Nieuwe KNDB Bondsraad in aantocht
Re: Nieuwe KNDB Bondsraad in aantocht
Al uitslagen bekend van de stemronde?
-
- Real name: Irene Stegeman
Hoe ziet het tijdpad er verder uit?
In de laatste week van mei maakt het stembureau de uitslag van de verkiezingen bekend, met de namen en de totale stemmenaantallen van de 15 gekozen kandidaten en de vier niet-gekozen kandidaten (de ‘reserve-leden’).
Alle kandidaten ontvangen rond 1 juni persoonlijk bericht. De gekozen kandidaten worden op zaterdag 29 juni 2019 (de datum van de eerste Bondsraadsvergadering in nieuwe samenstelling) als nieuwe leden geïnstalleerd.
In de laatste week van mei maakt het stembureau de uitslag van de verkiezingen bekend, met de namen en de totale stemmenaantallen van de 15 gekozen kandidaten en de vier niet-gekozen kandidaten (de ‘reserve-leden’).
Alle kandidaten ontvangen rond 1 juni persoonlijk bericht. De gekozen kandidaten worden op zaterdag 29 juni 2019 (de datum van de eerste Bondsraadsvergadering in nieuwe samenstelling) als nieuwe leden geïnstalleerd.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
-
- Real name: Michel Stempher
Uitslag bekend. Wat een geweldig resultaat!! En een statement! Marcel Kosters en Paul van de Veen 1e en 2e. Laat dit een les zijn voor die incapabele voorzitter van de KNDB. We willen breedtesport.
En wat ook mooi is: Kees van den Berg laatste met slechts 10 stemmen. Die man heeft zich nog nooit constructief opgesteld in de paar jaren dat ik lid was van de Bondsraad. Sterker nog, hij deed telkens zijn uiterste best om de boel te frustreren door te weigeren op de BR-mail te reageren.
En wat ook mooi is: Kees van den Berg laatste met slechts 10 stemmen. Die man heeft zich nog nooit constructief opgesteld in de paar jaren dat ik lid was van de Bondsraad. Sterker nog, hij deed telkens zijn uiterste best om de boel te frustreren door te weigeren op de BR-mail te reageren.
-
- Real name: Frans de Jonge
Een mooie uitslag met een mooie diversiteit aan kandidaten die allemaal bevlogen zijn met de damsport. Ik verwacht een gezonde interne discussie tussen bestuur en Bondsraad over de visie, koers en strategie voor de (georganiseerde) damsport. Maar het is helaas nog geen afspiegeling van onze (dam)samenleving. Iets voor een volgende verkiezing!Michel Stempher wrote: ↑Sat May 18, 2019 20:37Uitslag bekend. Wat een geweldig resultaat!! En een statement! Marcel Kosters en Paul van de Veen 1e en 2e. We willen breedtesport.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Ik ben verrast dat ik gekozen ben. Ruim zelfs , en dat zonder dat ik op de voorkeurslijst van Van den Hoek stond.
- Henk de Witt
Staat de uitslag al ergens gepubliceerd? Op de KNDB-site zie ik niets. Maar in grote lijnen stond de uitslag natuurlijk al vast. Slechts negentien kandidaten voor vijftien plekken. Dat Paul van de Veen gekozen zou worden, stond ook vast. Een rabbiate anti-vernieuwer, zoiets valt goed in het conservatieve damwereldje. Nog slechts tweetiende promille van de Nederlanders damt. Onwaarschijnlijk weinig. In vele dorpen en steden is in het geheel geen damclub meer. De media tonen steeds minder interesse in deze langzaam wegkwijnende denksport. We kunnen dus niet zeggen dat dit conservatisme ons veel heeft gebracht. Dit neemt niet weg dat er ook goede mensen in de bondsraad komen. Maar laten we de invloed van de bondsraad niet overschatten. Ook bondsraadsleden met goede ideeën kunnen geen ijzer met handen breken. Het conservatisme is zeer taai gebleken.Frans de Jonge wrote: ↑Sun May 19, 2019 08:40Een mooie uitslag met een mooie diversiteit aan kandidaten die allemaal bevlogen zijn met de damsport. Ik verwacht een gezonde interne discussie tussen bestuur en Bondsraad over de visie, koers en strategie voor de (georganiseerde) damsport. Maar het is helaas nog geen afspiegeling van onze (dam)samenleving. Iets voor een volgende verkiezing!Michel Stempher wrote: ↑Sat May 18, 2019 20:37Uitslag bekend. Wat een geweldig resultaat!! En een statement! Marcel Kosters en Paul van de Veen 1e en 2e. We willen breedtesport.
