Hoor ik het goed op de radio?
06-11-2017: "Sportverenigingen zijn vrijgesteld van btw voor de diensten die zij verrichten aan de leden zodat de leden kunnen sporten. Volgens het Europese Hof van Justitie geldt deze btw-vrijstelling niet voor activiteiten met een te verwaarlozen lichamelijke component. Een denksport valt dus volgens het Hof niet onder het begrip sport."
https://nos.nl/artikel/2224611-te-weini ... o-btw.html
Dit gaat nog leuk worden
Dammen en BTW
Re: Dammen en BTW
Ebbo de Jong refereerde hier al aan in zijn speech bij de start van de halve finales 2018. Het schijnt dat er wel een regeling wordt getroffen. Maar een hoop gedoe wordt het wel. En ook dat kost geld.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Met een beetje mazzel blijven de denksporten gewoon vrijgesteld van BTW, maar dan onder een andere noemer. In het antwoord op de kamervragen staat:
Op dit moment onderzoekt de staatssecretaris samen met de denksportbonden en NOC-NSF of het mogelijk is om de denksport onder de sociaal culturele vrijstelling van artikel 11, lid 1, onderdeel f, Wet OB 1968 te brengen. Hij geeft aan ernaar te streven de Kamer hierover voor de zomer van 2018 nader te informeren.
Op dit moment onderzoekt de staatssecretaris samen met de denksportbonden en NOC-NSF of het mogelijk is om de denksport onder de sociaal culturele vrijstelling van artikel 11, lid 1, onderdeel f, Wet OB 1968 te brengen. Hij geeft aan ernaar te streven de Kamer hierover voor de zomer van 2018 nader te informeren.
-
Deze situatie kan wel verstrekkende gevolgen hebben. Als de denksporten onder de sociaal culturele vrijstelling van artikel 11, lid 1, onderdeel f, Wet OB 1968 zouden gaan vallen, zijn we wel van het BTW verhaal af, maar dat betekent dat denksporten niet meer vallen onder "SPORT". Welke gevolgen heeft dat? Voor subsidies? Voor NOC/NSF? En wat is de definitie van "het beoefenen van sport" eigenlijk? Volgens het Hof van Justitie zijn dat alleen fysieke elementen en behoort daar kennelijk niet een competitie tussen individuele personen en een competitie in verenigingsverband bij.... Dat is ook wat gebeurt in de denksportwereld. Vreemd, lijkt mij? Ik ben van mening dat "SPORT" juist het competitieve element is en hoe je dat doet is niet belangrijk (voetballen of dammen, de competitie is er). Het fysieke element zoeken mensen maar bij de sportschool, als ze dat willen. Volgens het Hof van Justitie is dus het deelnemen aan activiteiten in een sportschool een tak van sport? Welke dan?
In kleiner verband, ik (en waarschijnlijk anderen ook) krijg van mijn werkgever een tegemoetkoming voor het beoefenen van sport, tot nu ook voor dammen, maar blijft dat bestaan dan? Ik ben zeer benieuwd, maar ik heb mijn twijfels.
In kleiner verband, ik (en waarschijnlijk anderen ook) krijg van mijn werkgever een tegemoetkoming voor het beoefenen van sport, tot nu ook voor dammen, maar blijft dat bestaan dan? Ik ben zeer benieuwd, maar ik heb mijn twijfels.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ik verwacht op dat vlak geen gevolgen, want in het antwoord van de staatssecretaris staat ook:jozeflinssen wrote:Deze situatie kan wel verstrekkende gevolgen hebben. Als de denksporten onder de sociaal culturele vrijstelling van artikel 11, lid 1, onderdeel f, Wet OB 1968 zouden gaan vallen, zijn we wel van het BTW verhaal af, maar dat betekent dat denksporten niet meer vallen onder "SPORT". Welke gevolgen heeft dat? Voor subsidies? Voor NOC/NSF?
Volgens vaste rechtspraak van het Europees Hof vormen de in de BTW-richtlijn 2006 vermelde begrippen autonome, communautaire begrippen. Met andere woorden, het begrippenkader van de omzetbelasting staat los van dat van andere belastingen of het nationale civiele recht. Het arrest heeft in beginsel dus geen gevolgen voor andere belastingen en/of niet-fiscale aspecten.
-
Dat kan allemaal zo zijn. Toch blijft hier de discussie principieel of denksporten nog onder "sport" gerangschikt (kunnen) worden.
Ik heb het antwoord niet, maar dat lijkt me wel iets waar het KNDB bestuur (en ook besturen van andere denksporten) bijzonder alert op moet zijn.
Ik heb het antwoord niet, maar dat lijkt me wel iets waar het KNDB bestuur (en ook besturen van andere denksporten) bijzonder alert op moet zijn.
Hier maak je een klassieke denkfout, Jozef. Een auto heeft een stuur, maar niet alles met een stuur is een auto.jozeflinssen wrote:En wat is de definitie van "het beoefenen van sport" eigenlijk? Volgens het Hof van Justitie zijn dat alleen fysieke elementen en behoort daar kennelijk niet een competitie tussen individuele personen en een competitie in verenigingsverband bij.... (...) Volgens het Hof van Justitie is dus het deelnemen aan activiteiten in een sportschool een tak van sport?