In Memoriam

Post Reply
A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Re: In Memoriam

Post by A.Presman » Sat Aug 24, 2019 10:03

Bron: Facebook (Sietse Nagel)

23-08-2019: In memoriam Reinout Sloot
door Sjoerd D. Schaaf,voorzitter damclub Bezint Eer Gij Begint (Britsum).

Een schok, zondermeer. Bijna niet te vatten. Reinout met zijn stereotype handelingen en gezegden. Wat zullen we hem missen als mens en dammer. Zijn specifieke humor en zijn eigenzinnigheid.

Wat er ook gebeuren zou in deze wereld: Reinout verklaarde ’eens BEGB’ er, altijd BEGB’ er. De laatste jaren leidde hij bij ons de onderlinge competitie. Kwam steevast aan de late kant. Maar hij hoorde de kritiek aan en bleef hetzelfde patroon vasthouden.
En wat zijn er een verhalen te vertellen.

De laatste jaren had Reinout zijn brommertje ingeruild voor een rood autootje. Hij had veel capaciteiten, maar richtingsgevoel hoorde daar niet bij.
Toen hij eens in Bitgummole op een vergadering werd verwacht, kwam Reinout na de vergadering aan bellen.
Hij was verdwaald en had in Minnertsga gezocht..
En in een van de eerste jaren dat het rode monstertje de weg onveilig maakte, presteerde hij het – op weg naar Hijken- er bijna de Duitse grens gepasseerd moest worden. Uiteindelijk volgde hij de aanwijzingen van de passagiers op een andere weg te volgen.

Wijlen Boele Land en Klaas Koopman waren met Reinout op weg naar Warffum. Uiteraard aan de late kant.
De verkeersdrempel werd op volle snelheid genomen. Wanneer het autootje toen een linnen kap had gehad, dan draaiden Boele en Klaas nog rond de aarde, want ze werden bijna uit het vehicle gelanceerd.
Op een keer gaf Reinout aan dat hij op een bepaalde zaterdag niet mee kon dammen. Want er zou dan verhuisd moeten worden. BEGB’ ers hebben Reinout en Corina een dag eerder verhuisd en daardoor kon Reinout toch mee dammen.

Viel sinterklaasavond op een clubavond dan werd er op zijn voorstel een potje “schammen” (dammen op het schaakbord) gedaan, met als schijven pepernoten en marsepein snoepjes. Opmerkelijk was, dat het meeste snoepgoed dan in de richting van Reinout terecht kwam.
Bij het gongdammen had Reinout een eerste prijs gewonnen. Toen ik hem thuisbracht, gooide hij de karbonades weer in de auto. Hij was toen vegetariër!
Een vijftal van BEGB (volgens mij Jelte, Oege , Pieter, Reinout en ondergetekende wanneer mijn geheugen me niet in de steek laat) heeft in de ‘guldentijd’ nog, meegedaan aan het landelijk sneldammen in Vleuten.
Jelte was chauffeur en toen we bij Reinout kwamen, stonden beiden op de stoep. Corina had besloten om naar Amsterdam te gaan. Als een pakje Hellema koekjes zaten we in de auto.
We hadden afgesproken dat we na de wedstrijd bij een Chinees in Lelystad zouden eten. Jelte reed hard, omdat we – nu via Amsterdam- weinig tijd hadden en hij kwam tot ontdekking dat een stuk snelweg afgesloten was. Maar hij vond de oplossing: even door de middenberm. Daar stond op de vroege morgen de politie ook al. Jelte werd gevraagd of hij uit Engeland kwam, want er stond op zijn rijbewijs : Greate Buorren, Britsum.
Jelte antwoordde: “No , I live in Fryslân”. Een prent van 120 gulden werd er gepresenteerd. Nog nooit heeft de politie het op een vroege zaterdagmorgen zo druk gehad volgens mij. Een groot gedeelte van de staatsschuld kon afgeschreven worden. Maar geen nood: we wonnen een prijs van 125 gulden. Dus toch uit eten.
Toen ik Reinout die avond thuis bracht, wilde hij ook nog even langs bij cafetaria Braaksma! Want hij had nog trek! Enkele dagen later kregen we bericht van de KNDB dat een organisatie zich een wedstrijdpunt verrekend had en dat de prijs ons niet toekwam. We hebben teruggeschreven dat het niet uitmaakte wie de prijs toekwam.
Het geld was al uitgegeven aan het Ministerie van Justitie en van de 5 gulden hadden we Chinees gegeten. Tot op de dag van vandaag is het antwoord nooit door ons ontvangen.
Voor Reinout was het een geluk dat de TomTom in zwang kwam. Nu kon hij overal naar toe rijden. Het kon best zijn dat Reinout in een week vier keer speelde!

