Topevenement Delft / Wateringen

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by Henk de Witt » Thu Dec 19, 2019 09:57

Centrum versus omsingeling

Schat, wat dam ik graag met jou
Vooral vanwege jouw krachtige opbouw
Ik zoek het meer in het omklemmen
Om een snelle doorstoot af te remmen

Onze partijen zijn als een liefdesgedicht
Soms win jij, dan ik, ons spel is in evenwicht

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by EricvanDusseldorp » Thu Dec 19, 2019 10:06

Een heel trotse damclub uit Hijken,
is écht niet alleen voor de rijken.
Wie zit er toch steeds,
het wordt wel wat sleets,
ons doorslaand succes af te zeiken?

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by Henk de Witt » Sat Dec 21, 2019 10:47

Een dichteres uit Zierikzee, bij toeval beland op het damforum, wees mij terecht. Terecht.

Het gedichtje 'Centrum versus omsingeling' is niet door mij geschreven maar afkomstig uit de bundel 'Liefde is een spel' van Maartje
's Heerenwegen. Ik ging er ten onrechte van uit dat de lezers onmiddellijk Maartje's kenmerkende stijl zouden herkennen.

Ook bevatte mijn weergave enkele onvolkomenheden.

Bij deze de juiste tekst:

Centrum versus omsingeling

Schat, wat dam ik graag met jou
Vooral vanwege jouw krachtige centrumopbouw
Ik zoek het meer in de omsingeling, het omklemmen
Om een snelle doorstoot af te remmen

Onze partijen zijn als poëzie, één lang liefdesgedicht
Soms win jij, dan ik, ons spel is in evenwicht
---------------------------------------------------------------

Maartje en haar levenspartner Doede Doedinga, ook dichter, schijnen in de vorige eeuw daadwerkelijk lid van een damclub te zijn geweest. Ook zijn voorkeur voor centrumspel en haar voorkeur voor omsingeling schijnt te kloppen. Ondanks hun contrasterende speelstijl waren zij qua speelsterkte zeer aan elkaar gewaagd. Zij verlieten de club omdat dammers naar hun mening te weinig oog hadden voor de poëtische kant van het spel. Thuis zouden zij nog vele, vele partijen hebben gespeeld en de score hebben bijgehouden op een perkamenten rol.

Wie heeft hier meer informatie over?

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by EricvanDusseldorp » Mon Dec 23, 2019 05:36

Komen mijn twee limericks automatisch bij de organisatie terecht, of moet ik daar nog wat extra's voor doen?
Op de site staat namelijk dat je limericks etc. kunt opsturen, maar niet hoe.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by Henk de Witt » Mon Dec 23, 2019 11:19

EricvanDusseldorp wrote:
Mon Dec 23, 2019 05:36
Komen mijn twee limericks automatisch bij de organisatie terecht, of moet ik daar nog wat extra's voor doen?
Op de site staat namelijk dat je limericks etc. kunt opsturen, maar niet hoe.
Je kunt ze sturen naar Fred Ivens, fchivens@gmail.com

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by Henk de Witt » Mon Dec 23, 2019 11:24

Bijgaand het programma van de opening.
Uitnodiging opening.pdf
(31.95 KiB) Downloaded 466 times

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by EricvanDusseldorp » Mon Dec 23, 2019 12:35

Henk de Witt wrote:
Mon Dec 23, 2019 11:19
EricvanDusseldorp wrote:
Mon Dec 23, 2019 05:36
Komen mijn twee limericks automatisch bij de organisatie terecht, of moet ik daar nog wat extra's voor doen?
Op de site staat namelijk dat je limericks etc. kunt opsturen, maar niet hoe.
Je kunt ze sturen naar Fred Ivens, fchivens@gmail.com
Heb ik gedaan. Bankrekening komt later wel.
Ook van mij een oproep om gedichtjes in te sturen. Best een leuk initiatief.

AntonvBerkel
Posts: 149
Joined: Fri Nov 14, 2003 10:23

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by AntonvBerkel » Sun Dec 29, 2019 23:54

Een dammer uit het Westen,
Wilde twee remisedammers testen
Een veilige remise moest uitgebannen,
“Mooi niet”, dachten deze twee mannen
een ruiltje daar en een ruiltje hier,
helaas: het werd toch 6-4

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by ildjarn » Mon Dec 30, 2019 14:09

Wat gebeurt eigenlijk als beide spelers een dam hebben maar beide spelers weigeren om de hoofdlijn te bezetten?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by Michel Stempher » Mon Dec 30, 2019 14:11

Dan geldt de regel dat degene die als eerst op dam is gekomen wint. Dit maakt dat wit beter staat in de aanvangsstand.

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by EricvanDusseldorp » Tue Dec 31, 2019 07:52

Ik vroeg me dat ook af, maar heb toen nog even goed de regels bekeken. Het systeem is inderdaad waterdicht, je kunt niet anti-anti-remise spelen!

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by ildjarn » Tue Dec 31, 2019 08:10

Probleem is dat 'wie het eerst op dam is' helemaal niets zegt over of je op dat moment ook beter stond. Neem bijv. combinaties waarin wit zwart een dam geeft.

Maar goed, ik zal wel weer een azijnzeiker zijn.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by Henk de Witt » Thu Jan 02, 2020 14:37

Toptoernooi
Als toeschouwer heb ik genoten van het Toptoernooi. Waar gewoonlijk het gros van de grootmeesterpartijen in een zeven om zeven of acht om acht remise worden gegeven, werden de partijen nu uitgespeeld. Ook de gedifferentieerde telling bevalt mij zeer. Wat een verschil met de 2-0, 1-1 telling!

De grootmeesters werden wel flink uit hun comfortzone gehaald. Martijn van IJzendoorn had grote moeite met een 9-1 nederlaag die anders remise was geweest. Begrijpelijk. Glorieus toernooiwinnaar Alexei Tsjizjov (65 punten uit 9 wedstrijden, een record :D) had moeite met de beperkte bedenktijd. Ook begrijpelijk. Ten eerste was het rapid, met een tempo van 20 minuten + 15 seconden per zet. Maar de afwegingen in late middenspel en eindspel zijn veel gecompliceerder dan in de 2-0, 1-1 telling.

Jan Groenendijk ziet de toegepaste telling niet als de toekomst van het dammen. Jan meent dat er in het topdammen nog genoeg andere mogelijkheden zijn om tot winst te komen. Ik vrees dat Jan zich vergist. Het aantal remises op topniveau ligt al decennia rond de 90%. Dit zal niet veranderen als de remisemarge even groot blijft.

In mijn slottoespraak noemde ik de gouden Olympische race van Kjeld Nuis tegen Havard Lorentzen. Nuis won met éénduizendste van een seconde. Ik vergeleek een doorsnee grootmeesterpartij met een schaatswedstrijd over tien kilometer. Het gaat lang gelijk op en na zeven kilometer beëindigen de schaatsers de wedstrijd en geven elkaar de hand: gelijkspel.

In Wateringen stond ik naast een dammer voor het scorebord. Hij vond 9-1 wel een grote uitslag, terwijl het eigenlijk remise was. Ik zei dat in dit toernooi de remise was afgeschaft. Dat wist hij wel, maar toch bleef het eigenlijk remise..

Na de laatste ronde moest er nog één uitslag worden ingevuld. Ik vroeg aan omstanders wat de uitslag van de partij Georgiev-Van IJzendoorn was geworden. 'Remise' aldus een toeschouwer die net uit de speelzaal kwam. 'Dat kan niet', antwoordde ik. 'Volgens mij was het remise,' aldus de toeschouwer.

Dit vasthouden aan tradities is m.i. kenmerkend voor de damwereld. Dat geldt niet alleen voor de remise. Op de meeste clubavonden wordt nog op 'grootvaderswijze' gedamd. Uit de cijfers blijkt dat dit nog slechts aantrekkelijk is voor een kleine groep oudere heren en een enkele dame. Afgelopen weekend hoorde ik dat damclub Het Noorden uit Groningen zijn clubavond had opgeheven. Ik ken de precieze omstandigheden niet, maar blijkbaar slaagt men er niet in een aantrekkelijke clubavond te creëren.

Diner/ludieke match
Uiteraard was het Toptoernooi de blikvanger. Maar met het Diner/ludieke match probeerden we het damspel toegankelijk te maken voor huisdammers en niet-dammers. Een belangrijke vernieuwing was het gebruik van de Toernooibase applets als diagrammen. Via een link konden de mensen deze diagrammen zelf afspelen. Twee vliegen in één klap: mooie diagrammen i.p.v. saaie zwart/wit diagrammen en zeer gebruiksvriendelijk, zonder cijfers. Hopelijk kan Piet Bouma een en ander verder ontwikkelen.

