Assemblage van de 9.000 DamZ! DamSets is voltooid. 6500 DamZ! DamSets zijn in de DamZ! DamDoos verpakt, nog 2500 te gaan.
Daarna worden de DamZ! DamSets per 30 in kartonnen omdozen verpakt. Woensdag worden de sets in Ningbo op het schip naar Nederland gezet. Op zaterdag 14 april distribueren we deze DamZ! DamSets in Voorthuizen en hebben een KNDB-jeugdcongres.
Steeds vaker merk ik hoe mensen enthousiast raken over de DamZ! DamSet en deze aan anderen aanbevelen. Heel mooi!
Wat daarbij opvalt, is dat mensen dan vaak alleen spreken over "goedkope dambordjes". Natuurlijk is "goedkoop" een kern eigenschap van de DamZ! DamSet. Want de lage prijs realiseert de doelstelling om op ongekende schaal de DamZ! DamSet in omloop te brengen. De DamZ! DamSet als strooigoed te gebruiken.
Als strooi infrastructuur.
Maar!
De DamZ! DamSet is meer dan een goedkoop dambord. De DamZ! DamSet is bovenal een communicatiemiddel. De DamZ! DamSet vervangt de eeuwige promotie brochure. Want met een brochure kun je niet dammen. Er is geen dambord ter wereld, dat via opdruk op doos, op bord en op achterzijde bord zo nadrukkelijk en alom tegenwoordig de link legt tussen spel en club en bond. En bovendien een naadloos geheel vormt met een sterk ondersteunende website
http://www.damz.nl. Mits natuurlijk enkele praktische problemen met deze site worden opgelost, maar daar is de KNDB mee bezig.
Dus: het is heel mooi als mensen over deze goedkope dambordjes spreken! Maar behalve zo'n goedkoop dambord zullen we met zijn allen vooral niet eerder zo'n krachtig communicatiemiddel in handen hebben gehad. Een communicatiemiddel, dat we dankzij de prijsstelling ook nog eens op een niet eerder vertoonde schaal in Nederland en België in omloop brengen. Ook in de gouden jaren '80 zal de KNDB dik tevreden zijn geweest, als zij 100 bonden, clubs en promotors achter haar jeugdbeleid had gekregen. Dat is precies, wat de DamZ! DamSet anno 2018 doet. 9.000 stuks met de eerste zending en de tweede zending arriveert omstreeks 1 september in Nederland. Zodat meer bonden, clubs, scholen en promotors kunnen meedoen en zodat de deelnemers aan de eerste lichting gelegenheid hebben om bij te bestellen. (Intekenen tot 15 juni via
marcelkosters@gmail.com. )
Wie A zegt, moet ook B zeggen. A is: goedkoop! B is: krachtigst communicerende dambord ooit. En dat hebben we nodig ook. Want het aantal vrijwilligers die tot nu die communicatie 1 op 1 met de kinderen moeten verzorgen, neemt evenredig met ons ledental af en hun leeftijd stijgt, eveneens evenredig met de ontwikkeling binnen ons ledenbestand. Om die leden ontwikkeling te keren, zullen we in ieder geval veel en slim moeten communiceren.
We zullen ons moeten aanpassen aan de omstandigheden. We zullen de KNDB moeten zien als een hechte verzameling bonden, clubs, leden en evenementen die om een website heen draait. De functionaliteit en boodschap van DamZ! DamSet en de website damz.nl spreken voor zichzelf. Deze hebben geen structurele vrijwillige inbreng nodig om voor hen te spreken. Dat maakt mogelijk om een veel groter bereik te hebben dan wanneer we enkel met de kinderen op onze jeugd clubavond communiceren. Als we al een jeugd clubavond (kunnen) hebben.
Vanwege die communicatie heeft het goedkope dambordje een naam: de
DamZ! DamSet. (Vergeet svp het uitroepteken niet) De DamZ! DamSet vormt een geheel met de DamZ! website. DamZ! is een merk van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond. Een merk waarvan ik verwacht, dat we dit met zijn allen met groeiende trots en enthousiasme eensgezind zullen uitdragen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.