Nationale Competitie 2018-2019

Post Reply
Piet Bouma

Re: Nationale Competitie 2018-2019

Post by Piet Bouma » Mon Feb 04, 2019 23:00

Even ter informatie voor Dolly's brother....
Piet Bouma wrote:
Mon Dec 17, 2018 13:55
Marcel Kosters wrote:De concept notulen van de bondsraadsvergadering van zaterdag 3 november staan op kndb.nl. Het pdf zit als bijlage aan deze post. Naar aanleiding van agendapunt

......

3. Naar mijn mening ontbreekt 1 element in de discussie tot nu. Bovenstaande organisatie beschouwing lijkt gericht op aanpassen van de KNDB organisatie op krimp. Dat is verstandig, want krimp is vooralsnog de realiteit.

Wat naar mijn mening nog ontbreekt is gebruik maken van de gelegenheid om ook rekening te houden met groei. De KNDB organisatie (en daarmee de KNDB competitie) moet zo worden ingericht, dat deze niet alleen krimp opvangt, maar ook groei stimuleert.

Daarom bij deze de suggestie dat de onderste klasse - misschien een nieuw te introduceren derde klasse?! - een omvang heeft die niet alleen te behappen is voor zieltogende clubs, maar die ook te behappen is voor clubs of individuele leden met ambitie. Zodat groeiende en nieuwe clubs (of gewoon individuele damliefhebbers die met twee of drie vrienden op dampad willen) de behapbare ambitie kunnen hebben een nieuw team te lanceren.

Belangrijk daarbij is het besef dat de KNDB competitie het meest succesvolle KNDB product tot nu is. Alleen de DamZ! DamSet heeft meer deelnemende clubs dan de KNDB competitie. De KNDB competitie is de ruggengraat van de damkalender. En de KNDB competitie is daarom de (momenteel enige!) manier om nieuw binnen komende jeugd, recreatie, oud-dammers en wilde dammers op een te behappen wijze een afdoende gevuld en gevarieerd dam aanbod te doen.

Iedere twee weken KNDB competitie spelen met je team en in de andere weekenden de nieuw binnen komende leden meenemen naar (schaarse) toernooien in jouw omgeving is niet haalbaar voor 9 van de 10 club(vrijwilliger)s. Aan de ene kant zijn er onvoldoende evenementen op bereisbare afstand. Aan de andere kant is je dambehoefte als decennia dammende vrijwilliger met de elf KNDB competitie zaterdagen en wekelijkse clubavonden grotendeels bevredigd. Een nieuw team lanceren en op die elf KNDB zaterdagen die je toch al damde samen met het nieuwe team op pad gaan is wel haalbaar.

Een compleet nieuw zestal, achttal of tiental opzetten is voor velen (vooralsnog) een ambitie te ver. Want dat betekent dat je in een klap net te veel nieuwe leden dan wel vrienden moet werven. Een gezelligheidskwartet (of zelfs trio?) is echter op te zetten! En kan behalve het verlengen van de levensduur van een krimpende club katalysator zijn voor groei van een club, het opzetten van een nieuwe club (rond een makkelijk te formeren kwartet /trio?) en wellicht zelfs het "in de KNDB trekken" van (enkele spelers van) een "wilde" club.

Kortom KNDB, zorg met de komende 'onderhoudsronde' van de KNDB Competitie dat de onderzijde van de competitie piramide geschikt wordt voor het opnemen en vooral voor het bedienen van nieuwe instroom. De huidige opzet van de KNDB competitie houdt daar geen rekening mee. Dit is een kans om dat gemis te corrigeren. Dan is de KNDB (competitie) toekomst proof en ben je niet alleen ingericht op krimp, maar schep je als KNDB ook een voorwaarde voor groei.
Mooi idee Marcel, om ook op groei aan de onderkant te anticperen!
Bij een flink aantal clubs (bijv. Marcel’s HDC Haarlem, Brainstorm Eindhoven, Winschoten) lijkt (DamZ! Damset) jeugdbeleid aan te slaan. Ook het NK Clubteams voor jeugd geeft die trend aan.
Zo’n derde klasse met viertallen (drie jeugdspelers met een dammende ouder/begeleider/chauffeur, idea?) zou een welkome aanvulling zijn. Inderdaad gebaseerd op groei.
Nu zie je aan de onderkant van de tweede klasse bij teams met jeugdspelers, uitslagen van 20-0, 19-1 etc, wat waarschijnlijk niet echt motiverend is. De met veel jaren ervaring spelende recreatiedammers zijn dan (nog) een maatje te groot.
Splitsing van die jeugdteams in viertallen levert meer teams op en mogelijkheden voor 4 regionale competities op beginners/jeugdniveau.
Eventueel ook sneller spelen (1 uur bedenktijd per persoon) en twee partijen op een speelmiddag (gelijk de mogelijkheid om revanche te nemen).
Klassen kunnen wat mij betreft ook kleiner zijn, met bijvoorbeeld zes teams in een klasse en dan twee keer (in totaal met 2x per dag, dus vier keer) tegen elkaar spelen.
Allemaal ideeën om mee te experimenteren.
En de naam van die derde klasse’s: De DamZ! Damset competitie. En natuurlijk wordt er dan op de DamZ! Damsets gespeeld. :D

Vrije inschrijving Tweede klasse lijkt me dan meer voor de wat gevorderde dammer/zieltogende clubs. Maar dat zou ook in viertallen kunnen, waarbij dan de sterkere jeugdteams kunnen instromen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Feb 04, 2019 23:00

Dolly's brother wrote:
Mon Feb 04, 2019 22:06
Wellicht is het idee al eerder voorgelegd, maar zou het mogelijk zijn om (met name in de lagere klassen) over te gaan naar meerdere partijen per dag met een veel korter speeltempo (bijv. 40 minuten plus 20 seconden per zet)?

- Je maakt de drempel voor beginners/jeugd lager;
- Met het huidige tempo is de spanning in de eerste uren ver te zoeken;
- Na een zouteloze remise of een blunder krijg je nog een tweede kans;
- Je hebt nog genoeg tijd om een fatsoenlijke partij te spelen. Je zult wat sneller beslissingen moeten nemen, maar dat hoort bij deze tijd.

Bij IJmuiden merken wij dat er genoeg animo voor het dammen is bij de jeugd, maar dat de stap naar de nationale competitie momenteel te groot is. Daardoor gaan alleen de sterksten door en haakt de rest af. Op het moment dat de wat minder sterke jeugdspelers klaar zijn voor de nationale competitie, hebben ze vaak al andere verplichtingen op zaterdag.
Zie de ideeën in bovenstaande post.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Feb 05, 2019 14:41

Ik ben benieuwd of de Wedstrijdcommissie al met bevindingen kan komen. Feit is dat ze de afgelopen tijd te druk bezig zijn geweest met spierballengedrag van WSDV en Hijken, waarbij ook nog eens met twee maten is gemeten.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Feb 05, 2019 17:36

Nee Michel, uitvoerende competitiezaken liggen bij het bestuur. Het punt competitieopzet is wel bij de wedstrijdcommissie neergelegd.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Tue Feb 05, 2019 17:45

GuidoB wrote:
Tue Feb 05, 2019 17:36
Nee Michel, uitvoerende competitiezaken liggen bij het bestuur. Het punt competitieopzet is wel bij de wedstrijdcommissie neergelegd.
[*]Dit klinkt verkeerd richting alle partijen. Het Bestuur bestuurt, neemt besluiten over vernieuwing/verandering in competitiezaken en de wedstrijdcommissie adviseert en voert het Bestuursbeleid (overigens vaak top!!!) uit. Klopt dit Guido?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Feb 06, 2019 01:29

Niet echt. Het bestuur heeft wedstrijdcommissie ingesteld om haar over Wedstrijdzaken te adviseren. Het bestuur voert het beleid uit dat is vastgesteld door de bondsraad. Zo is het geregeld. Je zit al enkele jaren in de bondsraad, Frans. Je zou toch onderhand wel moeten weten hoe het werkt binnen de bond.

Overigens voeren de leden van de wedstrijdcommissie wel bepaalde werkzaamheden uit. Dit gebeurt echter onder verantwoordelijkheid van het bestuur.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Feb 06, 2019 06:46

GuidoB wrote:
Wed Feb 06, 2019 01:29
Niet echt. Het bestuur heeft wedstrijdcommissie ingesteld om haar over Wedstrijdzaken te adviseren. Het bestuur voert het beleid uit dat is vastgesteld door de bondsraad. Zo is het geregeld. Je zit al enkele jaren in de bondsraad, Frans. Je zou toch onderhand wel moeten weten hoe het werkt binnen de bond.

Overigens voeren de leden van de wedstrijdcommissie wel bepaalde werkzaamheden uit. Dit gebeurt echter onder verantwoordelijkheid van het bestuur.
Nu wordt het ingewikkeld, je haalt de Bondsraad erbij. :D Dat het Bestuur teveel ter finale besluitvorming neerlegt bij de Bondsraad of dat deze laatste teveel ruimte pakt is wat anders. Het Bestuur moet in bijzondere omstandigheden mogen/kunnen afwijkend van vastgesteld "beleid" zonder in een kramp terecht te komen. Dat blijkt telkens weer tot veel energieverlies te lijden. Dan maar achteraf verantwoording afleggen. En het moet dan geen patroon worden zoals nu regelmatig het geval lijkt te zijn. Over 2 jaar weer WK met Roel in Nederland. Alle tijd om daarover na te denken.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Feb 06, 2019 07:21

Je praat in raadsels, Frans. Ik begrijp je niet.

Er stelde iemand dat de wedstrijdcommissie betrokken zou zijn geweest bij enkele bestuursbesluiten. Ik heb daar op gereageerd en gezegd dat dit niet het geval is geweest. Over wie welke ruimte mag pakken, ga je maar met het bestuur in discussie.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Feb 06, 2019 11:38

Toch een geruststellende gedachte dat het bestuur ook nog zaken wel doet.

Ik was overigens in de overtuiging dat de Wedstrijdcommissie de Nationale Competitie ‘organiseerde’, maar dit is dus grote onzin. Al zou ik toch wel zeer sterk luisteren naar het advies van deze commissie bij zaken als een gehele competitieronde verzetten, terwijl de Bondsraad over minder desastreuze maatregelen al glashelder was: niet doen.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Feb 06, 2019 13:00

Dat luisteren hebben ze ook wel gedaan, Michel. De wedstrijdcommissie geeft ook wel eens ongevraagd advies en dat doet ze in het algemeen niet voor niets.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Feb 14, 2019 12:08

Komende zaterdag laatste ronde van de KNDB competitie: spannend!

Vraag: op https://toernooibase.kndb.nl/opvraag/st ... 6970&jr=19 zie ik al een tijd (enkele jaren?) een
kolom "Bs" zonder de getallen in deze kolom te begrijpen. Waar staat "Bs" voor en hoe wordt dit "Bs" berekend?

In de wedstrijdvoorwaarden van de KNDB competitie op https://goo.gl/cvAWZC is de uitleg niet te vinden. Wel staat er dat het aantal bordpunten het eerste beslis criterium is bij gelijk eindigen van twee teams die niet op de gedeelde eerste plaats in de ereklasse staan. Het bordpunten totaal staat niet bij de tussenstanden van de KNDB competitie vermeld.

Normaliter zou ik deze vraag per e-mail aan het bondsbureau stellen, maar ik denk dat er meer mensen zijn die niet weten wat de kolom 'Bs" betekent en wat de relevantie is voor de (eind)stand in de KNDB competitie. En waarom het bordpunten totaal niet (meer) wordt vermeld. En dat dus nuttig is om niet alleen de vraag maar ook het antwoord hier te delen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Feb 14, 2019 12:18

Bs staat voor bordsaldo. Dit is het verschil tussen de bordpunten, gescoord door een team, en de bordpunten, gescoord door de tegenstanders van dat team. Vergelijk het met doelsaldo in het voetbal.

Bs is inderdaad geen criterium bij het bepalen van de stand. In 2B is er een wedstrijd in 8-8 geëindigd. Dit levert een Bs van 0 op, maar slechts 8 bordpunten. De laatste bepalen de stand en dat kan dus uitmaken.

Ik heb dit punt aangekaart in de laatste vergadering van de wedstrijdcommissie. ToernooiBase heeft een optie om bordpunten in te stellen. Ik wilde dit echter niet zomaar aanpassen, maar eerst even netjes opnemen met Piet Bouma. De competitieleider zou dit doen. Ik zie echter dat het nog steeds niet is aangepast.

Ik zal het wel even veranderen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Feb 14, 2019 12:48

Helder, bedankt Guido.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Feb 14, 2019 13:26

GuidoB wrote:
Thu Feb 14, 2019 12:18
Bs staat voor bordsaldo. Dit is het verschil tussen de bordpunten, gescoord door een team, en de bordpunten, gescoord door de tegenstanders van dat team. Vergelijk het met doelsaldo in het voetbal.

Bs is inderdaad geen criterium bij het bepalen van de stand. In 2B is er een wedstrijd in 8-8 geëindigd. Dit levert een Bs van 0 op, maar slechts 8 bordpunten. De laatste bepalen de stand en dat kan dus uitmaken.

Ik heb dit punt aangekaart in de laatste vergadering van de wedstrijdcommissie. ToernooiBase heeft een optie om bordpunten in te stellen. Ik wilde dit echter niet zomaar aanpassen, maar eerst even netjes opnemen met Piet Bouma. De competitieleider zou dit doen. Ik zie echter dat het nog steeds niet is aangepast.

Ik zal het wel even veranderen.
Het hanteren van bordsaldo in Toernooibase is een uitvloeisel van de jaren dat we de 3-0, 1-1 uitslagen hadden....
Toen was het bordsaldo wel belangrijk en m.i. bepalend bij gelijk eindigen. Het zit ook al vanaf het begin als (enige) criterium in Toernooibase. Dus zeker niet enkele jaren...
Destijds heb ik geen aanleiding gezien om ook de optie bordpunten te hanteren, aangezien deze in prinicpe( tenzij......)
dezelfde effecten als bordpunten hebben.
De tenzij's zitten in het feit dat er een heel enkele keer dus een detailuitslag 0-0- kan vallen tussen twee niet opgekomen spelers (al kan ik
me voorstellen dat betrokken teams dan ook liever een 1-1- zouden hanteren). Dat is volgens mij in Zeeland het geval.

Enfin, dit jaar is de optie bordpunten (op verzoek van Guido, inzake een situatie bij de ZHDB) wel ingevoerd in Toernooibase, zodat we daar ook mee uit de voeten kunnen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Feb 15, 2019 10:23

Piet Bouma wrote:
Thu Feb 14, 2019 13:26
Het hanteren van bordsaldo in Toernooibase is een uitvloeisel van de jaren dat we de 3-0, 1-1 uitslagen hadden....
Toen was het bordsaldo wel belangrijk en m.i. bepalend bij gelijk eindigen. Het zit ook al vanaf het begin als (enige) criterium in Toernooibase. Dus zeker niet enkele jaren...
Destijds heb ik geen aanleiding gezien om ook de optie bordpunten te hanteren, aangezien deze in prinicpe( tenzij......)
dezelfde effecten als bordpunten hebben.
De tenzij's zitten in het feit dat er een heel enkele keer dus een detailuitslag 0-0- kan vallen tussen twee niet opgekomen spelers (al kan ik
me voorstellen dat betrokken teams dan ook liever een 1-1- zouden hanteren). Dat is volgens mij in Zeeland het geval.

Enfin, dit jaar is de optie bordpunten (op verzoek van Guido, inzake een situatie bij de ZHDB) wel ingevoerd in Toernooibase, zodat we daar ook mee uit de voeten kunnen.
Ik begrijp het nu. Tot enkele jaren terug kwam ik via kndb.nl op de uitslagen pagina van de KNDB en daar stonden gewoon de bordpunten totalen. Sinds de KNDB uitslagendienst en Toernooibase geïntegreerd zijn, kijk ik op Toernooibase voor de uitslagen van de KNDB competitie, vandaar dat het mij pas de laatste jaren opviel dat hier een "Bs" kolom was. In combinatie met applets van de partijen biedt de huidige integratie een krachtig geheel. Goed, dat de bordpunten totalen nu worden getoond: dat is conform de KNDB wedstrijdvoorwaarden en scheelt veel (extra) rekensommetjes voor de promotie- en degradatiekandidaten :D.

Post Reply