Gezellig.Hanco Elenbaas wrote: En waar was Piet Roozenburg tussen 1940 en 1945 lekker aan het oefenen?
Antwoord: om de hoek bij Adolf Hitler en Joseph Goebbels, in Berlijn.
www.degrootstedammer.nl
-
-
- Hanco Elenbaas
Nee Ben, ik vind het belangrijk dat het nu eens niet opnieuw in de KNDB-doofpot verdwijnt. Ik zal er nog wat meer over proberen te achterhalen.Ben Anoniem wrote:Hanco, ik denk dat je wat postings moet verwijderen.
Hoewel je nergens echt expliciet of stellig wordt, suggereer je duistere zaken over iemand die zich niet kan verweren.
Terwijl je eigenlijk concreet totaal niets laakbaars over Roozenburg te melden hebt.
Het is ook niet moeilijk om het volledig met jou oneens te zijn over dat in '40-'45 in Berlijn wonen en werken, al was dat via de Arbeitseinsatz, net zoiets is als actief zijn voor de Boerenpartij.
Kraak die Hanco niet zo af, door hem gebeurt er nog eens wat op dit forum !Hanco Elenbaas wrote:Nee Ben, ik vind het belangrijk dat het nu eens niet opnieuw in de KNDB-doofpot verdwijnt. Ik zal er nog wat meer over proberen te achterhalen.Ben Anoniem wrote:Hanco, ik denk dat je wat postings moet verwijderen.
Hoewel je nergens echt expliciet of stellig wordt, suggereer je duistere zaken over iemand die zich niet kan verweren.
Terwijl je eigenlijk concreet totaal niets laakbaars over Roozenburg te melden hebt.
Het is ook niet moeilijk om het volledig met jou oneens te zijn over dat in '40-'45 in Berlijn wonen en werken, al was dat via de Arbeitseinsatz, net zoiets is als actief zijn voor de Boerenpartij.
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
J.B.M.J. Eekhoud
Eekhoud was dat ook een NSB-er? Wie weet daar meer over?
J.B.M.J. Eekhoud heeft behoorlijk wat damboeken geschreven.
In 1937 verscheen Damopeningen en middenspelstudies, in 1938 De Damgids en na de oorlog in 1949 Het element der combinatie in het damspel, maar zijn bekendste werkjes waren De invloed van de openingstheorie op het damspel en De combinatie regeert het damspel, beide uit 1958.
Iemand schreef me een paar dagen geleden: "Ergens in mijn geheugen zweeft een opmerking, misschien aangehaald in DP: "Zijn jullie het gedrag van Eekhoud vergeten? Wij Russen niet." Of iets van die strekking. Weet jij daar meer van?"
Vandaar. Maar ik heb nooit eerder gehoord dat Eekhoud en de NSB met elkaar in verband gebracht werden.
J.B.M.J. Eekhoud heeft behoorlijk wat damboeken geschreven.
In 1937 verscheen Damopeningen en middenspelstudies, in 1938 De Damgids en na de oorlog in 1949 Het element der combinatie in het damspel, maar zijn bekendste werkjes waren De invloed van de openingstheorie op het damspel en De combinatie regeert het damspel, beide uit 1958.
Iemand schreef me een paar dagen geleden: "Ergens in mijn geheugen zweeft een opmerking, misschien aangehaald in DP: "Zijn jullie het gedrag van Eekhoud vergeten? Wij Russen niet." Of iets van die strekking. Weet jij daar meer van?"
Vandaar. Maar ik heb nooit eerder gehoord dat Eekhoud en de NSB met elkaar in verband gebracht werden.
- Hanco Elenbaas
[img]http://fmjd.org/dias/save/10846088217.png[/img]
Dit diagram komt uit het boekje 125 Combinaties in de halve hekstelling van J.F. Moser. De stand maakt volgens Moser deel uit van een studie van F. Raman en J. Eekhoud uit 1939.
Wit [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] speelt en wint.
Dit diagram komt uit het boekje 125 Combinaties in de halve hekstelling van J.F. Moser. De stand maakt volgens Moser deel uit van een studie van F. Raman en J. Eekhoud uit 1939.
Mooi zetje:Hanco Elenbaas wrote:[img]http://fmjd.org/dias/save/10846088217.png[/img]
27-21 33-28 14-37 42-37 34-39
Hoe doe je dat zoals sommige doen dat je het pas kan zien als je het selecteerd?
- Hanco Elenbaas
Ajax-fan wrote: Hoe doe je dat zoals sommigen doen, dat je het pas kan zien als je het selecteert?
Code: Select all
:: <font color= #DEE3E7>27-21 33-28 41-37 42-37 34-29 + </font> ::
:: <font color= #DEE3E7>27-21 33-28 41-37 42-37 34-29 + </font> ::
- Eric Sanders
-
Ik zit nog een beetje na te denken over de vorm.Eric Sanders wrote:Even dit onderwerp een schopje geven.
Wanneer gaan we stemmen voor de shortlist, Eric?
En gaat daarna steeds iemand voor zijn favoriete dammer op de shortlist een betoog houden?
Als iedereen slechts één naam mag noemen, wordt het een wedloop tussen 3 à4 voor de hand liggende dammers. Aan een shortlist komen we dan niet eens toe!
Ik ben juist ook geïnteresseerd naar de lijst nèt onder de top. Problemisten, bestuurders, historische dammers etc. Ook op hen mag gestemd worden.
Voor een shortlist van zeg 20 dammers zou ik het liefst denivellerend te werk willen gaan. Laat een ieder (maximaal) 10 namen voor deze lijst noemen die volgens hem/haar er zeker op moeten. Iedere naam dus 1 punt (wees niet bang, de beste komt uiteindelijk heus wel bovenaan).
Maar moeten deze lijstjes op het prikbord komen, of anoniem worden aangeleverd? (In dat laatste geval zal ik een digitaal formuliertje aan mijn website moeten hangen). Het nadeel van direct op het prikbord plaatsen is dat de laatste inzenders de ranglijst nog behoorlijk kunnen beïnvloeden. Aan de andere kant is het leuk om te zien wat voor lijstje iedereen in zijn gedachte heeft.
Wie heeft hier nog ideeën over?
Nog geen lijstjes plaatsen s.v.p.!
-
Waarom niet iedereen 3 namen laten noemen die dan 5-3-1 punten krijgen? Zo doet de FIFA het ook bij de wereldvoetballer van het jaar.Eric van Dusseldorp wrote:Ik zit nog een beetje na te denken over de vorm.Eric Sanders wrote:Even dit onderwerp een schopje geven.
En gaat daarna steeds iemand voor zijn favoriete dammer op de shortlist een betoog houden?
Als iedereen slechts één naam mag noemen, wordt het een wedloop tussen 3 à4 voor de hand liggende dammers. Aan een shortlist komen we dan niet eens toe!
Ik ben juist ook geïnteresseerd naar de lijst nèt onder de top. Problemisten, bestuurders, historische dammers etc. Ook op hen mag gestemd worden.
Voor een shortlist van zeg 20 dammers zou ik het liefst denivellerend te werk willen gaan. Laat een ieder (maximaal) 10 namen voor deze lijst noemen die volgens hem/haar er zeker op moeten. Iedere naam dus 1 punt (wees niet bang, de beste komt uiteindelijk heus wel bovenaan).
Maar moeten deze lijstjes op het prikbord komen, of anoniem worden aangeleverd? (In dat laatste geval zal ik een digitaal formuliertje aan mijn website moeten hangen). Het nadeel van direct op het prikbord plaatsen is dat de laatste inzenders de ranglijst nog behoorlijk kunnen beïnvloeden. Aan de andere kant is het leuk om te zien wat voor lijstje iedereen in zijn gedachte heeft.
-
Wellicht zou je de categorieen ook kunnen scheiden, in b.v.Rein Halbersma wrote:Waarom niet iedereen 3 namen laten noemen die dan 5-3-1 punten krijgen? Zo doet de FIFA het ook bij de wereldvoetballer van het jaar.Eric van Dusseldorp wrote:Ik zit nog een beetje na te denken over de vorm.Eric Sanders wrote:Even dit onderwerp een schopje geven.
(historische) dammers, problemisten, bestuurders, .....
Met per categorie de 5-3-1 verdeling.
-
A la de Oscar-uitreikingen een aantal categorieen + genomineerden:Jaap van Galen wrote:Rein Halbersma wrote:Wellicht zou je de categorieen ook kunnen scheiden, in b.v.Eric van Dusseldorp wrote: Waarom niet iedereen 3 namen laten noemen die dan 5-3-1 punten krijgen? Zo doet de FIFA het ook bij de wereldvoetballer van het jaar.
(historische) dammers, problemisten, bestuurders, .....
Met per categorie de 5-3-1 verdeling.
(Eric of anderen, kan er een webpagina van gemaakt worden met buttons zodat er gestemd kan worden?)
Spelvormen :
- beste wedstrijddammer (Roozenburg, Andreiko, Sijbrands, Wiersma, Tsjizow)
- beste problemist (...)
- beste eindspelcomponist (Blankenaar, Van Alphen, Bastiaannet, ...)
Wedstrijdonderdelen :
- beste aanvaller (Roozenburg, Sijbrands, ...)
- beste omsingelaar (Andreiko, Wiersma, Dybman, Baljakin, Schwarzman, ...)
- beste afmaker (Tsjizow, Georgiew,...)
- beste combinatiespeler (...)
- beste gambietspeler (Schwarzman, ...)
- strijdlustigste (Gantwarg, Schwarzman, ...)
Eenmalige prestaties:
- beste toernooiprestatie (Tsjizow WK '92, Roozenburg WK '48, Wiersma WK '76, ...)
- beste matchprestatie (Tsjizow WK '91, Koeperman WK '65, ...)
- beste comeback (Sijbrands '87, Wiersma '92, Roozenburg '63, ...)
- mooiste damboek (Andreiko-monografie, ...)
- mooiste partij (...)
- mooiste partijcombinatie (...)
- mooiste offer (...)
- mooiste partijeindspel (...)
- mooiste probleem (...)
- mooiste compositie-eindspel (...)
Randverschijnselen:
- beste schrijver (Sijbrands, Roozenburg, ...)
- beste trainer (Kats, ...)
- beste bestuurder (...)
- beste organisatie/organisator (...)
- beste sponsor (...)
- beste junior (onder 20) (Sjtsjogoljew, Sijbrands, Wiersma, Virny, ...)
- beste vrouw (Goloebjewa, Lewina, ...)
- sterkst bezette toernooi (WK '03, WK '92, ...)
- sterkst bezette match (Tsjizow-Sijbrands, Tsjizow-Wiersma, ...)
- best georganiseerde toernooi (...)
- best georganiseerde match (...)