Nieuwe voorzitter KNDB gezocht

Dolly's brother

Nieuwe voorzitter KNDB gezocht

Post by Dolly's brother » Sat Jul 20, 2019 11:33

https://www.kndb.nl/vacatures-kndb-bestuur/

n de afgelopen weken zijn de bondsraad en KNDB-voorzitter Ebbo de Jong gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat het wenselijk is om op zo kort mogelijke termijn tot de benoeming van een nieuwe voorzitter te komen. In afwachting daarvan zal Ebbo de Jong op verzoek van de overige bestuursleden vanaf heden als demissionair voorzitter de lopende zaken afhandelen om continuïteit te waarborgen.

Belangstellenden voor de functie van voorzitter kunnen zich tot 31 augustus 2019 melden bij het bondsbureau (via bondsbureau@kndb.nl); de door de bondsraad vastgestelde profielschets van de voorzittersfunctie vindt u via bovenstaande link.

Overigens: ook de bestuursfunctie wedstrijdzaken komt in de loop van dit najaar vacant, door het tussentijds terugtreden van Douwe Edelenbos. Ook belangstellenden voor die bestuursfunctie worden nadrukkelijk uitgenodigd zich aan te melden bij het bondsbureau! de door de bondsraad vastgestelde profielschets van de functie vindt u via bovenstaande link.

Dieter

Re: Nieuwe voorzitter KNDB gezocht

Post by Dieter » Mon Jul 22, 2019 19:20

Opmerkelijke wending zo kort na de BR vergadering. Wat is er de laatste weken gebeurt?

Een heus profiel voor aspirant voorzitters, hebben we dat ooit eerder gehad en wie heeft het profiel opgesteld. Ben wel benieuwd.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Tue Jul 23, 2019 07:13

Kort samengevat werd er bij de vergadering voordat de voorzitter herbenoemd werd een paar kritische kanttekeningen geplaatst bij zijn functioneren. Met zijn herbenoeming hoopte de bondsraad dat er op korte termijn gezocht zou worden naar een nieuwe voorzitter, waar de voorzitter het zelf mee eens was.

Nadat de concept notulen naar de bondsraad gestuurd waren, kwam de voorzitter zelf met de mededeling dat hij geschrokken was van de kritiek en dat hij alleen tot november aan wilde blijven als 12 van de 15 leden hem steunden. Hoewel de meerderheid (maar niet 12 man) dit goed vond, heeft de voorzitter zijn conclusies getrokken.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Sep 01, 2019 22:17

Dolly's brother wrote:
Sat Jul 20, 2019 11:33
https://www.kndb.nl/vacatures-kndb-bestuur/
Belangstellenden voor de functie van voorzitter kunnen zich tot 31 augustus 2019 melden bij het bondsbureau (via bondsbureau@kndb.nl); de door de bondsraad vastgestelde profielschets van de voorzittersfunctie vindt u via bovenstaande link.
De termijn tot kandidaatstelling voor het voorzitterschap is net afgelopen. Ben benieuwd hoeveel en welke kandidaten zich hebben gemeld.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Sep 01, 2019 23:01

Ik ben vooral benieuwd wanneer we de nieuwe kandidaten mogen benoemen. Wat mij betreft dus zsm.

VibeMan

Post by VibeMan » Sat Sep 07, 2019 22:31

14 september 2019

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Sep 08, 2019 15:31

Lastig werken zo. Ik doe het maar in code.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Sep 14, 2019 22:32

Fred van Amersfoort wrote:
Sun Sep 08, 2019 15:31
Lastig werken zo. Ik doe het maar in code.
Al witte rook?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Sep 15, 2019 10:13

@Piet, Ik weet niet goed wat je als bondsraadslid naar buiten kunt brengen en wat niet. Zelf ben ik altijd voor zo transparant mogelijk. Het zijn tenslotte openbare vergaderingen voor de leden. Voor mij was het een debuut in deze setting. Geen witte rook. Dat hadden we wellicht wel kunnen forceren. Dat was eigenlijk wat ik wilde. Na alle afwegingen van iedereen gehoord te hebben was de conclusie: bestuur kijkt nog even verder naar meer geschikte kandidaten. Ik heb wel het gevoel dat deze bondsraad behoorlijk mondig maar ook constructief is. Geen witte rook dus maar ook geen onoplosbare stofwolk. Dit gaat op korte termijn goed komen lijkt me.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Sun Sep 15, 2019 11:48

@Fred: volgens mij is het een openbare vergadering en worden de notulen gedeeld op de KNDB-site, dus zou het geen probleem mogen zijn om iets meer hierover te posten.

Marcel Kosters was de enige die gereageerd had op de oproep. Na een gesprek met Marcel is het bestuur echter van mening dat het een samenwerking met Marcel niet ziet zitten. Het bestuur zelf kon nog geen kandidaat presenteren, maar heeft wel een shortlist van 23 personen, waarvan 5 topkandidaten.

Besloten is om de benoeming tot de volgende vergadering uit te stellen. Hierbij presenteert het bestuur zijn kandidaat plus het beleid waar deze kandidaat voor staat. Op zijn beurt zal Marcel Kosters personen zoeken die onder zijn eventuele voorzitterschap in het bestuur plaats willen nemen en zal hij zijn beleidsvoorstel verder uitwerken (breder dan DamZ!).

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Sep 15, 2019 12:02

Dolly's brother wrote:
Sun Sep 15, 2019 11:48
@Fred: volgens mij is het een openbare vergadering en worden de notulen gedeeld op de KNDB-site, dus zou het geen probleem mogen zijn om iets meer hierover te posten.

Marcel Kosters was de enige die gereageerd had op de oproep. Na een gesprek met Marcel is het bestuur echter van mening dat het een samenwerking met Marcel niet ziet zitten. Het bestuur zelf kon nog geen kandidaat presenteren, maar heeft wel een shortlist van 23 personen, waarvan 5 topkandidaten.
Een shortlist van 23 personen is niet echt short, maar eerder een wensenlijstje. Van de top 5 (is wat anders dan topkandidaten) zijn al 2 kandidaten afgevallen en het leek erop of met de overige 3 zelfs nog gesprekken gevoerd moeten gaan worden.
En wat Fred stelde, de vergaderingen van de Bondsraad zijn openbaar en werden ook bijgewoond door een lid van verdienste en voor een beperkt deel ook door 2 spelers uit de Ereklasse van de Nationale Competitie. Dus wat daar besproken is, is gewoon openbaar.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 15, 2019 21:15

Dolly's brother wrote:
Sun Sep 15, 2019 11:48
Marcel Kosters was de enige die gereageerd had op de oproep. Na een gesprek met Marcel is het bestuur echter van mening dat het een samenwerking met Marcel niet ziet zitten.

(...)

Op zijn beurt zal Marcel Kosters personen zoeken die onder zijn eventuele voorzitterschap in het bestuur plaats willen nemen en zal hij zijn beleidsvoorstel verder uitwerken (breder dan DamZ!).
Dat lijkt me een beetje vreemde gang van zaken. Hebben de zittende bestuursleden ook aangegeven af te zullen treden, indien Marcel Kosters toch benoemd wordt als voorzitter? Anders zit je zo direct met een overdaad aan bestuursleden, waavan er een deel niet met de voorzitter wil samenwerken. De bestuursleden zijn door de bondsraad benoemd voor een bepaalde periode en die schuif je niet zomaar aan de kant.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Sep 15, 2019 21:52

Klopt. Inderdaad dreigde het bestuur met aftreden.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 15, 2019 21:54

En de bondsraad vond dat een dermate prettig idee, dat zij Marcel Kosters de opdracht heeft gegeven om dit nader uit te werken?

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Mon Sep 16, 2019 07:06

We zullen eerst moeten afwachten met welke kandidaat het bestuur komt. Het liefst had het bestuur Marcel voorgedragen. Ondanks dat het grootste deel van het bestuur pas net geïnstalleerd is, behoorde dat echter niet tot de opties, ondanks lijmpogingen van de bondsraad.

De tendens is dat we over tien jaar het licht uit kunnen doen als het bestuur niet snel de noodzaak tot verandering ziet.

Post Reply