Jaap van Galen wrote:Alweer over jullie damsets.
Kan de naam van dit topic niet worden veranderd in een andere naam? Damsets als oplossing b.v.?
Zie jij dit echt als de ultieme oplossing?
Ik waardeer en denk dat jullie initiatief waardevol is. Maar graag een eigen topic, doet meer recht aan anderen.
De DamZ! DamSet is van en voor alle damliefhebbers en dient als basis en katalysator voor veel.
Ontwikkelen van een houdbare visie voor de KNDB. Een slimme KNDB zwemt niet tegen de stroom van dalend en vergrijzend ledental in maar richt haar organisatie daar op in. De KNDB is in organisatorische zin te beschouwen als een verzameling provinciale bonden, clubs, leden en evenementen die om website(s) heen draait. De DamZ! DamSet legt de link tussen belangstellende en website. Bovendien benut de set de grootste gemene deler: iedere afnemer van de set is ambassadeur van het damspel. De inzet van de set is zo onbeperkt schaalbaar en de prijsstelling maakt mogelijk om het benodigde volume te draaien. Op traditionele wijze kan de KNDB met de actieve vrijwilligers enkele honderden (jonge) mensen tegelijk aan het dammen zetten en houden. Een enkele vrijwillige trainer op een DamZ! video kanaal daarentegen kan met even veel moeite 1, 10, 100, 1000, 10.000 of 100.000 kinderen tegelijk trainen. Een vrijwilliger kan rustig 100 DamZ! DamSets uitdelen en zo 10x zo veel kinderen bedienen als nu het geval is. Bovendien mobiliseert de DamZ! DamSet door de bescheiden inzet die zij vraagt 10x meer vrijwilligers dan nu actief zijn. Daaruit volgt dat de DamZ! DamSet een trendbreuk kan realiseren.
Herijken van Marketing en Communicatiebeleid. Door willekeurig gekozen en elkaar snijdende doelgroepen en websites is versnippering ontstaan en ontbrak focus. De DamZ! DamSet brengt het volume en de focus terug. Niet rond een abstract beleidsplan maar rond een tastbaar object. Waarbij iedereen die dat object in de hand neemt en weggeeft direct een effectieve uitvoerder van een breed en landelijk uitgerold beleid is.
Onder ogen zien van en anticiperen op de voortdurende (maar eindige...) financiële nood van de KNDB. Ceteris paribus kan de KNDB op 31-12-2020 niet aan een nieuwe beleidscyclus van vier verlies latende jaren beginnen. De KNDB zal 'iets moeten bedenken'. De gedachten achter de DamZ! DamSet sluiten aan op deze situatie.
Versterken van de landelijke organisatie: eenheid in organisatie en uitvoering. De DamZ! DamSet kan fungeren als katalysator voor het inventariseren en via damz.nl delen van alle lokale en provinciale schooldam- en jeugdtoernooien. En het bij deze toernooien inzetten van de DamZ! DamSet en daarmee het uitdragen van dezelfde DamZ! en KNDB boodschap. Het fijnmazige landelijke organisatie netwerk dat hierdoor ontstaat, kan ook op andere dimensies produceren. Bijvoorbeeld een afstemming tussen clubs om trainingen en toernooien te organiseren.
Ontwikkeling van op senioren gerichte strategie. De doelgroep die het makkelijkste te interesseren en binnen te halen is, is jeugd. Iedere jeugdspeler heeft familie en dammen is een familiespel. Ook uit de ouders kunnen nieuwe damliefhebbers, clubleden en clubvrijwilligers voortkomen. Vaak met verfrissend nieuwe blik, ambitie en vaardigheden. Zo kan seniorenbeleid in samenhang met en boven op jeugdbeleid worden gebouwd. Terwijl de doorgaans moeilijk benaderbare senioren vanzelf samen met hun kinderen binnen wandelen.
Imago verbetering. De vormgeving van de DamZ! DamSet is modern en vrolijk. Door haar volume maakt zij mogelijk om de directe en blijvende zichtbaarheid van het spel, van de KNDB en van de club drastisch te vergroten. De DamZ! DamSet richt zich op jeugd en draagt zo actief bij aan het verjongen van het imago van de damsport.
De DamZ! DamSet als beleidsinstrument
De DamZ! DamSet is om deze redenen een uniek communicatie en marketing instrument. Dat zoals hierboven toegelicht als ruggengraat kan fungeren van club en KNDB-beleid. De DamZ! DamSet legt een brede beleidsvisie neer, die de vertaalslag van plan naar snelle en onbeperkt schaalbare uitvoering maakt.
Het is nu zaak dat provinciale bonden, clubs en KNDB hun kracht en middelen focussen om samen het maximale resultaat te scoren. Waar mogelijk daartoe gestimuleerd en ondersteund door sponsoren, NOC*NSF en de lokale, provinciale en landelijke overheid. De KNDB bijvoorbeeld kan voor 2019 NOC*NSF geld aanvragen in de rubriek ‘Leven Lang Sporten’. Dit jaar is dat geld al uitgegeven en bedraagt het rond de 30.000 euro. Volgend jaar zouden die 30.000 euro alvast 10.000 DamZ! DamSets kunnen zijn. En in 2020 natuurlijk nog een keer. Het is te hopen dat de KNDB de noodzaak tot (vrijwillige of professionele) arbeid extensieve focus op volume onderkent en dat de bondsraadsvergadering in juni
(want de bondsraadsvergadering in november is te laat voor 2019!!!) tot besluitvorming komt.
Samen kunnen we per 31-12-2020 minimaal 100.000 DamZ! DamSets in omloop hebben gebracht. Waarbij iedere DamZ! DamSet verwijst naar de club om de hoek, damz.nl en de KNDB. Dat zijn 200.000 kinderen die een keertje of regelmatig een potje dammen. En 400.000 ouders en 800.000 grootouders. Uitdaging: dit vertalen naar per saldo 2.000 nieuwe KNDB-leden per 31-12-2020.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.