Clubavond 2.0

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Clubavond 2.0

Post by Piet Bouma » Tue May 19, 2020 21:44

Even ter verduidelijking even de post, die Dieter op een andere plek (Transfermarkt) geplaatst heeft:

Dieter wrote:

"Gezien de huidige situatie vrees ik dat er niet zo heel veel oplossingen zijn. Zolang het afstand houden regel blijft wordt het bezoeken van uitwedstrijden al haast onmogelijk. In een gemiddeld 10 tal zitten ook wel meerdere 65 plussers (risico groep). Welke vereniging wil risico's nemen met zijn spelers? Dan zijn er nog de buitenlandse spelers die moeilijk of veel duurder moeten reizen.
De meeste damzaaltjes zijn ook nog een ongeschikt om afstand te kunnen houden. Al met al zonder een total vrij geven lijkt het me meer dan een uitdaging om de competitie te kunnen gaan spelen.

Voor de clubs is dit een grote bedreiging. Sponsoren behouden zal een uitdaging zijn. En als dammers een jaar niet op de club zijn geweest vrees ik ook om de teambuilding, keert iedereen wel terug, en durven de ouderen nog wel. Al met al geen fijne vooruitzichten voor het dammen.
tenslotte is er dan de contributie en de plek in de vaak horeca als je die lang niet gebruikt. Blijven mensen contributie betalen als ze daar niets voor terug krijgen? En kun je als meestal kleine vereniging nog wel terug keren in je zaal als je er lang niet geweest bent? allemaal vragen die mij bezorgd maken.

Misschien spelen we straks alleen nog online en grote toernooien die doorgaans in sporthallen zijn met veel ruimte.
Ik zou wel eens willen weten hoe de KNDB naar de huidige situatie kijkt. En blijft men gewoon contributie vragen aan de clubs die stil liggen."

Clubavond 2.0
Dieter maakt zich terecht zorgen over de clubs (en clubavond). Hoe zal dat gaan? Want wat we graag toch allemaal willen is weer dammen met elkaar (onze hobby), het sociale contact en ook het analyseren hoort daarbij. Als we geen goede fysieke clubavond meer kunnen organiseren, dan kan dit het einde van de clubs en de damsport betekenen.


Ik denk dat we de 1,5 maatregel voor langere tijd houden. Er is een protocol in de maak (lees hier protocol van KNDB-site), waarbij we die 1,5 m afstand moeten houden.
Mogelijke zaalopstellingen staan in het protocol.
Waar ik vooral niet blij van wordt, is dat vooraf en na afloop het dammateriaal moet worden gereinigd. Dat wordt een knoeibol en een ramp met X keer 40 schijven. Wie wel eens een zwarte schijf in het water (of bier) heeft gehad, zal merken dat die dingen vies gaan afgeven. Overigens kan het DamZ-bord dan misschien uitkomst geven…..

Hybride-clubavond.
Ik stel voor dat we na gaan denken over een soort hybride clubavond per 1 september (want dat is volgens mij nog steeds de planning dat binnensporten weer zijn toegestaan). Even een foto, die dat illustreert:
Image

We nemen eigen bord en schijven plus tablet/telefoon mee. We spelen onderlinge competitie via lidraughts (of Toernooibase, als KNDB graag wil dat Hendrik ook liveversie Oerterp-applet doorontwikkelt in Toernooibase.).
Dat betekent dat we zelfs meer ruimte dan 1,5 tussen twee borden kunnen houden omdat we geen digitale klok meer hoeven te gebruiken.
Dus we spelen zet op fysieke bord, vervolgens zet digitaal (is meteen de klok), die de tegenstander dan ook ziet en op eigen bord kan spelen. Dus fysiek en digitaal (hybride).
Doordat we eigen bord en schijven meenemen (wat door niemand anders wordt aangeraakt) hoeven we dit niet elke keer schoon te maken. Een echte prof (een biljartspeler neemt ook eigen keu mee) speelt natuurlijk het liefst op eigen materiaal.

