Jeugdleiderscongres

Jaap van Galen

Jeugdleiderscongres

Post by Jaap van Galen » Sun Apr 01, 2018 23:15

Mooi initiatief.
Weet iemand wanneer het complete programma bekend wordt gemaakt?

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Re: Jeugdleiderscongres

Post by Ton van Namen » Mon Apr 02, 2018 06:42

Jaap van Galen wrote:Mooi initiatief.
Ik kan je helaas geen antwoord op je vraag geven, maar het jeugdleiderscongres staat nu wel op de KNDB-kalender.
Voor verdere informatie wordt verwezen naar het bondsbureau, dus ik zou zeggen stuur een emailtje daarheen. Krijg je waarschijnlijk het snelst een antwoord op je vraag.
En als voldoende mensen een email sturen, dan krijgen we misschien wel alle info te zien onder KNDB-actueel.
Zou niet onterecht zijn.

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Mon Apr 02, 2018 07:07

Als voorbeeld, voor degenen die moeite hebben zo'n mail in elkaar te draaien, hierbij het mailtje dat ik zelf zojuist naar het bondsbureau gestuurd heb.
Geachte bondsbureaumedewerker,

In uw email van 7 maart, waarin u dit jeugdleiderscongres aankondigde meldde u dat het volledige programma in de daaropvolgende weken gepubliceerd zou worden. Ik neem dan ook aan dat het ondertussen bekend is.

Ik zal het op prijs stellen als u mij dit volledige programma zou toezenden.

Met vriendelijke groet,
Hopelijk zien/ontvangen we dan spoedig iets.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Apr 02, 2018 13:57

Jaap van Galen wrote:Mooi initiatief.
Ik weet het niet Jaap. Een gezellig samenzijn is natuurlijk nooit weg, zeker als de catering dik in orde is. Maar er zijn al zovele symposia, congressen, jeugdleidersbijeenkomsten, workshops en wat dies meer zij geweest. Je legt contacten en je doet wat ideeën op. Maar de essentie, het besef dat er een complete cultuuromslag in de damwereld noodzakelijk is, blijft onbesproken. Als je dan ook nog bedenkt dat zo'n cultuuromslag een kwestie van lange adem is, van kleine stapjes, en je ziet de uittocht van leden en kader - m.a.w. die tijd heb je helemaal niet - dan ziet het er bleekjes uit.
Uit de brief van de KNDB:

'In het afgelopen jaar heeft de KNDB, in samenwerking met sterkhouders uit het hele land, hard gewerkt aan het neerzetten van een landelijke infrastructuur voor verenigingsondersteuning en dampromotie. Op zaterdag 14 april organiseert de KNDB in vergadercentrum Nieuw Schooneng te Voorthuizen het Nationale Jeugdleiderscongres 2018 als kick-off voor de implementatie van deze infrastructuur.'

'Sterkhouders', 'neerzetten van een landelijke infrastructuur', 'kick-off voor de implementatie van deze infrastructuur', woorden die weinig te maken hebben met de werkelijkheid. Liever zou ik zo'n soort brief zien:

'Beste jeugdleiders/damvrienden,

De damsport heeft twee gezichten. Enerzijds zijn er meer toernooien dan ooit te voren. Er wordt op schitterende manier gebruik gemaakt van technologische mogelijkheden. De opleiding van talenten is zeer succesvol en heeft na vele jaren weer eens een Nederlandse wereldkampioen opgeleverd. Tot zover het fraaie gezicht.
Dan de keerzijde. Er is al decennialang verlies van leden. Vele clubs verdwenen, andere staan op omvallen. Bij diverse op papier nog redelijk grote clubs is de opkomst op de clubavond dramatisch te noemen. Het aantal vrouwelijke dammers, dat begin deze eeuw nog stijgende was, is scherp gedaald. Er zijn nog ongeveer 3.000 volwassenen aangesloten bij onze bond. Ruim tweederde van hen is 50+, de leeftijd waarop men zich veteraan mag noemen. De situatie is ernstig.
Binnen de KNDB is het afgelopen jaar diep nagedacht over deze ongunstige ontwikkeling. Daarbij hebben we de vele ideeën en suggesties van dammers in het land ter harte genomen. Dank daarvoor! Op zaterdag 14 april 2018 organiseert de KNDB als eerste in een reeks initiatieven een landelijke jeugdleidersbijeenkomst. Daar willen we o.a. het volgende bespreken:

Kinderen dammen graag, maar we zien dat zij op grote schaal afhaken in de middelbare schoolperiode. De redenen zijn bekend. We hebben te weinig oog voor de behoeften van jongeren, proberen te veel om hen in te passen in het traditionele damleven. Partijen tot laat in de avond, verre uitwedstrijden in gezelschap van vooral ouderen. Accent op prestatie en training. Veel jongeren geven er op zeker moment de brui aan en kiezen voor andere activiteiten in gezelschap van leeftijdsgenoten.
Diverse jeugdleiders en andere dammers hebben ideeën aangereikt voor een andere benadering van het jeugddammen. Deze ideeën willen wij op 14 april graag aan jullie voorleggen en serieus bespreken.

Jeugddammen zit niet in een vacuüm. Een andere benadering van de jeugd raakt aan onze traditionele damcultuur. Is de traditionele clubavond nog van deze tijd? Is het verstandig om talenten al op jonge leeftijd mee te nemen naar verre uitwedstrijden? Moeten we niet toe naar aparte jeugdclubs op scholen? Hoe kunnen we het meisjes- en vrouwendammen extra stimuleren? We willen de bijeenkomst besluiten met enkele concrete pilot-projecten.

We kunnen er ook niet omheen dat het dammen er niet goed op staat bij publiek en media. Het moderne topdammen is een remisesport geworden. Weinig sexy. Dit heeft uiteraard ook invloed op de manier waarop jongeren tegen het dammen aankijken. Een hele reeks Nederlandse -, Afrikaanse -, en wereldkampioenen heeft in het verleden aangedrongen op verandering. Het KNDB-bestuur ziet in dat verandering nu echt noodzakelijk is, we kunnen niet op deze manier doorgaan. De bond zal, naast officiële kampioenschappen, experimentele toernooien gaan organiseren. Wij willen graag met jullie bespreken hoe we dit gestalte kunnen geven. Particuliere initiatieven op dit gebied zullen we waar mogelijk ruimhartig ondersteunen.

Het veranderen van een traditioneel ingestelde cultuur is niet eenvoudig en roept weerstand op. Toch zal er iets moeten gebeuren. Jeugdleiders zijn door hun contacten met allerlei leeftijdsgroepen, met ouders, met onderwijzers etc., doorgaans flexibel en open van geest. Zij kunnen een uiterst belangrijke rol spelen bij het veranderingsproces.

Wij verwachten een vruchtbare bijeenkomst!'

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Apr 03, 2018 14:36

Zojuist het gedetailleerde programma ontvangen van het bondsbureau. Zie bijlage.
Ziet er goed uit, dus ik heb me direct aangemeld.
Attachments
Informatie jeugdleiderscongres KNDB 2018.pdf
(785.52 KiB) Downloaded 240 times

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Apr 03, 2018 14:55

Voor het gemak (en omdat ik hem toch al net klaar had gezet toen ik pas zag dat Ton me voor was):

Image
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Apr 03, 2018 15:26

Mooi programma en goed dat er actie is. Zelf heb ik de bijeenkomst in Huissen bezocht en ik vermoed dat er wel een overlapping van info zal zijn. Dus of ik Voorthuizen ga meemaken weet ik nog niet. En Marcel........je staat op de agenda voor 10 minuten? :D

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Apr 03, 2018 15:51

Fred van Amersfoort wrote:En Marcel........je staat op de agenda voor 10 minuten? :D
Je vergeet de workshop van 30 minuten die hij ook nog geeft ...

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Apr 03, 2018 16:11

Een workshop hoe met de plastic bordjes om te gaan? Met alle respect hoor maar nu slaan we echt een beetje door. En communicatie door mevrouw Eva Houtjes ga ik ook niet aan beginnen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Apr 03, 2018 16:25

:-). Misschien toveren Paul van de Veen en ik nog een paar verrassingen uit de DamZ! DamSet cassette, je weet maar nooit! :-).

Zelf ben ik heel benieuwd, hoe iedereen tot nu van plan is de DamZ! DamSet te gaan inzetten. Sponsor Johan Krajenbrink maakt 30 extra DamZ! DamSets beschikbaar voor ieder van de beste drie plannen. Deze plannen kunnen tot 14 april naar marcelkosters@gmail.com gestuurd worden. En kunnen zo uitgebreid of bondig zijn als de prijsvraag deelnemer wil.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Apr 03, 2018 17:11

Een verrassing, jippie. Ga je uit een ei springen Marcel? Ff serieus, ik waardeer het zelfvertrouwen en het is een geweldig positieve actie met de bordjes. Het schept ook iets van een mogelijke ommekeer. Nog een keer 10 min minuten een verkooppraatje trek ik ook nog wel. Maar een half uur een workshop over wat er mogelijk is met damborden....ik word niet graag onderschat als het om mijn denkvermogen gaat. ...
En een workshop van Eva zal ongetwijfeld de beste intenties hebben maar wat mij gelijk door het hoofd ging......het oude bestuur en communicatie.....dat was niet een geweldige combi.
Maar er zijn zeker ook zaken gepland die zeer boeiend kunnen zijn. Zo vind ik het Hoogeveen model erg boeiend en leerzaam.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Tue Apr 03, 2018 17:13

Marcel Kosters wrote::-). Misschien toveren Paul van de Veen en ik nog een paar verrassingen uit de DamZ! DamSet cassette, je weet maar nooit! :-).

Zelf ben ik heel benieuwd, hoe iedereen tot nu van plan is de DamZ! DamSet te gaan inzetten. Sponsor Johan Krajenbrink maakt 30 extra DamZ! DamSets beschikbaar voor ieder van de beste drie plannen. Deze plannen kunnen tot 14 april naar marcelkosters@gmail.com gestuurd worden. En kunnen zo uitgebreid of bondig zijn als de prijsvraag deelnemer wil.
De titel “ Boeien en binden” suggereert eerder een sm- dan een onschuldig damspel. :oops: Ben dan ook nieuwsgierig naar de verrassingen uit de cassette.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Apr 03, 2018 17:46

Bah ome Frans, ik krijg er beelden bij. Ik hoop toch niet dat Marcel....Straks neemt iemand 1000 sets af in ruil voor een geboeide Marcel. Moeten we niet willen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Apr 03, 2018 18:33

Hmm... volgens mij hebben we wat minder Kinky en wat meer Pinky nodig. Tenminste, als we de opkomst op 14 april een beetje binnen de perken willen houden.

Verder heb je gelijk, Fred. De DamZ! DamSet is geen raketwetenschap. Zij is dan ook bedoeld als instrument voor iedereen.

- Wie begrijpt dat de DamZ! DamSet in alle situaties met betrekking tot meisjes en jongens van 6-12 jaar kan en moet worden ingezet begrijpt genoeg;
- Wie de strategie achter de DamZ! DamSet begrijpt kan deze bovendien uitstekend aanbevelen bij scholen, sponsors, gemeente en nabijgelegen damclubs.

De DamZ! DamSet dient als basis, ruggengraat. En kan even goed worden weg gegeven door een tot de tanden gewapende jeugdafdeling als door de dam liefhebbende opa in het verzorgingshuis. De DamZ! DamSet stelt iedere damliefhebber in de gelegenheid, 'iets' te doen. En zo gezamenlijk ongekend volume te realiseren. Doel: 100.000 DamZ! DamSets in omloop per 31 december 2020.

Dat is de basis, die altijd in de lucht te houden is en die onbeperkt schaalbaar is. Voor wie vervolgens meer wil en kan, kunnen de gedachten van Zainal Palmans, Jan Ekke de Vries, Michel Stempher en Rik Smit een volgende stap zijn. Die in het noorden al belangrijk succes hebben gebracht. http://jeugddammennoord.nl/

Het enige dat ik hieraan wil toevoegen is: kijk uit met je organisatie afhankelijk maken van professionals en bijbehorende financiering. Bij wegvallen van financiering is dan namelijk ook je organisatie weg. En: kijk uit met vrijwilligersvergoedingen. Die zijn goed bedoeld en wijd verspreid in Nederland, maar hebben averechts effect. Vanuit je eigen organisatie alleen onkosten betalen en verder niet is mijn advies. Dan kun je je beperkte middelen optimaal inzetten, allereerst voor volume draaien met de DamZ! DamSet. Om zo succes te boeken. Succes en snel en tastbaar resultaat zijn ook meteen de aller belangrijkste motivator voor vrijwilligers. Honderd keer belangrijker en krachtiger dan een vrijwilligersvergoeding.

Als vrijwilligers of professionals vervolgens vanuit jouw project organisatie andere partijen vinden die hen willen betalen, is dat natuurlijk helemaal prima, dan wint iedereen. Bijvoorbeeld scholen, die bereid zijn om uurvergoedingen te betalen aan trainers. Maar een vrijwilliger krijgt liever 10 DamZ! DamSets in handen om een klas de rest van het schooljaar aan het dammen te zetten dan dat hij een vergoeding van 30 euro krijgt om met lege handen voor diezelfde klas te staan en de klas te verlaten in de wetenschap dat het bij eenmalige aandacht voor dammen zal blijven. De vrijwilliger wil iets tot stand brengen en heeft geen behoefte aan bezigheidstherapie.

Dus: vanuit je eigen organisatie financier je de DamZ! DamSets (al is nog mooier en uitstekend mogelijk als de school deze betaalt, maar links of rechtsom wil je ervoor zorgen, dat er damsets in de klas komen) en je laat de school als zij dat wil een vrijwilliger- of uurvergoeding aan je mensen betalen. De kerntaak van je organisatie is om het damspel te verspreiden. Niet om werkgelegenheid te scheppen of vrijwilligers te betalen. Je moet je begrotings- en vergoedingenbeleid dusdanig inrichten, dat je je kerntaak 'altijd' of in ieder geval zo lang mogelijk kunt blijven uitvoeren.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Apr 04, 2018 10:06, edited 11 times in total.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Tue Apr 03, 2018 20:07

Fred van Amersfoort wrote:Bah ome Frans, ik krijg er beelden bij. Ik hoop toch niet dat Marcel....Straks neemt iemand 1000 sets af in ruil voor een geboeide Marcel. Moeten we niet willen.
Nou ja, zo onschuldig is dammen ook weer niet, slaan is immers verplicht. Daarom hebben schakers ook zo'n moeite met ons spel.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply