'We hebben goud in handen' (Marcel Kosters).
'Er zit nog genoeg leven in de damwereld' (Johan Krajenbrink)
'We kunnen trots zijn' (Ebbo de Jong)
Verrassend en slagvaardig' (nieuwe slogan KNDB)
Voorwaar, het gaat werkelijk uitstekend met de damsport. Het ledenoverzicht van december 2017 laat weliswaar een voortgaand verlies zien, maar ach wie maalt er nou om zo'n onbelangrijk detail. Het gaat om woorden en de woorden zeggen dat het goed gaat. Voortreffelijk zelfs. Wie goud in handen heeft, staat aan de top. Hoger kan niet. Besef dit goed beste dammers: We staan aan de top!
Toppiejoppie! Topperdepop! En het mooie is, woorden zijn nog gratis ook.
En het gaat alsmaar nog beter worden. Naast alle opgestapelde damborden zou Trumptower verschrompelen tot de grootte van des eigenaars piemeltje. En, waarde damvrienden, er komen meer damborden. Veel en veel meer. China is koortsachtig bezig met de bouw van nieuwe vrachtschepen. De bond gaat daarnaast boeien en binden. En wat denkt u van de infrastructuur die geïmplementeerd gaat worden? Heus waar, het is gezegd op een jeugdleiderscongres. Kortom, we hadden al goud, het gat met de sneue achtervolgers zal alleen maar groter worden.
En terwijl het allemaal zo goed gaat komt De Gelderlander eind juni met een negatief zeikverhaal:
Dammen
totaal van slag
Openingszin: 'Dammen verliest in sneltreinvaart aan populariteit'. Hè bah, spelbrekers!
En had de KNDB zelf de cijfers van het ledenoverzicht niet wat kunnen opleuken? Nu staat er keihard dat na Groningen ook Limburg onder de honderd seniorleden is gedaald. Groningen 75, Limburg 97. Zeeland 0 aspiranten, 0 junioren. Gelukkig weten we van Marcel, Johan en Ebbo dat het hartstikke goed gaat, anders zouden we nog tot verkeerde conclusies kunnen komen.
Zijn er nog dammers die serieus aan vernieuwing & ledenwerving willen doen?
Alvast een gewetensvraag: Heb je ooit wel eens een lid gewonnen? Zoja, hoe deed je dat?
Ledenwerving, hoe doe je dat?
- Henk de Witt
Re: Ledenwerving, hoe doe je dat?
Jaap van Galen heeft inmiddels het artikel in de Gelderlander gepubliceerd onder de titel 'We zitten in een sterfhuisconstructie'. Zowel zijn topic als mijn topic over ledenwerving mag zich verheugen over nul reacties. Dat is bepaald niet veel. Warm weer, vakantie, zomertoernooien, de dammer heeft even iets anders aan zijn hoofd, natuurlijk. Maar er lijkt me toch meer aan de hand. Zowel Jaap als ik stellen het fenomeen van mooipraterij, of zo men wil loze praatjes binnen de damwereld aan de orde. Praatjes die ver verwijderd zijn van de realiteit. Mijn gewetensvraag: 'Heb je ooit al eens een lid geworven?' zal ook niet meehelpen. Zit ik er ver naast met mijn vermoeden dat veel dammers die vraag ontkennend zullen moeten beantwoorden? Op zich is dat niet iets om je voor te schamen. Maar in combinatie met een grote mond, alles beter weten, zomaar van alles roepen op dit forum, kan ik me voorstellen dat menig roeptoeter zich liever even gedeisd houdt.
Om straks natuurlijk weer van alles te roepen. Overal een vrijblijvende mening over te hebben.
Uit de interviews met clubbestuurders in Gelderland-Zuid blijkt dat men goede bedoelingen heeft, maar werkelijk geen idee heeft hoe men het tij nog kan keren. Eric Sanders van Nijmegen Combinatie is wel één van de organisatoren van Nijmegen Open. Daar zit veel werk aan vast, het is een mooi toernooi, lange tijd één van mijn lievelingstoernooien. Maar zoals bij bijna alle toernooien worden er alleen mensen bereikt die al dammen, vaak al heel lang dammen.
Bij ledenwerving, of zo men wil bij het boeien en binden dat er aan voorafgaat, gaat het juist om het bereiken van mensen die (nog) niet dammen. Daartoe zal men iets anders moeten verzinnen, dan wekelijks met een groepje dammers in een zaaltje bijeen te komen. Reclame maken, zoals één van de bestuurders oppert, zal bij een kleine, onzichtbare sport als dammen maar heel weinig effect sorteren. Men zal naar buiten moeten treden. Contact moeten leggen met personen, met buurtverenigingen, met migrantenorganisaties. En met scholen natuurlijk, dat spreekt van zelf.
Weer een paar vragen waarop het antwoord niet al te moeilijk is:
- Als doorgewinterde dammers in steeds mindere mate de clubavond bezoeken, hoe stelt men zich dan voor dat potentieel geïnteresseerde niet-dammers wel de moeite nemen om een clubavond te bezoeken en het daar ook nog tof vinden?
- Zou het misschien kunnen zijn dat de traditionele clubavond niet meer van deze tijd is?
- Een groep dammers hopt van toernooi naar toernooi, prachtig, maar zou iemand die in huiselijke kring wel eens een partijtje speelt ook maar een seconde overwegen om een week lang in de zomer aan het toernooi in Nijmegen mee te doen? Of aan één van al die andere toernooien?
Om straks natuurlijk weer van alles te roepen. Overal een vrijblijvende mening over te hebben.
Uit de interviews met clubbestuurders in Gelderland-Zuid blijkt dat men goede bedoelingen heeft, maar werkelijk geen idee heeft hoe men het tij nog kan keren. Eric Sanders van Nijmegen Combinatie is wel één van de organisatoren van Nijmegen Open. Daar zit veel werk aan vast, het is een mooi toernooi, lange tijd één van mijn lievelingstoernooien. Maar zoals bij bijna alle toernooien worden er alleen mensen bereikt die al dammen, vaak al heel lang dammen.
Bij ledenwerving, of zo men wil bij het boeien en binden dat er aan voorafgaat, gaat het juist om het bereiken van mensen die (nog) niet dammen. Daartoe zal men iets anders moeten verzinnen, dan wekelijks met een groepje dammers in een zaaltje bijeen te komen. Reclame maken, zoals één van de bestuurders oppert, zal bij een kleine, onzichtbare sport als dammen maar heel weinig effect sorteren. Men zal naar buiten moeten treden. Contact moeten leggen met personen, met buurtverenigingen, met migrantenorganisaties. En met scholen natuurlijk, dat spreekt van zelf.
Weer een paar vragen waarop het antwoord niet al te moeilijk is:
- Als doorgewinterde dammers in steeds mindere mate de clubavond bezoeken, hoe stelt men zich dan voor dat potentieel geïnteresseerde niet-dammers wel de moeite nemen om een clubavond te bezoeken en het daar ook nog tof vinden?
- Zou het misschien kunnen zijn dat de traditionele clubavond niet meer van deze tijd is?
- Een groep dammers hopt van toernooi naar toernooi, prachtig, maar zou iemand die in huiselijke kring wel eens een partijtje speelt ook maar een seconde overwegen om een week lang in de zomer aan het toernooi in Nijmegen mee te doen? Of aan één van al die andere toernooien?
-
Henk, even vanaf mijn warme vakantie-adres.
Ik ben het helemaal met je analyses eens. De meeste verenigingen zijn ten dode opgeschreven omdat je volledig naar binnen gericht zijn. Over tien jaar zijn er nog maar 30 verenigingen in Nederland.
Jouw vereniging VST is een negatieve uitzondering. Complimenten!
Ik ben het helemaal met je analyses eens. De meeste verenigingen zijn ten dode opgeschreven omdat je volledig naar binnen gericht zijn. Over tien jaar zijn er nog maar 30 verenigingen in Nederland.
Jouw vereniging VST is een negatieve uitzondering. Complimenten!
Uit de Volkskrant gisteren:
Vul de sport in.Het internationale **** is ziek, maar de patiënt zegt zich kiplekker te voelen. De blik is naar binnen gekeerd, terwijl het IOC de olympische status van het **** al eerder ter discussie stelde. Ze willen het niet horen in Nederland.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
We are not alone...
Artikel in lokale dagblad: https://www.tubantia.nl/binnenland/trad ... ~a986c470/
"Grote, traditionele sportbonden als de voetbalbond KNVB, de tennisbond KNLTB en de Hippische Sportfederatie voor paardensport kampen met teruglopende ledenaantallen.
Mensen zijn wél meer gaan sporten, maar laten clubs links liggen.
Met 22.000 lidmaatschappen minder ging de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) het hardst achteruit. De voetbalbond KNVB had in 2017 14.000 opzeggingen en de tennisbond KNLTB moet het met 12.000 lidmaatschappen minder doen.
Volgens het Mulier Instituut, dat onderzoek doet naar sport, hebben ‘de meeste traditionele bonden het moeilijk’. ,,Mensen geven aan dat traditionele sporten teveel tijd in beslag nemen’’, verklaart directeur Hugo van der Poel. ,,Volwassenen zeggen dat de verplichtingen van gezin en werk zich slecht verhouden tot de tijd die de sportclub van ze eist.’’
Mensen wijken uit naar hardlopen, wandelen en fitnessen, dat flexibeler is in te plannen. Sportbonden en NOC-NSF gaan samen om tafel om hier lessen uit te trekken. Manager sportparticipatie Richard Kaper bij NOC-NSF: ,,Sportbonden en -clubs kunnen hier nog een slag in maken door ook flexibeler sportaanbod te gaan aanbieden.''
De vergrijzing van de bevolking draagt ook bij aan een afname van het aantal leden. In krimpgebieden blijft vaak te weinig jeugd over om een eigen sportclub in stand te houden. ,,Die acht kinderen die nog wel zouden willen voetballen, hebben dan niet genoeg maatjes meer’’, aldus de voorman van het Mulier Instituut. Door fusies van sportverenigingen moeten sporters verder reizen, wat lidmaatschap minder aantrekkelijk maakt. "
Artikel in lokale dagblad: https://www.tubantia.nl/binnenland/trad ... ~a986c470/
"Grote, traditionele sportbonden als de voetbalbond KNVB, de tennisbond KNLTB en de Hippische Sportfederatie voor paardensport kampen met teruglopende ledenaantallen.
Met 22.000 lidmaatschappen minder ging de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) het hardst achteruit. De voetbalbond KNVB had in 2017 14.000 opzeggingen en de tennisbond KNLTB moet het met 12.000 lidmaatschappen minder doen.
Volgens het Mulier Instituut, dat onderzoek doet naar sport, hebben ‘de meeste traditionele bonden het moeilijk’. ,,Mensen geven aan dat traditionele sporten teveel tijd in beslag nemen’’, verklaart directeur Hugo van der Poel. ,,Volwassenen zeggen dat de verplichtingen van gezin en werk zich slecht verhouden tot de tijd die de sportclub van ze eist.’’
Mensen wijken uit naar hardlopen, wandelen en fitnessen, dat flexibeler is in te plannen. Sportbonden en NOC-NSF gaan samen om tafel om hier lessen uit te trekken. Manager sportparticipatie Richard Kaper bij NOC-NSF: ,,Sportbonden en -clubs kunnen hier nog een slag in maken door ook flexibeler sportaanbod te gaan aanbieden.''
De vergrijzing van de bevolking draagt ook bij aan een afname van het aantal leden. In krimpgebieden blijft vaak te weinig jeugd over om een eigen sportclub in stand te houden. ,,Die acht kinderen die nog wel zouden willen voetballen, hebben dan niet genoeg maatjes meer’’, aldus de voorman van het Mulier Instituut. Door fusies van sportverenigingen moeten sporters verder reizen, wat lidmaatschap minder aantrekkelijk maakt. "
- Henk de Witt
Typisch weer zo'n reactie van een hardleerse, conservatieve dambestuurder die van geen vernieuwing wil weten. De suggestie is: alle sportbonden gaan achteruit dus dammen ook. Ik, de conservatieve dambestuurder Paul van de Veen, was mijn handen in onschuld. Te makkelijk Paul, het gaat ook om verhoudingen. De KNVB bijvoorbeeld mag dan leden verliezen, men heeft er altijd nog meer dan een miljoen over. Het vrouwenvoetbal zit in de lift en telt inmiddels 250.000 leden. Hoeveel leden heeft de dambond er nog? En het vrouwendammen, zit dat ook in lift? De bridgebond maakt zich zorgen over de vergrijzing en probeert jongeren aan te trekken. Of dat lukt? Eerlijk gezegd betwijfel ik dat. De bridgebond telt overwegend oudere leden, net als het dammen. Bij bridge gaat het dan nog wel om 100.000 leden, bij dammen iets meer dan 3.000. Hoe de actuele ontwikkeling bij de hockeybond is, weet ik niet. Ik weet wel dat het ledental van de hockeybond zo'n dertig jaar geleden binnen tien jaar explodeerde, van 125.000 naar 250.000, met als bijverschijnsel wachtlijsten voor de jeugd. De groei was te danken aan een omslag in het denken, van een traditionele sportbond naar een toonaangevende bond op het gebied van innovatie. Allerlei buitenissige regeltjes en tradities werden geschrapt, het spel werd vele malen aantrekkelijker. En hoe zat het met de innovatie van de dambond in die tijd? Nul komma nul nul.Paul van de Veen wrote:We are not alone...
Uit jouw bijdrage: Volgens het Mulier Instituut, dat onderzoek doet naar sport, hebben 'de meeste traditionele bonden het moeilijk'. ,,Mensen geven aan dat traditionele sporten teveel tijd in beslag nemen’’, verklaart directeur Hugo van der Poel. ,,Volwassenen zeggen dat de verplichtingen van gezin en werk zich slecht verhouden tot de tijd die de sportclub van ze eist.’’ Dit is volkomen juist. En welke conclusie trekt Paul van de Veen daaruit? De damsport kostte in verhouding al heel veel tijd. En dwars tegen de tijdgeest in wordt alsmaar nog meer beslag op de tijd van dammers gelegd. Dubbele rondes die tien uur op een dag vergen zijn heel gewoon geworden, net als eindeloze barrages in Worldcups. Zo wordt het dammen steeds meer een zaak van een kleine groep voor wie het dammen centraal staat in hun leven. Mensen die het als een leuke hobby zien haken steeds meer af, jongeren en vrouwen al helemaal. Met dank aan conservatieve bestuurders als Paul van de Veen. De tijdgeest vraagt om aanpassingen, niet om slappe excuses voor een desastreus beleid.
Ik hoor hier vooral geluiden over wat er mis is met de huidige vorm waarop het dammen georganiseerd is. Wat ik heel erg mis, is de vraag op welke manier mensen met dammen bezig willen zijn, en welke rol een vereniging daarbij kan/moet spelen.
Wat ik zie is dat heel veel mensen in vergelijkbare situatie als ik (getrouwd, jong kind, man en vrouw werken) het ontzettend leuk vinden om af en toe spellen te spelen. Maar dat het teveel van het goede is om na alle verplichtingen van de dag ook nog in absolute stilte een partij van vier uur uit te zitten.
Volgens mij heeft het pas zin om aan ledenwerving te denken als de clubavond ook meer inhoudt dan 4 uur stilzitten.
Wat ik zie is dat heel veel mensen in vergelijkbare situatie als ik (getrouwd, jong kind, man en vrouw werken) het ontzettend leuk vinden om af en toe spellen te spelen. Maar dat het teveel van het goede is om na alle verplichtingen van de dag ook nog in absolute stilte een partij van vier uur uit te zitten.
Volgens mij heeft het pas zin om aan ledenwerving te denken als de clubavond ook meer inhoudt dan 4 uur stilzitten.
-
Houd toch een keer op met dat domme op de persoon gerichte gekwaak. Ga eens wat doen.Henk de Witt wrote:En welke conclusie trekt Paul van de Veen daaruit? ...
Met dank aan conservatieve bestuurders als Paul van de Veen. ...
Paar weken terug organiseerden we bij EDC een toernooitje Canadees, (veel belangstelling in Nederland voor de bij EDC gemaakte Canadese borden)
Vorige week organiseerden we een simultaan Fries dammen, deze week toernooitje 64 velden, volgende week misschien wel Quatre Mains. Voor elk wat wils. En dat werkt.
Je weet niet half wat een actieve club als EDC allemaal onderneemt om aan leden te komen.
Er kwam afgelopen dinsdag weer iemand langs die avondje lekker heeft gedamd.
Daar doen we het voor. Ik en vele anderen. Voorbereidingen voor komend jaar dammen in Overijssel in volle gang.