'Een kind is geen volwassene in zakformaat'
- Henk de Witt
'Een kind is geen volwassene in zakformaat'
Gisteren bezocht ik het NK Pupillen in Den Haag. Ik wil er één aspect uitlichten, het speeltempo. De kinderen spelen met het tempo van 1.20 uur + 1 minuut per zet. Hetzelfde tempo dat doorgaans door volwassenen wordt gespeeld. Bij goed gebruik van de tijd duurt een partij zo'n 4 à 4.30 uur. Is dit een speeltempo dat bij kinderen past? Ik meen van niet. Natuurlijk, deze kinderen hebben al allerlei trainingen gevolgd en zijn meer dan gemiddeld getalenteerd. Maar dan nog. De leeftijd van deze kinderen loopt uiteen van 9 tot 13 jaar, gemiddeld zijn ze ongeveer 11 jaar oud. Een gevleugelde uitspraak van Wilhelmina Bladergroen, autoriteit op het gebied van de ontwikkelingspsychologie, was 'Een kind is geen volwassene in zakformaat.' Dat er weinig pedagogen en psychologen rondlopen in de damwereld was me al langer duidelijk. Als een kind gaat dammen dan is de reflex 'dit kind moet goed leren dammen, dit kind moet getraind worden.' Op zich is daar weinig mis mee, mits men beseft dat kinderen geen wat klein uitgevallen volwassenen zijn. Het gaat om maatvoering. Kinderen in de leeftijd van 10, 11 jaar hebben een andere tijdsbeleving, hebben behoefte aan rennen en spelen, en met dit laatste bedoel ik iets anders dan het spelen van een serieuze dampartij. In Den Haag wordt er bovendien op drie dagen een dubbele ronde gespeeld. Dan zitten de meeste kinderen dus 8 tot 9 uur per dag achter het bord.
Ik zou zeggen, maak dat NK breder, maak er een eendagstoernooi van, een feestelijke sneldamdag (sneldammen in de ogen van volwassenen wel te verstaan) met negen of tien speelronden van bijvoorbeeld 12.00 tot 17.00 uur. Hou het wat lichter, ook voor organisatoren en ouders.
Ik zou zeggen, maak dat NK breder, maak er een eendagstoernooi van, een feestelijke sneldamdag (sneldammen in de ogen van volwassenen wel te verstaan) met negen of tien speelronden van bijvoorbeeld 12.00 tot 17.00 uur. Hou het wat lichter, ook voor organisatoren en ouders.
Re: 'Een kind is geen volwassene in zakformaat'
Helemaal mee wens. Ik denk zelfs dat het speeltempo één van voornaamste redenen is dat pubers en adolescenten stoppen met dammen.
Ik vraag mij rond half twee al geregeld af hoe lang het nog duurt. Hoe moet dit voor een pupil zijn?!
Ik vraag mij rond half twee al geregeld af hoe lang het nog duurt. Hoe moet dit voor een pupil zijn?!
-
- Real name: Frans de Jonge
Ha Henk, ik ben 2 keer gaan kijken en ook mij bekroop het gevoel dat het zowel voor de kinderen en ouders een hele belasting is en organisatorisch alleen maar te realiseren door een zeer beperkt aantal bevlogen organisatoren. Een organisatie van bijna een week lang met het organiseren van accomodaties enz. is bijna niet te doen. Kortom jouw voorstel van korter spelen lijkt mij erg interessant. Zelf zou ik wel tussen het huidige en jouw voorgestelde speeltempo gaan zitten. Dan kan je het in twee of drie in plaats van nu 6 dagen doen. Scheelt ook erg in de kosten en organisatorische capaciteit.Henk de Witt wrote: ↑Fri May 03, 2019 14:18Ik zou zeggen, maak dat NK breder, maak er een eendagstoernooi van, een feestelijke sneldamdag (sneldammen in de ogen van volwassenen wel te verstaan) met negen of tien speelronden van bijvoorbeeld 12.00 tot 17.00 uur. Hou het wat lichter, ook voor organisatoren en ouders.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Begin eens bij de FMJD en de EDC. De reden dat de pupillen met dit speeltempo spelen, is dat dit ook wordt gebruikt bij de WK en EK. Je mag dat een goede of slechte reden vinden, maar dat was wel het argument bij de invoering. Vroeger was het NK pupillen 8 rondes in 3 dagen met een sneller speeltempo.
Als je kijkt naar de gebruikte speeltijd van de top 8 van het NK pupillen dan ligt dat tussen de 98 en 123 minuten per wedstrijd, gemiddeld 107 minuten. De dagen met 2 wedstrijden per dag halen de gemiddelde gebruikte speeltijd nog flink naar beneden. Twee wedstrijden per dag zijn voor volwassenen erg zwaar en dit geldt ook voor de jeugd.
Algemeen is bekend dat jeugd meestal stopt met dammen als ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Zaak is het de kinderen voor deze overgang zo goed te maken dat ze enthousiast blijven. Van de kinderen die dammen een tijd leuk vinden maar geen niveau halen, stopt het grootste deel als ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
Algemeen is bekend dat jeugd meestal stopt met dammen als ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Zaak is het de kinderen voor deze overgang zo goed te maken dat ze enthousiast blijven. Van de kinderen die dammen een tijd leuk vinden maar geen niveau halen, stopt het grootste deel als ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
Deels met Guido eens, de welpen (zowel Algemeen als Meisjes) spelen op het EK en WK ook met 80+1 maar op het NK met een veel sneller tempo.
In vrijwel iedere sport zie je dat wedstrijden tussen kinderen onderling korter duren dan tussen volwassenen onderling. Zie je het al voor je dat er bijvoorbeeld in de JO-9 bij de voetbal wordt gespeeld met 2x 45 minuten? Dan gaat het hier natuurlijk wel om een fysieke belasting, maar een bovengemiddeld lange mentale belasting kan minstens zo zwaar aanvoelen.
In de basis hebben kinderen ook een kortere spanningsboog. Al denk ik ergens dat serieuze denksportkinderen (met wellicht een bovengemiddelde intelligentie als extra factor) weer een langere spanningsboog hebben dan "andere" kinderen. Al hoeft het van mij zeker niet zo lang te zijn, je loopt dan zeker met twee ronden op een dag soms de mogelijk lange tijd niets te doen te hebben. Dat lijkt me geen goede zaak, zeker niet bij kinderen.
In de basis hebben kinderen ook een kortere spanningsboog. Al denk ik ergens dat serieuze denksportkinderen (met wellicht een bovengemiddelde intelligentie als extra factor) weer een langere spanningsboog hebben dan "andere" kinderen. Al hoeft het van mij zeker niet zo lang te zijn, je loopt dan zeker met twee ronden op een dag soms de mogelijk lange tijd niets te doen te hebben. Dat lijkt me geen goede zaak, zeker niet bij kinderen.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
- Henk de Witt
Frans, eerlijk gezegd zat ik eigenlijk aan jouw idee te denken, twee of drie dagen met een vorm van rapid. Soms stel ik dingen bewust wat extra scherp om het vastgeroeste 'damdenken' te prikkelen . Het blijft wel een vreemde tegenstelling: De WK-match Boomstra-Schwarzman met één partij per dag en kinderen van 11 jaar die met hetzelfde speeltempo twee partijen per dag spelen. Waarbij aangetekend dat Boomstra-Schwarzman een abrupte wisseling van speeltempo kende, de match werd beslist middels een partijtje superblitz. 'Spectaculair' volgens diverse dammers. 'Sjoelen' volgens Rob Clerc. Spectaculair of sjoelen, met het remiseprobleem had dit potje superblitz in elk geval niets te maken, het was gewoon voor de lol, pardon voor de fun ingelast, immers het remiseprobleem bestaat helemaal niet zoals jij en ik weten .Frans de Jonge wrote: ↑Sat May 04, 2019 16:43Ha Henk, ik ben 2 keer gaan kijken en ook mij bekroop het gevoel dat het zowel voor de kinderen en ouders een hele belasting is en organisatorisch alleen maar te realiseren door een zeer beperkt aantal bevlogen organisatoren. Een organisatie van bijna een week lang met het organiseren van accomodaties enz. is bijna niet te doen. Kortom jouw voorstel van korter spelen lijkt mij erg interessant. Zelf zou ik wel tussen het huidige en jouw voorgestelde speeltempo gaan zitten. Dan kan je het in twee of drie in plaats van nu 6 dagen doen. Scheelt ook erg in de kosten en organisatorische capaciteit.Henk de Witt wrote: ↑Fri May 03, 2019 14:18Ik zou zeggen, maak dat NK breder, maak er een eendagstoernooi van, een feestelijke sneldamdag (sneldammen in de ogen van volwassenen wel te verstaan) met negen of tien speelronden van bijvoorbeeld 12.00 tot 17.00 uur. Hou het wat lichter, ook voor organisatoren en ouders.
Maar serieus en terug naar het onderwerp. Drie dagen dammen voor de pupillen, met bijvoorbeeld dagelijks een leuke nevenactiviteit lijkt me prima.
Overigens alle lof voor de organisatie van de mensen van The Hague Open. Martin van der Hout was ingevlogen vanuit Limburg en perschef Fred Ivens kwam dagelijks op de brommer uit Ingen. Hulde!
-
- Real name: Michel Stempher
Nee, niet minder lang laten denken. Sinds medio april hebben we bij SSS Kampen de reguliere clubavond opengesteld voor de betere jeugdspelers met als restrictie dat de partijen 19.30u beginnen met een bedenktijd van 1u per persoon, zodat uiterlijk 21.30u een einde wordt gemaakt aan de wedstrijd. De jeugdspelers hebben de eis dat ze noteren tot aan het moment dat de kids nog minder dan 10 minuten overhebben. In de 7 wedstrijden die er zijn gespeeld tot dusver is dit al 1x voorgekomen en 1x bijna. In de overige partijen zie je ook bedenktijden die je zou verwachten: rond 15 minuten over.
Ik ben ervan overtuigd dat bij het reguliere speeltempo (45 minuten + 1 minuut per zet, dan wel anderhalf uur vijftig zetten met erna een half uur voor de rest van de partij) ook de bedenktijden zullen meeveranderen.
Ik heb het hier over kinderen in de leeftijd tussen 9 en 11 jaar. Zij kunnen heel goed meekomen met de reguliere competitie en hebben onmiddellijk de vertaalslag gemaakt.
Ik moet nog een analyse erop loslaten hoe het niveautechnisch zit met de gespeelde partijen, maar er is recent iemand van hen 3e van Nederland bij de welpen meisjes geworden en een ander heeft 2 van zijn 3 partijen in de competitie gewonnen. Ik vermoed dus dat dit heel goed gaat.
Ik ben ervan overtuigd dat bij het reguliere speeltempo (45 minuten + 1 minuut per zet, dan wel anderhalf uur vijftig zetten met erna een half uur voor de rest van de partij) ook de bedenktijden zullen meeveranderen.
Ik heb het hier over kinderen in de leeftijd tussen 9 en 11 jaar. Zij kunnen heel goed meekomen met de reguliere competitie en hebben onmiddellijk de vertaalslag gemaakt.
Ik moet nog een analyse erop loslaten hoe het niveautechnisch zit met de gespeelde partijen, maar er is recent iemand van hen 3e van Nederland bij de welpen meisjes geworden en een ander heeft 2 van zijn 3 partijen in de competitie gewonnen. Ik vermoed dus dat dit heel goed gaat.
Last edited by Michel Stempher on Wed May 08, 2019 09:56, edited 1 time in total.
-
- Real name: Michel Stempher
En nog iets: kinderen willen een hele week gezellig onder leeftijdsgenoten zijn! Zo’n NK-week ervaart zowat iedereen (althans, in mijn jeugdperiode) als het mooiste wat er is.
- Henk de Witt
Gerard snijdt hier wel een dilemma aan. Het is waar dat bij kinderen die een bepaald niveau halen de kans groter is dat ze blijven dammen. Echter deze aanwas blijkt bij lange na niet genoeg om het ledenverlies aan de bovenkant te compenseren. Dit heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de aanwas van volwassen leden vrijwel nihil is. Het is ook zo dat kinderen die goed hebben leren dammen lange tijd vooral gefocust zijn op het dammen zelf. Er ontstaan zo leemtes in de organisatie, een tekort aan mensen die kunnen besturen en ideeën hebben om de damsport te ontwikkelen. Je krijgt zo een heel traditionele sportbond met geleidelijk aan een omgekeerde piramide. Veel sterke spelers en steeds minder 'gewone' dammers. Ondertussen heeft de traditionele clubavond vrijwel overal zijn aantrekkingskracht verloren. Dit geldt in sterkere mate voor jongeren.G.Bruins wrote: ↑Sun May 05, 2019 13:21Als je kijkt naar de gebruikte speeltijd van de top 8 van het NK pupillen dan ligt dat tussen de 98 en 123 minuten per wedstrijd, gemiddeld 107 minuten. De dagen met 2 wedstrijden per dag halen de gemiddelde gebruikte speeltijd nog flink naar beneden. Twee wedstrijden per dag zijn voor volwassenen erg zwaar en dit geldt ook voor de jeugd.
Deze ontwikkeling nog keren zal niet eenvoudig zijn, maar je kunt altijd iets proberen. Bijvoorbeeld experimenten in het voortgezet onderwijs om jongeren zelf damtoernooien te laten organiseren. Al is het één keer per jaar. Hetzelfde idee kun je ook proberen bij volwassenen. Cafétoernooien bijvoorbeeld, maar ik denk ook aan bedrijfstoernooien. Een aantal jaren geleden had ik een expositie in een Haags bedrijf, waaronder nogal wat damkunst. De directie wilde graag iets extra's bij de opening. Tsjizjov, die toen wereldkampioen was, gaf een simultaan tijdens de vrijdagmiddagborrel, van 15.00-17.00. De mensen vonden het erg leuk. Al bedacht ik later dat een simultaan eigenlijk niet meer van deze tijd is, de mensen moeten te lang wachten voor ze mogen zetten. Dit soort activiteiten zal niet direct leden opleveren, het gaat erom het dammen weer zichtbaar te maken als een leuk spel naast het dammen als een moeilijk spel waar je voor doorgeleerd moet hebben.
Beste Henk,
Laat ik beginnen mijn teleurstelling uit te spreken over jouw reactie.
Allereerst 2 punten die voor mij van belang zijn:"
1. het remiseprobleem speelt slechts bij de allerhoogste top. Zelfs in een NK zie je veel beslissingen vallen.
2. heel veel kinderen vinden dammen een fantastische sport.
Tegen welke problemen lopen wij met name aan:
1. dammen wordt door de buitenwereld gezien als een suffe sport, alleen maar voor nerds.
2. veel dammers lopen hierdoor met een frustratie rond.
3. potentieel kader durft de nek niet uit te steken en blijven liever op de bank zitten.
Denk ook niet dat alles hosanna is als je wel met jeugd bezig gaat. Er zijn diverse voorbeelden van de laatste tijd waar het jeugddammen wel met enthousiasme begroet wordt. Kijk naar Haarlem, IJmuiden, Kampen maar ook bij teams die al een aantal jaar met succes aan jeugddammen doen. Wageningen, Eindhoven en natuurlijk, mijn club, Hoogeveen hebben een groeiende en bloeiende jeugdclub.
In een jaar of 7 dat wij in Hoogeveen echt actief met jeugd bezig zijn, hebben we 1 junior, 8 aspiranten (2 gaan stoppen) en 25 pupillen overgehouden. Ik verwacht dat de junior, de resterende aspiranten en de helft van de pupillen nog lange tijd zullen dammen.
En jeugd die dammen niet meer leuk vindt, kun je misschien als jeugdleiders/organisatoren behouden. Zo hebben wij afgelopen jaar 3 jonge tieners opgeleid en na een jaar zijn ze nog heel enthousiast. Over een paar weken gaan zij het NK pupillen meisjes organiseren. We zijn wel op de achtergrond aanwezig maar we willen ons er zo weinig mogelijk mee bemoeien.
En de aantrekkingskracht van de onderlinge? Gisteravond, medio mei dus, waren er toch weer 11 partijen. Hoezo, aantrekkingskracht onderlinge gaat verloren?
Natuurlijk moet je ook alles uit de kast halen om dammen meer op de kaart te zetten, in welke vorm dan ook. Het NK B en C lijkt aan te slaan. Mooi voor de organisatie, mooi voor de damsport. Tijdens het NK Pupillen meisjes gaan we als nevenactiviteit een blind/quatremain toernooi houden. Nick Waterink en Lisa Scholtens gaan gezamenlijk de "blinde" strijd aan tegen vier jeugdige toppers.
Laten vooral de sterke verenigingen zich inzetten om het jeugddammen op een hoger niveau te brengen. Toptrainers genoeg, nu nog een aantal mensen die de schouders eronder steken. Toch fantastisch als zoiets bij jou club van Stigt Thans opgezet zou worden. Ik wens jullie heel veel succes.
1. het remiseprobleem speelt slechts bij de allerhoogste top. Zelfs in een NK zie je veel beslissingen vallen.
1. dammen wordt door de buitenwereld gezien als een suffe sport, alleen maar voor nerds.
3. potentieel kader durft de nek niet uit te steken en blijven liever op de bank zitten.
Denk ook niet dat alles hosanna is als je wel met jeugd bezig gaat. Er zijn diverse voorbeelden van de laatste tijd waar het jeugddammen wel met enthousiasme begroet wordt. Kijk naar Haarlem, IJmuiden, Kampen maar ook bij teams die al een aantal jaar met succes aan jeugddammen doen. Wageningen, Eindhoven en natuurlijk, mijn club, Hoogeveen hebben een groeiende en bloeiende jeugdclub.
In een jaar of 7 dat wij in Hoogeveen echt actief met jeugd bezig zijn, hebben we 1 junior, 8 aspiranten (2 gaan stoppen) en 25 pupillen overgehouden. Ik verwacht dat de junior, de resterende aspiranten en de helft van de pupillen nog lange tijd zullen dammen.
En jeugd die dammen niet meer leuk vindt, kun je misschien als jeugdleiders/organisatoren behouden. Zo hebben wij afgelopen jaar 3 jonge tieners opgeleid en na een jaar zijn ze nog heel enthousiast. Over een paar weken gaan zij het NK pupillen meisjes organiseren. We zijn wel op de achtergrond aanwezig maar we willen ons er zo weinig mogelijk mee bemoeien.
En de aantrekkingskracht van de onderlinge? Gisteravond, medio mei dus, waren er toch weer 11 partijen. Hoezo, aantrekkingskracht onderlinge gaat verloren?
Natuurlijk moet je ook alles uit de kast halen om dammen meer op de kaart te zetten, in welke vorm dan ook. Het NK B en C lijkt aan te slaan. Mooi voor de organisatie, mooi voor de damsport. Tijdens het NK Pupillen meisjes gaan we als nevenactiviteit een blind/quatremain toernooi houden. Nick Waterink en Lisa Scholtens gaan gezamenlijk de "blinde" strijd aan tegen vier jeugdige toppers.
Laten vooral de sterke verenigingen zich inzetten om het jeugddammen op een hoger niveau te brengen. Toptrainers genoeg, nu nog een aantal mensen die de schouders eronder steken. Toch fantastisch als zoiets bij jou club van Stigt Thans opgezet zou worden. Ik wens jullie heel veel succes.
- Henk de Witt
Waar zit precies de teleurstelling Gerard? Ik begrijp het niet.
G.Bruins wrote: ↑Tue May 14, 2019 14:39Beste Henk,