Ester van Muijen demonstreerde tijdens het diner de belangrijkste spelregels aan de hand van fraaie finesses en combinaties. Zij deed dit voortreffelijk in een goede wisselwerking met het publiek!

Hopelijk kunnen we in de toekomst op deze manier (sport)journalisten enig inzicht geven in het damspel. Want dit inzicht is ver weggezakt, waardoor men zich eenzijdig op de ambiance richt. 'Suf imago', 'de trui van moeder Boomstra voor haar zoon' (was geloof ik een sjaal voor mevr. Boomstra zelf), 'geheimtaal van demonstrateurs' enz.

In ieder geval deden de wethouders Karin Schrederhof (Delft) en Pieter Varekamp (Westland) enthousiast en geïnteresseerd mee.

Woord van dank
In willekeurige volgorde: De persoonlijke sponsoren, de gemeenten Delft en Westland, ZHDB en KNDB. De grootmeesters voor hun bereidheid zich buiten hun comfortzone te begeven en mee te werken aan de Ludieke match. Frank Teer voor zijn adviezen omtrent het reglement puntentelling, Piet Bouma voor het geschikt maken van de Toernooibase applets als demonstratiemateriaal. Ester van Muijen voor haar demonstratie. Bondsvoorzitter Frans de Jonge en technisch directeur Johan Krajenbrink voor hun mooie toespraken bij de opening. Mijn mede-organisatoren Guido van den Berg, Jaap van Galen, Dick van IJzendoorn, Jeroen Kos. Perschef/spreekstalmeester Fred Ivens, uitslagenman Alex Kruyshoop.

Bij voorbaat mijn excuus voor de mensen die ik ongetwijfeld vergeten ben te noemen.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by Michel Stempher » Thu Jan 02, 2020 21:05

Ik kan je voor een heel groot deel volgen in dit verhaal. Ik ben het niet overal mee eens, maar dat hoeft ook niet. Wat me vooral verbaast is dat je positief bent over het uitspelen van standen met 1 dam tegen 1 dam en 1 schijf. Weegt het verkrijgen van een voordeel (6-4) echt op tegen het -voor de toeschouwer- slecht te begrijpen eindspel, dat in de traditionele vorm remise zou lopen?

Persoonlijk zou ik in elk geval een stuk minder sceptisch/negatief zijn als de genoemde eindspellen niet werden uitgespeeld. Toegegeven, het wordt dan heel makkelijk om in een middenspel van 8 tegen 8 al remise te geven, maar moeten we echt zo wantrouwend zijn over de intenties van topspelers?

Ik zie in elk geval best wat in de uitslagen 7-3, 8-2, 9-1 en 12-0, maar niet in 6-4. Gewoon omdat dat verschil te gekunsteld aanvoelt voor mij. Toch blijft het wel een vreemde gedachte: zulke grote punten. Maar ik zou ook niet weten hoe dit anders kan als je voordelige standen wilt belonen.

CaspervanderTak
Posts: 40
Joined: Sun Dec 06, 2015 11:38
Real name: Casper van der Tak

Re: Topevenement Delft / Wateringen

Post by CaspervanderTak » Fri Jan 03, 2020 08:45

Michel, hoe zou jij het vinden als een mogelijkheid tot claimen toegevoegd wordt? Bijvoorbeeld:
- Met ieder een dam en maximaal totaal (beide spelers) van 6 stukken (dam telt als een stuk) kun je een uitslag claimen, bijvoorbeeld 6-4.
- Als de tegenstander akkoord gaat wordt dat de uitslag, zo niet, dan wordt doorgespeeld.
- Wordt de geclaimde uitslag of beter behaald, dan wordt die gescoord met een strafpunt voor de speler die de claim weigerde en een bonus punt voor de speler die de claim maakte. Dus 6-4 wordt 7-3.
- Wordt minder dan de geclaimde uitslag behaald, dan wordt die gescoord met een strafpunt voor de degene die de foute claim maakte, en een bonuspunt voor degene die de claim weigerde. Dus 4-6 wordt 3-7.

Volgens mij worden dan niet meer lang flauwe eindspelen doorgespeeld.

Post Reply