Nieuwe KNDB Bondsraad in aantocht
Re: Nieuwe KNDB Bondsraad in aantocht
Ik wil helemaal niks pragmatisch aanvliegen; zo ben ik helemaal niet. Maar als zich bv slechts 20 kandidaten aanmelden, dan valt er niets te kiezen. Wat voor een verkiezingen zou jij dan willen houden?
En over het laten vervallen van de eerste categorie. Ik vind dat bizar met de huidige statuten, maar het kan wel. Ook daar is niets pragmatisch aan; het staat er gewoon letterlijk. Pragmatisch zou zijn om bv de 6 grootste provinciale bonden een kandidaat te laten aanwijzen en voor de overige 15 plaatsen verkiezingen te houden, zoals was bedoeld.
Die 24 uit mijn vorige post was een ongelukkig voorbeeld. Er staat 21 in de statuten, maar ik dacht even dat het 25 was.
En over het laten vervallen van de eerste categorie. Ik vind dat bizar met de huidige statuten, maar het kan wel. Ook daar is niets pragmatisch aan; het staat er gewoon letterlijk. Pragmatisch zou zijn om bv de 6 grootste provinciale bonden een kandidaat te laten aanwijzen en voor de overige 15 plaatsen verkiezingen te houden, zoals was bedoeld.
Die 24 uit mijn vorige post was een ongelukkig voorbeeld. Er staat 21 in de statuten, maar ik dacht even dat het 25 was.
-
- Real name: Frans de Jonge
Gekandideerd staat niet in de statuten, maar wel gekozen. Los van het aantal kan er wel eens een kandidaat geen stemmen krijgen, los van het aantal kandidaten. Stel dat ik gekandideerd ben maar geen stemmen krijg, dan kom ik gewoon niet in de Bondsraad. Vandaar moet je gewoon verkiezingen houden. Zo hebben we het in de statuten laten vastleggen.GuidoB wrote: ↑Mon Mar 18, 2019 00:28Ik wil helemaal niks pragmatisch aanvliegen; zo ben ik helemaal niet. Maar als zich bv slechts 20 kandidaten aanmelden, dan valt er niets te kiezen. Wat voor een verkiezingen zou jij dan willen houden?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Waar staat dat je met 0 stemmen niet in de bondsraad kan worden gekozen? Dit wordt wel een heel semantische discussie zo, Frans. Als er minder kandidaten dan plaatsen zijn, dan hoeven er geen verkiezingen te worden gehouden. Zo simpel is het.
Overigens, is dit niet al eens gebeurd? Ik kan mij herinneren dat ik ooit eens heb gestemd op alle kandidaten, hehalve eentje. Toen mocht je - geloof ik - zoveel stemmen uitbrengen als dat er kandidaten waren, maar ik vond er eentje totaal ongeschikt...
Overigens, is dit niet al eens gebeurd? Ik kan mij herinneren dat ik ooit eens heb gestemd op alle kandidaten, hehalve eentje. Toen mocht je - geloof ik - zoveel stemmen uitbrengen als dat er kandidaten waren, maar ik vond er eentje totaal ongeschikt...
-
Als een kandidaat 0 stemmen vanuit de actieve leden heeft ben je niet gekozen lijkt me. Want kandidaatstelling is geen verkiezing door en uit alle actieve leden. Maar het zou wel bizar zijn als een kandidaat geen enkele stem haalt. Ben benieuwd naar de lijst met kandidaten. Ik ken ondertussen al de nodige namen van kandidaten. Bevlogen liefhebbers van de damsport.GuidoB wrote: ↑Mon Mar 18, 2019 08:04Waar staat dat je met 0 stemmen niet in de bondsraad kan worden gekozen? Dit wordt wel een heel semantische discussie zo, Frans. Als er minder kandidaten dan plaatsen zijn, dan hoeven er geen verkiezingen te worden gehouden. Zo simpel is het.
- Marcel Kosters
Aan de ene kant niet correcte informatie naar de leden communiceren (15 ipv 21 zetels) en aan de andere kant niet aan alle leden en wel aan een select groepje de verkiezingen in herinnering brengen is inderdaad jammer. Het is niet aan de organisatie van de verkiezingen om te selecteren. Zij dient algemene berichten te doen uitgaan om een gelijk speelveld te garanderen. Iedereen mag een selectie van KNDB-leden (en de rest niet) persoonlijk op de verkiezingen attenderen, behalve de organisatie van de verkiezingen.Fred van Amersfoort wrote: ↑Sun Mar 17, 2019 16:51(...) Er komt mij ook van diverse kanten ter ore dat Van den Hoek op persoonlijke titel mensen benaderd heeft. Dat voorkeurslijstje heb ik in ieder geval al niet gehaald. (...)
Eens. Wel wacht ik natuurlijk op "mijn" plekje als ik als nummer 22, 23 of 24 uit de bus kom. Ik heb me tenslotte kandidaat gesteld. Maar ik ben ongelukkig met de reactie van het bestuur. Het bestuur zegt van plan te zijn eventuele kandidaten 16-21 uit de bondsraad te discussiëren. Een naar mijn mening incorrecte opstelling. Temeer omdat het bestuur deze aanpak als surprise voor na de verkiezingen bewaart en al het nodige op deze verkiezingen valt aan te merken.Fred van Amersfoort wrote: ↑Sun Mar 17, 2019 16:51(...) Ik ga niet als nr 16,17, 16 etc afwachten of er ooit een plekje vrijkomt. (...)
De deadline is verstreken en binnenkort is bekend hoeveel kandidaten er zijn. Bij meer dan 15 kandidaten neem ik aan dat het bestuur na weging van de argumenten alsnog besluit en communiceert dat het zich aan de statutaire 21 zetels houdt. Of dat het - eindelijk! - beargumenteert waarom het dit niet doet. Op basis van de feiten verwacht ik dat een dergelijke argumentatie geen stand houdt.
Bij 15 kandidaten of minder heeft het bestuur de facto de gewenste situatie. Wel zal - als structurele inkrimping van de bondsraad nodig wordt geacht - op enig moment alsnog een bondsraad voor daadwerkelijke statutenwijziging bijeen geroepen moeten worden om te zorgen dat de volgende verkiezingen voor 15 en niet 21 zetels worden georganiseerd.
Last edited by Marcel Kosters on Mon Mar 18, 2019 09:57, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Mijn punt is het punt dat Marcel ook noemt, misschien met wat andere woorden. Ik vraag me af hoe zuiver het is als iemand uit de werkgroep ook op persoonlijke titel acties onderneemt. Dat geeft in ieder geval een stukje kleur en voorkeur aan. Ik hoor altijd dat het gebrek aan kader het grote probleem is. Volgens mij is het grote probleem de communicatie en het naar binnen gekeerd zijn. Het gaat me ook niet om mijn eigen stekje, er zijn vele betere kandidaten. Zo weet ik een clubgenoot die veel meer geschikt is dan ik. Een nieuwkomer die is gaan dammen zelfs. Theo heeft hem blijkbaar nog niet ontdekt. Tot zover allemaal niet heel belangrijk. Wat me wel stoort is dat ik niet voel dat KNDB of Bondsraad de absolute wil uitstraalt om tot verbetering te komen. Het lijkt wel dat alles bij het oude moet blijven, dat is de keuze van oude jongen krentenbrood en krimp. Wie dat wil moet mij niet kiezen. Geef mij maar de weg die Marcel kiest met DamZ en een bondsraad die nadenkt over het het post-subsidie tijdperk. Een bondsraad die nu al nadenkt over hoe het straks verder moet als de KNDB met minder middelen en betaalde krachten verder moet. Volgens mij gaat dat de onaangename en onomkeerbare werkelijkheid worden.
-
Ik heb ook van een paar mensen vwrnomen dat vd hoek aan het 'ronselen' is.
Zelf mij ook aangemeld voor de BR, maar geen bevestiging gekregen....hoe raar is dat....
Zelf mij ook aangemeld voor de BR, maar geen bevestiging gekregen....hoe raar is dat....
-
Beste damvriend,Edwin Twiest wrote: ↑Thu Mar 21, 2019 20:31Ik heb ook van een paar mensen vwrnomen dat vd hoek aan het 'ronselen' is.
Nu we dagelijks worden herinnerd aan de verkiezingen voor provinciale staten, vraag ik graag je aandacht voor een andere verkiezing die jou en mij ook (misschien zelfs: meer nog) aan het hart zou moeten gaan: die voor een nieuwe bondsraad van de KNDB.
Zoals je weet heeft de dambond zijn eigen ‘klimaatprobleem’: hoe houden we de damsport vitaal bij een krimpend ledenbestand, hoe vinden we een gezond evenwicht tussen top- en breedtesport, hoe krijgen we weer meer mensen (van elke leeftijd) aan het dammen, et cetera: Vragen genoeg! En we hebben een sterke bondsraad, samen met een goed bestuur, nodig om er de antwoorden op te vinden.
Ik stuur jou deze mail omdat ik graag een bondsraad zou zien ontstaan met mensen die (a) weten wat er in de damwereld leeft, (b) ook wel een beeld hebben van hoe buitenstaanders (= potentiële leden!) naar damsport en dammers kijken, en (c) in staat zijn om met gezond verstand en zonder nodeloos ge-jij-bak een gezamenlijke visie te ontwikkelen over hoe het met de KNDB verder moet.
Volgens mij voldoe jij aan dat profiel. Ik stuur deze email op persoonlijke titel naar enkele tientallen dammers verspreid over Nederland die ik persoonlijk ken en van wie ik denk dat ze (hoe onderling verschillend ook) een aanwinst voor de nieuwe bondsraad zouden zijn, en daarnaast ook aan een paar besturen van clubs en provinciale bonden waarvan ik denk dat ze in hun midden wel iemand hebben die ook geknipt zou zijn voor het bondsraadswerk.
Op de KNDB-website vind je informatie over de bondsraadsverkiezingen en over de manier waarop je je (het kan deze week nog!) kandidaat kunt stellen.
Denk er eens over na als je wilt? Volgens mij heeft de KNDB jou nodig!
Met hartelijke groet,
Theo van den Hoek
Dit is de mail van Theo die hij op persoonlijke titel aan tientallen dammers heeft gestuurd. Zelf heb ik me laten kandideren, en heb ik keurig een bevestiging van het Bondsbureau ontvangen.
Het klinkt bijna als een belediging als je die mail niet hebt gehad.
-
Ik vind het idd een belediging.
Stel dat je in een provinciaal bestuur zit en je secretaris heeft deze e-mail niet gehad, wat moet je dan denken van je leden? En van je mede bestuursleden?
-
Hoe bedoel je Guido?
Nou, die mensen:
(a) weten kennelijk niet wat er in de damwereld leeft, of
(b) hebben kennelijk geen beeld van hoe buitenstaanders (= potentiële leden!) naar damsport en dammers kijken, of
(c) zijn kennelijk niet in staat om met gezond verstand en zonder nodeloos ge-jij-bak een gezamenlijke visie te ontwikkelen over hoe het met de KNDB verder moet.
En misschien voor sommigen wel meer van deze opties. Dat is geen erg positief beeld, dat Theo van den Hoek hier schetst voor de overgrote meerderheid van de dammers.
(b) hebben kennelijk geen beeld van hoe buitenstaanders (= potentiële leden!) naar damsport en dammers kijken, of
(c) zijn kennelijk niet in staat om met gezond verstand en zonder nodeloos ge-jij-bak een gezamenlijke visie te ontwikkelen over hoe het met de KNDB verder moet.
En misschien voor sommigen wel meer van deze opties. Dat is geen erg positief beeld, dat Theo van den Hoek hier schetst voor de overgrote meerderheid van de dammers.
-
Gelukkig zijn er toch nog enkele tientallen gevonden. Dat stelt me weer gerust. Hopelijk komen deze (voor een groot deel) in de Bondsraad.GuidoB wrote: ↑Fri Mar 22, 2019 18:16Nou, die mensen:
-
Ik wil wel, maar geen teaktie ontvangen....
Ga er ook niet achteraan, want bij geen gehoor weet ik genoeg...
Ga er ook niet achteraan, want bij geen gehoor weet ik genoeg...