Michel, ik sluit me geheel aan bij jouw complimenten (en die van Frans en die van anderen die ik heb gehoord) over de organisatie. Echt super goed gedaan!
Verder Michel denk ik dat je (voor nu) met de verkeerde vraag bezig bent als het gaat om de DamZ! DamSets bij NK Jeugdteams. Ik lees over "serieuze" wedstrijden maar meen ook te hebben opgevangen, dat het stil zijn in de wedstrijdzaal zelfs niet door pleitbezorgers van "serieuze" wedstrijden serieus werd genomen!
Waar het nu allereerst om gaat:
Een eendags volume event (132 deelnemers!) zo organiseren als dat gisteren is gedaan met EN de mooie presentatie met projectieschermen die er was EN uitsluitend zwaar en onhandzaam spelmateriaal zou niet te doen zijn geweest. Dan moet je schijven en borden van verschillende clubs bij elkaar schrapen (mensuren aan organisatie plus transport niet alleen vooraf maar ook achteraf), op de dag zelf letterlijk mensuren steken in dom klaarzetten en opruimen van borden en schijven en dit ook nog eens zo doen, dat met name schijven niet verwisseld worden. En dan heb je naar alle waarschijnlijkheid GEEN uniformiteit in de dan gerealiseerde bruintinten, want iedere club zal net iets andere wedstrijdborden en -schijven hebben. Kortom, als je niet uitkijkt een "samengeraapt zootje".
En deze organisatie had denk ik al veel gesleep en gedoe met het voor de dag online brengen van 3 computers, 2 beamers en 1 printer voor een echt uitstekende presentatie. Ik ben blij dat zij daar veel tijd in hebben gestoken en niet in het dom organiseren en sjouwen met materialen waar nu de DamZ! DamSet voor is ingezet. Als de organisatie de sets opgezet en wel vanuit omdozen heeft klaar gezet en na afloop weer in de omdozen heeft gedaan, zal 1 persoon ca 3 minuten bezig zijn geweest met klaarzetten en 3 minuten met opruimen van de sets. Zonder dat het verwisselen dan wel in de war raken van schijven een issue is geweest. Zie voor staving van deze bewering mijn Youtube video waarin ik 42 DamZ! DamSets voor 84 spelers in 3 minuten klaar zet (en daarna weer heb opgeruimd).
En ik zou het met al die uitsluitend praktische overwegingen bijna vergeten: de organisatie van het NK Jeugddammen versterkte met gebruik van de DamZ! DamSet zowel de uitstraling van het eigen event als de uitstraling van de landelijke organisatie (KNDB en DamZ! merk / identiteit). Het event was dan ook mooi aangekleed met 2 DamZ! banieren. Ik vond leuk om gisteren te zien dat een ouder daadwerkelijk via een van deze DamZ! banieren op tablet naar damz.nl surfde en daar in DamMentor wederom een digitale DamZ! DamSet kreeg voorgeschoteld. Ook buiten de speelzaal waren hier en daar damsets herkenbaar en in gebruik. Dat geeft ijzersterke merkbeleving.
Stel je voor dat iedere jeugd clubavond op de DamZ! DamSet speelt. Dat om te beginnen alle aan het NK Jeugddammen deelnemende clubs voor hun jeugdafdeling een volume strategie gaan volgen. Ondersteund door de efficiency slagen die DamZ! moet aanreiken. Dat de KNDB niet 95.000 euro stopt in de ontwikkeling van een nieuwe app, maar allereerst in het uitmuntend werkend krijgen van damz.nl en haar applicaties. Investeert in de bestorming van het onderwijs met DamZ! en in het verder ontwikkelen en produceren van DamZ! spelmateriaal. En de eerste stappen zet voor een soortgelijke agressieve aanpak van de eerstvolgende doelgroep, namelijk DamXL tot en met 18 jaar. Dan gaat het vliegwiel draaien en bewegen de KNDB- en damtrein steeds sneller vooruit.
Merk verder svp op, dat de hier genoemde praktische overwegingen niet alleen een eendags event gelden. Zij gelden ook en juist voor een jeugd clubavond. Met 5 partijen is het misschien nog te doen om traditioneel materiaal klaar te zetten. Maar met 22 partijen (zoals afgelopen maandag in Haarlem) moet je ook daar praktische afwegingen maken. Contact met ouders en kinderen kost tijd. Die tijd heb je niet als je materialen moet klaar zetten of dat moet "overzien". In Haarlem hebben we 22 damsets in anderhalve minuut opgezet en opgeruimd. En kunnen we onze aandacht geven aan de zaken die er voor nu veel meer toe doen. En tegelijkertijd benutten en versterken we het DamZ! en KNDB merk.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.