Bij gebrek aan visie en een vernieuwingsagenda zien we steeds weer simpele kreten opduiken. De ene keer is het 'We gaan digitaal!', op dit moment doet 'Breedtesport!' het goed. Een kreet die getuigt van weinig oog voor de chronische anorexia waaraan de damwereld lijdt. Er is geen wondermedicijn om het skelet weer van vet op de ribben te voorzien. De liefde voor breedetesport lijkt bij sommigen ook gepaard te gaan met het afschrijven van het topdammen. Kleine, provinciale denkers als Paul van de Veen eisen eerst dat topdammen een remisespel blijft. We hebben net weer bij het rapidtoernooi in Beijing kunnen zien waartoe dat leidt. Absurd. Maar vervolgens weet Paul de oplossing. Op lager niveau vallen heus nog wel beslissingen, zo is Paul opgevallen. Breedtesport, weet je wel. Triest.
De nieuwe bondsraad is eenzijdig qua samenstelling. Geen vrouwen, geen kleur, een behoorlijk hoge gemiddelde leeftijd. Wel een afspiegeling van de damwereld, vooral in de provincie. In de grote steden, met name in het Westen van het land, dammen relatief veel mensen met een Surinaamse en Afrikaanse achtergrond. We kunnen vaststellen dat de traditionele manier van dammen niet meer aanspreekt. Bij vrouwen al helemaal niet. Ook van de vrouwen die vanuit de jeugd zijn gekomen, haken de meeste vroeg of laat af, zeker als ze kinderen krijgen. Er zullen lossere, speelsere, minder tijdrovende vormen gevonden moeten worden.
Mooier kunnen we het niet maken, desalniettemin wens ik de nieuwe bondsraadsleden veel succes!
-
-
Ah.... net buiten de boot.... succes aan degenen die wel gekozen zijn.
Tip? Kijk eens verder dan naar je eigen club....jullie moeten nu de kar samen trekken
Tip? Kijk eens verder dan naar je eigen club....jullie moeten nu de kar samen trekken
- Marcel Kosters
Goedemorgen! Dank aan iedereen die heeft gestemd en felicitaties aan alle collega bondsraadsleden. In het bijzonder aan collega initiatiefnemer van de DamZ! DamSet Paul van de Veen!
Hieronder plaats ik de originele - niet door KNDB stembureau geredigeerde - tekst van mijn kandidaatstelling:
,,Ik wil mij in de Bondsraad graag inzetten voor groei en bloei van de KNDB. Daarom ontwikkelde ik de DamZ! organisatie- en marketingstrategie als kernbeleid voor de KNDB. In ‘Het Damspel’ en op www.laatste.info leg ik deze strategie uit met tekst, foto en video. Ik sta voor gelijke of lagere contributies, DamZ! lidmaatschappen, verspreiden van DamZ! DamSets en bouwen op een landelijke DamZ! Kalender. Om vervolgens deze strategie ook voor oudere doelgroepen in te zetten."
Dit is het programma waarop iedereen mij kan aanspreken. In dit programma zie ik veel overeenkomsten en aanknopingspunten met de kandidaatstellingen van mijn collega bondsraadsleden. Ik zie dan ook uit naar een effectieve samenwerking.
