DamKunst

Post Reply
User avatar
Marco Veronesi
Posts: 37
Joined: Tue Apr 13, 2004 15:39
Contact:

Henri Matisse (1869-1954)

Post by Marco Veronesi » Mon May 24, 2004 18:18

The Painter's Family

Image

Painting Details:
In this work, painted in Issy-les-Moulineaux near Paris in 1911, Matisse depicted his sons Jean and Pierre, deep in a game of draughts, his daughter Marguerite and his wife Amelie. In itself a family portrait set in an interior is a simple and natural idea; it could have been intimate and emotional, but ever true to himself, the artist moved beyond mere intimacy to make the composition monumental and majestic. The structure of this large canvas is unusual. Matisse takes us into a world of whimsical patterns - now childishly naive, now of oriental complexity - which incorporate the draughts board, one of the most important elements in the painting. This patterning might have threatened the compositional unity of the work, but Matisse, as it were challenging the multiplicity of colors and lines he had created, managed to achieve clarity and logic through careful organization of the canvas. The figures play the central role in establishing the unity of the painting. It is they - as always in the artist's works shown with a clear and simple outline - who contain, concentrated within themselves, the most resonant color: the red of the boy's clothes, and black dress and the lemon-yellow book. Matisse has created a vast, tense world, the air vibrant with deep spiritual concentration, which seems almost tangible in the blue-black of the mirror over the fireplace

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Henri Matisse (1869-1954)

Post by Kosmos » Mon May 24, 2004 18:22

Marco Veronesi wrote:The Painter's Family

Image

Painting Details:
In this work, painted in Issy-les-Moulineaux near Paris in 1911, Matisse depicted his sons Jean and Pierre, deep in a game of draughts, his daughter Marguerite and his wife Amelie. In itself a family portrait set in an interior is a simple and natural idea; it could have been intimate and emotional, but ever true to himself, the artist moved beyond mere intimacy to make the composition monumental and majestic. The structure of this large canvas is unusual. Matisse takes us into a world of whimsical patterns - now childishly naive, now of oriental complexity - which incorporate the draughts board, one of the most important elements in the painting. This patterning might have threatened the compositional unity of the work, but Matisse, as it were challenging the multiplicity of colors and lines he had created, managed to achieve clarity and logic through careful organization of the canvas. The figures play the central role in establishing the unity of the painting. It is they - as always in the artist's works shown with a clear and simple outline - who contain, concentrated within themselves, the most resonant color: the red of the boy's clothes, and black dress and the lemon-yellow book. Matisse has created a vast, tense world, the air vibrant with deep spiritual concentration, which seems almost tangible in the blue-black of the mirror over the fireplace
Moet je kijken wat voor spel die lui spelen, Eric: Een bordspel van 11 bij 7 velden! Welk spel zou het zijn denk je?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Achilles en Ajax

Post by Kosmos » Mon May 24, 2004 18:27

Hanco Elenbaas wrote:
kleine trap wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Is er in de 'damgeschiedenis' niets bekend over dammen in Troje, Eric?
Ik weet alleen dat ze in Troje wel wisten wat schaken is .
Daar heb je gelijk in!
Maar omdat er zowel in Sumerië (5000 voor Christus) als in Egypte (2500 voor Christus) werd gedamd, zou het vreemd zijn als er in en rond Troje geen damspel bestaan heeft.
Dat moet nog maar eens uitgezocht worden. Ik ben die amfora al vaker tegengekomen op het web.
Vóór Heinrich Schliemann verbeeldde men zich ook dat Troje slechts een legendarische stad was...
Dammen in Egypte. Dat moet een grapje zijn. Of ga je af op de legende van Karel Zwendel?
In de Van der Wal cursus worden damkinderen ook opgevoed met legendevorming. Er werd in Egypte al gedamd, wordt doodleuk beweerd.
Er werd een spel gespeeld met elk 5 kegelvormige stukken, dat lijkt me iets heel anders. Maar het zou zo mooi zijn he, als er gedamd werd......
Zo ontstaat een religieuze damgeschiedschrijving!
Overiegns lijkt het me de moeite waard pm eens met K.W. Kruijswijk te mogen converseren over het damspel, van dit Egypte-verhaal zal Kruijswijk denk ik vast wel toegeven dat het geen dammen betrof dat Egyptische kegelborspel.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Henri Matisse (1869-1954)

Post by Eric van Dusseldorp » Mon May 24, 2004 18:35

Kosmos wrote:
Marco Veronesi wrote:The Painter's Family

Image

Painting Details:
In this work, painted in Issy-les-Moulineaux near Paris in 1911, Matisse depicted his sons Jean and Pierre, deep in a game of draughts, his daughter Marguerite and his wife Amelie. In itself a family portrait set in an interior is a simple and natural idea; it could have been intimate and emotional, but ever true to himself, the artist moved beyond mere intimacy to make the composition monumental and majestic. The structure of this large canvas is unusual. Matisse takes us into a world of whimsical patterns - now childishly naive, now of oriental complexity - which incorporate the draughts board, one of the most important elements in the painting. This patterning might have threatened the compositional unity of the work, but Matisse, as it were challenging the multiplicity of colors and lines he had created, managed to achieve clarity and logic through careful organization of the canvas. The figures play the central role in establishing the unity of the painting. It is they - as always in the artist's works shown with a clear and simple outline - who contain, concentrated within themselves, the most resonant color: the red of the boy's clothes, and black dress and the lemon-yellow book. Matisse has created a vast, tense world, the air vibrant with deep spiritual concentration, which seems almost tangible in the blue-black of the mirror over the fireplace
Moet je kijken wat voor spel die lui spelen, Eric: Een bordspel van 11 bij 7 velden! Welk spel zou het zijn denk je?
Als niet-dammers een dambord tekenen of schilderen, bakken ze er nooit iets van. In het gunstigste geval klopt het aantal velden nog. Maar dan staat er steevast een positie op het bord waar zelfs Siep Korteling zich voor zou schamen. Je kunt dat kunst noemen, maar je kunt alles kunst noemen.
Er is in elk geval één uitzondering: een krantenstrip van Dick Bruynestein waar ook Jannes van der Wal in voorkwam. Met dambord dus, en wat zag ik op het bord? Een normale stand. Sterker nog, het was een stand die ik de week ervoor in mijn rubriek in de Gooi- en Eemlander behandeld had!
Petje af dus voor Dick Bruynestein die zijn vak en daarmee ook het damspel serieus nam.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Henri Matisse (1869-1954)

Post by Kosmos » Mon May 24, 2004 18:38

Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote:
Marco Veronesi wrote:The Painter's Family

Image

Painting Details:
In this work, painted in Issy-les-Moulineaux near Paris in 1911, Matisse depicted his sons Jean and Pierre, deep in a game of draughts, his daughter Marguerite and his wife Amelie. In itself a family portrait set in an interior is a simple and natural idea; it could have been intimate and emotional, but ever true to himself, the artist moved beyond mere intimacy to make the composition monumental and majestic. The structure of this large canvas is unusual. Matisse takes us into a world of whimsical patterns - now childishly naive, now of oriental complexity - which incorporate the draughts board, one of the most important elements in the painting. This patterning might have threatened the compositional unity of the work, but Matisse, as it were challenging the multiplicity of colors and lines he had created, managed to achieve clarity and logic through careful organization of the canvas. The figures play the central role in establishing the unity of the painting. It is they - as always in the artist's works shown with a clear and simple outline - who contain, concentrated within themselves, the most resonant color: the red of the boy's clothes, and black dress and the lemon-yellow book. Matisse has created a vast, tense world, the air vibrant with deep spiritual concentration, which seems almost tangible in the blue-black of the mirror over the fireplace
Moet je kijken wat voor spel die lui spelen, Eric: Een bordspel van 11 bij 7 velden! Welk spel zou het zijn denk je?
Als niet-dammers een dambord tekenen of schilderen, bakken ze er nooit iets van. In het gunstigste geval klopt het aantal velden nog. Maar dan staat er steevast een positie op het bord waar zelfs Siep Korteling zich voor zou schamen. Je kunt dat kunst noemen, maar je kunt alles kunst noemen.
Er is in elk geval één uitzondering: een krantenstrip van Dick Bruynestein waar ook Jannes van der Wal in voorkwam. Met dambord dus, en wat zag ik op het bord? Een normale stand. Sterker nog, het was een stand die ik de week ervoor in mijn rubriek in de Gooi- en Eemlander behandeld had!
Petje af dus voor Dick Bruynestein die zijn vak en daarmee ook het damspel serieus nam.
Geef mij maar een 11x7-bord!

Laatste poging om Eric te verlichten:
Kunstenaars drukken de essentie van dammen uit, daarbij gaat het erom dat er een geruit bord is met stenen erop, dat is genoeg.
Kunstenaars zijn niet zo benepen dat ze exact de regels van het internationale damspel afbeelden. In kunst wordt toch niet gestreefd naar het weergeven van een exacte werkelijkheid?
Nee, kunst prikkelt en laat zaken aan de fantasie van de kunstminnaar over.
(Het hoeft niet trouwens, bij de drie dames met wijn is de stijl veel realistischer.)

Maar wat doet de beroepsgedeformeerde dammer? Hij klaagt als er een 8x8-bord staat afgebeeld als logo bij het WK dammen of denkt dat een schijf op een wit veld de conclusie rechtvaardigt dat het geen gewoon dammen betreft, maar Turks dammen, nee daar staan de schijven niet op de onderste rij...... pfffffffff
Wist je Eric, dat Henk de Witt damschijven tekent die helemaal niet ROND zijn? Vreslijk! Nee, dan Dick, precies rond, het bord precies vierkant en het zaagsel in de hoofden van de afgebeelde dammersprecies de juiste kleur bruin.....
Last edited by Kosmos on Mon May 24, 2004 18:59, edited 3 times in total.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Achilles en Ajax

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 24, 2004 18:39

Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Maar omdat er zowel in Sumerië (5000 voor Christus) als in Egypte (2500 voor Christus) werd gedamd, zou het vreemd zijn als er in en rond Troje geen damspel bestaan heeft.
Dat moet nog maar eens uitgezocht worden. Ik ben die amfora al vaker tegengekomen op het web.
Het is uiterst onzeker of er in Sumerië en Egypte een spel werd gespeeld dat wij als 'dammen' zouden mogen beschouwen.
De officiële versie luidt volgens mij dat het dammen in de dertiende of veertiende eeuw in de Provence (of misschien in Spanje) is ontstaan onder sterke invloed van het Albequerquespel.
Dr. Arie van der Stoep toont in zijn proefschrift aan, dat het moderne schaakspel elementen van het dammen heeft overgenomen, in het bijzonder de promotie van een pion tot dame (let op het woord dame).

Misschien wordt er ooit een bewijs gevonden van dammen in de oudheid. Een Sumerisch kleitablet met daarop de adderslag bijvoorbeeld.
Ik ben bij dr. Zecharia Sitchen een aantal keer iets over dammende Sumeriërs tegengekomen.
Sitchin heeft een stuk of tien boeken geschreven, gebaseerd op de talloze kleitabletten die hij de laatste dertig jaar vertaald heeft. Sitchin heeft bijzondere aandacht voor wat geschreven werd over de buitenaardse Annunaki, afkomstig van de planeet Nibiru, die volgens de kleitabletten zo'n 5000 jaar voor Christus de toen levende mensen genetisch hebben gemanipuleerd en omgevormd tot de slaafse soort die vanaf die tijd tot heden deze planeet bevolkt. Het nageslacht van die Annunaki, ofwel de Reptilians, zijn de shapeshifters die tot de dag van vandaag onze wereldleiders, koningen en miljardairs zijn.
Ook de Annunaki damden volgens Sitchen... Volgens welke regels vertelt Sitchin niet, misschien wel volgens die van Henk de Witt.
Dr. Zecharia Sitchin heeft een eigen website,
http://www.sitchin.com/

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Henri Matisse (1869-1954)

Post by Eric van Dusseldorp » Mon May 24, 2004 18:50

Kosmos wrote: Wist je Eric, dat Henk de Witt damschijven tekent die helemaal niet ROND zijn?
Nou noem je ook iemand.
Dat moest er nog bijkomen.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Henri Matisse (1869-1954)

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 24, 2004 18:52

Marco Veronesi wrote:The Painter's Family

Image
In The Hermitage in Sankt-Peterbourg I saw another, very large draughts-painting from Matisse. Maybe it's also somewhere on the web?
Once I saw a picture 'Lust for Life' (1956) about Vincent van Gogh, starring Kirk 'Spartacus' Douglas. In the picture Vincent van Gogh played draughts with his guest Paul Gauguin.
But I never found a draughts-painting from one of them.

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: Henri Matisse (1869-1954)

Post by Alex » Mon May 24, 2004 20:00

Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote: Wist je Eric, dat Henk de Witt damschijven tekent die helemaal niet ROND zijn?
Nou noem je ook iemand.
Dat moest er nog bijkomen.
Laat Henk lekker klodderen, tis best mooi, en je kan 'n schilderij zo nu en dan 's omdraaien, voor de verandering...

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Mon May 24, 2004 20:13

Ik vind de kunst van Henk de Witt best aardig. Ik hou wel van dat soort vormen.
Trouwens Tjalling heeft me wel overtuigd met zijn stelling dat een dambord niet hoeft te 'kloppen' in een kunstuiting. Zeker als je kijkt naar die prent van die Russische site is het artistieke-niet-kloppen overtuigend. Picasso zou ook nooit een correct dambord hebben geschilderd. Ik leer hier nog wat!
Toch heb ik wel respect voor zo'n Bruynestein die een realistische strip wilde tekenen en daartoe mijn damrubriek raadpleegde voor een zinnig damstandje.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Henri Matisse (1869-1954)

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 24, 2004 20:18

Alex wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote: Wist je Eric, dat Henk de Witt damschijven tekent die helemaal niet ROND zijn?
Nou noem je ook iemand.
Dat moest er nog bijkomen.
Laat Henk lekker klodderen, tis best mooi, en je kan 'n schilderij zo nu en dan 's omdraaien, voor de verandering...
Die scoreborden van Henk bij Van Stigt Thans vond ik wel mooi.
Hans van den Heuvel, die zelf beroepskunstschilder was voordat hij in zaken ging, was erg onder de indruk!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Mon May 24, 2004 20:21

Eric van Dusseldorp wrote:Ik vind de kunst van Henk de Witt best aardig. Ik hou wel van dat soort vormen.
Trouwens Tjalling heeft me wel overtuigd met zijn stelling dat een dambord niet hoeft te 'kloppen' in een kunstuiting. Zeker als je kijkt naar die prent van die Russische site is het artistieke-niet-kloppen overtuigend. Picasso zou ook nooit een correct dambord hebben geschilderd. Ik leer hier nog wat!
Toch heb ik wel respect voor zo'n Bruynestein die een realistische strip wilde tekenen en daartoe mijn damrubriek raadpleegde voor een zinnig damstandje.
Kijk eens aan, Eric!
Dan ga ik nu eens op je site kijken naar de kunst van Dick Bruynestein!
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Achilles en Ajax

Post by Kosmos » Mon May 24, 2004 20:24

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Maar omdat er zowel in Sumerië (5000 voor Christus) als in Egypte (2500 voor Christus) werd gedamd, zou het vreemd zijn als er in en rond Troje geen damspel bestaan heeft.
Dat moet nog maar eens uitgezocht worden. Ik ben die amfora al vaker tegengekomen op het web.
Het is uiterst onzeker of er in Sumerië en Egypte een spel werd gespeeld dat wij als 'dammen' zouden mogen beschouwen.
De officiële versie luidt volgens mij dat het dammen in de dertiende of veertiende eeuw in de Provence (of misschien in Spanje) is ontstaan onder sterke invloed van het Albequerquespel.
Dr. Arie van der Stoep toont in zijn proefschrift aan, dat het moderne schaakspel elementen van het dammen heeft overgenomen, in het bijzonder de promotie van een pion tot dame (let op het woord dame).

Misschien wordt er ooit een bewijs gevonden van dammen in de oudheid. Een Sumerisch kleitablet met daarop de adderslag bijvoorbeeld.
Ik ben bij dr. Zecharia Sitchen een aantal keer iets over dammende Sumeriërs tegengekomen.
Sitchin heeft een stuk of tien boeken geschreven, gebaseerd op de talloze kleitabletten die hij de laatste dertig jaar vertaald heeft. Sitchin heeft bijzondere aandacht voor wat geschreven werd over de buitenaardse Annunaki, afkomstig van de planeet Nibiru, die volgens de kleitabletten zo'n 5000 jaar voor Christus de toen levende mensen genetisch hebben gemanipuleerd en omgevormd tot de slaafse soort die vanaf die tijd tot heden deze planeet bevolkt. Het nageslacht van die Annunaki, ofwel de Reptilians, zijn de shapeshifters die tot de dag van vandaag onze wereldleiders, koningen en miljardairs zijn.
Ook de Annunaki damden volgens Sitchen... Volgens welke regels vertelt Sitchin niet, misschien wel volgens die van Henk de Witt.
Dr. Zecharia Sitchin heeft een eigen website,
http://www.sitchin.com/
Tzal wel demotiedammen of Ktardam zijn wat die opperwezens deden...
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Achilles en Ajax

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 24, 2004 20:34

Kosmos wrote: Tzal wel demotiedammen of Ktardam zijn wat die opperwezens deden...
De Annunaki zijn geen opperwezens Tjalling.
Gelukkig niet!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Achilles en Ajax

Post by Kosmos » Mon May 24, 2004 20:44

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Tzal wel demotiedammen of Ktardam zijn wat die opperwezens deden...
De Annunaki zijn geen opperwezens Tjalling.
Gelukkig niet!
Wel slimmer dan de mens toch?
Alleen nóg gemener, ba!
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply