Henk de Witt wrote: ↑Fri Jan 10, 2020 11:24
De regel is misleidend. Jij gaat achter het bord zitten om te proberen alle stukken van jouw tegenstander te veroveren.
Hallo Henk, ik ga achter het bord zitten om de kwaliteit van mijn stukken te verbeteren, en omgekeerd, de kwaliteit van de stukken van de tegenstander te verminderen, of zelfs elimineren.
Laat ik mijn misleidende regel even preciezer formuleren. Deze regel is een bijzonder geval van: het draait om de sterkte / kwaliteit van het materiaal:
materiaal x kwaliteit. Op dit principe is ook het positionele offer gebaseerd. Komt ook niet veel voor, maar is wel een interessant en essentieel onderdeel van het spel.
Kwaliteit is een vaag begrip. In deze context kies ik voor: kwaliteit = aantal reglementaire zetten. Neem bijvoorbeeld diagram drie in
/FEN "W:W15,34,35,41:B4,6,21,25,33"/. In deze stand heeft zwart aan zet, nul zetten. Zwart heeft wel meer materiaal, maar het materiaal heeft geen kwaliteit. Of neem diagram één. Zwart heeft 9 reglementaire zetten, en wit 10. In mijn logica zou de uitslag dan 10-9 worden, in plaats van 8-2.
Ik pleit niet voor het tellen van reglementaire zetten, te veel rompslomp. Een drie-om-één met hoofdlijn belonen lijkt me wel redelijk.