Want er is niets dat ons allen - dammers en wellicht vrijwilligers - zo motiveert als resultaat. Dat zie ik ook als de eerste opdracht aan bondsraad en bestuur: snel, positief en zichtbaar eerste resultaat boeken. Zodat de KNDB-trein weer gaat rijden.
De DamZ! strategie is bedacht vanuit het besef dat snel resultaat in verschillende opzichten onmisbaar is. De nu al historische deelname van meer dan honderd clubs aan de DamZ! DamSet en het zo spontaan met jeugddammen bezig zijn van enkele honderden vrijwilligers bevestigt dit.
Mijn missie is de grote steun voor DamZ! (zie de honderden deelnemers) en deze verkiezingsuitslag met collega's van KNDB-bondsraad en KNDB-bestuur vertalen naar voorstellen, besluiten en acties die resultaat leveren. Waarvan de eerste resultaten niet over drie of vier jaar maar nu en in het komende seizoen tastbaar moeten zijn.
Alles vanuit een - eveneens in de DamZ! draad uiteen gezette en toegelichte - duurzame lange termijn visie op de organisatie en ontwikkeling van de KNDB en de damsport in breedte en in de top.
Hieronder plaats ik de originele - niet door KNDB stembureau geredigeerde - tekst van mijn kandidaatstelling:
,,Ik wil mij in de Bondsraad graag inzetten voor groei en bloei van de KNDB. Daarom ontwikkelde ik de DamZ! organisatie- en marketingstrategie als kernbeleid voor de KNDB. In ‘Het Damspel’ en op www.laatste.info leg ik deze strategie uit met tekst, foto en video. Ik sta voor gelijke of lagere contributies, DamZ! lidmaatschappen, verspreiden van DamZ! DamSets en bouwen op een landelijke DamZ! Kalender. Om vervolgens deze strategie ook voor oudere doelgroepen in te zetten."
Dit is het programma waarop iedereen mij kan aanspreken. In dit programma zie ik veel overeenkomsten en aanknopingspunten met de kandidaatstellingen van mijn collega bondsraadsleden. Ik zie dan ook uit naar een effectieve samenwerking.
Want er is niets dat ons allen - dammers en wellicht vrijwilligers - zo motiveert als resultaat. Dat zie ik ook als de eerste opdracht aan bondsraad en bestuur: snel, positief en zichtbaar eerste resultaat boeken. Zodat de KNDB-trein weer gaat rijden.
De DamZ! strategie is bedacht vanuit het besef dat snel resultaat in verschillende opzichten onmisbaar is. De nu al historische deelname van meer dan honderd clubs aan de DamZ! DamSet en het zo spontaan met jeugddammen bezig zijn van enkele honderden vrijwilligers bevestigt dit.
Mijn missie is de grote steun voor DamZ! (zie de honderden deelnemers) en deze verkiezingsuitslag met collega's van KNDB-bondsraad en KNDB-bestuur vertalen naar voorstellen, besluiten en acties die resultaat leveren. Waarvan de eerste resultaten niet over drie of vier jaar maar nu en in het komende seizoen tastbaar moeten zijn.
Alles vanuit een - eveneens in de DamZ! draad uiteen gezette en toegelichte - duurzame lange termijn visie op de organisatie en ontwikkeling van de KNDB en de damsport in breedte en in de top.
Last edited by Marcel Kosters on Mon May 20, 2019 16:59, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Gefeliciteerd Marcel, zeer overtuigend. Een coalitie met de fractie DamZ lijkt een optie Mijn fractie wil er wel wat voor terug natuurlijk. Een focus op jeugd is nodig natuurlijk. Daar gaan we elkaar zeker vinden. Mijn speerpunt zal zijn het doorbreken van het conservatisme zoals o.a Henk de Witt hier vaak benoemt. Een einde maken aan bobogedrag. Kosten reduceren. Bondsburo kleiner maken. Minder afhankelijk worden van subsidies. Verjonging in bestuurslagen. Ik ga er niet zitten om vrienden te maken. Goedlopende zaken zoals de topsport onder Johan Krajenbrink wil ik steunen. De hoeveelheid coaching en overnachtingen en reizen naar den vreemde, met diverse kosten, wil ik drastisch beperkt zien. Aan de top is goed werk verricht, er staan vele jeugdige toppers klaar. Daar kan de KNDB nog jaren mee verder. De truc is nu om in ieder dorp, gehucht of stad dammen aantrekkelijker te maken voor de massa. Plezier boven prestaties. Uit een grotere vijver vis je uiteindelijk ook meer talent en kom je wellicht via een andere weg ook weer tot topsport. Andersom blijkt dat een wereldtitel niet tot extra groei heeft geleid. Kortom, een andere focus wat mij betreft. De mannen die de heilige huisjes jaren hebben bewoond , handig hebben meegelift op de successen en de faciliteiten die dat gaf, die moeten zich zorgen gaan maken.
- Henk de Witt
Dank je brother.Dolly's brother wrote: ↑Sun May 19, 2019 13:52De uitslag staat hier, Henk:
https://www.kndb.nl/br-verkiezing-2019- ... wSNk-BzzFA
Het waren natuurlijk vreemde verkiezingen, die via de clubbesturen liepen. Daar is al het nodige over gezegd, effect op de uitslag zal het nauwelijks hebben gehad denk ik. Toch zou het wel aardig zijn om meer details te zien. Dat kan interessante informatie geven. Opgeteld kom ik tot 2.296 uitgebrachte stemmen. Als ik het aantal volwassen dammers op 3.500 schat dan zou 65% van de leden zijn stem hebben uitgebracht. Kijk, daar kunnen de Europese verkiezingen een puntje aan zuigen. Maar in hoeverre is dit vertekend omdat clubs collectief hebben gestemd? Ook zou het interessant zijn om naar het stemgedrag per regio te kijken. Misschien vraag ik te veel van onze kleine bond. Iets voor een vrijwilliger?
Heldere taal Fred, dat valt te prijzen. Is er bobogedrag en zijn daarmee onevenredige kosten gemoeid? Is het vorige bestuur niet gestruikeld over gebrek aan transparantie daarover? Hopelijk ontstaat hierover in elk geval helderheid, niets lijkt me vervelender dan om als bondsraadslid in een schimmig gebied te opereren. Persoonlijk vind ik dit altijd heel lastige discussies die ik, lafjes, graag aan anderen overlaat.Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30Gefeliciteerd Marcel, zeer overtuigend. Een coalitie met de fractie DamZ lijkt een optie Mijn fractie wil er wel wat voor terug natuurlijk. Een focus op jeugd is nodig natuurlijk. Daar gaan we elkaar zeker vinden. Mijn speerpunt zal zijn het doorbreken van het conservatisme zoals o.a Henk de Witt hier vaak benoemt. Een einde maken aan bobogedrag. Kosten reduceren. Bondsburo kleiner maken. Minder afhankelijk worden van subsidies. Verjonging in bestuurslagen. Ik ga er niet zitten om vrienden te maken. Goedlopende zaken zoals de topsport onder Johan Krajenbrink wil ik steunen. De hoeveelheid coaching en overnachtingen en reizen naar den vreemde, met diverse kosten, wil ik drastisch beperkt zien. Aan de top is goed werk verricht, er staan vele jeugdige toppers klaar. Daar kan de KNDB nog jaren mee verder. De truc is nu om in ieder dorp, gehucht of stad dammen aantrekkelijker te maken voor de massa. Plezier boven prestaties. Uit een grotere vijver vis je uiteindelijk ook meer talent en kom je wellicht via een andere weg ook weer tot topsport. Andersom blijkt dat een wereldtitel niet tot extra groei heeft geleid. Kortom, een andere focus wat mij betreft. De mannen die de heilige huisjes jaren hebben bewoond , handig hebben meegelift op de successen en de faciliteiten die dat gaf, die moeten zich zorgen gaan maken.
