DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Jan Pieter » Mon Jun 11, 2018 10:44

.
Last edited by Jan Pieter on Mon Jun 11, 2018 11:58, edited 1 time in total.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Jun 11, 2018 11:28

playforstacks wrote:Ikzelf heb op koningsdag ook zo'n dambordje aan een kind gegeven. De eerste reactie " ow dit ga ik met Opa spelen, mam mag ik deze ook op vakantie meenemen? " De moeder vond het ook fantastisch. Als ik dat dambordje niet had gegeven zou deze jongen nu niet soms potje dammen en positieve dam ervaring hebben.
Welke onderbouwing heb je nu nog meer nodig dan Henk?
Dit is een mooi voorbeeld Thijs. Niets mis mee natuurlijk. Maar nu dit. In de periode dat ik damlessen gaf op scholen was mijn eerste vraag als ik op een nieuwe school kwam altijd of er thuis een dambord was. Tot mijn verrassing gingen bijna altijd de meeste handen omhoog. Tot mijn verrassing want de damsport was toen al bijna weggevaagd, ik spreek over de periode tot 2007. Sindsdien is het snel verder bergafwaarts gegaan.
Mijn vervolgvraag was wie er thuis wel eens damde. Dan gingen er minder vingers omhoog, maar nog steeds behoorlijk veel. Meestal werd er dan gedamd tegen opa of oma. Begrijpelijk want die hadden meer tijd dan de ouders. Kinderen vinden dammen meestal nog leuk, zie ook het artikel van Patrick van IJzendoorn in de Groene Amsterdammer. Deze journalist veegt verder de vloer aan met de dominante damcultuur, hou dit even vast. In de jaren negentig gaf de KNDB damborden uit, speciaal bedoeld voor de jeugd. Kartonnen borden, kleiner formaat dan het officiële wedstrijdformaat en bovendien opvouwbaar. Ze kostten een paar gulden. Ze werden gesponsord door de tabaksfabriek Theodorus Niemeyer uit Groningen. Met een afbeelding van het shaglogo Javaanse Jongens. Dit laatste zou nu natuurlijk niet meer kunnen. Ik heb destijds stapels van die borden aangeschaft. Voor de jeugdclub en voor scholen. Maar ook voor individuele kinderen en soms volwassenen. Makkelijk mee te nemen en op te bergen voor weinig geld. Ik denk dat er bij DOS Delft nog wel een stapel van die borden in de kast ligt. Je kunt die Javaanse Jongensactie goed vergelijken met de Chinese bordjes nu. Echt niets nieuws onder de zon. Ook helemaal niets mis mee.

Waar wel iets mis mee is, iets heel erg mis, is de dominante cultuur in de damwereld die Van IJzendoorn zo voortreffelijk heeft beschreven. Het is niet voor niets dat buiten Frans de Jonge, die het stuk op het forum heeft geplaatst, en mijn persoontje niemand aanslaat op een dergelijke publicatie in een landelijk tijdschrift. De bedompte geesten die zich ook op dit forum presenteren, zullen het te pijnlijk vinden zich hierin te herkennen. Van IJzendoorn begint zijn artikel met 'De damsport heeft een imagoprobleem'. Dat ik volwassen dammers hier op het forum nog (tevergeefs overigens) moet uitleggen dat een imagoprobleem ernstige consequenties heeft, is natuurlijk een gotspe. Voor iedereen buiten de damwereld is dit vanzelfsprekend.

Marcel Kosters trad in 2003 toe tot het KNDB-bestuur, een jaar voor de publicatie in de Groene Amsterdammer. Hij zou er tien jaar blijven zitten en heeft er totaal niets van gebakken. Guido van den Berg heeft hier al op gewezen. Bij mijn pogingen om noodzakelijke hervormingen door te voeren heb ik van Marcel geen enkele steun ondervonden, eerder tegenwerking. Volgens Marcel zijn hervormingen ook helemaal niet nodig. 'We hebben goud in handen, dat weten we.' aldus Marcel. Ja, ja. Tijdens het 'bewind' van Marcel is het ledental van de KNDB verder gehalveerd. Maar Marcel weet dat we goud in handen hebben. Ja, ja. Het verspreiden van dambordjes, kiekjes van dammende kindertjes, en de stoffige goegemeente loopt daar weer gretig achteraan. Lekker concreet, lekker makkelijk. Intussen blijven de grote structurele problemen in de damwereld weer onbenoemd en onopgelost.

Thijs, wanneer jij een kind een dambord geeft en dat kind gaat met opa dammen dan is dat natuurlijk helemaal goed. Door de actie van Marcel is het een Chinees bordje geworden. Maar als bondsraadslid zou jij moeten begrijpen dat dit niets met bestuursbeleid te maken heeft. We zijn veel geks gewend, maar het tegengaan van de verspreiding van damborden, nee, daar heb ik de bond nooit op kunnen betrappen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Jun 11, 2018 12:30

Image
In Noord-Holland doet Sijmen Hansen in Volendam mee met de DamZ! DamSet.
Sijmen doet mee voor twee verzorgingshuizen in de regio Volendam. Ik probeer binnenkort op enkele
inhoudelijke bijdragen hier te reageren.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 11 juni: 1407 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 11 juni 2018: 10.407
Totaal aantal DamZ! DamSets in omloop in Nederland en België per 14 april 2018: 9.000

- Minimum afname 20 stuks à € 3,-;
- Losse DamZ! DamSets via http://www.damz.nl verkrijgbaar.

Informatie inwinnen of intekenen kan tot 15 juli via damsets@damz.nl of 06-28646010 (Marcel Kosters).
Last edited by Marcel Kosters on Mon Jun 11, 2018 16:09, edited 3 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon Jun 11, 2018 12:52

Henk de Witt wrote:
Thijs, wanneer jij een kind een dambord geeft en dat kind gaat met opa dammen dan is dat natuurlijk helemaal goed. Door de actie van Marcel is het een Chinees bordje geworden. Maar als bondsraadslid zou jij moeten begrijpen dat dit niets met bestuursbeleid te maken heeft. We zijn veel geks gewend, maar het tegengaan van de verspreiding van damborden, nee, daar heb ik de bond nooit op kunnen betrappen.
Wat ik al wel begrijp is dat jij het hele initiatief van Marcel en Paul en de dambordjes niet snapt. En daarom dus ook niet snapt dat de KNDB niet voldoende meewerkt.
Ik zal dit wat beter toelichten:

-Op elke achterkant van een bordje staat informatie waar de jeugd online (!) een platform heeft waar zij met dammen in aan raking kunnen komen, de dichts bijzijnde clubs en kunnen trainen en dammen. Althans dat zou zo moeten zijn, (!) helaas is het platform Damz nog helemaal niet functioneel genoeg om follow-up te geven aan de nu al 9000 dambordjes die verspreid zijn. (Het niet werken van het online jeugd platform van de KNDB gaat een bondsraadslid niks aan?)

- Op de achterkant van zo'n bordje zijn ook prima stickers te plaatsen met de plek waar de jeugd op de clubavond kunnen komen, een betere reclame heb je niet lijkt mij.

- op de achterkant zou heel goed een sponsor kunnen staan of zelfs zouden deze bordjes verspreid kunnen worden met subsidiegeld. Maar 2 individuen kunnen natuurlijk op eigen titel daarin veel minder bereiken (zeker het subsidie gedeelte). Dit zal toch echt de KNDB moeten doen. (Hoezo geen bestuursbeleid??)

- Dan heb ik nog het idee dat je niet door hebt hoe groot dit project is 9000 (!) dambordjes bij de eerste zending. Het grootste gedeelte van de Logistiek wordt gedaan door deze 2 bevlogen individuen. Maar het zou toch een hele mooie ondersteuning zijn als de KNDB bijvoorbeeld een opslagplaats zou regelen van waar uit deze bordjes verder het land in kunnen worden gestuurd.

Henk, dit betekend niet dat ik vind dat je andere punten geen hout snijden. Van mij part wordt daar ook wat aan gedaan.

Maar...
Wat ik vaak mis bij dammers is een vermogen om logisch na te denken. Ze lijken maar op 1 manier te kunnen denken, terwijl om er achter te komen wat optimaal is kun je zaken ook op een andere manier aanvliegen. Zie de logica rond dit damz! damsets project.

De KNDB heeft een berg met geld, je kunt zelf zien waar dat de afgelopen 10 jaar aan uitgegeven is (en de volgende 10 als er niks veranderd aan het beleid)

Stel we zouden aan elke euro die uitgegeven wordt (en tijd van vrijwilligers) een waarde van 0-10 toekennen aan de bijdragen voor de damsport.

Als ik nu bij de uitgaven ga kijken zie ik alleen uitgaven die tussen de 1-3 scoren, een dikke onvoldoende dus. Dit project zal velen malen hoger scoren voor elke euro die hierin gestoken wordt door de KNDB (inclusief vrijwilligers tijd). Mij interesseert de discussie eigenlijk niet zo of het dan een 5 of een 9 zou scoren en dat is inderdaad zeer arbitrair. Maar dat het hoger zal scoren dan vrijwel alles waar de KNDB nu geld aan besteed (inclusief aanvalsplannen) staat wat mij betreft als paal boven water.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Jun 11, 2018 17:13

playforstacks wrote:- Op de achterkant van zo'n bordje zijn ook prima stickers te plaatsen met de plek waar de jeugd op de clubavond kunnen komen, een betere reclame heb je niet lijkt mij.
Thijs, jij denkt dat ik jou niet begrijp, ik denk dat jij mij niet begrijpt. Dat schiet niet op. Ik heb destijds het interview met Bastienne de Rooij op het forum gezet. Ze ging op 14-jarige leeftijd liever leuke dingen doen met vriendinnen dan in een zaaltje met oudere mannen dammen. Dit ene zinnetje bevat de essentie waarom jeugd in de middelbare schoolperiode massaal afhaakt. En dat niet eens zozeer vanwege de leeftijd van de heren, maar omdat het zonderlingen zijn. (Dit is sterk generaliserend en hiermee doe ik veel dammers onrecht, bij deze mijn welgemeende excuses aan hen, maar soms is het nodig het beeld even scherp neer te zetten). Merk op dat niemand op dit forum op het interview heeft gereageerd. Jij ook niet. Vreemd, want het massaal afhaken van de oudere jeugd is een centraal probleem in de damsport. Er stonden meer pikante zinnetjes in het interview. Hoe vind je deze: 'Ik ben blij dat mijn man niet damt? Hoezo imagoprobleem?
Kinderen aan het dammen krijgen is nooit een probleem geweest, gebrek aan damborden ook niet. Het massaal afhaken van de jeugd wel. Waar ligt dus de (jouw) prioriteit? Juist.
Wat zou er gebeurd zijn als Bastienne wel was blijven dammen? Dat laat zich raden. Talentontwikkeling, selectieprocedures, dikke KNDB-boeken doorworstelen, zware preken van Johan Krajenbrink te verduren krijgen. En dan op haar twintigste stoppen. Een tekst met informatie over de clubavond is dus niet perse reclame zoals jij denkt. Het kan ook anti-reclame zijn.

Nu zijn twee heren die absoluut niet van zins zijn om de damsport aantrekkelijker te maken, druk in de weer met dambordjes. Teksten op die bordjes, koppeling aan digitaal dammen, dat maakt het verschil niet. Paul van de Veen, jij hebt zijn teksten op het forum ook kunnen lezen, plaatste een keer een foto van zijn clubavond in Enschede. Geen enkele relevantie, maar Paul wilde laten zien dat hij daar echt wel goed bezig is. De foto bevestigde echter het cliché dat van een damavond bestaat. Zo'n twintig heren, praktisch geen groen tussen het grijs, nul vrouwen. In een universiteitsstad als Enschede met zo'n 150.000 inwoners. Ik geloof Paul onmiddellijk als hij zegt dat het daar heel gezellig is. Maar aantrekkelijk voor jonge mensen, voor vrouwen?

Damborden verspreiden, okee. Maar een dambord is slechts een instrument. Voor een timmerman die een spijker in een plank wil slaan is het ook handig als hij over een hamer beschikt. Paul en Marcel zijn mensen die hervormingen van de damsport trachten te blokkeren. De dambond heeft niet wel gevaren onder dit soort bestuurders. Zie de ledentallen. Dat maakt hun actie om dambordjes te verspreiden niet slecht, maar het is oude wijn in nieuwe zakken, van zeer beperkt belang. Ga dus niet mee in de hype die ze proberen te creëren. Blijf nuchter en kritisch. Deel bordjes uit aan wie maar geïnteresseerd is. Maar laat je niet bekosteren.

playforstacks

Post by playforstacks » Mon Jun 11, 2018 17:43

Henk de Witt wrote: Kinderen aan het dammen krijgen is nooit een probleem geweest, gebrek aan damborden ook niet. Het massaal afhaken van de jeugd wel. Waar ligt dus de (jouw) prioriteit? Juist.
We begrijpen elkaar niet nee, en je kunt het je misschien niet voorstellen maar ik denk misschien nog wel extremer dan jij. Ik heb alle hoop, met de dammers die nu rondlopen en besturen, opgegeven dat er ook maar iets aan de cruciale problemen gedaan gaat worden. Ik kan hier 100x schrijven dat de gemiddelde clubavonden afschuwelijk zijn voor jeugd bij dammen. Wat lost het op behalve dat jij je gesteund voelt? niks.
En juist daarom zie ik dit project als mogelijk laatste initiatief om wat van dammen te maken. En het zou kunnen dat dit echt een begin van iets "nieuws" is.
Waarom dan?
Omdat als dit echt groot wordt jonge kinderen straks niet hun clubavond hebben op plaatselijk damclub maar online op een mooie platform DamZ!. Ja gelukkig heel erg ver weg van de damwereld en de clubavond. Stel het wordt zo groot dat daar straks op momenten duizenden kinderen tegelijk dammen? dan heb je een basis om vanuit daar interessante "clubavonden" te gaan regelen voor alleen jeugd- nog steeds hopelijk zo ver mogelijk van die hele damwereld. Een aantal jaar later kun je op een zelfde manier de oudere jeugd gaan bedienen. In de tussentijd vallen alle oude dammers dan met bosjes weg en zou er de hoop kunnen ontstaan om dan met de opbouw van een nieuwe leeftijdpiramide echt wat te gaan doen aan bijvoorbeeld het imago probleem waar jij het over hebt.

Zeggen dat we helemaal niks moeten ondernemen of alleen beetje schrijven op forum en ruzie maken (want het word altijd ruzie als je ook maar iets wil veranderen in de damsport) totdat het imago probleem is opgelost. Is dat je alternatief Henk ? Of denk jij serieus de damwereld nog te kunnen overtuigen met argumenten? Dat laatste zou wel bijzonder naïef zijn ook al bewonder ik je strijdvaardigheid zeker wel.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Jun 11, 2018 17:59

Kom maar op met een plan om het dammen wel aantrekkelijk te maken. Misschien is het spel zelf gewoon voorbestemd aan zonderlingen. Los van welke spelregels en puntentellingen er ook gehanteerd worden.

Moeten we daarvan balen? Neuj. Misschien is het probleem wel dat we ons als hip willen voordoen terwijl we het niet zijn en ook nooit gaan worden. Want het is en blijft een denkspel en de huidige maatschappij is niet meer zo van dat lange gedoe. Laat staan dat er nog mensen zijn die zich willen binden aan iets als een clubavond. Het enige wat nog zinvol zou kunnen zijn is om eenmalige activiteiten te blijven organiseren en deze zeer goed te promoten. Waar mensen één keer aan mee kunnen doen zonder dat ze meteen worden getorpedeerd met vragen om alsjeblieft op die clubavond te komen.

Het mooie aan deze dambordjes is dat het geheel vrijblijvend is voor kinderen om ermee te spelen. En als de infrastructuur erachter (DamZ!) eenmaal goed functioneert vinden de kinderen die het spel toch heel erg leuk vinden hun weg ook wel. Daarnaast moeten we uiteraard wel het schooldammen blijven doen. Dit werkt tenslotte ook zo goed omdat het een eenmalige activiteit is.....

Het bestuur heeft nog deze week om tot een ander beleid te komen dan wat gebruikelijk is. Als dit niet gebeurt, wordt er een nieuwe vergadering uitgeroepen en dan breekt de pleuris uit. Iedereen die niet aanwezig was en die wel loopt te zeiken op deze Bondsraad dat we 'verebbodejongd' zijn, begrijpt niet wat er is gebeurd op de Bondsraadsvergadering vorige week. Mijn enige alternatief was om onmiddellijk een motie van wantrouwen in te dienen maar wat had ik hiermee bereikt? Mogelijk hebben we op deze manier wel heel duidelijk gemaakt aan het bestuur dat we geen zin hebben in gerotzooi over die WK-match maar dat we gewoon actief het dammen moeten promoten. Ik heb zelfs de statuten erbij gehaald, waarin staat dat we als dambond het dammen in recreatieve sfeer dienen te promoten. En dat ik het vertrouwen verlies dat we dit aan het doen zijn op het moment we plannen van Paul van de Veen en Marcel Kosters -die dus duidelijk wel tot effect leiden in tegenstelling tot alle andere plannen die zeer arbeidsintensief zijn- te weinig gaan omarmen. En nee, ik heb geen zin in een woordspelletje: met omarmen bedoel ik faciliteren in de meest ruime zin (dus opslag, distributie, investeringen (zoeken) etc. etc.).
Ik zal het maar zeggen hier: ik had in mijn broekzak een fucking motie van wantrouwen zitten. Deze heb ik niet ingediend, omdat het bestuur toezegde binnen twee weken met iets te komen. Daarbij komt dat ik nog een tweede indiener moet hebben ervoor. We gaan het zien.

Ook herken ik mij niet in geluiden dat we nog steeds zo gesloten als wat zijn.
Volgens mij ben ik in elk geval hartstikke open over wat er is gebeurd en als er nog onduidelijkheden zijn: waar kan ik antwoord op geven? De Bondsraad als instituut kan dan gesloten zijn: ik herken mij er niet in aangezien ik probeer zo transparant mogelijk te zijn over wat er is besproken en hoe dit is gebeurd. Ik heb vorig jaar in een Rondvraag nog gevraagd of de vergadering kon worden opgenomen juist om dit gezeik voor te zijn. Tevergeefs helaas.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Mon Jun 11, 2018 19:59

Michel Stempher wrote: Ook herken ik mij niet in geluiden dat we nog steeds zo gesloten als wat zijn.
Volgens mij ben ik in elk geval hartstikke open over wat er is gebeurd en als er nog onduidelijkheden zijn: waar kan ik antwoord op geven? De Bondsraad als instituut kan dan gesloten zijn: ik herken mij er niet in aangezien ik probeer zo transparant mogelijk te zijn over wat er is besproken en hoe dit is gebeurd.
Ik vind de hele gang van zaken zoals hier op het forum beschreven nogal vaag. En verre van transparant.
Op het moment dat er geconstateerd wordt dat iemand buiten zijn boekje gegaan is, moet er toch actie worden ondernomen? Het lijkt erop dat het door de Bondsraad als voldongen feit geaccepteerd is. En dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Bij wanbeleid is men gewoon persoonlijk aansprakelijk. Het is nogal bizar dat een klein clubje rond de heren De Vries en Krajenbrink de hele KNDB in een wurggreep houdt.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Jun 11, 2018 20:05

Gerard de Groot wrote:
Michel Stempher wrote: Ook herken ik mij niet in geluiden dat we nog steeds zo gesloten als wat zijn.
Volgens mij ben ik in elk geval hartstikke open over wat er is gebeurd en als er nog onduidelijkheden zijn: waar kan ik antwoord op geven? De Bondsraad als instituut kan dan gesloten zijn: ik herken mij er niet in aangezien ik probeer zo transparant mogelijk te zijn over wat er is besproken en hoe dit is gebeurd.
Ik vind de hele gang van zaken zoals hier op het forum beschreven nogal vaag. En verre van transparant.
Op het moment dat er geconstateerd wordt dat iemand buiten zijn boekje gegaan is, moet er toch actie worden ondernomen? Het lijkt erop dat het door de Bondsraad als voldongen feit geaccepteerd is. En dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Bij wanbeleid is men gewoon persoonlijk aansprakelijk. Het is nogal bizar dat een klein clubje rond de heren De Vries en Krajenbrink de hele KNDB in een wurggreep houdt.
Eind vorig week heb ik aan de secretaris de vraag ge-e-maild wie er verantwoordelijk is voor de daden van De Vries en Krajenbrink. Wie er in staat zijn om deze personen aansprakelijk te stellen. Vooralsnog heb ik geen antwoord mogen zien. Voor zover ik weet heeft statutair de Bondsraad in elk geval geen enkele bevoegdheid. Het argument dat de voorzitter noemde om dit niet terug te draaien was gezichtsverlies naar NOC*NSF. Dat kan ik nog wel begrijpen. Feit blijft dat die eikels die de voorzitter buitenspel hebben gezet het veld zouden moeten ruimen.

Onder één voorbehoud uiteraard: dat het verhaal dat dit KNDB-bestuur heeft weerspiegeld een juiste voorstelling van zaken is. Tot dusver hebben De Vries en Krajenbrink niet hun kant van het verhaal gedeeld met de Bondsraad.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Mon Jun 11, 2018 20:15

Michel Stempher wrote:
Gerard de Groot wrote:
Eind vorig week heb ik aan de secretaris de vraag ge-e-maild wie er verantwoordelijk is voor de daden van De Vries en Krajenbrink. Wie er in staat zijn om deze personen aansprakelijk te stellen. Vooralsnog heb ik geen antwoord mogen zien. Voor zover ik weet heeft statutair de Bondsraad in elk geval geen enkele bevoegdheid. Het argument dat de voorzitter noemde om dit niet terug te draaien was gezichtsverlies naar NOC*NSF. Dat kan ik nog wel begrijpen. Feit blijft dat die eikels die de voorzitter buitenspel hebben gezet het veld zouden moeten ruimen.

Onder één voorbehoud uiteraard: dat het verhaal dat dit KNDB-bestuur heeft weerspiegeld een juiste voorstelling van zaken is. Tot dusver hebben De Vries en Krajenbrink niet hun kant van het verhaal gedeeld met de Bondsraad.
Dat ik in één keer raden en zonder voorinformatie beide namen goed had, is al veelzeggend genoeg. :D

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Jun 11, 2018 20:28

Waren die namen nog onbekend dan?

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Mon Jun 11, 2018 20:31

Michel Stempher wrote:Waren die namen nog onbekend dan?
Geen idee, maar ik kende ze niet.
Maar misschien heb ik niet goed gelezen. Dat valt ook niet mee tussen alle Chinese dambordjes door. :lol:

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Jun 11, 2018 20:32

Gerard de Groot wrote:
Michel Stempher wrote:Waren die namen nog onbekend dan?
Geen idee, maar ik kende ze niet.
Maar misschien heb ik niet goed gelezen. Dat valt ook niet mee tussen alle Chinese dambordjes door. :lol:
Fair enough... :lol:

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Jun 11, 2018 21:14

Michel Stempher wrote:Ook herken ik mij niet in geluiden dat we nog steeds zo gesloten als wat zijn.
Tijdens de vergadering van 2 juni is jullie meegedeeld dat de beschikbare budgetruimte is opgesoupeerd door twee KNDB-medewerkers die out-of-control zijn. Dat is tamelijk schokkend nieuws dat alle KNDB-leden aangaat. Van de meeste bondsraadleden horen we echter niets en jij meldt op 2 juni slechts 'Ook heeft hij [Ebbo] bepaalde zaken waar het bestuur tegenaan loopt in de samenwerking met de Technisch Directeur en de bondsdirecteur benoemd.' Veel verhullender kun je het niet formuleren. Ik heb daar in elk geval niets bijzonders in gelezen.

Op 8 juni schrijft Frans: "En als we dan horen dat er zonder ruggespraak met de voorzitter weer een langdurige contractuele verplichting is aangegaan " Dat is voor de forumlezers het eerste signaal dat er iets is misgegaan. Als diverse mensen hierop vragen om meer duidelijkheid reageert Thijs (die altijd zo voor openheid zegt te zijn) met: "Er is inderdaad iets heel aparts aan de hand, maar of het in belang is van de KNDB om dat hier allemaal te schrijven is een tweden." Na nog wat meer getrek van de forumlezers meldt Frans op 9 juni: "De technische staf kan zelf geen contractuele verplichtingen afsluiten. Maar het Bestuur heeft dit waarschijnlijk gemandateerd naar de directeur van het Sportcluster." En na nog meer doorvragen liggen vandaag dan eindelijk de namen van de betrokkenen op tafel.

En dan snap jij het verwijt van geslotenheid niet?

playforstacks

Post by playforstacks » Mon Jun 11, 2018 21:40

Jan Pieter wrote:
En dan snap jij het verwijt van geslotenheid niet?
Omdat in de vergaderingen ook meermaals terug komt dat "teveel" op forum belandt en word ook ik daar constant op aangesproken. Maar je hebt inderdaad gelijk.
Bij deze voor de transparantie (!) de mail die ik vandaag heb gestuurd naar het KNDB bestuur:
Beste secretaris, KNDB bestuur

Ik zou graag de overeenkomst (of/en contract) willen ontvangen die betrekking hebben op Team NL waar de KNDB nu onderdeel van uit maakt.
Ook zou ik een verdere toelichting willen hoe deze overeenkomst is gesloten, door wie, en met welke beweegredenen.

Voor mij is dit noodzakelijk omdat ik achter informatie ben gekomen dat dit zeker niet alleen gaat over het ontvangen van gelden zonder tegenprestatie (dit kwam bij mij wel zo over in de vergadering toen het over de financiën ging).
ik quote " Enkele bonden hebben aangegeven op dit moment nog niet mee te willen doen, omdat ze om uiteenlopende redenen denken dat dit beter is voor hun eigen bond. Dit zijn 1. Koninklijke Nederlandse Biljart Bond 2. Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging 3. Koninklijke Nederlandse Schaak Bond "

De schaakbond ziet in het hele Team NL geen brood (of zaten er heel veel haken en ogen aan?) de KNDB doet mee zonder vooraf goedkeuring van het bestuur?!
Nogmaals, het is hoogstnoodzakelijk dat ik in mijn rol als bondsraadslid deze overeenkomst in krijg te zien. Dan, en alleen dan, kan ik zelf een oordeel vellen of de betreffende mensen in belang hebben gehandeld van de KNDB of in hun eigen belang.

Met vriendelijke groet,

Thijs van den Broek bondsraadslid KNDB
Mogen er nog vragen zijn zal ik voor zover die openlijk in de vergadering zijn besproken ook beantwoorden.

Post Reply