Vaak citeerde hij de tegeltjesspreuk “als er regen valt in mei, is april voorbij”!
Reinout laat een groot gat achter in de damwereld. Zeker bij ons op de club, want hij was trouw. Speelde soms simultaan, wanneer er een speler geen tegenstander had.
Elk mens is uniek, maar Reinout was unieker!
Sjoerd D. Schaaf, voorzitter BEGB

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: In Memoriam

Post by Henk de Witt » Mon Aug 26, 2019 14:09

Een mooi eerbetoon Sjoerd. Ik kende Reinout niet persoonlijk. We hebben slechts één keer schriftelijk contact gehad in het kader van een briefwisseling tussen mij en de bondsraad. Het was mij onmiddellijk duidelijk: DIT IS EEN MOOI MENS. Sympathiek, ruimdenkend, lerend. Hij leek mij een aanwinst voor de Bondsraad. Zijn plotselinge overlijden is een schok. Pas 62 jaar. Ik heb hem niet gekend en toch het gevoel dat ik hem kende.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Dick de Boer

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Aug 30, 2019 19:52

In Memoriam Dick de Boer

Op woensdag 28 augustus is Dick de Boer overleden. Hij werd 84 jaar.

Dick stopte vanwege zijn gezondheid vorig jaar met dammen bij Ons Genoegen.

Hij had langdurig bestuurlijke verdiensten: hij was dertig jaar penningmeester bij Ons Genoegen en bekleedde dezelfde functie van 1984 tot 2006 in het bestuur van de UPDB. Toen hij daar afscheid nam, werd hij benoemd tot Lid van Verdienste van de UPDB.

In de jaren vijftig werkte hij bij de spoorwegen en kwam hij in aanraking met het damspel. Met de afdeling dammen van de NS-personeelsvereniging speelde hij zes keer in Moskou tegen de Russische spoorwegvereniging.

We zullen ons Dick vooral herinneren als een aimabele man, bescheiden, maar altijd bereid om te doen wat er gedaan moest worden.

We zullen hem missen.

UPDB bestuur,
Paul de Heus

Image

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Re: In Memoriam

Post by A.Presman » Fri Sep 13, 2019 20:16

Trieste nieuws:
Grootmeester Mikhail Korkhov overleed vandaag in Verenigde Staten .
Grote dammer met bijzondere charme en gevoel voor humor.
Hij is 82 jaar geworden.


MK1.jpg
MK1.jpg (150.43 KiB) Viewed 15608 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Rob van Eijk

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Sep 24, 2019 14:45

Eergisteren is onze goede damvriend Rob van Eijk overleden. Hij was sinds 23 augustus in een hospice in Rotterdam opgenomen wegens longkanker met uitzaaiingen. Rob is in zijn goede jaren een zeer sterke dammer geweest en o.a. oud winnaar van het Amsterdams Paastoernooi (1988) en het NK Veteranen (2008)

Image
Op de foto staat de trotse Rob van Eijk in het midden met de grote beker, nadat hij Nederlands kampioen Veteranen was geworden in 2008.

Image

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

In Memoriam: Olga Sadovskaia

Post by A.Presman » Wed Sep 25, 2019 19:38

Olga Sadovskaia, de tweelingzus van Zoja Golubeva is gisteren overleden.
Ze was een sterke speelster, meervoudige Wit-Russisch kampioene, ze nam deel in kampioenschappen van de Sovjet Unie en speelde vaker samen met haar zus in toernooien voor teams.

Olga is slechts 52 jaar geworden.
Image

Schaakmeester
Posts: 61
Joined: Fri Jul 10, 2009 18:37

In Memoriam : Aard Daanen

Post by Schaakmeester » Sat Sep 28, 2019 09:09

Donderdag 26 september is een aimabel mens, tevens enthousiast en veelzijdig denksporter overleden aan gevolgen van een slopende ziekte.
Veel te jong, hij was van geboortejaar 1963.

Op de site van zijn schaakvereniging WLC het volgende bericht :
Aard is gisteren in een diepe slaap overleden. Dinsdag was hij nog bij kennis en hebben we afscheid van hem genomen. Dinsdag 1 okt is de
uitvaart in Mierlo. Hij heeft altijd met veel plezier geschaakt maar staat nu schaakmat.
Zijn broer Hein.

De voorzitter memoreert dat Aad een actief en betrokken lid was die een bestuurlijke functie als penningmeester heeft bekleed, en jarenlang
als vrijwilliger zijn bijdrage heeft geleverd aan het weekendtoernooi. En ... dat Aad "in de loop der tijd is gaan dammen" maar de schaakvereniging trouw bleef.

Aad is enige jaren lid geweest van de damvereniging EAD in Asten. Maar ook het dammen bleef hij nadien trouw, als fanatiek correspondentie dammer. Hij was niet zo'n geweldig sterke club-dammer, maar het correspondentie dammen ging hem goed af. Hij heeft me een jaar of twee geleden nog een remise partij tegen Frits Luteijn laten zien.

Zijn grootste bekendheid genoot Aard in wat kleinere kring als organisator van de Denk Biathlons, met dammen en schaken. De zogenaamde "eeuwlijst" kunt u online nog terugvinden

http://members.ziggo.nl/daanen/biatlon/eeuw.htm

Deze wordt aangevoerd door (wie anders) Ron Heusdens met 79 % en bevat ook namen zoals Erik Hoeksema (70%), Maartje de Jonge (69%), Anton van Berkel (66%), Toby Hage (65%). Met spijt bedenk ik me nooit aan deze legendarische wedstrijden te hebben meegedaan omdat ik nog niet damde..
Maar ze vormen een mooie herinnering aan Aard.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: In Memoriam

Post by Michel Stempher » Sun Oct 27, 2019 22:41

Ter nagedachtenis van: Peter Pippel.

Vandaag bereikte mij een heel droevig bericht. Peter Pippel, in de wandelgangen ook wel Mr. Salou genoemd, is niet meer. Deze altijd uitermate vriendelijke man heeft ontelbare keren Salou Open georganiseerd. Hij was altijd tot diep in de nacht in de hotellobby te vinden om de gasten op te vangen die die dag zouden aankomen in het hotel. Uiteraard wel met de nodige alcoholische versnaperingen in het bloed, want dit hoort nou eenmaal bij zo’n prachtig toernooi op 50 meter afstand van het strand.

Ik denk dat iedereen die ooit Salou heeft gespeeld, beseft hoeveel inzet Peter heeft getoond voor het dammen en met hoeveel passie en plezier hij dat deed.

Peter, we gaan je missen.

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: In Memoriam

Post by Paul van de Veen » Tue Oct 29, 2019 21:18

Vandaag stond in de Tubantia/Twente Courant het overlijdensbericht van Maas van 't Hoog.
Dammer, dampromotor, sponsor en naamgever van Maas van 't Hoog Hengelo.

