DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Henk de Witt

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Henk de Witt » Thu Jun 14, 2018 12:04

Ebbo voelt zich genaaid. Maar wat wil Ebbo? Ebbo vindt dat het vorige bestuur het eigenlijk heel goed heeft gedaan. Van Ebbo nog geen enkele vernieuwende beleidsvisie vernomen. En dat zou je toch mogen verwachten want het huidige beleid, beter gezegd non-beleid, is failliet. De leegloop gaat onverminderd door. Waar Ebbo zo trots op is begrijp ik niet.

Het gedoe rond de contracten van een minibondje in verval kan mij matig boeien. Jaren geleden heb ik Johan Krajenbrink al gewaarschuwd dat uiteindelijk zijn baan ook in gevaar komt wanneer hij conservatief non-beleid, waarvan een ieder kan zien dat het volledig failliet is, blijft steunen. Dat hij de mogelijkheden in deze zeer zwakke bond benut om zijn baan veilig te stellen, is misschien niet fraai maar zeer menselijk. Johans schoorsteen moet ook roken. Ebbo heeft natuurlijk alle middelen om dit terug te draaien, denk bijvoorbeeld aan verstoorde verhoudingen tussen bestuur en technisch directeur. Maar hoe boos is Ebbo werkelijk? Ik mag het misschien niet schrijven, maar dat hier een toneelstukje wordt opgevoerd dringt zich telkens aan mij op.

Ebbo is zeker daadkrachtig, denk aan de kordate wijze waarop hij het arme plusje de nek omdraaide.

Opheffen van de bondsraad, zoals Guido voorstelt, is natuurlijk geen oplossing. Machteloos gepraat van enkele bondsraadsleden en andere dammers op dit forum is altijd nog beter dan duister zwijgen.

Maar, ik herhaal, investeer niet teveel in de bond, zonde van de tijd en energie. De bond is niet beter dan de verzameling zonderlingen die de meerderheid vormen. Laat de bond zijn ding doen: nationale competitie, organisatie van nationale kampioenschappen, opleiding talenten, servicebureau.
Investeer in vernieuwende activiteiten waartoe deze bond niet in staat is. Steun deze activiteiten. Wil je lesgeven aan jonge kinderen, al dan niet met taartbakkende moeders? Werk niet met de KNDB-boeken. Gooi ze weg! Werk met een modern stappenplan. Lijkt het je leuk om een toptoernooi te organiseren? Weg met die deprimerende remisetelling! Experimenteer met alternatieve tellingen. Ben je bezig met de promotie van het damspel onder niet-dammers en stuit je op negatieve beeldvorming (suf, saai, remise, wereldvreemde nerds, spel voor kinderen en oude mannetjes)? Ga niet krampachtig in de verdediging en zeg gerust dat je deze beeldvorming volledig begrijpt. Dat het dammen op zich een prachtig denkspel is, maar helaas is gekaapt door een groep zonderlingen. Demonstreer dat jij het heel anders aanpakt.

Kritiek op het forum op al die zonderlinge, kromme praatjes die ook hier voorbij komen is ook goed. Maar besteed er niet te veel tijd aan. Dat doe ik wel. Iemand moet zich opofferen.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Thu Jun 14, 2018 13:24

Wieger Wesselink wrote:Begrijp ik het nu goed dat de KNDB recentelijk de geldkraan verder heeft opengedraaid door middel van uitbreiding van trainerscontracten?
hoe het precies zit is nog onduidelijk (zelfs voor het bestuur vermoed ik).
Maar volgens mij zit het zo :

En zijn contracten en overeenkomsten gesloten met betrekking tot Team NL in ruil daarvoor kreeg de KNDB geld dat geld heeft de directeur en TD gebruikt om de contracten van de talentcoach van parttime naar fulltime uit te breiden. Hoogst waarschijnlijk met de redenering : In het contract (wat de TD en directeur zelf hebben gesloten) staat dat dit geld hiervoor bedoelt is.
Klinkt bizar maar zo gaat het er aan toe binnen de KNDB.

Een klein addertje onder het gras is dat het bedrag wat gekregen wordt niet gelijk is aan de totale kosten van de uitbreiding van het trainerscontract, aangezien de werkgevers lasten wel ten kosten komen van de KNDB (zo is mij dat door het vorige bestuur als ook de vorige vergadering verteld).

Zoals ik ook al een tijdje benoem kan de bond op deze manier inderdaad failliet gaat omdat de KNDB altijd zelf ook moet bijleggen bij zulke uitgaven. Wat nu in ieder geval al is dat er door dit soort contructies geen geld meer is voor de breedtesport. Bizar maar waar.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Jun 14, 2018 14:27

playforstacks wrote:
Wieger Wesselink wrote:Begrijp ik het nu goed dat de KNDB recentelijk de geldkraan verder heeft opengedraaid door middel van uitbreiding van trainerscontracten?
hoe het precies zit is nog onduidelijk (zelfs voor het bestuur vermoed ik).
Maar volgens mij zit het zo :

En zijn contracten en overeenkomsten gesloten met betrekking tot Team NL in ruil daarvoor kreeg de KNDB geld dat geld heeft de directeur en TD gebruikt om de contracten van de talentcoach van parttime naar fulltime uit te breiden. Hoogst waarschijnlijk met de redenering : In het contract (wat de TD en directeur zelf hebben gesloten) staat dat dit geld hiervoor bedoelt is.
Klinkt bizar maar zo gaat het er aan toe binnen de KNDB.

Een klein addertje onder het gras is dat het bedrag wat gekregen wordt niet gelijk is aan de totale kosten van de uitbreiding van het trainerscontract, aangezien de werkgevers lasten wel ten kosten komen van de KNDB (zo is mij dat door het vorige bestuur als ook de vorige vergadering verteld).

Zoals ik ook al een tijdje benoem kan de bond op deze manier inderdaad failliet gaat omdat de KNDB altijd zelf ook moet bijleggen bij zulke uitgaven. Wat nu in ieder geval al is dat er door dit soort contructies geen geld meer is voor de breedtesport. Bizar maar waar.
Bedankt voor de uitleg, Thijs! Voor mij klinkt het een beetje alsof de KNDB de regie uit handen heeft gegeven aan een complete buitenstaander (Arjen de Vries), die het geen probleem vindt om de reserves van de KNDB er in een paar jaar doorheen te draaien.

playforstacks

Post by playforstacks » Thu Jun 14, 2018 14:57

Wieger Wesselink wrote:
Bedankt voor de uitleg, Thijs! Voor mij klinkt het een beetje alsof de KNDB de regie uit handen heeft gegeven aan een complete buitenstaander (Arjen de Vries), die het geen probleem vindt om de reserves van de KNDB er in een paar jaar doorheen te draaien.

Graag gedaan!
laat ik het voor 1 keertje een beetje opnemen voor de KNDB. Ik denk dat in eerdere tijden om aan (topsport) subsidie eisen te voldoen de KNDB gedwongen was om in het cluster te gaan en een directeur (fulltime in cluster) te hebben. Dit waren verplichtingen van NOC NSF. daarna heeft de KNDB inderdaad flink gefaald omdat ze veel te veel ruimte lieten aan het professionele gedeelte van de KNDB en de NOC NSF (cluster) directeur. De bestuursleden van toen hadden de mogelijke gevolgen onderschat om de TD en directeur zoveel macht te geven en het cluster heel de bond te laten runnen (inclusief financiële administratie).

Verder ben ik inderdaad niet te spreken over Arjan de Vries die niet de belangen voor de damsport behartigt maar zijn eigen belangen en die van de Technische staf. (Want zolang hij zijn bonden in de pas van NOC NSF laat lopen en daar nog wat kan bijklussen houd hij zijn baan en loon die naar mijn schatting ook boven de balkende norm ligt)

De technische staf en TD verwijt ikzelf dan weer wat minder ik geloof oprecht dat die tenminste nog wel een damhart hebben. En zoals Henk al zei is het heel menselijk dat waar ze de ruimte krijgen van de KNDB die ruimte pakken zodat zij zelf niet op de toch komen te staan.

