Coronavirus en de damsport

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Coronavirus en de damsport

Post by A.Presman » Sun Apr 19, 2020 09:14

Ik zie hier en daar wat grapjes daarover.
Maar wat staat de damsport te wachten als de situatie blijft zo voortduren en de anderhalve meter samenleving een form gaat krijgen?

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Coronavirus en de damsport

Post by playforstacks » Sun Apr 19, 2020 14:30

Als je hebt gezet je stoel verlaten?

Dubbel bord (dus 2 borden) tussen de spelers op een lange tafel en dan dien je de zet van de tegenstander op je "eigen" bord uit te voeren ?

Met technologie zijn ook nog wel wat mogelijkheden om afstand te bewaren natuurlijk, maar dat brengt (zeker in NC) voor veel andere risico's en problemen.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus en de damsport

Post by Frans de Jonge » Sun Apr 19, 2020 15:26

playforstacks wrote:
Sun Apr 19, 2020 14:30
Als je hebt gezet je stoel verlaten?

Dubbel bord (dus 2 borden) tussen de spelers op een lange tafel en dan dien je de zet van de tegenstander op je "eigen" bord uit te voeren ?

Met technologie zijn ook nog wel wat mogelijkheden om afstand te bewaren natuurlijk, maar dat brengt (zeker in NC) voor veel andere risico's en problemen.
Dat voorstel is door meer dammers geopperd. Als je dan 2 klokken ruggelings in het midden zet en iedere spelers tegelijkertijd beide klokken indrukt dan lijkt dit nog wel een werkbare optie. Kost wel 2 x zoveel of nog meer ruimte. Darmverenigingen met meer teams zullen het dan moeilijk kunnen organiseren in bestaande zaalruimte.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Coronavirus en de damsport

Post by Michel Stempher » Sun Apr 19, 2020 19:04

Persoonlijk zie ik niet zoveel in de variant van twee borden tegenover elkaar i.c.m. echte wedstrijdklokken. Het zou kunnen om alleen de klok dan digitaal te laten verwerken. Dat hoeft niet eens zo heel spannend te zijn, zolang er maar een goede connectie is. Wifi, Bluetooth, wat dan ook.
Maar ik verwacht dat vroeger of later het contact in tweetallen wel weer gaat mogen. Zie ook dat kappers bijvoorbeeld weer gaan mogen openen. Het enige is dat we dan met reizen met meer auto's moeten gaan of de NS moeten gebruiken.

Wat ik nog een veel groter probleem vind, is de angst die kennelijk heerst onder bepaalde mensen. Veel dammers behoren helaas tot deze doelgroep. Zo heb ik al van diverse verenigingen gehoord dat ze geen trek hebben in de nacompetitie op 27 juni, ook al mag deze wel doorgaan. De angst gaat veel langer een belangrijke rol spelen dan het ziek worden zelf. Het wordt noodzaak om dat als dambond op te vangen, maar het moge duidelijk zijn dat hier een heel grote uitdaging ligt. De zelfde mensen zijn meestal ook de mensen die het nog niet zo op hebben met een tablet en smartphone...

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Coronavirus en de damsport

Post by Piet Bouma » Sun Apr 19, 2020 20:47

Je denkt er wel wat makkelijk over Michel.
Samenscholing met meer personen (het zijn wel meerdere tweetallen in een speelzaal) zal toch wel onder flink wat restricties gaan plaatsvinden zolang er geen vaccin is en er geen behandelingswijze is, die een veel milder ziektebeeld veroorzaakt (en veel minder overlijdensgevallen).
Tot zo’n situatie zal er alles aan gedaan (moeten) worden om de overdracht van het virus zoveel mogelijk te minimaliseren.

Een idee is misschien om staand plexiglas over het dambord te plaatsen (met daaronder ruimte voor de handen om daar schijven mee te beroeren en klok te bedienen).
Daarnaast mondkapjes (zodra die straks massaal beschikbaar zijn, zal men niet meer spreken over schijnveiligheid, maar over verdere voorzorgsmaatregelen onder het motto: baat het niet het schaadt ook niet) en wegwerphandschoenen.
Restricties voor speellocatie: speeltafels 1 ½ m uit elkaar en looproutes, die eveneens de 1 ½ m afstand kunnen garanderen. Plus goede afspraken omtrent toiletbezoek (las ergens over de beroemde toiletketting, die vroeger gebruikt werd).
Met zo’n protocol zouden de denksportbonden (want schaken en bridgen hebben uiteraard dezelfde problemen, evenals de klaverjassers etc.) mogelijk uit de voeten kunnen.
Misschien dat de KNDB met de andere denksportbonden hierover nadenkt….?

Voor nu zou ik als KNDB overigens vol inzetten om zo snel mogelijk een digitale WK-tweekamp tussen Boomstra en Georgiev te organiseren.
Laat ze thuis (via lidraughts) tegen elkaar spelen. Elk met een fysiek dambord met een webcam at home (of elk in een afgehuurde hotelkamer) en een officiële arbiter op 1 ½ m afstand als waarborg tegen fraude.
Beide webcams en partij op internet streamen met ook nog commentaar van bijv. Wouter Sipma en in het Russisch eventueel Aleksej Domchev, Yuriy Anikeev en Artem Ivanov.
De topschakers (Magnus Carlsen en consorten) hebben al een achtkamp opgezet met versneld tempo.

Ik denk eerder aan een match met klassiek tempo (12 partijen met 80+1) en daarna eventueel sneldammen, eigenlijk het huidige concept(en dat sneldammen dan maar helemaal digitaal). En vervolgens later (volgend jaar?) een echte fysieke (revanche)match.
Het is nu een perfect momentum om digitaal de damsport volledig in beeld te brengen, omdat fysieke sporten dat niet kunnen.
Zelfs de NOS zou wel eens belangstelling kunnen hebben voor zo’n WK-tweekamp.
Enfin, misschien is de KNDB daar al mee bezig….
Een tientje entree voor een volledige toegang tot een perfecte streaming website WK-match (is verdorie nog goedkoper dan een pakje shag), dan zou je misschien nog een redelijk prijzengeld kunnen genereren.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

CaspervanderTak
Posts: 40
Joined: Sun Dec 06, 2015 11:38
Real name: Casper van der Tak

Re: Coronavirus en de damsport

Post by CaspervanderTak » Mon Apr 20, 2020 07:05

Zoals wel vaker heeft Piet een goede visie. Je hoeft het niet te doen met arbiters, met een paar webcams kun je in de gaten houden dat er niet stiekem computers geraadpleegd worden. Dat is een methode die gebruikt wordt bij backgammon via Internet, vooral als er om iets gespeeld wordt. Geen oplossing voor toiletbezoek gedurende een partij, dus je zou met een versneld speeltempo moeten werken.

Goede commentatoren erbij, liefst in het Engels, a la Peter Svidler bij schaken, of Daniel King.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Coronavirus en de damsport

Post by playforstacks » Mon Apr 20, 2020 08:02

Op een vreemde manier is dit corona virus het beste wat de damsport kon overkomen. Zoals Piet terecht aangaf is de damsport 1 van de weinige sporten die digitaal en/of op afstand van elkaar beoefend kan worden (zonder dat het spel veranderd).

Daarnaast zitten veel mensen thuis en kunnen ze (als de KNDB zou functioneren) zo aan een Damz bordje komen om de kinderen bezig te houden en voor henzelf. Als de KNDB nou Damz dat er aan hangt goed had laten functioneren was dit het moment dat dat booming kon gaan worden.

Daarnaast heb je dan nog het (bekwame) vrijwillgers problemen aangezien veel bevlogen dammers nu ook thuis zitten zou bij goed managment van de KNDB een oplossing kunnen zijn om deze jeugdleiders en trainers te helpen bij de infrastructuur (draaiboek) hoe je jeugd ook online kan laten dammen. (Sommige Jeugdleiders pakken dat zelf al op).

En dan heb je nog het grote Topsport deel binnen de KNDB, dat ligt op zijn gat maar deze mensen krijgen door status en regelingen wel een vergoeding/salaris van de KNDB/NOCNSF. scholen zijn ook dicht dus de topsporters hebben geen excuus. Aan het werk zou ik zeggen! Topsport KNDB kan deze maanden de rol van een proffesione Breedtesport KNDB vervullen! Betaalde zeer bekwaamde personen die veel tijd hebben momenteel.

Dit alles met een versnelde uitrol van online damz-lidmaatschap (met alles erop en eraan) en je kunt nog bakken extra subsidie ontvangen via NOCNSF die je kan inversteren in infrastructuur (met bekwaamde ZZP'ers die ook wel op zoek zijn naar wat opdrachten).

Ik bedenk me nu opeens waarom ik gestopt ben met Bondsraad en input geven binnen de damsport: trekken aan doodpaard met vastgeroetste types. Maar toch zonde van al typwerk als ik nu niet post, wie weet wordt er nog keer iemand wakker bij de KNDB (hoop doet leven zullen we maar zeggen).

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: Coronavirus en de damsport

Post by EricvanDusseldorp » Mon Apr 20, 2020 08:29

Piet Bouma wrote:
Sun Apr 19, 2020 20:47
Voor nu zou ik als KNDB overigens vol inzetten om zo snel mogelijk een digitale WK-tweekamp tussen Boomstra en Georgiev te organiseren.
Om het WK moet naar mijn smaak gewoon fysiek gespeeld worden. Met een fysiek aanwezige arbiter. Vanuit huis vind ik niks.
Het zit er aan te komen dat het ook gewoon kan. Test deze drie personen op het virus en bij een negatief resultaat kan de match gewoon doorgang vinden.

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: Coronavirus en de damsport

Post by EricvanDusseldorp » Mon Apr 20, 2020 08:36

Thuis dammen met een digitale arbiter en webcams... er zijn ontelbare manieren te bedenken om vals te spelen. Ik zeg niet dat dammers dat dan ook doen, zeker niet, maar sluit die mogelijkheid gewoon uit om praatjes te voorkomen.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus en de damsport

Post by Frans de Jonge » Mon Apr 20, 2020 08:40

playforstacks wrote:
Mon Apr 20, 2020 08:02
Op een vreemde manier is dit corona virus het beste wat de damsport kon overkomen. Zoals Piet terecht aangaf is de damsport 1 van de weinige sporten die digitaal en/of op afstand van elkaar beoefend kan worden (zonder dat het spel veranderd).

Daarnaast zitten veel mensen thuis en kunnen ze (als de KNDB zou functioneren) zo aan een Damz bordje komen om de kinderen bezig te houden en voor henzelf. Als de KNDB nou Damz dat er aan hangt goed had laten functioneren was dit het moment dat dat booming kon gaan worden.

Daarnaast heb je dan nog het (bekwame) vrijwillgers problemen aangezien veel bevlogen dammers nu ook thuis zitten zou bij goed managment van de KNDB een oplossing kunnen zijn om deze jeugdleiders en trainers te helpen bij de infrastructuur (draaiboek) hoe je jeugd ook online kan laten dammen. (Sommige Jeugdleiders pakken dat zelf al op).

En dan heb je nog het grote Topsport deel binnen de KNDB, dat ligt op zijn gat maar deze mensen krijgen door status en regelingen wel een vergoeding/salaris van de KNDB/NOCNSF. scholen zijn ook dicht dus de topsporters hebben geen excuus. Aan het werk zou ik zeggen! Topsport KNDB kan deze maanden de rol van een proffesione Breedtesport KNDB vervullen! Betaalde zeer bekwaamde personen die veel tijd hebben momenteel.

Dit alles met een versnelde uitrol van online damz-lidmaatschap (met alles erop en eraan) en je kunt nog bakken extra subsidie ontvangen via NOCNSF die je kan inversteren in infrastructuur (met bekwaamde ZZP'ers die ook wel op zoek zijn naar wat opdrachten).

Ik bedenk me nu opeens waarom ik gestopt ben met Bondsraad en input geven binnen de damsport: trekken aan doodpaard met vastgeroetste types. Maar toch zonde van al typwerk als ik nu niet post, wie weet wordt er nog keer iemand wakker bij de KNDB (hoop doet leven zullen we maar zeggen).
Ha Thijs, dank voor je interessante post! Gelukkig wordt er vanuit de KNDB wordt al steeds meer opgepakt. Online dammen wekelijks via de KNDB avonden, schooldamtoernooien en jeugdwedstrijden online worden al aangeboden of zijn in voorbereiding. Dit gaat in sneltreinvaart. Over online/internet/DamZ-lidmaatschap zijn we al bezig aan het nadenken om deze te koppelen aan een mogelijk nieuwe app die ontwikkeld wordt. Ook het online organiseren van damscholen is interessant. Nu fysiek in het land verspreid, vaak gericht op (talentvolle) leden/dammers, maar laten we ons ook online gaan richten op nieuwe en beginnende leden. Kortom, achter de schermen gebeurt veel. Als je ergens aan wilt meewerken/-denken, laat het me weten: voorzitter@kndb.nl
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Coronavirus en de damsport

Post by playforstacks » Mon Apr 20, 2020 08:57

Mooi om te horen Frans dat het niet stil staat, vergeet ook niet de spellciale subsidie pot (waar vorige bestuur te laat mee was vorig jaar) voor innovatie ontwikkelen binnen de sport (ik heb toen met Marcel en Technisch directeur oproep hiertoe gedaan maar bestuur functioneerde niet helaas).

Hier kun je mooi bedrag ophalen om deze ontwikkelingen proffesioneler, beter en sneller door te voeren.

CaspervanderTak
Posts: 40
Joined: Sun Dec 06, 2015 11:38
Real name: Casper van der Tak

Re: Coronavirus en de damsport

Post by CaspervanderTak » Tue Apr 21, 2020 09:45

EricvanDusseldorp wrote:
Mon Apr 20, 2020 08:36
Thuis dammen met een digitale arbiter en webcams... er zijn ontelbare manieren te bedenken om vals te spelen. Ik zeg niet dat dammers dat dan ook doen, zeker niet, maar sluit die mogelijkheid gewoon uit om praatjes te voorkomen.
Hoe Eric? Zet de webcam aan zodat je de speler kan zien, een andere webcam aan om de kamer te zien, geluid aan, en het is redelijk full proof. Dat is de manier hoe ze het doen bij backgammon, en dan staat er serieus geld op het spel. Ik denk dat het moeilijk / onmogelijk is vals te spelen onder die omstandigheden.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus en de damsport

Post by Frans de Jonge » Tue Apr 21, 2020 10:58

CaspervanderTak wrote:
Tue Apr 21, 2020 09:45
EricvanDusseldorp wrote:
Mon Apr 20, 2020 08:36
Thuis dammen met een digitale arbiter en webcams... er zijn ontelbare manieren te bedenken om vals te spelen. Ik zeg niet dat dammers dat dan ook doen, zeker niet, maar sluit die mogelijkheid gewoon uit om praatjes te voorkomen.
Hoe Eric? Zet de webcam aan zodat je de speler kan zien, een andere webcam aan om de kamer te zien, geluid aan, en het is redelijk full proof. Dat is de manier hoe ze het doen bij backgammon, en dan staat er serieus geld op het spel. Ik denk dat het moeilijk / onmogelijk is vals te spelen onder die omstandigheden.
Wijze woorden Casper! Het is allemaal te regelen. En om de kosten hoeft het niet te gaan als je niet meer hoeft te reizen en geen rondjes meer aan de tap hoeft weg te geven.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: Coronavirus en de damsport

Post by EricvanDusseldorp » Tue Apr 21, 2020 12:23

Nou, een heel klein apparaatje, ergens buiten bereik van de camera's, dat in nog kleinere cijfertjes, af en toe opflakkerend, een voorkeurszet van Kingsrow aangeeft.
Ik zou toch minimaal een arbiter van vlees en bloed bij beide WK-matchdeelnemers willen hebben. Als dat al niet meer kan, kunnen we er beter mee stoppen. Misschien kunnen we sowieso beter wachten tot alles weer normaal is en mensen weer normaal kunnen doen.

CaspervanderTak
Posts: 40
Joined: Sun Dec 06, 2015 11:38
Real name: Casper van der Tak

Re: Coronavirus en de damsport

Post by CaspervanderTak » Tue Apr 21, 2020 15:58

Met twee webcams kun je de zaak goed in de gaten houden Eric, het idee is dat er niet iets in het blikveld is dat zetten aan kan geven.

Op dit moment zijn 2 backgammon spelers met elkaar in de weer, 50 USD per punt, blijven spelen tot 1 speler 100 punten voor ligt. De verliezer betaalt de winnaar, dus een 10,000 USD swing. Er zijn ijzersterke backgammon programma's, dus computers uitschakelen is belangrijk. Werkt prima. Zelfde voor jackpot toernooien.Met lange partijen is er wel een plaspauze probleem, dus daar moet je mogelijk wel een oplossing voor vinden. maar moeilijk kan dat niet zijn.

Post Reply