Bron: Facebookgroep
International Draughts
Steven Tjong is with Lucien Farzan and 20 others
International Draughts
Kampioenschap van Suriname 2022
Zwaar teleurgestelde MF Johannes Alfasi uit zich verkeerd in de krant, ondanks hij op de hoogte is van de wedstrijdreglementen die hem ook uitgereikt is door de voorzitter van de wedstrijdcommissie , de heer Henry Sjoerwamo. Schijnbaar hebben velen de reglementen niet doorgenomen. De dammers moeten een keer de schuld bij zich zelf zoeken en niet steeds verwijzen naar de voorzitter van de wedstrijdcommissie of de voorzitter van de Surinaamse Dam Bond.
Wedstrijd commissie , voorzitter Henry Sjoerwamo met de complimenten, WGP en Fraude bestreden in samenwerking met een uitstekend Surinaams Dambond bestuur onder leiding van voorzitter Franklin Todie .
Was er nog heel veel gedoe en gezeur over de voorronde indeling , 6 groepen, rating en titel, de voorzitter Henry Sjoerwamo heeft ze allemaal hun plaats gewezen, zowel de voorronde als de finale is fantastisch verlopen. Volop aandacht voor dit kampioenschap en waar nodig hulp in de toernooibase (Hr. Piet Bouma , waarvoor uiteraard dank). Hopen dat de enkele zeurdamgasten zich nu met het dammen gaan bezighouden i.p.v zeuren en damzagen aan de stoelen van het bestuur en de wedstrijdcommissie.
Het positieve nieuws, met Arwien Bhagwandas ( 21jaar jong) is er hoop voor de toekomst, wederom een 4e plek met verfrissend spel. Quincy Ngawikromo de jongste deelnemer, jeugddammer en een fantastisch debuut , gefeliciteerd. Ook Phavan Basdewsing debutant heeft goed gepresteerd , alleen Rohan Doergamisier debutant iets minder, maar ook hij komt er aan .
De Krant . ( De Waretijd)
ALTIJD ALS IK MOET WINNEN, WORDT ER IETS GECREEERD OM MIJ VAN HET KAMPIOENSCHAP AF TE HOUDEN
Alfaisi ‘beroofd’
PARAMARIBO — Het Surinaams kampioenschap dammen 2022 is vrijdagavond in een anticlimax geëindigd. Johannes Alfaisi weigerde namelijk de barrage om de titel te spelen tegen Guno Burleson. Na een kwartier wachten werd Burleson uiteindelijk tot nationaal kampioen uitgeroepen. De barrage was nodig, nadat de twee rivalen na dertien partijen elk met zeventien punten waren geëindigd.
Alfaisi maakt duidelijk dat hij ‘beroofd’ is geworden van het kampioenschap. “Ik vind dat ik kampioen ben geworden van het toernooi”, reageert hij vol overtuiging tegenover de Ware Tijd. Om vervolgens uit te leggen: “Elk toernooi wordt er gewerkt met de Sonneborn-Bergerpunten (SB). Alleen tijdens dit toernooi weegt het niet zwaar en dat vind ik niet terecht. Altijd als ik moet winnen, wordt er iets gecreëerd om mij van het kampioenschap af te houden”, klinkt de Federatiemeester gebelgd. Een half uur vóór aanvang van de barrage vertrekt hij boos uit het Denksportencentrum met zijn familie.
Op basis van de SB-punten zou de titel naar Alfaisi zijn gegaan, want hij had er 205 en Burleson met 202. Maar in het wedstrijdreglement was duidelijk aangegeven welke stappen zouden worden nagelopen wanneer meerdere dammers op een gedeelde eerste plaats waren geëindigd. Beiden sloten af met zeventien punten, wonnen elk vijf partijen, speelden zeven remise en verloren één, terwijl ze op 19 mei in de achtste ronde remise overeenkwamen in hun onderlinge treffen. Dat betekent dat drie sneldampartijen de doorslag moesten brengen.
Burleson, die zich donderdagavond nog verslikte in de voorlaatste ronde en zijn koploperspositie verloor, vindt het daarom jammer dat Alfaisi niet is komen opdagen voor de barrage. “Het is zijn recht om zich terug te trekken, maar ik vind het niet gegrond”, aldus ‘Bul’, met verwijzing naar het wedstrijdreglement. Surinames enige Internationaal Grootmeester werd door het besluit van Alfaisi de barrage aan zich voorbij te laten gaan vrijdagavond voor de negende keer tot damkampioen van Suriname gekroond.
Na zijn misstap donderdag tegen Arief Salarbaks (0-2), maakte Burleson 24 uur later geen fout tegen Quincy Ngawikromo. Alfaisi, die donderdag de leiding had overgenomen na winst op Niaaz Salarbaks, kwam niet verder dan een remise tegen Arwien Bhagwandas. Daardoor kwam Burleson langszij, maar bleef het spektakelstuk uit. Op de derde plaats eindigde William Orie met zestien punten, terwijl
Arwien Bhagwandas
op plek vier is gefinisht met vijftien punten. Oud-kampioen Gerson Bendt, die na de elfde ronde nog lijstaanvoerder was, viel door nederlagen in zijn laatste twee partijen terug naar de vijfde plek.
Henna Vreugd
(WomanPower) vergeet mij niet = > Franklin Todie doorsturen .
https://dwtonline.com/altijd-als-ik-iet ... DH1GbDgddw
[
https://i.imgur.com/I2SBmqL.jpg][/img]
Piet Bouma:
Het is ook altijd wat in Suriname.
Op 8 mei kreeg ik deze e-mail van Henry Sjoerwamo:
Beste heer Bouma,
Het Surinaams Kampioenschap 2022 Finale start 9 mei 2022 - 27 mei 2022
in 13 Ronden.
Graag het verzoek of u de Surinaams Kampioenschap 2022 FInale toernooi in Toernooibase kan plaatsen? Ik stuur de Toernoomanager files van het toernooi. zie bijlagen.
De eindrangschikking van de finale
A.Het meeste aantal behaalde wedstrijdpunten
B.Het meeste aantal gewonnen wedstrijden
C.Het onderlinge resultaat
D.Het Sonneborn-Berger systeem (SB)
Bijvoorbaat hartelijk dank.
Niks geen vermelding van een barrage omtrent de eerste drie plaatsen. Het is maar goed dat ik 's nachts niet ben opgebleven, want ik had pardoes Johannes Alfaisi als kampioen verklaard.....
Nav een appje van Santosh Bhagwandas vanochtend heb ik vervolgens conform het bericht van Henry Sjoerwamo in Toernooibase ook de eindstand aangepast.
Enfin, als men voortaan reglementen voor het begin van de toernooi in speelzaal hangt en daar dan niet van afwijkt is het voor iedereen duidelijk....
Ben benieuwd wat er nu precies in de reglementen staat. Kan iemand dat in pdf even hier plaatsen?