Jeugdleiderscongres

Fred van Amersfoort

Re: Jeugdleiderscongres

Post by Fred van Amersfoort » Tue Apr 03, 2018 20:24

Klopt Frans maar zelfs als slaan niet verplicht zou zijn zou ik het er nog graag bij blijven doen. Maar even serieus. Ik ben toch wel nieuwsgierig of de acties van Marcel en ook het congres iets gaat opleveren. Vrijdag gesprek met de sportraad, een mooi moment om de acties van de KNDB te noemen en ook te zien of we ook hier ter plaatse schooldammen op de gemeentelijke agenda kunnen krijgen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Apr 03, 2018 21:19

Fred van Amersfoort wrote:(...)Vrijdag gesprek met de sportraad, een mooi moment om de acties van de KNDB te noemen en ook te zien of we ook hier ter plaatse schooldammen op de gemeentelijke agenda kunnen krijgen.
Succes alvast vrijdag!

Vandaag zijn we voorzichtig begonnen met het inventariseren van de lokale schooldam en andere dam data voor jeugd tot en met 12 jaar voor het seizoen 2018-2019. Zodat damz.nl op 21 april (als de 800 deelnemers aan de Halve Finale Schooldammen een DamZ! DamSet krijgen van de KNDB) een begin van een kalender (en clubs en contactpersonen) kan tonen met perspectief op het komende seizoen.

Tussenstand:

Purmerend '66 Purmerend & Omstreken vrijdag 16 en 23 november 19:00-21:00 wdlust@hotmail.com
Haarlemse Damclub Haarlem & Omstreken woensdag 28 november 14:00-17:00 marcelkosters@gmail.com

Op https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing is een spreadsheet geopend waarin iedereen zelf gegevens kan toevoegen over schooldamtoernooi(en) in de eigen regio.

Als er ook een datum voor Apeldoorn bij kan komen is dat geweldig. In Haarlem betaalt de gemeente (sportservice) de DamZ! DamSet in plaats van een vaantje als herinnering. Vanzelfsprekend spelen we het kampioenschap ook op de DamZ! DamSet.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Apr 04, 2018 18:45

Ton van Namen wrote:Zojuist het gedetailleerde programma ontvangen van het bondsbureau.
Ziet er goed uit, dus ik heb me direct aangemeld.
Image[/quote]
Mooi initiatief.

Maar wat ik mis is een open (positief-kritische) discussie. Ofwel omtrent het huidig jeugdbeleid:
-Een presentatie van de KNDB-visie, met het waarom van de huidige keuzes
-Een presentatie hoe we het de afgelopen b.v. 20 jaar hebben gedaan, waarom we denken dat het (en wat precies) al dan niet fout is gegaan, hoe de huidige situatie is, en wat we met het gekozen beleid concreet denken te kunnen bereiken
-Het door anderen laten noemen en presenteren van andere mogelijke opties die (vooralsnog) niet zijn gekozen
-Mogelijkheid tot discussie hierover in minimaal één workshop. Dient als input voor de plenaire discussie. Dit kan prima als je dat goed voorbereidt
-Een afsluitende plenaire discussie, geleid door het liefst een niet dammer, met als centraal onderwerp "Zijn we op de goede weg"?

De huidige opzet klinkt als een presentatie van huidig beleid, waarbij in 30 minuten plenaire discussie waarschijnlijk bovenstaande vragen nauwelijks aan de orde zullen en kunnen komen.

Maar nogmaals herhaald, goed dat er in elk geval zo'n bijeenkomst is.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Apr 04, 2018 23:03

Marcel Kosters wrote:
Fred van Amersfoort wrote:(...)Vrijdag gesprek met de sportraad, een mooi moment om de acties van de KNDB te noemen en ook te zien of we ook hier ter plaatse schooldammen op de gemeentelijke agenda kunnen krijgen.
Succes alvast vrijdag!

Vandaag zijn we voorzichtig begonnen met het inventariseren van de lokale schooldam en andere dam data voor jeugd tot en met 12 jaar voor het seizoen 2018-2019. Zodat damz.nl op 21 april (als de 800 deelnemers aan de Halve Finale Schooldammen een DamZ! DamSet krijgen van de KNDB) een begin van een kalender (en clubs en contactpersonen) kan tonen met perspectief op het komende seizoen.

Tussenstand:

Purmerend '66 Purmerend & Omstreken vrijdag 16 en 23 november 19:00-21:00 wdlust@hotmail.com
Haarlemse Damclub Haarlem & Omstreken woensdag 28 november 14:00-17:00 marcelkosters@gmail.com

Op https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing is een spreadsheet geopend waarin iedereen zelf gegevens kan toevoegen over schooldamtoernooi(en) in de eigen regio.

Als er ook een datum voor Apeldoorn bij kan komen is dat geweldig. In Haarlem betaalt de gemeente (sportservice) de DamZ! DamSet in plaats van een vaantje als herinnering. Vanzelfsprekend spelen we het kampioenschap ook op de DamZ! DamSet.
Ik snap hem niet helemaal.
DamZ linkt naar Schooldammen, met daarbij deze agenda: http://www.schooldammen.nl/agenda.php
Kunnen daar alle geïnventariseerde/te inventariseren toernooien niet aan toegevoegd worden?
Of is dat ook gewoon de bedoeling.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Apr 04, 2018 23:26

Piet Bouma wrote:Ik snap hem niet helemaal.
DamZ linkt naar Schooldammen, met daarbij deze agenda: http://www.schooldammen.nl/agenda.php
Kunnen daar alle geïnventariseerde/te inventariseren toernooien niet aan toegevoegd worden?
Of is dat ook gewoon de bedoeling.
Vooropgesteld: schooldammen.nl heeft geen functie.

Vanuit marketing en communicatie oogpunt:

Alle informatie voor de doelgroep van meisjes en jongens tot en met 12 jaar hoort op damz.nl te staan. Inclusief schooldam agenda. Zo is het DamZ! concept ontworpen. Bij schooldam toernooien werd vroeger een DamZ! Promotiebrochure uitgedeeld. Niet een Schooldammen brochure. Schooldam toernooien gaan nu gespeeld worden op DamZ! DamSets (niet schooldammen.nl sets). Een levensgrote DamZ! mascotte Pinky (niet schooldammen.nl mascotte) liep en loopt rond bij schooldam toernooien. Overal gaan DamZ! banieren verschijnen (niet schooldammen.nl). In dit verhaal was en is geen functie voor schooldammen.nl. DamZ! is het merk. Het merk waar over is nagedacht door marketing experts en het merk waarin de KNDB heeft geïnvesteerd. damz.nl en schooldammen.nl verhouden zich tot elkaar als cocacola.nl en glaasjesuikerwater.nl. Het zou niet handig zijn als Coca Cola naast cocacola.nl een detonerend en concurrerend glaasjesuikerwater.nl zou lanceren.

Vanuit organisatorisch oogpunt:

Per doelgroep 1 website bouwen en up to date houden is genoeg uitdaging.

Vanuit de gebruikersbeleving:

Een website bezoeker wil alle relevante informatie bij elkaar op 1 website vinden. En niet onnodig van hot naar her worden gestuurd voor verschillende stukjes informatie.

Om antwoord te geven op je vraag "Kunnen daar alle geïnventariseerde/te inventariseren toernooien niet aan toegevoegd worden?"

Voor nu is het belangrijkste dat een compleet (niet gedeeltelijk!) overzicht ontstaat van het schooldam aanbod in Nederland. En dat die informatie überhaupt online aangeboden gaat worden. Een simpele html pagina met kalender op damz.nl is al veel beter dan een aparte website en is met 1 minuut online te brengen. Dan blijft de bezoeker tenminste op damz.nl. En op damz.nl willen we de kinderen hebben en houden. Die moeten we niet zelf naar een andere website toebrengen. Dat is contraproductief.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Sun Apr 15, 2018 12:27

Gisteren heeft het congres dus plaats gevonden en tevens (zeker niet onbelangrijk) de distributie van de DamZ damsets.
Om met dat laatste te beginnen, alle 9000 sets werden afgehaald dus deze logistieke operatie is succesvol afgerond.

Maar nu mijn impressie van het congres.
Na het welkom door Rik Keurentjes en Ebbo de Jong kregen we een presentatie van Eva Houtjes over zichtbaarheid en communicatie.
Er werd niet alleen ingegaan op zaken als "Is de vereniging vermeld in de gemeentegids ?" en "Is er een website ?" (zichtbaarheid), maar ook (en misschien is dit nog wel belangrijker) op "Wat voor informatie zet je op je website of in een persbericht ?"
Zet je alleen uitslagen en standen er in/op (alleen interessant voor leden, niet voor potentieel geinteresseerde leden) of zet je er duidelijke informatie (ook begrijpelijk voor niet ingewijden) in/op over evenementen/tournooien ?
Volgens Eva (en ik geef haar daar gelijk in) doen we te vaak het eerste, terwijl het tweede veel belangrijker is indien we leden erbij willen krijgen.
Al met al vond ik dit een interessante presentatie, die een goede basis vormt voor verdere discussie binnen de verenigingen waar ik lid van ben.

Nadat Paul van de Veen iets verteld had over de logistieke aspecten van de DamZ damsets hield Zainal Palmans een presentatie over verenigingsondersteuning.
Of in mijn ogen een deelaspect van verenigingsondersteuning, namelijk die gericht op de jeugd. (verenigingsondersteuning houdt volgens mij veel meer in dan dit, maar dat is een andere discussie).
Zainal vertelde (deelde zijn ervaringen) met het werken met de jeugd in Hoogeveen. Hoe zij potentieel gemotiveerde dammers selecteren op scholen, hoe zij die lid (proberen te) maken van de club en hoe zij hen proberen te behouden voor de club.
Zainal onderstreepte ook het belang van goede communicatie met de ouders en het betrekken van de ouders bij de diverse taken binnen de jeugdclub.
Natuurlijk ging Zainal hier meer gedetailleerd op in dan dat ik dit kan beschrijven, maar hij stipte de nodige zaken aan, die van belang zijn bij het opzetten en behouden van een gezonde (=minimaal 20 jeugdspelers) jeugdclub.

Na de lunch kregen we de workshops.
De eerste twee waren van Rick Hakvoort en Matthias de Kruijf over respectievelijk het ontwikkelen van clinics en een clinic in de praktijk. Ik had het woord clinic natuurlijk wel eerder gehoord/gezien, maar een exacte definitie kende ik niet. Googlen leverde het volgende op :
Een clinic is een groepscursus waar naast theorielessen vooral praktische oefeningen op het programma staan. Het is dus niet alleen lesgeven, de deelnemers moeten ook zelf aan de slag.
Rick ging daarbij in op vragen als wat is de doelgroep, doelstelling van de clinic, hoe en waar vind je de benodigde informatie, welke informatie gebruik je, hoe bouw je de clinic op, welke materialen heb je nodig voor het geven van de clinic en door wie laat je de clinic geven. Rick heeft overigens voor verschillende doelgroepen clinics gemaakt en deze zullen ter zijner tijd beschikbaar zijn op de KNDB-site.
Matthias liet daarna een door hem ontwikkelde clinic zien, zodat het niet alleen een theoretisch verhaal was.

De derde workshop werd door Zainal verzorgd en ging over het binden van ouders aan de damclub. Hij had dat 's morgens al aangestipt in zijn presentatie, maar gaf in de workshop veel meer details daarover. Veel handige tips, die hij (gelukkig) ook op papier heeft gezet en verstrekt aan de deelnemers van het congres.
De laatste workshop was van Marcel Kosters en ging over de DamZ damsets. Het idee er achter, de implementatie en hoe ze ingezet kunnen worden.

Het officiele deel werd tenslotte afgesloten door Rik en Johan Krajenbrink. De laatste maakte de prijswinnaars bekend van zijn prijsvraag hoe de DamZ damsets zo origineel mogelijk in te zetten. Er waren genoeg goede ideeen, dus Johan had een zware taak als jurylid. Maar hij was er uit gekomen en maakte de prijswinnaars bekend.

Met 60 deelnemers was dit in mijn ogen zeer interessante congres redelijk goed bezocht. Alhoewel dit slechts een derde is van het aantal verenigingen in de KNDB, het moet dus nog beter kunnen.

En dit congres was dan misschien bedoelt voor jeugdleiders, ook voor vertegenwoordigers van verenigingen zonder jeugd werden er genoeg interessante zaken verteld.

Post Reply