KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Tue May 25, 2004 14:32

Dammen

Afgelopen week werd in Heino het Nederlands kampioenschap dammen voor meisjes gehouden. In de catagorie junioren eindigde Irene Stegeman op een gedeelde tweede plaats.

bron: Dagblad Tubantia (Twentsdagblad)
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Tue May 25, 2004 21:10

EUROPEAN CUP OF CHAMPIONS

Some games are available here :

http://membres.lycos.fr/dammeur/sommair ... p_2004.htm

Thanks to PATRICK KOPP !!
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

De Stentor, 26 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 26, 2004 12:53

Arie Stehouwer bedwingt grootmeester
door Nikhila

26 MEI 2004 - DEVENTER - Het getik van de wedstrijdklokken was urenlang het enige geluid in de sfeervolle wedstrijdzaal van het CBP-toernooi. Het denkraam van de dertig dammers werkte op volle toeren. Op zoek naar verborgen finesses, diepzinnige plannen en verwoestende slagzetten.

Arie Stehouwer was na een ondoordachte ruil een schijf kwijt geraakt tegen favoriet Ruud Palmer. Van een pionnetje meer of minder raakt een schaker niet van slag, maar een schijf verschil geeft bij dammen vrijwel altijd de doorslag.

De DDC-speler stroopte niettemin zijn mouwen op. Tijdens zijn loopbaan als voetbaltrainer zorgde Stehouwer met tien man ook wel eens voor een verrassing. Zijn vastberaden verdediging kostte Palmer veel hoofdbrekens. Te veel zelfs.

‘Bij het rekenwerk zag ik steeds beren op de weg‘, verzuchtte de grootmeester. ‘In tijdnood was het aan alle kanten remise.‘

Ook Iepie Poepjes versnoepte al snel een schijfje. ‘Een mooie slagzet‘, complimenteerde zij tegenspeler Tonnie van Ommen.

De topspeelster, gehard in talloze NK- en WK-toernooien, boorde onvermoede krachten aan bij de verdediging en sleepte na vijf uur remise uit het vuur. ‘Een schijfje achterstand wekt mijn vechtlust op‘, lachte zij.

Het remisevirus leek welhaast besmettelijk in de eerste ronde. Jan Preuter, debutant in het Deventer festijn, speelde tegen de Larense kampioen Tonny Roeterdink, één van de vier deelnemers die sinds 1989 geen toernooi heeft overgeslagen.

Het duo zorgde voor een spectaculaire vastloopvariant, maar de tijd begon te dringen. Preuter bood met een bord vol schijven remise aan. ‘Ik vertrouwde het niet‘, sprak hij. Ook Roeterdink dacht slechter te staan en ging akkoord. Na een vluchtige analyse bleek het tegendeel. ‘Ik laat thuis de computer oordelen‘, aldus Roeterdink.

In de eregroep was Rob Hendriks de enige winnaar. Ook hij moest hard werken tegen clubgenoot Tom Smeenk. Na bijna zes uur spelen en ruim zeventig zetten legde Smeenk het moegestreden hoofd in de schoot.

Uitslagen eerste ronde:

Eregroep: Smeenk-Hendriks 0-2; Kleinrensink-Terlouw 1-1; Palmer- Stehouwer 1-1. Hoofdklasse: Poepjes-Van Ommen 1-1; Preuter-Roeterdink 1-1; Grouwstra-Leijssenaar 1-1.

Overgangsklasse: De Vast-Luchies 2-0; Nuesink-Rademaker 2-0; Zuurveld-Albers 2-0. Eerste klasse: Schoneveld-Brummelman 1-1; Horst-Van Oosterhout 1-1; Baarda-Booijink 0-2.

Tweede klasse: Groters-Maalderink 0-2; Mensinga-Lucassen 0-2; Zomerdijk-Van Essen 1-1.

Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 26 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 26, 2004 12:59

Dammer Haagh neemt leiding over in Brabant Cup

Woensdag 26 mei 2004 - Den Bosch - Edgar Haagh heeft in de zesde ronde van het persoonlijk damkampioenschap van Brabant plotseling de leiding genomen. De Bredanaar versloeg enigszins verrassend Frank Teer uit Heesch, terwijl zijn twee naaste concurrenten (Wim van der Kooij en Theo van den Hoek) in een onderling, vooruitgespeeld duel met elkaar een vredesakkoord sloten.

„Ik kreeg de gehele partij geen poot aan de grond. Op het laatst moest ik zelfs uitkijken om niet te verliezen“, lichtte Van der Kooij toe. Het was voor Bosschenaar de derde puntendeling op rij, waardoor hij zijn aanvankelijke koppositie nu kwijt is. Mari van Ballegooijen voegde zich bij het tweetal door de laaggeklasseerde Wim van Geloven met speels gemak te verslaan. Ad van Tilborg was niet in staat aansluiting te vinden bij de achtervolgers, doordat Roep Bhawanibhiek een sta-in- de-weg betekende.

In de slotfase leek de Udenaar even aan het langste eind te trekken, maar uiteindelijk rolde toch remise uit de bus. Verder behaalde Frans Smolders een flinterdunne remise tegen Ton Noyens, die in een eerder stadium waarschijnlijk de winst gemist had.

Uitslagen zesde ronde damkampioenschap van Brabant: Smolders – Noyens 1-1; Van Tilborg – Bhawanibhiek 1-1; Teer – Haagh 0-2; Van Ballegooijen – Van Geloven 2-0; Van den Hoek – Van der Kooij 1-1.

Stand: 1.Haagh 9; 2 t/m 4.Van Ballegooijen, Van den Hoek en Van der Kooij 8; 5.Van Tilborg 7; 6 t/m 9.Bhawanibhiek, Smolders, Teer en Van den Hooff 6; 10.Noyens 4; 11.Van Geloven 2 punten.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Wed May 26, 2004 15:08

Geen medailles meisjes WvM

Westerhaar - Het Nederlands kampioenschap dammen voor meisjes werd afgelopen week in Heino gehouden. IN drie van de vier leeftijdscatagorieën waren meisjes van damclub Witte van Moort (WvM) uit Westerhaar vertegenwoordigd. Zij presteerden naar behoren, al zat een kampioenschap er niet in.

Irene Stegeman (WvM) eindigde in de categorie junioren na een zwakke start op een gedeelde 2e plaats achter kampioene Saskia Veltman ut Harlingen. Hierdoor moest ze met twee andere meisjes een barrage spelen waarin ze tweede werd acher Judith Fritschy uit Amstelveen. Uiteindelijk eindigde Irene Stegeman bij dit NK dus als derde in een deelnemersveld van zes.

In de categorie aspiranten kwamen de deelneemsters van Witte van Moort duidelijk nog wat te kort. Na een redelijke start viel Linda Berends terug in het klassement en werd uiteindelijk negende. Natashja Hessink kwam in het deelnemersveld van 16 niet verder dan een 12e plaats. De titel ging hier overtuigend naar Laura Andriessen uit Delft.

Carlein Knol (WvM) speelde in de jongste categorie een uitstekend toernooi. Ze stond na de voorlaatste ronde zelfs op een fraaie 2e plaats. De druk werd echter iets te gtroot voor dit jonge damtalent waardoor ze in de laatste ronde verloor van Judith Rijgersberg uit Delft.
Hierdoor zakte Carlein Knol uiteindelijk naar een vierde plaats. Ook de andere vertegenwoordigster van Witte van Moort, Daniëlle Pol, presteerde goed en eindigde als zesde in een deelnemersveld van 14. De titel in deze klasse ging naar Karlijn Overes uit Hoogblokland.

bron: De Koerier (weekblad uit overijssel)
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 26, 2004 18:01

Jacques PERMAL wrote:EUROPEAN CUP OF CHAMPIONS

Some games are available here :

http://membres.lycos.fr/dammeur/sommair ... p_2004.htm

Thanks to PATRICK KOPP !!
Well done Patrick and Jacques, thank you!

Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 25 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 26, 2004 22:03

'Delftse telling bij regionaal dammen

ROTTERDAM | De West Hollandse Dam Bond (WHDB) voert de komende competitie de 'puntenoverwinning' in. De bond doet dat om het grote aantal partijen dat in remise eindigt, terug te dringen. In de Delftse damcompetitie wordt al volgens een dergelijk systeem gespeeld. De huidige telling kent twee uitslagen: 2-0 bij winst, 1-1 bij remise. De nieuwe telling zal een tussenuitslag kennen, een puntenoverwinning van 1½-½. Een puntenoverwinning wordt behaald wanneer een speler groot materieel voordeel in het eindspel heeft, maar desondanks niet kan winnen.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 27 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 27, 2004 11:45

Wonderschone actie van Ruud Palmer
door Nikhila

27 MEI 2004 - DEVENTER - Een geraffineerde combinatie, een handvol mooie positiepartijen en een wonderschone forcing. Het kon niet op in de tweede ronde van het CBP-damtoernooi. ‘De strijdlust is hartverwarmend‘, sprak organisator Evert Zwiers. ‘Van de dertig deelnemers is er nog maar één zonder puntverlies.‘.

Ruud Palmer revancheerde zich voor zijn matige optreden op de openingsdag. ,Ik zoek een beetje naar mijn vorm‘, vertelde hij. ‘Ik speel niet veel meer en dat gaat ten koste van de scherpte.‘ De stelling tegen Tom Smeenk was een uitdaging voor de Nijmeegse grootmeester, die al langere tijd de nadruk op bestuurswerk legt. Zo was hij jarenlang penningmeester van de KNDB.

Zijn dammershart begon na de 31e zet sneller te kloppen. ‘Ik zag een forcing en heb bijna een half uur zitten rekenen. Kijken en nog eens kijken. Ik was blij dat alles bleek te kloppen.‘

De spectaculaire variant, waarbij liefst drie dammen op het bord kwamen, was te veel voor de Olstenaar. ‘Het ging niet slecht‘, vond hij. ‘Maar hiervoor kwam ik adem tekort.‘

De rake combinatie van Wim Terlouw overdonderde Arie Stehouwer, die opnieuw - maar nu zonder succes - verder moest met een houtje minder.

‘Ik speelde de Keller-opening‘, zei de Raaltenaar. ‘Een systeem waar ik vroeger al succes mee had. Ik herinner me een wedstrijd, waarin Sijbrands een clubgenoot ontraadde om die opening tegen mij te spelen.‘

De strategie van Henk Kleinrensink maakte indruk. Hij beet zich tegen Rob Hendriks vast in een klein voordeeltje.

Met de vlag op vallen zette de DDC-favoriet de klok stil. ‘De achtergebleven schijf op mijn vleugel was fataal‘, treurde hij. De winnaar maakte na de partij reclame voor het eerste NK veteranen. ‘Ik heb toestemming van de bond om dat in Wageningen te organiseren.‘ De energieke Kleinrensink, als atleet al eens de beste marathonloper bij een NK veteranen, mikt op zestig deelnemers. ‘Ik heb al liefhebbers gestrikt‘, lachte hij.

Stand na tweede ronde:

Eregroep: 1/3. Kleinrensink, Palmer en Terlouw 2-3; 4. Hendriks 2-2; 5. Stehouwer 2-1; 6. Smeenk 2-0.

Hoofdklasse: 1/2. Leijssenaar en Roeterdink 2-3; 3/4. Grouwstra en Poepjes 2-2; 5/6. Van Ommen en Preuter 2-1.

Overgangsklasse: 1/3. Nuesink, De Vast en Zuurveld 2-3; 4/6. Albers, Luchies en Rademaker 2-1.

Eerste klasse: 1. Booijink 2-3; 2/5. Brummelman, Horst, Van Oosterhout en Schoneveld 2-2; 6. Baarda 2-1.

Tweede klasse: 1. Maalderink 2-4; 2. Lucassen 2-3; 3/4. Groters en Zomerdijk 2-2; 5. Van Essen 2-1; 6. Mensinga 2-0.

steenslag

Post by steenslag » Thu May 27, 2004 13:27

Hanco Elenbaas

De Stentor, 28 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 28, 2004 10:07

Tino Haring wint strijd om beker bij SSS
van onze medewerker

28 MEI 2004 - KAMPEN - Wim Dekker, Tino Haring, Michel Stempher en Jos Hogenbirk hebben deze week een hoofdprijs in de wacht gesleept bij damclub SSS.

Haring zegevierde in de bekercompetitie bij de senioren door in de eindronde Johan Wezenberg via een aardige combinatie naar dam te verslaan. Jos Hogenbirk toonde zich de beste cupfighter bij de jeugd. Michel Stempher werd de jeugdkampioen van de interne damcompetitie. De speler bleef na een seizoen lang dammen Ruben Beks en Antoine Koster de baas. Zij werden respectievelijk tweede en derde.

In de hoofdklasse loopt de competitie naar zijn eind. Zonder zelf te spelen eiste Wim Dekker de clubtitel voor zich op in de hoogste categorie. Dat had hij te danken aan Harm Kist die winst pakte op Teun van Gelder. De laatste stond positioneel op winst maar was iets te gretig op weg naar dam. Daardoor ging hij in de slotfase alsnog het schip in. Willem Visscher was dichtbij het kampioenschap in de eerste klasse. Zelf won hij van Asje Visscher, maar concurrent Aart Spijkerboer pakte op de valreep nog de punten tegen Piet Toeter. Wordt vervolgd.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 28 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 28, 2004 10:10

Gruwelijke missers in CBP-toernooi
door Nikhila

28 MEI 2004 - DEVENTER - Wim Terlouw kon zichzelf wel voor de kop slaan. De Raaltenaar maakte een blunder van de ergste soort. ‘Dat is me dit jaar eerder overkomen‘, mopperde hij. De derde dag van het CBP-damtoernooi draaide uit op een heus foutenfestival.

De 71-jarige veteraan, op de fiets heen en weer naar de speelzaal in Het Open Hof, had er zin in. Hij zette tegenstander Rob Hendriks onder druk met een gedurfde opsluiting, maar de wedstrijdklok sprak een woordje mee. Toch had Terlouw op het fatale moment nog tien minuten over. ‘Voor tien zetten‘, wist zijn tegenstander. ‘Dat is weliswaar druk, maar zeker nog geen nood.‘

Tom Smeenk miste in het DDC- onderonsje met Arie Stehouwer een glasheldere kans. ‘Ik kan de hekstelling pakken en dan is het meteen uit‘, sprak hij hoofdschuddend. ‘Tot nu toe laat ik iedere dag een puntje liggen.‘

Uren eerder kwam Smeenk met verrassend nieuws. Hij had zijn verliespartij met Palmer tegen het licht gehouden. En wat bleek, de alom geroemde winst van de grootmeester bleek zo lek als een mandje. ‘Ik heb de stand thuis op de computer gezet‘, sprak de Olstenaar. ‘Die gaf een verborgen redding aan.‘

Smeenk is een dammer in hart en nieren. ‘In mijn jonge jaren ben in begonnen in Vorden‘, vertelde hij. ‘In 1980 werd ik lid van damclub Olst, waar de leden in hoog tempo vergrijsden. Ik was de veertig al gepasseerd, maar niettemin de jongste. De vereniging is zeven jaar geleden opgeheven en sindsdien speel ik in Deventer voor DDC.‘

Met drie koplopers is het spannend in de eregroep. Henk Kleinrensink liet zich niet gek maken door het klassieke spelletje van Ruud Palmer en pakte een dikverdiende remise.

In de hoofdklasse nam Tonny Roeterdink de leiding. ‘Met geluk‘, vond de Larenaar. ‘Ik stond slecht, maar mijn tegenstander trapte in een slagzet.‘ Jan Preuter was de grootste blunderaar in deze groep. ‘Ik deed de enige zet die niét goed was‘, treurde de Deventenaar.

Stand na derde ronde:

Eregroep: 1/3. Hendriks, Kleinrensink en Palmer 3-4; 4. Terlouw 3-3; 5. Stehouwer 3-2; 6. Smeenk 3-1.

Hoofdklasse: 1. Roeterdink 3-5; 2. Poepjes 3-4; 3/4. Leijssenaar en Van Ommen 3-3; 5. Grouwstra 3-2; 6. Preuter 3-1.

Overgangsklasse: 1/2. Nuesink en De Vast 3-5; 3/4. Luchies en Zuurveld 3-3; 5/6. Albers en Rademaker 3-1.

Eerste klasse: 1/3. Booijink, Horst en Schoneveld 3-4; 4. Van Oosterhout 3-3; 5. Brummelman 3-2; 6. Baarda 3-1.

Tweede klasse: 1. Maalderink 3-6; 2/3. Lucassen en Zomerdijk 3-4; 4/5. Van Essen en Groters 3-2; 6. Mensinga 3-0.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 28 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 28, 2004 16:48

Wereldkampioen dammen wil z‘n milieu kleuren
door Eric Mondeel

28 MEI 2004 - ZWARTSLUIS - Een damwedstrijd volgens de formule van de Daviscup tussen de Nederlanders Ton Sijbrands en Harm Wiersma enerzijds en de Russen Alexei Tsjizjov en Alexander Georgiev aan de andere kant. In het dubbelspel mogen beide partners voortdurend met elkaar overleggen welke zet zij zullen spelen. Uit te zenden op televisie.

Dit is één van de ideeën die wereldkampioen Alexander Sergejewiets Georgiev en zijn manager Henk Boers lanceren. Zij willen kleur brengen in de zwartwitte damwereld. ‘Wij beseffen zelf niet hoe mooi onze eigen sport is‘, zegt Boers, die Georgiev deze week onderdak verschaft in zijn huis te Zwartsluis. ‘Als je de waarde niet kent, is het moeilijk om juwelen goed te verkopen.‘

Image

Mede dankzij influistering door Boers komt Georgiev geleidelijk tot het besef dat er munt geslagen kan worden uit zijn wereldtitel. Zo stelt hij zich open om zijn boterham te gaan verdienen in de Nederlandse competitie, wil hij hier simultaans geven en brengt hij samen met Boers een boek in het licht.

Toch blijft het voor een dammer moeilijk om een wereldtitel te verzilveren. Het is veelal sappelen voor een appel en een ei. Het dammen wordt beschouwd als saai, hoewel er geregeld kleurrijke figuren opduiken.

Alexander Dibman stond bijvoorbeeld bekend om zijn onorthodoxe voorbereiding op belangrijke toernooien. Dagelijks staarde hij ‘s morgens vier uur achtereen naar een leeg dambord, dan gebruikte hij de lunch, om vervolgens nog eens vier uur naar het lege dambord te staren.Jannes van der Wal zaliger ging een stapje verder door zijn hand te laten glijden in de trui van een Braziliaanse schone. Daar van die vrijpostige benadering een foto werd gepubliceerd, kwam het dammen plotsklaps in de spotlights. Mies Bouwman nodigde Van der Wal zelfs voor haar televisieshow uit. Hij maakte zich onsterfelijk door meerdere vragen onbeantwoord te laten.

Georgiev weet zijn betogen best met humor te kruiden, maar wil niet gelden als een flamboyante persoonlijkheid. De wereldkampioen meldt zelfs dat hij de eerste Rus is die nooit wodka tot zich heeft genomen. Verder onthoudt hij zich van ongezond voedsel, gaat hij met de kippen op stok en onderwerpt hij zich op gezette tijden aan fysieke inspanningen. Zijn ascetische leefwijze wekt bewondering, maar zal geen volle zalen trekken.

De wereldkampioen grijpt naar het dambord waarop hij vorig jaar in Zwartsluis Tsjizjov versloeg. Zonder hapering brengt hij de cruciale stelling op deze historische ondergrond en demonstreert hij de schitterende slotcombinaties die hem de wereldtitel opleverden. ‘Dammen is als een schilderij. Pure kunst.‘

Manager Boers bevroedt dat zelfs deze propaganda geen opening biedt naar het grote publiek. Hij wil het breder zien dan de grenzen van het dambord. Zo oppert hij het idee om Georgiev samen met Sijbrands te laten deelnemen aan Kopspijkers. Zijn vrouw, van Witrussische komaf, zou als tolk kunnen fungeren. Ook zou Georgiev tegen een computer kunnen dammen, naar voorbeeld van Kasparov. Tevens suggereert hij een simultaan tussen de wereldkampioen en de sterkste spelers van de diverse damprovincies.

Hanco Elenbaas

De Zwartewaterkrant, 26 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 29, 2004 00:23

Record voor wereldkampioen dammen Alexander Georgiev
De Interfloor-simultaan
Gepubliceerd: woensdag 26 mei, 2004

Image
De wereldkampioen ontvangt WK-boek © Gerrit Jan Pierik

Speaker Bert Dollekamp heette wereldkampioen Alexander Georgiev, burgemeester drs. W.J. Plomp, de deelnemers aan de traditionele Interfloor-simultaan en het publiek namens de zeventigjarige Damvereniging De Schuivende Schijf van harte welkom. Burgemeester Plomp had een verrassing voor Georgiev.

Hij bood namens de organisatie van het WK-dammen 2003 het WK-toernooiboek aan. Henk Boers mocht met de vulpen van burgemeester Plomp een opmerking in het boek schrijven. Boers wenste Georgiev veel succes toe in de WK-match tegen Alexeï Tsjizjov in oktober 2004. De heer Plomp herinnerde aan de WK 2003 en de openingsceremonie met Mr. Pieter van Vollenhoven en met de commissaris van de Koningin van de provincie Overijssel Mr. G.J. Jansen. Hij prees de enthousiaste sponsors van De Schuivende Schijf, die DSS iedere keer weer in de gelegenheid stellen om grote evenementen te kunnen organiseren. Georgiev toonde voorafgaand aan de Interfloor-simultaan het beslissende moment in de WK-match tegen Tsjizjov op het grote demonstratiebord.

De Interfloor-simultaan vond op 20 mei plaats aan de Handelskade te Zwartsluis tijdens de Nationale Sleepbootdagen. De deelnemers kwamen uit: Scheveningen, Obdam, Arnhem, Lelystad, Wapenveld, Zwolle, Steenwijk, Giethoorn, Nieuwleusen, Vollenhove, Hasselt, Genemuiden en Zwartsluis. Burgemeester Plomp verrichtte de openingszet van de Interfloor-simultaan aan het bord van het oudste DSS-lid, de tachtigjarige Marten Strating. Volgens Strating was hij enkele jaren na de oprichting van DSS op 14 mei 1934 het jongste lid. De burgemeester opende de Interfloor-simultaan met 32-28.

Tijdens de simultaan was het mogelijk om het WK-toernooiboek aan te schaffen met de handtekening van Georgiev. Wie deze gelegenheid gemist heeft kan dit boek bestellen bij Henk Boers, tel.: 038-386 80 15. Aan de Interfloor-simultaan namen ook een behoorlijk aantal jeugdigen deel o.a. Dick Horzelenberg, Arjan Dordtmans, René ter Steeg en Rebecca Lok uit Zwartsluis. De jongste deelnemer, Marco ter Haar uit Lelystad, was 6 jaar!

Er was slechts een moment dat Georgiev zich zou vergissen. In de partij tegen Gerrit Jan Mondria kon Georgiev een schijf aanvallen, maar daar zou een verwoestende combinatie op kunnen volgen. Mondria gaf eerlijk toe dat hij die combinatie niet gezien zou hebben. Volgens Georgiev is Mondria zijn grootste fan. Georgiev vestigde een nieuw record in de Interfloor-simultaans. Hij scoorde 100%! In alle simultaans tot nu zijn er een behoorlijk aantal remises behaald, maar alleen DSS-voorzitter L.H. Moorman boekte ooit een overwinning tegen Alexander Schwarzman. Moorman kwam nu al snel op schijfachterstand, later zelf twee, maar hij kon een schijf heroveren. In het eindspel brak hem de schijfachterstand op. Johnny Folkers uit Steenwijk speelde een sterke partij, maar kreeg geen verjaardagscadeautje van Georgiev in de vorm van een puntje. In een 11 om 11-stand moest hij zich gewonnen geven.

Marten Strating kwam in het vroege middenspel een schijf achter en gaf zich daarna gewonnen. Marinus Moorman leek in het eindspel nog door te breken naar dam, maar dit liet Georgiev niet toe. Toon van der Velde speelde als huisdammer een goede partij. In het late middenspel kwam hij een schijf achter. Hij had nog lichte compensatie, maar Georgiev wikkelde zijn voordeel naar winst af. De linkervleugel van Ron van Dijk kwam onder grote druk te staan. Hij kwam een schijf achter. Deze schijf kon hij aanvallen, maar na die aanval volgde een verborgen en winnende combinatie. Henk Tuin werd in het middenspel verrast door een prachtige damcombinatie. Johan van Wendel speelde een prima overzichtelijke partij. Toen Georgiev in het late middenspel grip op de stand kreeg, ging het echter mis. Erik van Wendel speelde eveneens een sterke klassieke partij, maar hij moest ook in Georgiev zijn meerdere erkennen. Romke de Jong omsingelde de aanval van Georgiev uitstekend, maar in het middenspel voerde Georgiev de druk op. Zijn terreinvoordeel zorgde voor de overwinning.

Harm de Jong heeft Georgiev van Schiphol afgehaald. Net als de vorige keer bij het WK 2003, dreigde het opnieuw mis te gaan. Hij moest via uitgang 2, maar een wereldkampioen heeft uiteraard alleen oog voor het cijfer 1. Hij ging dus via uitgang 1. Gelukkig bracht de mobiele telefoon uitkomst! Toen de positie van De Jong steeds hopelozer werd grapte hij: "weet Georgiev wel dat ik hem op zondag 30 mei weer naar Schiphol zal brengen?" Ondanks dit "dreigement" won Georgiev ook deze partij.

Georgiev heeft overigens meer redenen om Harm de Jong dankbaar te zijn, want De Jong speelde de vorig Interfloor-simultaan tegen Rob Clerc remise, waardoor Clerc geen 100%-score behaalde! Anne de Jong had een bijzonder ingewikkeld middenspel. Het was lange tijd niet geheel duidelijk wie wie vastzette. Jacob Lok kon de kerkhofaanval van Georgiev via het Utrecht-systeem omsingelen. Dat zou kansrijk spel kunnen opleveren. Hij koos echter een verkeerd plan, wat door Georgiev werd afgestraft. Cor Kombrink speelde een gesloten klassieke partij, maar kwam in het middenspel een schijf achter. Dick Beekman uit Obdam kwam in het middenspel in de problemen. Georgiev had een niet te pareren dreiging in de stand gevlochten. De speler met de hoogste rating was Albert Lusink uit Zwolle. Na een prachtige partij nam Lusink een wanhoopscombinatie waar beide spelers een doorbraak naar dam hadden, maar Georgiev had zijn positie zo opgebouwd dat Lusink geen dam mocht halen. Erik Bakker, een jeudig talent uit Wapenveld, kreeg in het middenspel een fraaie en direct winnende combinatie voorgeschoteld. Egbert Sluiter kwam met het naamloos skelet in combinatie met een Partie-Bonnard-opstelling op de proppen. Een uitermate ingewikkelde partij, een kolfje naar de hand van Georgiev. Het eindspel wikkelde Georgiev naar winst af.

Roelof Jan Breman hield het lang vol, maar Georgiev had op het eind de betere stand. Schaker Klaas Jan van der Vinne uit Hasselt speelde een degelijke partij. In het middenspel werd hij gedwongen om het kerkhofveld te bezetten. Georgiev omsingelde deze schijf echter perfect en forceerde zo de winst. Oud-voorzitter van DSS, Anton Visscher, schoof als laatste aan bij de simultaan. Vandaar dat hij ook een van de twee overgebleven spelers was. Hij kwam in het middenspel een schijf achter, wat beslissend was voor de uitslag. E. Pronk uit Scheveningen en spelend voor damvereniging "Ons Doel Bereikt" uit Den Haag, die twee partijen speelde tegen Georgiev moest zich als laatste gewonnen geven. Pronk was evenals Folkers jarig.

Voor Georgiev was het de eerste keer dat hij een dergelijke simultaan in de openlucht gespeeld heeft. Hij vond het een bijzonder prettig om voor zoveel publiek te spelen en met een commentator erbij. Georgiev is damprofessional en wordt in Rusland gesponsord door oliemaatschappij Bashneft. Hij komt uit voor damvereniging Bashneft uit Oefa. Deze vereniging is twee keer Europees kampioen geworden.

Na afloop van de Interfloor-simultaan speelde Alexander Georgiev nog een blinddampartij, dat wil zeggen dat hij geen bord en schijven ziet, tegen subtopper en speaker Bert Dollekamp. Henk Boers gaf de zetten in het Russisch door. Het wereldrecord blindsimultaandammen staat op naam van Ton Sijbrands. Hij speelde tegen 22 tegenstanders. Deze ene partij was bijzonder moeilijk omdat er veel lawaai was. Tijdens de blinddampartij kwam een aangeschoten vrouw naar Georgiev toe. Zij dacht dat hij ook teveel gedronken had, want het leek dat hij in slaap gevallen was, maar in werkelijkheid was hij uiteraard diep geconcentreerd. Georgiev kwam op groot voordeel, maar even leek het er op of er nog remisekansen waren. Een tiental zetten voor het einde zag Georgiev het winnende plan. Hij sloot de partij op een sublieme wijze af. Dollekamp kwam nog op dam, maar daarna volgde een winnende combinatie.

Tijdens de Interfloor-simultaan was er grote publieke belangstelling, maar ook tijdens de blinddampartij was er veel publiek aanwezig, die door Dollekamp er bij betrokken werden en ook actief meedachten bij de tegenzetten.
De prestaties van Georgiev tot nu toe: Wereldkampioen junioren Zaporozje (Oekraïne) in 1992; Wereldkampioen junioren Amstelveen in 1993; Wereldkampioen junioren Chartres, Frankrijk in1994; Europees kampioen senioren Lubliniec (Polen) in 1995; Wereldkampioen Rapid in Nederland in 1999; Wereldkampioen teams in Londen met Tsjizjov en Milshin 2000; Europees clubkampioen in Oefa in 2000; Winnaar Challenger-toernooi in Jakoetsk in 2002; Wereldkampioen 2002 in de match tegen Tsjizjov in 2003 in Oefa en Izjevks; Wereldkampioen 2003: met 20 spelers gelijk geëindigd met Tsjizjov en Valneris en wereldkampioen na het winnen van de barrage in Zwartsluis; Oktober 2004 volgt de match tegen Tsjizjov in Rusland. Hij werd bovendien vijf keer Russisch kampioen in 1994, 1995, 1997, 2000 en 2002.

Alexander Sergejewiets Georgiev is geboren op 17 juli 1975 in de buurt van Nowgorod en Sint Petersburg. Hij is in 1996 getrouwd in Isimbaj met Goesel Isjmoratowa (Russisch damkampioene in 2001 en 2002). Zijn zoontje Serge is drie jaar en zijn dochtertje werd een paar dagen na afloop van de WK 2003 geboren. Hij studeerde economie aan de universiteit van Sint Petersburg. Toen hij in 1995 Europees kampioen werd, stopte hij met zijn studie en richtte zich volledig op de damsport. Hij woonde tot 1996 in Sint Petersburg en na zijn huwelijk woonde hij tot 2003 in Isimbaj. Vanaf 2003 woont hij met zijn gezin in Sint Petersburg.

