Nationale Competitie 2018-2019
Re: Nationale Competitie 2018-2019
Ik heb het programma van het WK nog niet gezien. Ik ga er van uit dat er een ronde gepland staat op 5 januari, anders was deze heisa niet ontstaan. Is het een hele gekke gedachte om die WK-partij dan om 18.00 uur te laten beginnen. Zo kan de ronde in de NC gewoon gespeeld worden en kan 's-avonds heel damminnend Nederland online of desgewenst onsite de partij volgen.
Rob wrote:Ik heb het programma van het WK nog niet gezien. Ik ga er van uit dat er een ronde gepland staat op 5 januari, anders was deze heisa niet ontstaan. Is het een hele gekke gedachte om die WK-partij dan om 18.00 uur te laten beginnen. Zo kan de ronde in de NC gewoon gespeeld worden en kan 's-avonds heel damminnend Nederland online of desgewenst onsite de partij volgen.
Programma: https://wereldtiteldammen.nl/nederlands-informatie/
Als ze gewoon de rustdag van 6 januari naar januari verplaatsen, kan iedereen gewoon op 5 januari de NC spelen. Dat zou overigens elk team sowieso als statement moeten doen. Mocht er een barrage nodig na zes partijen, plannen ze die barrage maar op de avond van zesdes speeldag.
Bedankt voor de link!Alex wrote:Rob wrote:Ik heb het programma van het WK nog niet gezien. Ik ga er van uit dat er een ronde gepland staat op 5 januari, anders was deze heisa niet ontstaan. Is het een hele gekke gedachte om die WK-partij dan om 18.00 uur te laten beginnen. Zo kan de ronde in de NC gewoon gespeeld worden en kan 's-avonds heel damminnend Nederland online of desgewenst onsite de partij volgen.
Programma: https://wereldtiteldammen.nl/nederlands-informatie/
Als ze gewoon de rustdag van 6 januari naar januari verplaatsen, kan iedereen gewoon op 5 januari de NC spelen. Dat zou overigens elk team sowieso als statement moeten doen. Mocht er een barrage nodig na zes partijen, plannen ze die barrage maar op de avond van zesdes speeldag.
Nu 6 januari een (halve) rustdag blijkt te zijn, zie ik eigenlijk helemaal geen bewaar meer om op 5 januari een avondpartij te spelen.
Wel vreemd trouwens dat als je zoveel mogelijk dammers de gelegenheid wilt geven de partijen in levende lijve bij te wonen, je een rustdag op zondag inplant. Om nog maar eens een mank gaande vergelijking met een andere sport te noemen: In de Tour de France wordt echt geen rustdag in het weekend gehouden.
-
- Real name: Michel Stempher
Precies, het is marketingtechnisch een fout van jewelste om die zondag vrij te houden. Dit is juist een dag, waarop mensen tijd hebben om te kijken. Ik geloof echt niet dat er veel mensen zijn die het hele toernooi gaan boycotten, omdat er op een zondag wordt gespeeld. Sowieso is jezelf neerleggen bij de eis van christenen zwaar achterhaald. We moeten maar eens wat meer tolerant worden in Nederland en elkaars keuze op zondag respecteren. Als je niks wilt doen doe je niks en als je iets wilt doen, moet je daarvoor de gelegenheid hebben.Rob wrote: Wel vreemd trouwens dat als je zoveel mogelijk dammers de gelegenheid wilt geven de partijen in levende lijve bij te wonen, je een rustdag op zondag inplant. Om nog maar eens een mank gaande vergelijking met een andere sport te noemen: In de Tour de France wordt echt geen rustdag in het weekend gehouden.
-
Het grootste probleem van de door het bestuur gekozen "oplossing" is nog niet eens genoemd: er dreigt nu op 2 maart in diverse klassen een slotronde van de nationale competitie gespeeld te worden met een onvolledig programma, wat uitnodigt tot competitievervalsing.
Naar ik heb begrepen gaat het bestuur het besluit om de ronde van 5 januari te verplaatsen heroverwegen. Zondag zal, in samenwerking met de wedstrijdcommissie, bekeken worden wat de opties zijn.
-
Een verstandig besluit om nog eens naar het eerder genomen besluit te kijken.
-
- Real name: Frank Verdel
Mocht 5 januari 2 maart worden: dammers aller verenigingen: trekt een geel hesje aan!
-
- Real name: Michel Stempher
CCR heeft inmiddels aangegeven waarom het nòg dommer is om weer terug te komen op dit besluit. In een e-mail aan de Bondsraad, die ik klaarblijkelijk ook nog ontvang, stelt de vereniging dat ze op basis van het besluit eerder deze week de zaalreservering heeft aangepast en dat er andere zaken zijn geregeld.
In mijn ogen is er nog maar één optie mogelijk na dit gepruts: opstappen. Maar ja, wie moet het dan gaan doen.
In mijn ogen is er nog maar één optie mogelijk na dit gepruts: opstappen. Maar ja, wie moet het dan gaan doen.
-
- Real name: Thijs van den Broek
-Bestuur stapt op.Michel Stempher wrote:
-Het professionele apparaat van de KNDB voert nu al de belangrijkste taken uit.
- De professionals (Topsport, NOC NSF) en medewerkers die natuurlijk hun baan willen behouden gaan lobbyen in hun (topsport) omgeving voor nieuwe bestuursleden.
- De Bondsraad gaat akkoord met deze "vriendjes" van Topsport KNDB mits deze bestuurders geen (grote) contributieverhoging gaan doorvoeren en het breedtesport project damz.nl (wat onder en door dit bestuur complete mislukking is) afstoten aan particulier initiatief (eventueel met budget erbij).
- De wedstrijdcommissie krijgt de verantwoordelijkheid voor het regelen van de wedstrijden.
Dit scenario lijkt mij de weg die bewandeld moet worden. De strijd binnen de KNDB tussen Topsport belangen en Breedtesport belangen heeft de breedtesport totaal verloren ook met het nieuwe bestuur en Ebbo de Jong als voorzitter. Ebbo die een heel jaar alleen met de WK match bezig lijkt te zijn en expres (door persoonlijke conflicten) er voor zorgt dat het damz project aan effectiviteit verliest.
Ik hoop dat mijn scenario uitkomt, mocht het bestuur opstappen zal ik (mocht ik nog BR lid zijn) in overleg treden met het topsport gedeelte en ik denk dat ook zij dan inzien dat bovengenoemde stappen voor elke partij, maar zeker voor de damsport, het hoogst haalbare resultaat is.
-
Goh, wat een grote woorden. Als om dit voorval een bestuur al moet opstappen, dan denk ik dat we elk jaar een nieuw bestuur moeten gaan zoeken, omdat het vorige door bondsraad door een niet zo handige beslissing naar huis wordt gestuurd.playforstacks wrote:-Bestuur stapt op.Michel Stempher wrote:
-Het professionele apparaat van de KNDB voert nu al de belangrijkste taken uit.
- De professionals (Topsport, NOC NSF) en medewerkers die natuurlijk hun baan willen behouden gaan lobbyen in hun (topsport) omgeving voor nieuwe bestuursleden.
- De Bondsraad gaat akkoord met deze "vriendjes" van Topsport KNDB mits deze bestuurders geen (grote) contributieverhoging gaan doorvoeren en het breedtesport project damz.nl (wat onder en door dit bestuur complete mislukking is) afstoten aan particulier initiatief (eventueel met budget erbij).
- De wedstrijdcommissie krijgt de verantwoordelijkheid voor het regelen van de wedstrijden.
Dit scenario lijkt mij de weg die bewandeld moet worden. De strijd binnen de KNDB tussen Topsport belangen en Breedtesport belangen heeft de breedtesport totaal verloren ook met het nieuwe bestuur en Ebbo de Jong als voorzitter. Ebbo die een heel jaar alleen met de WK match bezig lijkt te zijn en expres (door persoonlijke conflicten) er voor zorgt dat het damz project aan effectiviteit verliest.
Ik hoop dat mijn scenario uitkomt, mocht het bestuur opstappen zal ik (mocht ik nog BR lid zijn) in overleg treden met het topsport gedeelte en ik denk dat ook zij dan inzien dat bovengenoemde stappen voor elke partij, maar zeker voor de damsport, het hoogst haalbare resultaat is.
Nou, ik denk dat er maar weinig mensen daarvoor te porren zijn.
Waar gaat het nou om.
Het bestuur heeft in al haar enthousiasme over de WK-match een besluit genomen, wat bij een gedeelte van de achterban niet goed is gevallen. Een inschattingsfout, het zij zo. Maar nu moet je er mee dealen.
Ga er eens praktisch mee om.
Er zijn 59 wedstrijden in de Nationale Competitie die op 5 januari zijn gepland. Ongetwijfeld zijn er al flink wat afspraken gemaakt tussen teams onderling.
Zo weet ik dat Huizum – Harderwijk gewoon op 5 januari gespeeld gaat worden (waarschijnlijk is Huizum 2 – Heerenveen 3 ook al geregeld). Misschien dat we via een beamer in speelzaal of op scherm in cafézaal de WK-partij live (zonder geluid) kunnen laten zien. Net zoals je op een collega-bord even kijkt hoe het ervoor staat. Dan zijn we er toch nog bij.
Inventariseer komende week welke afspraken er al door clubs gemaakt zijn (één mailtje vanuit bondsburo naar thuisclubs, met het verzoek voor eind deze week het te melden). Dan heb je helder waar mogelijk nog problemen zijn (geen overeenstemming clubs, speelzaal niet – meer – beschikbaar).
Misschien zijn dat nog maar 10% van de wedstrijden. Ga daar als bestuur, wedstrijdcommissie, bondsburo) kijken naar alternatieve oplossingen (andere speeldata dan 5 januari of 2 maart, andere speelzaal bij collega-verenigingen). Waar een wil is, is een weg en m.i. moet je er samen dan uitkomen.
Zoiets moet voor de Kerst toch wel rond zijn? Dan kunnen we ons vervolgens druk maken om de WK-match.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
- Real name: Thijs van den Broek
Piet, blijkbaar begrijp je mij verkeerd. Het bestuur hoeft zeker niet weg door deze beslissingen maar er spelen nog zoveel meer "grotere" zaken momenteel waardoor ik besloten heb bovenstaande post te maken. Verder zeg ik zeker niet dat de bondsraad dit bestuur naar huis gaat sturen maar heb ik het over het scenario als het bestuur zelf opstapt.
Het bestuur heeft het idee om de ronde van 5 januari uit te stellen vandaag ingetrokken. De achtste ronde zal dus gewoon op 5 januari worden gespeeld. Er is wel een uitzondering gemaakt voor de organiserende vereniging van het WK, Hijken DTC. Zij mogen hun wedstrijden uitstellen, in overleg met de tegenstanders, waarbij wel geldt dat deze voor de 10e ronde moeten worden gespeeld.
Ik voel een protest aankomen van met name WSDV.Rob wrote:Het bestuur heeft het idee om de ronde van 5 januari uit te stellen vandaag ingetrokken. De achtste ronde zal dus gewoon op 5 januari worden gespeeld. Er is wel een uitzondering gemaakt voor de organiserende vereniging van het WK, Hijken DTC. Zij mogen hun wedstrijden uitstellen, in overleg met de tegenstanders, waarbij wel geldt dat deze voor de 10e ronde moeten worden gespeeld.
-
Paul van de Veen wrote:De stand na 7 ronden:
______________Niet opgekomen___Aantal wedstrijden__ Perc.
2013/2014_____52_______________6830_______________0,7613%
2014/2015_____35_______________6510_______________0,5376%
2015/2016_____57_______________6810_______________0,8370%
2016/2017_____57_______________6400_______________0,8906%
2017/2018_____63_______________6600_______________0,9545%
2018/2019_____70_____________4130_____________1,695%