www.degrootstedammer.nl

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue May 11, 2004 00:31

Koops wrote:
Casper van der Tak wrote: OK, maar dat is een slappe remise die vnl op conto van Andreiko komt - 32-28 18-22 uitschuiven vanuit 46 en 1, 5. 34-29 is nu niet bepaald de meest scherpe winspoging...
Tegenwoordig niet nee. Maar toen had het toch nog wel degelijk iets, lijkt me.
Sijbrands heeft volgens mij verder te veel korte partijen gespeeld om te kunnen beweren dat het telkens aan zijn tegenstander lag.
5. 34-29 was nooit een felle winstpoging voor zover ik weet. Als ik moet winnen en mijn tegenstander heeft genoeg aan remise dan speel ik of 2. 34-29 of 5. 34-30 in deze opening (als ik al met 1. 32-28 open).
Met je tweede opmerking ben ik het eens.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue May 11, 2004 00:38

Eric van Dusseldorp wrote:Laten we er eerst eens voor zorgen dat de lijst gecompleteerd wordt. Ik ben vast nog een flink aantal mensen vergeten. Bestuurders en mannetjesputters en zo. Mensen uit het verleden wellicht.
Het gaat om mensen die in elk geval één reden hebben om bovenaan een lijst van iemand te komen.
Ik denk dat de lijst wel compleet is, in ieder geval staat degene op wie ik ga stemmen er op... Voor anderen geldt dat blijkbaar ook. Je kunt eventueel Tanja C en Olga K toevoegen, en Kowritzkin als problemist en aangever bij een mooie overwining van Andreiko.

DJBAMI

Post by DJBAMI » Tue May 11, 2004 12:53

Ik denk dat Vadim Bulat ook wel in het rijtje mag als je ziet wat voor schitterende problemen hij maakt. Aangezien Hermelink er ook bij staat (in de positieve zin, want die hoort er ook bij vind ik).
Ik hoor het wel!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

DJ Banaan

Post by Kosmos » Tue May 11, 2004 23:23

DJBAMI wrote:Ik denk dat Vadim Bulat ook wel in het rijtje mag als je ziet wat voor schitterende problemen hij maakt. Aangezien Hermelink er ook bij staat (in de positieve zin, want die hoort er ook bij vind ik).
Ik hoor het wel!
Heb je dat boekje van Bulat nog niet uit, DJ Banaan?
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue May 11, 2004 23:27

DJBAMI wrote:Ik denk dat Vadim Bulat ook wel in het rijtje mag als je ziet wat voor schitterende problemen hij maakt. Aangezien Hermelink er ook bij staat (in de positieve zin, want die hoort er ook bij vind ik).
Ik hoor het wel!
Bulat is vermoedelijk eerder de grootste drinker dan de grootste dammer.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue May 11, 2004 23:28

Eric van Dusseldorp wrote:
Ik hoor het wel!
Bulat is vermoedelijk eerder de grootste drinker dan de grootste dammer.
Welnee, sinds ie aan de vrouw is, is het een net heer geworden.

MonestrySoul

Post by MonestrySoul » Tue May 11, 2004 23:55

Hoort Goedemoed er niet bij te staan wegens zijn beruchte royement of zijn aantal halve Finales [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] ?

Koops

Post by Koops » Wed May 12, 2004 00:14

MonestrySoul wrote:Hoort Goedemoed er niet bij te staan wegens zijn beruchte royement of zijn aantal halve Finales ?
Leuk: dan kun je dus op de lijst komen door andere mensen te beledigen.
Minder leuk: Elenbaas gaat de verkiezing dan op zijn sloffen winnen.

Staat Raman wel op de lijst? Nederlands Kampioen, bedenker van prachtige partijproblemen, ultieme beheerser van de retrogarde, en de schrijver van een van de meest onbegrijpelijke theorieën die de boeken in mijn damkast bewonen (Lees 'Raadselen der Symmetrie').

Kosmos

Post by Kosmos » Wed May 12, 2004 00:21

Koops wrote:
MonestrySoul wrote:Hoort Goedemoed er niet bij te staan wegens zijn beruchte royement of zijn aantal halve Finales ?

Staat Raman wel op de lijst? Nederlands Kampioen, bedenker van prachtige partijproblemen, ultieme beheerser van de retrogarde, en de schrijver van een van de meest onbegrijpelijke theorieën die de boeken in mijn damkast bewonen (Lees 'Raadselen der Symmetrie').
En bovendien: ............

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 12, 2004 02:32

Kosmos wrote:
Koops wrote:

En bovendien: ............
............ een NSB-er.
Net als Geo van Dam, Jan Bom, Jurriaan Schröder, etc, etc, etc, etc.
De damwereld was vergeven van de NSB-ers en als nu weer een dergelijke oorlog zou uitbreken dan zou de geschiedenis zich herhalen.
Ik kan jullie precies aanwijzen in wat voor uniform bepaalde KNDB-leden dan zouden rondmarcheren.

Piet Roozenburg wordt in 2004 voorgedragen voor de titel 'grootste dammer aller tijden'.
En waar was Piet Roozenburg tussen 1940 en 1945 lekker aan het oefenen? Waar bereidde de grote Piet Roozenburg zich voor op zijn greep naar de macht? Waar speelde Piet gezellige oefenpartijtjes met zijn logé Freek Gordijn in 1940-1945??
Antwoord: om de hoek bij Adolf Hitler en Joseph Goebbels, in Berlijn.

De grootste dammer is òf Ton Sijbrands òf Harm Wiersma òf Alexej Tsjizjov.
Door Ton en Harm wist rond 1968 vrijwel niemand meer wie Piet Roozenburg ook al weer was.

PS: Het Damspel van mei 1953 besteedt drieëneenhalve pagina aan het overlijden van Cornelis Blankenaar, maar ook een paar regeltjes aan het verscheiden van Freek Raman:

IN MEMORIAM F. RAMAN
Het bericht heeft ons bereikt, dat de grootmeester F. Raman uit Haarlem is overleden.
Wat Raman in zijn dammersloopbaan als kunstenaar getoond heeft, weet wel iedereen. Zijn werk werd steeds op hoge prijs gesteld, want vele zeer fraaie combinaties heeft hij samengesteld, waaraan velen hun damkennis te danken hebben.

Koops

Post by Koops » Wed May 12, 2004 08:56

Hanco Elenbaas wrote: ............ een NSB-er.
Net als Geo van Dam, Jan Bom, Jurriaan Schröder, etc, etc, etc, etc.
De damwereld was vergeven van de NSB-ers en als nu weer een dergelijke oorlog zou uitbreken dan zou de geschiedenis zich herhalen.
Ik kan jullie precies aanwijzen in wat voor uniform bepaalde KNDB-leden dan zouden rondmarcheren.

Piet Roozenburg wordt in 2004 voorgedragen voor de titel 'grootste dammer aller tijden'.
En waar was Piet Roozenburg tussen 1940 en 1945 lekker aan het oefenen? Waar bereidde de grote Piet Roozenburg zich voor op zijn greep naar de macht? Waar speelde Piet gezellige oefenpartijtjes met zijn logé Freek Gordijn in 1940-1945??
Antwoord: om de hoek bij Adolf Hitler en Joseph Goebbels, in Berlijn.

De grootste dammer is òf Ton Sijbrands òf Harm Wiersma òf Alexej Tsjizjov.
Door Ton en Harm wist rond 1968 vrijwel niemand meer wie Piet Roozenburg ook al weer was.

PS: Het Damspel van mei 1953 besteedt drieëneenhalve pagina aan het overlijden van Cornelis Blankenaar, maar ook een paar regeltjes aan het verscheiden van Freek Raman:

IN MEMORIAM F. RAMAN
Het bericht heeft ons bereikt, dat de grootmeester F. Raman uit Haarlem is overleden.
Wat Raman in zijn dammersloopbaan als kunstenaar getoond heeft, weet wel iedereen. Zijn werk werd steeds op hoge prijs gesteld, want vele zeer fraaie combinaties heeft hij samengesteld, waaraan velen hun damkennis te danken hebben.
Gelukkig is iedereen goed op de hoogte. Ik wist dat van Raman ook wel, maar alleen omdat Van der Stoep er ooit over schreef. Ik kwam in Het Damspel van 1958 (? denk ik, ik doe het uit mijn hoofd) een beslissing tegen van de KNDB dat het royement van een dammer dat in 1947 was ingegaan weer werd opgeheven. Bij dat soort jaartallen en termijnen ga je toch ook een bepaalde richting op denken.
Er is na de dood van Raman nog wel een boek van hem uitgegeven. Met een voorwoord van J. W. van Dartelen, Administrateur van de KNDB. Was Raman weer enigszins in genade aangenomen, nu hij toch dood was? Of was Van Dartelen ook niet helemaal zuiver op de graat en dekte hij Raman in?

Hanco, kun je me misschien mailen waar je al die info vandaan hebt?
Andere vraag: gaan we ook een verkiezing beginnen over de foutste dammer?

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed May 12, 2004 10:51

Wat een waanzin om iemand op basis van een partijlidmaatschap af te serveren.

En weer zie ik Sally de Jong voor me, die met groot misprijzen op de naam Harm Wiersma reageert. Wiersma was toen aktief -of net aktief geweest- voor de Boerenpartij. En daardoor kennelijk vuil en besmet en besmettelijk.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed May 12, 2004 11:12

Ben Anoniem wrote:Wat een waanzin om iemand op basis van een partijlidmaatschap af te serveren.

En weer zie ik Sally de Jong voor me, die met groot misprijzen op de naam Harm Wiersma reageert. Wiersma was toen aktief -of net aktief geweest- voor de Boerenpartij. En daardoor kennelijk vuil en besmet en besmettelijk.

Partijlidmaatschap van de NSB is niet zomaar een partijlidmaatschap, Ben.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed May 12, 2004 14:39

Hanco Elenbaas wrote: PS: Het Damspel van mei 1953 besteedt drieëneenhalve pagina aan het overlijden van Cornelis Blankenaar, maar ook een paar regeltjes aan het verscheiden van Freek Raman.
Is het nu Cornelis of Cornelius, Hanco?
Waarom is Roozenburg ooit geroyeerd, weet jij dat?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed May 12, 2004 14:39

Eric van Dusseldorp wrote:Partijlidmaatschap van de NSB is niet zomaar een partijlidmaatschap, Ben.
De NSB is de grote vijand. Wie daar lid van is geweest mag zich nooit meer een dammer noemen. En zeker niet de grootste dammer aller tijden.
Lid van de Nederlandse Schaakbond, hoe haalt die Roozenburg het in z'n hoofd.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Post Reply