Bezuinigen op het bondsbureau lijkt me ook zo'n lastige kwestie. Het is al een klein bondsbureau, maar ook een kleine bond. Ik weet dat iemand als Paul Visser aanzienlijk meer uren maakt dan hij volgens zijn contract zou hoeven maken. Eigenlijk al een vorm van onbetaald vrijwilligerswerk. En hoe zit het met Martin Dolfing op Toernooibase? Zijn analyses zijn van hoge kwaliteit. Ik heb hier al wel eens de vraag opgeworpen of hij hiervoor betaald krijgt. Daar is niet op gereageerd, meestal betekent dit dat de vraag ontkennend kan worden beantwoord.
- Marcel Kosters
Dankjewel Fred, jij en Frans ook gefeliciteerd! Vergis ik mij, of is het nieuw opgerichte Damclub Apeldoorn de enige club die liefst twee bondsraadsleden in de gelederen heeft?!
Dat lijkt mij ook. Ik hoop op veel samenwerking tussen alle leden van de bondsraad.
(Voor nu) focus op jeugd: daar vinden we elkaar inderdaad.Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30Mijn fractie wil er wel wat voor terug natuurlijk. Een focus op jeugd is nodig natuurlijk. Daar gaan we elkaar zeker vinden.
Vanuit mijn programma verwacht ik dat we "al gaande" de KNDB organisatie vernieuwen. Waarschijnlijk zullen we het in de praktijk op veel punten eens zijn. Ik ben - maar dat geldt denk ik ook voor jou - geen 'veranderaar om het veranderen'. Er moet redelijkerwijs een positief resultaat zijn te verwachten. Ik zal alle voorstellen met open mind tegemoet treden en we zullen in gevallen vast coalitie kunnen vormen .Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30Mijn speerpunt zal zijn het doorbreken van het conservatisme (...)
Gezonde strevens en uitgangspunten, eens! Voor mij is voor nu het belangrijkste, dat de contributie - met name die voor de volwassenen - niet verder stijgt. En als het even kan maakt de KNDB 'een gebaar' met een lichte contributie verlaging. Om clubs en KNDB-leden te laten zien EN te laten voelen dat het de KNDB ernst is zowel met begrotingsdiscipline als met het (symbolisch) verlagen van de drempel voor nieuwe leden. Met vooralsnog dalend ledental betekent dit standpunt per definitie kosten (verder) reduceren, ook bij een gelijk blijvende contributie voor volwassenen. Voor nu kijk ik naar de hoogte van jeugdcontributies in combinatie met introductie lidmaatschap. Met een focus op jeugd en zeer proactief jeugdbeleid is logisch om daar te beginnen.Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30Kosten reduceren. Bondsburo kleiner maken. Minder afhankelijk worden van subsidies. Verjonging in bestuurslagen.
Eens. Topsport en talentontwikkeling lopen en worden door professionals gerund. Zo lang die professionals binnen een KNDB-prioriteit voor breedtesport vanuit de gezamenlijke KNDB-NOC-VWS begrotingen betaald kunnen worden, ben ik geneigd die professionals binnen topsport de ruimte laten. Want de belangrijkste uitdagingen (en ook kansen!) voor de KNDB liggen op dit moment in de breedtesport.Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30Ik ga er niet zitten om vrienden te maken. Goedlopende zaken zoals de topsport onder Johan Krajenbrink wil ik steunen.