Er zijn op elke club wel een paar whizkids, die anderen op weg kunnen helpen met lidraughts en het digitaal spelen.
Voor ouderen, die liever nog niet op de clubavond fysiek willen komen, of mensen, die verkouden zijn, milde klachten hebben etc. (want we gaan natuurlijk een winterseizoen in), is er natuurlijk de mogelijkheid om thuis tegen een speler op de club te dammen.
Als dat goed georganiseerd wordt (met bijvoorbeeld webcam van clubavond in het fysieke gebouw en een webcam(s) van de speler(s) thuis) met die streaming software, die nu door een select groepje gebruikt wordt, kan je de thuisblijvers ook nog echt op de clubavond “halen”.

Een beamer in het clublokaal en je ziet ook je tegenstander(s).
Analyseren na afloop kan ook weer digitaal (via chatruimte lidraughts bijv. of zelfs via analyseruimte van lidraughts, die je ook weer via een beamer zou kunnen laten zien.

En je kunt bij clubwedstrijden (al denk ik dat we met de vervoersrestricties voorlopig te grote problemen houden) digitaal je buitenlandse spelers “binnenhalen”.

Voorwaarden:

Denken in innovatieve mogelijkheden om de fysieke clubavond overeind te houden samen met digitale middelen (drankjes gaan we mogelijk ook via de telefoon met een app bestellen).
Dit past wel mooi in het betoog van Gerard Dielessen (directeur NOC/NSF): https://sportinnovatie.studio/gerard-di ... innoveren/

Protocol aanpassen op het meenemen van eigen spelmateriaal, dat alleen door jou gebruikt wordt.

Extreem goede handleidingen (voor dummies) hoe digitale hulpmiddelen te integreren in het clublokaal.
De streamers gebruiken naast lidraughts, OBS, Switch of Youtube.
Schrijf ook daarvoor goede handleidingen en stel templates beschikbaar. (Zelf heb ik in het verleden Xsplit gebruikt voor recording – daarmee kan ook gestreamd worden. Daar zitten templates bij. Ga ervan uit dat OBS hetzelfde gebruikt.

En een voorwaarde is natuurlijk ook Wifi. Maar op een moderne telefoon kun je zo een hotspot creëren.

Enfin, schieten maar, en kom zelf ook met ideeën hoe vanaf 1 september weer fysiek een clubavond te organiseren.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

brenod
Posts: 123
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:26

Re: Clubavond 2.0

Post by brenod » Wed May 20, 2020 08:36

Ik had vandaag met zoon en echtgenote naar Frankrijk willen gaan met de auto . Ik ben maar thuis gebleven , omdat in Nederland je met 3 personen in een auto een boete van 390 kunt krijgen en een aantekening in een strafbladregister . Voor mij niet zo erg . Dus zolang deze maatregel blijft, is het tijdverspilling als je bezig bent met de organisatie van een clubcompetitie . Verder al zouden de strafmaatregelen opgeheven worden dan lijkt het me erg onverstandig om met vier oude personen in een auto te gaan zitten . Het lijkt me verstandiger om de clubcompetitie maar een jaar uit te stellen .

brenod
Posts: 123
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:26

Re: Clubavond 2.0

Post by brenod » Wed May 20, 2020 08:53

Ik heb nog eens de reply van Piet Bouma gelezen .
Ik lees woorden als streamers , biddraughts ,OBS, Switch. youtube , templates, chatruimte, hybride en oerterpapplet .
Het lijkt wel of het een reply is van een marsbewoner. Het zal wel komisch bedoeld zijn . Laten we het maar beschouwen als een grappig bedoelde manier om aan te geven dat een clubavond voorlopig totaal onmogelijk is .

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Re: Clubavond 2.0

Post by Damkoningin » Wed May 20, 2020 09:25

brenod wrote:
Wed May 20, 2020 08:36
Ik had vandaag met zoon en echtgenote naar Frankrijk willen gaan met de auto . Ik ben maar thuis gebleven , omdat in Nederland je met 3 personen in een auto een boete van 390 kunt krijgen en een aantekening in een strafbladregister . Voor mij niet zo erg . Dus zolang deze maatregel blijft, is het tijdverspilling als je bezig bent met de organisatie van een clubcompetitie . Verder al zouden de strafmaatregelen opgeheven worden dan lijkt het me erg onverstandig om met vier oude personen in een auto te gaan zitten . Het lijkt me verstandiger om de clubcompetitie maar een jaar uit te stellen .

