Spelers gezocht!!

Post Reply
wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Spelers gezocht!!

Post by wijkbrand » Wed Mar 14, 2018 22:08

Damvereniging De Kroonschijf Denk EN Zet uit de Alblasserwaard (Z-H) speelt met twee teams in de Nationale Competitie. Het eerste team met kopman Wim Kalis komt in het seizoen 2018-2019 uit in de Hoofdklasse. Twee spelers hebben te kennen gegeven het rustiger aan te willen doen. Daarom zijn we op zoek naar twee spelers met niveau hoofdklasse. Je komt te spelen in een team waarin sport, spelplezier en sfeer samengaan. De Kroonschijf DEZ beschikt over een perfecte speellocatie en dito dammateriaal. Voor een blijk van interesse en inlichtingen kun je een mail sturen naar info@dekroonschijf.nl

Dieter

Re: Spelers gezocht!!

Post by Dieter » Thu Mar 15, 2018 12:56

Ook Cema/DVZ uit Geleen is op zoek naar aanvulling van de selectie.
Cema/DVZ heeft een team in de hoofdklasse en tweede klasse.
Heb je interesse laat het dan even weten liefst via de mail dvgortel@ziggo.nl

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Mar 22, 2018 20:08

Denk en Zet Culemborg zoekt nog versterking voor haar 1e team (ereklasse) en haar 2e team (1e klasse). Interesse? Stuur een email naar denkenzet@live.nl

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Mar 22, 2018 20:33

Wie zoekt er niet naar aanvullingen? Het wordt tijd voor achttallen hoe zwaar dat ook is om te verwerken...

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Mar 22, 2018 21:22

Michel Stempher wrote:Wie zoekt er niet naar aanvullingen? Het wordt tijd voor achttallen hoe zwaar dat ook is om te verwerken...
Ook bij achttallen zal men nog steeds naar aanvullingen blijven zoeken Michel.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Mar 22, 2018 21:59

Piet Bouma wrote:
Michel Stempher wrote:Wie zoekt er niet naar aanvullingen? Het wordt tijd voor achttallen hoe zwaar dat ook is om te verwerken...
Jawel, maar dan toch minder met het risico om anders structureel personen te weinig achter de borden te hebben zitten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Mar 22, 2018 22:15

Michel Stempher wrote:
Piet Bouma wrote:
Jawel, maar dan toch minder met het risico om anders structureel personen te weinig achter de borden te hebben zitten.
Het moet misschien anders.

Minder leden KNDB. Minder wedstrijden. Minder afstanden. Algemeen worden de KNDB-leden steeds ouder (ze wilden al eerder thuis zijn, vandaar aanpassing speeltempo).
Krimp de klassen in naar 8 teams per klasse. Maar zeven wedstrijden.
Eén Ereklasse, Twee Hoofdklassen, Daaronder Vier Eerste klassen.
De rest van de teams weer terug naar de provinciale wedstrijden (minder afstanden). Desgewenst kunnen die teams ook op zaterdag spelen (was in Overijssel volgens mij voorheen ook gebruikelijk).
Herstel de promotie/degradatieregeling tussen provinciale clubcompetitie en nationale competitie.
Een kleiner competitiegebouw met minder wedstrijden is met een dalend ledenaantal niet onlogisch.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Mar 22, 2018 22:38

Piet Bouma wrote:
Michel Stempher wrote:
Piet Bouma wrote:
Het moet misschien anders.

Minder leden KNDB. Minder wedstrijden. Minder afstanden. Algemeen worden de KNDB-leden steeds ouder (ze wilden al eerder thuis zijn, vandaar aanpassing speeltempo).
Krimp de klassen in naar 8 teams per klasse. Maar zeven wedstrijden.
Eén Ereklasse, Twee Hoofdklassen, Daaronder Vier Eerste klassen.
De rest van de teams weer terug naar de provinciale wedstrijden (minder afstanden). Desgewenst kunnen die teams ook op zaterdag spelen (was in Overijssel volgens mij voorheen ook gebruikelijk).
Herstel de promotie/degradatieregeling tussen provinciale clubcompetitie en nationale competitie.
Een kleiner competitiegebouw met minder wedstrijden is met een dalend ledenaantal niet onlogisch.
Het dalend ledenaantal is natuurlijk een probleem.
Helaas wordt dit probleem niet erkend door de voorzitter van de KNDB, gezien zijn laatste stukje in het Damspel, maar ik ben het met je eens dat dit probleem bestaat.

Echter bij veel verenigingen is de onderlinge competitie niet interessant meer, door het dalende ledenaantal.
Het enige of voornaamste wat deze verenigingen nog interessant maakt zijn de wedstrijden tegen andere teams.
Voornamelijk door de mogelijkheid provinciaal en landelijk te spelen.
Door het opnieuw koppelen van provinciale aan nationale competitie, wordt het aantal wedstrijden tegen andere teams drastisch beperkt.
Wat verenigingen minder interessant maakt en voor een verdere versnelling van de daling van het ledental van verenigingen zal zorgen.

Dus met dit deel van je plan kan ik het niet eens zijn.

Teruggaan van tientallen naar achttallen kan tijdelijk (voor 1 a 2 jaar, waarbij gedurende deze periode de KNDB echte maatregelen kan nemen om de daling van het ledental te stoppen) een oplossing zijn.

Maar het is een tijdelijke oplossing. Anders hebben we over 2 jaar de discussie of we de achttallen tot zestallen terug moeten brengen ...

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Mar 22, 2018 22:52

Ton van Namen wrote:
Echter bij veel verenigingen is de onderlinge competitie niet interessant meer, door het dalende ledenaantal.
Het enige of voornaamste wat deze verenigingen nog interessant maakt zijn de wedstrijden tegen andere teams.
Voornamelijk door de mogelijkheid provinciaal en landelijk te spelen.
Door het opnieuw koppelen van provinciale aan nationale competitie, wordt het aantal wedstrijden tegen andere teams drastisch beperkt.
Wat verenigingen minder interessant maakt en voor een verdere versnelling van de daling van het ledental van verenigingen zal zorgen.

Dus met dit deel van je plan kan ik het niet eens zijn.
Is het misschien niet eerder omgekeerd? Door de veelheid van nationale en provinciale wedstrijden is de animo voor een onderlinge competitie minder omdat men al zoveel... wedstrijden moet spelen.
:?:

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Mar 22, 2018 23:08

Piet Bouma wrote: Is het misschien niet eerder omgekeerd? Door de veelheid van nationale en provinciale wedstrijden is de animo voor een onderlinge competitie minder omdat men al zoveel... wedstrijden moet spelen.
Nee.

Verenigingen waarbij men op een clubavond maar 8 tot 10 man ziet (en er bestaan veel van dit soort verenigingen in Zuid-Holland en Zuid-Holland-Zuid) en waarbij men gedurende het seizoen 2 tot 3 keer tegen dezelfde tegenstander moet spelen gaan het niet overleven. Heel vaak tegen dezelfde tegenstander spelen wordt als vervelend en saai ervaren.
De wedstrijden tegen andere teams maken het damseizoen nog interessant.

Alhoewel ik me ervan bewust ben dat verre reizen door oudere dammers als te vermoeiend wordt gezien.
Maar zij zullen sowieso ter zijner tijd afhaken (of door het te vaak spelen tegen dezelfde tegenstander of door het feit dat het reizen naar tegenstanders niet meer te doen is).

Reductie van teamwedstrijden is daarom volgens mij niet de oplossing.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Mar 22, 2018 23:26

Ton van Namen wrote:
Piet Bouma wrote: Is het misschien niet eerder omgekeerd? Door de veelheid van nationale en provinciale wedstrijden is de animo voor een onderlinge competitie minder omdat men al zoveel... wedstrijden moet spelen.
Nee.

Verenigingen waarbij men op een clubavond maar 8 tot 10 man ziet (en er bestaan veel van dit soort verenigingen in Zuid-Holland en Zuid-Holland-Zuid) en waarbij men gedurende het seizoen 2 tot 3 keer tegen dezelfde tegenstander moet spelen gaan het niet overleven. Heel vaak tegen dezelfde tegenstander spelen wordt als vervelend en saai ervaren.
De wedstrijden tegen andere teams maken het damseizoen nog interessant.

Alhoewel ik me ervan bewust ben dat verre reizen door oudere dammers als te vermoeiend wordt gezien.
Maar zij zullen sowieso ter zijner tijd afhaken (of door het te vaak spelen tegen dezelfde tegenstander of door het feit dat het reizen naar tegenstanders niet meer te doen is).

Reductie van teamwedstrijden is daarom volgens mij niet de oplossing.
Is dit een persoonlijke mening of gebaseerd op onderzoek?
M.i. zou de onderlinge competitie de basis moeten zijn van een vereniging.
Daar hoort twee a drie keer per seizoen tegen dezelfde tegenstander spelen bij.

Maar het zou een onderzoek waard zijn.
Als de onderlinge competitie/c.q. vereniging niet meer de basis van de damsport is,
dan heeft bijv. verenigingsondersteuning geen enkele waarde, maar moeten we
naar heel andere structuren...

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Mar 23, 2018 00:39

Ton heeft helemaal gelijk. De clubcompetitie is verreweg de belangrijkste activiteit van een club als Van Stigt Thans. Het is voor heel veel leden de belangrijkste reden om lid te zijn van de vereniging. Je moet uitermate terughoudend zijn om daarin te gaan snijden.

Ik ben het met Piet eens dat het heel gezond zou zijn als de clubavond de basis van de vereniging is. Praktijk is echter dat dit bij sommige clubs wat anders ligt. Van Stigt Thans heeft wel een clubavond, maar dat is een beperkt groepje. Daarin zijn we niet anders dan veel andere kleine verenigingen. Bij de zaterdagwedstrijden zijn we zo ongeveer de grootste vereniging van Nederland. In elk geval de sterkste in de lengte en de breedte.

Van Stigt Thans heeft een gevarieerd aanbod van activiteiten, gericht op de vooral sterke spelers die lid zijn van de club. Dit betreft onderlinge wedstrijden, trainingen, teamwedstrijden, een individueel rondtoernooi in het voorjaar. Regelmatig een sneldamtoernooi. Het is belangrijk dat dit in balans blijft.

Ik besef dat ik lid ben van een rare vereniging. De brede basis ontbreekt volkomen; we hebben bijna alleen maar toppers. Dus als iemand een overtuigend verhaal heeft hoe het beter kan met het aanbod van wedstrijden, in de zin dat het duidelijk beter is voor het dammen in het algemeen, dan ben ik zeker bereid om te luisteren. Vooralsnog hebben mij dit soort geluiden nog niet bereikt.

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Fri Mar 23, 2018 06:48

Piet Bouma wrote: Is dit een persoonlijke mening of gebaseerd op onderzoek?
M.i. zou de onderlinge competitie de basis moeten zijn van een vereniging.
Daar hoort twee a drie keer per seizoen tegen dezelfde tegenstander spelen bij.

Maar het zou een onderzoek waard zijn.
Als de onderlinge competitie/c.q. vereniging niet meer de basis van de damsport is,
dan heeft bijv. verenigingsondersteuning geen enkele waarde, maar moeten we
naar heel andere structuren...
Dit is niet alleen mijn persoonlijke mening, maar ook gebaseerd op een aantal observaties.
Die bestaan o.a. uit :
- Gesprekken met spelers bij de vereniging waar ik wedstrijdleider ben.
- Verzoeken van spelers bij die zelfde vereniging om vriendschappelijke wedstrijden te organiseren tegen andere verenigingen (wat ook gebeurt).
- Teruglopende/verminderde belangstelling voor de onderlinge competitie bij de verenigingen waar ik lid van ben.
- Bezoeken van verenigingen als deelnemer aan een teamwedstrijd en dan constateren dat bij de ontvangende vereniging geen onderlinge competitie gespeeld wordt.
- Checken van deelname aan onderlinge competities van verenigingen die hun onderlinge competitie in toernooibase registreren.
- Checken van websites van verenigingen.

Niet een formeel onderzoek, maar toch wel meer dan een persoonlijke mening.

Dat de onderlinge competitie niet goed of helemaal niet meer functioneert bij (heel) veel verenigingen is in mijn ogen zorgelijk.
Want het zou inderdaad de basis moeten zijn van gezonde verenigingen.

Maar zo lang deze situatie bestaat moeten we niet gaan snijden in hetgeen die verenigingen nog bij elkaar houdt, namelijke de wedstrijden in zowel de provinciale als landelijke competitie.

En stoppen met verenigingsondersteuning ? Nee, daar zou juist veel meer op ingezet moeten worden.
Maar dat onderwerp kunnen we veel beter eens in een ander (nieuw) topic bespreken.
We zijn al van het oorspronkelijke onderwerp aan het afdwalen.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Mar 23, 2018 18:50

Een onderlinge competitie is in mijn ogen niet meer de basis voor een damvereniging. Sowieso kan ik me bijvoorbeeld weinig motiveren voor het spelen van lange partijen als er niks aan erkenning (zoals titels, normen, rating) op het spel staat. Toch speel ik nog de onderlinge omdat ik graag wat ritme wil blijven houden en omdat het gewoon best gezellig is.

De basis lijkt me dat iedere dammer in Nederland de mogelijkheden moet hebben om minstens 1x per week fysiek te kunnen dammen en om 24/7 online te kunnen dammen en trainen. Ik denk dat het voor veel spelers veel leuker is om de ene keer intern en de andere keer extern te spelen zonder dat ze zich hoeven vast te leggen aan een wekelijkse traditie zoals de interne competitie is. In Kampen hanteren we bijvoorbeeld nog steeds een rondtoernooi: het lukt mij met enkele anderen niet om de conservatieve seniorleden te verleiden tot een Keizersysteem, waarbij de grote voordelen dat leden net zo vaak als ze willen kunnen meedoen en dat niet-leden ook eenmalig kunnen aanschuiven en er meteen bij betrokken worden.
Op dit moment zijn we derhalve zeer gesloten voor de buitenwereld en ook onze eigen jeugdleden kunnen we niet echt een paar keer (in vakanties) laten proeven aan de volwassenencompetitie.

Edit: voor een vereniging an sich zou de clubavond wel de basis moeten zijn, maar ik denk buiten de verenigingskaders.

Post Reply