Twee van de drie topsport profs zijn fulltime coaches. Dat coachen zullen zij denk ik alleen kunnen doen als zij binnen Nederland en waarschijnlijk ook daarbuiten veel kunnen reizen. Ik vermoed dat reis- en verblijfkosten voor de coaches voor een groot deel door NOC*NSF en VWS worden betaald, net als hun salaris. Er zal misschien ook KNDB-geld bij moeten. In verhouding tot de totale topsport- en talentontwikkelingskosten weinig geld, maar in relatie tot de KNDB contributie inkomsten (de enige inkomsten die de KNDB bij het ontbreken van NOC- en VWS ondersteuning op breedtesport lijkt te kunnen besteden aan breedtesport) wellicht aanzienlijk. De afweging is steeds, of en hoeveel KNDB-contributie er in topsport- en talentontwikkeling gestoken kan worden. Het vervelende is daarbij, dat bij het stopzetten van relatief kleine financiering vanuit KNDB-contributie ook de financiering vanuit NOC*NSF en VWS wellicht volledig stopt. Dat zou het einde van KNDB topsport en talentontwikkeling zoals wij dat kennen betekenen. NOC*NSF en VWS stellen eisen van cofinanciering door de KNDB.Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30De hoeveelheid coaching en overnachtingen en reizen naar den vreemde, met diverse kosten, wil ik drastisch beperkt zien.
De laatste presentaties door het KNDB-bestuur concluderen echter dat topsport - als het gaat om bijdrage vanuit de KNDB middelen (contributie) zelfs "gratis" is. Dus de facto volledig door NOC*NSF en VWS gefinancierd. Als topsport met bijbehorende onkosten inderdaad "gratis" is, mogen de coaches van mij zo veel reizen als nodig.
Maar juist dan, als topsport "gratis" is, moeten we ons afvragen hoe op andere kosten bezuinigd kan worden. Of hoe gezorgd kan worden, dat die kosten effectief (resultaat!) worden voor breedtesport. Voor zover ik overzie zijn die overige kosten namelijk het bondsbureau en het cluster in Veenendaal. Dat is misschien een andere benadering dan in het verleden. Wellicht dat het bondsbureau tot nu vooral als 'service' bureau wordt gezien. Het bureau als boekhouder, receptionist en competitie administrateur is natuurlijk ook altijd zeer nuttig geweest. En levert een bepaalde 'kwaliteit'. Alleen daar hangt een prijskaartje aan. En de KNDB kan haar geld maar een maal uitgeven. Ik zie liever een weer groeiende sport die hier en daar mogelijk(!) wat minder strak georganiseerd wordt door een aantal vrijwilligers op zolderkamertjes (zie interview in 'Het Damspel' met KNDB Algemeen Directeur Arjen de Vries waarin hij waarschuwt voor een dergelijk scenario) en de mogelijkheid op termijn wellicht weer een bureau te hebben dan een bureau dat heel strak en servicegericht helpt het licht uit te doen.
Voor nu is mijn hoop vooral, dat het huidige bureau kan gaan helpen in die gewenste groei. En dat ligt in eerste instantie niet bij het bureau, maar bij bondsraad, bestuur en ook de Algemeen Directeur. Als deze partijen niet weten wie zij zijn en waar zij naartoe willen, mogen we van het bureau niet verwachten dat zij dit wel weet. Of temidden van de visionaire, bestuurlijke en leiding gevende chaos een koers weet in te slaan en vast te houden. Ik zie in de verkiezingsuitslag bevestiging van de koers: focus op breedte sport > focus op jeugd > focus op DamZ!. Ik hoop dat mijn collega bondsraadsleden dit met mij eens zijn en dat wij gezamenlijk de koers voor de bond kunnen uitzetten. En zo de professionals op het bureau in de gelegenheid stellen, een effectieve bijdrage aan die koers te leveren.
