-tisch terwijl het bagger is!) staat gewoon niet meer open voor andere muziek dan dat de maffia voorschrijft, het zijn vaak de wat ouderen die de weg vinden naar de kleinere zalen weten te vinden. Aangezien we allemaal ouder worden maar ook ooit dood gaan wordt deze groep bezoekers kleiner, niet groter.
Ik heb er ook niet zo veel vertrouwen in dat huidige generatie jongeren in dat opzicht zal veranderen, het individu heeft plaats gemaakt voor de kudde en uitbreken is niet eenvoudig. Het gevolg van dit alles= DAG TALENT
In Tilburg verdween het oergezellige muziektempeltje Noorderlicht en kregen we het gedrocht 013 terug, en (naar ik heb gehoord) zal ook mijn favoriete "grot" Tivoli in Utrecht verdwijnen.
En daarmee is de cirkel ongeveer rond want hoe komt een talentvolle act aan de bak? Waar zijn ze te zien? In de grote veehallen, tenminste, als ze zich overleveren aan de wetten van de muziekmaffia.
Doemdenken of (op relatief korte termijn) realiteit?? Ik hoop het laatste maar vrees het tweede, net als jij ZevenInEenKlap.
~Er is geen waarheid, slechts perceptie~
Ik erger mij ook kapot aan die omhooggevallen DJ's als Jensen en EversIngo wrote:Ik ben het met je eens ZevenInEenKlap, er is nog genoeg kwaliteit (eigen identiteit?!). Niet alles is bagger, niet alles is eenheidsworst. Je moet er alleen zo verdomd ver voor zoeken. Maar ook dat zoeken wordt moeilijker en moeilijker, het lijkt een sneeuwbaleffect dat niet meer te stoppen is.ZevenInEenKlap wrote:Aan INGO/HANCO/ERIC SANDERS...
Jullie hebben eigenlijk allemaal gelijk, het is ook wel te verklaren.
Vroeger lag de nadruk bij de (mainstream) muziek op de muziek zelf. Image was van ondergeschikt belang. Tegenwoordig is dat naar mijn mening totaal omgedraaid.
De mainstream muziek van nu is een grote sexindustrie. Het gaat niet om de muziek, maar om het gevoel, het gaat niet om de zangkunsten, het gaat om de vormen van de zangeres, het gaat niet om de gitaarkunsten, het gaat om de kleur gitaar enz enz enz. Image is waar het om draait. Iemand met een grote bek en een doorzettingsvermogen komt er wel, ook al kan hij of zij niet zingen. Voorbeeld: Madonna (zingt gewoon vals, maar is wel Queen of Pop). De mainstream muziek van vroeger was muzikaal gezien veel beter dan de mainstream muziek van nu, op dat punt hebben INCO en HANCO gelijk! Ze vergeten echter daarmee wat verder te kijken dan hun neus lang is. Naast de mainstream-industrie bestaat er wel degelijk nog écht goede muziek! Muziek die gemaakt is voor liefhebbers van muziek, meer niet. Muzikanten die qua muziek zelfs decennia teruggaan. Ik denk dat ERIC SANDERS dat ook bedoelde, en daarmee heeft hij wel degelijk gelijk, naar mijn mening. Er is vandaag de dag écht niet minder kwaliteit dan vroeger! Het is alleen even ietsje beter zoeken. De grote brei met sex-troep doorspittende, kom je vanzelf nog wel wat verborgen juweeltjes tegen.
Een band die ik via via via via leerde kennen, en die zo uit de jaren '60/'70 zou kunnen wegkomen is de band Admiral Freebee, een Belgisch talentje (2e bij humo-prijs), maar desondanks nooit groot doorgebroken. Daarnaast luister ik momenteel Bright Eyes, een simpelweg rare band die verschillende stijlen muziek gebruikt en tekstuele liedjes schrijft, erg leuk en verfrissend om te luisteren.
Zo kan ik nog vele bandjes opnoemen die wel degelijk kwaliteit huisen.
Toch waag ik me tegenwoordig ook veelal aan de uitspraken van HANCO en INGO, want wat ongelooflijk veel troep wordt er toch tegenwoordig gemaakt en dan met name in de Rap/R&B/Trance-hoek.
Het belachelijkste is, wat iemand al eerder zei, dat men bij gebrek aan inventiviteit tegenwoordig maar alles aan het coveren is.
Dat nummer "FUCK YOU" oid is nu al in viervoud te horen. En dat in een paar maanden tijd. Elk pop/r&b-nummer met een catchy tune wordt direct omgevormd tot trance-plaat; klassieke muziek wordt in stukken gehakt, gemixt, verkracht en gerecycled tot er alleen nog rotzooi overblijft; grote hits van vroeger (van bijv. Queen/Sting/Led Zeppelin/Pink Floyd) worden in een nieuw jasje gestoken, wat het nummer nooit ten goede komt! (de covers van "Pink Floyd - Comfortably Numb" en "Queen-We Will Rock You" door respectievelijk The Scissor Sisters en 5ive hebben me tot op het bot getergd)
LEVE de hedendaagse mainstream-muziekindustrie...
Ik vrees de dag van morgen...
Maar het sprookje is nog niet uit...
Sprookje(vervolg en einde)
De kwalijke gevolgen van de muziekmaffiapraktijken+andere invloeden.
Wat er via TV en radio de ether in wordt geslingerd is voor 99% gewoon rotzooi, daar is de kwaliteit niet te vinden. En als er al eens wat kwalitatief goeds op TV of radio komt is dat op meest onmogelijke tijden geprogrammeerd. Zo draait Henk Westbroek(in ieder geval nog zo`n ouwe lul met principes op muziekgebied lijkt het), om maar wat te noemen, in zijn radioprogramma naar mijn smaak vaak lekkere muziek(én doet hij het leukste radiospel), maar wél op een tijd dat gans Nederland aan het werk of aan het studeren is.
Radio is ook geen radio meer, muziek is ondergeschikt gemaakt aan entertainment, 40% muziek 60% gelul in de ruimte van egotrippende
grootverdieners. Ergerlijk. En die DJ`s maar gillen hoe onafhankelijk ze zijn en dat ze zo`n vrijheid van meningsuiting hebben. In werkelijkheid hebben ze geen fluit te vertellen, niet eens wat ze draaien. Waar voorheen de muziekbaas een "plugger" in dienst had die zijn waar probeerde te slijten(ook dat ging natuurlijk al vaak met bepaalde trucs) aan de DJ is het nu zo dat de muziekmaffia "pushers" in dienst heeft die rechtstreeks naar het hoofd programmering van het radiostaion gaan. Dit hoofd programmering bepaald dan of iets bij het image van het station past. Noot; indien de "pusher" zijn waren niet kan slijten volgt Plan B d.w.z. een hit KOPEN. Hitlijsten worden gemaakt aan de hand van verkochte platen, de platenbaas koopt gewoon met een omweg genoeg platen zelf op, hitgarantie! Vaak ook is Plan B gewoon Plan A, dat bespaart weer geld voor een "pusher" en een hoofd programmering staat voor een voldongen feit;draaitijd geven, hij komt er niet onderuit.
De DJ heeft dus slechts keuze uit het aanbod van zijn werkgever, het radiostation. Waar voorheen de DJ de door hem zorgvuldig geselecteerde(want zelf beluisterde!)muziek aan de man bracht
en zelfs regelmatig "ontdekker" van een talentvolle groep kon worden genoemd en een act kon MAKEN, is hij/zij nu niet meer dan een marionet in het steekspel om het grote geld. Groot verdienen=groot inleveren!
Waar kun je dan nog naar kwaliteit zoeken? In de kleinere concertzalen, maar helaas passen die in veel gemeenten niet meer in de "stadsplanning" en verdwijnen ze een voor een. I.p.v. knusse zaaltjes waar gelijkgestemden voor een luttel bedrag een heerlijk avondje muziek konden beleven hebben we nu immens grote hallen waar het publiek als een kudde vee in en uit loopt, steriel en sfeerloos. En daar betalen we dan ook nog de hoofdprijs voor. Kapitalen worden er uitgegeven aan een immens podium en akoestiek. Fuck de paashaas, wat heb ik aan akoestiek en een artiest ver weg op een podium? Ik wil een artiest van dichtbij zien, het zweet a.h.w. kunnen ruiken, zijn emoties zien!
Zo hebben we in Eindhoven een oud muziektempeltje dat De Effenaar heet en een podium biedt aan opkomend talent uit alle muziekrichtingen.
De Effenaar hoort bij Eindhoven en is een van de weinige lichtpunten in een verder moderne stad zonder ziel.
Het oude gebouw is inderdaad aan vernieuwing toe, geen probleem toch zou je zeggen. De gemeente Eindhoven denkt daar anders over. I.p.v het karakteristieke gebouw te behouden door bijv. alleen de binnenkant te moderniseren wordt alles gesloopt en moet er een fonkelnieuw flitsend gebouw komen dat (volgens de bekrompen mening van de stadsplanners)helemaal bij het imago(daar hebben we het weer) van de stad past. Het moet vooral groot zijn dus>veel grotere zalen(weg sfeer)>grotere zalen moeten worden gevuld met... grotere acts want met halfvolle zalen kunnen de kosten niet worden gedekt (weg lage prijzen). De grote meerderheid van de door de media gehypnotiseerde jongeren (hier is de nieuwe vannnnnnn... en hij is weer fan-tas-tisch terwijl het bagger is!) staat gewoon niet meer open voor andere muziek dan dat de maffia voorschrijft, het zijn vaak de wat ouderen die de weg vinden naar de kleinere zalen weten te vinden. Aangezien we allemaal ouder worden maar ook ooit dood gaan wordt deze groep bezoekers kleiner, niet groter.
Ik heb er ook niet zo veel vertrouwen in dat huidige generatie jongeren in dat opzicht zal veranderen, het individu heeft plaats gemaakt voor de kudde en uitbreken is niet eenvoudig. Het gevolg van dit alles= DAG TALENT
In Tilburg verdween het oergezellige muziektempeltje Noorderlicht en kregen we het gedrocht 013 terug, en (naar ik heb gehoord) zal ook mijn favoriete "grot" Tivoli in Utrecht verdwijnen.
En daarmee is de cirkel ongeveer rond want hoe komt een talentvolle act aan de bak? Waar zijn ze te zien? In de grote veehallen, tenminste, als ze zich overleveren aan de wetten van de muziekmaffia.
Doemdenken of (op relatief korte termijn) realiteit?? Ik hoop het laatste maar vrees het tweede, net als jij ZevenInEenKlap.
Wat een arrogantie en die gasten kunnen helemaal niks.... grrrr
Ik heb wel wat moeite met het feit dat 99 procent wat tegenwoordig de ether in wordt geslingerd rotzooi is. Luister eens naar Arrow Rock Radio.
Die zorgen scheiden het kaf van het koren: ouwe lullen rock gecombineerd met de hedendaagse positieve uitzonderingen zoals bijv. Coldplay en The Rasmus.
Gegroet,
Damsaurus
Ik erger mij ook kapot aan die omhooggevallen DJ's als Jensen en EversIngo wrote:Ik ben het met je eens ZevenInEenKlap, er is nog genoeg kwaliteit (eigen identiteit?!). Niet alles is bagger, niet alles is eenheidsworst. Je moet er alleen zo verdomd ver voor zoeken. Maar ook dat zoeken wordt moeilijker en moeilijker, het lijkt een sneeuwbaleffect dat niet meer te stoppen is.ZevenInEenKlap wrote:Aan INGO/HANCO/ERIC SANDERS...
Jullie hebben eigenlijk allemaal gelijk, het is ook wel te verklaren.
Vroeger lag de nadruk bij de (mainstream) muziek op de muziek zelf. Image was van ondergeschikt belang. Tegenwoordig is dat naar mijn mening totaal omgedraaid.
De mainstream muziek van nu is een grote sexindustrie. Het gaat niet om de muziek, maar om het gevoel, het gaat niet om de zangkunsten, het gaat om de vormen van de zangeres, het gaat niet om de gitaarkunsten, het gaat om de kleur gitaar enz enz enz. Image is waar het om draait. Iemand met een grote bek en een doorzettingsvermogen komt er wel, ook al kan hij of zij niet zingen. Voorbeeld: Madonna (zingt gewoon vals, maar is wel Queen of Pop). De mainstream muziek van vroeger was muzikaal gezien veel beter dan de mainstream muziek van nu, op dat punt hebben INCO en HANCO gelijk! Ze vergeten echter daarmee wat verder te kijken dan hun neus lang is. Naast de mainstream-industrie bestaat er wel degelijk nog écht goede muziek! Muziek die gemaakt is voor liefhebbers van muziek, meer niet. Muzikanten die qua muziek zelfs decennia teruggaan. Ik denk dat ERIC SANDERS dat ook bedoelde, en daarmee heeft hij wel degelijk gelijk, naar mijn mening. Er is vandaag de dag écht niet minder kwaliteit dan vroeger! Het is alleen even ietsje beter zoeken. De grote brei met sex-troep doorspittende, kom je vanzelf nog wel wat verborgen juweeltjes tegen.
Een band die ik via via via via leerde kennen, en die zo uit de jaren '60/'70 zou kunnen wegkomen is de band Admiral Freebee, een Belgisch talentje (2e bij humo-prijs), maar desondanks nooit groot doorgebroken. Daarnaast luister ik momenteel Bright Eyes, een simpelweg rare band die verschillende stijlen muziek gebruikt en tekstuele liedjes schrijft, erg leuk en verfrissend om te luisteren.
Zo kan ik nog vele bandjes opnoemen die wel degelijk kwaliteit huisen.
Toch waag ik me tegenwoordig ook veelal aan de uitspraken van HANCO en INGO, want wat ongelooflijk veel troep wordt er toch tegenwoordig gemaakt en dan met name in de Rap/R&B/Trance-hoek.
Het belachelijkste is, wat iemand al eerder zei, dat men bij gebrek aan inventiviteit tegenwoordig maar alles aan het coveren is.
Dat nummer "FUCK YOU" oid is nu al in viervoud te horen. En dat in een paar maanden tijd. Elk pop/r&b-nummer met een catchy tune wordt direct omgevormd tot trance-plaat; klassieke muziek wordt in stukken gehakt, gemixt, verkracht en gerecycled tot er alleen nog rotzooi overblijft; grote hits van vroeger (van bijv. Queen/Sting/Led Zeppelin/Pink Floyd) worden in een nieuw jasje gestoken, wat het nummer nooit ten goede komt! (de covers van "Pink Floyd - Comfortably Numb" en "Queen-We Will Rock You" door respectievelijk The Scissor Sisters en 5ive hebben me tot op het bot getergd)
LEVE de hedendaagse mainstream-muziekindustrie...
Ik vrees de dag van morgen...
Maar het sprookje is nog niet uit...
Sprookje(vervolg en einde)
De kwalijke gevolgen van de muziekmaffiapraktijken+andere invloeden.
Wat er via TV en radio de ether in wordt geslingerd is voor 99% gewoon rotzooi, daar is de kwaliteit niet te vinden. En als er al eens wat kwalitatief goeds op TV of radio komt is dat op meest onmogelijke tijden geprogrammeerd. Zo draait Henk Westbroek(in ieder geval nog zo`n ouwe lul met principes op muziekgebied lijkt het), om maar wat te noemen, in zijn radioprogramma naar mijn smaak vaak lekkere muziek(én doet hij het leukste radiospel), maar wél op een tijd dat gans Nederland aan het werk of aan het studeren is.