Als je in 1 huis woont, mag je met 3 man in de auto zitten (als je het maar kunt aantonen).
Ik verwacht eerder dat je Frankrijk niet binnen was gekomen gezien de maatregelen daar.

Ik denk dat op het moment we wel weer met anderen dan je huisgenoten in 1 auto mogen zitten, er genoeg zijn die dat of totaal niet willen of juist wel omdat ze er even weer uit willen ipv maar thuis te zitten.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Tijn
Posts: 697
Joined: Sun Oct 26, 2003 21:50
Real name: Martijn van Gortel
Location: Sittard
Contact:

Re: Clubavond 2.0

Post by Tijn » Wed May 20, 2020 11:48

Piet Bouma wrote:
Tue May 19, 2020 21:44
Even ter verduidelijking even de post, die Dieter op een andere plek (Transfermarkt) geplaatst heeft:

Dieter wrote:

"Gezien de huidige situatie vrees ik dat er niet zo heel veel oplossingen zijn. Zolang het afstand houden regel blijft wordt het bezoeken van uitwedstrijden al haast onmogelijk. In een gemiddeld 10 tal zitten ook wel meerdere 65 plussers (risico groep). Welke vereniging wil risico's nemen met zijn spelers? Dan zijn er nog de buitenlandse spelers die moeilijk of veel duurder moeten reizen.
De meeste damzaaltjes zijn ook nog een ongeschikt om afstand te kunnen houden. Al met al zonder een total vrij geven lijkt het me meer dan een uitdaging om de competitie te kunnen gaan spelen.

Voor de clubs is dit een grote bedreiging. Sponsoren behouden zal een uitdaging zijn. En als dammers een jaar niet op de club zijn geweest vrees ik ook om de teambuilding, keert iedereen wel terug, en durven de ouderen nog wel. Al met al geen fijne vooruitzichten voor het dammen.
tenslotte is er dan de contributie en de plek in de vaak horeca als je die lang niet gebruikt. Blijven mensen contributie betalen als ze daar niets voor terug krijgen? En kun je als meestal kleine vereniging nog wel terug keren in je zaal als je er lang niet geweest bent? allemaal vragen die mij bezorgd maken.

Misschien spelen we straks alleen nog online en grote toernooien die doorgaans in sporthallen zijn met veel ruimte.
Ik zou wel eens willen weten hoe de KNDB naar de huidige situatie kijkt. En blijft men gewoon contributie vragen aan de clubs die stil liggen."

Clubavond 2.0
Dieter maakt zich terecht zorgen over de clubs (en clubavond). Hoe zal dat gaan? Want wat we graag toch allemaal willen is weer dammen met elkaar (onze hobby), het sociale contact en ook het analyseren hoort daarbij. Als we geen goede fysieke clubavond meer kunnen organiseren, dan kan dit het einde van de clubs en de damsport betekenen.


Ik denk dat we de 1,5 maatregel voor langere tijd houden. Er is een protocol in de maak (lees hier protocol van KNDB-site), waarbij we die 1,5 m afstand moeten houden.
Mogelijke zaalopstellingen staan in het protocol.
Waar ik vooral niet blij van wordt, is dat vooraf en na afloop het dammateriaal moet worden gereinigd. Dat wordt een knoeibol en een ramp met X keer 40 schijven. Wie wel eens een zwarte schijf in het water (of bier) heeft gehad, zal merken dat die dingen vies gaan afgeven. Overigens kan het DamZ-bord dan misschien uitkomst geven…..

Hybride-clubavond.
Ik stel voor dat we na gaan denken over een soort hybride clubavond per 1 september (want dat is volgens mij nog steeds de planning dat binnensporten weer zijn toegestaan). Even een foto, die dat illustreert:
Image

We nemen eigen bord en schijven plus tablet/telefoon mee. We spelen onderlinge competitie via lidraughts (of Toernooibase, als KNDB graag wil dat Hendrik ook liveversie Oerterp-applet doorontwikkelt in Toernooibase.).
Dat betekent dat we zelfs meer ruimte dan 1,5 tussen twee borden kunnen houden omdat we geen digitale klok meer hoeven te gebruiken.
Dus we spelen zet op fysieke bord, vervolgens zet digitaal (is meteen de klok), die de tegenstander dan ook ziet en op eigen bord kan spelen. Dus fysiek en digitaal (hybride).
Doordat we eigen bord en schijven meenemen (wat door niemand anders wordt aangeraakt) hoeven we dit niet elke keer schoon te maken. Een echte prof (een biljartspeler neemt ook eigen keu mee) speelt natuurlijk het liefst op eigen materiaal.

Er zijn op elke club wel een paar whizkids, die anderen op weg kunnen helpen met lidraughts en het digitaal spelen.
Voor ouderen, die liever nog niet op de clubavond fysiek willen komen, of mensen, die verkouden zijn, milde klachten hebben etc. (want we gaan natuurlijk een winterseizoen in), is er natuurlijk de mogelijkheid om thuis tegen een speler op de club te dammen.
Als dat goed georganiseerd wordt (met bijvoorbeeld webcam van clubavond in het fysieke gebouw en een webcam(s) van de speler(s) thuis) met die streaming software, die nu door een select groepje gebruikt wordt, kan je de thuisblijvers ook nog echt op de clubavond “halen”.

Een beamer in het clublokaal en je ziet ook je tegenstander(s).
Analyseren na afloop kan ook weer digitaal (via chatruimte lidraughts bijv. of zelfs via analyseruimte van lidraughts, die je ook weer via een beamer zou kunnen laten zien.

En je kunt bij clubwedstrijden (al denk ik dat we met de vervoersrestricties voorlopig te grote problemen houden) digitaal je buitenlandse spelers “binnenhalen”.

Voorwaarden:

Denken in innovatieve mogelijkheden om de fysieke clubavond overeind te houden samen met digitale middelen (drankjes gaan we mogelijk ook via de telefoon met een app bestellen).
Dit past wel mooi in het betoog van Gerard Dielessen (directeur NOC/NSF): https://sportinnovatie.studio/gerard-di ... innoveren/

Protocol aanpassen op het meenemen van eigen spelmateriaal, dat alleen door jou gebruikt wordt.

Extreem goede handleidingen (voor dummies) hoe digitale hulpmiddelen te integreren in het clublokaal.
De streamers gebruiken naast lidraughts, OBS, Switch of Youtube.
Schrijf ook daarvoor goede handleidingen en stel templates beschikbaar. (Zelf heb ik in het verleden Xsplit gebruikt voor recording – daarmee kan ook gestreamd worden. Daar zitten templates bij. Ga ervan uit dat OBS hetzelfde gebruikt.

En een voorwaarde is natuurlijk ook Wifi. Maar op een moderne telefoon kun je zo een hotspot creëren.

Enfin, schieten maar, en kom zelf ook met ideeën hoe vanaf 1 september weer fysiek een clubavond te organiseren.
Goed verhaal Piet. Het is een beetje een combinatie van de streams zoals ze online gebeuren (o.a. door de heren Sipma, Boomstra en Groenendijk) en de toernooien Frysk Damjen die eerder door Marten Walinga zijn georganiseerd. Ook daar moet je eerst een zet op het fysieke bord doen, en deze vervolgens in een tablet intikken. Al was het in dat laatste geval meer bedoeld om semi-live via Toernooibase partijen te laten zien.

Het idee om op een onderlinge iedereen zijn eigen tafel te geven, en eigen bord met eigen tablet en/of laptop moet vrij gemakkelijk zijn te realiseren. Bovendien een idee dat ik in deze vorm niet eerder heb gehoord.

Voor clubcompetities werkt dat, gezien de afstand wat lastiger. Je zou dan inderdaad ook een webcamverbinding moeten open zetten. Op zich ook vrij gemakkelijk, maar niet iedereen beschikt over een webcam. Indien de NC dit jaar niet door gaat, is het wellicht wel mogelijk een alternatieve NC op te zetten voor clubs welke aan deze voorwaarde willen voldoen, en zich voor die pilot willen aanmelden.