Georgiev was zeven jaar toen hij met dammen begon. Hij kreeg les aan het Pioenier-paleis in Sint Petersburg. De eerste lessen bestonden uit een onderlinge competitie en er werden enkele eenvoudige combinaties geleerd. Het contact met de overige jeugdleden was interessant. Er werd ook getafeltennist en gevoetbald als het weer goed was. Het meest interessante wat hij uit het eerste jaar herinnert is: op een keer werd een toernooi georganiseerd en een van de spelers speelde al drie jaar en won alle vier partijen van iedereen en drie van Georgiev, maar Georgiev versloeg hem een keer. Zijn opponent was erg verrast. Georgiev beschouwt dit als zijn eerste grote succes in de damsport.

Hij houdt van Nederland en Zwartsluis in het bijzonder. Georgiev was al vaak in Nederland. Sint Petersburg heeft enkele overeenkomsten met Nederland. Tsaar Peter de Grote studeerde o.a. scheepsbouw in Nederland. Hij bracht kennis van de scheepsbouw en van de Nederlandse cultuur naar Rusland. DSS bedankt de sponsors Interfloor voor de simultaan en de plaatselijke VVV, die de kosten voor de speaker sponsorde.
*Donderdag 27 mei 2004 speelt Georgiev de Cristal Cleaning-simultaan in Hasselt. Aanvang 19.45 uur. Plaats: gebouw Links Af, Prinsenstraat te Hasselt. U kunt zich aanmelden bij Henk Boers, tel.: 038-3868015. Deelname is gratis.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sat May 29, 2004 11:06

EUROPEANS CUP PICTURES here :

http://www.warcaby.pl/warcaby/zdjecia/2 ... index.html

Thanks to Polish friends !!
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

De Stentor, 1 juni 2004

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 01, 2004 13:58

Ruud Palmer wint CBP-damtoernooi
door Nikhila

1 JUNI 2004 - DEVENTER - De hoofdprijs in het CBP-damtoernooi in Het Open Hof in Deventer ging naar grootmeester Ruud Palmer. De liefhebbers van het honderd-ruitenspel werden verwend. Na de gelijke aankomst volgde nog een spectaculaire barrage. Met niet meer dan vijf minuten bedenktijd voor de strijders. Graaiende handen boven tafel en nerveus trillende benen eronder. Het publiek genoot.

Palmer maakte op de slotdag een eind aan de illusies van DDC-kanshebber Rob Hendriks. Bovendien kreeg hij de helpende hand van hekkensluiter Tom Smeenk, die de kampioenskansen van Wim Terlouw om zeep hielp. De sensationele resultaten in de eregroep maakten een barrage noodzakelijk tussen Palmer en Kleinrensink.

‘Ik heb dit toernooi erg matig gespeeld‘, vond de grootmeester. ‘In de competitie lukte het dit seizoen beter. Zo kwam ik in Apeldoorn remise overeen met oud-wereldkampioen Tsjizjov.‘ In het duel met Henk Kleinrensink maakte Palmer de rol van favoriet alsnog waar. Met rake klappen op de klok veegde hij zijn nerveuze tegenstander overtuigend van het bord.

Ook in de eerste klasse wogen de laatste loodjes zwaar en het extra sneldampartijtje was voor de moegestreden helden bijna te veel gevraagd. Berend-Jan Schoneveld van damvereniging DOG uit Gorssel, een vaste gast en met zijn 82 jaar de nestor van het toernooi, raakte in de barrage de kluts kwijt. Hij vergat in de haast te slaan en kroonde zijn dam met een schijf van de verkeerde kleur. Tot overmaat van ramp gooide hij ook zijn gewonnen stelling nog te grabbel. ‘Dat hoort nu eenmaal bij het sneldammen‘, verzuchtte Schoneveld laconiek.

De winnaars in de vijf verschillende groepen werden in het zonnetje gezet: Ruud Palmer, Iepie Poepjes, Hans de Vast, Joan Horst en Gerrit Maalderink. Het adviesbureau CBP, Combined Business Power, zegde de sponsoring voor de zeventiende editie toe. ‘We houden de uitgaven goed in de hand, maar zonder bijdrage van het bedrijfsleven lukt het niet‘, verklaarde bestuurder Rob Hendriks.

Grote namen paaien met een onkostenvergoeding stuit de organisatie tegen de borst. ‘Soms wordt dat gevraagd, maar het past niet in ons beleid. Het is een regionaal getint toernooi voor amateurs. Het gaat om de sfeer en het spelplezier. Met daarnaast de fraaie bekers en natuurlijk de eer.‘

Post Reply