Radio is ook geen radio meer, muziek is ondergeschikt gemaakt aan entertainment, 40% muziek 60% gelul in de ruimte van egotrippende
grootverdieners. Ergerlijk. En die DJ`s maar gillen hoe onafhankelijk ze zijn en dat ze zo`n vrijheid van meningsuiting hebben. In werkelijkheid hebben ze geen fluit te vertellen, niet eens wat ze draaien. Waar voorheen de muziekbaas een "plugger" in dienst had die zijn waar probeerde te slijten(ook dat ging natuurlijk al vaak met bepaalde trucs) aan de DJ is het nu zo dat de muziekmaffia "pushers" in dienst heeft die rechtstreeks naar het hoofd programmering van het radiostaion gaan. Dit hoofd programmering bepaald dan of iets bij het image van het station past. Noot; indien de "pusher" zijn waren niet kan slijten volgt Plan B d.w.z. een hit KOPEN. Hitlijsten worden gemaakt aan de hand van verkochte platen, de platenbaas koopt gewoon met een omweg genoeg platen zelf op, hitgarantie! Vaak ook is Plan B gewoon Plan A, dat bespaart weer geld voor een "pusher" en een hoofd programmering staat voor een voldongen feit;draaitijd geven, hij komt er niet onderuit.
De DJ heeft dus slechts keuze uit het aanbod van zijn werkgever, het radiostation. Waar voorheen de DJ de door hem zorgvuldig geselecteerde(want zelf beluisterde!)muziek aan de man bracht
en zelfs regelmatig "ontdekker" van een talentvolle groep kon worden genoemd en een act kon MAKEN, is hij/zij nu niet meer dan een marionet in het steekspel om het grote geld. Groot verdienen=groot inleveren!
Waar kun je dan nog naar kwaliteit zoeken? In de kleinere concertzalen, maar helaas passen die in veel gemeenten niet meer in de "stadsplanning" en verdwijnen ze een voor een. I.p.v. knusse zaaltjes waar gelijkgestemden voor een luttel bedrag een heerlijk avondje muziek konden beleven hebben we nu immens grote hallen waar het publiek als een kudde vee in en uit loopt, steriel en sfeerloos. En daar betalen we dan ook nog de hoofdprijs voor. Kapitalen worden er uitgegeven aan een immens podium en akoestiek. Fuck de paashaas, wat heb ik aan akoestiek en een artiest ver weg op een podium? Ik wil een artiest van dichtbij zien, het zweet a.h.w. kunnen ruiken, zijn emoties zien!
Zo hebben we in Eindhoven een oud muziektempeltje dat De Effenaar heet en een podium biedt aan opkomend talent uit alle muziekrichtingen.
De Effenaar hoort bij Eindhoven en is een van de weinige lichtpunten in een verder moderne stad zonder ziel.
Het oude gebouw is inderdaad aan vernieuwing toe, geen probleem toch zou je zeggen. De gemeente Eindhoven denkt daar anders over. I.p.v het karakteristieke gebouw te behouden door bijv. alleen de binnenkant te moderniseren wordt alles gesloopt en moet er een fonkelnieuw flitsend gebouw komen dat (volgens de bekrompen mening van de stadsplanners)helemaal bij het imago(daar hebben we het weer) van de stad past. Het moet vooral groot zijn dus>veel grotere zalen(weg sfeer)>grotere zalen moeten worden gevuld met... grotere acts want met halfvolle zalen kunnen de kosten niet worden gedekt (weg lage prijzen). De grote meerderheid van de door de media gehypnotiseerde jongeren (hier is de nieuwe vannnnnnn... en hij is weer fan-tas-tisch terwijl het bagger is!) staat gewoon niet meer open voor andere muziek dan dat de maffia voorschrijft, het zijn vaak de wat ouderen die de weg vinden naar de kleinere zalen weten te vinden. Aangezien we allemaal ouder worden maar ook ooit dood gaan wordt deze groep bezoekers kleiner, niet groter.
Ik heb er ook niet zo veel vertrouwen in dat huidige generatie jongeren in dat opzicht zal veranderen, het individu heeft plaats gemaakt voor de kudde en uitbreken is niet eenvoudig. Het gevolg van dit alles= DAG TALENT
In Tilburg verdween het oergezellige muziektempeltje Noorderlicht en kregen we het gedrocht 013 terug, en (naar ik heb gehoord) zal ook mijn favoriete "grot" Tivoli in Utrecht verdwijnen.
En daarmee is de cirkel ongeveer rond want hoe komt een talentvolle act aan de bak? Waar zijn ze te zien? In de grote veehallen, tenminste, als ze zich overleveren aan de wetten van de muziekmaffia.
Doemdenken of (op relatief korte termijn) realiteit?? Ik hoop het laatste maar vrees het tweede, net als jij ZevenInEenKlap.
Wat een arrogantie en die gasten kunnen helemaal niks.... grrrr
Ik heb wel wat moeite met het feit dat 99 procent wat tegenwoordig de ether in wordt geslingerd rotzooi is. Luister eens naar Arrow Rock Radio.
Die scheiden het kaf van het koren: ouwe lullen rock gecombineerd met de hedendaagse positieve uitzonderingen zoals bijv. Coldplay en The Rasmus.
Gegroet,
Damsaurus
1. Cop Shoot Cop
De rest in niet geheel willekeurige volgorde:
2. Sonic Youth
3. NOFX
4. Nine Inch Nails
5. The White Stripes
6. Sisters of Mercy
7. Pink Floyd
8. Radiohead
9. Front 242
10. Dead Moon
11. Bodycount
12. Compulsion
13. Pennywise
De Afvalligen (eerst een of meerdere goede albums, daarna troep)
New Order
Metallica
Overigens kan een goede band met succes ook onder commerciele druk best wel goed blijven. Maar de zwakken vallen af.
De rest in niet geheel willekeurige volgorde:
2. Sonic Youth
3. NOFX
4. Nine Inch Nails
5. The White Stripes
6. Sisters of Mercy
7. Pink Floyd
8. Radiohead
9. Front 242
10. Dead Moon
11. Bodycount
12. Compulsion
13. Pennywise
De Afvalligen (eerst een of meerdere goede albums, daarna troep)
New Order
Metallica
Overigens kan een goede band met succes ook onder commerciele druk best wel goed blijven. Maar de zwakken vallen af.
Voordat New Order goed was, waren ze beter. Als Joy Division.Koops wrote:1. Cop Shoot Cop
De rest in niet geheel willekeurige volgorde:
2. Sonic Youth
3. NOFX
4. Nine Inch Nails
5. The White Stripes
6. Sisters of Mercy
7. Pink Floyd
8. Radiohead
9. Front 242
10. Dead Moon
11. Bodycount
12. Compulsion
13. Pennywise
De Afvalligen (eerst een of meerdere goede albums, daarna troep)
New Order
Metallica
Overigens kan een goede band met succes ook onder commerciele druk best wel goed blijven. Maar de zwakken vallen af.
-
- Posts: 930
- Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38
Re: Koddig
Wat vind jij van het onderwerp van het nummer, Kosmos?Kosmos wrote:Ik heb het nummer beluisterd, Ben.Ben Anoniem wrote:Kosmos wrote: Wat strooien de jongens met de gouden oorringen koddig met kapitalen, beste Ben...
Dit topic gaat over muziek, Kosmos.
Meer heb je niet te melden over dat nummer?
Ik vind het een aardig nummer.
Misschien wil je ons uitleggen wat het nummer zo mooi maakt volgens jou.
En van hoe het verwoord wordt?
Wat vind je van de ritmische-opbouw?
Zoals de tempo-wisselingen?