Michel Stempher wrote: ↑Thu Jan 02, 2020 21:05
Ik kan je voor een heel groot deel volgen in dit verhaal. Ik ben het niet overal mee eens, maar dat hoeft ook niet. Wat me vooral verbaast is dat je positief bent over het uitspelen van standen met 1 dam tegen 1 dam en 1 schijf. Weegt het verkrijgen van een voordeel (6-4) echt op tegen het -voor de toeschouwer- slecht te begrijpen eindspel, dat in de traditionele vorm remise zou lopen?
Michel, ik denk niet in termen van remise. Ik zie dammen als het veroveren van schijven. Fundamenteel anders dan schaken. De regel bij dammen dat je om te winnen
alle stukken van je tegenstander dient te veroveren, werkt niet. Het leidt tot 90% remises in het topdammen.
Op onze website zijn m.i. de nadelige gevolgen van dit hoge remisepercentage helder uiteengezet.
Wanneer je een match zou organiseren tussen de twee sterkste spelers ter wereld – op dit moment Boomstra en Georgiev – kun je veilig aannemen dat negen partijen in remise zullen eindigen. Misschien alle tien. Als je geluk hebt ‘slechts’ acht.
Toch zullen flink wat dammers plezier aan zo’n match beleven vanwege de ‘onderhuidse’ (Sijbrands) spanningen. Maar er zijn bijna geen dammers meer, in de veel grotere buitenwereld wordt heel anders over sport gedacht. Overigens ook door sommige dammers, zoals ik.
Als je uitgaat van het veroveren van materiaal, dan beleef je een 6-4 uitslag totaal anders, juist omdat het soms alle kanten kan uitgaan. Neem een schaatswedstrijd die met een duizendste van een seconde wordt gewonnen. Veel spannender dan winst met een halve ronde voorsprong! Of een tennismatch die wordt beslist door Hawkeye die moet vaststellen of een bal net niet of net wel de lijn heeft geraakt. Let op de opwinding onder het publiek wanneer de uitkomst op het scherm wordt vertoond.
Jan Groenendijk won in Wateringen een eindspel tegen Georgiev van één dam tegen één dam met 6-4 door de hoofdlijn te pakken. Mooie ontnoping! Voor mij spannender dan een 12-0 of 9-1 die je allang ziet aankomen.
Maar als je in termen van de ‘vroegere’ remise blijft denken dan is de beleving heel anders.