Magie van het dammen

GuidoB

Re: Magie van het dammen

Post by GuidoB » Wed Mar 28, 2018 16:52

krammertje wrote:Nee, ik bedoel te zeggen dat een damvereniging niet onder de genoemde uitzondering valt. En dus inderdaad een probleem kan hebben, al denk ik dat het daar niet zo'n vaart mee zal lopen. Wel zullen ze (en dan denk ik vooral aan de KNDB) zich er op voor moeten bereiden dat mensen kunnen vragen welke gegevens opgeslagen zijn.
Die uitzonderingen geven het recht om bijzondere persoonsgegevens op te slaan. Je zegt nee, maar bevestigt wat ik schreef.
Het recht om informatie op te vragen geldt voor alle persoonsgegevens. Dus los van die uitzondering voor bijzondere gegevens zal de dambond - net als alle verenigingen - zich hierop moeten voorbereiden.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Wed Mar 28, 2018 17:16

krammertje wrote:
GuidoB wrote:
krammertje wrote:
Sinds wanneer is een damvereniging werkzaam op ' politiek, levensbeschouwelijk, godsdienstig of vakbondsgebied' gebied?
Bedoel je te zeggen dat volgens jou een damvereniging helemaal geen bijzondere persoonsgegevens mag verwerken?
Nee, ik bedoel te zeggen dat een damvereniging niet onder de genoemde uitzondering valt. En dus inderdaad een probleem kan hebben, al denk ik dat het daar niet zo'n vaart mee zal lopen. Wel zullen ze (en dan denk ik vooral aan de KNDB) zich er op voor moeten bereiden dat mensen kunnen vragen welke gegevens opgeslagen zijn.
Waarom zou een damvereniging of bond bijzondere persoonsgegevens willen verwerken? Terecht dat daar een verbod op is. Dit zijn namelijk gegevens betreffende godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke voorkeur, gezondheid, seksuele leven, lidmaatschap van een vakbond of strafrechtelijk verleden.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Mar 28, 2018 17:23

Gerard de Groot wrote:De schakers heb een praktische handleiding waar iedere vereniging mee aan de slag kan: ...
Fijn, zo'n forum :D

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Mar 28, 2018 19:44

Privacystatement Toernooibase.pdf
Concept Privacy-statement Toernooibase
(60.11 KiB) Downloaded 413 times
Gerard de Groot wrote: Uitsluiten van deelname heeft geen zin. Iedereen kan zijn toestemming op ieder moment intrekken, dus ook als het toernooi al afgelopen is. Dat betekent dat in de uitslag de naam van de deelnemer vervangen moet worden door 'anoniem' of zo iets. En ik vermoed dat ToernooiBase deze mogelijkheid ook moet gaan bieden.
Toernooibase heeft in het verleden al twee keer een verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens gekregen en gehonoreerd door inderdaad de spelersnaam te vervangen door Anoniem. :)
Dus deze mogelijkheid werd al geboden.

En hoewel Toernooibase een privé-initiatief is en regelgeving minder zwaar lijkt dan bij organisaties en verenigingen, ben ik al bezig geweest met een concept Privacy-statement. Dit wil ik na het NK Algemeen op Toernooibase plaatsen.
Dit rouleert momenteel bij een aantal personen voor commentaar.

Hierbij ook maar even in het kader van transparantie als bijlage. Als jullie op-, aanmerkingen, aanvullingen hebben door hoor ik het graag.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Wed Mar 28, 2018 20:47

Piet Bouma wrote:Hierbij ook maar even in het kader van transparantie als bijlage. Als jullie op-, aanmerkingen, aanvullingen hebben door hoor ik het graag.
Netjes, Piet!
Ik vraag me alleen af of je vooraf expliciet toestemming nodig hebt om de gegevens te verwerken. In dat geval zouden alle organisaties die van plan zijn ToernooiBase te gaan gebruiken bij hun deelnemers om toestemming moeten vragen. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat echt moet.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Mar 28, 2018 20:53

Gerard de Groot wrote:Waarom zou een damvereniging of bond bijzondere persoonsgegevens willen verwerken?
Omdat foto’s onder biometrische gegevens vallen.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Wed Mar 28, 2018 21:19

GuidoB wrote:
Gerard de Groot wrote:Waarom zou een damvereniging of bond bijzondere persoonsgegevens willen verwerken?
Omdat foto’s onder biometrische gegevens vallen.
Nee toch?
De verwerking van foto's mag niet systematisch worden beschouwd als verwerking van bijzondere categorieën van persoonsgegevens, aangezien foto's alleen onder de definitie van biometrische gegevens vallen wanneer zij worden verwerkt met behulp van bepaalde technische middelen die de unieke identificatie of authenticatie van een natuurlijke persoon mogelijk maken.
Wel een beetje vaag, maar er staat niet

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Mar 28, 2018 21:23

Ok, dan is het verwerken van foto’s dus niet verboden. Waar komt al die ophef over plaatsing van foto’s op websites dan vandaan?

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Wed Mar 28, 2018 22:18

GuidoB wrote:Ok, dan is het verwerken van foto’s dus niet verboden. Waar komt al die ophef over plaatsing van foto’s op websites dan vandaan?
Er is een verschil tussen verwerken en plaatsen.

Het is als damvereniging gewoon verboden om bijzondere persoonsgegevens (zoals ras, geloof, etc) te registreren en op te slaan. Je mag wel gewone gegevens opslaan zoals naam, adres, geboortedatum etc en foto's maken (verwerken).

Maar je mag al die gegevens niet zo maar publiceren. Daar heb je toestemming voor nodig. Ook voor foto's. Nu zal het bij gewone foto's die van een damwedstrijd gemaakt worden wel loslopen als die foto's plaatst bij het verslag van een wedstrijd. Maar het wordt al wat anders als je die foto gebruikt voor publiciteitsdoeleinden, bijvoorbeeld een vaste foto op de startpagina van een website. Dan is het logisch dat dat niet kan.

Over foto's en portretrecht is dit een interessant stuk van de AtletiekUnie: https://www.atletiekunie.nl/voor-clubs/ ... tograferen

henk stoop

Post by henk stoop » Wed Mar 28, 2018 22:59

Gerard de Groot wrote:Waarom zou een damvereniging of bond bijzondere persoonsgegevens willen verwerken? Terecht dat daar een verbod op is. Dit zijn namelijk gegevens betreffende godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke voorkeur, gezondheid, seksuele leven, lidmaatschap van een vakbond of strafrechtelijk verleden.
De KNDB is zelf ook een vereniging en verwerkt in het kader van de anti-doping maatregelen en doping controle ook gegevens betreffende de gezondheid. Conform de wet mag dit alleen door BIG-geregistreerde personen.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Mar 29, 2018 07:46

Gerard de Groot wrote: Er is een verschil tussen verwerken en plaatsen.

Het is als damvereniging gewoon verboden om bijzondere persoonsgegevens (zoals ras, geloof, etc) te registreren en op te slaan. Je mag wel gewone gegevens opslaan zoals naam, adres, geboortedatum etc en foto's maken (verwerken).

Maar je mag al die gegevens niet zo maar publiceren. Daar heb je toestemming voor nodig. Ook voor foto's. Nu zal het bij gewone foto's die van een damwedstrijd gemaakt worden wel loslopen als die foto's plaatst bij het verslag van een wedstrijd. Maar het wordt al wat anders als je die foto gebruikt voor publiciteitsdoeleinden, bijvoorbeeld een vaste foto op de startpagina van een website. Dan is het logisch dat dat niet kan.

Over foto's en portretrecht is dit een interessant stuk van de AtletiekUnie: https://www.atletiekunie.nl/voor-clubs/ ... tograferen
Plaatsen is absoluut een vorm van verwerken van gegevens. Net als publiceren en opslaan.

De vraag is, of een foto een persoonsgegeven is en wanneer dit wel en niet het geval is. Valt een overzichtfoto van een speelzaal - waarop een groot aantal mensen net wel of net niet herkenbaar op staan - onder persoonsgegevens?

Wat het verschil is tussen een foto bij een verslag of op een voorpagina, ontgaat mij.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Thu Mar 29, 2018 08:56

GuidoB wrote: Plaatsen is absoluut een vorm van verwerken van gegevens. Net als publiceren en opslaan.
Klopt, maar verwerken is nog geen plaatsen. Zo mag je niet zo maar (zonder toestemming) de adressen van je leden publiceren op je website
GuidoB wrote: De vraag is, of een foto een persoonsgegeven is en wanneer dit wel en niet het geval is. Valt een overzichtfoto van een speelzaal - waarop een groot aantal mensen net wel of net niet herkenbaar op staan - onder persoonsgegevens?
Een foto waar iemand herkenbaar op staat, is een persoonsgegeven (en wanneer het ter identificatie wordt gemaakt, zoals een paspoortfoto, zelfs een bijzonder persoonsgegeven). Tsja, en een overzichtsfoto? Ik zou het niet weten.
In de AVG moet je dus expliciet toestemming hebben voor het verwerken van foto's.
GuidoB wrote: Wat het verschil is tussen een foto bij een verslag of op een voorpagina, ontgaat mij.
Onder het 'oude' portretrecht geldt een uitzondering voor journalistieke doeleinden. Als foto bij een verslag is dat mogelijk journalistiek (al kun je dat misschien betwisten bij de website van de gemiddelde damclub). Maar als dezelfde foto gebruikt wordt bij een wervend verhaal voor je damclub is dat natuurlijk niet zo. Ik zou in ieder geval bezwaar maken als de plaatselijke damclub in Appelscha reclame zou maken met mijn damfoto :D

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Mar 29, 2018 15:24

Gerard de Groot wrote: Zo mag je niet zo maar (zonder toestemming) de adressen van je leden publiceren op je website
Je mag zonder toestemming ook geen adressen van je leden opslaan in je ledenadministratie. Je hebt toestemming nodig voor het verwerken van persoonsgegevens.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Mar 29, 2018 15:26

Gerard de Groot wrote:In de AVG moet je dus expliciet toestemming hebben voor het verwerken van foto's.
Ik heb deze vraag al een paar keer gesteld, maar nogmaals: waar staat dat?

Geb Kos

Post by Geb Kos » Thu Mar 29, 2018 15:34

GuidoB wrote:
Gerard de Groot wrote: Zo mag je niet zo maar (zonder toestemming) de adressen van je leden publiceren op je website
Je mag zonder toestemming ook geen adressen van je leden opslaan in je ledenadministratie. Je hebt toestemming nodig voor het verwerken van persoonsgegevens.
De AVG kent 6 grondslagen voor het verwerken van persoonsgegevens:

- Toestemming van de betrokken persoon
- De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst.
- De gegevensverwerking is noodzakelijk voor het nakomen van een wettelijke verplichting.
- De gegevensverwerking is noodzakelijk ter bescherming van de vitale belangen.
- De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag.
- De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen.

Als je lid bent van een damvereniging heb je een overeenkomst en is gegevensverwerking toegestaan voor een ledenadministratie.
Je mag niet meer informatie opslaan dan nodig is maar van je leden moet je wel een adres hebben.
Last edited by Geb Kos on Thu Mar 29, 2018 16:13, edited 1 time in total.

Post Reply