De spijker op de kop Hanco! Vroeger (15 jaar en langer terug) was (bijna) alles beter. Eerstens de originaliteit, maar dat was misschien minder moeilijk omdat er nog zo weinig was, de pop/rock enz. muziek moest eigenlijk nog worden uitgevonden en alles was in feite vernieuwend. Tweedens omdat de muziek eerlijk was. Een zanger of muzikant kon zich niet verschuilen achter technische foefjes. Podium op en met de billen bloot je kunstje doen, geen keus! Een zanger kon zingen en een gitarist spelen. Brel, Piaf, CSN&Y, Deep Purple, Karen Carpenter, Laura Pausini, Streisand (gouden stemmen toch), Led Zeppelin, B, De Groot, Marvin Gaye enzenz, ze zijn allen wel een keer genoemd, DAT zijn echte artiesten. Zij hadden iets extra`s in huis. Over smaak kun je twisten over hun vakmanschap zeker niet! Page, Blackmore, Malmsteen en natuurlijk Rothery zijn mijn gitaarhelden. Is even wat anders dan pikkies die niet eens fatsoenlijk hun gitaar vast kunnen houden, laat staan dat ze er een fatsoenlijk geluid uit krijgen.
Ik luister veel naar muziek, ga naar festivals, kom regelmatig in de Effenaar, een muziektempeltje voor het alternatieve circuit zeg maar, ik hoor en zie gewoon heel weinig kwaliteit en al zeker weinig vernieuwends.
Insomnia zegt dan wel heel flauw: blllllllllèèèèèèehhhhhhh op hetgeen ik schrijf maar ik denk dat zijn topsong van Angerfist-Sons of Satan(die geweldig is, de woorden, letterlijk, figuurlijk, immoraal sexueel expliciet) best wel eens heeeeeeel veel gelijkenis kan hebben met werk van Black Sabbath(van vroeger JA!), de uitvinders van dit genre.
Zijn reactie is hem overigens vergeven, hij was in de tijd dat de betere muziek werd gemaakt nog in het larvenstadium.
Zelf ben ik blijven hangen in 1980 na mijn kennismaking met de muziek van Marillion, Ik luister niet naar hun muziek, ik leef het...
Buiten het (overigens briljante) nummer The Incubus heeft de muziek van Marillion weinig tot niets satanisch. Hun slechtste (maar nog steeds heel aardige!) nummer Kayleigh is het meest bekend geworden. Dat zegt denk ik iets over hoe goed ik ze vind. Nee, Marillion staat (voor mij) voor prachtige diepzinnige teksten (tenminste in het Fish-tijdperk tot 88)en symfonische rock waarin stugge, soms, snoeiharde aanlopen uitmonden in een hemelse finale met bijna altijd een hoofdrol voor de virtuose Steve Rothery. Ongelooflijk hoe hij elk nummer een specifieke sfeer mee geeft met zijn spel.
Ook na 88 ben ik hun muziek trouw gebleven. Weliswaar was het tekstueel (zonder Fish) een stuk minder en beviel de nieuw ingeslagen weg me niet altijd even goed maar in het algemeen was het nog steeds in orde. Hoogtepunten; Brave en het pas verschenen Marbles, een juweeltje!
~Er is geen waarheid, slechts perceptie~