Maar goed dit alles zorgt er wel voor dat onder de streep niks over is voor de breedtesport, rechtsom of linksom vind ik dat dit bestuur daar flink achteraan moet en desnoods stel je de directeur maar aansprakelijk voor alle handtekeningen zonder toestemming in de afgelopen jaren.
Ikzelf denk al wel stuk of 5-10 die hij zonder toestemming heeft gezet van het bestuur en die tot (enorme) schaden hebben geleden (en komende jaren nog gaan lijden).

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jun 14, 2018 16:50

Ik heb wel weer wat losgemaakt. Mooi.

Net als de meeste leden heb ik geen directe inzage in de financiële cijfers van de KNDB. Ik heb de stukken van 2018 alleen 5 minuten in hard copy kunnen inzien. Mijn conclusie: een groot deel van de KNDB organisatie wordt betaald uit subsidie van NOC*NSF. Zonder deze subsidie kan de KNDB haar organisatie niet betalen. En dan heb ik het niet over de technische staf, maar over het bureau en de activiteiten die vanuit dat bureau plaatsvinden. Ik concludeer daaruit dat de KNDB het NOC*NSF hard nodig heeft om de organisatie in stand te houden.

Terecht kun je je afvragen of je de KNDB organisatie wel in stand moet willen houden. En wat dat betekent als je het niet zou doen. Ik denk dan absoluut niet aan zaken als TeamNL, nationale trainingen en topsport. Dat is maar voor een paar mensen. Ik maak me wel zorgen over de activiteiten waar veel meer mensen aan mee doen. Clubcompetitie, schooldamwedstrijden, NK’s in 10 categorieën en ik vergeet vast nog wel meer. De rol die de KNDB speelt in de internationale organisatie van het dammen. Vergeet niet dat wij het best georganiseerde damland zijn in de wereld en dat er veel op internationaal niveau bestaat, omdat de KNDB zo’n sterke organisatie is. Je moet heel, heel voorzichtig zijn met de conclusie dat het met veel minder organisatie ook wel kan. Kom maar op, noem mij maar conservatief. Daarmee los je het probleem niet op. Voordat je aan de organisatie sleutelt, dien je uit te zoeken wat de gevolgen zijn en een plan te hebben hoe daarmee om te gaan.

Natuurlijk heb ik geen probleem met klokkenluiders. Op dat gebied heeft Thijs ook zeker zijn verdiensten, hoewel hij soms nogal naïef is. Dat punt van meerjarige contracten was lang en breed bekend en eenvoudig te vinden in oude notulen van de bondsraad. Ik weet niet wat er gezegd is bij de vergadering - ik was er niet bij, maar NOC*NSF heeft altijd met meerjarige cycli gewerkt. Het bestuur heeft hier gewoon gedaan wat ze al tientallen jaren deed.

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat Thijs zowel klokkenluider, als rechter, als beul is. Het is prima dat je iets uitzoekt en aan de kaak stelt, maar als bondsraadslid heb je een verantwoordelijkheid naar de bond (dat zijn wij allemaal) toe. Je macht als beul gebruiken, is een teken van enorme zwakte. Dan heb je volkomen gefaald in de relatie met het bestuur. Ik zou het erg prettig vinden, als Thijs daaruit zijn conclusies zou trekken en zou inzien dat het aan anderen is om weer een goede relatie tussen bondsraad en bestuur op te bouwen. Dat voorkomt nog grotere schade. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat Thijs een goede relatie gaat opbouwen met het nieuwe bestuur.

Michel manifesteert zich alleen als een beul die zijn werk iets te graag doet. Eens in het jaar moet de guillotine weer omlaag, zelfs als daar geen reden voor is. Ook hier zie ik niets opbouwends richting het bestuur.

Het is hartstikke goed dat Thijs klokkenluider wil spelen en dat Michel af en toe kritisch is. Die rol moeten ze ook zeker blijven vervullen. Maar niet als bondsraadslid. Ik heb van iemand gehoord dat de huidige bondsraad tot december 2018 zit. Ik kan zo snel even niet vinden of dit waar is. De komende verkiezingen zijn in elk geval geen agendapunt geweest op de vorige vergadering. Er is er nog één voor het eind van het jaar. Ik hoop dat er iemand op het idee komt om op tijd verkiezingen uit te schrijven.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jun 14, 2018 16:58

Thijs, bedankt voor de uitleg. Na wel heel veel keer vragen van wel heel veel kanten is er eindelijk iemand die klokkenluider wil spelen. Dit is het soort transparantie dat ik voor ogen heb.

Wat ik totaal bizar vind, is dat de dammers Krajenbrink en Keurentjes de uitbreiding van Keurentjes’ contract respectievelijk hebben voorgesteld en geaccepteerd. Natuurlijk zijn beiden op de hoogte dat de algemene lasten niet door een NOC*NSF subsidie worden gedekt. En natuurlijk beseffen beiden dat de KNDB dit soort extra lasten niet kan dragen. Dit lijkt me een ultiem bewijs dat zij niet het beste voor hebben met de KNDB.

Wat moeten een technisch directeur en een talentencoach allemaal doen om eens vervangen te worden?

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jun 14, 2018 17:15

Nog een saillant puntje uit de 5 minuten dat ik de financiële cijfers heb ingezien: de KNDB heeft over 2017 een positief resultaat geboekt. En dat vooral dankzij de NOC*NSF subsidie.

De bondsraadsleden die het bestuur dat een meerjarig contract heeft gesloten dat nodig was voor deze subsidie, zonder pardon naar huis hebben gestuurd, zouden zich de ogen uit hun kop moeten schamen. Het is mij wel duidelijk dat het financiële beleid van het oude bestuur zo slecht nog niet was.

playforstacks

Post by playforstacks » Thu Jun 14, 2018 18:16

GuidoB wrote:Thijs, bedankt voor de uitleg. Na wel heel veel keer vragen van wel heel veel kanten is er eindelijk iemand die klokkenluider wil spelen. Dit is het soort transparantie dat ik voor ogen heb.

Wat ik totaal bizar vind, is dat de dammers Krajenbrink en Keurentjes de uitbreiding van Keurentjes’ contract respectievelijk hebben voorgesteld en geaccepteerd. Natuurlijk zijn beiden op de hoogte dat de algemene lasten niet door een NOC*NSF subsidie worden gedekt. En natuurlijk beseffen beiden dat de KNDB dit soort extra lasten niet kan dragen. Dit lijkt me een ultiem bewijs dat zij niet het beste voor hebben met de KNDB.

Wat moeten een technisch directeur en een talentencoach allemaal doen om eens vervangen te worden?
Guido waar heb jij weer over? ik heb de naam Keurentjes niet genoemd wel de directeur. Blijkbaar weet je gewoon niet waar je het over hebt dat blijkt ook uit deze post:
GuidoB wrote:Nog een saillant puntje uit de 5 minuten dat ik de financiële cijfers heb ingezien: de KNDB heeft over 2017 een positief resultaat geboekt. En dat vooral dankzij de NOC*NSF subsidie.

De bondsraadsleden die het bestuur dat een meerjarig contract heeft gesloten dat nodig was voor deze subsidie, zonder pardon naar huis hebben gestuurd, zouden zich de ogen uit hun kop moeten schamen. Het is mij wel duidelijk dat het financiële beleid van het oude bestuur zo slecht nog niet was.
Hier kan ik alleen om lachen. Je kijkt 5 minuten en kan opmaken hoe de bond er financieel voor staat. Ik heb ook geen zin meer om mensen die zich er zo slecht in willen verdiepen wegwijs te maken. Zeker niet als ze ook nog zulke uitspraken doen en ook nog overtuigend proberen te zijn dat ze weten waar ze over hebben.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Jun 14, 2018 18:20

GuidoB wrote:Ik heb wel weer wat losgemaakt. Mooi.

Net als de meeste leden heb ik geen directe inzage in de financiële cijfers van de KNDB. Ik heb de stukken van 2018 alleen 5 minuten in hard copy kunnen inzien. Mijn conclusie: een groot deel van de KNDB organisatie wordt betaald uit subsidie van NOC*NSF. Zonder deze subsidie kan de KNDB haar organisatie niet betalen. En dan heb ik het niet over de technische staf, maar over het bureau en de activiteiten die vanuit dat bureau plaatsvinden. Ik concludeer daaruit dat de KNDB het NOC*NSF hard nodig heeft om de organisatie in stand te houden.

Terecht kun je je afvragen of je de KNDB organisatie wel in stand moet willen houden. En wat dat betekent als je het niet zou doen. Ik denk dan absoluut niet aan zaken als TeamNL, nationale trainingen en topsport. Dat is maar voor een paar mensen. Ik maak me wel zorgen over de activiteiten waar veel meer mensen aan mee doen. Clubcompetitie, schooldamwedstrijden, NK’s in 10 categorieën en ik vergeet vast nog wel meer. De rol die de KNDB speelt in de internationale organisatie van het dammen. Vergeet niet dat wij het best georganiseerde damland zijn in de wereld en dat er veel op internationaal niveau bestaat, omdat de KNDB zo’n sterke organisatie is. Je moet heel, heel voorzichtig zijn met de conclusie dat het met veel minder organisatie ook wel kan. Kom maar op, noem mij maar conservatief. Daarmee los je het probleem niet op. Voordat je aan de organisatie sleutelt, dien je uit te zoeken wat de gevolgen zijn en een plan te hebben hoe daarmee om te gaan.

Natuurlijk heb ik geen probleem met klokkenluiders. Op dat gebied heeft Thijs ook zeker zijn verdiensten, hoewel hij soms nogal naïef is. Dat punt van meerjarige contracten was lang en breed bekend en eenvoudig te vinden in oude notulen van de bondsraad. Ik weet niet wat er gezegd is bij de vergadering - ik was er niet bij, maar NOC*NSF heeft altijd met meerjarige cycli gewerkt. Het bestuur heeft hier gewoon gedaan wat ze al tientallen jaren deed.

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat Thijs zowel klokkenluider, als rechter, als beul is. Het is prima dat je iets uitzoekt en aan de kaak stelt, maar als bondsraadslid heb je een verantwoordelijkheid naar de bond (dat zijn wij allemaal) toe. Je macht als beul gebruiken, is een teken van enorme zwakte. Dan heb je volkomen gefaald in de relatie met het bestuur. Ik zou het erg prettig vinden, als Thijs daaruit zijn conclusies zou trekken en zou inzien dat het aan anderen is om weer een goede relatie tussen bondsraad en bestuur op te bouwen. Dat voorkomt nog grotere schade. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat Thijs een goede relatie gaat opbouwen met het nieuwe bestuur.

Michel manifesteert zich alleen als een beul die zijn werk iets te graag doet. Eens in het jaar moet de guillotine weer omlaag, zelfs als daar geen reden voor is. Ook hier zie ik niets opbouwends richting het bestuur.

Het is hartstikke goed dat Thijs klokkenluider wil spelen en dat Michel af en toe kritisch is. Die rol moeten ze ook zeker blijven vervullen. Maar niet als bondsraadslid. Ik heb van iemand gehoord dat de huidige bondsraad tot december 2018 zit. Ik kan zo snel even niet vinden of dit waar is. De komende verkiezingen zijn in elk geval geen agendapunt geweest op de vorige vergadering. Er is er nog één voor het eind van het jaar. Ik hoop dat er iemand op het idee komt om op tijd verkiezingen uit te schrijven.
Je weet dat ik niet op basis van een verkiezing in de Bondsraad zit? Wees gerust: persoonlijk trek ik mijn conclusies al als het bestuur niet ingaat op de wens van iedereen die ook breedtesport een warm hart toedraagt. Ze hebben nog 1 dag aangenomen dat er in het weekend niet gewerkt wordt.

playforstacks

Post by playforstacks » Thu Jun 14, 2018 18:21

GuidoB wrote:I
Je zegt zelf dat je er niet bij was maar weet wel dat bestuur precies hetzelfde heeft gedaan als altijd. Het bestuur gaf aan dat het voor 1 jaar was misschien had je gelijk dat het raar was dat de rest van de bondsraad zo'n bestuur nog vertrouwde daarop.
als ik dit zo lees was je inderdaad wel toe aan vakantie. Ik raad je aan die vakantie dan ook beetje te benutten in plaats van zulke warrige teksten te posten. Hopelijk kom je er dan weer beetje bovenop Guido.
Last edited by playforstacks on Thu Jun 14, 2018 18:22, edited 1 time in total.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Jun 14, 2018 18:22

We zijn wel hard bezig om een hervorming van de Bondsraad te regelen. Zo is er een commissie samengesteld die iets gaat bedenken. Ik weet dat Groningen en Overijssel al pleiten voor provinciale bestuurders in plaats van deze huidige poppenkast. Ik wil er persoonlijk nog aan toevoegen dat ik liever alle provincies afschaf en overga op zo'n zes rayons.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jun 14, 2018 18:23

Thijs, wie is de talentencoach volgens jou? Iemand anders dan Keurentjes? Heb ik ergens iets gemist?

Hoezo niet willen verdiepen in de financiële cijfers? Deze zijn niet openbaar, zoals je weet. Ik zou ze graag willen hebben, zodat ik er langer naar kan kijken.

En beweer je dat de KNDB over 2017 geen positief resultaat heeft geboekt? En als je dan bedenkt dat je het bestuur hebt weggestuurd wegens financieel wanbeleid, bekruipt je dan geen gevoel dat je iets verkeerd hebt gedaan?

playforstacks

Post by playforstacks » Thu Jun 14, 2018 18:29

GuidoB wrote:Thijs, wie is de talentencoach volgens jou? Iemand anders dan Keurentjes? Heb ik ergens iets gemist?

Hoezo niet willen verdiepen in de financiële cijfers? Deze zijn niet openbaar, zoals je weet. Ik zou ze graag willen hebben, zodat ik er langer naar kan kijken.

En beweer je dat de KNDB over 2017 geen positief resultaat heeft geboekt?
Nog een keertje dan heb wel genoeg van.

-Keurentjes is de talentcoach, zijn parttime contract is inderdaad van parttime naar fulltime gegaan. Ik heb nergens geschreven of überhaupt gesuggereerd dat hij zelf daar iets mee te maken had. Ik heb aangegeven dat de TD en de directeur (dat is NIET de talentcoach) dat geregeld hebben. Ik heb ook nergens geschreven dat de talentcoach en de TD slecht met de KNDB voor hebben. Wel dat de directeur niet handelt in belang van de KNDB en de damsport.

- De financiële gegevens zijn openbaar? gaat het wel goed met je?

- Ik beweer zeker dat het onderliggende resultaat uit 2017, zonder incidentele meevallers, negatief is.
En dan heb ik het nog niet eens over feit dat in 2017 10k breedtesport gelden niet is uitgegeven om financiële gaten te vullen.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Thu Jun 14, 2018 23:57

GuidoB wrote:Nog een saillant puntje uit de 5 minuten dat ik de financiële cijfers heb ingezien: de KNDB heeft over 2017 een positief resultaat geboekt. En dat vooral dankzij de NOC*NSF subsidie.
Ha Guido, jouw snelle analyse is in de Bondsraadsvergadering totaal niet gedeeld door het Bestuur. De penningmeester heeft meegedeeld dat het positieve resultaat vooral behaald was door incidentele meevallers ter waarde van € 10.000 aangevuld met een reductie van de personeelskosten topsport met € 49.000.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Jun 15, 2018 00:23

Thijs, het boeit mij totaal niet wat jij wel en wat jij niet precies hebt geschreven. Je geeft informatie en dat is prima. Samen met andere bronnen vorm ik daarmee een beeld van de situatie.

Je kunt niet iemands arbeidscontract aanpassen, zonder dat deze daar iets mee te maken heeft. Krajenbrink kan niet Keurentjes opdragen om voortaan fulltime te gaan werken. Zoiets gaat in overleg.

En de financiële stukken waar ik het over heb, zijn niet openbaar. Ze staan niet op de KNDB site. Enige informatie over incidenten is mij ook onbekend.

Post Reply