Verder wil ik vooral melden dat men niet teveel in problemen moet denken, maar in uitdagingen. Online dammen (via Lidraughts) is écht voor iedereen mogelijk. Binnen onze club hebben we wat problemen moeten tackelen (iemand van 80+ hebben we via Skype uitleg gegeven want je kunt dan je scherm delen, iemand met Parkinson hebben we geholpen met een tablet en het finetunen van de instellingen zodat het ook werkbaar wordt, etc.) Bovendien hebben we nu een onderlinge met veel meer personen, omdat online dammen natuurlijk afstand als issue uitsluit. Gisteren hadden wij een clubavond met Limburgers maar ook spelers uit België, Duitsland, Italië, Venezuela en Curacao. Het is dat Polenen China verhinderd waren, anders zaten deze er ook bij. En 'guess what', de regionale spelers vinden het heel leuk dat zij nu ook eens tegen deze spelers kunnen spelen die zij normaal alleen op de zaterdagen tijdens de Nationale Competitie zagen. Bovendien zijn er binnen Limburg zelfs al 6 dammers op Lidraughts actief, welke voorheen het dambord aan de wilgen hadden gehangen. Kortom: benut deze sutiatie positief, in plaats van alleen te kijken naar wat er allemaal niet meer kan. De digitale wereld, sneller spel, of je er van houdt of niet maar het is wel de toekomst.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die niet online wíllen spelen, maarja dat is natuurlijk een eigen keus. Bovenstaande voorbeelden, streams, toernooien e.d. laten zien dat alles gewoon mogelijk is.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Re: Clubavond 2.0

Post by Klaas van der Laan » Tue Jul 14, 2020 13:16

Het kan m.i. ook zonder digitaal schaduwbord of schoonmaakprotocol.

Tafels zijn meestal ca. 1 x 2 meter. Als je voor elke partij apart 2 tafels tegen elkaar schuift tot een vierkant van ca. 2 x 2 meter is er altijd 1.5 meter afstand, ook voor toeschouwers en passanten.
Ieder pakt in het begin een bord en doosje schijven voor zichzelf. Na een dag zijn alle eventuele virussporen verdwenen. Dus na de vorige clubavond zeker.
De klok zet je op een plank van ca. 1 meter zodat je hem ca. een halve meter heen en weer kunt schuiven. Ieder drukt zijn eigen klokknop in, dus er is geen eventuele virusoverdracht.
Na een zet drukt de speler de klok in en schuift de klok richting tegenstander. Tegenstander kopieert de zet op eigen bord en de speler controleert of dat correct gebeurt. Enz.
Na afloop ruimt ieder weer zijn eigen materiaal op voor de volgende clubavond.

Bij scherpe tijdnoodsituaties zal er enig sportief gedrag nodig zijn (bij digitale klokken 5 extra Fisher-seconden na 40e zet?). Maar dat mag toch geen probleem zijn om weer live te kunnen spelen?
Voor de zekerheid kan vooraf eventueel nog handen ontsmetten worden toegevoegd.
Flow with the Go

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Clubavond 2.0

Post by Michel Stempher » Wed Jul 15, 2020 23:16

We mogen sinds kort ook weer dammen als vanouds. De afstandsregel geldt niet voor een damwedstrijd of damtraining. Echter, de afstand geldt wel voor de borden naast elkaar. Je kunt dus niet als vanouds direct naast elkaar zitten, wat vooral bij teamwedstrijden een hot item was.

Nu is niet gezegd dat wat mag, ook meteen moet. Akkoord. Ik geloof heel graag dat er voldoende verenigingen zijn met veel spelers die nog heel erg bezorgd zijn om de gezondheidsrisico's. Voor hen is een dergelijke opstelling mogelijk inderdaad. Of spelen met kuchborden cq. mondkapjes en handschoenen. Eigenlijk alles is mogelijk voor de personen die het nog niet zien zitten als vanouds te dammen met een tegenstander. Maar per 1 juli is het dus ook mogelijk om te dammen zoals we dat gewend zijn.

Post Reply