NK Dammen 2018

Post Reply
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: NK Dammen 2018

Post by Frans de Jonge » Fri Apr 27, 2018 21:21

Paul van de Veen wrote:Zie statuten KNDB, art. 12 en art. 14.
Klopt, had ik ook willen meegeven Paul. En de wedstrijdcommissie heeft geen beslissingsbevoegdheid maar een adviestaak richting het Bestuur over uitvoeringszaken.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Apr 27, 2018 22:01

Frans de Jonge wrote:
Klopt, had ik ook willen meegeven Paul. En de wedstrijdcommissie heeft geen beslissingsbevoegdheid maar een adviestaak richting het Bestuur over uitvoeringszaken.
Er is ook een convenant Nederlands Kampioenschap waarin vastgelegd is dat het bestuur advies vraagt aan de de Commissie Topsport (namens dammers met minimaal twee finaleplaatsen in de afgelopen vijf NK’s (topdammers)) wanneer wedstrijdvoorwaarden Nederlands Kampioenschap gewijzigd worden.
Dus die moeten ook geconsulteerd worden.
Zelf zou ik het advies van de topdammers doorslaggevend vinden. Dat is mijn mening.
Overigens meen ik ook dat dit jaar een nieuw convenant Nederlands Kampioenschap vastgelegd moet worden (eens in de drie jaar, de huidige dateert van 2015).
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Apr 28, 2018 09:55

@Thijs, zou het zo kunnen zijn dat er nog nooit eerder een barrage van een NK finale is geweest in de tijd dat er met plusjes werd gespeeld? Ik heb het niet kunnen vinden op ToernooiBase. Er zijn wel een paar keer mensen gelijk geëindigd, maar uitslagen van barrages zijn er niet. Pim Meurs en Martin Dolfing in 2010, Hein Meijer en Sven Winkel in 2009.

Er zijn wel eerder barrages met plusjes gespeeld. Ik herinner me Waldo Aliar - Gerbrand Hessing in 2017, waarin Waldo een 5x2 eindspel naar winst voerde. Knap, maar een eenvoudig plusje was voldoende geweest. De spelers hadden niet helemaal door hoe het werkte, zeg maar.

De rest van jouw kwalificaties laat ik voor wat ze zijn. Je nodigt niet echt uit tot discussie als je je zo opstelt.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Apr 28, 2018 10:02

GuidoB wrote:@Thijs, zou het zo kunnen zijn dat er nog nooit eerder een barrage van een NK finale is geweest in de tijd dat er met plusjes werd gespeeld? Ik heb het niet kunnen vinden op ToernooiBase. Er zijn wel een paar keer mensen gelijk geëindigd, maar uitslagen van barrages zijn er niet. Pim Meurs en Martin Dolfing in 2010, Hein Meijer en Sven Winkel in 2009.

Er zijn wel eerder barrages met plusjes gespeeld. Ik herinner me Waldo Aliar - Gerbrand Hessing in 2017, waarin Waldo een 5x2 eindspel naar winst voerde. Knap, maar een eenvoudig plusje was voldoende geweest. De spelers hadden niet helemaal door hoe het werkte, zeg maar.

De rest van jouw kwalificaties laat ik voor wat ze zijn. Je nodigt niet echt uit tot discussie als je je zo opstelt.
Guido, een vraagje. Zijn er behalve plusjes geen andere criteria meer om tot een rangorde te komen, bijv. SB?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Apr 28, 2018 10:43

In het NK Veteranen eindigde ik gedeeld tweede met Pierre Lacroix in de categorie 70+. Of het reglement daarin voorzag, weet ik niet. Wel hoorde ik op enige afstand iemand het woord barrage noemen, waarop ik tegen Pierre (maar duidelijk hoorbaar voor de wijdere omgeving) zei 'Men zal toch niet op het onzalige idee komen om ons een barrage te laten spelen?'. Ga maar na, drie dagen achtereen twee partijen per dag. Een temperatuur boven de dertig graden. Om twee oudere heren na zo'n toernooi vluggertjes te laten spelen zou een ernstige vorm van onbeschaving zijn. De organisatie bestond uit beschaafde mensen, Pierre en ik deelden de tweede prijs.

U merkt het al, ik ben geen liefhebber van barrages.

Is het delen van de Nederlandse titel een mogelijkheid?

Schakers hebben over het algemeen meer oog voor decorum en het creëren van goede condities voor hun topspelers dan dammers. Jammer dat Giri en Carlsen het afgelopen Tata-toernooi een barrage met versneld tempo moesten spelen. Voorheen werd de eerste prijs broederlijk gedeeld.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Apr 28, 2018 11:15

GuidoB wrote:@Thijs, zou het zo kunnen zijn dat er nog nooit eerder een barrage van een NK finale is geweest in de tijd dat er met plusjes werd gespeeld? Ik heb het niet kunnen vinden op ToernooiBase. Er zijn wel een paar keer mensen gelijk geëindigd, maar uitslagen van barrages zijn er niet. Pim Meurs en Martin Dolfing in 2010, Hein Meijer en Sven Winkel in 2009.

Er is wat informatie over de chaotische barrage Meurs - Dolfing, die later in Zwolle werd gespeeld:
http://nk2010.kndb.nl/index29ee.html?op ... 11&lang=nl

Daar staan nog wat meer persverslagen...
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Apr 28, 2018 17:37

Henk de Witt wrote:Guido, een vraagje. Zijn er behalve plusjes geen andere criteria meer om tot een rangorde te komen, bijv. SB?
http://nk2018.kndb.nl/wedstrijdvoorwaarden/ wrote: Eindstand
Bij gelijk eindigen in wedstrijdpunten wordt de volgorde in de eindstand achtereenvolgens bepaald door:
a. Het saldo van de behaalde plus- en minremises
b. Alleen wanneer de plaatsen 1 en 3 in het geding zijn: een barrage volgens artikel 30.3 SWR om de eerste, respectievelijk de tweede en derde plaats. Bij twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit twee partijen, bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers uit een enkelvoudig toernooi. Het speeltempo bedraagt per speler 15 minuten plus 5 seconden per zet. Eindigt de barrage onbeslist, dan wordt er door de gelijk geëindigde spelers doorgespeeld totdat een beslissing is verkregen. In deze vervolgpartijen geldt een speeltempo van 5 minuten plus 3 seconden per zet. Een barrage om de eerste p
laats vindt direct na afloop van de laatste reguliere speelronde plaats. Een barrage om de tweede of derde plaats eveneens, maar de wedstrijdleiding kan besluiten die uit te stellen tot direct na de prijsuitreiking.
Voor de overige plaatsen:
c. Het beste onderlinge resultaat tussen de gelijk geëindigde spelers
d. De hoogste score in volgorde van de ranglijst
e. Loting
Als de plusremise wordt afgeschaft, gaat de wedstrijdcommissie zich buigen over de wedstrijdvoorwaarden.

Destijds is SB afgeschaft bij het invoeren van de plusjes. In de eerste jaren ging aantal overwinningen nog voor plusjes. Later is dat omgedraaid en nog later is het vervangen door de hoogste score is volgorde van de ranglijst. Er zijn veel varianten mogelijk.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Apr 28, 2018 18:11

Frans de Jonge wrote:De Bondsraad moet toezien op (de uitvoering van) het beleid door het Bestuur en zich niet met uitvoeringskwesties inlaten.
Frans de Jonge wrote:
Artikel 21 uit Statuten KNDB wrote: 1. De bondsraad stelt de volgende reglementen vast:
a. een huishoudelijk reglement;
b. een spel- en wedstrijdreglement;
c. een tuchtreglement;
d. een dopingreglement;
e. een reglement tegen ongewenst gedrag;
f. een reglement voor bezwaar en beroep
Jammer dat niet even meteen de relevante passages uit de statuten hier worden vermeld. Kan dat alsnog?
Ofwel op grond van welke passages uit de statuten heeft het bestuur de beslissingsbevoegdheid om zonder toestemming van de bondsraad de beslisregels in het NK-dammen te veranderen?
Ik zie dat niet staan in artikel 12 of artikel 14. Ik zie wel staan in artikel 21 dat de bondsraad de spel- en wedstrijdreglementen vaststelt.
Last edited by Jaap van Galen on Sat Apr 28, 2018 18:32, edited 2 times in total.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Sat Apr 28, 2018 18:31

Jaap van Galen wrote:
Frans de Jonge wrote:De Bondsraad moet toezien op (de uitvoering van) het beleid door het Bestuur en zich niet met uitvoeringskwesties inlaten.
Frans de Jonge wrote:
Jammer dat niet even meteen de relevante passages uit de statuten hier worden vermeld. Kan dat alsnog?
Ofwel op grond van welke passages uit de statuten heeft het bestuur de beslissingsbevoegdheid om zonder toestemming van de bondsraad de beslisregels in het NK-dammen te veranderen?
Ik zie dat niet staan in artikel 12 of artikel 14.
Artikel 21 van de statuten bepaalt welke reglementen door de Bondsraad vastgesteld dienen te worden.
Andere reglementen (zoals wedstrijdbepalingen voor het NK) kunnen dus door het bestuur bepaald worden.
Het bestuur kan daarover overleggen met de Bondsraad, maar hoeft dat niet.

En laten we dat alsjeblieft niet veranderen. Want dan wordt deze bond echt onbestuurbaar ...

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Apr 28, 2018 21:36

Ton van Namen wrote:
Jaap van Galen wrote:
Frans de Jonge wrote: Artikel 21 van de statuten bepaalt welke reglementen door de Bondsraad vastgesteld dienen te worden.
Andere reglementen (zoals wedstrijdbepalingen voor het NK) kunnen dus door het bestuur bepaald worden.

En laten we dat alsjeblieft niet veranderen. Want dan wordt deze bond echt onbestuurbaar ...
Als we het dan toch helemaal zeker willen weten dan zien we in art. 14 van het Spel- en Wedstrijdreglement dat de wedstrijdleiding bevoegd is de wedstrijdvoorwaarden ("aanvullende regels") vast te stellen. Ton bedankt voor de aanvulling!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Apr 29, 2018 10:48

GuidoB wrote:
Henk de Witt wrote:Guido, een vraagje. Zijn er behalve plusjes geen andere criteria meer om tot een rangorde te komen, bijv. SB?
http://nk2018.kndb.nl/wedstrijdvoorwaarden/ wrote: Eindstand
Bij gelijk eindigen in wedstrijdpunten wordt de volgorde in de eindstand achtereenvolgens bepaald door:
a. Het saldo van de behaalde plus- en minremises
b. Alleen wanneer de plaatsen 1 en 3 in het geding zijn: een barrage volgens artikel 30.3 SWR om de eerste, respectievelijk de tweede en derde plaats. Bij twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit twee partijen, bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers uit een enkelvoudig toernooi. Het speeltempo bedraagt per speler 15 minuten plus 5 seconden per zet. Eindigt de barrage onbeslist, dan wordt er door de gelijk geëindigde spelers doorgespeeld totdat een beslissing is verkregen. In deze vervolgpartijen geldt een speeltempo van 5 minuten plus 3 seconden per zet. Een barrage om de eerste p
laats vindt direct na afloop van de laatste reguliere speelronde plaats. Een barrage om de tweede of derde plaats eveneens, maar de wedstrijdleiding kan besluiten die uit te stellen tot direct na de prijsuitreiking.
Voor de overige plaatsen:
c. Het beste onderlinge resultaat tussen de gelijk geëindigde spelers
d. De hoogste score in volgorde van de ranglijst
e. Loting
Als de plusremise wordt afgeschaft, gaat de wedstrijdcommissie zich buigen over de wedstrijdvoorwaarden.

Destijds is SB afgeschaft bij het invoeren van de plusjes. In de eerste jaren ging aantal overwinningen nog voor plusjes. Later is dat omgedraaid en nog later is het vervangen door de hoogste score is volgorde van de ranglijst. Er zijn veel varianten mogelijk.
Bedankt Guido. Moet trouwens b. 'plaatsen 1 en 3' niet plaatsen 1 t/m 3 zijn?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Apr 29, 2018 12:39

Als 2 in het geding is, is 1 of 3 ook in het geding.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Sun Apr 29, 2018 17:52

Ik heb zelf een keer barrage gespeeld op het NK junioren met Groenendijk daar werd natuurlijk niet met plusjes gespeeld. Jouw opstelling vind ik niet echt uitnodigend voor een discussie. Stel als iemand zegt dat er penalty's moeten worden genomen vanaf de middenlijn. En als je dan om een onderbouwing vraagt krijg je te horen dat dat moet omdat je ook bij het begin van de wedstrijd op de middenstip begint. Tsja misschien snap je dan dat op die manier geen discussie is te voeren....
daarnaast is het ook totaal inconsistent want je gaat wel met een andere tijd spelen bij een barrage.

Nogmaals de personen in de wedstrijdcommissie lijken ongeschikt om zich te buigen over de spelregels (waaronder dus plusjes) van ons damspel. Dit is ook niet verwonderlijk omdat er geen goede dammers in de wedstrijdcommissie zitten. Je laat zwemmers of schakers toch ook niet de spelregels van het dammen maken dan wel veranderen.
Topspelers zouden moeten bepalen hoe ze dat remise probleem gaan oplossen zij hebben velen malen meer inzicht in het damspel.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Apr 29, 2018 17:54

Ton van Namen wrote:Artikel 21 van de statuten bepaalt welke reglementen door de Bondsraad vastgesteld dienen te worden.
Nogmaals de vraag, in welk artikel staat dat de wedstrijdbepalingen NK-dammen door het bestuur bepaald kunnen worden? En onder welke voorwaarden precies eigenlijk, kunnen ze ook Killer-dammen introduceren?
En wat als de bondsraad het daar (over een principiële en niet zeker niet alleen maar uitvoeringstechnische kwestie) niet mee eens is?
Jouw "kunnen dus door het bestuur bepaald worden" overtuigt mij niet.

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Apr 29, 2018 18:41

Jaap van Galen wrote:
Ton van Namen wrote:Artikel 21 van de statuten bepaalt welke reglementen door de Bondsraad vastgesteld dienen te worden.
Nogmaals de vraag, in welk artikel staat dat de wedstrijdbepalingen NK-dammen door het bestuur bepaald kunnen worden? En onder welke voorwaarden precies eigenlijk, kunnen ze ook Killer-dammen introduceren?
En wat als de bondsraad het daar (over een principiële en niet zeker niet alleen maar uitvoeringstechnische kwestie) niet mee eens is?
Jaap, zie hierboven mijn post. Als we het dan toch helemaal zeker willen weten dan zien we in art. 14 van het Spel- en Wedstrijdreglement dat de wedstrijdleiding bevoegd is de wedstrijdvoorwaarden ("aanvullende regels") vast te stellen.

Post Reply