Gerrit Draaisma
Posts: 19
Joined: Thu Oct 12, 2017 16:28
Real name: Gerrit Draaisma

In Memoriam: Maas van 't Hoog

Post by Gerrit Draaisma » Tue Oct 29, 2019 21:27

Op donderdag 24 oktober 2019 is Maas van 't Hoog overleden. Maas was een markante persoonlijkheid die zijn hobby met veel enthousiasme beoefende. Hij heeft jarenlang damclub Twente's Eerste gesponsord. De club droeg toen zijn naam. In deze periode vormde het landskampioenschap van 1991 het absolute hoogtepunt van de vereniging. Maas is 71 jaar geworden.

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Alex » Wed Oct 30, 2019 06:06

Michel Stempher wrote:
Sun Oct 27, 2019 22:41
Ter nagedachtenis van: Peter Pippel.

Vandaag bereikte mij een heel droevig bericht. Peter Pippel, in de wandelgangen ook wel Mr. Salou genoemd, is niet meer. Deze altijd uitermate vriendelijke man heeft ontelbare keren Salou Open georganiseerd. Hij was altijd tot diep in de nacht in de hotellobby te vinden om de gasten op te vangen die die dag zouden aankomen in het hotel. Uiteraard wel met de nodige alcoholische versnaperingen in het bloed, want dit hoort nou eenmaal bij zo’n prachtig toernooi op 50 meter afstand van het strand.

Ik denk dat iedereen die ooit Salou heeft gespeeld, beseft hoeveel inzet Peter heeft getoond voor het dammen en met hoeveel passie en plezier hij dat deed.

Peter, we gaan je missen.
Uit het bericht van Erno Prosman, voorzitter Damlust:

"Afgelopen zaterdag moest hij al, zeer tegen zijn gewoonte in, op het laatste moment verstek laten schieten bij een wedstrijd in de Nationale
Competitie.

Op maandag is hij opgenomen in het ziekenhuis vanwege een gaatje in zijn darmen. Daaraan is hij uiteindelijk op woensdag succesvol geopereerd en
het leek weer de goede kant met hem op te gaan. Helaas heeft hij gisterenavond meerdere hartinfarcten eroverheen gekregen, die hem fataal
geworden zijn. Hij is in aanwezigheid van zijn beide zoons overleden."

Moge Peter rusten in vrede.

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Re: In Memoriam: Maas van 't Hoog

Post by Damkoningin » Wed Oct 30, 2019 11:41

Gerrit Draaisma wrote:
Tue Oct 29, 2019 21:27
Op donderdag 24 oktober 2019 is Maas van 't Hoog overleden. Maas was een markante persoonlijkheid die zijn hobby met veel enthousiasme beoefende. Hij heeft jarenlang damclub Twente's Eerste gesponsord. De club droeg toen zijn naam. In deze periode vormde het landskampioenschap van 1991 het absolute hoogtepunt van de vereniging. Maas is 71 jaar geworden.
https://www.tubantia.nl/enschede/maas-v ... ~a5a2d4e6/
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam Peter Pippel

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Oct 30, 2019 16:39

Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Luteijn
Posts: 421
Joined: Mon Nov 08, 2004 22:18
Real name: Frits Luteijn
Location: Den Haag
Contact:

Re: In Memoriam

Post by Luteijn » Sun Jan 19, 2020 12:25

Zojuist vernam ik dat Gerrit van der Werff jarenlang bestuurslid van correspondentiedammen en damclub Diemen overleden is.

Ik heb de afgelopen dertig jaar regelmatig tegen hem gespeeld. Hij was een echte liefhebber.

Hij was ook op het internet actief en hielp damservers op te zetten resp. te vertalen naar het Nederlands.

Het is een groot verlies voor de damsport.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Edgar Haagh

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Feb 24, 2020 14:44

In Memoriam: Edgar Haagh

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply