Michel Stempher wrote:Jaap van Galen wrote:Jaap van Galen wrote:En verzin nou eens vanuit de KNDB 1 pilot die minimaal 100 extra leden oplevert, en financier dat of nog beter laat dat financieren. Zo moeilijk is dat niet en dat geeft energie voor de volgende pilots, en (belangrijk) geeft een voorbeeld voor anderen. Maar als doelen niet worden gehaald en pilots met meetbare doelstellingen niet kunnen worden verzonnen of worden verwezenlijkt, dan tja...
Ik herhaal het nog maar weer een keer: reik mij het blik medewerkers (betaald of onbetaald zal me een biet wezen) aan en de heren die ervaring hebben met het regioplan Noord zorgen voor de rest. Zo moeilijk is het inderdaad allemaal niet als je genoeg poppetjes hebt. Maar laat dit nou net het enige probleem van het hele dammen zijn: er zijn geen poppetjes.
Net even snel de column van Ebbo de Jong in Het Damspel gelezen. Het spijt mij te moeten zeggen, ik had Ebbo het voordeel van de twijfel gegeven, maar het is NIETS. Een en al leegte. Erg jammer. Het damspel is uit de gratie geraakt. Mensen zijn niet meer geïnteresseerd in dammen. Er melden zich geen nieuwe leden. Clubs krimpen, clubs vergrijzen, clubavonden worden nauwelijks nog bezocht, clubs verdwijnen. Dit is het algemene beeld. Mijn club, Van Stigt Thans, is landskampioen geworden. Op de kampioensfoto in Het Damspel tel ik zes 50-plussers, van wie drie 60-plussers. Het is prachtig dat dammers op hoge(re) leeftijd nog zo goed presteren. Maar het beeld dat dammen voor oude getrouwen is, wordt bevestigd.
Mijn analyses en aanbevelingen in het artikel 'Is dammen een kinderspel?' heb ik ook naar de KNDB en Ebbo de Jong gestuurd. In navolging van tal van eerdere publicaties. Ik heb mijn ideeën, die totaal afwijken van het traditionele denken in de damwereld ook in praktijk gebracht. Met succes, valse bescheidenheid is hier niet op zijn plaats. KNDB-voorzitter Ebbo de Jong gaat op geen enkel punt in. Zoals eerder technisch directeur Johan Krajenbrink op geen enkel punt inging. Geen analyse, geen ideeën, geen hervormingen, geen visie, geen beleid. Ebbo is de zoveelste die gaat aanvallen. Maar de damsport heeft helemaal geen aanvallers, slechts verdedigers. Slechte verdedigers ook nog. Ebbo wil dat we trots zijn. Waarop? Dammen is een mooi spel, maar de bond heeft er een remisespel van gemaakt. Daar ben ik niet trots op, daar schaam ik me voor.
Ebbo telt maar liefst 1892 spelers die hebben meegedaan aan de landelijke competitie. Welnu, dit is niets. Jaren geleden werd de vrije inschrijving voor de nationale competitie ingevoerd. Degradatie uit en promotie naar de tweede klasse werd afgeschaft. Veel teams schreven zich uiteraard in voor de tweede klasse, die feitelijk meer een regionale klasse is, maar dit terzijde. Die 1892 geeft wederom aan hoe weinig dammers er nog zijn. Ebbo spiegelt ons positieve ontwikkelingen voor. Maar hoe kan dat wanneer hij de zaken die het dammen in een neerwaartse spiraal hebben gebracht onveranderd wil laten? Dat kan dus helemaal niet. Conclusie: lege peptalk.
Eerder had TD Johan Krajenbrink in reactie op mijn artikel al gesteld dat er genoeg leven + energie in de damwereld zit. Hoe verzint hij het?
Jaap, het is dacht ik al weer vijf jaar geleden dat jij prachtig werk verrichtte met een overzicht van de ontwikkeling van ledentallen over een periode van enkele decennia. Dat gaf een somber beeld. Het toenmalige KNDB-bestuur reageerde ongeveer zoals Ebbo nu. Wijzen op positieve ontwikkelingen.
Mijn kritiek is meedogenloos, ik weet het. Maar van leidende mensen in de damwereld mag je toch op zijn minst enige interesse in de feiten verwachten. Thijs van den Broek heeft de metafoor gebruikt van de KNDB als een vermolmd huis dat half onder water staat. De aanvalsplannen van de KNDB behelzen het rennen met pannen en emmers om de ergste lekkages op te vangen. En met roepen dat na regen weer zonneschijn komt.