Telt de klok bij de laatste zet?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Mark Hees

Telt de klok bij de laatste zet?

Post by Mark Hees » Wed Jun 02, 2004 10:08

Ik voer een kleine discussie met een clubgenoot over het volgende standpunt van hem:
Met dit soort regels ben ik erg puriteins: de tijdsregel is
ingevoerd/toegevoegd om te voorkomen dat partijen eindeloos zouden duren.
Daarbij is de afspraak dat wanneer de tijd voorbij is, ook de dampartij
voorbij is.
Die tijd is een extra regel, wanneer de partij echter is afgelopen, hebben
die regels geen relevantie meer.

Overigens, ik heb de wedstrijdlreglementen er eens op nageslagen, maar ik
kan over deze specifieke situatie niets vinden. Wel staat er in art. 10.5:
' Voor het bepalen of het voorgeschreven aantral zetten binnen de
beschikbare tijd is gedaan wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn
nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht.'
Maar deze regel heeft betrekking op een situatie "tijdens" de partij! Dat is
iets anders dan de situatie van de laatste zet waarmee de partij beeindigd
wordt.
Ik ben het niet met hem eens. Volgens mij is ook de zet waar alle schijven van de tegenstander geslagen worden / de tegenstander vastgezet wordt pas volledig gedaan als de klok is ingedrukt.

Wat vinden jullie?

Dieter

Re: Telt de klok bij de laatste zet?

Post by Dieter » Wed Jun 02, 2004 10:13

Mark Hees wrote:Ik voer een kleine discussie met een clubgenoot over het volgende standpunt van hem:
voorbij is.

wordt.
Ik ben het niet met hem eens. Volgens mij is ook de zet waar alle schijven van de tegenstander geslagen worden / de tegenstander vastgezet wordt pas volledig gedaan als de klok is ingedrukt.

Wat vinden jullie?
Lijkt me duidelijk. Die laatste stukken moeten gewonnen worden binnen de beschikbare tijd. die laatste slag is pas voltooit als de schijven van het bord zijn genomen en de klok is stilgezet met een nog hangende vlag. Is de vlag gevallen dan is de slag buiten de tijd uitgevoerd en verliest de winnaar op het bord dus op de klok, zuur dat wel.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Jun 02, 2004 10:15

Dieter wrote:
Mark Hees wrote:Ik voer een kleine discussie met een clubgenoot over het volgende standpunt van hem:
voorbij is.

wordt.

Wat vinden jullie?
Lijkt me duidelijk. Die laatste stukken moeten gewonnen worden binnen de beschikbare tijd. die laatste slag is pas voltooit als de schijven van het bord zijn genomen en de klok is stilgezet met een nog hangende vlag. Is de vlag gevallen dan is de slag buiten de tijd uitgevoerd en verliest de winnaar op het bord dus op de klok, zuur dat wel.
Precies mijn idee, maar het lukt me vooralsnog niet om hem te overtuigen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Jun 02, 2004 10:33

De laatste ronde dit seizoen haalde ik een remisemakende slagzet uit, waarbij de slotslag de 50e zet was. Met nog tien minuten op de klok liep ik tevreden over mijn resultaat rond, daarbij vergetend de klok in te drukken.
Toen ik tien minuten later bij het bord terugkwam, zei mijn tegenstander dat mijn vlag was gevallen, maar we de zetten toch al hadden.
Later bedacht ik me, dat hij de partij op had kunnen eisen. Zou de arbiter de partij verloren verklaren? Dat zou erg wrang geweest zijn.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Dominique

Post by Dominique » Wed Jun 02, 2004 10:53

Eric Sanders wrote:De laatste ronde dit seizoen haalde ik een remisemakende slagzet uit, waarbij de slotslag de 50e zet was. Met nog tien minuten op de klok liep ik tevreden over mijn resultaat rond, daarbij vergetend de klok in te drukken.
Toen ik tien minuten later bij het bord terugkwam, zei mijn tegenstander dat mijn vlag was gevallen, maar we de zetten toch al hadden.
Later bedacht ik me, dat hij de partij op had kunnen eisen. Zou de arbiter de partij verloren verklaren? Dat zou erg wrang geweest zijn.
Zou de arbiter de partij verloren verklaren? Ja.
Wrang, maar ja, moet je je klok maar indrukken.
En er ook toezicht op houden dat de arbiter je dit heeft zien doen. Wij zijn namelijk wel eens geconfronteerd met een tegenspeler die de klok van onze teamgenoot weer in werking stelde, nadat hij het bord had verlaten.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Jun 02, 2004 10:54

Dominique wrote:
Eric Sanders wrote:De laatste ronde dit seizoen haalde ik een remisemakende slagzet uit, waarbij de slotslag de 50e zet was. Met nog tien minuten op de klok liep ik tevreden over mijn resultaat rond, daarbij vergetend de klok in te drukken.
En er ook toezicht op houden dat de arbiter je dit heeft zien doen. Wij zijn namelijk wel eens geconfronteerd met een tegenspeler die de klok van onze teamgenoot weer in werking stelde, nadat hij het bord had verlaten.
Dat is wel heel erg grof

Dominique

Post by Dominique » Wed Jun 02, 2004 10:56

Mark Hees wrote:
Dieter wrote:

Wat vinden jullie?
Precies mijn idee, maar het lukt me vooralsnog niet om hem te overtuigen.
Bij Tjon A Ong - Walraven in Nijmegen een paar jaar geleden speelde dit ook. Tjon A Ong stond verloren, gaf al zijn schijven weg, Walraven sloeg de laatste schijf, maar kon de klok niet meer indrukken voordat zijn vlag gevallen was. De partij werd verloren verklaard voor Walraven. Later heeft Frank Teer in Hoofdlijn nog betoogd dat de partij gewonnen was voor Walraven op het moment dat hij de laatste schijf van het bord sloeg. De klok telt op dat moment niet meer mee.

Dominique

Post by Dominique » Wed Jun 02, 2004 11:05

Mark Hees wrote:
Dominique wrote:
Dat is wel heel erg grof
Ja, maar bij gebrek aan bewijslast ga je gewoon het schip in bij de protestcommissie.
Na de tijdcontrole altijd even naar de arbiter lopen en je ervan verwittigen dat hij gezien heeft dat je er 50 hebt gedaan.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Jun 02, 2004 11:35

Dominique wrote:Bij Tjon A Ong - Walraven in Nijmegen een paar jaar geleden speelde dit ook. Tjon A Ong stond verloren, gaf al zijn schijven weg, Walraven sloeg de laatste schijf, maar kon de klok niet meer indrukken voordat zijn vlag gevallen was. De partij werd verloren verklaard voor Walraven. Later heeft Frank Teer in Hoofdlijn nog betoogd dat de partij gewonnen was voor Walraven op het moment dat hij de laatste schijf van het bord sloeg. De klok telt op dat moment niet meer mee.
Ik zal niet zeggen dat dit het toppunt van sportiviteit is (bij ons op de club laatst met sneldammen ook gedaan. Heb als uitslag toch maar remise laten noteren, het was tenslotte een lokaal sneldamtoernooitje). Aan de andere kant vind ik dat het erbij hoort, en dat Frank Teer gewoon niet gelijk heeft. Wat mij betreft is de partij gewoon verloren.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Jun 02, 2004 11:53

Dominique wrote: Bij Tjon A Ong - Walraven in Nijmegen een paar jaar geleden speelde dit ook. Tjon A Ong stond verloren, gaf al zijn schijven weg, Walraven sloeg de laatste schijf, maar kon de klok niet meer indrukken voordat zijn vlag gevallen was. De partij werd verloren verklaard voor Walraven. Later heeft Frank Teer in Hoofdlijn nog betoogd dat de partij gewonnen was voor Walraven op het moment dat hij de laatste schijf van het bord sloeg. De klok telt op dat moment niet meer mee.
Weet je nog hoe de redenatie van Frank Teer ging? Ik neem aan dat hij meer argumenten aanvoerde dan dat het 'niet sportief' is.

van der Reul

Post by van der Reul » Wed Jun 02, 2004 12:01

ik heb nog onlangs uit arbitrale kring gehoord dat A. Walraven de partij tegen Andrew A Tjon na beroep heeft gewonnen.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Jun 02, 2004 12:04

van der Reul wrote:ik heb nog onlangs uit arbitrale kring gehoord dat A. Walraven de partij tegen Andrew A Tjon na beroep heeft gewonnen.
Kijk, dan wordt het interessant. Op welke grond? Onsportief gedrag van Andrew? Of het feit dat de klok in deze situatie niet meer meetelt?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Jun 02, 2004 12:11

Dat klopt. De klokregel is inderdaad een extra regel die niet telt als de partij al afgelopen is. De partij is later gewonnen verklaard voor Walraven.

6.7 Een zet is voltooid als het stuk na de verplaatsing is losgelaten en bovendien, als het een
slag betreft, de geslagen stukken zijn weggenomen.

8.1 De partij is gewonnen voor de speler wiens tegenstander, aan zet zijnde, geen reglementaire zet meer kan doen.

Ondanks dat Walraven de klok niet heeft ingedrukt is Tjon A Ong wel aan zet! De klok telt dus alleen mee voor het bepalen of het aantal zetten is gehaald. De partij is echter al eerder afgelopen wegens artikel 8.1 en is dus gewonnen voor Walraven.

van der Reul

Post by van der Reul » Wed Jun 02, 2004 12:14

Ik begreep dat het feit dat Andrew A Tjon geen schijf meer had op het moment dat zijn tegenstander nog bezig was zijn slag uit te voeren, voor de commissie de doorslag heeft gegeven.
Misschien kan deze beslissing nog eens op tafel komen.
Als ik het goed heb heeft Andrew A Tjon dit "incident" vorig jaar beschreven in een opdracht voor de subtop: "ugly overwinningen" o.i.d.

Dominique

Post by Dominique » Wed Jun 02, 2004 12:19

Mark Hees wrote:
Dominique wrote: Bij Tjon A Ong - Walraven in Nijmegen een paar jaar geleden speelde dit ook. Tjon A Ong stond verloren, gaf al zijn schijven weg, Walraven sloeg de laatste schijf, maar kon de klok niet meer indrukken voordat zijn vlag gevallen was. De partij werd verloren verklaard voor Walraven. Later heeft Frank Teer in Hoofdlijn nog betoogd dat de partij gewonnen was voor Walraven op het moment dat hij de laatste schijf van het bord sloeg. De klok telt op dat moment niet meer mee.
Weet je nog hoe de redenatie van Frank Teer ging? Ik neem aan dat hij meer argumenten aanvoerde dan dat het 'niet sportief' is.
Sportiviteit deed niet ter zake; ging louter om de spelregels, volgens mij zoals door Arjen beschreven. Ik was toch al van plan mijn zolder eens te gaan ontdoen van overbodige damspullen (wat gaat dat een ruimte geven zeg), mogelijk dat ik het artikel nog tegenkom, dan zal ik het nog wel even posten.

Post Reply