Als het gaat om onkosten van bondsraadsleden, bestuursleden en commissieleden denk ik niet dat er ruimte naar beneden is. Die kosten zijn al laag ten opzichte van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Want veel bestuursleden, bondsraadsleden en commissieleden declareren hun onkosten niet of gedeeltelijk. Dat is simpel te bewijzen door het aantal KNDB-vrijwilligers te tellen, een schatting te doen van hun kilometrage, deze te vermenigvuldigen met kilometervergoeding en te totaliseren. We komen dan uit op een bedrag dat een aantal malen hoger is dan de gedeclareerde kosten. En dan hebben we het alleen nog over reiskosten en niet over andere ongetwijfeld doelmatige onkosten die er kunnen zijn.
Mijn voorlopige conclusie m.b.t. KNDB-financiën:
- actueel, inzichtelijk en begrijpelijk krijgen van de 'gratis' argumentatie van topsport- en talentontwikkeling door KNDB-bestuur;
- overige kosten effectief maken voor breedtesport of snijden om ruimte te maken voor nieuwe breedtesport investeringen.
Yes!Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30Aan de top is goed werk verricht, er staan vele jeugdige toppers klaar. Daar kan de KNDB nog jaren mee verder.
Eens! Waarbij ik wil aantekenen dat ik de steeds sterker gelegde link tussen top-en breedtesport bij top events hartstikke goed vind en graag doorgezet zie. Het NK in Huissen vind ik het meest recente en aansprekende voorbeeld. De NK organisatie had Zainal Palmans ingehuurd om tijdens het NK op drie verschillende basisscholen in Huissen dammen te introduceren.Fred van Amersfoort wrote: ↑Mon May 20, 2019 10:30De truc is nu om in ieder dorp, gehucht of stad dammen aantrekkelijker te maken voor de massa. Plezier boven prestaties. Uit een grotere vijver vis je uiteindelijk ook meer talent en kom je wellicht via een andere weg ook weer tot topsport. Andersom blijkt dat een wereldtitel niet tot extra groei heeft geleid. Kortom, een andere focus wat mij betreft.
Last edited by Marcel Kosters on Mon May 20, 2019 12:33, edited 5 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Dat zijn goede vragen Henk. Ik wil het in ieder geval helder in beeld krijgen. Met 3000 leden zijn we weinig meer dan een dorpsclub. Als de prognose van Jaap van Galen enigszins klopt binnen 5 jaar een kleine dorpsclub. Ik wil wel eens onderzocht zien hoeveel mensen op een bepaalde manier betaald bezig zijn en hoe realistisch het is dat te handhaven. Volgens mij draait het nu om geld van het NOC en om subsidies van gemeenten bij evenementen. En ja, de analyses van Dolfing en ook Oudshoorn zijn prachtig. Is er echt behoefte aan? Dan moeten we daar ook iets voor over hebben. Misschien kun je een stukje van Toernooibase achter een betaald muurtje zetten. Wie extra kwaliteit en service wil heeft er vast iets voor over. En ja, ik zie nog aardig wat bobogedrag. De oude jongens krentenbrood die zich als wijze mannen presenteren. Stagneren. En ik zie nog veel reizigers en begeleiders. Wat ik ook nog zie is bijvoorbeeld een NK en een WK waar het soms wel lijkt dat het geven van de demonstraties meer kost dan dat de spelers aan prijzengeld kunnen binnenhalen. Dit zijn zomaar wat zaken waar je in ieder geval over kunt nadenken.
- Henk de Witt
Ik vergat nog een dingetje. Volgens het stembureau hebben er 104 verenigingen meegedaan. Volgens mijn gegevens zijn er 173 damverenigingen in den lande. Dat zou betekenen dat maar liefst 69 verenigingen niet gestemd hebben en dus hun leden ook niet.
-
Die redenering hoeft niet helemaal te kloppen Henk. Van de verenigingen die niet hebben gestemd kunnen er "dubbelleden" zijn die bij hun andere vereniging alsnog hebben gestemd. Bij volgende verkiezingen zou ik voorstander zijn dat KNDB leden gewoon digitaal vanuit huis kunnen inloggen en stemmen ipv via de vereniging. De huidige opzet oogt toch wat dubieus.